🔔نشست علمی «بررسی مبانی فقهی و علمی استهلال»
👤با حضور حججاسلام و المسلمین سیدمرتضی موسوی خراسانی و سیدرضا قلمکاریان اصفهانی
📆زمان: سهشنبه، 9 اسفندماه، ساعت 9 الی 12
🏛مکان: تهران، موسسه آموزش عالی حضرت قائم(عج)، سالن اجتماعات
🔗لینک حضور برخط: https://room.gharar.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔وبینار علمی «فقه داروسازی»
🔺از سلسله وبینارهای «عرصههای نوین فقه پزشکی» با تاکید بر مباحث خانواده
🎙 ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان
زمان: سهشنبه 9 اسفندماه، ساعت 15 الی 17:30
🔗لینک حضور: https://b2n.ir/r25279
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی «روش شناسی شهید صدر در کتاب اقتصادنا»
🎙ارائه: حجتالاسلام علی نعمتی، مدرس و محقق اقتصاد اسلامی
📆 زمان: سه شنبه ۹ اسفندماه ساعت ۱۴
🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
🔗لینک جلسه مجازی/ گزینه مهمان: h-navvab.ir/webinar-p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی آزاد اندیشی «چالشهای بهرهگیری از احادیث طبی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی
🎙اساتید ناقد: دکتر غلامرضا نور محمدی و محمد حسین ساعی فرد
👤مدیر جلسه: حجتالاسلام علیاکبر خدامیان آرانی
📆 زمان: سه شنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢مکان: دانشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗 لینک حضور مجازی: https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دلیل شیخ طوسی برای وجوب طلاق در صورت نفرت زن از شوهر
✔️حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا:
🔹نفرت و بیزاری نوعی اختلال زناشویی است و با این وجود اگر همسر بخواهد زن را در علقه زناشویی نگه دارد پس قطعاً مشکلاتی در زندگی آنها ایجاد میشود. این از مشکلات حقوق قضایی ایران است که باید برای آن چارهاندیشی شود چراکه خود بنده پروندههایی را مشاهده کردهام که بیش از ده سال هم طول کشیدهاند.
🔸برخی از معاصران، طلاق را مطلقا با فرض کراهت زوجه واجب دانستهاند. مهمترین دلیل آیه ۲۲۹ سوره بقره است ... برخی از مفسران تأکید داشتهاند که این آیه مربوط به طلاق خُلع است و تکیه استدلال بر «لَا جُنَاحَ» است یعنی نه زن و شوهر، بلکه دیگران باید به این نتیجه برسند که در صورت عدم طلاق این دو، امکان عدم رعایت حدود الهی وجود دارد.
🔹نقدی که بر این استدلال وارد شده این است که اساساً «لَا جُنَاحَ» ربطی به طلاق ندارد بلکه مربوط به فدیه است یعنی به مرد گفته شده که نمیتوانید مهریهای که به همسر دادهاید را پس بگیرید اما اگر بیم عدم رعایت حدود الهی وجود داشته باشد میتوانید آن را پس بگیرید. شیخ طوسی هم معتقد به وجوب طلاق در این شرایط است. دلیل شیخ طوسی برای وجوب طلاق نیز این است که در صورت نفرت زن از شوهر، این وضعیت، منکر است و نهی از منکر هم واجب است.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70318
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رابطه فقه نظام و علوم انسانی اسلامی
✔️دکتر مسعود فیاضی:
🔹علوم انسانی اسلامی، علومی هستند که بر اساس روش معتبر دینی تلاش میکنند روابط و قواعد حاکم بر افعال و کنشهای حاکم بر انسان اعم از فردی، اجتماعی و حکومتی در ساحتهای مختلف را توصیف و تبیین کنند تا بتواند رفتارهای انسانی را پیشبینیپذیر کنند و در نهایت بتوانند انسان را به سمت مطلوب هدایت کنند اما روش پیدا کردن این قواعد نیز باید از دین اخذ شود.
🔸خدمتی که فقه میتواند به علوم انسانی کند این است که اگر علوم انسانی نیاز به نظریهپردازی دارد اصول و ارزشهای آن از فقه گرفته میشود. خدمت علوم انسانی به فقه هم این است که وقتی قرار است در موضوعات مستحدثه در ذیل فقه نظام، بحث شود این نظام را علوم انسانی به فقه میدهد تا بتواند حکم فرعی آن را کشف کند؛ بنابراین رابطهای دو سویه هم بین علوم انسانی و فقه وجود دارد.
🔹معتقدم نظامسازی کار اختصاصی علوم انسانی است و باید بر اساس روششناسی معتبر جدید طراحی شود. البته نه اینکه روشهای کنونی اصلا کارایی نداشته باشند اما قطعاً نباید از اهمیت روششناسیهای جدید غفلت کنیم.
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70330
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 کارکرد روحانیت در نظام اسلامی؛ حکمران اسلامی یا رهبر مدنی؟
✔️دکتر رضا عیسینیا:
🔹آیا روحانیت بهعنوان حکمران فرصتی برای روحانیت به مثابه رهبر مدنی است یا یک تهدید است؟ به عبارت دیگر روحانیت چگونه باید حکمرانی کند تا بر اساس آن، روحانیت به مثابه رهبران مدنی دچار چالش نشود؟
🔸بایسته اول: روحانیت به مثابه حکمران باید این تفکر را بپذیرد و ترویج کند که ادیان در خدمت انسان هستند. اگر روحانیت به مثابه حکمران اسلامی به این بایسته توجه کند هیچ وقت با روحانیت به مثابه رهبر مدنی مواجهه مخاطرهآمیز نخواهد داشت ولی اگر توجه نکند مواجهه مخاطرهآمیز خواهد داشت.
🔹بایسته دوم: سنجیدن خود قبل از سنجیده شدن توسط دیگران است یعنی دولت و حکمران خودش را قبل از اینکه مردم آنها را بسنجند، مورد سنجش قرار دهند. حکمرانی وابسته به روحانیت یا روحانیت به مثابه حکمران باید از حیث رفتار فردی و اجتماعی یک الگویی داشته باشد و بر اساس آن الگو چون سیره ائمه (ع) جلو بیاید و خودش را بسنجد.
🔸بایسته سوم: محاسبه خود قبل از حساب کشیدن توسط مردم است. دولتها و حکمرانان باید طوری حکومت کنند که قبل از مردم، حساب خود را کرده باشند.
🔹بایسته چهارم: مشارطه و مراقبه حکومت نسبت به اعمال و رفتار خود است.
🔸آخرین راهکاری برای تقویت روحانیت به مثابه رهبران مدنی این است که آنها در عین حال که نظام سیاسی را پذیرفتند و با آن تعامل دارند، تعاملشان را در حد همکاری خلاصه نکنند بلکه صورتهای دیگر تعامل مثل رقابت به همراه نقادی هم داشته باشند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70333
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی امتیازات مبنای حجیت مضمون در فرآیند استنباط
✔️حجتالاسلام محمدمهدی مقیسه:
🔹علم رجال و بحث اصول متداول کنونی در این مبنی کنار گذاشته نمیشود لکن به اقل مراتب مورد توجه و التفات فقیه واقع میشود. ولی باید دانست که این مبنی از اصول و قواعدی بهره میبرد تا از سلیقگی برخورد کردن با ادله برای اخذ و کشف مضمون شارع در هر مساله بر حذر باشد.
🔸قدماء از مبنای «سند محوری» بهره نمیبردند چراکه این مبنی از زمان ابن طاووس (ره) به بعد رائج شده، گرچه در زمان فعلی در نزد اعلام بسیار پررنگ است. شواهد متعددی وجود دارد که اعلام قدماء ما درصدد کشف مضمون یا همان مراد جدی شارع از خطابات بودهاند و در تعابیر مختلفی از آن حکایت کردهاند، لکن پایگاه حجیت را در سند و لفظ روایت نمیدیدند.
🔹وحدت رویه در فرآیند استنباط و در مواجهه با روایات در ابواب مختلف خصیصهای است که در این مبنا به چشم میخورد چراکه در مبانی دیگر غالباً فقهاء و صاحبان آن مبانی از روش اصولی خود در حجیت ظواهر و مفاهیم و خبر واحد و بحثهای رجالی در مواجهه با روایات ابواب دیگر مثل روایات اعتقادی و اخلاقی و طبی و تاریخی و... بهره نمیگیرند و گاهی کار را سختتر و گاهی آسانتر گرفتهاند، مثلاً در روایات اعتقادی خبر واحد را معتبر نداسته و در روایات تاریخی به ادنی روایت و گزارش تاریخی بهاداده و اخذ کردهاند در حالیکه مجتهد در این مبنا در تعامل با روایات مطلقاً از حجیت مضمون پیروی میکند و در منش استنباطی وی تشتت در مواجهه با روایات دیده نمیشود.
👈 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70349
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سهگانهای برای شناخت چهرههای موثر حوزه علمیه
🔻مروری بر سه کتاب منتشرشده دربارهی حضرات آیات سیدمحمدتقی خوانساری، احمد خوانساری و علامه طباطبایی
📘مرزبان ایمان و یقین؛ عنوان کتابی است که در احوالات آیتﷲ سید محمدتقی خوانساری نگاشته شده است. در این کتاب ۷۶۰ صفحهای، احوالات این عالم برجسته از زبان افرادی که ایشان را رؤیت کردهاند و یا ذکری از ایشان شنیدهاند بازگو شده است.
📙مرجع متقین؛ کتاب دیگری است که از عالمی دیگر از شهر خوانسار سخن گفته است. آیتﷲ سید احمد خوانساری موضوع روایت این کتاب است. این کتاب در ۷۹۹ صفحه تنظیم شده است.
📗آشنای آسمان؛ عنوان کتاب دیگری است از این نویسنده و ناشر. این کتاب که به شرح احوالات و خاطرات از مرحوم علامه طباطبایی اختصاص دارد، در ۲۹۶ صفحه تنظیم شده است.
👈 معرفی آثار به قلم سید هادی طباطبایی: http://ijtihadnet.ir/?p=70357
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان برگزاری همایش نکوداشت وکلای امام خمینی در قم
✔️امام خمینی(ره) از سال ۱۳۴۰ ش و پس از ارتحـال آیتالله العظمی بروجـردی بـه عنـوان یکی از مراجـع تـراز اول مطرح شدند. ایشـان در سه دهـه مرجعیت خـود، بیش از هزار اجـازه امـور حـسبیـه و اجـازه روایی برای برخی از شـاگردان، علما و فضلای شهرها و کشورهای مختلف و برخی متدینین غیرطلبه صادر کردند.
مؤسسـه تنظیـم و نشر آثار امام خمینی قم در راستـای پژوهش در سیــره علمی و عملی حضرت امام خمینی(ره) و نیز تکریـم از وکلای شرعی ایشــان در صـدد برگزاری همــایش نکوداشتی برای آنان است.
از علما، فضلا و علاقمندان به حضرت امام خمینی(ره) در سراسر کشور درخواست میگردد چنانچه از ایشان اجازه، حکم و یا سندی دارند و یا افرادی را میشناسند که چنین اسناد و اطلاعاتی دارند، در اختیار مؤسسه قرار دهند و جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره ۰۹۱۲۲۵۲۷۰۶۴ آقای مهدی حاضری تماس حاصل نمایید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «نقد و بررسی ادله منع تحصیل زنان از سوی طالبان افغانستان»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین ضامن علی حبیبی
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد اصغری
🎙ناقد: دکتر محمود ویسی
📆 زمان: چهارشنبه ۱٠ اسفند ماه ۱۴٠۱، ساعت ۱٠ الی ۱۲
🏢مکان: قم، پژوهشگاه فقه معاصر، واقع در خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «صلاحیت اخلاقی مربی از منظر فقه»
🔺بیستودومین پیشنشست علمی همایش بین المللی فقه و تربیت
👤 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی مهری، پژوهشگر و ارزیاب موسسه اشراق و عرفان
📆 زمان: چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱٠ تا ۱۲
مکان: قم، معاونت پژوهش جامعه الزهرا سلاماللهعلیها، طبقه سوم، سالن نشستها
📡 لینک ورود به جلسه: http://online.jz.ac.ir/rbhyyb897yoy/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هماندیشی فعالان عرصهٔ فقه و قانونگذاری
🎙با حضور:حجتالاسلام والمسلمین حسین سوزنچی، مدیر گروه مطالعات خانواده دانشگاه باقر العلوم(ع)
👤میزبان: حجتالاسلام تاکی، عضو شورای علمی میز قوه قضاییه اندیشکده دین و حکمرانی
📅 زمان: چهارشنبه ۱۰ اسفند، ساعت ۱۶:۳۰
🏢مکان: قم، بلوار محمد امین؛ خیابان گلستان؛ پلاک ۱۸
🔗ثبت نام ارسال نام و نام خانوادگی به ادمین: @din_hokmrani
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی «کرامت انسانی در آموزههای رضوی و تاثیر آن بر دادرسی عادلانه»
🎙ارائه: دکترمحمد مهدی مقدادی، عضو هیات علمی دانشگاه مفید
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین عزیزالله فهیمی، دانشیار دانشگاه قم
📆 زمان: تاریخ: چهارشنبه ۱٠ اسفندماه، ساعت ۱۶:۳٠ الی ۱۸
🏢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام. طبقه دوم سالن جلسات
🔗لینک وبینار: www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
خمس_و_پاسخ_به_شبهات_پیرامون_آن.pdf
3.93M
📗دانلود کتاب «خمس و پاسخ به شبهاتی پیرامون خمس»
👤مولف: سید حسن فقیه امامی
📖تصفحات:۵۲۰
📌زبان:فارسی
✂️توضیح: مولف در این کتاب به بررسی واژه غنیمت در لغت، اصطلاح عرب و کتب عهدین، هدف از تکریم سادات، احادیث خمس در ارباح مکاسب، بخشش خمس به شیعیان توسط اهلبیت علیهمالسلام و پاسخ به شبهاتی پیرامون خمس پرداخته است.
لینک دانلود مستقیم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
LAW_Volume 5_Issue 16_Pages 7-65.pdf
665.3K
🔖 «مسئلهیابی حقوقی در ناآرامیهای ۱۴۰۱ ایران»
✍️نویسندگان: سیدمصطفی محقق داماد، سید حسین صفائی، محمد درویش زاده
📙فصلنامه علمی دانشنامههای حقوقی/ آذر ۱۴٠۱
✂️پژوهشهای مسئلهیاب بهدنبال شناسایی سؤالها و مسئلههایی است که پیرامون یکموضوع سازمانی یا رخداد اجتماعی قابل طرح و بررسی است. این مقاله بهعنوان یک پژوهش مسئلهیاب به دنبال کشف و شناسایی سؤالها و مسئلههای حقوقی در ارتباط با ناآرامیهای ۱۴۰۱ ایران است. شناسایی و تعریف این مسئلهها و سؤالها زمینه مساعدی را فراهم میکند که پژوهشگران حقوقی در قالبمقاله، پایاننامه، کرسی علمی و حتی رساله علمی به پژوهش در ابعاد حقوقی ناآرامیهای ۱۴۰۱ ایران بپردازند.
علاوه بر این، نتایج این تحقیق میتواند برای سیاستگذاران، برنامهریزان، قانونگذاران نیز قابل استفاده و راهگشا باشد. ویژگی مسئلهیاب بودن این پژوهش موجب شده که این مقاله با مشارکت ۸٠ نفر از صاحبنظران حقوق و قضاوت ایران تهیه شود که از این تعداد، ۵۶ نفر از آنها با درج نامشان نیز -بهعنوان نویسنده همکار- موافقت کردندو به این ترتیب شاخص «نویسندگان پرشمار» در مقالههای حقوقی نیز رکورد جدیدی به جای میگذارد. ابزار و روش جمعآوری اطلاعات در این پژوهش با دو شیوه کتابخانهای و میدانی بوده و تحلیل اطلاعات مزبور به روش «تحلیل محتوا» انجام شده است. در این پژوهش صدها سؤال یا مسئله حقوقی شناسایی شده که مستقیماً قابلیت انجام پژوهش را دارد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مدرسه زمستان «اهلکتاب در منابع اسلامی» در مشهد
📰 همراه با ارائه گواهی
🎙نشست اول، عصر 4شنبه (دهم اسفندماه)، با حضور اساتید، حججاسلام: مهدی زمانی، صحاف کاشانی، مهدی شریعتیتبار، محمدرضا نوری کوهبنانی
🎙نشست دوم، صبح 5شنبه (یازدهم اسفندماه)، با حضور اساتید: ححجاسلام محمدحسن ربانی بیرجندی، دکتر غلامرضا جلالی، سیدموسی صدر، سیدمحمدمحسن دعائی
🎙نشست سوم، عصر 5شنبه (یازدهم اسفندماه) با حضور اساتید، حجج اسلام: سیدابوالفضل طباطبائی اشکذری، سیدرضا شیرازی، رضا وطندوست، مجتبی الهی خراسانی و دکتر مهدی قاسمی
🏛مکان برگزاری: مشهد مقدس، مدرسه عالی نواب (ارائه نظام موضوعات پژوهشی با محوریت اهلکتاب)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚الدرر الجلیة في حواشي الروضة البهیة
✔️این اثر ارزشمند شامل حواشی مهم شرح لمعه در طبع حجری با اضافات بسیار و تصحیح دقیق در ۲۲ جلد با اشراف علیمحمد بروجردی از سوی انتشارات قرآن صاعد روانه بازار کتاب شده است و مرجع مهمی برای اساتید و طلاب خواهد بود. این کتاب به صورت چاپ دیجیتال و به تعداد محدود برای مراکز پژوهشی و برخی کتابخانهها منتشر شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺پیکر آیتالله خسروشاهی به محل وصیت منتقل شد
✔️ آیتالله سید هادی خسروشاهی در ۸ اسفند ۱۳۹۸ در بیمارستان مسیح دانشوری تهران دار فانی را وداع گفت. پیکر ایشان در آن زمان به دلیل شرایط کرونایی، به صورت امانت در «بهشت معصومه(س) قم» به خاک سپرده شد. بعد از مدتی و با تأیید مراجع عظام تقلید، پیکر ایشان با رعایت موازین شرعی و قانونی به «کتابخانه عمومی مرکز بررسیهای اسلامی» واقع در منطقه پردیسان قم منتقل و در مکانی که وصیت کرده بود دفن گردید. سنگ مزار آیتالله خسروشاهی دیروز دوشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۱ - در سومین سالگرد ارتحال - در این کتابخانه نصب شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 از «امتیاز خودروی واگذار شده» تا «سفر شخصی ضمن سفر شغلی»
✔️جدیدترین استفتائات (اسفندماه ۱۴۰۱) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد.
🔹امتیاز خودروی واگذار شده
🔸سفر شخصی ضمن سفر شغلی
🔹مسئولیت کارگر برای جبران خسارت
🔸پرداخت اجرت کمتر از مقدار تعیین شده
🔹تصرف در اموال کودک
🔸اشتباه در محاسبه مدت اقامت ده روزه
🔹حکم امامت جماعت هنگام نقص عضو
🔸شکهای باطل کننده نماز
🔹سجدۀ نماز
🔸وفای به عهد و نذر
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70361
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 تعامل شرع و قانون و تأثیر آن بر نظام قانونگذاری
✔️نحوه تعامل شرع و قانون و به عبارت دقیقتر نحوه انعکاس موازین شرع در قانون در نظام تقنینی کشور ما همواره با ابهامات و چالشهایی مواجه بوده است. بهنظر میرسد تجربه چهل سال قانونگذاری، سرمایه کافی برای بررسی این ابهامات و ارائه راهکار برای آنها در اختیار ما قرار خواهد داد. شناسایی این ابهامات و چالشها خود ظرائفی دارد که طی کردن موفق این مرحله میتواند ما را به نتیجه مطلوب برساند.
مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در راستای کوشش برای اشراب موازین شرع در نظام تقنینی در فرایند قانونگذاری، تلاش کرده است با برگزاری دورههای مدرسه پارلمانی، علاوه بر سعی بر رفع و حل دغدغههای مذکور، اقدام به ترویج ادبیات مطالعات پارلمانی و به اشتراک گذاشتن آن در میان فضلای حوزوی و دانشگاهی کند.
سومین دوره این مدرسه با عنوان «تعامل شرع و قانون و تأثیر آن بر نظام قانونگذاری» در آذرماه ۱۴٠٠ در شهر قم برگزار گردید. کتاب حاضر دربردارنده سخنرانی جمعی از فضلای حوزوی و دانشگاهی صاحبنظر است که در این دوره به ارائه نظرات و راهکارها درخصوص دغدغههای مذکور پرداختند.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=70363
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🕋 آغاز ثبتنام حج تمتع از فردا / زائران باید حداقل ۱۳۰ میلیون تومان بپردازند
✔️نامنویسی حج تمتع ۱۴۰۲ از فردا آغاز میشود. اولویت اول (زائران ثبتنامکرده در حج ۱۳۹۹) از فردا ۱۰ صبح میتوانند اقدام به ثبتنام کنند.
اولویت دوم (ودیعهگذاران تا پایان سال ۱۳۸۵) از ۱۲ اسفند، اولویت سوم (ودیعهگذاران تا ۳۱ فروردین ۱۳۸۶) از ۱۴ اسفند، اولویت چهارم (ودیعهگذاران تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶) از ۱۶ اسفند و اولویت پنجم (ودیعهگذاران تا اول خرداد ۱۳۸۶) از ۱۸ اسفند امکان انتخاب کاروان دارند.
۱۳۰ میلیون تومان هم با احتساب سپرده و سود آن زائران باید واریز کنند که به گفته منابع آگاه این مبلغ علیالحساب بوده و پس از نهاییشدن مبلغ کاروانها، بسته به نوع هتلها هزینههای بعدی اعلام خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 پیشبینی میرزا خلیل کمرهای در سال 1323 شمسی برای تحقق حکومت فقها
✍️استاد رسول جعفریان
مرحوم میرزا خلیل کمرهای کتابچهای با عنوان «فلسفه غیبت بر اساس تقریرات آقای کمرهای» تحریر توسط سید محمدحسن جزائری در سال ۱۳۲۳ منتشر کرده است. این کتاب در موضوع مهدویت است و در پایان این گفتگو، بحث به وضعیت در عصر غیبت میرسد. کمرهای در اینجا به ارائه نوعی طرح برای حکومت فقیه و فقها در آینده میدهد که تقریبا در انقلاب اسلامی ۵۷ محقق شد. کمرهای آن وقت زنده بود، اما فاصلهاش با روحانیون انقلابی زیاد شده بود و سالهای حیاتش بعد از انقلاب را در گمنامی سپری کرد.
زمانی که این گفتگوها میشده، هم کسروی و هم حکمی زاده، به نوعی به بحث حکومت فقها و مسأله روحانیت پرداخته و آن را مورد حمله قرار داده بودند، دیگران هم جوابهایی داده بودند، اما نوع نگاه میرزا خلیل کمرهای در باره حکومت دینی و اظهارنظرهای تازه و قدری متفاوت در باره آن جالب است.
پرسشگر بعد از قدری گفتگو، از او میپرسد: بنابر این امروز چه باید کرد؟ کمرهای میگوید: «من نمیگویم چه باید کرد، و لیکن آرمانی دارم، آن را به شما از قبیل اندیشههای دور و دراز میگویم. من آن را میگویم هرچه میشود باداباد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70352
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در هر تحولی یادتان باشد که آیا به فقه جواهری ضرر میرساند یا سود؟/ اگر قرار است مسائل مستحدثه حل شود، باید با فقه جواهری باشد
✔️استاد رضا استادی:
🔹امام خمینی فرمود ما حوزه را لازم داریم و اهمیت حوزه به فقه و مقدمات فقه است؛ فقه هم فقه جواهری است یعنی در قم اگر تحولات در این مسیر و برای ترویج فقه و ملاشدن و باسوادشدن باشد، خوب است.
🔸کسانی که دنبال تحول هستند، در هر تحولی باید یادشان باشد که آیا به فقه جواهری ضرر میرساند یا سود؟ ایشان فرمودند اگر فقه بماند، همهچیز خواهد ماند؛ گویی اصل ماندگاری جمهوری هم به فقه است. اینکه منطق مظفر یا منطق دیگر خوانده شود، بدون این تحول معلوم نیست سودی داشته باشد.
مسأله بیمه از 200 سال قبل در هند و جاهای دیگر مطرح بوده و بعد از نیمقرن در نجف و قم مطرح شد؛ بنابراین مسائل مستحدثه هم اگر قرار است حل شود، باید با فقه جواهری باشد نه اینکه کسی چند کتاب بخواند و برخی جملات را کنار هم بگذارد؛ بنابراین باید نظر امام یعنی همان تحول درونی در حوزه را دنبال کنیم.
وقتی میتوان به قم خیلی اهمیت داد که بگوییم همه واقعاً در طریق ملاشدن هستند؛ امام حوزه را با همه نواقص دیده بود و میگفت باید باشد، بنابراین برخی بهانه نکنند که اصل حوزه را بزنند. اگر واقعاً در جوانان چنان تحولی پیدا شد که از جان و زندگی و همهچیز گذشتند و به جبهه رفتند، باید در روحانیت و حوزه هم رخ دهد تا آبروی کشور و دنیا و جلوی چشم مردم باشد. باید بپذیریم که ما تا خوب نشویم، جامعه هم خوب نخواهد شد.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70378
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 اضطرار در استنباط و اجراء دین
✔️ استاد محمد عندلیب همدانی:
🔸وقتی فهم دین و استنباط و اجتهاد احکام آن در دوران غیبت اضطراری است، وقتی بین دین موجود با دین نازل تفاوت هایی هست ، وقتی بخش عمده ای از منابع قانونی از دستمان رفته و در فهم بقیه هم دچار بن بست ها و معضلاتی سخت هستیم، آیا نباید سخن از اجرای اضطراری به میان آورد.
🔹عوامل به وجود آوردن اجرای اضطرای بر دو دسته اند :
الف: عوملی که مستقیم قانون دینی را اضطراری می کند و غیر مستقیم اجرا را اضطراری می گرداند.
ب : عواملی که مستقیم خود اجرا را اضطراری می کند.
🔸عوامل بخش اول عبارتند از:
الف/ در دست نبودن معدن علم گسترده و بی خطا
ب / ناقص بودن دین موجود نسبت به دین نازل
ج / محتمل الخطاء بودن بخش هایی از دین موجود
د / اختلافی بودن بسیاری از احکام دین موجود
ه / پیدایش شرائط جدید و نیز مسائل نوپدید در اثر توسعه علم و صنعت بشری که گاهی چالشی عظیم بین مرحله استنباط و مرحله إجراء به وجود می آورد.
🔸مهم ترین عوامل بخش دوم عبارتند از :
الف/ در دسترس نبودن مقتدا و مسئول و ناظر بی خطا و معصوم
ب /عدم انقیاد و پذیرش اقشار زیادی از جامعه نسبت به برخی از احکام دین (مثل حجاب و...)
ج /عدم امکان اجرای همه احکام همین دین موجود در اثر شرائط داخلی و خارجی ( مثل بانکداری ، اجرای حدود و....)
🔷اجرای اضطرای یعنی خود را عملا معصوم نپنداریم ، چون : « لا يُقاسُ بِآلِ مُحَمَّد مِنْ هذِهِ الاُمَّهٍ أحَد و لا يُسَّوي بِهِمْ مَن جَرَت نِعْمَتُهُم عَلَيْهِ اَبَداً هُمْ اَساسُ الدَّينِ و عِمادُ اليَقينِ. »( خطبه دوم نهج البلاغة )
كسي از اين امت را نتوان با آل پيامبر (صلی الله علیه و آله) مقایسه کرد و نيز هرگز روزی خوران خوان علم و فضیلت اهل بيت را نمی توان با آنان برابر دانست دودمان پيامبر پایهٔ دین و ستون استوار يقين اند.
🔷 اجرای اضطراری یعنی اقدام در حد توان و وعده در حد امکان، چون :
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفسًا إِلّا وُسعَها/۲۸۶ بقره /// لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا مَا آتَاهَا /طلاق ۷/
🔷اجرای اضطراری یعنی پذیرفتن قوانین بین المللی ، یعنی مدارا و همزیستی و تقیه را اصل و پایه قرار دادن.
🌐رهجو
🆔 https://eitaa.com/ijtihad