eitaa logo
اجتهاد
6.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
628 ویدیو
276 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 ۲۴ ذی الحجة عید بزرگ و جاودانی مباهله ✍️یادداشتی از آیت‌الله صافی گلپایگانی (قدس سره) 🔻بسم الله الرحمن الرحيم. با تبريک ایام مبارک ماه شریف ذی الحجة به خصوص گرامی‌داشت روز بزرگ وجاودانی مباهله، عيد معرّفی امیرالمؤمنین علی علیه السلام به عنوان نفس نفیس پیغمبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم، اين چند کلمه را به حضور عزیزان تقدیم می‌دارم: . . . نصوص صريحه بر ولايت و خلافت بلافصل حضرت اميرالمؤمنين علی بن ابی طالب صلوات الله علیهما در قرآن کریم، بر دو بخش می‌باشد: نصوص جليّه و نصوص خفيّه. ➖ نصوص جليّه قرآنيه، مثل آيه شريفه «إِنَّمَا وَلِيُّکُمُ اللهُ» و سائر آياتی که شماري از آنها را دانشمند بزرگ ابن بِطریق در کتاب شريف «خصائص الوحي المبين في مناقب اميرالمؤمنين عليه السلام»، با سندهاي معتبر از محدّثان و ارباب جوامع و صحاح و مسانيد عامه روايت نموده است. ➖ و نصوص خفیّه قرآنیه، که در کنار نصوص جليه، موقعيتي بسيار محکم دارند، و ولايت و خلافت بلافصل اميرالمؤمنين سلام الله علیه و سائر ائمه طاهرين سلام الله علیهم را اثبات می‌نمايند، آيات قرآنيه‌ای است که: با استفهام، همه را مخاطب قرار داده است، مثل «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لاَ يَهِدِّي إِلا أَنْ يُهْدَى فَمَا لَکُمْ کَيْفَ تَحْکُمُونَ» و از اين آيات، به وضوح، از نظر اظهر مصاديق، بر حقّ‌بودن اميرالمؤمنين و اهل بیت صلوات الله علیهم‌ به امر خلافت و امامت و هدايت استفاده می‌شود. ➖ یکی از نصوص جلیّه قرآنیه، آیه شریفه مباهله است. قال الله تعالی: «فَمَنْ حاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْد مَا جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوا نَدْعُ ابْناءَنَا وَ ابْناءَكُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَكُمْ وَ انْفُسَنا وَ انْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّه عَلَي الْكاذِبينَ‏». این آیه، از جمله آياتى است كه بر فضيلت و بلندى رتبه و مقام اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم، به اتّفاق مسلمانان، رسا و ناطق است. ➖ شركت‏‌دادن على و حسن و حسين و فاطمه زهرا سلام الله عليهم اجمعین در مباهله كه به تعيين و دستور خداوند متعال بود، دليل بر آن است كه اين چهار نور مقدّس و عظیم، كه با پيامبر در مباهله حاضر شدند، شايسته‌‏ترين و گرامى‌‏ترين خلق در نزد خدا و عزيزترين اشخاص در نزد پيامبر رحمت بودند. ➖ اين فضيلت بسیار با عظمتی براى این چهار نور مطهّر می‌باشد كه در چنين واقعه با اهميت و تاريخى، هم‌دوش و همراه پيامبر شوند و از ميان تمام امّت، از صغير و كبير و زن و مرد، فقط آنها را خداوند انتخاب نمايد. ➖ آری، بیست و چهارم ذی الحجة که به عنوان روز بزرگ مباهله در تاریخ اسلام ثبت شده و سندی مهمّ بر حقّانیت اهل بیت سلام الله علیهم است، باید از آن مانند عید سعید غدیر، تجلیل شود و در این روز بزرگ، شیعیان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام، مجالس و محافل باشکوهی برپا کنند و درباره این موضوع مهم، سخنرانان، نویسندگان و مادحان، بگویند و بنویسند و سخن‌سرائی نمایند. ➖ در پايان، با عرض خاکساري و عجز و ناتواني از اظهار وجود در عرصه‌اي که عرض وجود در آن شأن اوليا و بزرگان و اعاظم است پوزش می‌طلبم؛ اميد است اين عرایض کمترین در بارگاه ملکوتي و ملائک‌پاسبان اهل بیت صلوات الله عليهم اجمعین به شرف قبول نايل شود. چاکر آستان ملائک‌پاسبان اهل بیت عصمت و طهارت سلام الله علیهم، لطف الله صافی. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖 معرفی کتاب «فرهنگ ‏نامه مباهله» 🔻در این کتاب می‌خوانید: * واژه‏ شناسى مباهله * قطعيت صدور حديث مباهله و دلالت آن بر حقانيت اسلام و جانبدارى اين آيين از منطق و صلح * اثبات برترى اهل بيت علیهم السلام * تبيين مشروعيت مباهله براى اثبات حق در همه زمان ‏ها و زمينه ‏ها 🔻نصوص مرتبط با موضوع مباهله نیز در چهار فصل ارايه شده که بدین شرح است: 🔶فصل اول: 🔹مبدأ تشريع مباهله 🔹تبيين رويداد مباهله بر اساس گزارش ‏هاى فخر رازى، شيخ مفيد و سيد بن طاووس 🔹تاريخ رخداد مباهله 🔹مشروعيت مباهله براى اثبات حق در همه عرصه ‏ها 🔹آداب مباهله. 🔶فصل دوم: 🔹استدلال‏ هاى اهل بیت علیهم السلام به ماجراى مباهله 🔶فصل سوم: 🔹نمونه هایی از مباهله‏ هاى غير اهل بيت علیهم السلام در عرصه ‏هاى مختلف. 🔶فصل چهارم: 🔹آداب روز مباهله (غُسل كردن، اقامه نماز روز مباهله، خواندن دعاى روز مباهله) 📗کتاب "فرهنگ نامه مباهله" تألیف آیت‌الله محمدی ری شهری، به زبان فارسی، در ۱۵۶ صفحه به نگارش درآمده است و در سال ۱۳۹۵با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است. 👈 مطالعه کتاب: http://www.riqh.ac.ir/post/69562/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دیدار جمعی از علمای سوریه و لبنان با آیت‌الله جعفر سبحانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لزوم توجه کاربران به اصالت منبع اخبار آیت‌الله جوادی آملی دفتر آیت‌الله جوادی آملی طی اطلاعیه‌ای آورد: به اطلاع عموم مردم متدیّن و فهیم می‌رساند که کلیه اخبار و اطلاعات در مورد محتوای دیدارها، جلسات و سخنرانی‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی (دام ظله)، از طریق آثار مکتوب معظم له و یا از طریق درگاه رسمی بنیاد بین‌المللی اسراء (esra.ir) به آگاهی می‌رسد و تنها اخبار منعکس شده مورد تایید می‌باشد. لازم به ذکر است به سبب علمیت و لزوم مستند بودن کلام حضرت آیت‌الله جوادی آملی، حتما به خوانندگان محترم توصیه می‌گردد که کلام ایشان خصوصا محتوای دروس معظم له که در فضایی کاملا علمی و تخصصی بیان می‌شود را به صورت کامل و جامع پیگیری نموده، و از هر گونه نتیجه گیری از محتوای تقطیع شده و گزینشی جدا پرهیز نمایند. امید است همگان، خصوصا اصحاب رسانه، در جهت ایجاد جامعه متعالی که بر مبنای صدق، عدل و رعایت مناسبات صحیح اخلاقی و حقوقی بنا می‌شود، حرکت نمایند. انشاء الله 🔺(لازم به ذکر است، این روزها بریده‌هایی از فرمایشات معظم‌له پیرامون «حجاب» در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺معاملات فردایی ارز و سکه نامشروع است ✔️دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به استفتایی درباره حکم شرعی معاملات فردایی ارز و طلا اعلام کرد: 🔺بطور کلی اگر کسب درآمد صرفاً براساس پیش‌بینی نوسانات قیمت ارز و سکه و طلا و مانند آنها باشد و خرید و فروش ارز و یا چیزهای دیگر صورت نگیرد، مشروع نیست. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢برخی بدون اجازه خود را مجتهد معرفی‌ می‌کنند/ متأسفانه امروزه برای تبرک، اجازه نقل حدیث‌ می‌دهند! ✔️استاد رضا استادی: 🔹فلسفه اجازات متاسفانه به درستی رعایت نشد و اگر می‌شد اشکالات کار بسیار کمتر بود. قبلا منبری باید اجازه می‌گرفت تا از کتابی استفاده کند وگرنه اینکه هر کسی بتواند هر چیزی را بگوید درست نیست؛ برای حفظ معارف باید منابع تایید شده در اختیار مبلغ و منبری قرار می‌گرفت و او با اجازه آن را مورد استفاده قرار می‌داد. 🔸مداحی هم اجازه لازم دارد؛ اجازه امور حسبیه حتما لازم است و باید به کسانی اجازه داده شود که مردم به او اعتماد کنند، اجازه گرفتن وجوهات هم جزئی از اجازات بوده است و مهمترین مسئله اجازه اجتهاد است که الان مغفول واقع شده است؛ اینکه هر کسی خودش، خودش را به عنوان مجتهد معرفی کند درست نیست 🔹اجازه روایت اگر دنباله تصحیح باشد که هست یعنی طرف، مقابله و قرائت می‌کرد و اجازه می‌گرفت ولی متاسفانه حتی در گذشته سراغ داریم کسانی حتی به دنیا نیامده، اجازه برای آنها صادر شده است، به کودک اجازه داده‌اند ولی قاعدتا باید اجازه طوری باشد که فرد، قدری نزد صاحب اجازه قرائت کرده و خوانده باشد. متأسفانه امروزه برای تبرک، اجازه نقل حدیث‌ می‌دهند در حالیکه اجازات در گذشته اینگونه نبود و مجیز و مجاز هر دو کتب حدیثی را به طور کامل مطالعه و فهم کرده بودند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/e63816 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه کلامی دفاع از اصل عقیده از خلال احکام شرعی است/ اساتید به رویکرد فقه کلامی در حوزه‌های علمیه اهتمام ورزند ✔️استاد سیدعلی شهرستانی: 🔹فقه کلامی دفاع از اصل عقیده از خلال احکام شرعی است. هدف و غایت فقه کلامی، استوار سازی عقیده پیروان عترت و شناسایی کسانی است که از سنت دور افتاده‌اند و شناخت اسباب این دور شدن می‌‌باشد. ابن خلدون می‌گوید «فقه شیعه فقه خاصی هست، طرفدار ندارد و شاذ است»؛ با فقه کلامی فقه اهل‌البیت علیهم‌السلام از شاذ بودن و نادر بودن خارج‌ می‌شود. 🔸با این روش فقه امامیه را از حصاری که قرن‌هاست به‌ستم بر آن کشیده شده بیرون می‌آوریم و راز درپرده حدیث متواتر ثقلین را تبیین می‌کنیم. به نظر می‌رسد فرق متمایز میان فقه خلاف و فقه کلامی، همین نکته کلیدی است، چرا که ما را از شذوذ فقهی بیرون می‌آورد و با تکیه‌بر حدیث ثقلین و تفسیر اهل‌البیت علیهم‌السلام از آیه تطهیر، ما را در قلمرو و در چهارچوب مستندسازی وفاق اسلامی درمی‌آورد. 🔹از اساتید و علما تقاضا دارم این روش و رویکرد فقه کلامی را در حوزه‌های علمیه بیشتر اهتمام ورزند، زیرا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوانی در آن هست که باید آن‌ها را ازنظر علمی و عملی برای دفاع از عقیده به کاربست. 📗بیشتر بخوانید + دانلود کتاب فقه کلامی: https://b2n.ir/y87157 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زوایای شخصیت «عبدالسلام الوجیه»، عالم برجسته یمنی ✔️دکتر سیدعلی موسوی‌نژاد: 🔹مرحوم عبدالسلام الوجیه شخصیتی بود تقریب‌گرا و معتقد به وحدت و امت واحدۀ اسلامی و به همۀ مسلمانان به نگاه برادرانه نگاه کردن. مذهب ایشان زیدیه بود، ولی به جد و با جدیت طرفدار وحدت بود. از تعرّض به احساسات و عواطف پیروان دیگر ادیان و به خصوص مسلمانان، حالا چه اهل سنت و چه شیعۀ امامیه پرهیز می‌کرد. 🔸ما یک جریان روشنفکری زیدیه داریم که از بسیاری از اصول زیدیه به راحتی، بدون این‌که نیاز باشد عدول و تنزل کرده است، ولی مرحوم عبدالسلام الوجیه همچون بخش دیگری از عالمان زیدی در یمن نسبت به این مسائل، به این راحتی تنزل نمی‌کرد 🔹قطعا یکی از ویژگی‌ها و محورهای اصلی فعالیت‌های علمی مرحوم عبدالسلام الوجیه مقاومت در برابر خط وهابیت و نفوذهای آن در میان زیدیه است که سعی می‌کردند مذهب زیدیه را از تشیّع و آموزه‌های شیعی جدا کنند، و آن را هر چه بیشتر به سمت اهل سنت، آن هم با گرایش سلفی و وهابی بکشانند. 🔸معتقد بود مذهب تشیع زیدی باید در یمن تقویت بشود و این را هم احیاناً گلایه می‌کرد از بعضی از علما و بیوتات ایران یا عراق که اینها سعی می‌کنند جوانان یمنی را جوانان زیدی را به مذهب اثنی عشری در بیاورند. ایشان معتقد بود این کار خطاست و باید در یمن با توجه به شرایطی که دارد همه در تقویت تشیّع زیدی بکوشندکه حِصن حَصِین و قلعۀ مقاومی است در برابر نفوذ جریان‌های تکفیری و انحرافی از نوع وهابیت. 👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/f16165 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فلسفه حقوق جزاء از دیدگاه اسلام و غرب 🎙ارائه: استاد شیخ محمد سند 🖇به صورت حضوری و مجازی: vc.rihu.ac.ir/ch/meeting3 📆 زمان: سه‌شنبه، ۴ مرداد ۱۴٠۱، ساعت ۱۱ صبح 🏢مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پردیسان، میدان علوم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چالش‌های بانکداری اسلامی در عراق ✔️به نظر می‌رسد بانکداری اسلامی موضوعی حساس برای مردم عراق است. با این حال، شهروندان عمدتاً نگران خدمات بانکی هوشمند، کارآمد و به‌راحتی در دسترس هستند. به طور کلی بانک‌های خصوصی و دولتی نیاز به تکامل و تطبیق با فناوری‌ها و خدمات بانکداری مدرن دارند. گزارش اخیر شرکت رتبه‌بندی فیچ (Fitch Ratings) که در تاریخ ۵ جولای (۱۳ تیرماه) در مورد نظام بانکداری اسلامی در عراق منتشر شد تصویر کاملی از نظام بانکداری اسلامی و به‌طور کلی صنعت تأمین مالی اسلامی در عراق ارائه کرده است. بخش بانکی عراق به طور کلی توسعه نیافته و اساساً ضعیف است. عدم اعتماد به سیستم بانکی و آگاهی کم از صنعت تأمین مالی اسلامی وجود دارد که می‌تواند مسیر رشد این بخش را کُند کند. با این همه پتانسیل رشد میان‌مدت تا بلندمدت بخش بانکداری اسلامی در عراق مثبت است. این تقاضا توسط جمعیت عمدتاً مسلمان کشور که ضریب نفوذ بانکداری در بین آنها بسیار پایین است، پشتیبانی خواهد شد. 👈 متن گزارش: https://b2n.ir/y06035 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مفتی عمان: مکتب اباضیه با خوارج موافق نیست و اجرای شریعت بر دموکراسی رجحان دارد ✔️برنامه «المقابله» در شبکه الجزیره میزبان مفتی سلطان‌نشین عمان، شیخ احمد بن حمد الخلیلی بود تا در مورد زندگی خود، اعتقادات اباضیه و تجربیاتی که به عنوان مفتی اعظم عمان پشت سر گذاشته است، صحبت کند. مفتی اعظم عمان در مورد تبدیل سلطنت عمان به مرکز مذهب اِباضیه و نحوه برخورد آن با محیط چندمذهبی، تاکید کرد که ریشه این مذهب به سال ۱۳۰ هجری قمری باز می‌گردد و این مذهب با همگان تعامل می‌کند، مگر سه گروه: مشرک به خدا و بت‌پرست، کافر از اهل کتاب و یا امام ظالمی که بر مردم مسلط است. الخلیلی درباره ماهیت رابطه مفتی با حاکم و استقلال فتوا از فشارهای سیاسی تاکید کرد که اباضی‌ها به حاکم وفادار نیستند و در صورتی که حاکم به حکم خدا حکومت نکند، او را طرد می‌کنند. مفتی اعظم عمان گفت فرقه اباضیه با خوارج موافق نیست، بلکه آنها، خوارج را انکار می‌کنند و آنها را گروهی سرکش می‌دانند. وی توضیح داد که دو طرف (اباضیه و خوارج) در مورد جواز قیام علیه حاکمی که به قانون شرع حکم نکند، اتفاق نظر دارند، همچنان که مکتب اباضیه در بسیاری از امور با زیدیه هم عقیده است و به گفته وی، اختلافات میان آنان کم است. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/t48467 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
آیت‌الله بروجردی و ایجاد تحول در فقه اقوال و فقه نصوص ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹آیت‌الله بروجردی در دو بخش تحول ایجاد کرد یکی فقه الاقوال و دیگری فقه النصوص و همین تحول سبب شده تا ایشان مکتبی متمایز از دیگر فقها داشته باشد. ایشان صریحا در فقه الاقوال نظریه دارد و از متاخرین برای فهم اقوال اقدمین استفاده می‌کند. تعبیری معروف وجود دارد که حلیین لسان الاقدمین، یعنی علامه حلی‌ها زبان اقدمین هستند و اگر می‌خواهیم ادبیات آنها را بفهمیم باید سراغ لسان علامه حلیین برویم. 🔸ایشان در فقه الاقوال سخنان مهم و متمایز و اثرگذار بیان کرده ولی هیچکدام در حوزه رایج نیست به‌خصوص نظر ایشان در این باره که فهم روایات را بدون مراجعه به فقه اهل سنت به فرجام نبرید، همچنین بحث اجماع و شهرت ایشان هم در حوزه به صورت قوی دنبال نمی‌شود و علتش هم این است که در حوزه مکتب‌شناسی جایگاه چندانی ندارد. 🔹در مورد فقه النصوص هم ایشان حرف جدیدی دارد؛ البته فقه نصوص، شئون مختلفی دارد و یکی از آنها فهم نصوص است؛ مکتب ایشان از اساس قرائنی بوده و محال است مکتب یکنفر قرائنی نباشد و به تاریخ مراجعه کند؛ قرائنی مکتب بزرگی است که صاحب جواهر و شیخ انصاری و … در آن قرار دارند ولی کسانی چون آیت‌الله خویی در این مکتب قرار ندارند همچنین شیخ طوسی جزء بنیانگذاران این مکتب است. 👈گزارش نشست علمی «حوزه صد ساله»: https://b2n.ir/u43965 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🎥فیلم دومین همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه 📹مشاهده کنید: http://www.telewebion.com/episode/0x2910ab9 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گشت ارشاد و مسأله حکمرانی حجاب ✍️سیدمحمد طباطبائی 🔻منظر جامعه‌شناختی اگر بخواهیم حجاب را در نسبت میان مردم و حاکمیتشان ببینیم باید در یک تبیین اجتماعی، مسأله را بررسی کنیم. دلایل و علل اجتماعی متعددی برای پدیده بدحجابی یا به بیان دقیق‌تر، حجاب‌گریزی وجود دارد که به نظرم در هفت عامل قابل اختصار باشد: ۱. عادات اجتماعی ۲. رسانه‌های اجتماعی (پلتفرم‌ها، بلاگری، اینفلوئنسرها، سلبریتیسم و…) ۳. فضای سیاسی (و خشم سیاسی ناشی از آن) ۴. گروه‌های همسالان ۵. تغییر نگرش‌های فرهنگی در خصوصیت مشروعیت حجاب ۶. تربیت‌های خانوادگی (و عدم آگاهی کافی از حجاب) ۷. اجبار اجتماعی (خانواده، فضاهای شغلی و آموزشی و …) با رویکرد اجتماعی به حجاب، حکمرانی مطلوب در این حوزه از طریق حکمرانی فرهنگی تربیتی در این عوامل رخ می‌دهد و نمی‌توان صرفاً از طریق الزام‌های قانونی، روند فرهنگی موجود را تغییر داد. لذا تأکید بر قانونی بودن حجاب، صرفاً در نمای ظاهری شهر تأثیر دارد و نسبت به حجاب‌گریزی به‌عنوان یک پدیده فرهنگی تأثیر خنثی و حتی منفی (نفرت‌زایی) ایجاد می‌کند. 🔻منظر فقه فرهنگی با لحاظ موضوع‌شناسی حجاب‌گریزی در بند اول، از این جهت منظر فقهی حکمرانی حجاب را می‌توان بررسی کرد... 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/a75289 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کتاب‌شناسی کافی ✔️استاد سید احمد مددی: 🔹نمی‌توان گفت که کلینی حدیث ضعیف آورده است، بلکه باید گفت: علی المبنای ایشان احادیث صحیح بوده است، إلا در باب النوادر و روضه شاید بگوییم قبول نداشته است. عبارت نجاشی درباره ایشان که درباره کسی دیگر نگفته است: «اوثق الناس فی الحدیث و اضبطهم فیه» این درست است خود ما هم به این نتیجه می‌رسیم. بعد بگوییم 9 هزار روایت او ساقط است! خیلی مشکل است. کتاب صحیح الکافی و اینکه برویم از کافی، با معیار صحیح بیاوریم مقبول نیست. 🔸مرحوم کلينى، فوارق بين فهرست و رجال، تحليل فهرستى و تحليل رجالى و ضوابط اينها را خوب تجزيه و تحليل ننموده است. از عجايب کار، اين است که کلينى در بخش فهرستى، ضعيف است و ما نمى ‏دانيم چرا! 🔹....کلينى، اضبط است و چون کلينى اضبط است، اکثر فقها به کلينى مراجعه مى ‏کنند. امّا من معتقدم که صدوق چون متأخّر است، ناظر است به تصحيح تُراث کلينى. .... کلینی از کتاب علی بن محبوب نقل نمی‌کند جز یک مورد درحالیکه جلیل القدر است. دلیل آن را نمی‌دانیم. 📗درس خارج 92/9/16 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙اوّلین سالی که درس خارج رفتم ✔️آیت الله جوادی آملی: ... اوّلین سالی که ما درس خارج رفتیم درس مرحوم آقا شیخ محمد تقی آملی بود و جزوه نوشتن را هم از ایشان یاد گرفتیم. ما برای اینکه طرز جزوه نوشتن را یاد بگیریم، اوّل جزوه خود ایشان را گرفتیم. می ‌دیدم ایشان در تمام این صفحات بالای هر صفحه نوشته: بسم الله الرحمن الرحیم یا صاحب الزمان ادرکنی...» 📗درس تفسیر ۹۶/٩/٢١ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان سی‌ودومین همایش بانکداری اسلامی 📌با عنوان «نظارت و تطبیق شرعی در بانکداری اسلامی؛ مبانی نظری، تجارب جهانی و توصیه‌های سیاستی» 🔴برگزارکننده: مؤسسه آموزشی بانکداری اسلامی 📅 مهلت ارسال مقالات: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ 👈 تارنمای همایش: conference.ibi.ac.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad