💢از فرهنگ تعبّد تا سازمان تفقّه؛ تأملی در چالش محوری حکمرانی اسلامی
✍️دیدگاه و نظر/ محمدصابر اسدی
✂️اگر قائل به این باشیم که اجتهاد محدود به ذوق و حدس یک متخصص است که با ممارست تبدیل به ملکه شده، شاید برای ورود اجتهاد به عرصه اداره جامعه در تمام شئون و حوزههای متنوع و متکثر آن، به الگویی بیش از حضور فقیه در مناصب مختلف نرسیم و ثمره آن، همین معماری حکمرانی فعلی با دل بستن به تغییر افراد است. به عبارت دیگر براساس این نگاه باید بیشتر بر خلل و فرج حضور مجتهد در فرآیند حکمرانی متمرکز شده و موانع کارآمدی بیشتر آن را مورد مداقه قرار دهیم. اما اگر قائل به امکان مطالعه اجتهاد شیعی به عنوان یک فرآیند روشمند نیز باشیم امکان مقایسه مراحل مختلف، شئون فقیه و کردوکارهای او با فرآیند حکمرانی مهیا میشود و توجه به حلقههای گمشده حضور اجتهاد در مسیر اداره جامعه از موضوع شناسی و مسئله شناسی تا استخراج راهکارهای اسلامی و تبدیل آن به برنامههای اجرایی و در نهایت اجرا و ارزیابی عملکردها، بیشتر شده و بازیابی و بازسازی نهادی لازم برای حرکت به سمت غایت تمدن نوین اسلامی، تسریع میگردد.
👈بخوانید: https://b2n.ir/p50475
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نتایج نظرسنجی٢٠٢٢ دربارهٔ میزان دینداری در شهروندان کشورهای عرب زبان جهان اسلام
✔️ بر اساس نتایج نظرسنجی ٢٠٢٢ و مقایسه آن با نتایج سال۲۰۱۹، کشورهای تونس، لیبی، مراکش، سودان، مصر، اردن و فلسطین اشغالی شاهد کاهش چشمگیر تعداد افرادی هستند که در دورههای قبل خود را غیرمذهبی معرفی کردهاند و بنابراین میزان دینداری در این مناطق بویژه تونس رشد داشته است.(در همهٔ گروههای سنی)
همچنین نتایج این نظرسنجی نشان داد که جوانان زیر ۳۰ سال تونسی شاهد بیشترین کاهش در اعلام غیرمذهبی بودن خود را ثبت کردهاند. بر اساس این گزارش جوانان تونسی متدینتر شدهاند.
مراکش و مصر در جایگاه بعد در کاهش در تعداد جوانانی بودند که خود را غیر مذهبی توصیف میکردند. در نتیجه نرخ رشد دینداری در مراکش و مصر افزایش یافته است.
نتایج نظر سنجی در لبنان و عراق نتیجهٔ معکوس داشت، زیرا تعداد جوانانی که خود را غیر مذهبی معرفی میکنند در مقایسه با کشورهای دیگر بهشدت افزایش یافته است. در نتیجه کاهش دینداری در لبنان و عراق گزارش شده است.
👈 متن کامل گزاش: https://b2n.ir/j79207
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_5951916570140741500.mp3
1.56M
🔉ملاحظه انتقادی بر ممنوعیت مرجعیت تقلید زنان
🎙آیتالله جوادی آملی
🔹برخی علما میگفتند اگر زن مرجع تقلید باشد هتک مقام مرجعیت است و اجماع را دلیل ممنوعیت مرجعیت زن میدانند.
🔸خدا رحمت کند علامه طباطبایی را که میفرمود قدری از حوزهها دور شوید و دینشناسی کنید تا ببینید حوزهها را چه منبعی اداره میکند.
🔹منابع ما قرآن و روایات و عقل و اجماع است. عقل که رشدی در حوزهها ندارد. قرآن هم که میگویند تحریف شده و اطلاقاتش در مقام بیان نیست و ناظر به اصل تشریع دین است. روایت هم که اگر اعراض پیشینیان باشد به آن عمل نمیشود. اجماع هم که اندک است.
🔸پس امروزه محور فهم ما از دین همان فهم علما است که اگر روایتی شهرت یابد، علما به آن عمل میکنند و در مقابل اگر علما از آن اعراض کرده باشند، دیگر آن را حجت نمیدانند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مباهله؛ صحنه تمایز حق و باطل
✔️حضرت آیتالله خامنهای:
🔹روز مباهله، روزی است که پیامبر مکرم اسلام، عزیزترین عناصر انسانی خود را به صحنه میآورد. نکتهی مهم در باب مباهله این است: «و انفسنا و انفسکم» در آن هست؛ «و نسانا و نساکم»در آن هست؛ عزیزترین انسانها را پیغمبر اکرم انتخاب میکند و به صحنه میآورد برای محاجهای که در آن باید تمایز بین حق و باطل و شاخص روشنگر در معرض دید همه قرار بگیرد.
🔹هیچ سابقه نداشته است که در راه تبلیغ دین و بیان حقیقت، پیغمبر دست عزیزان خود، فرزندان خود و دختر خود و امیرالمومنین را - که برادر و جانشین خود هست - بگیرد و بیاورد وسط میدان؛ استثنائی بودن روز مباهله به این شکل است.
🔺 یعنی نشان دهندهی این است که بیان حقیقت، ابلاغ حقیقت، چقدر مهم است؛ میآورد به میدان با این داعیه که میگوید بیائیم مباهله کنیم؛ هر کدام بر حق بودیم، بماند، هر کدام بر خلاف حق بودیم، ریشهکن بشود با عذاب الهی.١٣٨٨/٠٩/٢٢
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ۲۴ ذی الحجة عید بزرگ و جاودانی مباهله
✍️یادداشتی از آیتالله صافی گلپایگانی (قدس سره)
🔻بسم الله الرحمن الرحيم. با تبريک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجة به خصوص گرامیداشت روز بزرگ وجاودانی مباهله، عيد معرّفی امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان نفس نفیس پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، اين چند کلمه را به حضور عزیزان تقدیم میدارم:
. . . نصوص صريحه بر ولايت و خلافت بلافصل حضرت اميرالمؤمنين علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما در قرآن کریم، بر دو بخش میباشد: نصوص جليّه و نصوص خفيّه.
➖ نصوص جليّه قرآنيه، مثل آيه شريفه «إِنَّمَا وَلِيُّکُمُ اللهُ» و سائر آياتی که شماري از آنها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شريف «خصائص الوحي المبين في مناقب اميرالمؤمنين عليه السلام»، با سندهاي معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانيد عامه روايت نموده است.
➖ و نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جليه، موقعيتي بسيار محکم دارند، و ولايت و خلافت بلافصل اميرالمؤمنين سلام الله علیه و سائر ائمه طاهرين سلام الله علیهم را اثبات مینمايند، آيات قرآنيهای است که: با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ يَهِدِّي إِلا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَيْفَ تَحْکُمُونَ» و از اين آيات، به وضوح، از نظر اظهر مصاديق، بر حقّبودن اميرالمؤمنين و اهل بیت صلوات الله علیهم به امر خلافت و امامت و هدايت استفاده میشود.
➖ یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. قال الله تعالی: «فَمَنْ حاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْد مَا جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوا نَدْعُ ابْناءَنَا وَ ابْناءَكُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَكُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَي الْكاذِبينَ».
این آیه، از جمله آياتى است كه بر فضيلت و بلندى رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است.
➖ شركتدادن على و حسن و حسين و فاطمه زهرا سلام الله عليهم اجمعین در مباهله كه به تعيين و دستور خداوند متعال بود، دليل بر آن است كه اين چهار نور مقدّس و عظیم، كه با پيامبر در مباهله حاضر شدند، شايستهترين و گرامىترين خلق در نزد خدا و عزيزترين اشخاص در نزد پيامبر رحمت بودند.
➖ اين فضيلت بسیار با عظمتی براى این چهار نور مطهّر میباشد كه در چنين واقعه با اهميت و تاريخى، همدوش و همراه پيامبر شوند و از ميان تمام امّت، از صغير و كبير و زن و مرد، فقط آنها را خداوند انتخاب نمايد.
➖ آری، بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت سلام الله علیهم است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهمالسلام، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخنسرائی نمایند.
➖ در پايان، با عرض خاکساري و عجز و ناتواني از اظهار وجود در عرصهاي که عرض وجود در آن شأن اوليا و بزرگان و اعاظم است پوزش میطلبم؛ اميد است اين عرایض کمترین در بارگاه ملکوتي و ملائکپاسبان اهل بیت صلوات الله عليهم اجمعین به شرف قبول نايل شود.
چاکر آستان ملائکپاسبان اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم، لطف الله صافی.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖 معرفی کتاب «فرهنگ نامه مباهله»
🔻در این کتاب میخوانید:
* واژه شناسى مباهله
* قطعيت صدور حديث مباهله و دلالت آن بر حقانيت اسلام و جانبدارى اين آيين از منطق و صلح
* اثبات برترى اهل بيت علیهم السلام
* تبيين مشروعيت مباهله براى اثبات حق در همه زمان ها و زمينه ها
🔻نصوص مرتبط با موضوع مباهله نیز در چهار فصل ارايه شده که بدین شرح است:
🔶فصل اول:
🔹مبدأ تشريع مباهله
🔹تبيين رويداد مباهله بر اساس گزارش هاى فخر رازى، شيخ مفيد و سيد بن طاووس
🔹تاريخ رخداد مباهله
🔹مشروعيت مباهله براى اثبات حق در همه عرصه ها
🔹آداب مباهله.
🔶فصل دوم:
🔹استدلال هاى اهل بیت علیهم السلام به ماجراى مباهله
🔶فصل سوم:
🔹نمونه هایی از مباهله هاى غير اهل بيت علیهم السلام در عرصه هاى مختلف.
🔶فصل چهارم:
🔹آداب روز مباهله (غُسل كردن، اقامه نماز روز مباهله، خواندن دعاى روز مباهله)
📗کتاب "فرهنگ نامه مباهله" تألیف آیتالله محمدی ری شهری، به زبان فارسی، در ۱۵۶ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۵با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.
👈 مطالعه کتاب: http://www.riqh.ac.ir/post/69562/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دیدار جمعی از علمای سوریه و لبنان با آیتالله جعفر سبحانی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار آیتالله جوادی آملی
دفتر آیتالله جوادی آملی طی اطلاعیهای آورد: به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم میرساند که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانیهای حضرت آیتالله جوادی آملی (دام ظله)، از طریق آثار مکتوب معظم له و یا از طریق درگاه رسمی بنیاد بینالمللی اسراء (esra.ir) به آگاهی میرسد و تنها اخبار منعکس شده مورد تایید میباشد.
لازم به ذکر است به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت آیتالله جوادی آملی، حتما به خوانندگان محترم توصیه میگردد که کلام ایشان خصوصا محتوای دروس معظم له که در فضایی کاملا علمی و تخصصی بیان میشود را به صورت کامل و جامع پیگیری نموده، و از هر گونه نتیجه گیری از محتوای تقطیع شده و گزینشی جدا پرهیز نمایند.
امید است همگان، خصوصا اصحاب رسانه، در جهت ایجاد جامعه متعالی که بر مبنای صدق، عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی بنا میشود، حرکت نمایند. انشاء الله
🔺(لازم به ذکر است، این روزها بریدههایی از فرمایشات معظمله پیرامون «حجاب» در شبکههای اجتماعی در حال انتشار است.)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺معاملات فردایی ارز و سکه نامشروع است
✔️دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتایی درباره حکم شرعی معاملات فردایی ارز و طلا اعلام کرد:
🔺بطور کلی اگر کسب درآمد صرفاً براساس پیشبینی نوسانات قیمت ارز و سکه و طلا و مانند آنها باشد و خرید و فروش ارز و یا چیزهای دیگر صورت نگیرد، مشروع نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی بدون اجازه خود را مجتهد معرفی میکنند/ متأسفانه امروزه برای تبرک، اجازه نقل حدیث میدهند!
✔️استاد رضا استادی:
🔹فلسفه اجازات متاسفانه به درستی رعایت نشد و اگر میشد اشکالات کار بسیار کمتر بود. قبلا منبری باید اجازه میگرفت تا از کتابی استفاده کند وگرنه اینکه هر کسی بتواند هر چیزی را بگوید درست نیست؛ برای حفظ معارف باید منابع تایید شده در اختیار مبلغ و منبری قرار میگرفت و او با اجازه آن را مورد استفاده قرار میداد.
🔸مداحی هم اجازه لازم دارد؛ اجازه امور حسبیه حتما لازم است و باید به کسانی اجازه داده شود که مردم به او اعتماد کنند، اجازه گرفتن وجوهات هم جزئی از اجازات بوده است و مهمترین مسئله اجازه اجتهاد است که الان مغفول واقع شده است؛ اینکه هر کسی خودش، خودش را به عنوان مجتهد معرفی کند درست نیست
🔹اجازه روایت اگر دنباله تصحیح باشد که هست یعنی طرف، مقابله و قرائت میکرد و اجازه میگرفت ولی متاسفانه حتی در گذشته سراغ داریم کسانی حتی به دنیا نیامده، اجازه برای آنها صادر شده است، به کودک اجازه دادهاند ولی قاعدتا باید اجازه طوری باشد که فرد، قدری نزد صاحب اجازه قرائت کرده و خوانده باشد. متأسفانه امروزه برای تبرک، اجازه نقل حدیث میدهند در حالیکه اجازات در گذشته اینگونه نبود و مجیز و مجاز هر دو کتب حدیثی را به طور کامل مطالعه و فهم کرده بودند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/e63816
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه کلامی دفاع از اصل عقیده از خلال احکام شرعی است/ اساتید به رویکرد فقه کلامی در حوزههای علمیه اهتمام ورزند
✔️استاد سیدعلی شهرستانی:
🔹فقه کلامی دفاع از اصل عقیده از خلال احکام شرعی است. هدف و غایت فقه کلامی، استوار سازی عقیده پیروان عترت و شناسایی کسانی است که از سنت دور افتادهاند و شناخت اسباب این دور شدن میباشد. ابن خلدون میگوید «فقه شیعه فقه خاصی هست، طرفدار ندارد و شاذ است»؛ با فقه کلامی فقه اهلالبیت علیهمالسلام از شاذ بودن و نادر بودن خارج میشود.
🔸با این روش فقه امامیه را از حصاری که قرنهاست بهستم بر آن کشیده شده بیرون میآوریم و راز درپرده حدیث متواتر ثقلین را تبیین میکنیم. به نظر میرسد فرق متمایز میان فقه خلاف و فقه کلامی، همین نکته کلیدی است، چرا که ما را از شذوذ فقهی بیرون میآورد و با تکیهبر حدیث ثقلین و تفسیر اهلالبیت علیهمالسلام از آیه تطهیر، ما را در قلمرو و در چهارچوب مستندسازی وفاق اسلامی درمیآورد.
🔹از اساتید و علما تقاضا دارم این روش و رویکرد فقه کلامی را در حوزههای علمیه بیشتر اهتمام ورزند، زیرا ظرفیتها و توانمندیهای فراوانی در آن هست که باید آنها را ازنظر علمی و عملی برای دفاع از عقیده به کاربست.
📗بیشتر بخوانید + دانلود کتاب فقه کلامی: https://b2n.ir/y87157
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زوایای شخصیت «عبدالسلام الوجیه»، عالم برجسته یمنی
✔️دکتر سیدعلی موسوینژاد:
🔹مرحوم عبدالسلام الوجیه شخصیتی بود تقریبگرا و معتقد به وحدت و امت واحدۀ اسلامی و به همۀ مسلمانان به نگاه برادرانه نگاه کردن. مذهب ایشان زیدیه بود، ولی به جد و با جدیت طرفدار وحدت بود. از تعرّض به احساسات و عواطف پیروان دیگر ادیان و به خصوص مسلمانان، حالا چه اهل سنت و چه شیعۀ امامیه پرهیز میکرد.
🔸ما یک جریان روشنفکری زیدیه داریم که از بسیاری از اصول زیدیه به راحتی، بدون اینکه نیاز باشد عدول و تنزل کرده است، ولی مرحوم عبدالسلام الوجیه همچون بخش دیگری از عالمان زیدی در یمن نسبت به این مسائل، به این راحتی تنزل نمیکرد
🔹قطعا یکی از ویژگیها و محورهای اصلی فعالیتهای علمی مرحوم عبدالسلام الوجیه مقاومت در برابر خط وهابیت و نفوذهای آن در میان زیدیه است که سعی میکردند مذهب زیدیه را از تشیّع و آموزههای شیعی جدا کنند، و آن را هر چه بیشتر به سمت اهل سنت، آن هم با گرایش سلفی و وهابی بکشانند.
🔸معتقد بود مذهب تشیع زیدی باید در یمن تقویت بشود و این را هم احیاناً گلایه میکرد از بعضی از علما و بیوتات ایران یا عراق که اینها سعی میکنند جوانان یمنی را جوانان زیدی را به مذهب اثنی عشری در بیاورند. ایشان معتقد بود این کار خطاست و باید در یمن با توجه به شرایطی که دارد همه در تقویت تشیّع زیدی بکوشندکه حِصن حَصِین و قلعۀ مقاومی است در برابر نفوذ جریانهای تکفیری و انحرافی از نوع وهابیت.
👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/f16165
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فلسفه حقوق جزاء از دیدگاه اسلام و غرب
🎙ارائه: استاد شیخ محمد سند
🖇به صورت حضوری و مجازی: vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3
📆 زمان: سهشنبه، ۴ مرداد ۱۴٠۱، ساعت ۱۱ صبح
🏢مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پردیسان، میدان علوم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چالشهای بانکداری اسلامی در عراق
✔️به نظر میرسد بانکداری اسلامی موضوعی حساس برای مردم عراق است. با این حال، شهروندان عمدتاً نگران خدمات بانکی هوشمند، کارآمد و بهراحتی در دسترس هستند. به طور کلی بانکهای خصوصی و دولتی نیاز به تکامل و تطبیق با فناوریها و خدمات بانکداری مدرن دارند.
گزارش اخیر شرکت رتبهبندی فیچ (Fitch Ratings) که در تاریخ ۵ جولای (۱۳ تیرماه) در مورد نظام بانکداری اسلامی در عراق منتشر شد تصویر کاملی از نظام بانکداری اسلامی و بهطور کلی صنعت تأمین مالی اسلامی در عراق ارائه کرده است.
بخش بانکی عراق به طور کلی توسعه نیافته و اساساً ضعیف است. عدم اعتماد به سیستم بانکی و آگاهی کم از صنعت تأمین مالی اسلامی وجود دارد که میتواند مسیر رشد این بخش را کُند کند.
با این همه پتانسیل رشد میانمدت تا بلندمدت بخش بانکداری اسلامی در عراق مثبت است. این تقاضا توسط جمعیت عمدتاً مسلمان کشور که ضریب نفوذ بانکداری در بین آنها بسیار پایین است، پشتیبانی خواهد شد.
👈 متن گزارش: https://b2n.ir/y06035
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مفتی عمان: مکتب اباضیه با خوارج موافق نیست و اجرای شریعت بر دموکراسی رجحان دارد
✔️برنامه «المقابله» در شبکه الجزیره میزبان مفتی سلطاننشین عمان، شیخ احمد بن حمد الخلیلی بود تا در مورد زندگی خود، اعتقادات اباضیه و تجربیاتی که به عنوان مفتی اعظم عمان پشت سر گذاشته است، صحبت کند.
مفتی اعظم عمان در مورد تبدیل سلطنت عمان به مرکز مذهب اِباضیه و نحوه برخورد آن با محیط چندمذهبی، تاکید کرد که ریشه این مذهب به سال ۱۳۰ هجری قمری باز میگردد و این مذهب با همگان تعامل میکند، مگر سه گروه: مشرک به خدا و بتپرست، کافر از اهل کتاب و یا امام ظالمی که بر مردم مسلط است.
الخلیلی درباره ماهیت رابطه مفتی با حاکم و استقلال فتوا از فشارهای سیاسی تاکید کرد که اباضیها به حاکم وفادار نیستند و در صورتی که حاکم به حکم خدا حکومت نکند، او را طرد میکنند.
مفتی اعظم عمان گفت فرقه اباضیه با خوارج موافق نیست، بلکه آنها، خوارج را انکار میکنند و آنها را گروهی سرکش میدانند. وی توضیح داد که دو طرف (اباضیه و خوارج) در مورد جواز قیام علیه حاکمی که به قانون شرع حکم نکند، اتفاق نظر دارند، همچنان که مکتب اباضیه در بسیاری از امور با زیدیه هم عقیده است و به گفته وی، اختلافات میان آنان کم است.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/t48467
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیتالله بروجردی و ایجاد تحول در فقه اقوال و فقه نصوص
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹آیتالله بروجردی در دو بخش تحول ایجاد کرد یکی فقه الاقوال و دیگری فقه النصوص و همین تحول سبب شده تا ایشان مکتبی متمایز از دیگر فقها داشته باشد. ایشان صریحا در فقه الاقوال نظریه دارد و از متاخرین برای فهم اقوال اقدمین استفاده میکند. تعبیری معروف وجود دارد که حلیین لسان الاقدمین، یعنی علامه حلیها زبان اقدمین هستند و اگر میخواهیم ادبیات آنها را بفهمیم باید سراغ لسان علامه حلیین برویم.
🔸ایشان در فقه الاقوال سخنان مهم و متمایز و اثرگذار بیان کرده ولی هیچکدام در حوزه رایج نیست بهخصوص نظر ایشان در این باره که فهم روایات را بدون مراجعه به فقه اهل سنت به فرجام نبرید، همچنین بحث اجماع و شهرت ایشان هم در حوزه به صورت قوی دنبال نمیشود و علتش هم این است که در حوزه مکتبشناسی جایگاه چندانی ندارد.
🔹در مورد فقه النصوص هم ایشان حرف جدیدی دارد؛ البته فقه نصوص، شئون مختلفی دارد و یکی از آنها فهم نصوص است؛ مکتب ایشان از اساس قرائنی بوده و محال است مکتب یکنفر قرائنی نباشد و به تاریخ مراجعه کند؛ قرائنی مکتب بزرگی است که صاحب جواهر و شیخ انصاری و … در آن قرار دارند ولی کسانی چون آیتالله خویی در این مکتب قرار ندارند همچنین شیخ طوسی جزء بنیانگذاران این مکتب است.
👈گزارش نشست علمی «حوزه صد ساله»: https://b2n.ir/u43965
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥فیلم دومین همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه
📹مشاهده کنید: http://www.telewebion.com/episode/0x2910ab9
🆔 https://eitaa.com/ijtihad