eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
742 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
هویت در شبکه های اجتماعی.pdf
383.7K
🔖 «تحلیل فقهی مسأله «هویت» در شبکه‌های اجتماعی» 👈 برای آشنایی با مسأله و سؤالات فرعی موضوع پیشنهادی برای پایان‌نامه، فایل را مطالعه کنید! 🌐 دفتر مطالعات اسلامی مرکز ملی فضای مجازی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس گفتار «ولایت فقیه در اندیشه مطهری» 🎙با حضور: حجت‌الاسلام قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📆 زمان: یکشنبه ۲۲ خرداد تا سه شنبه ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۷:۳۰ 📺 پخش از شبکه چهارم سیما 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چه شد حاج آقا مصطفی به جرگه مستشکلین امام پیوست؟ ✔️به روایت دکتر غلامحسین دینانی: 🔻‌مرحوم حاج‌ آقا مصطفی در درس آیت‌الله سید محمد داماد‌ حاضر می‌‌شد ‌‎ ‎‌و آن جا اشکال می‌‌کرد و جزو مستشکلین درس ایشان بود. ایشان به ‌‎ ‎‌درس امام هم می‌‌آمد ولی اشکال نمی‌‌کرد و ساکت می‌‌نشست. یکی از ‌‎روزها بعضی طلاب که حالا شاید برخی زنده و برخی نباشند به شوخی ‌‎ ‎‌به حاج‌ آقا مصطفی گفتند: شما در درس آسید محمد داماد اشکال می‌کنی‎ ‎‌اما در درس پدرت ساکت می‌نشینی و هیچ نمی‌گویی؛ نکند از پدرت‌‎ ‎‌می‌ترسی‌؟! ایشان لبخندی زد و گفت: نه من نمی‌ترسم، بلکه ادب می‌کنم‌‎ ‎‌و اشکال نمی‌کنم اما طلاب باز به شوخی ادامه دادند که تو می‌ترسی و ‌‎اگر اینطور نیست پس شرط ببندیم. یادم هست که همان روز حاج‌ آقا‎ ‎‌مصطفی با اینکه در صفوف آخر نشسته بود. یک مرتبه طرح مسأله‎ ‎‌کرد که بار اول امام اعتنایی نکرد حالا نمی‌دانم نشنیدند یا خود را به‎ ‎‌نشنیدن زدند. بار دوم باز هم امام اعتنایی نکرد و حاج‌ آقا مصطفی برای بار سوم با حدت بیشتری اشکال کرد. من به چهره امام نگاه می‌کردم ‌‎ایشان از صدا متوجه حاج‌ آقا مصطفی شد، تبسمی کرد و بعد جواب آقا‎ ‎‌مصطفی را داد. البته امام هم با یک شدت و حدتی پاسخ گفت و به این‌‎ ‎‌ترتیب بود که آقا مصطفی جزو مستشکلین درس امام شد و طرح مسأله می‌کرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖 سیر مطالعاتی علوم حدیث ✔️جایگاه و میزان تاثیر دانش حدیث و همچنین شناخت سرگذشت و اعتبار‌سنجی آن، در مسیر تفقه و استنباط دینی بر کسی پوشیده نیست. عوامل متعددی می‌تواند باعث کم‌رغبتی علاقه‌مندان دانش‌های حدیثی نسبت به ورود جدی به این عرصه شود که بی‌شک یکی از مهمترین این عوامل نبود یک سیر مطالعاتی منظم،‌ منسجم و کارآ در این جهت می‌باشد. 📖رژیم مطالعاتی ذیل، تحت نظارت علمی استاد محمدباقر ملکیان و در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته تدوین شده است. هدف از بخش مقدماتی، آشنایی کلی و اولیه با کلان مساله‌های دانش حدیث و زمینه‌های مطالعاتی موجود در این حوزه است. 👈 مطالعه نمایید: https://b2n.ir/p18193 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بخاری و تقطیع عامدانۀ حدیث ✍️سیدمحمد طباطبایی یزدی 🔻 شاید برای بسیاری چون نگارندهٔ این سطور، سؤال باشد که صحیح بخاری چگونه این جایگاه را بین اهل سنت یافته است که آن را به تعبیر خودشان (تالی تلو قرآن) می‌دانند! به نظر برخی محققان که شاید در نظر دیگران نگاهی بدبینانه تلقی شود، یک وجه عمدهٔ آن، عدم التفات بخاری به اهل بیت و روایت از آن بزرگواران است. چه از امام صادق (ع) با آن کثرت حدیث حتی یک روایت هم نقل نکرده است. فراتر از این، بخاری از کسانی همچون عمران بن حطان و عکرمه نقل روایت می‌کند که اولی ناصبی و دومی از خوارج بوده است، حال آنکه از امیرالمؤمین (ع) با آن مصاحبت بی‌نظیرش با حضرت رسول (ص)، تنها نوزده حدیث روایت کرده است. اینها را اگر در کنار پدیدهٔ تقطیع روایت قرار بدهیم – که به نظر می‌آید از روی غرض و به صورت هدفمند صورت گرفته است – دیگر جای توجیهی برای مبانی حدیثی بخاری باقی نمی‌گذارد. فهم این مسئله واضح‌تر می‌شود وقتی بدانیم احمد بن شعیب نسائی (م ۳۰۳) صاحب سنن و یکی از صحاح در فن رجال، قوی‌تر از بخاری و مسلم است و با این حال در مسائل رجالی کمتر به سخن او اسناد داده‌ می‌شود... 👈 ادامه یادداشت: https://b2n.ir/t04362 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیدباقری: هدف اساسی نظام سازی، رسیدن به عدالت است/ نعیمیان: بیش از اندازه نگاه تقلیل گرایانه‌ای به فقه سنتی داریم ✔️نظام سازی در فقه، یکی از پرسش‌‌های نوشونده جدی است که در چند دهه گذشته به ویژه پس از انقلاب اسلامی، مورد توجه بوده است و موافقان و مخالفان بسیاری را برانگیخته است. نظام سازی، تکاپویی روشمند، متکی بر مبانی ارزشی و هنجاری و با بهره گیری از منابع عقلی و نقلی است برای ساخت و ایجاد مجموعه‌ای از عناصر نرم افزاری و اندیشه‌ای به هم پیوسته که فرایند اعمال قدرت را در جامعه، قانون‌مند‌ می‌کند. 🔻از این رو؛ هفتمین پیش نشست همایش ملی فقه نظام ساز با عنوان «فقه نظام ساز؛ ضرورت‌‌ها و ظرفیت‌‌ها» با ارائه حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نقد حجت‌الاسلام ذبیح الله نعیمیان، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه، توسط موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با همکاری گروه سیاست پژوهشگاه برگزار شد. 👈 گزارش نشست را بخوانید: https://b2n.ir/p52249 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه نظام ساز از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای ✔️حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی: 🔹در نگاه رهبری فقه نظام ساز در واقع فرایندی تدریجی و تکاملی است که برایند هم افزایی همه علوم اسلامی است و به تعبیری نظام سازی کار ویژه همه ارکان و علوم و دانش‌‌های حوزوی است، یعنی هر دانشی در حوزه است باید به نوعی یک پسوند نظام سازی را با خودش حمل کند که از مجموع تلاش و نظریه پردازی در حوزه‌‌های علوم عقلی و نقلی نظام سازی اتفاق بیافتد. 🔸در نگاه رهبری فقه در همه ادوار تاریخی دانش نظام ساز بوده است، یعنی هیچگاه فقه را از حوزه زندگی اجتماعی و نظم اجتماعی‌ نمی‌توانیم جدا کنیم. ایشان معتقدند اگر دانش فقه در یک روابط شبکه دانشی با بقیه علوم یک همگرایی و انسجامی را پیدا کند و دانش فقه ذیل توحید مطرح بشود و حقیقت توحید را آنگونه که است تبیین کنیم و نظام ارزشی برآمده از توحید و ابعاد اجتماعی توحید را به مثابه دکترین اجتماعی، به درستی تحلیل کردیم آن وقت فقه‌ می‌تواند به رسالت اصلی خودش که نقش آفرینی در نظام سازی و تنظیم نظام زندگی اجتماعی و سیاسی است به درستی عمل کند اما اگر فقه از آن مبانی فکری و نظام ارزشی جدا شد و آن دکترین اجتماعی اسلام که قائمه حیات اجتماعی انسان است، لحاظ نشد و در فقاهت امتداد ندادیم، فقه نظام ساز‌ نمی‌تواند تحقق پیدا کند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h46195 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کرسی ترویجی «رویکردها و نوآوری‌های فقهی؛ با تأکید بر اندیشه آیت‌الله خامنه‌ای» 👤ارائه: حجت‌الاسلام رفیع‌پور و آقای آجرلو 👥ناقدین: دکتر فراهتی کاشانی و سرکار خانم دکتر هاشمی و پورعبدالله ⏰ زمان: دوشنبه 23خردادماه 1401، ساعت 10 تا 12 🖇 لینک وررود: https://b2n.ir/korsielmi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «دستیابی به نظریه فقهی؛ با بهره‌گیری از اصول حاکم بر فقه نظام ساز» 🎙ارائه: استاد حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین ملک‌زاده 🕰 زمان: دوشنبه 23خرداد 1401، ساعت 11-13 مکان: قم، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) 🖇لینک شرکت مجازی: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 📺 پخش زنده و مستقیم با ترافیک رایگان: heyatonline.ir/irsi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست حدیث پژوهی «منابع کهن حدیث شیعه؛ گونه شناسی و اعتبار سنجی» 🎙ارائه:حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدجواد سیدشبیری 📆 زمان: دوشنبه 23 خردادماه 1401، ساعت ۱۳:۳۰ 🖇لینک حضور در نشست: https://rejal.lms2.hozehkh.com/ws/ccm0sz02r7c 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجتهاد حاکم، راهکاری برای واکنش به جرایم جدید سایبری ✔️حجت‌الاسلام غلامرضا پیوندی: 🔹مجازاتی که فقه برای جرایم رایانه‌ای در نظر می‌گیرد از آن‌جا که اصل و اساس جرم باتوجه به فضای حقیقی معلوم است، می‌تواند یا در بخش تعزیرات باشد یا در حیطه حدود. در حوزه فقه، چند بخش است که در آن جرم‌انگاری اِعمال مشخص می‌شود، یا به طور مشخص در شریعت آمده است که از اّن به حدود الهی یاد می‌شود؛ یا اینکه به حاکم و حکومت اسلامی واگذار شده که از آن به عنوان تعزیرات یاد می‌کنیم. 🔸در بحث نوع جرم و تشخیص آن فقه مقارنتی بین فضای مجازی و فضای حقیقی را در نظر می‌گیرد تا حدی و تعزیری بودن آن را در یابد. اگر از جرایم حدی بود که حد انجام می‌شود، اما اگر نبود، فقه در برابر این نوع جرایم پیش‌بینی‌ای که انجام داده تعزیرات است؛ یعنی حاکم با توجه به شرایط و اوضاع و احوال مجازاتی را برای آن جرم (مشخصاً جرایم رایانه‌ای) در نظر می‌گیرد، یعنی دست فقه در این باره خالی نیست؛ بلکه اجتهاد حاکم با توجه به عنصر زمان می‌تواند موضعگیری فقه را روشن سازد. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/h36190 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظام مسائل و کاربردهای فناوری هوش مصنوعی در اجتهاد ✔️ امروزه با پیشرفت‌‌های چشمگیر و روزافزون سطوح کاربردی فناوری «هوش مصنوعی»، سیستم‌‌های مجهز این فناوری، عملکردی شبیه عملکرد ذهن انسان دارند که در آینده نزدیک، این قرابت عملکردی بیش از پیش خواهد بود. اندیشمندان عرصه معارف اسلامی به دنبال راهکارهایی برای استفاده از قابلیت‌‌های این فناوری در حل مسائل دینی هستند. مهم ترین سوالی که ممکن است به ذهن پژوهشگران این حوزه خطور کند این است که آیا با توجه به پیشرفت‌‌های چشمگیر فناوری‌‌های حوزه هوش مصنوعی در عصر کنونی،‌ می‌توان برای این فناوری، کارکردی شبیه کارکرد ذهن فقیه در جریان فرایند استنباط معارف و احکام دین تعریف کرد؟ آیا نتایج استنباط فناوری هوش مصنوعی، حجیت شرعی خواهد داشت؟ پیش از پاسخ به این سوال، پرسش مهم تر این است که اساساً مصادیق کاربردی استفاده از این فناوری در طول فرآیند اجتهاد کدام­ اند؟ 👈 دریافت گزارش: https://b2n.ir/e57698 🆔 https://eitaa.com/ijtihad