🔺مروری بر نامگذاریهای اقتصادی سالها توسط رهبر انقلاب
🔍 نامگذاری سالها توسط رهبرانقلاب اسلامی از اوایل دوران رهبری آغاز شد و از سال ۱۳۸۷ رویکرد اقتصادی مدنظر قرار گرفت که در این اطلاعنگاشت مرور شده است.
✍️دکتر محمدجواد توکلی:
در نامگذاریهای سالهای اخیر، هفت سال است که تولید مقوله محوری است، از سال ۱۳۹۶ مرتب واژه تولید آمده است، حال یا از رونق، جهش و رشد تولید سخن به میان آمده و یا از تسهیل و دانشبنیان ساختن آن، چون تولید ستون فقرات اقتصاد کشور است، البته تولید به معنای واقعی آن، یعنی تولید مبتنی بر مزیتهای اکتسابی دانشبنیان، نه تولید متکی بر خام فروشی و مونتاژ.
امسال مهار تورم هم هدفی محوری است، نه فقط برای صیانت از سفره مردم، بلکه حتی برای حمایت از تولید. تولید واقعی از تورم آسیب میبینند، و تنها فعالیتهای غیرمولد از آن بهره میبرند، همانطور که تولید واقعی خود عاملی اساسی در مهار تورم است.
بها دادن به تولید نیازمند اصلاح ساختار نظام سیاست گذاری، نظام حکمرانی داده، نظام تامین مالی، نظام سهم بری، نظام مالیاتی حمایتی و نظام بودجه ریزی در خدمت تقویت فعالیتهای مولد است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بازخوانی مسأله اجتهاد و تقلید
🔺با نظر به شبهات رسوخ یافته در حوزه تخصص گرایی دینی
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین حسینی نسب
⏳۷ جلسه _ از دوشنبه ۱۴ فروردین الی یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲
⏰ زمان: ساعت۱۶:۳۰
👈مهلت ثبت نام تا پنج شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲
🔗 لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/xC5zdvs
☎️ راه های ارتباطی: 02537725225-7
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ششمین دوره از نشستهای علمی گفتمان معرفت در شبهای ماه مبارک رمضان
🎙با حضور اساتید حوزه و دانشگاه
📆 شروع برنامه: از روز اول ماه مبارک رمضان، ساعت ۲۱
🏛مکان: مشهد مقدس، خیابان آیتالله شیرازی ۱۶
📱همزمان با پخش زنده از پیامرسان ایتا
🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
📽 لینک پخش زنده در ایتا
🌐 وب سایت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔«بررسی فقهی بیمه»
🔺سلسله مباحث ماه مبارک رمضان
👤 ارائه: استاد محمدجواد فاضل لنکرانی
⏳ شروع از روز شنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۵، ساعت: ١١ صبح
🕌مکان: قم، مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهمالسلام)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تقریب با تذویب متفاوت است/ آقایان هنوز شیعه را نمیشناسند/ مواضع ما را روشن کنید
✔️آیتالله جعفر سبحانی:
🔹مرحوم قمی (ره) نکته مهمی بیان کردند و باید به آن دقت شود و باید اساس تقریب باشد این بود که تقریب با تذویب متفاوت است و باید مراقب بود که در تقریب دچار تذویب نشویم. نباید به دنبال این باشیم که سنی را شیعه و شیعه را سنی کنیم. تقریب با حفظ تمام مذاهب است؛ لانّ ما یجمعنا اکثر مما یفرقنا.
🔸اشترکات را بیان کنید و مفترقات را در دانشگاهها و مراکز علمی بیان کنید و بحث کنید. نباید در میان عوام به بیان مختلفات بپردازید. بنابر این دقت کنید که در تقریب اصول مذهب حفظ شود. نه چیزی کم شود و نه چیزی اضافه گردد.
🔹سعی کنید مواضع ما را روشن کنید. آقایان هنوز شیعه را نمیشناسند. هنوز هم در اعماق فکر بسیاری این است که ما سبأی هستیم و پایهگذار شیعه عبدالله بن سبا است. من مشهد بودم و عدهای از قراء را دعوت کرده بودند. قاری حرم امام رضا(ع) به من گفت: ان الشیعه تسب الصحابه!
👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70667
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چکیدهای از ۳۰۰ جلسۀ درس خارج با موضوع «تقیه»
✔️استاد محمد عندلیب همدانی، مباحثی در مورد «تقیه» را در درس فقه و آنگاه با نگاه اصولی در درس اصول، طی حدود سیصد جلسه در جمع برخی از فضلای حوزهٔ علمیهٔ قم ارائه کرده است، آنچه در ذیل میآید فهرستی کلی و چکیدهای از آن جلسات است.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70669
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظام مالی اسلامی؛ مسیری که پیمودهایم، راهی که پیش روست
✔️حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی معصومینیا:
🔹از منظر فقهی دو روش عمده میتواند در مواجهه با پدیدههای نوظهور تحقق پیدا کند. یکی روش انفعالی است و دوم روش فعال. امروزه نتیجه عملی که دیده میشود این است که عملا بانکها در طول زمان به قراردادها به صورت صوری عمل میکنند. در بانکهای اسلامی باید تمام شرایط شرعی آن رعایت شود که حسابهای پیچیدهای دارد؛ بانکها تمایل به اجرای آن ندارد و عمده قراردادها به صورت صوری اجرا میشود.
🔸کار به اینجا رسید که قرارداد مرابحه بانکی اجرا شد. قسمت عمده بانکها بر اساس مرابحه عمل میکنند. یعنی بانک به شما پول میدهد که شما مایحتاجتان را بخرید و به خودتان بفروشید. به مشکل برخورد کردند که شرایطی مرابحه دارد که در مقام عمل قابل اجرا نیست و راهکارهای دیگری دادند.
🔹بانکها به صورت عقود حرکت کردند ولی چون ساختار بانک بر اساس بهره بنا شده است و بانک دنبال این نمیرود که نظارت واقعی کند دنبال راهکار مرابحه بانکی رفتند. مرابحه تا مدتی به صورت شرعی انجام شد ولی به خاطر مشکلاتی که داشت به سمت صوری بودن حرکت کردند. این حاصل روش برخورد انفعالی با پدیده است.
🔸ما باید یک نظامی درست کنیم که هدفش این باشد که اتفاقاتی که در معاملات میافتد مخالف با شرع نباشد. روش دوم روش برخورد فعال است. اگر ما روش فعال داشته باشیم لازم نیست دنبال مقاصد الشریعه برویم.
🔹بحث تحریم ربا، که در روایت آمده «وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِيبِ النَّمْلِ عَلَى الصَّفَا»؛ اگر کنه این فهمیده شود، مسیر فعلی قابل تأیید نیست و اشکالات جدی دارد و تمام ضوابطی که در فقه ما به صورت مسلم آمده کنار تحریم ربا گذاشته شود، باید این مسیر فعلی عوض شود.
🔸باید نظامی را درست کنیم که این ملاکات درست شود نه اینکه بخواهیم نظام موجود را توجیه کنیم. روش انفعالی برخورد کردن، درست نیست باید نظامی را پیشنهاد دهیم که معیارهای اسلامی رعایت شود و اصل حاکمیت معیارهای اسلامی باشد.
🔹موضوعات بانک و بورس بسیار پیچده است، زود اظهار نظر نکنیم. رسالهها و مقالاتی که دیگران مینویسند اشکالات جدی در موضوع شناسی دارد. موضوعاتی که با آنها مواجهایم درست باید شناخته شود، تا خوب شناخته نشده نباید اظهار نظر کنیم.
👈 گزاش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70672
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سوالات و احکام شرعی خود را از «مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» بپرسید
✔️کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، آماده پاسخگویی به پرسشهای احکام شرعی، حدیث، قرآن، اخلاق، عقاید، تاریخ، مشاوره و روانشناسی و سیاسی اجتماعی در ایام عید نوروز و از ابتدای ماه مبارک رمضان هستند.
☎️ پاسخگویی مستقیم تلفنی با شماره 096400
⏰ از ساعت 8 تا 20
📞صندوق صوتی به صورت 24 ساعته
📱 پاسخگویی پیامکی (ویژه احکام شرعی) با شماره 30009640
⚡️با سرعت پاسخگویی 5 ساعته
📌 پاسخگویی آنلاین بصورت 24 ساعته از دو طریق
📱پلیکیشن پاسخگو: cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app
💻 نسخه وب پاسخگو: My.pasokhgoo.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
احکام روزه.pdf
1.1M
📗احکام روزه (مسائل مورد نياز پاسخگويان به همراه اختلاف فتاوي)
📝 تهیه: اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
📖 صفحات: ۸۹
✂️در این فایل سعی شده تمام مسائل مورد ابتلا یا مورد سؤال مراجعین به دفاتر پاسخگویی آستان قدس رضوی از منابع معتبر همچون عروة الوثقی، تحریر الوسیلة، منهاج الصالحین و توضیح المسائل مراجع عظام پاسخ داده شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
وظیفه بیماره نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔖 بیمارانی که نمیدانند باید روزه بگیرند یا خیر، بخوانند
✔️مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جدولی به تفکیک بیماریهای گوناگون، وظیفه بیمارانی که نمیدانند باید روزه بگیرند یا خیر، مشخص نموده است.
در این جدول وظیفه بیمارانی با بیماریهایی همچون دیابت، تیروئید، کلیه، چشم، روماتیسم، قلب، اعصاب، روان، سرطان، گوارش، تنفس و ... مشخص شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی قاعده تأسی و کاربرد آن در فقه
🎙استاد زارعی سبزواری
⏳۵ جلسه، ۶ الی ۱۱ فروردین
🔔حجیت مراسیل ابن ابی عمیر، با تکیه بر اندیشههای رجالی آیتالله سیستانی
🎙استاد مهدی مروارید
⏳۶ جلسه، ۱۴ الی ۱۹ فروردین
🔔کارکرد حداقلی حمل بر تقیه و تأثیر آن در فقه
🎙استاد محمد عندلیب همدانی
⏳۵ جلسه، ۲۵ الی ۲۹ فروردین
🏛مشهد، خیابان آیتالله بهجت ۸.۱، پلاک ۴۱۵، مؤسسه بهسوی اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس استاد محمدمهدی شب زندهدار در ماه مبارک رمضان
📚موضوع: بررسی احکام زکات فطره،بر اساس عناوین و روایات ذیل آنها در کتاب وسائل الشیعه
📆 از یکشنبه ۶ فرودین ماه ۱۴٠۲ ساعت ۱۱
🏛 مکان: قم، مدرسه فقهی و تحقیقاتی موسی بن جعفر (سلام الله علیهما) واقع در صفائیه کوچه 19 فرعی اول سمت چپ پلاک 51
🆔 https://eitaa.com/ijtihad