eitaa logo
اجتهاد
6.9هزار دنبال‌کننده
9.3هزار عکس
638 ویدیو
279 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با آیت‌الله سیستانی ✔️میگل موراتینوس معاون دبیرکل و نماینده عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها صبح امروز با حضرت آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف دیدار کرد. 👈 دفتر آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف، اطلاعیه‌ای در خصوص دیدار منتشر کرد که بدین شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=68823 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حضور «شبکه اجتهاد» در نمایشگاه بین‌المللی «پژوهش و فناوری» ✔️امروزه چالش‌های «اطلاعاتی» و «رسانه‌ای»، هم‌دوش و گاه پیش‌تر از چالش‌های «محتوایی» و «نرم‌افزاری»، فراروی دستگاه فقاهتی تشیّع قرار گرفته است؛ لذا گذر از این موانع، با ایجاد دروازه‌های اطلاع‌رسانی وسیع و منسجم امکان می‌یابد. پایگاه علمی و اطلاع‌رسانی «اجتهاد» در راستای رسالت و فعالیت خود، با حضور در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی «پژوهش و فناوری» خراسان رضوی، به معرفی تازه‌ترین دستاوردهای پژوهشی حوزه فقه، گامی در این راه برداشته تا از انزوا و غربت تعلیمات و تحقیقات فقهی بکاهد و با ارائه و معرفی تولیدات و آثار پژوهشی نوآورانه فقه‌پژوهان، بر آگاهی و نزدیکی جامعه‌ی مخاطب بیفزاید. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68816 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔برگزاری همایش ملی «اجتهاد عقل گرا» با پیام آیت‌الله سبحانی 👥با سخنرانی اساتید: 🎙علی‌اکبر رشاد 🎙مهدی هادوی تهرانی 📌 همراه با برگزاری مناظره علمی و رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش ⏰ زمان: چهارشنبه ۲۳ آذرماه، ساعت ۱۸ 🏢 مکان: قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تالار استاد موسویان(ره) 🔍 جزئیات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=68796 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «اصول حاکم بر اجتهاد» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی 👤دبیر علمی: دکتر شریف لک‌زایی 📆 زمان: پنجشنبه۱۴۰۱/۰۹/۱۷، ساعت ۱۰ الی۱۲ 🏢مکان:قم- پردیسان پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، سالن جلسات پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🔗لینک ورود به جلسه: Dte.bz/cptconf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «چالشهای کاربردی سنتهای الهی در هوش مصنوعی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سعید بهمنی 👥ناقدان: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم رجایی و دکتر بهروز مینایی 📆 زمان پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۹/۱۷، ساعت ۱۰ الی ۱۱:۴۵ 🏢مکان قم؛ چهارراه شهدا، جنب مرکز همایشهای غدیر ، ساختمان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن 🔗لینک ورود به جلسه: Dte.bz/quranconf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «حقوق نرم و حکمرانی حقوقی» 👤 ارائه: دکتر محمدحسین وکیلی مقدم 👤 ناقد: حجت‌الاسلام سعید جوادی مقدم 🗓 زمان: پنج شنبه؛ 24 آذر، ساعت 9 صبح 🏛 مکان: قم، خیابان جمهوری، خیابان عطاران، خیابان مفتح، کوی 11، پلاک 5، مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام 🔗لینک مجازی شرکت در جلسه: https://gharar.ir/r/4335a4e4 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست هم‌اندیشی «بررسی فقهی و حقوق لوازم و راهکارهای دستیابی به شفافیت سیاسی در فرآیند اعمال قدرت» 👥با حضور: کارشناسان و پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) 🗓 زمان: پنجشنبه 17 آذر، ساعت 12:30 الی 15 🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «جایگاه فقه و کلام در دانش اجتماعی مسلمین» 👤 ارائه: دکتر محمدرضا قائمی نیک 👤 ناقد: دکتر عباس جوارشکیان 📆 زمان: پنجشنبه ١۴٠١/٠٩/١٧، ساعت ١٠ صبح 🏢مکان: حرم مطهررضوی، بست شیخ حر عاملی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليه السلام (خیراتخان). 🔗 لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «سیره سیاسی آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری (ره)» 🎙 ارائه: حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی 🗓 زمان: پنج‌شنبه 17 آذر 1401، ساعت 14 الی 18 🏢 مکان: قم، بلوار جمهوری،‌مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔗 لینک ثبت نام: https://m-ofogh.ir ☎️ کسب جزئیات: 02532113532 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢روایات ظرفیت زیادی برای بازخوانی تاریخ دارند/ ضرورت نگاه تمدنی به احادیث اهل بیت(ع) ✔️نشست علمی «ظرفیت‌ها و دلالت‌های تاریخی احادیث» ۱۳ آذرماه با حضور چند تن از پژوهشگران، نویسندگان و دانشجویان دکتری تاریخ دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. 👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=68802 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تحلیلی پیرامون وقایع اخیر، رسالت حوزویان و وظایف مردم و مسئولان ✔️استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه با انتشار بیانیه‌ای ۴۴ ماده‌ای، پیرامون وضعیت فرهنگی- اجتماعی کشور و اغتشاشات و وقایع دوماه اخیر، مسئولان، روحانیون و مردم را مخاطب قرار داد. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68792 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویکرد حکمرانی به راهکارهای عدالت سیاسی در نظام اسلامی ✔️حجت‌الاسلام سیدکاظم سیدباقری 🔹ظهور مفاهیمی از جمله حکمرانی خوب، بیانگر نقش در حال تغییر حکومتها در اداره جوامع و تغییر نگرش نسبت به کارکرد حکومت در جهان امروز است. مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخگویی و مسئولیت پذیری، توجه به آرای عمومی و توافق جمعی، برابری، اثربخشی و کارایی و چشم انداز راهبردی از ویژگیهای حکمرانی خوب می‌باشد. 🔸در حکمرانی بر خلاف حکومت، همه امور از بالا به پایین تنظیم نمی‌شود و چنین نیست که سررشته امور به طور مطلق در دست حکومت باشد. در نگرش اسلامی با توجه به رابطه محبت آمیزی که میان مردم و حکمرانان در فرایند تصمیم گیری به وجود می‌آید، رابطه‌ای تعاملی و رفت و برگشتی در جامعه شکل می‌گیرد. 🔹مرحوم نائینی سلطنت را امانتداری نوع مردم می‌دانست و در حکمرانی برای همگان حق را در نظر می‌گرفت و بحث از مساوات در قوا و حقوق و سایر نوعیات را بیان می‌کرد و در این میان، فرقی میان حاکمان و مردم قائل نبود. در این نوع حکمرانی بر سه محور "راهکارهای عدالت سیاسی توسط دولت اسلامی"، راهکارهای عدالت سیاسی توسط شهروندان" و راهکارهای عدالت سیاسی توسط جامعه مدنی و حلقه‌های واسط تاکید می‌شود که ناظر به عدالت سیاسی است. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68785 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیهی که معتقد به توانمندی موشکی بود! ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب: 🔹حضرت امام در اول انقلاب فرمودند: ما قاضی نداریم. آیت‌الله میراز جواد آقا تبریزی وقتی این حرف را شنیدند با اینکه درس فقه‌شان به قضا نرسیده بود؛ درس قضا را برای تربیت قضات شروع کردند. دو روز در هفته را اختصاص به تدریس درس قضا دادند تا از این طریق برای جمهوری اسلامی قاضی تربیت بشود. این کاری که آیت‌الله تبریزی کردند اصلاً مرسوم نیست. اگر شخصی درسی را شروع به تدریس کرده باشد طبق ترتیبی که برای درس منظور شده، تدریس می‌نماید، لذا میرزا جواد به توصیه امام توجه کرد و درس قضا را شروع کرد تا قاضی برای جمهوری اسلامی تربیت کند. 🔸آیت‌الله تبریزی معتقد بود که ما باید به گونه‌ای قدرت پیدا کنیم که ابرقدرت‌ها به ما طمع نداشته باشند. ایشان در باب توانمندی موشکی، یکی از مشوقین جمهوری اسلامی ایران بود. در این زمینه می‌گفت: باید بروید و توانمند بشوید. آن زمان بحث بر سر خرید و ساخت صنایع موشکی بود. فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه به دیدار ایشان رفته بود و در گزارشی تفاوت قیمت ساخت و خرید موشک‌ها را برای ایشان بیان کرده بود و گفته بود ما با ساخت موشک توانسته‌ایم صرفه‌جویی کنیم. حاج آقا در پاسخ به فرمانده وقت نیروی هوایی سپاه فرموده بودند: «اصلا قیمت مهم نیست. ممکن است شما بتوانید پول خرید را هم فراهم کنید. مهم این است که اگر شما موشک را از کشور دیگری بخرید، آن کشور برای شما تعیین می‌کند که کجا را بزنید یا نزنید. شما باید موشکی داشته باشید که خودتان تصمیم بگیرید کجا را بزنید و کجا را نزنید.» خیلی مهم است که یک فقیه در این سطح ورود کند. 🔹بچه‌های هوافضای سپاه از حاج آقا درخواست می‌کردند تا در تست‌های موشکی حضور داشته باشند. واسط این درخواست هم اخوی بنده بود. از طریق اخوی درخواست کرده بودند تا میراز جواد آقا تبریزی در تست‌های موشکی شرکت داشته باشند. میدان تیر موشکی هم در خارج از قم قرار داشت. ایشان در جواب درخواست بچه‌های هوافضا پاسخ داده بودند: ضروری است که من بیایم؟ آنها به حاج آقا گفته بودند که حضور شما موجب دلگرمی و روحیه گرفتن بچه‌ها می‌شود. ایشان هم در جواب گفته بود اگر اینطور است من می‌آیم. 🔸وقتی میرزا جواد آقا در رزمایش تست‌های موشکی حاضر می‌شدند، از ایشان می‌خواستند که در سنگر حضور داشته باشند تا خطری برایشان پیش نیاید. ایشان می‌گفت: «بین من و این بچه‌ها چه فرقی است؟ اگر قرار باشد اتفاقی بیافتد برای همه‌ی ما می‌افتد.» ایشان حتی حاضر نشدند به سنگر هم بروند. چون قائل به توانمندی جمهوری اسلامی بودند، با توجه به جایگاهی که داشتند در تست‌های موشکی شرکت می‌کردند. 🔹در بین شاگردانشان ضدانقلاب پیدا نمی‌کنید. ممکن است آن طرف انقلابی نباشد، اما ضد انقلاب نداریم. جلسه درس ایشان بدین صورت نبود که پاتوق افراد ضدانقلاب باشد. بخاطر اینکه ایشان پای کار انقلاب بودند. این نکته خیلی مهم است. حاج آقا شاگرد مکتب آقای خویی و نجف بودند و مسلک آقای خویی را می‌گفتند. اینطور نبود که شاگرد امام باشند و تحت تعلیم ایشان از انقلاب دفاع کنند. 👈 متن گفتگو را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68777 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️شهادت حضرت زهرا (س) و حفظ فاطمیه اوّل و دوم ✔️آیت‌الله سیدموسی شبیری زنجانی: 🔹در بين عوام از قدیم، ايام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا عليها السلام، فاطميه اوّل مشهور بوده است يعنی سيزدهم جمادی الاوّل، ولی اخيراً فاطميه دوم يعنی سوم جمادی الثانية شهرت يافته و شايد منشأ آن حاجی نوری يا شاگردان او باشند. وجهی كه برايش ذكر می‌كنند، آن است كه 75 روز در نسخ مختلف كتب تاريخی، تصحيف 95 روز است و چنين تصحيفی بين دو كلمه «سبعين» و «تسعين» امری رايج و شايع است، من به ياد ندارم كه در كتب تاريخی و اختلاف نسخه‌ها، اين دو كلمه به يكديگر اشتباه نشده باشد. در نسخ مختلف كتب تاريخی يا سبعين را به تسعين و يا بالعكس اشتباه می‌كنند. و چون تجربه نشان داده كه غالباً در اين كلمه خطا رخ می‌دهد، اصل أصالة عدم خطا هم جاری نيست. 🔸علی أیّ حال، شهادت آن حضرت هر روزی باشد، بايد به قصد رجاء توسّل كرد و به حسب روايات همان ثوابی كه وعده داده شده، به توسّل به قصد رجاء إعطاء می‌شود. 🔹در محاسن برقی آمده كه حضرت می‌فرمايند: رواياتی كه حَروریّه ـ كه خوارج‌اند ـ نقل می كنند، طرح (رد) نكنيد، احتمال دارد كه اين روايات صادر شده باشد، چون قطعی الكذب نيست، و چون محتمل است، رجاءً آنها را حفظ كنيد.(۱) چنانچه قاعده تسامح و امثال آن اقتضاء می‌كند. 🔸به حسب روايات مسلّم، وعده ثواب به توسّل داده شده و بايد حفظ شود، چه فاطميه اوّل و چه فاطميه دوم. 🔹از يكی از آقايان تبريز ـ آقای آقا ميرزا جعفر اشراقی ـ شنيدم كه درباره علم امام می‌گفت: «بعضي چيزها دانستنش كمال است و بعضی از امور ندانستنش شرط کمال است، و خداوند علم آن را از ائمه علیهم السلام می‌گرفت، مثلاً در ليلة المبيت، اگر حضرت امير علیه‌السلام می‌دانست كه به واسطه خوابيدن در بستر پيامبر صلی الله علیه و آله آسيبي به او نمی‌رسد، كمال نبود، شرط كمال كه فداكاری حضرت را نشان می‌دهد، اين بود كه نداند و نمی‌دانست. در چنين مواردی كه ندانستن شرط كمال است، خداوند علم را می‌گرفت.» 🔸مثل ليلة القدر و امثال آن، گاهی از روی جهاتی خود ندانستن را ائمه (علیهم‌السلام) مصلحتی می‌دانند که روشن نباشد. قبر مطهر حضرت زهرا (سلام الله علیها)، آن هم همین طور است تا مظلومیت حضرت ثابت شود و در دوره‌های بعدی باقی بماند. 🔹بعضی چیزها هست که به حسب روایات آيه بيّنه است و بايد ثابت بماند و از بين نرود، مثلاً حجرالأسود، بدن فرعون و امثال آن از آيات بيّنات است، يكی از این آيات بيّنات نيز، مسئله خفاء قبر حضرت زهرا (سلام الله علیها) است. ———————————————— ۱. عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام أَوْ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا تُكَذِّبُوا الْحَدِيثَ إِذَا أَتَاكُمْ بِهِ مُرْجِئِيٌّ وَ لَا قَدَرِيٌّ وَ لَا حَرُورِيٌّ يَنْسُبُهُ إِلَيْنَا، فَإِنَّكُمْ لَا تَدْرُونَ لَعَلَّهُ شَيْ‏ءٌ مِنَ الْحَقِّ فَيُكَذَّبُ اللَّهُ فَوْقَ عَرْشِه‏. (المحاسن، ج1، ص230-231، ح175) 📚درس خارج فقه، 16 مهر 1374 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رسائل، ‌مکاسب و کفایه، مثل یک رود جاری است/ با جابه‌جایی آن‌ها به اجتهاد ضربه می‌زنیم/ نوشتن متن درسی، احاطه اجتهادی بسیار قوی می‌خواهد/ مباحث الفائق قابلیت متن درسی ندارد ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹تا این زمان متنی که بتواند در برابر متن کفایه قد علم کند وجود ندارد. البته بزرگانی مثل مرحوم شهید صدر حلقات را نوشته‌اند که مزایایی نسبت به کفایه دارد اما از حیث اتقان در تعابیر و از حیث علمیت اگر تمام حلقات جمع شود به‌اندازه یک سطر کفایه نمی‌شود. این حرف‌ها که این روزها در حوزه زده می‌شود، برای ما روشن نیست روی چه حسابی زده می‌شود؟ بگوئید کنار کفایه حلقات را بخوانید، واقعاً خوب و حتی لازم است. 🔸چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان اجتهاد شده است. این‌ها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم این‌ها را جابه‌جا یا کم‌وزیاد کنیم، واقعاً به اجتهاد ضربه می‌زنیم. 🔹یک وقتی یک کسی گفت به آیت‌الله بروجردی عرض کرده بودند که شما هم یک متنی مانند شرایع محقق بنویسید، آقای بروجردی با آن عظمت فقهی فرموده بودند که من یک سطر هم مثل شرایع نمی‌توانم بنویسم! 🔸شورای محترم حوزه اگر می‌خواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تابه‌حال نداده، اگر می‌خواهد غنای علمی به این حوزه بدهد بیاید یک مباحثی را اضافه کند، بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث اقتصادی درباره تورم، بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند، یا مباحثی که در کتاب الفائق آمده به‌هیچ‌وجه قابلیت متن درسی ندارد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68788 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢طرحی تحولی و ریشه‌دار در سنت‌های حوزه/ اجتهاد مطلق همراه با تخصص در علوم مختلف ✔️مدیر حوزه‌های علمیه در سخنان در جمع معاونان و مدیران حوزه‌های علمیه از ضرورت طرح مهم آموزشی در حوزه‌های علمیه خبرداد، طرحی که در آن فقهایی با اجتهاد مطلق همراه با تخصص در علوم مختلف تربیت خواهند شد. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68782 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚احکام باروری و فرزند آوری به شیوه پرسش و پاسخ، با اتکا به منابع فقهی ✔️کتاب «احکام باروری و فرزندآوری» از سه بخش تشکیل شده است: تلقیح مصنوعی، سقط جنین و پیشگیری از بارداری. این کتاب با نویسندگی محمد عزتی بخشایش و محمد جوادی والا با همکاری پژوهشکده باقرالعلوم علیه‌السلام منتشر شده است. 👈 آشنایی با اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=68805 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚کتاب المضاربه، تقریرات درس آیت‌الله بروجردی منتشر شد ✔️کتاب حاضر، تقریرات درس مضاربه آیت‌الله سیدحسین بروجردی، در سال‌های 56 و 57 ه.ق در شهر بروجرد است که توسط شاگرد مبرّز ایشان، استاد شیخ علی جواهری بروجردی (از نوادگان صاحب جواهر) نگاشته شده و با همت حجت‌الاسلام سیّدمحمّدمهدی رفیع‌پور تهرانی، مورد تحقیق و تصحیح قرار گرفته و به‌تازگی از سوی نشر الخویی به‌زیور طبع آراسته گردیده است. آنچه اهمیت این اثر را دوچندان و مطالب آن را برای اهل تحقیق و تتبع، مغتنم می‌نماید آن است که تا قبل از این، از مرحوم آیت‌الله بروجردی غیر از حواشی بر کتاب مضاربه عروةالوثقی، اثر دیگری در باب مضاربه، به چاپ نرسیده است. 👈 معرفی اثر + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=68808 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚تجذیر المسألة الاصولیة؛ تقریر مباحث استاد ایروانی + دانلود ✔️کتاب «تجذیر المسألة الاصولیة؛ قواعد و فوائد و مباحث نافعة فی عملیة الاستدلال الفقهی» تقریر بخشی از دوره چهارم درس خارج اصول استاد شیخ باقر ایروانی (سال ۱۴۳۶ ه.ق) در حوزه علمیه نجف اشرف می‌باشد که به قلم سید علی جمیل الموزانی به رشته تحریر درآمده است. موضوعات مطرح شده در کتاب حاضر مسائل پرکاربردیست که لابلای مباحث مختلف فقهی و اصولی ذکر شده‌اند و در کتب متداول علم اصول به شکلی جامع مورد بحث قرار نگرفته‌اند. کتاب در 500 صفحه و سه بخش تنظیم شده‌است: بخش اول، تمهیدی در آشنایی با علم اصول است. بخش دوم شامل ۱۶ قاعده و بخش سوم شامل ۸ فائده می‌باشد. 👈 معرفی اثر + دانلود: http://ijtihadnet.ir/?p=68769 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله نشست‌های علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» 🎙حجت‌الاسلام رضائیان 🔹جایگاه حکمرانی فضای مجازی در فقه نظام 🎙حجت‌الاسلام انبیایی 🔸معرفت شناسی فضای سایبر 🎙استاد احمد مبلغی 🔹کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد 🎙استاد عبدالحسین خسروپناه 🔸حکمرانی حکمی فضای مجازی 🎙استاد قائم مقامی 🔹نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی 🎙حجت‌الاسلام چگینی 🔸فرصت های بین المللی حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🎙استاد مبلغی 🔹حکمرانی اسلامی فضای مجازی 🎙حجت‌الاسلام مهدی زاده 🔸اصول و راهبردشناسی حکمرانی سکویی 🎙حجت‌الاسلام امینی نژاد 🔹فضای مجازی، خیر یا شر 🗓ز مان: از شنبه ۱۹ آذرماه الی ۲۳ آذرماه ۱۴۰۱ 💻 پخش زنده با ترافیک رایگان: https://heyatonline.ir/graaph/ 📱پخش از طریق آپارات https://www.aparat.com/oisc_majazi 📌جهت کسب اطلاعات بیشتر و درخواست حضور : شناسه @oisc_rooydad در پیام‌رسان ایتا و بله 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «حکم استمرار حکومت در صورت مخالفت اکثریت» 👤 ارائه: حجت‌الاسلام احمد مقدم شاد 👤 ناقد: حجت‌الاسلام رضا انصاری 🗓 زمان: یکشنبه ۲٠ آذر، بعد از نماز ظهر ساعت ۱۲:۴۵ 🏛 مکان: قم، صفائیه، کوچه ممتاز (۲۴)، پلاک ۹۱ 🔗لینک مجازی نشست: https://gharar.ir/r/4335a4e4 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 انتشار نخستین‌بار| آیت‌الله گلپایگانی تضعیف نظام را حرام می‌دانست 🔺 روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از پیامی که آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی برای ایشان فرستاده بودند 🗓 به مناسبت ایام سالگرد ارتحال این مرجع عظیم‌الشان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تردید بی‌پایه در صدق عنوان بغی و محاربه ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی ✔️جناب سروش محلاتی در مطلبی با عنوان «این معارضان، محارب نیستند» در دو بخش، به نفی صدق عنوان بغی و محاربه پرداخته و در اجرای مجازات این دو عنوان، درباره کسانی که رفتار خشونت‌آمیز داشته و مرتکب قتل و جرح شده‌اند، تردید می‌نماید! 👈 بخوانید: اشکال به تردید در عناوین بغی و محارب: http://ijtihadnet.ir/?p=68829 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحمیل سیاست‌زدگی بر اخلاق و فقه و حقوق! ✍️استاد عبدالحسین خسروپناه حکم اعدام برخی از اغتشاشگران محارب، برخی از مدعیان فلسفه اخلاق را وا داشت تا به نفی خشونت توصیه کنند و شخص مدعی فقاهت را وا داشت تا عنوان محارب را از جانیان بزداید و شخص مدعی علم حقوق نیز همین ادعا را تکرار کرد. اما باید از اینها پرسید این چه فلسفه اخلاق و علم فقه و علم حقوقی است که فقط در دفاع از اغتشاشگران ضد انقلاب و فحاشان بی اخلاق و فاسقان ضد مذهب، کارایی دارد؟دوستان می‌پرسند اینان که درس خوانده حوزه علمیه هستند، چرا اینگونه استدلال می‌کنند؟ پاسخ این است که انحراف یک تفسیر و تطبیق به رای حوزوی از انحراف فکری یک دانشگاهی به مراتب بدتر است. وقتی محقق حلی در شرائع الاسلام به صراحت می‌نویسد: المحارب کل من جرد السلاح لإخافة الناس فی بر او بحر لیلا کان او نهارا فی مصر و غیره و شیخ طوسی در خلاف می‌فرماید: المحارب الذی ذکره الله تعالی فی آیه المحاربه هم قطاع الطریق الذین یشهرون السلاح و یخیفون السبیل و ابن ادریس در السرائر می‌فرماید: المحارب کل من شهر السلاح لإخافة الناس فی بر كان او فی بحر فی العمران و الامصار او فی البراری و الصحاری؛همچنین وقتی آیه شریفه 33 سوره مائده با ظهور قریب به نص بر حکم شرعی محارب دلالت دارد؛ حال چگونه این طائفه مدعی اخلاق و فقه و حقوق، قمه کشان معرکه گیر فحاش قطاع الطریق را محارب نمی‌دانند و به واسطه مخالفت باحکم شرعی اعدام آنها خوراک رسانه اجانب را تامین می‌کنند. 👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=68838 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکم اعدام برای یکی از مجرمان اغتشاشات اخیر منطبق بر فقه اسلامی است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدعلی قانع 🔹بنده پس از ۴۰ سال مطالعه کامل در آیات و روایات و ۲۰ سال تدریس فقه معتقدم با توجه به آیات و روایات آنچه در قانون پیرامون محاربه ذکر شده است بسیار حداقلی‌تر از مصادیق مطرح در منابع دینی است لذا حکم اجرا شده نسبت به یکی از مجرمان اغتشاشات اخیر کاملاً منطبق بر فقه اسلامی است. 🔸برخی فقها همچون شیخ طوسی در خلاف «قطاع الطریق» بودن را مصداق محاربه دانسته و حتی آتش زدن خانه مردم را مصداق افساد فی الارض دانسته که فرد آتش زننده باید کشته شود. برخی دیگر همچون حضرت امام (ره) کشیدن سلاح و ترساندن مردم و قصد افساد فی الارض را به عنوان ملاک در محاربه مطرح کرده‌اند. مرحوم صاحب جواهر در تعریف خود، کشیدن سلاح و حمل آن برای ترساندن مردم را به نحوی محاربه می‌داند که فساد فی الارض به سبب آن محقق گردد یعنی همین که فعل منجر به چنین نتیجه ای شود افساد فی الارض است و اساساً قصد افساد مطرح نیست. 🔹وقتی فقهای ما آدم ربایی و آتش زدن منازل دیگران را مصداق افساد فی الارض دانسته‌‌اند چطور کسی که در شرایط آشوب و ناامنی کشور با به دست گرفتن سلاح و مسدود کردن خیابان و مجروح کردن نیروی انتظامی ایجاد رعب و وحشت می‌کند مصادق افساد فی الارض نیست؟ 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68851 🆔 https://eitaa.com/ijtihad