11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنان شنيدنی حضرت امام خمينی(ره) در مورد مناجات مشهور ماه شعبان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «اسرار و باطن ماه شعبان» در کلام آیتالله جوادی آملی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
منشور روحانیت.pdf
13.62M
🔖منشور روحانیت؛ پیام تاریخی و مهم امام خمینی(ره) به طلاب و روحانیون سراسر کشور - سوم اسفند 1367
🔺از مهمترین پیامهای معمار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) پیام معظمله به حوزههای علمیه است که به "منشور روحانیت" معروف گردیده، که در آن علاوه بر تجلیل از علمای راستین و نقش آنان در اعتلای پرچم دین و خدمات حوزههای علمیه، آسیبها و چالشهای فرا روی حوزه به خوبی ترسیم گردیده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 توصیه أکید رهبر انقلاب درباره مطالعه مکرر منشور روحانیت
✂️حقیقتاً اگر انسان بخواهد دربارهى این پیام صحبت بكند و مطالب آن را شرح بكند، هر سطر سطر و جمله جملهى این پیام نورانى و پرمغز و معنوى و بسیار سنجیده و البته از لحاظ ادبى، زیبا و مرصّع
✂️هر جملهاى از این پیام جا دارد كه انسان دربارهاش بحث كند و حرف بزند، توصیه میكنم به مخاطبان آن پیام، یعنى به جامعهى علماى اسلام و روحانیون و طلاب، كه این پیام را مثل یك درس، مثل یك كتاب، مثل یك لوح آسمانى مكرر بخوانند.
✂️خود من واقعاً مكرر خواندم، مخصوصاً بعضى از بخشهاى این پیام را كه هر چى انسان میخواند، احساس میكند كه روى كلمه كلمهى او بایستى تأمل كند و التذاذ روحى و معنوى ببرد، تأمل كنند! ۶۷/۱۲/۱۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 سخنان کمتر شنیده شده حضرت آیتالله خامنهای در تشریح منشور روحانیت
✔️سوم اسفند سال ۱۳۶۷، سالروز صدور پیام امام خمینی(ره) خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب، ائمه جمعه و جماعات کشور با عنوان «منشور روحانیت» است که در این مطلب به بازخوانی گزیدهای از سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای در جمع حوزویان تهران در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۶۷ خواهیم پرداخت.
✂️بر اساس پیام اخیر حضرت امام تکلیف امروز روحانیت رفع سؤالات و شبهات در مورد اسلام و ابعاد وسیع انقلاب اسلامی، ارتباط و گفتوگوی مستقیم با افراد جامعه و انتقال اصول و مباحث منطقی و صحیح به مردم و مطالعه دقیق موضوعات اسلامی بهطور گروهی و هماهنگ است تا یک جبهه پرتوان فکری بر اساس اسلام گشوده شود.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70165
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 برگزاری همایش «منشور روحانیّت» در مشهد
🔺به مناسبت سوّم اسفند؛ سالروز صدور منشور روحانیّت توسط امام خمینی(ره)
🎙با سخنرانی استاد شبزندهدار؛ فقیه شورای نگهبان
🗓 زمان: پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۸:۳۰
🏢 مکان: مشهد، خیابان آیتالله بهجت ۲۵، سالن همایش هتل آفتاب ولایت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نخستین آئین تجلیل برترین آثار پژوهشی «موضوع شناسی فقهی» در نیم قرن اخیر
🎙سخنران ویژه: استاد سیدهاشم حسینی بوشهری
🗓 زمان: پنج شنبه ۴ اسفندماه، ساعت ۱۵:۳٠
🏢 مکان: قم، بلوار 15 خرداد، انتهای شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، تالار علامه مجلسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 «مشق اجتهاد» ویژه طلاب دروس خارج اصفهان
✔️اولین جلسه: آشنایی با چالشهای فقه در دنیای معاصر و دستیابی به مدل حل مسأله
🎙با حضور حجتالاسلام مصطفی دری، قائم مقام پژوهشکده فقه معاصر
📆 زمان: پنجشنبه ۴ اسفند ۸ صبح تا ۱۱
🏢 مکان: سالن اجتماعات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
👈 اطلاعات بیشتر: http://b2n.ir/n45098
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشستهای انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی
🎙با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
🔹انقلاب اسلامی و ضرورت روششناسی در علوم اسلامی با سخنرانی استاد مجتبی الهی خراسانی
🔸مطالعات خاورشناسی در حوزه حدیث بعداز انقلاب اسلامی ایرانی با سخنرانی دکتر سهیلا پیروزفر
🔹طلیعه موج سوم اقتصاد اسلامی؛ معالم روشی و نهادی با سخنرانی حجتالاسلام علی نعمتی
🔸اقتصاد اسلامی و علم اقتصاد؛ نگاهی به واقعیتها با سخنرانی دکتر مسعود درخشان
🔹رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر محمود حکمتنیا
🔸بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطه فقه و حقوق با سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی
🔹انقلاب اسلامی و فقههای مضاف با سخنرانی استاد ابوالقاسم علیدوست
🔸جلوههایی از نقش فقه تربیتی در پشبرد اهداف انقلاب اسلامی با سخنرانی حجتالاسلام سیدجعفر علوی
☝️ جدول زمان بندی نشستها در پوستر
📆 زمان برگزاری: ۶ تا ۱٠ اسفند ۱۴٠۱
⏳افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح
🕌مکان برگزاری: مشهد، حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
🔗 لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیانیه پایانی یازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری
✔️یازدهمین اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری عصر امروز، چهارشنبه ۳ اسفند، در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیهای 10بندی به پایان رسید.
👈متن این بیانیه که توسط استاد سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه و سخنگوی مجلس خبرگان رهبری قرائت شد، به شرح ذیل است: http://ijtihadnet.ir/?p=70161
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
🔔 هم اندیشی علمی «نقش قواعد اصولی در استنباط مسائل مستحدثه» 🔖 با قرائت پیام: آیتالله نوری همدانی
💢 پیام آیتالله نوری همدانی به هماندیشی «نقش قواعد اصولی در استنباط مسائل مستحدثه»
✍️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
یکی از موضوعات مهم، نقش فقه و فقاهت است و قرآن کریم از هیچ قشری همانند فقها وعلماء تجلیل نکرده است و علت عظمت این تکریم برای آن است که آنچه در فقه ما است و فقهای ما از آن سخن میگویند آن است که فقه ما مستقیم از پروردگار متعال گرفته شده است و همان طوری که حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
« حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ ص وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .» (بحارالانوار، جلد 2،صفحه 179)
فقها کسانی هستند که در دفاع از دین، زمان و مکان نمیشناسند و از ایثار جان دریغ نمیکنند بلکه شهادت را برای خود فخر میدانند، و موضوع فقه و فقاهت از زمان رسول خدا (ص) شروع شد و هر روز گستردهتر گردید و در زمان حضرت باقر و صادق (علیهما السلام) به اوج خود میرسد و تربیت شاگردانی همانند ابو بصیر و یونس ابن عبدالرحمان و ابان بن تغلب و دیگران برای نقل فتوا در میان شیعیان دلیل بر همین مطلب است و وقتی شخصی همانند معاذ بن مسلم به حضرت مراجعه و از بیان سؤالات فقهی و پاسخ آن به شیعیان سخن میگوید مورد تکریم قرار میگیرد.
فقه علمی است که عهدهدار استنباط وظایف و حقوق انسان در عرصههای مختلف زندگی بشری است و اصول نیز در دامنه علم فقه است و فقها بزرگ ما برای استنباط علوم دینی قواعد و مقرراتی دارند که با توجه به آن علم اصول شناخته میشود و به بیان دیگر فهم زبان دین علم اصول است و قواعد علم اصول در فقه کمک بسیار شایانی دارد و باید توجه داشت این علم در زمان امام صادق (ع) به اوج رسید و هشام ابن حکم رسالههایی در این دانش نوشت و بعدها شیخ مفید و سید مرتضی این مسیر را ادامه دادند و امروز حوزههای علمیه ما در این موضوع مهم یعنی فقه و اصول مشغول هستند و تأکید ما به این است که حوزهها باید همان مسیر علماء بزرگ را ادامه دهند و این دروس را تقویت کنند.
الحمدالله در این سالهای اخیر جهش بسیار خوبی صورت گرفته است، و یکی از آثار ارزنده که در حوزه علمیه اثرگذار شده است آثار قلمی آیتالله سیفی مازندرانی است و باید عرض کنم ایشان در هر رشتهای وارد شده با دقت و زحمت فراوان کارکردِ فقه، اصول ، تفسیر و کلام را با دقت بررسی نمود و توانست کار کاملی انجام دهد و بعنوان یک فقیه پرتلاش در حوزه علمیه حضور داشته باشد و این جلسه که بعنوان نقش قواعد اصولی در حال برگزاری است و از آثار فقهی این شخصیت ممتاز حوزه علمیه قم رونمایی میشود بسیار مبارک است و لازم میدانم از همه عزیزان برگزار کنندهی این مراسم تشکر نمایم. البته بحث پیرامون مباحث فقه و اصول فرصت مناسبی میطلبد و در این مختصر نمیگنجد. هدف تجلیل از خدمات ارزندهی حضرت آقای سیفی مازندرانی بوده است که با اخلاص و علمیّت مشغول تربیت فضلا خوبی در حوزه مبارکه قم میباشد.
حسین نوری همدانی- ۱۴٠۱/۱۲/۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکومتداری در اسلام یک امر اجتماعی است نه فردی
✔️استاد محسن اراکی:
🔹حاکمیت یعنی یک اراده ای وجود داشته باشد که حق الزام بر اراده های دیگر را داشته باشد هویت و جوهر هر حکومتی چه سکولار چه کومونیست و یا هر چیز دیگر این اراده است. این حق الزام کردن یعنی حاکم می تواند کسانی را که مانع برقرار کردن نظم توسط او می شوند و یا به نظمی که حاکم می خواهد تن نمی دهند را کیفر کند.
🔸اینکه انسان به اراده خود به دنیا نیامده نشان می دهد که ولایتی فوق ولایت انسان وجود دارد، هستی ما از ابتدا متقوم به وجود یک اراده ای برتر از اراده ما است. اینکه انسان به دنیا آمدن و رفتنش دست خود او نیست نشان می دهد که در طول زندگی هم باید گوش به فرمان خداوند متعال باشد.
🔹اسلام هر حاکمیتی را به صرف وجودش مشروع نمی داند بر خلاف غربی ها، که مبنای حاکمیتشان همین است که یک حکومت را بوجود بیاورند و بعد بگویند چون وجود دارد و واقعیت این است باید آن را پذیرفت. در اسلام حاکمیت باید مشروعیت داشته باشد، حاکمی که حق حکومت ندارد خروج بر او مشروع است. حاکمیت باید به اذن خداوند باشد، و خداوند به کسی اذن حاکمیت می دهد که فرمان او را بداند و اجرا کند.
🔸کسی که فرمان خدا را می داند فقیه است و کسی فرمان او را اجرا می کند که عادل باشد لذا مبانی حکومت اسلامی کسی را حاکم معرفی می کند که فقیه عادل باشد. حکومت داری در اسلام یک امر اجتماعی است نه فردی، به همین جهت حاکم مشروع واجب الاطاعت است و باید نصرت شود، فرمانروا به همراه مردم حکومت می کند./ پژوهشکده شورای نگهبان- ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad