🔔بررسی جایگاه اجتماعی روحانیت بعداز انقلاب اسلامی
🎙ارائه: دکتر رضا عیسی نیا، استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅 زمان: دوشنبه 18 اردیبهشت ماه 1402 ، ساعت 12:45 الی 14
🏛مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه السلام، سالن سلمان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی الزامات حکمرانی تمدنی در فرآیند انقلاب اسلامی
🎙ارائه: حجت الاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی، رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامی
📆 زمان: سهشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۵
🔗لینک ورود: skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰ستاد ترویج احکام؛ راهی سریع برای رسیدن به پاسخ مسائل شرعی
✔️گروهی از باتجربهترین اساتید احکام کشور گردهم آمدهاند تا احکام و مسائل مبتلابه را که با آن مواجه هستیم بیان کنند.
✅ شما میتوانید سوالات شرعی خود را از طریق ادمین ارسال کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ داده شود.
💎 آدرس کانال: @setadeahkam
🖥 وب سایت: ahkam.org
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی بر فهم عامیانه از نظریهی «الاسلام هو الحکومه»
✍️حجتالاسلام محمد قاسمی
مطالبی در کمال شگفتی، از سوی برخی حوزویان و در نقد «نظریه الاسلام هو الحکومه» مطرح شده است! این نوع مواجهه با یک نظریه فقهی از سوی کسانی که داعیه فقاهت دارند، بیش از آنکه نقدی بر نظریه و صاحب نظریه باشد، وجاهت علمی ناقدین را مورد خدشه قرار میدهد. این وجیزه در پاسخ به منکرین حکومت دینی عموما و نظریه الاسلام هو الحکومه خصوصا، تدوین یافته است.
👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71147
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صافی در شرح کافی؛ معرفی یک شرح ارزشمند بر الکافی
🔹کتاب «صافی در شرح کافی» (ملا خلیل قزوینی) از جهات مختلف بسیار حائز اهمیت است. این کتاب، تنها کتاب فارسی است که به صورت کامل، الکافی را شرح کرده است. ما فقط دو شرح داریم که به صورت کامل الکافی را توضیح داده باشد؛ یعنی هر سه قسمت اصول، فروع و روضه را شرح زده باشد. یکی مرآة العقول مرحوم مجلسی دوم است و دوم همین کتاب صافی در شرح کافی. این دو کتاب از این جهت نمونه و سرآمد سائر شروح هستند.
🔸نکتهی جالب توجه این است که نسخ خطی که از کتاب صافی در شرح کافی وجود دارد، بیش از نسخی است که از مرآة العقول وجود دارد؛ یعنی اقبال نُسّاخ و کاتبان به این کتاب خیلی بیشتر از کتاب مرحوم مجلسی بوده است. شاید دلیل آن، فارسی بودن این کتاب باشد که در برههای از تاریخ صفویه، خیلی مورد مراجعه مردم بوده است.
🔹شاه عباس دوم، پیشنهادی به ملا خلیل قزوینی داد که: شما شرحی فارسی بر کتاب الکافی بنویس. مرحوم ملا خلیل قزوینی این پیشنهاد را قبول کرد که بیست سال تالیف این کتاب در 34 جلد طول کشید! مانند مدت زمان تالیف الکافی توسط کلینی.
🔸مرحوم ملا خلیل از اخباریان متصلب بوده و تند بودن زبان ایشان، نسبت به اصولیان مشهود و در آثار ایشان مانند حاشیه بر العده مرحوم شیخ طوسی دیده میشود. شاید یکی از نکاتی که انتشارات وزین دارالحدیث از ادامهی تحقیق و تصحیح و چاپ سایر مجلدات این کتاب منصرف شد (در کنار کمبود بودجه)، همین زبان تند ایشان علیه اصولیان باشد.
👈 متن کامل گزارش را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71158
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
▪️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
✔️درگذشت عالم ربانی سلاله السادات آیتالله سید حسین مددی الموسوی (از علما و اساتید حوزه علمیه مشهد) با فاصله کمتر از یک روز، از درگذشت همسر مکرمه شان علویه صدرالعلماء را به اطلاع علما و طلاب حوزه علمیه خراسان میرساند.
▪️مراسم تشییع و تدفین: امروز دوشنبه، ساعت 4 بعدازظهر در حرم مطهر رضوی (ع)، صحن کوثر
▪️مراسمات: سه شنبه، 19 اردیبهشت از ساعت 15:30 الی 17:30، در بلوار ارشاد، مسجد غدیرباباعلی
▪️پنجشنبه، 21 اردیبهشت، از ساعت 9 الی 11 صبح در حسینیه آیتالله شیرازی (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مکتب اصولی امام خمینی(ره)
🎙ارائه: استاد احمد مبلغی
📆زمان: چهارشنبه، 20 اردیبهشتماه، ساعت 17:30
🏛مکان: قم، صفائیه، کوچه ممتاز، پلاک 85
🖥 پخش زنده: jamaran.news
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «فقه نظام در کشاکش نفی و اثبات»
🎙ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست
🎙ارائه: استاد جعفر نجفی بستان
📆 زمان: چهارشنبه 20 اردیبهشت ماه ساعت 17
🏢مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمینی
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی«مقایسه مواجهه کلینی و صدوق با اعتزال گرایی در قرن چهارم»
🎙ارائه: دکتر محمد جعفر رضایی؛ (عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث)
📆زمان: چهارشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ تا ۱۲.
🏢مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات.
🔗 حضور مجازی در نشست: https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «بایستههای تحصیل در مقطع درس خارج»
🎙با حضور اساتید: سید محمدعلی مدرسی، سید مصطفی حسینینسب و قدیرعلی شمس
📆زمان: پنجشنبه، 21 اردیبهشتماه، از ساعت 9 الی 12
📌 جهتِ ثبت نام به شناسه پیام دهید: @kharej_p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کلینی و نخستین گزیدههای حدیثی شیعه دوازده امامی
✔️این نوشتار، گزارشی از مقاله «کلینی و نخستین گزیده های حدیثی شیعه دوازده امامی» اثر محمد اسماعیل (مارسین کاوسکی) ترجمه علی راد است. نویسنده اصالتاً آلمانی و از محققان حدیث شیعه است. از دیگر آثار وی میتوان به «هویتهای تشیع»، «دین و سیاست در عراق» و «نگاهی به زندگی شیخ صدوق» اشاره کرد. متن ترجمه مقاله با وجود فوائد فراوان، بسیار مغلق و غیر روان بود. در این تلخیص سعی شد تا متنی روان تقدیم نگاه اهل دقت گردد.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71161
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کتب اربعه شیعه و کتب حدیثی اهلسنت، پیوند متن و سند
✔️مصطفی موحدیفر، دانشجوی دکتری مطالعات اسلامی در دانشگاه بیرمنگام است. او سه سال است که در مقطع دکتری تحصیل میکند و پیش از این در دانشگاه قرآن و حدیث پیرامون منابع «من لایحضره الفقیه» و «قرائن صحت قدمائی» در مقطع ارشد فعالیت داشته است.
📌هدف اصلی او این است که ببیند چگونه میتوان یک حدیث شیعی را بررسی کرد و تاریخ، منبع و سیر تحولش را یافت. وی میگوید از سال 2019 که غرب رفتم متوجه شدم طرح «جاناتان براون» را میتوان برای حدیث امامیه نیز اجرا کرد. من فلوچارتی تهیه کردهام بر اساس روشی که شیخ طوسی در مقدمه تهذیب و استبصار ارائه میکند و خیلی هم ساده است. شما یک خبر را وارد این فلوچارت و الگوریتم میکنید. این الگوریتم فیلترهایی دارد؛ سپس یا حدیث رد میشود و یا به آن عمل میکنید.
🔻موحدیفر در این گفتار، به تبیین چهار موضوع ذیل میپردازد:
🔹دورنمایی از موضوع در آکادمیای غرب
🔸اهمیت مطالعات تاریخی حدیث
🔹روش اعتبارسنجی مسلمانان قدیم
🔸تطبیق مطالعات غربی بر حدیث امامیه
👈 متن این گزارش را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71167
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه دیباچه کتب اربعه در بازشناسی منهج و زمانه محمدون ثلاث
✔️دکتر مجید معارف در گفتگوی تفصیلی با «اجتهاد»:
🔹خواندن مقدمهای که یک محدث بر کتاب مینویسد باعث فهم چند مطلب میشود، ازجمله: شرایطی که مؤلف در آن به سر میبرد و کمبودهای حوزه حدیث در آن دوره که کتاب میتوانسته به آن نیاز پاسخ دهد. دیگر اینکه پی میبریم مؤلف جامع حدیثی بگوید، روش انتخاب روایاتش چه بوده؟ آیا معیاری برای انتخاب داشته؟ قاعدتاً هر محدثی روایات کتاب خود را گزینش کرده است.
🔸پیرامون کتاب الکافی کلینی باید گفت بعید است او 20 سال پس از درخواست سائل به فکرجواب دادن افتاده باشد! البته خود کلینی این را نگفته [20سال] و بعدها در کتب فهرست افرادی مانند نجاشی گفتهاند.
🔹وقتی مقدمه کتاب کافی را میخوانید، میتوان برداشت کرد کلینی درصدد تحکیم مبانی دینی شیعی و مبارزه با جهل و خرافات بوده است؛ او از ضعف دینداری در میان گروههایی از مردم شکایت دارد. از اینکه جهل و خرافات جایگزین اسلام حقیقی شده است.
🔸کلینی در مقدمه کتاب خود از چهار معیار در مقام انتخاب روایات و نیز حل تعارض آنها نام میبرد و معتقد است عمل به این معیارها خود بر اساس دستور امامان است. این نشان میدهد که او دست بهگزینش روایات زده است.
🔹کتاب تهذیب الاحکام در شرایطی نوشته شد که خود شیعیان هم از اختلاف حدیث و تعارض اخبار رنج میبردند. شیخ طوسی کوشید قدم مؤثری در حل تعارض اخبار بردارد...
👈متن کامل گفتگو را در «اجتهاد» ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=71187
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کلینی جامعترین پایهگذار میراث حدیثی شیعه
✍️حجتالاسلام والمسلمین علی نصیری
نوزدهم اردیبهشت ماه؛ روز بزرگداشت بزرگ ترین و ماناترین محدث تشیع مرحوم ثقهالاسلام کلینی (اعلی الله مقاماته العالیه) است. اگر کسی میخواهد این محدث بزرگ و نقش بیبدیل ایشان در حفظ تراث اهل بیت (ع) را دریابد، مناسب است به چند گزاره ذیل عنایت بورزد:
۱. عالمان اهل سنت مهم ترین و معتبرترین کتاب را پس از قرآن، صحیح بخاری میدانند، در شیعه به اشتباه دومین کتاب معتبر نهجالبلاغه دانسته شده است. در حالی که به رغم اذعان به جایگاه وزین نهج البلاغه، به دلایلی چند از جمله جامعیت کافی شریف در ثبت روایات دوازده معصوم، گستره این کتاب در بازتاب آموزههای دین و وجود اسناد، کتاب کافی شریف را باید معترترین کتاب در شیعه پس از قرآن دانست.
۲. بهرغم احترام به شیخ صدوق و شیخ طوسی (رحمه الله علیهما) و اذعان به جایگاه ستودنی سه کتاب: من لایحضر و تهذیببن، کتاب کافی شریف از جهاتی چند بر سه کتاب دیگر ترجیح دارد که یکی از آنها انحصار سه کتاب دیگر به روایات فقهی و اهتمام کتاب کافی شریف نسبت به روایات اعتقادی و اخلاقی در کنار بازتاب روایات فقهی است.
👈 ادامه: http://ijtihadnet.ir/?p=71178
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کلینی و استحسان؛ محیطشناسی علمی
✍️ مصطفی قناعتگر
استحسانِ اصطلاحی در کلمات فقیهان عامه پیش از کلینی نیز به وفور دیده میشود. گرچه برای استحسان تعریف واحدی از سوی باورمندان به آن نمیبینیم، اما دیرین بودن این اصطلاح و رواجش در متون فقهی سده دوم به بعد امری روشن است.
استحسان را چه به معنای افتاء بر اساس میل و خوشایند شخصی بدانیم (آنگونه که بیشتر منتقدان آن تعریفش کردهاند) و چه به معنای یک ابزار روشمند و دارای ملاک (با زیرمجموعههای اختلافیاش)، مورد پذیرش بیشتر فقیهان عامهی پیشاکلینی است.
میتوان این احتمال را داد وقتی کلینی استحسان را مذمت میکند، صرفا دینداری بر اساس ذوق و سلیقه را اراده کرده؛ اما از کنار این احتمال نیز نمیتوان گذشت که او صراحتا استحسان اصطلاحی را هدف گرفته و مورد نقد قرار میدهد.
👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=71175
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ناگفتههایی از نُسخ خطی استبصار
✍️محمدجعفر اسلامی
عدد نسخ خطی التهذیبِ شیخ طوسی، پس از قرآن کمنظیر است و کتاب استبصار از لحاظ اهمیت و تعداد نسخهها پس از تهذیب قلمداد میشود. نکات و خصائصی که در نسخههای این کتاب وجود دارد، ذهن هر پژوهشگر را به خود جذب میکند. در این مجال نمیتوانیم به بسیاری از این نکات اشاره کنیم؛ ولی برخی از این نکات را به حسب مجال مینمایانیم.
متأسفانه به جز کتاب مبسوط که نسخه دستخط شیخ طوسی از آن در کتابخانه عتبه علویه حرم اميرالؤمنین علیهالسلام در نجف موجود است، نسخه دیگری از کتب شیخ بدست خط ایشان تاکنون پیدا ومعرفی نشده است؛ پس ما به نسخههای تهذیب و استبصار به دستخط شیخ طوسی نیز خبر و دسترسی نداریم.
درباره تاریخ کتابت وکاتبین نسخههای کتاب شریف «استبصار» باید بگوییم که بعد از شیخ طوسی در طول تاریخ، فقها و علمای برجسته در قرون متمادی این کتاب را به استنساخ کردهاند؛ طبعا بخشی از این نسخهها هم به دست ما نرسیده ولی از گزارش نسخههای دیگر یا مقابله علمای دیگر بر نسخههای اقدم، به آن نسخهها اطلاع پیدا میکنیم.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71180
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢وضعیت نُسخ، شروح و حواشی من لایحضره الفقیه
✔️در عصر چاپ و دیجیتال و دسترسی آسان به اطلاعات، کمتر کسی زحمت کنکاش در نسخههای خطی را به خود میدهد. محمدباقر ملکیان، از آن افراد اندک است. فعالیتهای نسخهپژوهانه و حدیثی_رجالی وی، سبب شد تا با او دربارهی اوضاع نسخههای کتاب مهم منلایحضرهالفقیه به گفتوگو بنشینیم. ملکیان از راههای نرفته و کاستیهای پژوهشی در این عرصه میگوید و البته شکوائیههایش را نیز پنهان نمیکند.
🔹او تصریح دارد در مورد چاپ کتب اربعه شیعه، کمکاری زیادی داریم بهجز تعداد انگشتشماری، هنوز مصادر روایی ما مصادر اولیه، مانند کتابهای صدوق، کتابهای شیخ و دیگر کتابها، چاپ منقح و مصحح و محققانهای نداریم.
🔹همچنین متأسفانه من لا یحضره الفقیه هنوز چاپ محققانهای ندارد. البته با ارفاق فقط میشود کار مرحوم غفاری را با عنوان چاپ قابلتوجه قلمداد کرد اما هنوز جهات نقص در کار ایشان هم هست، لذا شایسته است که بر اساس نسخههای موجود، براساس شروح، بر اساس حواشی، چاپ محققانه و منقحی از من لا یحضره الفقیه عرضه کنیم زیرا هم آبرویی برای حوزههای شیعی است و هم در مباحث معرفتی استنادی، ارزش بیشتری خواهد داشت.
👈 متن گفتگوی تفصیلی «شبکه اجتهاد» با محمدباقر ملکیان: http://ijtihadnet.ir/?p=71184
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
46.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام تصویری آیتالله حسین نوری همدانی به همایش بینالمللی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیتالله صافی گلپایگانی (ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رئیسی: شورای فقهی بانک مرکزی باید نهادی پویا با کنشگری فعال در عرصه بانکداری باشد
✔️جلسه شورای فقهی بانک مرکزی با حضور حجتالاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی برگزار شد. تدوین دستورالعملهای انطباق قراردادهای بانکی با موازین شرعی، استقرار مسئولین نظارت و تطبیق شرعی در شبکه بانکی، اصلاح ساز و کار امهال مطالبات بانکی در جهت انطباق با موازین اسلامی، طراحی الگوی مزدکار به جای کارمزد در قراردادهای قرضالحسنه و پیگیری حذف سود مرکب از وامهای بانکی از مهمترین محورهای گزارش مصباحی مقدم، رئیس شورای فقهی بانک مرکزی بود.
✔️در ادامه رئیس جمهور ضمن تشکر از اقدامات انجام شده به ویژه پیگیری حذف سود مرکب در تسهیلات بانکی و استقرار مسئولان نظارت در شبکه بانکی، گفت:
🔹شورای فقهی در تحقق مأموریت بسیار مهم و حساس خویش باید یک نهاد پویا با کنشگری فعال در عرصه بانکداری باشد.
🔸نظارت این شورا بر فعالیتها و قراردادهای بانکی علاوه بر نظارت شکلی باید نظارت ماهوی و ماهیتی را نیز مدنظر قرار دهد تا شاهد انطباق ماهیت فعالیتهای بانکداری با موازین شرعی باشیم.
🔹بانک مرکزی و شورای فقهی در تعامل با یکدیگر تلاش کنند که تقویت اقتدار بانک مرکزی در نظارت و مدیریت بر بانکهای کشور، پیشبینی ساز و کارهای لازم در جهت رفع ناترازی بانکها و انطباق تمامی فعالیتها و قراردادهای بانکی با موازین شرعی، سه رویکرد اصلی قوانین جدید نظام بانکی باشد تا موجبات رفع دغدغههای علما، مراجع و مشتریان نظام بانکی به ویژه مردم متدین و فعالان اقتصادی فراهم شود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️آئین بزرگداشت و اولین سالگرد ارتحال استاد سیدعبدالله فاطمینیا
🎙سخنران: استاد میرباقری
⏰ زمان: 21 اردیبهشت، بعد نماز مغرب و عشا، مسجد اعظم قم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان مقاله دوفصلنامه علمی پژوهشی موضوع شناسی فقهی
☑️ برای آشنایی بیشتر و ارسال مقاله به نشانی http://mozooshenasi.ir/?p=11380 مراجعه نمایید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان مدرسه فصلی فلسفه فقه نظام سیاسی
👤استاد اراکی : چیستی فقه نظام سیاسی
👤استاد خسروپناه: فقه سیاسی و حکمرانی اسلامی
👤استاد حاج ابوالقاسم دولابی: مبانی شناسی فقه نظام سیاسی
👤استاد عبدخدایی: نسبت فقه نظام سیاسی با علوم دیگر
👤استاد رجبی: رویکردها و گرایش ها در فقه سیاسی
👤استاد رمضان پور: مبانی هستی شناسی فقه نظام سیاسی
👤استاد صالحی منش: منطق نظام موضوعات فقه سیاسی
👤استاد اسلامیان: پیشینه و سیر تطور فقه سیاسی
👥همراه با میزگرد روش شناسی فقه نظام سیاسی با حضور اساتید مقیمی، ایزدهی و خالد الغفوری
✅امتیازات و مزایای شرکت در مدرسه:
* گواهی شرکت در دوره
* تخفیف ویژه برای شرکت در سایر مدرسه های تخصصی فقه نظام
*امکان همکاری پژوهشی با برگزیدگان دوره
*حمایت مالی و چاپ مقالات علمی مرتبط و برگزیده.
📆 سوم و چهارم خرداد 1402
✴️ ظرفیت محدود و اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند.
👈🏻 ثبت نام حضوری فقط برادران و به صورت مجازی برای خواهران و برادران است.
💳 مبلغ ثبت نام: حضوری 300 هزار تومن و مجازی 150 هزار تومان است.
📨مسیر کسب اطلاعات بیش تر شناسه @masomi110 در ایتا
🌐مسیر ثبت نام از طریق آدرس: https://b2n.ir/p11395
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بایستههای تحصیل در مقطع خارج
✔️استاد قدیرعلی شمس: درس خارج به دو شکل القائی و مشارکتی قابل ارائه است که درس مشارکتی بهتر است اما به تعداد زیادی استاد و مطالعات مفصلی از جانب طلاب نیاز دارد، نگاه واقعی به وضع طلاب فعلی ایجاب میکند به همان درس خارج القائی بسنده کنند. مگر اینکه وارد برخی از موسسات شوند که در آنها درس خارج شکل القائی ارائه میشود. طلابی که در درس خارجهای متداول شرکت میکنند باید پیش مطالعه تک کتابی مانند موسوعه آقای خویی را در دستور کار قرار دهند. در سال بعد مطالعه منابع قویتر مانند مستمسک. سالهای بعد نیز قبل از ورود به درس خارج منابع درس را کامل ببینند و خود مسأله را کامل بررسی کنند.
✔️استاد سید مصطفی حسینینسب: هدف گذاری در تحصیل درس خارج ضروری است و در پرتو هدف برنامه ریزی باید صورت بگیرد. اگر هدف استاد با هدف طلبه مطابقت داشته باشد بسیار مناسب است اما اگر هم هدف استاد مطابقت نداشت طلبه باید باقیمانده کارهای لازم در راستای اهداف را تکمیل کند.
✔️استاد سید محمدعلی مدرسی:
ورود طلاب به فقههای مضاف از ضرورتهای امروز است و پیش نیاز تحصیل در فقههای مضاف، تسلط کامل بر فقههای سنتی است. برخی از قوانین و مطالب موجود در نظام کشور برای سالهای گذشته بوده و از لحاظ قانونی یا اجرایی با مشکلاتی مواجه شده که بایدبه روزرسانی شود، و این امر بر عهده حوزه های علمیه است که با تلاش مضاعف متصدی این امور شوند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجرای حدود چه ارتباطی با تربیت افراد دارد؟
🔻به بهانه اجرای حکم اعدام دو قرآنسوز هتاک به دین و مقدسات اسلامی؛
✔️از شیوههای مهم در منظومه تربیت اسلامی، نظام تشویق و تنبیه است. هدف کلی در این منظومه، هدایت و تربیت انسانها و رساندن آنها به اهداف والاتر است. در نظام تنبیه اسلامی، مجازاتهایی پنجگانه وجود دارد: حدود؛ تعزیرات؛ قصاص؛ دیات؛ کفارات.
حدود، یک نوع مجازات است که باید در چارچوب قوانین شرع در حدود باشد؛ هرچند هدف نهایی و کلی حیات و هدایت جامعه است؛ اما اجرای حدود مقید به تاثیرگذاری تربیتی زودگذر بر خود فرد نیست. البته از باب عناوین ثانوی ممکن است آثار تربیتی بر اجرای حدود تاثیر گذارد. مانند عناونی ثانوی که امروزه سبب برداشتن حکم رجم و جایگزینی اعدام از سوی حاکمیت اسلامی شده است؛ بهویژه برپایه دیدگاه ولایت مطلقه فقیه. البته این اعمال، یک ولایت ثانوی است؛ ذات حکم، مطلق است و بهعنوان اولی، ادله مطلق است؛ هرچند نقشی در بازدارندگی نداشته باشد.
هرچند هدف از اجرای حدود و برخی تعزیرات، تاثیرگذاری تربیتی بر فرد نیست؛ اما اجرای این حدود در کل جامعه اثر تربیتی دارد. البته اگر تربیت را شامل رشد در دنیا و آخرت بدانیم، اجرای حدود بر خود فرد نیست، اثرات تربیتی دارد. هرچند ممکن است اجرای یک حد سبب شود که آن فرد حتی از دین بیزارتر گردد. اما اجرای حدودی که مشخص شدهاند؛ مانند حد افرادی که به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) توهین کردهاند، مقید به تاثیرگذاری در فرد نیست و باید اجرا گردد.
👈متن کامل را «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71202
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔پذیرش «مدرسه علمیه تخصصی فقه و اصول امام رضا (ع)» در مقطع سطح عالي و خارج
🌐وبسایت: www.mfoereza.ir
📎کانال پذیرش: eitaa.com/mfoereza1383
☎️پل ارتباطی: 09187237120 - 09100552046
#آگهی_پذیرش
🆔 https://eitaa.com/ijtihad