eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
699 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢ویژگی‌ها، امتیازات و ملاحظات طرح «اصلاح محدوده درسی سطوح عالی» ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، درباره طرح اصلاح «برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزه‌های علمیه»، گفت: در این طرح محورهایی از جمله مقاطع آموزشی و طول سنوات تحصیلی هر مقطع؛ تقویم تحصیلی و ساعات درسی در هر روز؛ عناوین درسی و محدوده‌های درسی هر منبع؛ منابع جدید و بدیل برای منابع موجود، مورد اهتمام قرار گرفت و متناسب با هر محور، وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده است و سپس با حفظ اصول و ملاکات کلی تعیین شده از سوی شورای عالی، پیشنهاداتی ارائه شد. 👈 بخوانید + پیوست: https://b2n.ir/p34792 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آخوند خراسانی و مشروطۀ سکولار، به روایت آیت‌الله بهجت 🔹امضاگیرندگان مشروطه، «ظاهرالصلاح» بودند و وجوهات خود را می‌پرداختند که آخوند خراسانی را در گرفتن مشروعیّت مشروطه، «فریب» دادند. 🔸امضای تأیید مشروطیت را زمانی از آخوند گرفتند که ایشان کاملاً مشغول به فکر و در حال آماده‌سازی و ترتیب مطالب درس بود. هنگامی که آخوند از پله‌های اطاق مطالعۀ شخصی به پایین می‌آمد تا به مجلس درس برود که تمام فکرش در جمع‌آوری درس بود و برای فکر کردن در امر دیگر وقت نداشت، اساس‌نامه و مرام‌نامۀ مشروطیت را به ایشان نشان دادند تا امضا کند. ایشان هم دید قانون اساسی و مجلس قانون‌گذاری و وکلا و نمایندگان مورد وثوق و منتخب مردم و… همه موافق اسلام و دین است و همۀ احکام و قوانین جاری مملکت بر طبق قرآن و اسلام و زیر نظر شش نفر از فقهای طراز اوّل است، بی‌درنگ در همان‌جا امضا کرد. 🔹کشته‌شدن مرحوم شیخ فضل‌الله نوری، مثل توپ در نجف صدا کرد، و علیه مرحوم آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیّت عامه، مانند میرزای شیرازی بزرگ به ایشان می‌رسید. لذا وقتی بعد از قتل مرحوم نوری، نزد مرحوم آخوند آمدند، فرمود: دنیای مرا از بین بردید، آیا می‌خواهید آخرتم را هم از بین ببرید؟! 🔸آخوند ملا قربان‌علی زنجانی می‌گفت به نجف می‌روم تا دو نفر را تعزیر کنم: یکی آقای آخوند خراسانی و دیگری آقای شیخ‌الشریعه اصفهانی. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x74048 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدگاه متمایز آیت الله‌سیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر» ✍️ حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲) 🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند: «وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند: «و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة» 📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج‌۱ ص: ۴۱۷ 🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید: «احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شي‌ء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ 🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید. بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید. ---------------------- ۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج‌۲ص: ۲۲ ۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به مکتب فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✍️ حجت‌الاسلام سلمان رئوفی 🔻تاکنون تعاریف مختلفی از مکتب‌شناسی فقهی ارائه شده است؛ به نظر نگارنده، مکتب‌شناسی فقهی یعنی بحث از مبانی روش‌ساز که مراحل و ‌روش‌های اجتهاد هستند. این سه حیطه، بیشتر در بحث‌های مکتب‌شناسی وجود دارد؛ چون مکتب‌شناسی فقهی، یک امر اعتباری است و امری نیست که وابسته به‌واقع باشد؛ بنابراین تعریف این علم، وابسته به اغراض ما است و غرضمان یک شناخت هدفمند و نظام‌مند از اجتهاد است. حال برای نیل به این غرض، باید چه جاهایی و چه مطالبی را بررسی بکنیم؟ به نظر می‌رسد همۀ این‌ مباحث، در دو قالب کلیِ موضوع شناسیِ فقهی یا حکم شناسی فقهی قرار می‌گیرند. به‌طور کلی دو مکتب نجف و قم داریم که این مکاتب در آن نقاط اصلی با هم تفاوت دارند. مکتب آقای خوئی در موضوع شناسی، ظهورگیری، در بحث‌های رجالی و هم در اجرای قوانین با مکاتب دیگر فرق دارند. البته ترجیحمان این است که مکاتب، نام‌گذاری علمی بشود؛ مثلاً مکتب شیخ انصاری مکتب استدلال‌محور و مکتب آیت‌الله ‌بروجردی به نظر می‌رسد مکتبی با رویکرد تاریخی است. سؤال این است، رهبر معظم انقلاب ذیل کدامیک از این مکاتب فقهی قرار می‌گیرد؟ روش ورود رهبری به مسائل فقهی چگونه است؟ مبانی ایشان در موضوع شناسی چیست؟ و مراحل بررسی و تعین موضوع چگونه خواهد بود. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d65766 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماجرای انتشار کتاب موهن «آیات شیطانی» و فتوای ارتداد رشدی توسط امام(ره) ✔️مهرماه ۱۳۶۷ بود که انتشارات وایکینگ انگلستان -زیرمجموعه‌ی انتشارات پنگوئن- کتاب جدیدی به نام «آیات شیطانی» را به قلم سلمان رشدی منتشر کرد؛ کتابی پانصد و چهل و چند صفحه‌ای که در قالب داستان‌های خیالی به شخصیت پیامبر گرامی اسلام، سایر پیامبران الهی و مقدسات اسلامی توهین کرده بود. موج سنگین تبلیغاتی رسانه‌های آمریکایی و غربی از سویی و ترجمه‌ی سریع و توزیع گسترده‌ی آن به زبان‌های مختلف از سوی دیگر باعث شهرت آن کتاب شد. همین مسئله باعث عکس‌العمل‌های متعددی در جهان اسلام گردید که مهمترین آنها صدور حکم ارتداد نویسنده‌ی کتاب از سوی امام خمینی رحمه‌الله‌علیه بود. khamenei.ir به بازخوانی ماجرای انتشار کتاب موهن و اهمیت حکم تاریخی امام خمینی رحمهالله‌علیه مبنی بر ارتداد سلمان رشدی می‌پردازد. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a46680 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند «افسانه آیات شیطانی» ❓سلمان رشدی چه نوشت که باعث دستور امام_خمینی (ره) برای مرگش شد؟! ➕پاسخ اجمالی به شبهات مربوط 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔چهارمین مدرسه پارلمانی «قانون‌گذاری، مبانی، شاخص‌ها در افق کارآمدی» ⏳زمان ثبت‌نام: 20 الی 29 مردادماه 1401 🖇 لینک ثبت نام: cmir.parliran.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست مجازی «بررسی مبانی علامه طباطبائی ( ره) در اصول فقه» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📆زمان: دوشنبه ٢۴ مرداد ١۴٠١ ساعت ١۶ 🖇 لینک نشست: https://meeting.atu.ac.ir/ch/anjoman-afl 🔖ثبت درخواست صدور گواهی: https://digiform.ir/wcd44607a 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ثمرات سنخ شناسی مسئله اصولی ✍️محمدعلی ملک ازجمله ثمرات مهم سنخ شناسی مسئله اصولی، ورود و خروج دقیق به مسئله است. بدیهی است برای دستیابی به این مهم، ابتدا بایستی دانشمند اصولی دسته‌بندی صحیحی از مسائل علم اصول ارائه داده باشد. در ادامه قصد داریم یک نمونه کاربردی در این زمینه را بررسی کنیم. شهید صدر برای مباحث الفاظ علم اصول تقسیم‌بندی ارائه کرده است و مثال‌هایی برای هر دسته زده است. ایشان ذیل یکی از اقسام مباحث الفاظ علم اصول مبحثی را مثال زده‌اند (وضع و معانی حروف) و دیدگاه آخوند خراسانی را در آن مبحث نقد کرده‌اند که از نقد ایشان متوجه‌ می‌‌شویم اساساً آخوند خراسانی آن مبحث را ذیل دسته دیگری از مباحث الفاظ علم اصول مدنظر شهید صدر، تحلیل کرده است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x34141 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست/ شجریان اگر دویست‌ و‌ ده‌مرتبه هم قرآن را می‌خواند، به حرمت موسیقی نمی‌رسید/ اندیشه‌ای که هر غنایی را قول زور بداند و آن را حرام تلقی کند، صحیح نیست ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست؛ دودسته از فقها درباره موسیقی نظر داده‌اند. یک دسته که با تلاش برای ضرورت‌انگاری درباره پدیده موسیقی تلاش دارند که تا جایی که ممکن است، همه‌ی انواع موسیقی را حلال و جایز بدانند. دسته‌ای دیگر نیز با تلاش برای آوردن موسیقی در جایگاه فتاوای تنزیهی و اعلام حرمت تمام انواع و اشکال موسیقی، خود را در جایگاه مراجع تقلید نشان بدهند. البته روشن است که مراجع معظم تقلیدی که بر قله‌های رفیع فقه هستند، از چنین اشکالاتی به‌دورند. 🔸بین آیات و روایاتی که در حوزه غنا و موسیقی وجود دارد، یک رابطه دوطرفه است. برای مثال، خواننده‌ای که شعر حافظ را با ترجیع و طرب نمی‌خواند، نه لهوالحدیث است و نه قول زور و آیات الهی را مسخره نمی‌کند و آدمی را به گمراهی نمی‌کشاند، در نتیجه اشکالی در آن نیست؛ بنابراین اندیشه‌ای که هر غنایی را قول زور بداند و آن را حرام تلقی کند، اندیشه صحیحی نیست. 🔹مشکل دیگر، این است که غیر از فقها، افرادی که هیچ تخصص مرتبطی با حوزه موسیقی و هنر ندارند یا اگر تخصص دارند، در زمینه فقه، فهم درستی از اسلام ندارند، در این زمینه اظهارنظر می‌کنند. برای مثال مدتی قبل، فردی با استناد به گفته‌های مرحوم دکتر شریعتی که گفته بود: «هیچ سند، آیه و روایتی مبنی بر حرام بودن موسیقی وجود ندارد.» درخواست پخش صدای بانوان در موسیقی را کرده بود. 🔸آقای شجریان در کلیپی گفته بود: «من یازده تا بیست‌ویک بار قرآن را خوانده‌ام ولی جایی از آن ندیده‌ام که موسیقی را حرام کرده باشد. این حرمت موسیقی را آخوندها درست کرده‌اند؛ زیرا مردم دیدند هنرمندان و موسیقی‌دان‌ها موردتوجه قرار گرفته‌اند؛ ولی کسی از روحانیت مورد توجه نیست. برای همین روحانیت با استفاده از این وسیله، آن‌ها را از محور توجه مردم خارج و حکم به حرمت موسیقی کردند.» 🔹به نظر من، ایشان حتی اگر دویست‌ و‌ ده‌مرتبه هم قرآن را می‌خواند، به حرمت موسیقی نمی‌رسید؛ زیرا احتمالاً به دنبال کلمه الموسیقی و یا الغنا بوده‌اند که هیچ‌کدام از این‌ها در قرآن وجود ندارد. اگر شما روایاتی چون «و من الناس من یشتری لهو الحدیث» «لایشهدون الزور» و… را با تخصص فقهی بررسی می‌کردید، حرمت موسیقی را درک می‌کردید. فقه اسلام در بحث موسیقی، حرف‌ها و نکته‌های بسیار زیبا و دقیقی دارد که اهل‌فن باید آن را استنباط کنند. 👈 در «اجتهاد» بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j46985 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_6032956233579760694.pdf
645.3K
📚 نظرية التعدی عن مورد النص عند الوحيد البهبهانی ✍️تأليف: وفی المنصوری 🔖نشر: مؤتمر إحياء تراث الوحيد البهبهانی 👈جزئیات: https://b2n.ir/p62940 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فهرست کتاب الشخص الاعتباری.pdf
687.4K
📗فهرست کتاب الشخص الاعتباری 🔻بخش اول کتاب "الشخص الاعتباري" از مجموعه کتب موسوعة الفقه المعاصر، تالیف دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه تا هفته اول شهریورماه ۱۴۰۱ در اختیار طلاب و اساتید معظم قرار خواهد گرفت. این کتاب در مدت ۳ کار گروهی اساتید دانشگاهی و حقوقدانان مطرح کشور و هم‌فکری فقهای دفتر فقه معاصر تالیف گشته و از معروفترین منابع فارسی، عربی و انگلیسی و پرونده‌ها قضایی بین المللی و مانند آن در موضوع شناسی کتاب استفاده شده است. جنبه‌هایی از شخص حقوقی در این کتاب بررسی شده است که کمتر در کتب فقهی شیعه با آن مواجه می‌شوید. مهم‌ترین موضوع این است که شخص حقوقی امروز جا به جای زندگی بشر را در قالب عملکرد معاملاتی دولت‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های سهامی و ‌... پر کرده است. هر روز هم نظام اسلامی با ابهامی جدید همچون ولایت و وکالت آن، یا جرم‌انگاری و احکام قضایی یا معاملات ربوی و غیر آن مواجه است. همین حالا پرونده‌ها مهم ملی روی میز مسوولین نظام است که باید پس از تعیین تکلیف ماهیت و احکام شخص حقوقی نسبت به آن به تصمیم‌گیری رسید. شخص اعتباری یکی از پایه‌ای‌ترین موضوعات بین‌المللی است که باید در مسائل معاصر جهان در اقتصاد و حقوق نسبت به آن تعیین تکلیف شود. عدم بررسی جامع این موضوع سبب مشکلات متعدد فقهی شده است. در این کتاب طلاب یک دور ابواب معاملات از ملکیت، اعراض، بیع و خیارات تا حیازت، حق تحجیر، اقاله، شفعه و تا مسائل پیچیده وکالت و ربا و ... را خواهند خواند. محدوده نیم‌سال اول تا ابتدای احکام شخص اعتباری و محدوده نیم‌سال دوم از احکام شخص اعتباری تا آخر است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» (با رویکرد پاسخ به شبهات) 🎙ارائه: استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی 📆 زمان: چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 10:30 الی 12 🖥تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 🖇 اسکایپ: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان چهارمین دوره توانمندسازی و آموزش کنشگران حقوق بشر و شهروندی/ (دوره کرامت ۱۴۰۱) 📌محورهای اصلی دوره مجازی: - تاریخ تحلیلی و فلسفه حقوق بشر؛ - مسائل ایران در حقوق بشر و شهروندی؛ - حقوق زنان و کودکان؛ - سازکارهای مطالبه‌گری؛ - احیای حقوق عامه؛ - نقد دیپلماسی حقوق بشری ایران 📜 با اعطای گواهی معتبر و معرفی برگزیدگان برای جذب در اندیشکده 📆 زمان: 10 الی 19 شهریورماه 1401 📣 ثبت نام و شرکت در دوره برای عموم علاقه‌مندان امکان پذیر است. 📲 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر (واتس اپ، تلگرام، بله): ۰۹۳۰۳۸۰۶۲۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «تحلیل روایات متعه در کتب اربعه و بررسی حیطه جواز متعه» 🎙ارائه: زهره سادات موسوی 👤دبیر نشست: نفیسه مرادی 📆زمان: چهارشنبه ٢۶ مرداد ١۴٠١، ساعت: ١٨ 🖇لینک ورود: https://meet.google.com/uur-bmsx-cep 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان پذیرش طلاب در رشتۀ تخصصی فقه و حقوق مالکیت معنوی (سطح 3 و سطح 4) ✔️مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام‌رضا علیه‌السلام (با رویکرد فقه نظام‌ساز و تحت اشراف استاد علی‌اکبر رشاد) 📌شرایط : 🔸داشتن استعداد و فرصت کافی برای پرداختن به امور آموزش و پژوهش 🔸اتمام سطح 2 برای پذیرش سطح 3 🔸اتمام سطح 3 برای پذیرش سطح 4 🔸قبولی در مصاحبه علمی برای پذیرش سطح 3 🔸قبولی در آزمون کتبی و شفاهی برای پذیرش سطح 4 📌مزایا: 🔸ارائه مدرک تخصصی معتبر 🔸آموزش بر اساس نظام پرورش مآل 🔸بهره‌مندی از کمک‌هزینۀ تحصیلی 🔸بهره‌مندی از منابع و کتابخانه تخصصی 📌زمان مصاحبه: 🔸هفتۀ سوم شهریور 1401 (زمان دقیق آزمون،منابع و مصاحبه متعاقبا اعلام خواهد شد) 🏢آدرس: تهران، بزرگراه شهید باقری شمال، خروجی استقلال شرق، خیابان شهید برادران قزوینی (خیابان توحید شمالی)، جنب شهرک پارس، پلاک 5 ☎️شماره تماس: 77078457-021 ✉️اطلاعات بیشتر و ارتباط با ادمین: @mahdisoltanifard و @mahdimousavi66 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان چهارمین همایش کتاب سال حکومت اسلامی 🔹محورهای همایش: 🔸فقه حکومتی 🔸اندیشه سیاسی 🔸حقوق عمومی 📚کتاب ها، پایان نامه ها و مقالات علمی-پژوهشی تالیفی سال‌ ۱۴۰۰ ⏳مهلت ارسال آثار: پایان آبان ۱۴۰۱ 📬ارسال آثار به آدرس پستی مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی: قم-میدان رسالت-ابتدای بلوار بسیج-نبش کوچه۲-ساختمان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری. صندوق پستی: ۳۳۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳 مراسم نکوداشت آیت‌الله سیدحسن شیرازی(ره) در مشهد ✔️در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه السلام، مراسم نکوداشت و اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید حسن شیرازی، مؤسس و مدیر مدرسه مبارکه امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) و فرزند مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی سیدعبدالله شیرازی برگزار می‌‌گردد. 📆 زمان: چهارشنبه ۲۶ مردادماه از ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏛مکان: مشهد مقدس، مؤسسه صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، واقع در خیابان آیت‌الله شیرازی، کوچه ۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔳بزرگداشت عالم مردمی و احیاگر شعائر حسینی، آیت‌الله محمدحسین سیبویه (ره) 🔸همراه با: 🔹نمایش فیلم مستند فقیه مبلغ 🔹اعلام برنامه‌های نکوداشت آیت‌الله سیبویه در سال آینده 🔹رونمایی از نمایشگاه تصویری و اسناد خاندان سیبویه 🔹اهداء نخستین شمعدانی خاندان‌های بافت تاریخی مشهد 📆 زمان: چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ از ساعت ۱۷/۳۰ 🏛مکان: مشهدمقدس - بلوار وحدت - وحدت ۳/۱ ساختمان مکتب بافت 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اختیارات قضایی حکومت نبوی ✍️حجت‌الاسلام محمد عابدی تامین عدالت به‌ویژه در حوزه قضایی از مهم‌ترین رسالت‌های پیامبران الهی است و چون رسیدن به آن بدون حاکمیت ممکن نیست، تامین عدالت جزو اهداف نظام سیاسی الهی قرا می‌گیرد و رهبری نظام در این حوزه برخوردار از اختیارات و وظایفی می‌شود. پیامبر اکرم(ص) علاوه بر وظیفه ابلاغ (رسالت و قانون) و اجرای شریعت (رئیس قوه مجریه)، شان قضاوت هم داشت. او افرادی را برای ازدواج و طلاق، ثبت اسناد و املاک، نظارت برخرید و فروش در بازار معین یا در برخی مناطق قاضی نصب می‌کرد. در مورد آیات قضاوت می‌توان گفت این آیات چند دسته هستند. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/b66959 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هر چیز که با اختیار انسان در مقام اجتهاد منافات پیدا کند، شرعاً حرام است!/ ربات هیچ‌گاه مُدرِک نمی‌شود/ بزرگترین آسیب هوش مصنوعی، مرعوب‌شدن انسان در برابر ابزار است ✔️ماجرای هوش مصنوعی، دو دهه‌ای است که با تشکیل مؤسسه تحقیقاتی علوم کامپیوتری نور، وارد حوزه اجتهاد و علوم اسلامی شده است. پیش از آن، نگاه فقها و حوزویان به هوش مصنوعی، نگاهی از بیرون بود؛ اما با ورود نرم افزارهای علوم اسلامی به درون حوزه و استفاده فراوان از آن در عملیات اجتهاد، این فنآوری جدید، حال حوزویان را نیز به چالش کشانده است. اگر تا دیروز تنها از هوشمند کردن وسائل خانه و ابزارآلات صنعتی کارخانجات سخن گفته می‌شد، اما امروز کار به هوشمند کردن اجتهاد و نظریاتی همچون اجتهاد سیستمی و مانند آن کشیده است. 🔻به همین منظور، با حجت‌الاسلام دکتر سید امیر سخاوتیان، استاد سطح عالی حوزه علمیه گفتگو کردیم. او که از قدیمی‌‎های آی‌تی قم نیز به شمار می‌رود معتقد است اجتهاد سیستمی غیر از اجتهاد به وسیله سیستم است. عضو ارشد ستاد راهبری فن‌آوری‌های هوشمند حوزه علمیه همچنین معتقد است سوءبرداشت‌های از نقش سیستم در اجتهاد، بسیار فراوان است. 👈مشروح گفتگوی «اجتهاد» با این استاد فن‌آور حوزه علمیه قم، از نگاه شما می‌گذرد: https://b2n.ir/a28286 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندیشه‌های فقهی و اصولی شیخ طوسی ✍️عبدالله صلواتی شیخ طوسی یکی از معدود فقهای صاحب روش و سبک فقهی است که سالیان متمادی، فقهای متأخر را به پرورش و تکامل روش‌های فقهی خویش واداشت و توانست در این راه به نوآوری‌ها و اصلاحاتی دست زند که از زوایای مختلف قابل بررسی است. در واقع، بدون کم کردن از محتوای عمیق و مبانی فقهی مستحکم وی به صراحت‌ می‌توان گفت که تکامل و جاودانگی فقه شیعه در گرو روش‌های پایدار و بدیع وی در فقه بوده است. شیخ طوسی، پس از نگارش آثاری چون النهایه، تهذیب و الاستبصار، حدوداً در مرحله پایانی زندگی، فقه استدلالی، تفریعی و اجتهادی را ارائه‌ می‌کند، فقه اجتهادی او نه تنها مورد بی مهری قرار‌ نمی‌گیرد بلکه فقیهان، ‌حدود یک قرن پس از وی، بر پایه‌‌ی آرای او فتوا‌ می‌دهند. نخستین کسی که به نقد و ایراد نظرات شیخ پرداخت؛ ابن ادریس حلی بود. یکی از مسائل محوری و مؤثر در فقاهت شیخ طوسی، موضع گیری ایشان در قبال خبر واحد است که در این بخش به برخی از لوازم و پیامدهای آن اشاره‌ می‌شود و در مبحث علم اصول، به تفصیل از جهت گیری شیخ سخن خواهیم گفت. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/w77028 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش کلیدی شیخ طوسی در فرایند عقل گرایی در فقه شیعه ✍️آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به نظر می‌رسد مهم ترین علّت پیدایش تفکّر اخبارى گرى، سخت گیرى جمعى از فقها در امر حدیث و توجّه بیشتر به عقل و استدلالات عقلى بود. به واقع گرایش شدید به اخبار را می‌توان عکس العمل شدید در برابر عقل گرایى مرحوم محقّق اردبیلى و شاگردان و پیروانش دانست. در گذشته جمعى از فقها در استنباطات خویش فقط به کتاب و سنّت توجّه داشتند و از ورود عقل به مباحث فقهى براى دورى جستن از عمل به قیاس و رأى- اجتناب می‌کردند، ولى برخى دیگر از فقها، مانند عمّانى و اسکافى، از استنباط عقلى در مسائل شرعى و فقهى بهره‌ها می‌گرفتند، تا اینکه شیخ مفید و شیخ طوسى با بهره گیرى از هر دو مکتب، تعادلى میان آن دو روش برقرار ساختند و این خط و مسیر، سالها ادامه داشت. هر چند پیش از شیخ طوسى کتابهایى در فقه مقارن نوشته شده بود، ولى وى با نوشتن کتاب «خلاف » به طور گسترده ترى وارد این عرصه شد و مسائل مورد اختلاف مذهب امامیّه و مذاهب اهل سنّت را مورد توجّه قرار داد و به مسأله فقه مقارن به صورت گسترده ترتوجه نمود. از سوی دیگر تا زمان سیّد مرتضى، امامیّه در مسائل فقهى به اجماع استدلال نمی‌کرد و تنها اهل سنّت از آن بهره می‌گرفت؛ ولى از زمان سیّد مرتضى و مخصوصاً از عصر شیخ طوسى، نزد امامیّه، ورود «اجماع» به ادلّه فقه به عنوان یکى از ادلّه مورد پذیرش قرار گرفت، هر چند حجیّت آن را از راه «لطف» و مانند آن می‌دانستند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t95722 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚طوسی‌پژوهی؛ مجموعه مقالاتی در بررسی آراء، احوال و آثار شیخ طوسی 🔻شیخ ابوجعفر محمد بن طوسی مشهور به شیخ طوسی و ملقب به شیخ الطائفه از جمله شخصیت‌هایی است که نهنگ‌وار اقیانوس‌های دانش را موج نوشی کرد و در هر وادی‌ای نشان از پیرِ دانش گرفت. کمتر نوشتۀ مستقل و جامع به بحث از ابعاد مختلف دانش و اندیشه‌های او پرداخته است و منهای مجموعه مقالات هزارۀ شیخ طوسی اثر دیگری در این باب نمی‌بینیم. کتاب طوسی‌پژوهی، دربردارندۀ ۳۵ مقاله در باب شرح حال و آثار شیخ طوسی است که توسط جمعی از نویسندگان به کوشش مهدی کمپانی زارع به همت خانه کتاب منتشر شده است. 👈 معرفی اثر + مقالات: https://b2n.ir/p52558 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست بررسی و نقد کتاب «فقه شیعه و تأمین اجتماعی» 🎙 با حضور: حجت‌الاسلام محمدعبدالصالح شاهنوش، عضو هیأت علمی پژوهشگاه قوه قضائیه، و علی‌اشرف فتحی، تاریخ‌پژوه و مدرّس حوزه علمیه، نویسنده کتاب) ⏰ زمان: شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰ 🏢 مکان: خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، کوچه نایبی، پلاک ۲۳، شبستان باشگاه اندیشه 📱 پخش از صفحه اینستاگرام لایو باشگاه اندیشه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad