eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
609 ویدیو
264 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💽 نرم‌افزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت (۲)» رونمایی و در دسترس قرار گرفت ✔️مراسم رونمایی از نرم‌افزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت(2)» با حضور استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استاد کاظم قاضی‌زاده، رئیس موسسه پژوهشی فهیم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی و جمعی از فرهیختگان حوزوی و طلاب، برگزار شد. 💿 متن کامل 330 عنوان کتاب و رساله در 904 جلد از مهم‌ترین مصادر روایی اهل‌سنّت و شیعه به تفکیک مذاهب امامیه، زیدیه و اسماعیلیه تا پایان قرن پنجم، در نرم‌افزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت (2)» ارائه شده است. همچنین، استفاده از منابع روایت‌محور با رویکردهای مختلف نگارش شامل: جامع‌نگاری، صحاح، سنن، مسانید، مستدرکات، معاجم، اجزاء و فواید حدیثی، اَمالی، فضایل‌نگاری، تفاسیر روایی، اعتقادات، ادعیه، طبقات صحابه، محدثان و تواریخ روایی و نیز ارائه کارتابل «حدیث پژوهی» و مشاهده تمامی روایات موجود در برنامه در بستر واحد با قابلیت‌های مختلف نمایشی و پژوهشی، به همراه امکان نمایش احادیث مشابه و احادیث پیامبر و هریک از ائمه(علیهم السلام) به تفکیک کتاب و همچنین ارائه کارتابل «آیات در کتب» به منظور یافتن سریع آیه دلخواه در هر کتاب و مطالعه مطالب ذیل آن از ویژگی‌های این نسخه می‌باشد. 👈 گزارش مراسم + تصاویر + خرید با تخفیف ویژه: http://ijtihadnet.ir/?p=70242 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگذاشتند با افقی‌سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده‌سازی شوند ✔️حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم: 🔹شهرسازی و معماری اسلامی و غیر اسلامی نداریم اما باید چیدمان شهری و معماری به گونه‌‌‌ای باشد که آموزه‌های دینی و اخلاقی را در جامعه پیاده کرده و محقق سازد. 🔸امروز بحث «حیاورزی» از نکاتی است که باید توجه جدّی به آن داشت. امروز دستورات اسلامی و عدم رعایت آن از سوی پیمانکاران و سازندگان سوئیت‌های آپارتمانی به یک یا دو اتاق خواب موجب شده تا تاثیر مستقیمی بر روی فرزند آوری و کاهش جمعیت داشته باشد. 🔹بسیار گله مند هستم از کسانی که مقابل قانون افقی سازی مسکن‌های شهری ایستادگی کردند و نگذاشتند با افقی سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده سازی شوند. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70227 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خانه‌های آپارتمانی مضر تنظیم روابط انسانی است/ احکامی را برای تغییر هویت ساختمان و شهرسازی ارائه کرده‌ایم ✔️حجت‌الاسلام علی کشوری: 🔹ما برای تحول در خصوص مسکن و شهرسازی احکامی را ارائه کرده‌ایم و آنچه مسلم است نیازمند یک بازتعریف جدید از مقوله مسکن و شهرسازی و معماری در کشور هستیم. 🔸انگیزهٔ اصلی حاکمان کشور ما در حال حاضر، ساماندهی مسئلهٔ ارتباطات اجتماعی است؛ مسئلهٔ ارتباطات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک معضل شده است. راه حلی که بعضی از دوستان پیشنهاد می‌کنند این است که شبکهٔ ملی اطلاعات داشته باشیم، البته حتماً شبکهٔ ملی اطلاعات کمک می‌کند تا اندکی در این حوزه ساماندهی داشته باشیم؛ اما فکر می‌کنیم راه حل اصلی این است که هویت ساختمان را تغییر دهیم. 🔹اگر ویژگی‌های روابط انسانی در ساختمان لحاظ شود، زیرساخت روابط میان انسان‌ها در فضای واقعی می‌شود. اساساً به این دلیل که ساختمان‌های فعلی ظرفیت لُجِستیک روابط انسانی را ندارند، گرایش به روابط در فضای مجازی ارتقا پیدا کرده است. 🔸برادرانی که در حوزهٔ علمیه وارد بحث می‌شوند و در مورد مسئلهٔ تربیت گفتگو می‌کنند، اما مسئلهٔ تربیت را بدون زیرساخت خانه لحاظ می‌کنند، تمام توصیه‌هایشان در مقام واقع تحقق پیدا نخواهد کرد. 👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70225 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 چالش‌های فقهی و حقوقی پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان ✔️در شرکت‌های دانش بنیان مسئله این است که فردی ایده‌‌‌ای ارائه‌‌ می‌دهد و این ایده در شرکت‌هایی تبدیل به تجاری سازی‌‌ می‌شود اما ممکن است ایده طرح شده به سرانجام نرسد، دراین صورت سوالاتی به وجود‌‌ می‌آید: ۱. هزینه‌های شرکت حامی چه سرنوشتی دارند؟ آیا‌‌ می‌توان این هزینه‌ها تبدیل به وام شود و به شرکت برگردد؟ ۲. اگر ضعف مدیرعامل فعلی برای سرمایه گذار محرز شد و حمایت مالی خود را مشروط به تغییر مدیر کارآمد کند آیا این ناقض موضوع مشارکت است یا خیر؟ ۳. اگر سرمایه گذار به صورت پلکانی در سالیان متمادی حمایت مالی کند و بازپرداخت سال‌های استراحت مالی را نیز لحاظ کند در صورت به نتیجه نرسیدن شرکت، آیا‌‌ می‌توان این سودها را علی الحساب در نظر گرفت یا خیر؟ 👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70230 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «حقّابه از منظر فقه و قانون» 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی، مدرس خارج فقه محیط زیست حوزۀ علمیه قم 🎙ارائه: دکتر علی مشهدی، دانشیار دانشکده ی حقوق دانشگاه قم 📆 زمان: یک شنبه ۰۷ اسفند ماه، ساعت ۱۶ ال ۱۸ 🏢مکان: قم بلوار شهید صدوقی، بیست متری حضرت ابوالفضل علیه السلام، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی( فاز 3 شهید صدوقی ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی «بررسی حکمرانی مردمی از دیدگاه امام موسی صدر» 🎙 ارائه: دکتر شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 📆 زمان: یکشنبه 7 اسفند، ساعت 13 🏛مکان: پژوهشکده شهید صدر شعبه مشهد 🔗لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ممانعت از حق شرعی سقط به صرف نگاه افزایش جمعیت قابل توجیه نیست ✔️دکتر اسماعیل آقابابایی: 🔹از نظر فقهی، از یک سو مبنای جواز سقط محل بحث است و از سوی دیگر، آرای متفاوتی در مصادیق مجاز به سقط داریم؛ برای مثال در موارد خطر جانی برای مادر پس از دمیده شدن روح دیدگاهی قائل به جواز و نظری مبنی بر حرمت‌‌ می‌توان یافت. چنان که سقط در موارد حرج روحی مثل حاملگی ناشی از ارتباط نامشروع، مخالفان و موافقانی دارد. چنان که ناقص الخلقة بودن کودک هم بنا بر برخی آرا‌‌ نمی‌تواند جواز سقط را به دنبال داشته باشد. 🔸اختلاف فتاوا، کلی بودن قانون، واگذاری تشخیص مصادیق در مواردی به پزشک، نامعلوم بودن معیار نقص مجوز سقط و مسائلی از این دست پزشکی قانونی را در عملی سازی قانون یادشده دچار مشکل‌‌ می‌کند تا جایی که بسته به سلیقه پزشکان و تشخیص کمیسیون، مصادیق سقط جنین به حسب استان‌ها متفاوت‌‌ می‌گردد. 🔹تعدد جنین‌های نیازمند کاهش، خطاها و گاه نارسایی‌های امکانات پزشکی در تشخیص سلامت کودک، تعیین مدت چهار ماه برای تجویز سقط جنین، تفاوت سلایق و گاه نوع دانش پزشکان در تفسیر عسر و حرج مطرح در قانون و مسائلی از این دست موجب شد همچنان ابهام‌های فراوانی در تطبیق و اجرای قانون یادشده در عمل بروز کند. 🔸 با این حال سخت گیری در مواردی که به لحاظ شرعی‌‌ می‌توان قائل به جواز بود اولا، زمینه سقط‌های غیرقانونی و خطرات جانی ناشی از آن را رقم‌‌ می‌زند و ثانیا، به ممانعت از حق شرعی‌‌ می‌انجامد که صرف نگاه به افزایش جمعیت‌‌ نمی‌تواند آن را توجیه کند. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70233 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درآمدی بر آسیب‌شناسی پژوهش در فقه فرهنگ ✍️سیدمحمد طباطبایی، محقق و مدرس حوزه علمیه قم مدتی است که قدری پژوهش‌ها در عرصه فقهی فرهنگ به اقتضای رویکردهای اجتماعی و حکومتی به فقه اوج گرفته است. هرچند ممکن است آغاز این فرایند را با دو کتاب فقه فرهنگ و ارتباطات و قواعد فقه فرهنگ و ارتباطات در دهه هشتاد تلقی کنیم که در دانشگاه امام صادق علیه‌السلام رقم خورد. با وجود این، مواجهه‌هایی که بعضا با این پژوهش‌ها پیش می‌آید و حتی صورت درسی سطوح عالی به خود می‌گیرد نگرانی‌هایی را در آینده فقه فرهنگ به دنبال دارد. مشهودترین اشکال این‌جاست که حتی قلمرو فقه فرهنگ برای این محققین روشن نیست و گاه میان دو عرصه متمایز فرهنگ و مداخله در آن اشتباه می‌کنند. لذا تا نامی از فقه فرهنگ می‌آوریم انصراف به امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از فرهنگ به عنوان یک نظام اجتماعی با مشخصه‌هایی که دارد غفلت می‌کنند. شاید ریشه این اشتباه سهل‌اندیشی در این حوزه باشد که ناشی از عدم ملاحظه پایگاه دانشی فرهنگ است. فرهنگ بما هو فرهنگ، یک مفهوم از سنخ علوم اجتماعی است و حتی قدمای علم الاجتماعی مسلمین هم همین نگاه ساختاری را داشته و از آن به صنایع و معارف بشری تعبیر می‌کردند. لذا فرهنگ از اساس یک امر کلان و نظام اجتماعی است و فقه فردی ندارد. لذا نمی‌توان بدون یک فهم علم‌الاجتماعی (و نه لزوما جامعه‌شناسی) وارد موضوع‌شناسی و طبعا حکم‌شناسی در فقه فرهنگ به عنوان بخشی از علم فقه شد. با این وصف نمی‌توان صرفا با تکیه بر سوابق تدریس سطوح عالی، از صلاحیت تدریس در فقه فرهنگ برخوردار بود و تا فرهنگی اندیشه نشود فقه فرهنگ هم وجود نخواهد داشت. به همین سبب است که گاه مسائل غیر فرهنگی در ذیل فقه فرهنگ جای می‌گیرند. چنان که آزادی بیان و آزادی اندیشه امر فرهنگی نیستند و در حوزه حقوق عامه و حقوق بشر جای‌ دارند. اگر قرار است که یک موضوع را از علوم انسانی اخذ کرده و موضوع فقه خود قرار دهیم باید ابتدا نسبت به خود موضوع از منظر علوم انسانی موضع تبیینی داشته باشیم و سپس وارد فقه شویم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تأملی در خلط میان مبانی فقهی برخاسته از نصوص با نظریه‌های سیاسی برخاسته از مصالح زمان و مکان 🔺در پاسخ به یادداشت «بررسی مدل سیاست ورزی آیت‌الله سیستانی»؛ ✍️حجت‌الاسلام مجید رجبی تحلیل رفتار سیاسی فقیهان در دوره‌های مختلف تاریخی از مسائل کلیدی اندیشه سیاسی اسلامی بشمار می‌رود. همانطور که در تفسیر اندیشه سیاسی اسلام بویژه در دوره پسا انقلاب، میان تحلیل گران اختلاف است، در تفسیر رفتار سیاسی فقیهان نیز این اختلاف به چشم می‌خورد. بعنوان نمونه فقیهان طرفدار مشروطه، نظام پارلمانی و سلطنت مشروطه را بعنوان نسخه برتر زمانه‌شان پذیرفته بودند و حتی فقیهی مانند میرزای نائینی در دفاع از عدم مغایرت آن با شریعت کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» را تدوین می‌کند. این نوشتار در صدد نیست تا ادعا کند اختلاف در رفتارهای سیاسی هرگز ناشی از اختلاف در مبانی فقهی و کلامی نبوده بلکه معتقد است اصل تشیع سیاسی امری مسلم و قطعی نزد فقیهان بشمار می‌رفته است، البته تاکتیک مواجهه با سیاست ممکن است در هر زمان نسبت به زمان دیگری و نزد هر اندیشمندی نسبت به اندیشمند دیگر متفاوت باشد. نگارنده معتقد است وحدت رهبری و راهبری در جهان در اسلام از ضروریاتی است که می‌تواند چالش اختلاف نظرات کارشناسی در مواجهه با متغیرات سیاست را کاهش دهد. همان مشکلی که مشروطه را با اختلاف در رهبری نهضت دچار مشکل ساخت. 👈 متن کامل یادداشت را مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70240 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️استاد حسینی بوشهری: فقها اگر بخواهند در مسائل سیاسی ورود کنند، باید موضوع شناسایی شود! 🔻در خصوص موضوعات جدید کار بیشتری صورت بگیرد زیرا در زمانه امروز حتی اگر انقلاب اسلامی شکل نمی‌گرفت و حتی اگر دنیای امروز نیز وجود نمی‌داشت، موضوعات گذشته فقها نیاز به بررسی مجدد داشت؛ اگر فقیه بخواهد در موضوعات سیاسی ورود کند باید موضوعات شناسایی شود برای مثال موضوع مشروطه که یک موضوع سیاسی بود بین فقها اختلاف به وجود آورد. ✔️استاد فلاح‌زاده: موضوع شناسی مباحث فقهی کار یک نفر نیست 🔻موضوع شناسی مباحث فقهی به علت گستردگی فقه کار یک نفر نیست زیرا آحاد مردم در عمل فردی و در حکومت در فعالیت‌‌‌های خود نیازمند فقه هستند؛ رسالت اصلی مؤسسه موضوع شناسی فقهی از سویی دستیار فقیه در شناسایی حکم و موضوع است و همچنین در کنار مردم و مسئولان باشد تا به‌خوبی موضوعات مشخص شود. ✔️استاد بیات: جریان موضوع شناسی در دهه اخیر شتاب گرفته است 🔻تاریخ انتشار آثار نشان‌‌ می‌دهد جریان موضوع شناسی در دهه اخیر شتاب ویژه‌ای گرفته که جای خرسندی است و آنچه از بررسی‌‌‌ها و نظر داوران به‌دست‌آمده حاکی از مشکلات و نقاط ضعف است. اولین نقطه ضعف فقدان تصویری روشن از وضعیت آثار موضوع شناسی فقهی، تراکم در برخی عرصه‌‌‌ها و خلأ در عرصه‌‌‌های دیگر است. 👈 گزاشی از نخستین آئین تجلیل برترین آثار پژوهشی «موضوع شناسی فقهی» در نیم‌قرن اخیر: http://ijtihadnet.ir/?p=70266 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 رونمایی از ۹ کتاب جدید «موضوع شناسی فقهی» ✔️در نخستین آئین تجلیل برترین آثار پژوهشی «موضوع شناسی فقهی» در نیم‌قرن اخیر از ۹ کتاب موضوع شناسی با عناوین ۱- نیمه اول اجتهاد (روشن شناخت موضوعات) ۲- موضوع شناسی از منظر مراجع، فقها و علمای معاصر ۳- ارزش سنجی درهم و دینار در عصر تشریع ۴- موضوع شناسی فقهی الکل و فرآورده‌های آن ۵- موضوع شناسی عناوین اقتصادی ۶- موضوع شناسی فقهی حرز اموال ۷- موضوع شناسی فقهی مانعیت در طهارت ۸- درسنامه موضوع شناسی (سطح آشنایی) ۹- موضوع شناسی کثرت و شغل سفر با رویکرد اجتهاد؛ رونمایی شد. 👈 مشاهده تصاویر + گزارش مراسم: http://ijtihadnet.ir/?p=70266 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «سنخ شناسی دلالت استعمال و نقش آن در تحول استنباط استظهاری» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن انصاری 🎙ناقدان: حجت‌الاسلام مهدی رهنما و دکتر حامد ساجدی 📅زمان: دوشنبه ۸ اسفندماه، ساعت ۱۳ الی ۱۵ 🏢مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام، سالن سلمان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله جلسات «رمز ارزها» از منظر فقه و اقتصاد 🔻سرفصل‌ها ◽️ موضوع شناسی رمز ارزها با رویکرد فقهی ◽️ نحوه مواجهه کشورها با رمز ارزها ◽️ آثار اقتصادی گسترش رمز ارزها ◽️ دیدگاه فقها راجع به معاملات رمز ارزها 👤 باحضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خطیبی (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)) 📆 زمان: دوشنبه ۸ اسفندماه، ساعت ۱۶ 📡 پخش زنده (با ترافیک رایگان): heyatonline.ir/graaph 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ثبت‌نام دوره آشنایی با «دادسرا، مقامات و وظایف آن‌ها در قوانین کنونی» 🎙 مدرس: حجت‌الاسلام دکتر احمدرضا عابدی ▫️ قاضی دیوان عالی کشور ▫️ رییس مدرسه عالی قضاوت ▫️مولف برتر کتاب‌های حقوقی 📌 مزایای دوره: ▫️ اعطای گواهینامه‌ رسمی ▫️اساتید برتر ▫️برگزاری غیرحضوری ▫️امکان شرکت برادران و خواهران ⏳ شروع دوره: ▫️10 اسفند 1401 ▫️6 جلسه (12 ساعت آموزشی) 🔗 لینک ثبت‌نام: https://survey.porsline.ir/s/256Hoirg 🆔 پشتیبان: @KarbordiQaza_Admin 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دانشنامه امام سجاد علیه السلام.pdf
8.4M
📗دانشنامه امام سجاد علیه‌السلام 👤مولف: جمعی از نویسندگان 📖 تعداد صفحات:۷۶۵ 📌زبان: فارسی ✂️در این کتاب که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده به نظرات تابعان و اصحاب امام سجاد علیهالسلام نسبت به ایشان، نگرشی امام علیه‌السلام نسبت به امور اجتماعی، رعایت حقوق نزدیکان و همسایگان، آثار خطی امام علیه‌السلام، بررسی سند و شروح صحیفه کامله سجادیه، بعضی از اذکار سجده امام علیه‌السلام و ...پرداخته شده است. 🔗لینک دانلود مستقیم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 امام سجاد(ع)؛ از بازسازی تشکیلات شیعی تا ایجاد حکومت اسلامی 🔹ائمه دنبال این خط و این هدف بودند: تشکیل حکومت اسلامی. وقتی که امام حسین(ع) در ماجرای کربلا به شهادت رسیدند و امام سجاد(ع) با آن وضع بیماری به اسارت درآمدند، در حقیقت مسئولیت امام سجاد(ع) از آن لحظه شروع شد. اگر تا آن تاریخ قرار بر این بود که امام حسن و امام حسین(ع) آن آینده را تأمین بکنند، حالا دیگر قرار بر این شد که امام سجاد(ع) تأمین بکند و بازماندگان امام سجاد(ع). پس در کل زندگی امام سجاد(ع) ما دنبال این خط مشی باید بگردیم و یقین داشته باشیم که امام سجاد(ع) درصدد بودند آن هدف و آینده‌ای را که امام مجتبی(ع) و امام حسین(ع) در تعقیب آن بودند، در خارج تحقق ببخشند... حالا با این توجه شما بروید دنبال جزئیات کار امام سجاد(ع) ببینید چه مراحلی را پیمودند و چه تاکتیک‌هایی را اتخاذ کردند و چه موفقیت‌هایی بدست آوردند. 🔸ار طرف دیگر امام سجاد(ع) هم این است که تشکیلات شیعی را به راه بیندازد و آن چیزی را که از دیدگاه ما از دوران امیرالمؤمنین(ع) وجود داشته و بعد در ماجرای عاشورا و در واقعه حره و در واقعه مختار، تقریباً زمینه‌هایش متلاشی شده، نوسازی و بازسازی کند. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70285 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی ✔️ بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی با نظارت «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه و با حضور «صالح بن عبدالله بن حمید» رئیس مجمع؛ «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی؛ «قطب مصطفی سانو» دبیرکل این مجمع و دیگر شخصیت‌ها از کشورهای اسلامی؛ از یکم اسفندماه در جده عربستان آغاز شد و استاد احمد مبلغی به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی در این مجمع حضور یافت تا درباره موضوعات مطرح شده در این مجمع، به بحث و تبادل‌ نظر با فقهای جهان اسلام بپردازد. این استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم طی چند مداخله در نشست‌های علمی اجلاس مجمع فقه جده به تبیین «تأثیر کرونا بر سلامت و بهداشت عمومی جامعه از نگاه فقه» و «احکام شبکه‌های اجتماعی در انتقال اطلاعات» پرداخت و همچنین در نهمین جلسه علمی با ارائه مقاله‌ای موضوع «سقط جنین به دلیل تجاوز جنسی» را از منظر فقه بررسی و ابعاد پیرامون این موضوع و احکام مربوط به آن را بر اساس مبانی و شواهد دینی بیان نمود. 👈گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70270 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 انتقاد آیت‌الله سبحانی از توسعه آپارتمان‌نشینی و انبوه‌سازی در کشور/ جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست 🔹مسکن، مسئله‌ مهمی است که همواره گروهی از مردم در مضیقه هستند. در نظام سابق این مشکلات وجود داشت اما لازم است در جمهوری اسلامی مشکل زمین و مسکن حل بشود؛ جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست. 🔸ما یک زمین بایر و یک زمین موات داریم. زمین بایر در اختیار کسی نیست و اختیارش با مالک قبلی است، اما زمین موات نباید به این حالت بماند؛ بله زمین مواتی که در حیطه محیط زیست است محل بحث ما نیست. لازم است برای انتخاب زمین در اختیار افراد فکری شود که مشکل مسکن مرتفع گردد، اما امروز شهرسازی و شهرداری از یک طرف و اداره ثبت از راه دیگر مشکلاتی را ایجاد کردند. 🔹انبوه سازی‌هایی که اکنون ایجاد شده و ۱٠ طبقه می‌سازند از نظر اخلاقی صحیح نیست. بچه‌هایی در این فضا حضور دارند که از همدیگر بیگانه هستند، نمی‌توانند بازی کنند، حرف بزنند و هر کدام در خانه‌ی خود محبوس هستند، لذا نمی‌شود این بچه‌ها را تربیت دینی کرد. 👈 متن کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=70288 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فتوایی کارآمد است که سومندی اجتماعی داشته باشد ✔️دکتر سید ابوالقاسم نقیبی: 🔹 یکی از شئونات حاکمیت ملت در تقنین، گزینش فتوای کارآمد است یعنی اینگونه نیست نمایندگان ملت ملزم باشند به فتوای خاصی عمل کنند بلکه همه فتاوی از آن جهت که از حجیت برخودار هستند می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و نمایندگان هر کدام را کارآمد تشخیص می‌دهند اخذ می‌کنند. 🔸به نظر ما فتوایی کارآمد است که سومندی اجتماعی داشته باشد و مصالح عامه در آن لحاظ شده باشد و تناسبش با ضروریات انسان معاصر بیشتر باشد؛ بنابراین قانون‌گذاران فتوایی را اختیار می‌کنند که سازگارتر با اصول حقوقی مورد احترام در جهان کنونی باشد. لازم نیست برای اسلامی انگاشتن یک قاعده حقوقی، حتما منطبق با موازین اسلامی باشد بلکه عدم مغایرت کفایت می‌کند. 🔹پس اجتهاد تقنینی نخستین عبارت است از گزینش فتوای کارآمد. راه دیگر، اجتهاد ابتدایی تقنینی است یعنی مجلس مکلف نیست از فقه موجود و میراث موجود برای تقنین استفاده کند بلکه مجلس اگر دارای صلاحیت اجتهادی باشد می‌تواند راسا اجتهاد ابتدایی داشته باشد و همان مبنای قانون‌گذاری قرار گیرد. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70320 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاهی نو به مفاد قاعده لاضرر ✔️حجت‌الاسلام علی‌اصغر‌ هادوی‌نیا: 🔹قاعده لاضرر بازگشت به دلیل عقلی و ارتکاز عقلایی دارد لذا اگر بتوانیم تبیین خاصی از دلیل عقلی داشته باشیم، می‌تواند معیاری برای قضاوت درباره دیدگاه‌های مختلف در ارتباط با مفاد این قاعده باشد. 🔸مهم‌ترین پرسش درباره این قاعده آن است که چگونه می‌توان دلیل عقلی مربوط به آن و مفاد قاعده را با تکیه بر دلایل عقلی تبیین کرد. معتقدم با تکیه بر مبانی قرآن‌شناسی می‌توان دلایل عقلی مناسبی ارائه کرد که مبنای مفاد نوینی برای این قاعده شود. 🔹تاثیر قاعده لاضرر بر عدالت اجتماعی از موضوعاتی است که جایگاه آن را روشن می‌کند. در مورد دلایل این قاعده چهار آیه را می‌توان مورد اشاره قرار داد؛ آیه ۲۳۱ بقره، آیه ۲۳۳ بقره، آیه ۲۸۲ بقره و آیه ۱۲ سوره نساء. ویژگی این آیات، آن است که با صراحت اشاره به قاعده لاضرر نکرده‌اند ولی از آن می‌توان برای تبیین این قاعده بهره برد. 🔸در مورد روایات هم مهم‌ترین روایت، روایت سمرة بن جندب مورد توجه است که در انتهای آن به ضرر و ضرار اشاره شده است؛ همچنین در عبارت دیگری فرموده‌اند «فانه لا ضرار و لا ضرار ...» یعنی در هر دو روایت به این قاعده به‌صورت اجمالی اشاره شده است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70326 🆔 https://eitaa.com/ijtihad