📗«وسیله النجاه مع تعالیق الامام الخمینی»، اولین نوشته فقه فتوائی امام
✔️ امام خمینی که بیش از ۲ دهه در حوزه علمیه قم بهعنوان فیلسوف و عارف بزرگ و مدرس فلسفه و عرفان شناخته میشد از اواسط دهه ۲۰ به بعد بیشتر تألیف و تدریس دروس اجتهادی فقه و اصول را وجهه همت خود قرار داد و در این میان تعلیق بر کتاب وسیله النجاه آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی اولین نوشته فقه فتوائی ایشان بوده است. تعلیقههای حضرت امام بر این کتاب معروف فقهی در تاریخ دوازدهم شهریور ۱۳۳۲ به اتمام رسیده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/s93871
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚الگوریتم اجتهاد؛ روششناسی استنباطی در سه محور مسئلهیابی، دلیلیابی و قرینهیابی
📖 کتاب «الگوریتم اجتهاد» اثر استاد عبدالحمید واسطی که بهتازگی توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شده، تلاش میکند تا مراحل قدم به قدم دستیابی به فهم موجه از دین را مبتنی بر اصول و فقه جواهری ارائه کند و در هر مرحله شاخصهای اعتبارسنجی دادهها و پردازشها نیز به تفصیل مورد بررسی قرار گیرد.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/e34986
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه قم و دنیای جدید
✔️نخستین موج با مدرنیته، در حوزههای علمیه قربانی گرفت. جدالِ مشروطه درگرفته بود. نزاعی در میان حوزویان هم ایجاد شد. شیخ فضلالله نوری به چوبه اعدام سپرده شد. انزوایی بر روحانیت سایه انداخت. این نخستین مواجهه سنت و تجدد، برای روحانیت صعب و سنگین آمد.
نسلِ دومِ روحانیت اما به درایت قدم برداشت. آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی آن را مدیریت میکرد. او صد سال پیش در قم بنای حوزه علمیه را گذاشت. در این زمان، علمگرایی کالای رایج بود. دین هم مورد نقد قرار میگرفت. باورهایی چون غیبتِ امام زمان، رجعت، معاد جسمانی، معراج و شفاعت مورد نقد برخی نویسندگان بود. شریعت سنگلجی، احمد کسروی، حکمیزاده و دیگر نویسندگانِ تجددخواه، به نقدِ صریح این باورها اقدام میکردند. مواجهه شیخ عبدالکریم و شاگردانش با این مقولات قابل تأمل است.
در این زمان، آیتالله حائری یزدی به امورِ ضروری در دین توجه میدهد. جدال بر سرِ مواردِ غیر ضروری را جایز نمیداند. بهعنوان نمونه...
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/r57232
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامه حلی و فرزندش فخر المحققین در ایران و دو پیشنهاد
✍️حجتالاسلام سیدحسن موسوی بروجردی
با محاسبه تواریخ اجازات و مراجعه به منابع تاریخی شاید بتوان تشخیص داد که علامه حلی حدود یک دهم از عمرش را در ایران گذرانده بود. او در این مدت علاوه بر بحث و مناظره با دانشمندان اهل سنت در شهرهای مختلف در حال نشر و روایت آثارش نیز بود و شاگردان زیادی را تربیت کرد.
اجازات فراوانی از علامه با تواریخ و امضاهای مختلف در شهرهای گوناگون ایران صادر شده است. این اجازات در مدرسهی سیاری که سلطان محمد خدابنده آن را با اردوی خود، شهر به شهر از کرمانشاه تا قزوین و زنجان و شهرهای شمالی ایران… در تردد بود، انتقال میداد.
علامه حلی پس از سالها تلاش و خدمات فرهنگی در سراسر قلمرو مغولان در ایران، در سال ۷۱۶ ق بعد از مرگ سلطان محمد خدابنده، به وطن خویش «حله» بازگشت و در آنجا به تدریس و تألیف مشغول گردید و تا آخر عمر (سال ۷۲۶ ق) منصب مرجعیت و فتوا و زعامت شیعیان را بر عهده داشت.
یکی از ثمرههای این سفرها شاگردان زیادی است که او بدست آورد. بسیاری از این شاگردان در زمان حیات علامه و یا پس از آن به حله آمده و از او و فرزندش فخر المحققین محمّد که در این سفرها نیز در کنار پدر در حال تعلیم و تعلّم بود، بهره بردند.
دو کار مهم درباره علامه حلی و فرزندش فخر المحققین باید صورت پذیرد که حایز اهمیت و فایده بسیار زیادی برای شناخت بهتر ما از تاریخ شیعه و تأثیر این دو دانشمند بزرگ شیعه در گسترش علوم عقلی و نقلی در خصوص ایران هستند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n57436
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📋 بیانیه مهم حوزه علمیه خراسان در پی اغتشاشات اخیر در کشور
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
وَاتَّقوا فِتنَةً لا تُصيبَنَّ الَّذينَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّةً ۖ وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ
هتک حرمتی که این روزها به خیمهها و پرچمهای عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام شده و آتش زدن آنها و برخی صفحات قرآن مجید از سوی عدهای معلوم الحال به بهانه درگذشت یک شهروند ایرانی، خبری است که دل همه ارادتمندان و عاشقان خاندان عصمت و طهارات را به درد میآورد و مصبیت عظیمی برای مردم متدین و مذهبی ایران اسلامی میباشد و به خدواند تبارک و تعالی از این معصیت بزرگ باید پناه برد.
و هم چنین آتش و تخریب اموال عمومی و ایجاد ناامنی در برخی نقاط شهر و طرح شعارهای ساختارشکنانه نسبت به مقدسات دینی و حجاب و ولایت، گناه نابخشودنی است.
حوزه علمیه خراسان ضمن محکومیت این عمل شنیع و غیر الهی و غیر انسانی از همه اقشار متدین و محبان اهل بیت علیهمالسلام میخواهد نسبت به چنین اعمال و رفتار خبیثانۀ شماری اراذل و اوباش و معاندان دین و اهل بیت علیهمالسلام و جریان رسانهای معاند که میکوشند حقیقت را بایکوت کرده و روایت دیگری از آن را ارائه کند، بیش از پیش هوشمندی و حساسیت خود را داشته باشند و از جریان رسانهای انقلابی و متدین میخواهیم در جهت تبیین این حقیقت گامهای عملی و موثر بردارند و نگذارند عدهای از افراد بی ریشه و بیاساس و بیهویت، اعتقادات دینی را به سخره بگیرند؛ فی الحال زمانی است که باید غیرت و حمیت دینی خود را در دفاع از اهل بیت علیهمالسلام و دستگاه حضرت اباعبدالله الحسین علیهالسلام به کار بست و وارد عمل شد.
حوزه و حوزویان با ابراز تاسف از درگذشت یک شهروند ایرانی و عرض تسلیت به خانواده این مرحومه و آرزوی غفران و رحمت الهی برای ایشان، از نهادهای امنیتی و انتظامی میخواهد نسبت به امنیت خیمهها و پرچمها و نمادهای عاشورا در معابر عمومی و شهری، فکر اساسی و اقدام عاجل جدّی داشته باشند و دستگاه قضایی نیز نسبت به قصور و تقصیر در این امر، اقدام کند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی فقهی نقش حکومت اسلامی در نهادینه سازی فرهنگ حجاب (با رویکرد پاسخ به شبهات)»
🎙ارائه: استاد معظم علیاکبر سیفی مازندرانی
📆زمان: پنجشنبه 31 شهریور، ساعت 11 تا 12:30
🏛 مکان: قم- میدان روح الله، جنب مسجد سلماسی، پلاک 6، معهد الاجتهاد الفعال
🖥 پخش زنده: http://heyatonline.ir/irsi
📱اسکایپ: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی تطبیقی دفاع مشروع در فقه و حقوق بین الملل»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب
📆 پنجشنبه ١۴٠١/٠۶/٣١، ساعت ١٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، مدرسه خیراتخان، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام.
🖇لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 همایش ملی سیره سیاسی حضرت رضا از نظریه تا عمل
📋 همراه با پیام مرجع عالیقدر آیتالله مکارم شیرازی و سخنرانی اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
📆 زمان: ۲ و ۴ مهر ۱۴۰۱
🏢 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای صفائیه، سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی، دفتر قم
🖇 لینک ورود به جلسه: webinar.aqr.ir/qom
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به کتاب «بانکداری اسلامی» نوشته محمدتقی عثمانی
✍️حجتالاسلام سیّدعلی بطحائی
✔️درگرماگرم ارائه آخرین ویراست از قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی و ابراز موافقت و مخالفتها با این طرح، مدیریت نشر احسان (ناشر تخصصی آثار اندیشمندان اهل سنّت) خبر از انتشار موفّقترین اثر در اصلاح نظام پولی مسلمانان و مانیفست عملیاتی تغییر سیستم بانکی در جهان اسلام، یعنی کتاب «بانک داری اسلامی» نوشته مغز متفکر اقتصاد اسلامی «محمّد تقی عثمانی» داد. این تلاقی را به فال نیک گرفته و توجه به محتوای این کتاب و الگوی عملی کاملا اسلامی «بانک میزان» را مجرایی مناسب برای تحقّق عملی فقه مقارن در موضوع عام البلوای اصلاح نظام بانکداری ربوی میدانیم.
به همین مناسبت در یادداشت پیش رو، به نکاتی درباره توجه به مبانی مالیه اسلامی در کتاب «بانکداری اسلامی» و الگوی موفّق و اجرایی بانک میزان (که امروزه با بیش از یک هزار شعبه در اکثر کشورهای جهان اسلام فعالیت پررنگی دارد) اشاراتی خواهیم داشت.
👈 بخوانید: https://b2n.ir/y43015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرح بانکداری جمهوری اسلامی نوعی عقبگرد است/ حیلههای ربوی و صوریسازی؛ واقعیتهایی که در طرح بانکداری فراموش شدهاند
🔹عضو کمیته فقهی و پولی حوزههای علمیه گفت: در قانون عملیات بانکداری بدون ربا بهطور مشخص معلوم است باید منابع پولی به چه سمت و سویی حرکت کند اما در طرح بانک مرکزی و طرح بانکداری جمهوری اسلامی مشخص نیست و این نوعی برداشتن یک گام به عقب محسوب میشود.
🔹حجتالاسلام معصومینیا تصریح کرد: بانکها وقتی صوریسازی میکنند معنایش این است که بانک واقعاً نمیخواهد به مقتضیات عقود شرعی عمل کند؛ حیلههای ربوی و صوریسازی واقعیتهایی است که همه به آن باور دارند و مراجع تقلید بارها از آن سخن گفتهاند اما در طرح بانکداری به آنها توجه نشده است.
👈 متن گفتگو: https://b2n.ir/m86917
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی دو مفهوم ربا و بهره، پیش شرط طرح بانکداری بدون ربا
✍️حجتالاسلام محمدرضا یوسفی
چندی است که طرح بانکداری بدون ربا در مجلس مطرح است و ازطرف دیگر نیز بحث نظارت شرعی مورد توجه قرار گرفته است. اما به نظر میرسد مشکلات بانکداری موجود بیش از اینهاست که با طرح بانکداری بدون ربا و نظارت مصوب در شورای فقهی، سامان یابد. زیرا آنچه که در این مقطع مهم است بررسی دلایل تلقی غیرشرعی بودن معاملات بانکی از سوی گروههایی از مردم، کارشناسان و علماء است.
در این یادداشت بدور از هرگونه ارزشگذاری به بررسی تلقی یکسان انگاری بهره بانکی و ربا و تحولات دیدگاهها پرداخته میشود که در طرح و مصوبه مفروض گرفته شده است. اما پرسش این است که آیا به واقع این دو یکی هستند؟
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/f13412
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جنجالهای اعلام حرمت سیگار در فقه اباضیه عمان 🚬
✔️شیخ «سالم بن علی النعمانی» در ضمن پخش زنده رادیویی در مسقط اعلام کرد که کشیدن سیگار حرام است و دلیلی بر کراهت آن وجود ندارد. اعلام رسمی و عمومی این نظر فقهی، فضای مذهبی عمان را شوکه و بازتابهای ضد و نقیض فراوانی را ایجاد کرده است. برخی از فعالان مجازی عمانی این فتوا را بی مقدمه، دردسرساز و خلاف مشهور اعلام کرده و اینگونه اعتراض خود را اعلام کردهاند. ساکنان سلطنت نشین عمان در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس، به انجام تکالیف شرعی فقهی اهتمام ویژه ای دارند و از این جهت متمایزند.
🔹فقه اباضیه یکی از مذاهب فقهی رایج در جهان اسلام بویژه عمان، شمال آفریقا و تونس است. در حال حاضر «فرحات بن علی الجعبیری» رهبر فقهی اباضیه شمال آفریقا و «احمد بن حمد الخلیلی» مفتی اعظم عمان است. در کنار شیخ کهلان بن نبهان الخروصی، برخی «النعمانی» را یکی از گزینه های مطرح، برای جانشینی مفتی اعظم عمان معرفی کرده اند.
✍️ پانوشت:
🔹حکم مصرف سیگار در اهل سنت اختلافی است. گروهی حکم به حرمت، دسته ای حکم به کراهت و رسته ای آن را مباح میدانند. نخستین دلیل بر حرمت سیگار از فقهای نظر اهل سنت، مست کنندگی و شبه مسکر بودن آن است؛ به ویژه آنکه مصرف آن، پس از مدتی طولانی حالت سکر ایجاد می کند. دومین دلیل حرمت تولید بوی بد و اسراف آن است. سومین و عمده دلیل تحریم آن، آسیب جسمی است که همه بر آن متفق هستند و سبب شده برخی آن را بدعتی قبیح معرفی کنند.
🔸برخی فقها اهل سنت آن را «مکروه تحریمی» و مبتلا به آن را «فاسق» می خوانند تا جایی که حکم اقتدا کردن به دائم التدخین را مکروه شدید می دانند. برخی نیز حکم به اباحه داده اند؛ زیرا دلیلی بر تحریم آن وجود ندارد و تفتیر، اسکار و ضرر آن ثابت نشده است و حکم آن ملحق به قاعده«الاصل فی الاشیاء الاباحه»است. نهایتا اینکه؛ اگر ثابت شود که دخانیات اضرار تام دارد، حرام و اگر اضراری نداشت حکم آن اباحه است.
🌐 مسْلِمْنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad