💢نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه
✔️شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیبنابیطالب (علیهالسلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گرانقدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّهُ الله» صورت میگیرد.
جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار میآمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد.
برخی گفتنِ آن را جایز ندانستهاند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خواندهاند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز میدانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب میدانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی در کتاب بحار الانوار.
👈نظر مراجع تقلید معاصر بدین شرح است: https://b2n.ir/k14120
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢معرفی و نقد کتاب «تکفیر در ترازوی فقه شیعه»
📚کتاب «تکفیر در ترازوی فقه شیعه» اثر نسرین میانجی از سوی دانشگاه ادیان و مذاهب در ۲۰۴ صفحه منتشر شده است. این اثر مشتمل بر پیشگفتار، مقدمه و چهارفصل است. مؤلف در مقدمه بهدرستی تکفیر را «پدیده شوم» و مانع وحدت مسلمانان میداند و در ادامه به کتاب الفکر التکفیر عند الشیعه؛ حقیقه أم افترا اثر عبدالملک بن عبدالرحمان الشافعی مصری میپردازد که اثری ضد تقریبی است و میتوان گفت کتاب حاضر در پاسخ به آن نوشتهشده است.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/r71792
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 اولین مدرسه تخصصی کشوری: «فرصتِ صدر خوانی»
🔺دانشگاه امام صادق (ع) با همکاری «شبکه اجتهاد»، پژوهشگاه شهید صدر و دیگر همکاران برگزار میکند:
✔️ مطالعه عمومی، موضوعی (متنوع) و تخصصی (حقوقی و فقهی) آثار شهید صدر (ره)
✔️ به صورت مجازی (فراگیران سراسر کشور) و نیمه حضوری (فراگیران مشهد مقدس)
✔️ با حضور اساتید برجسته کشوری و مناسب برای عموم علاقهمندان دانشگاهی و حوزوی سراسر کشور
✔️همراه با جذب برگزیدگان مدرسه در فعالیت های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مرتبط و اعطای مدرک تخصصی
⏳مهلت ثبت نام: 4 تیرماه 1401
☎️ کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با ارسال پیام: ۰۹۲۲۱۰۳۹۴۶۲
📲 صفحه مجازی در اینستاگرام
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 حکم فقهی شخصیتهای حقوقی بر اساس آیه تجارت و ادله اتباع حق
👤 ارائه: استاد شب زندهدار
🗓 زمان: شنبه ۴ تیر ماه لغایت ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۱، ساعت ۹:۳۰ صبح
🏛 مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔آیین رونمایی از ویژه نامه «رفیق دیرین» و بزرگداشت مقام استاد سید هادی خسروشاهی (ره)
⏰زمان: دوشنبه 30 خرداد ساعت 18
🏛مکان: جمکران، ساختمان ستادی مرکز مدیریت حوزههای علمیه، سالن جلسات آیتالله حائری (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 ببینید: آنچه در همایش ملی فقه نظام ساز گذشت👆
📝 گزارش تفصیلی از همایش ملی «فقه نظام ساز؛ چیستی، ساختار و رویکردها» در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/k21745
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقهی که در غیاب اخلاق استنباط شود، اسلامی نیست
✔️استاد علیاکبر رشاد:
🔸ما هنوز در بحث فقه نظام در آغاز راه هستیم. در زمینه فقه نظام ساز کارهای بسیاری انجام شده و هنوز جای کار دارد. متاسفانه در این زمینه نوشتهها و سخنان بسیار کمی گفته و نوشته شده است؛ کسانی که در این زمینه دقت داشته باشند بسیار کم هستند.
🔹مقصود از «فقه» در «فقه نظام»، فقه اصغر نیست چون با فقه اصغر، نمیتوان نظام تولید کرد. ما با پنج لایه نظام سازی مواجه میشویم، نظام زائیده همه اضلاع و ابعاد اندیشه دینی است یعنی اگر کلام نباشد، نظام اسلامی نمیشود، اگر اخلاق غائب باشد، نظام اسلامی نمیشود. مگر میشود در غیاب اخلاق استنباط کرد؟ فقهی که در غیاب اخلاق استنباط شود، اسلامی نیست. همانطور که علم اسلامی نداشته باشیم، نظام معنا ندارد.
🔸تحقق اقتصاد دانش بنیان در گرو حل مسئله مالکیت فکری است؛ تا زمانیکه دانشگاه و حوزههای ما این مسئله را در نظر حل نکند و فقیه ما، مسئله مالکیت فکری را نپذیرد، نباید توقع داشتن اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم. تا زمانیکه مدیران نهادها و دستگاههای تولید کننده و مدیریت اقتصاد، منزلت مالکیت فکری را فهم نکنند و تا وقتی که ارزش کار را درک نکنیم، مسئله تولید دانش بنیان را تنها در حد شعار داریم. علمی که به عاریت گرفتیم و از خارج آوردهایم که «دانش بنیان» نیست. حقوق دانش و حقوق دانشمند باید به رسمیت شناخته شود و تا این اتفاق نیفتد، تولید دانش بنیان نداریم.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k21745
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه نظام ساز جامعه را نیکوکار میسازد/ بدون فقه نظام نمیتوانیم حکمرانی داشته باشیم
✔️استاد محسن اراکی:
🔹فقه اکبری که ما بیش از هر چیز مکلف به تعلیم و اجرای آن هستیم، فقه نظام است؛ این همان فقهی است که جامعه را پاک و نیکوکار میسازد، هر چند تک فردهای جامعه معصیت کار یا ناپاک باشند، این فقه است که رفتارهای جمعی جامعه را اصلاح میکند.
🔸حکمرانی اسلامی براساس فقه نظام قابل شکل گیری است. ما بدون فقه نظام نمیتوانیم حکمرانی داشته باشیم چرا آنچه که میتواند عدالت اجتماعی را محقق سازد، فقه نظام است. فقه نظام به معنای نظام عادلانه اجتماعی است؛ آن فقهی که رفتار اجتماعی را بر اساس عدالت منظم میکند، فقه نظام است.
🔹اگر کسی بگوید ما فقه نظام نداریم، معنی فقه و نظام را نفهمیده و نمی شود بگوییم که ما یک رفتار اجتماعی داریم که از انسان برمیخیزد، اما این رفتار حکم شرعی ندارد.
🔸رفتارهای ناهنجار علنی در جامعه اسلامی، ضد نظام است. به این معناکه کسی در علن، جنایت کند یا در علن برخلاف تعلیمات اسلامی رفتار کند که این رفتار در علن به معنای خروج از نظام است. رفتارهایی که امروز از سوی بیگانگان ترویج میشود و خیلی به آن پر و بال میدهند و تشویق میکنند، بخاطر این است که نوعی رفتار ضدّ نظام است؛ سگ گردانی نمادی از رفتار ضدّ فرهنگ کل جامعه است، این رفتار ضدّ فرد نیست.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k21745
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ظرفیتهای فقه اجتماعی برای نظام سازی
✔️استاد محمدجواد ارسطا:
🔹فقه اجتماعی مکمل فقه فردی است؛ به این معنا که وقتی فقه اجتماعی در کنار فقه فردی قرار میگیرد، فقه متکاملی را میسازد که به فرموده امام خمینی، تئوری واقعی و کامل زندگی انسان از گهواره تا گور است.
🔸استخراج هرگونه نظامی برای زندگی اجتماعی انسان در صورتی امکانپذیر است که یک مرکز تدبیر و سازماندهی برای جامعه وجود داشته باشد تا بتواند سه وظیفه را انجام دهد؛ اولا «نظام کارآمدتر» را از میان نظامهای متعددی که ممکن است قابل استنباط باشد، استخراج کند که «کارآمدی» دارای چهار عنصر «انسجام»، «پاسخگویی به نیازهای زمان»، «سهولت» و «عدم شذوذ در میان آرای فقها»ست. ثانیا این مرکز تدبیر و سازماندهی باید نظاماتی را که استخراج میکند با برخورداری از قوه اجرایی به نحو مطلوبی بتواند اجرا کند و ثالثا ضمانتهای اجرایی برای هریک از نظاماتی که استخراج و در جامعه اجرا میکند، در نظر بگیرد و مجازاتهایی را برای متخلفین لحاظ کند تا این نظامات در جامعه استقرار یابد.
🔹ما با فتاوای متعدد نمیتوانیم جامعه را اداره کنیم لذا باید به دنبال فتوای معیار باشیم تا بر اساس آن بتوانیم قانون را استخراج کنیم و محور حرکت جامعه را قانون قرار دهیم. فقه اجتماعی میتواند براساس این ظرفیت که ضرورت وجود قانون و محورقراردادن قانون در جامعه است به کمک فقه نظام ساز بیاید.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k21745
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه نظام اعتبارات علامه طباطبایی را شناسایی کند
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹وقتی سخن از نظام به میان میآوریم، سه سنخ از نظام را میتوانیم منظور کنیم؛ نخست نظام حاصل در تشریع، دوم حاصل از استنباط و سوم نظام موجود در جامعه است.نظام موجود در جامعه است و به چهار نوع تقسیم میشود؛ نخست نظام حاصل از سنن الهی بوده و سنن حاکم در جامعه بهترین ساختار را ایجاد میکند.
🔸نظام دوم، نظام اعتبارات بوده و علامه طباطبایی نگاه جامعی به این اعتبارات داشته است. این اعتبارات بر اساس نگاه علامه همچنان با قدرت رو به جلو حرکت میکند و تکنولوژی حاصل همین اعتبارات است و همه پیشرفتهای بشر بر مبنای همین اعتبارات است که هم بر اساس سنن الهی بوده و هم دست بشر را برای پیشرفت باز میکند. بایسته است حوزه علمیه باید پای کار آید و نظام اعتبارات علامه طباطبایی را شناسایی کند؛ چراکه ما برای شناخت جامعه به آن نیازمند هستیم.
🔹سومین نظام اعتبارات که در جامعه وجود دارد، نظامهای حقوقی و ارزشی است؛ آنچه که امام در اواخر عمر شریف خود فرمودند، به این حوزه نظر دارد؛ این نظامها هستند که به موضوعات کارکرد میدهند و بر اساس وضعیت روز، در مسیر خاصی قرار میگیرند. نظام فقهی که حاصل از استنباط است، اگر در مسیر سنن الهی قرار گیرد، روی واقعیتها اثر میگذارد.
🔸نظام چهارم از نوع نظامهای حکومتی و سیاسی است و امام راحل به آن توجه داشته است. فقه را اگر بخواهیم به سمت این چهار نظام ببریم، باید نگاه دقیقی از جانب فقه باشد تا بتواند استنباط صحیحی داشته باشد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/k21745
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه نظام ساز فقه «حادثه ساز» و مقدم بر زمان است
✔️استاد سید محمدمهدی میرباقری:
🔹فقه نظام ساز که در کلمات امام خمینی (ره) هم دیده میشود به معنای فقه ایجاد یک نظام در عینیت است که میتوان از آن به فقه سرپرستی و تکامل رشد ارادههای انسانی تعبیر کرد. با این نگاه، شاید فقه بیش از آنکه ناظر به احکام موضوعات باشد، احکام ارادهها را بیان کند.
🔸فقه نظام ساز میخواهد یک نظام ارادههای اجتماعی را در بستر یک سلسله موضوعاتی در میدان درگیری با دستگاه استکبار و نظام ارادههای باطل و ذیل ارادههای آن بسازد و مقیاس این نظام سازی هم تابع زمان و مکان است. فقه نظام ساز، درحقیقت «فقه حادثه ساز» است و مقدم بر زمان است که استراتژی حاکم بر جهان را تعیین میکند و سازوکارهای اجرایی فقه هم در ذیل آن ساخته میشود.
🔹هم روشنفکران و هم غیرروشنفکران دچار کج فهمی از سخن امام خمینی درباره «منزلت فقه» شدند؛ کج فهمی روشنفکران این بود که مقصود امام از منزلت فقه، حاکم کردن فقه مصلحت بر فقه موضوعات است که به منزله تسهیل کننده عادی سازی فقه است. دسته دیگر که دچار کج فهمی نسبت به سخنان امام خمینی شدند کسانی هستند که میگویند، فرق امام و آقای منتظری در این است که آقای منتظری متعبد به کتاب و سنت است ولی امام خمینی در فکر مصلحت است.
🔸طبق تعبیر امام اگر فقیه، جامعه و حکومت و حتی اشخاص را نشناسد، فقیه اجتماعی نیست و فقه نظام ساز باید نظارت کند که منزلت اصلی ایجاد شود و کار شورای نگهبان در مرحله بعد از این منزلت قرار میگیرد.
👈 متن سخنان: https://b2n.ir/k21745
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چگونه شخص غیر متخصص در مسایل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی میدهد! / آیا ده ها روایت صحیح در حکم مجازات سارقان را نشنیدهاید؟
✍️نامه استاد عبدالحسین خسروپناه به رئیس جامعه جراحان ایران:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم؛ جناب دکتر ایرج فاضل رییس جامعه جراحان ایران، امروز نامه جنابعالی به رییس محترم جمهور و رونوشت آن به رییس محترم قوه قضاییه را دیدم و بسیار متعجب شدم که چگونه یک شخص غیر متخصص در مسایل فقهی و اسلامی به راحتی فتوای شرعی میدهد و قطع ید سارق را موجب وهن اسلام می شمارد و قیاس تمثیلی غیرمنطقی را با نظر امام راحل ارایه می کند و توصیه به تعطیلی حکم الهی و نص قرآن می دهد.
جناب دکتر فاضل آیا صراحت آیه شریفه قرآن را ندیده اید که می فرماید: «وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» «دستان(چهار انگشت) ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥِ ﺩﺯﺩ ﺭﺍ ﺑﻪﺳﺰﺍی ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﻛﻪ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺍﻟﻬﻲ، ﻗﻄﻊ ﻛﻨﻴﺪ. ﺧﺪﺍ ﺷﻜﺴﺖﻧﺎﭘﺬﻳﺮِ و حکیم است.»
آیا ده ها روایت صحیح در حکم مجازات سارقان را نشنیده اید؟
آیا حکم خداوند متعال را غیر حکیمانه می دانید؟
آیا بدون تحقیق، اجرای حکم الهی را وهن اسلام می شمارید و رأی خود را حکیمانه تر از آیه قرآن می شمارید؟
آری در تزاحم احکام، اهم بر مهم مقدم می شود و حکم مهم به صورت موقت، تعطیل می گردد؛ اما در امور تخصصی و اجتماعی، باید اول با کار دقیق کارشناسی اهم و مهم را درک کرد و بعد فقیه حاکم با شأن ولایتش و با حکم ولایی به تعطیلی موقت حکم مهم اجتماعی می پردازد.
نکته دیگر اینکه حکم حد سارق، در شرایط خاصی اجرایی می شود که فقیهان به تفصیل در کتابهای تخصصی فقه تبیین کرده اند و مجال آن در این مختصر نگنجد.
بی شک، شما به عنوان پزشک متدین، منکر حکم ضروری الهی نبوده و قصد خیر داشتید؛ لکن توصیه خیرخواهانه شما با موازین فقهی و حکم حکیمانه الهی ناسازگار است.
اجازه بدهید به شما که سالها سکان دار مدیریت پزشکی کشور بوده و هستید عرض کنم آنچه وهن اسلام و حکومت اسلامی را به دنبال دارد؛ تعطیلی احکام اسلام و عمل نکردن به حکمرانی اسلامی در عرصه های فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و سلامت و تربیت و تساهل بیش از حد در میدان دادن به اختاپوس ها و مافیای ظالمانه ای است که خون مردم را با افزایش قیمت دارو و مسکن و غیره می مکند.
آری اینها وهن اسلام است که با سکوتمان، درد محرومان و مستضعفان را افزون ساختیم؛ نه اجرای احکام حکیمانه الهی.
اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا، صلواتک علیه و اله، و غیبه ولینا، و کثره عدونا، و قله عددنا و شده الفتن بنا، و تظاهر الزمان علینا، فصل علی محمد و اله.
والسلام علی من اتبع الهدی
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۲۹ خرداد ۱۴۰۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حق بر شهرت؛ حقوق و الزامات متقابل سینماگران و حاکمیت دینی
✔️کرسی علمی ترویجی «حق بر شهرت؛ حقوق و الزامات متقابل سینماگران و حاکمیت دینی» چندی قبل از سوی پژوهشگاه فقه معاصر با همکاری مدرسه اسلامی هنر برگزار شد. در این نشست، ارائهکننده، حجتالاسلام دکتر سید محسن قائمی به عنوان ارائهدهنده و حجتالاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی و حجتالاسلام دکتر محمدعلی حیدری به عنوان ناقد در جلسه به ارائه نظرات خود پرداختند.
✂️فرض مقاله این است که حکومت دینی چون از بیتالمال برای شهرت سینماگران استفاده کرده است، بنابراین سهمی در شهرت آنان دارد، و یا چون این سینماگران در جامعهی دینی به شهرت رسیدهاند و هواداران آنها را به شهرت رساندهاند، در این صورت این حاکمیت دینی به نمایندگی از مردم، سهمی در شهرت سینماگران دارد و یا باید شهرت آنها را مدیریت کند تا تعارضی با مصالح عامه و منافع عمومی رخ ندهد. اما ناقدان معتقدند چالشهای میان حاکمیت و سینماگران با عنوان قراردادی بودن حل نمیشود و ما باید برای «عالَم سینما» فکری بکنیم، نه سینمای برآمده از حاکمیت. همچنین، دولتها ضرورتاً در «حق بر شهرت» سهیم نیستند و میان حق و تکلیف حاکمیت و سینماگران تلازمی وجود ندارد.
👈 گزارش جامع را بخوانید: https://b2n.ir/b29203
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آقای خامنهای گفت: «این کار مهدوی نیست!»
✔️ماجرای انتشار کتابی پُرغلط و تشکر دکتر مهدوی دامغانی از آیتالله خامنهای!
🔻علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در حساب کاربری خود نوشت: «دکتر احمد مهدوی دامغانی پس از عمری تلاش در جهت حفظ و اشاعهٔ میراث غنی فرهنگ ایرانی-اسلامی، روز ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ از دنیای فانی به دیار باقی مهاجرت کرد. بهعنوان بزرگداشت آن مرحوم، به ذکر خاطرهای از ایشان که نشاندهندهٔ اهمیّت دقت در تصحیح متون است میپردازم. این خاطره از زبان ایشان در کتاب آیینه دربرابر خورشید نقل شده که عیناً نقل میشود:
«کتابی در تاریخ ادبیات شیعه هست به نام نسمةُ السَّحر بذکر مَن تشیَّع و شعر (یعنی نسیم سحری دربارۀ نامبردن و شرح احوال شاعرانی که هم شیعه بودند و هم شاعر. این کتاب دو سه نسخهای داشته و یک کسی که حرفهاش این نبوده آن را چاپ کرده است، سراسر غلط!
باری پیدا کردن نسخههای خطی کتاب نسمةُالسَّحر را شروع کردم. از کتابهای کتابخانۀ آقای مرعشی، آقای روضاتی، آستان قدس و چند جای دیگر، سه نسخه را پیدا کردم و شروع به نوشتن کردم. جلد اولش را که چاپ شد منتشر کرده بودند و وقتی به من رسید، دیدم پرغلط است. آن کسی که خیال میکردم غلطگیری میکند، بهکلی عامی بوده است.
اتفاقاً وقتی آقای صادق خرازی این را خدمت حضرت آقای خامنهای میبرد، آقای خامنهای میگوید: «این کار مهدوی نیست.» این چیست؟ یعنی چه؟! بعد وقتی این را فرمودند (چون من هم گلهگزاری کرده بودم) آقای خرازی به عرضشان رساندهاند که: بله، خود آقای مهدوی هم ناراضی است. این بود که امر فرمودند تا همه را خمیر کنند. فرمودند که چاپ جدید شود. من هم در مقدمۀ جلد دوم نوشتم که ایشان این منّت را به من دارند و آبروی مرا حفظ کردند. بعد خودم تصحیح کردم.
اخیراً در کتاب سایۀ سرو ـ که دوستان راجع به من نوشتند ـ دیدم یک آقایی غلطهای چاپ اول را به پای این گرفته که کار من است. دیدم حوصلۀ این را که جواب بدهم ندارم. گفتم: خیلی خوب ... خدا خیرش دهد! در مقدمۀ چاپ دوم، همین شرح را نوشتم که: «متشکرم از آقای خامنهای که دستور دادند کتابها از بین برود و دومرتبه چاپ و حروفچینی شود و خودم غلطگیری کردم.»
بعد یک شعری از ابیتمام [حبیببناوس (۲۳۱-۱۸۸)] شاعر بزرگ شیعۀ عرب آوردم (این سه شاعر بزرگ عرب یعنی متنبّی و بُحتری و ابیتمّام، هر سه بر ایران حق بزرگی دارند. ابوتمّام شاعر شیعی است که بهترین قصاید راجع به حضرت علی علیهالسلام را او سروده است) شعری دارد که در خطاب به یک وزیری میگوید: «تو آبروی من را حفظ کردی؛ درحقیقت، جان من را حفظ کردی؛ و ما أُبالي و خیرُ القول أصدَقُهُ / حَقنتَ لي ماءَ وجهي، أو حقَنتَ دمي.»
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش هیجانی، دایره اهانت به مقدسات را گسترش میدهد/ از جریحهدار کردن احساسات میلیونها انسان نمیتوان گذشت
✔️حجتالاسلام والمسلمین سید جواد ورعی:
🔹برای اینکه اهانت به مقدسات اسلامی رواج پیدا نکند، نخستین گامی که دین در پیش پای متدینان گذاشته، این است که با دشمنان اسلام به گونهای برخورد کنند که نه تنها تحریک نشوند، بلکه هدایت شوند.
🔸احساسات میلیونها انسان جریحهدار شده؛ این جرمی نیست که بهراحتی بتوان نادیده گرفت و گذشت کرد. بالاخره یکی از فلسفههای کیفر و مجازات در مکاتب مختلف حقوقی و نزد عقلای عالم، بازدارندگی است تا از تکرار جرم جلوگیری شود.
🔹اگر تناسب جرم و مجازات را هم لازم بدانیم، چنانکه در میان حقوقدانان شهرت دارد، جرم «اهانت به مقدسات میلیونها انسان و جریحهدار شدن احساساشان و تجاوز به حقوقشان» را مقایسه کنید با «حکم اعدام»؛ کسی میتواند بگوید این مجازات سنگینتر از جرم است؟
🔸گاه واکنش تند و هیجانی و به دور از محاسبههای عقلانی، نه تنها به اصلاح امور نمیانجامد بلکه دایره اهانت به مقدسات را گسترش میدهد. اگر در فضای محدودی، گفتار یا رفتار اهانتآمیزی مشاهده شد، هرگز نباید آن را گسترش داد که مصداق «اشاعه فحشاء» است و خود گناهی دیگر؛ ضمن آنکه با پخش و گسترش آن، قبح اهانت به مقدسات ریخته میشود. نباید با رفتار خویش موجبات هتک مقدسات را فراهم کنیم.
👈 این گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/y95712
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔تمدید پذیرش دانشجو از میان طلاب برادران و خواهر با آزمون اختصاصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تا 12تیرماه
📞 تلفنهای راهنمای ثبت نام: 09352951290 و 09198860373
👈اطلاعات بیشتر و ثبتنام از سایت دانشگاه قرآن و حدیث: qhu.ac.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 تحلیل و مقایسه رویکردهای فقه فردی و فقه حکومتی در مواجهه با مسائل نوپدید (مطالعه موردی رمزارز)
👤 ارائه: سرکار خانم زهره مراد نجف آبادی؛ پژوهشگر و مدرس حوزوی
👥 ناقدین:
🎙حجتالاسلام سجاد فرح دل؛ پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم
🎙روح الله شمسی کوشکی؛ پژوهشگر و مسئول واحد پژوهش دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی
📅 زمان: سهشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ صبح
🖇لینک ورود به جلسه: https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomtwo/view.php?id=8599
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 برای خود برنامه تعریف کنید؛ کشور در آینده به مباحث فقهی عمیق نیاز دارد
👆توصیههای مهم آیتالله خامنهاى به طلاب برای بهرهگیری از تعطیلات تابستانی حوزه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 افراط یا تفریط در اصول فقه
🔹انصاف این است که گفتهاخباریها در طرف افراط و پنداشتن برخی از طلاّب و محصّلین، علم اصول فقه را یک علم مستقل و صرف عمرشان را در مباحثی که در فقه به آنها نیازی نیست در جانب تفریط است، و توجیه کردن به اینکه خواندن و تحقیق در این مسائل ذهن را باز، و موجب انس به دقایق این علم میشود موجّه نیست؛
🔸پس، خردمندی که نمیخواهد نقد عمر خود را به ارزانی از دست دهد باید از صرف عمر در مسائل غیر لازم اجتناب کند و همه کوشش خود را در راستای مسائلی که در دنیا و آخرت به آن نیاز دارد بذل نماید و آن علم فقه و مسائل آن است که بعد از معارف، راه رسیدن به قرب پروردگار است.
🔹بنابراین، طالب دانش و سعادت باید بهاندازهای که در فهم و استنباط مسائل فقه به اصول فقه نیاز دارد دنبال آن باشد، و مباحث زاید آن را ترک نموده، و یا مختصر نماید، و وقت و همّت خود را به مباحث فقه، خصوصاً مسائلی که شبانه روز به آن نیاز دارد و مورد ابتلای مردم است صرف نماید.
📚 امام خمینی، روحالله، رساله اجتهاد و تقلید، ص۵. / کانال مصباح الفقاهه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
27.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢دعوت استاد علیدوست از آقای عابدینی برای طرح نظرات خود در کرسیهای نظریهپردازی حوزه
🔺با نوآوری و اظهار نظر منضبط فقهی مخالف نیستم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست در واکنش به سخنان اخیر آقای احمد عابدینی مطرح کرد:
✂️جناب آقای عابدینی! نیک میدانید که اینجانب به هیچ وجه با نوآوری و اظهار نظر منضبط فقهی در هر مساله که باشد مخالف نیستم و این حق هر محققی است که با چارچوبهای قابل قبول و ابزارهای مناسب نظری را نقد و رأیی را جایگزین نماید؛ لکن این که برخلاف واقع – که اتفاقا برای بسیاری از کسانی که اطلاع از واقع ندارند، گمراه کننده است – حکم مخالف، سبک انگاری شود، به هیچ وجه قابل قبول نیست! مخاطبان گرامی نقد ایشان را بر تغلیظ دیه ملاحظه کنند و رد آن را هم در مقاله «نقدی بر پنداره عدم تغلیظ دیه در موارد قتل خطایی در ماههای حرام» از آقای محمد عربشاهی ملاحظه نمایند تا معلوم شود، جناب آقای عابدینی تا چه پایه پایبند به رعایت هنجارهای علمی در گزارش از اقوال و ادله مساله و رفتار فقیهان در مشی به اندیشه تغلیظ بودهاند!
✂️از جناب ایشان باید پرسید: آیا وضعیت حوزههای علمیه از جهت نوآوری و تلاشهای علمی، این گونه است که ایشان بیان میکند؟! واضح است که نمیتوان نمره عالی به جریانات حاکم بر فضای علمی حوزه داد لکن آن گونه که در این گزارش و امثال آن منعکس میشود، با واقعیت بسیار فاصله دارد.
👈 متن کامل سخنان را در «شبکه اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/66006-2/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روش شناسی اعتبارسنجی محتوایی حدیث با تاکید بر توقیعات
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی:
🔹غالب قدما، نگاه راوی شناسانه به روایات نداشتهاند بلکه کلی بوده و حدیث را به صحیح و ضعیف تقسیم میکردند. قدما نسبت به روایات میگفتند: اگر صدور روایت از معصوم احراز شد، حکم به اعتبار آن خواهد شد؛ لذا نگاه قدما به راوی شناسی، کبروی بوده است.
🔸مرحوم علامه حلی در خلاصه الاقوال سبکی جدید را ارائه داده است و این سبک، اعتماد به اسناد از زمان علامه حلی باب شد و تا دوره شیخ بهایی، حرکت فقها به همین روش بود که سند محور بودند، اما شیخ بهایی منهجی را تأسیس کرد که به قرائن در توثیق رواه اعتماد کند و همزمان محمد بن علی استر آبادی هم سه کتاب رجالی نوشت که مبسوط آن منهج المقال است و ایشان قرائن را در اعتبار حدیث دخیل میداند.
🔹در آن زمان این سه منهج قدمایی که کتاب محور بودند، متاخرین که راوی محور بودند و منهج متاخری المتاخرین که هم به کتاب و قرائن اعتماد میکنند و هم به سند اعتنا کردند، وجود داشت.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h58835
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه
📖کتاب «فقه و امنیّت» اثر محمداسماعیل نباتیان، با محور قرار دادن اثر گرانسنگ جواهرالکلام و نیز دیگر آثار فقه شیعه در مقام استخراج و استنباط گزارههای فقهی ناظر بر امنیت و وجوه و سطوح مختلف آن با روش استنباط استنادی برآمده است.
📗اثر حاضر با هدف بررسی مسئله امنیت از منظر فقه شیعه نوشته شده است؛ از این رو با تطبیق و رصد ابواب مختلف فقه در آثار فقهای شیعه تلاش شده گزارههای فقهی ناظر بر امنیت از این منابع استفاده شود و زمینه تأملات فقه امنیت را فراهم کند.
👈 ساختار اثر: https://b2n.ir/n42002
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دروس فقهی «کتاب الحجر» برگرفته از درسهای آیتالله سیدحسن مرتضوی
📕جلد اول کتاب «دروس فقهی (کتاب الحجر)» برگرفته از درسهای آیتالله سیدحسن مرتضوی که به صورت موضوعی و گزینشی از مجموعه تقریرات ایشان در بیش از چهار دهه تدریس مستمر در حوزه علمیه خراسان، به قلم حجتالاسلام سیدمحسن مرتضوی سامان یافته و به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۴۲۴ صفحه منتشر شد.
📖جلد اول این مجموعه به موضوعات مهم و پرکاربرد کتاب الحجر همچون بلوغ دختران، ولایت بر طفل، محجوریت سفیه، محجوریت مفلس اختصاص دارد که بر مبنای متن «تحریر الوسیله» امام خمینی(ره) تدریس شده است.
👈 ساختار اثر: https://b2n.ir/q11944
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حج مستحبی یا امورات مردم، مسأله اینست!
✔️شنیدهها حاکی از این است که تعداد قابل توجهی از مسئولان قصد تشرف به زیارت حج دارند. مسالهای که سابقا در حیات امام عظیمالشأن(ره) نیز رخ داده بود و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس وقت، قصد داشتند به سفر حج مشرف شوند که ناباورانه با واکنش تند امام مواجه شدند! امام (ره) در فرمایشات خود میفرمایند: چند روز است که مکرّر به من خبر دادهاند مملکت به جهت توجه آقایان به سفر حج، دارد فلج میشود!/ صدای حوزه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 پذیرش «مدرسه معارفی درایه» تحت اشراف استاد میرباقری برای سال تحصیلی 1401-1402
🔰نام دوره: آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات
✔️ویژگیها:
* مرور کامل یک دور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری
* خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی
* آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی
* کارگاههای آموزشی پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبعشناسی، تاریخ حدیث)
✔️مزایا:
* اولویت در جذب برنامههای پژوهشی
* حمایت از پایاننامههای معارفی
* کمکهزینه تحصیلی
✔️شرایط پذیرش:
* اتمام دورۀ مقدمات و قبولی در مصاحبه
* تعهد به اجرای دقیق برنامهها
✔️مدت دوره:
*سه سال تحصیلی، ویژۀ سطح اول
✔️ثبتنام:
* از تاریخ 25 خرداد الی 25 تیر 1401
* از طریق سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir
🖇 برای اطلاعات بیشتر به نام کاربری زیر در پیامرسان ایتا eitaa.com/madreseyederaye_ir پیام دهید:
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مطالعات فقهی؛ از مسئله پژوهی تا نظام سازی»
🎙 استاد: دکتر محسن اسماعیلی
📆 زمان: پنجشنبه دوم تیرماه، ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر، صحن امام حسن مجتبی (ع)، ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد
🖇لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نشست علمی «بررسی فقهی معاملات آتی رمزارز (فیوچرز)»
🎙 ارائه: حجتالاسلام دکتر مهدی خطیبی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
📆 زمان: پنجشنبه ۲ تیر ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ صبح
📡 پخش زنده (با ترافیک رایگان): heyatonlin.ir/graaph
📌نشست به صورت حضوری (محدود) و مجازی برگزار میگردد. جهت شرکت به صورت حضوری و کسب اطلاعات بیشتر به آیدی @oisc_rooydad در پیامرسان ایتا مراجعه کنید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اعتبار سنجی احادیث رضوی؛ روشها و رویکردها»
👤با حضور و سخنرانی:
🎙دکتر شادی نفیسی
🎙حجتالاسلام والمسلمین احسان سرخهای
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدعلی دلبری
🎙حجتالاسلام والمسلمین سیدرضا شیرازی
👤دبیر علمی: دکتر محمود ملکی
⏰زمان: پنجشنبه دوم تیرماه ساعت 8 تا 12
🏢مکان: مشهد مقدس، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طوسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تدریس «فقه جعفری» در دانشگاه بامیان ممنوع شد!
محمد محقق از رهبران سیاسی هزاره، در صفحه فیسبوک خود نوشت که طالبان تدریس فقه جعفری را در دانشگاه بامیان که بیشتر ساکنان آن پیرو مذهب تشیعاند، ممنوع کردند. محقق افزود: تدریس فقه حنفی، جایگزین فقه جعفری شده است.
همچنین، تعدادی از دانشجویان دانشکده «شرعیات» دانشگاه بامیان از حذف تدریس فقه جعفری در این دانشکده خبر دادند و گفتند که با حاکمیت گروه طالبان اکنون فقه حنفی جایگزین فقه جعفری شده است. آنها در واکنش به حذف تدریس فقه جعفری نامه اعتراضی را به وزارت تحصیلات عالی ارسال کردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مروری اجمالی بر نظام نامه امارت اسلامی افغانستان
🔹کتاب نظام امارت اسلامی «الاماره الاسلامیه و نظامها» توسط قاضی القضات طالبان مولوی عبدالحکیم حقّانی تألیف و با مقدمه کوتاه ملاهبت الله آخندزاده به تازگی چاپ و منتشر شده است. کتاب ۳۱۲ صفحه و به زبان عربی، توسط مکتبه دارالعلوم الشرعیه منتشر شده است.
🔸ملا هبت الله بخشهایی از کتاب را خوانده و سپس از تعدادی از علماء خواسته آن را مطالعه و نظر خود را بیان دارند که در نتیجه مورد تأیید قرار گرفته و آن را ستودهاند. ملاهبت الله، مولوی عمار المدنی بر این کتاب تقریظ نوشته است و در مقدمه روی دو موضوع تمرکز کرده است؛ یکی علم و قلم برای هدایت و تبیین سیاست و دیگری شمشیر و تفنگ برای تحقّق قدرت و پیروزی. همچینن در آن از جامعیّت اسلام سخن گفته شده است و از مروّجان و سیاست مداران اسلامی که برای تحقق نظام دینی کوشیده اند تمجید صورت گرفته است.
👈 معرفی کتاب: https://b2n.ir/j31169
🆔 https://eitaa.com/ijtihad