eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
606 ویدیو
263 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 راه درست ملاحظه فتاوای عامّه ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. مثلاً فتوای حنفیّه نقل می‌شود، نه فتوای ابوحنیفه. ممکن است فتوایی که از حنفیّه نقل می‌شود، فتوای مشهور حنفی‌ها باشد، ولی فتوای شخص ابوحنیفه بر خلاف آن باشد، و یا از اساس، ابوحنیفه در مورد آن مساله فتوایی نداشته باشد؛ بلکه برخی از شاگردان ابوحنیفه و یا برخی متأخّرین، بر اساس دیدگاه‌های ابوحنیفه، آن فتوا را به عنوان فتوای حنفیّه استخراج کرده باشند. 🔻ملاحظه ای پیرامون فتاوای احمد بن حنبل و حمل بر تقیّه 🔸احمد بن حنبل در زمان ائمّه علیهم السلام زندگی نکرده است. وفات او در سال ۲۴۱ ق بوده، در حالی که غالب روایات ما از صادقین علیهما السلام نقل شده است. احمد بن حنبل، آخرین فقیه از فقهای اربعه عامّه است. فقهای عامّه به این ترتیب هستند: ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل. بنابراین، قول احمد بن حنبل نمی‌تواند کاشف از تقیّه‌ای بودن روایت صادره از ائمّه علیهم السلام باشد. 🔻منابع مفید برای دستیابی به اقوال فقهای عامّه 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. این کتاب بسیار منظّم است؛ لذا دسترسی به فتاوای عامّه در آن آسان است. به علاوه، این کتاب دو جلد فهرست نیز دارد، که می‌توان به آسانی از طریق این فهرست به مطلوب رسید. اگر مطلبی که به دنبال آن هستیم، در کتاب خلاف شیخ طوسی نیز آمده باشد، از پاورقی‌های این کتاب که به کتب عامّه ارجاع داده و منابع را ذکر نموده نیز می‌توان استفاده کرد. بدایة المجتهد از ابن رشد هم، در این زمینه کتاب مفیدی است. این کتاب به طور خلاصه تألیف شده، ولی نظم مناسبی دارد و قابل استفاده است. نوع کتب عامّه، دارای نظم مشخّصی نیست و مباحث به صورت نامنظّم بحث شده و پیدا کردن یک مطلب در آنها با دشواری زیادی همراه است؛ لذا در ابتدای امر، رجوع به این کتب مشکل است. مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. در مجموع، بهترین کتاب همانطور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است./ درس خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «شارژ آپارتمان» تا «جواب سلام در گفتگو‌های مجازی» ✔️جدیدترین استفتائات (آذرماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیت‌الله خامنه‌ای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه به‌روز رسانی می‌شود. 🔹هزینۀ مترتب بر مال پیدا شده یا مجهول المالک 🔸فراموش کردن اذان و اقامه 🔹جواب سلام در گفتگو‌‌ها ی مجازی 🔸تخریب مسجد قدیمی جهت توسعه آن 🔹حکم ماهی مرده در تور 🔸شارژ آپارتمان 🔹هزینه نماز و روزه قضای میت 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74445 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 «آیا این عکس، عکس حضرت محمد(ص) است؟!» ➕ روایت شیخ زکزاکی از عکسی که از امام خمینی(ره) روی دیوار خانه داشتند و واکنش خواهرزاده خردسالش به دیدن این عکس 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت کامل گفتگوی برنامه تلوزیونی جماران با شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه 🔻شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی نیجریه که به ایران سفر کرده، به مناسبت ایام سالگرد حادثه تلخ زاریا، در گفتگوی تلویزیونی خود با صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مقابل دوربین برنامه «جماران» شبکه یک سیما قرار گرفت. 🔺او در بخش نخست این گفتگوی اختصاصی، ناگفته‌هایی را از نحوه آشنایی و دیدار با امام خمینی(ره) و تأثیر ایشان در شکل‌گیری جنبش اسلامی نیجریه مطرح کردند. در بخش دوم نیز، ضمن طرح عملکرد و شرایط جنبش اسلامی در نیجریه و قاره آفریقا، به جزئیاتی از دیدار با رهبر انقلاب و همچنین حادثه تلخ زاریا و نحوه دستگیری ایشان تا شهادت فرزندان اشاره کرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 معیار حجیت خبر واحد؛ وثاقت راوی یا وثاقت صدور؟ 🔻بررسی اجتهادی مسائل منتخب علم اصول 🎙با استفاده از بیانات استاد معظم آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه ۲۲ آذرماه، ساعت ۱۸ 🏛 مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت جلسه سوم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه» 🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 قم، انجمن‌های علمی حوزه علمیه، ۹ آذرماه ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت جلسه چهارم دوره آموزشی «هرمنوتیک و نقد آن از دیدگاه اصول فقه» 🎙ارائه: دکتر مسعود فیاضی، عضو هیات علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🗓 قم، انجمن‌های علمی حوزه علمیه، ۱۶ آذرما ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اجتهاد و دانش رجال ✍️حجت‌الاسلام احمدحسین شریفی: مرحوم فاضل تونی، م۱۰۷۱ق، از فقیهان و متکلمان و اصولیان قرن یازدهم، در کتاب الوافیة فی اصول الفقه، درباره اهمیت و جایگاه دانش رجال در اجتهاد دینی می‌فرماید: «اجتهاد بدون تمسک به احادیث، تصور ندارد؛ و از طرفی به هر حدیثی هم نمی‌توان عمل کرد؛ زیرا بسیاری از راویان به دروغگویی شهره بوده‌اند. بنابراین تردیدی نیست که روایات دروغ در میان روایات منقول از اهل بیت وجود دارد. گاهی برای تمییز روایات درست از نادرست، راهی جز مراجعه به احوال راویان نداریم. بنابراین آگاهی از دانش رجال و شناخت احوال و اوصاف راویان از پیش‌نیازهای اجتهاد است.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دریافت صوت نشست علمی «اجتهاد و تحول در علوم انسانی» 🎙ارائه: استاد محسن اراکی 🗓 ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲، قم، مدرسه علمیه امام کاظم علیه‌السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی حکم زکات پول به‌مثابه سیاست پولی ✍️مهدی شایق در نگاهی بدوی به حکم زکات، به نظر می‌رسد زکات نوعی مالیات و در نتیجه یک نوع سیاست مالی است. اما دقت در ابعاد و ویژگی‌های منحصر به فرد این حکم الهی، انسان را نسبت به این تشخیص مردد می‌کند. چه آنکه از طرفی زکات تفاوت‌های جوهری با سایر اقسام مالیات دارد؛ و از طرفی دیگر، کارکردی کاملا مشابه با سیاست‌های پولی دارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌گردد. 📝 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=744 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙بیانات مهم استاد شب زنده‌دار 🗓در ابتدای درس خارج فقه مسجد اعظم، سه‌شنبه ۱۴۰۲/۹/۲۱ 🔻پیرامون: 🔹ایام فاطمیه 🔸انتخابات 🔹مساله فلسطین 🔸ضرورت تبلیغ و جهاد تبیین 🔹وظایف ما نسبت به حضرت زهرا (س) 🔸آثار توسل به حضرت زهرا (س) 🔹برخی از ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیش‌بینی رؤیت‌پذیری هلال ماه جمادی الثانیه ۱۴۴۵ قمری ✔️مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای) 1- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، در سراسرِ ایران، ناممکن است. 2- در غروب پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ شمسی (و ۳۰ جمادی الأُولی ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، هلال در سراسر ایران با چشم مسلّح و عادی به‌راحتی دیده می‌شود و جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، روز اوّل ماه جمادی الثانیة ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. ✔️مبنای «لزوم رؤیت هلال با چشم عادی» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای امام‌خمینی، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی) 1- رؤیت هلال با چشم عادی در غروب چهارشنبه در سراسرِ ایران، ناممکن است. 2- در غروب پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ شمسی (و ۲۹ جمادی الأُولی ۱۴۴۵ قمری در ایران) برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، هلال در سراسر ایران با چشم عادی به‌راحتی دیده می‌شود و جمعه ۲۴ آذر ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۵ دسامبر ۲۰۲۳ میلادی، روز اوّل ماه جمادی الثانیه ۱۴۴۵ قمری خواهد بود. 📝 مبنای دیگر مراجع تقلید: http://ijtihadnet.ir/?p=74451 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙گزارش استهلال ماه جمادی الثانی ۱۴۴۵ ه‍ . ق 🔹الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ (۲۹ جمادی الاولی ۱۴۴۵): ۱. زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۰۳:۰۳ دقیقه روز چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ۲. زمان غروب خورشید: ساعت ۱۶:۵۱ ۳. زمان غروب ماه: ساعت ۱۷:۰۰ ۴. ارتفاع ماه: ۰.۵ درجه ۵. مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۰۹ دقیقه ۶. سن ماه: ۱۳ ساعت و ۵۰ دقیقه ۷. فاصله زاویه‌ای ماه و خورشید: ۸.۵ درجه 🔹ب ـ پیش‌بینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال: تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیش‌بـینی کرده‌اند هـلال ماه جمادی الثانی در غـروب روز چهارشنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه جمادی الاولی ۳۰ روزه بوده و غرّة ماه جمادی الثانی ۱۴۴۵ روز جمعه ۲۴ آذر ماه خواهد بود. 🔹ج ـ گزارش‌های رسیده: در همین راستا ستادهای استهلال و گروه‌های رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز چهارشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است. 🔸مناطقی که برای استهلال اقدام کردند و هلال رؤیت نشد: استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، تربت حیدریه، نیشابور، درگز، بردسکن، گلبهار، گناباد استان سیستان و بلوچستان: زاهدان، زابل، نیک شهر استان خراسان جنوبی: بیرجند، سه قلعه استان ایلام:ایلام، آبادانان، دهلران استان خوزستان: اهواز، دزفول استان یزد: یزد، میبد، اردکان استان خراسان شمالی: بجنورد استان فارس: شیراز، لامرد استان تهران: تهران، پرند استان اصفهان: شهرضا استان مرکزی: اراک استان قم: قم، پردیسان استان گلستان: گرگان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از علوم انسانی تا فقه الاجتماع ✍️سید مهدی موسوی ✂️بدون تردید نمی‌توان دانش فقه را از علوم انسانی جدا کرد و یا از علوم انسانی سخن به میان آورد اما به فقه نپرداخت. هرچند نمی‌توان علوم انسانی را هم به فقه تقلیل داد و از سایر رویکردها و دانش‌های معرفتی در علوم انسانی بحث نکرد. برخلاف برخی که یا فقه را از دایره علوم انسانی خارج می‌دانند و یا علوم انسانی را به فقه تقلیل می‌دهند. پرداختن دانش انسانی فقه به بیان راهبردها و خط مشی‌های عمومی در اموری مثل وضع قانون و مقررات، نهادسازی اجتماعی، هدایت، مدیریت و کنترل روابط انسانی ظرفیتی بسیار ارزشمند برای «تحول و تولید علوم انسانی» است که نباید دست کم گرفته شود. هر چند نیازمند بازخوانی، بازسازی و گسترش روشی و محتوایی است. فقه الاجتماع در ادامه سنت فقاهتی اسلام و با بهره‌گیری از منظومه‌های فقه تجویزی و همچنین رسائل فقه راهبردی شکل گرفته است تا بتواند به تحلیل «کلان رویه‌های اجتماعی» و «مسائل عام جامعه» از آن جهت که اجتماعی است و نه از آن جهت که صرفا سیاسی، اقتصادی، تربیتی است بپردازد و از این رهگذر به احکام تجویزی و قواعد راهبردی اسلام برای خط مشی گذاری‌های عمومی دست پیدا کند و همسو با سایر دانش‌ها و رویکردهای علوم انسانی به هدایت، مدیریت و تدبیر امور اجتماعی بپردازد. 📝متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74458 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فقه مقاومت، پیشینه و آینده بیداری اسلامی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی 🗓زمان: پنجشنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۳۰ 🏢مکان: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اتاق جلسات 🔗لینک شرکت به صورت مجازی: http://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلم در علوم یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه‌ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مقیّد را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه‌ی اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست./ صحیفه امام، ج۲۱، ص۱۷۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاه به مقوله عفت و پاکدامنی در کشور یک نگاه مردانه است و این نگرش ضربه زده است ✔️فریبا علاسوند: 🔹برای اینکه یک جریان بی عفتی در جامعه تسهیل شود اتفاقاتی باید رخ بدهد مثلا در روایات بیان شده است بین غنا و رفتارهای غلط رابطه وجود دارد. در عصر حاضر مخدرهای صنعتی بزرگترین پیش‌روندهای جریان بی‌عفتی هستند امروزه کسی درباره عفاف و حجاب شبهه‌ای ایجاد نمی‌کند و یک دهه است از این امر فاصله گرفتیم بلکه مسائلی مانند مواد مخدر نقش دارند. 🔸امروزه پاکدامنی و به صورت جدی مورد مخاطره قرار گرفته است برخی از کارهای سطحی به حجاب موثر نخواهد بود. پول و درآمد ناشی از صنایع مرتبط با ضدیت پاک‌دامنی صدها برابر درآمدهای مالیاتی و انرژی‌های فسیلی است و صاحبان سرمایه و صاحبان قدرت حاضر نیستند این را کنار بگذارند. 🔹نگاه به مقوله عفت و پاکدامنی در کشور یک نگاه مردانه است و این نگرش ضربه زده است. اگر به مجموعه فعالیت‌هایی که در چهار دهه اخیر در کشور صورت گرفته است، دقت شود می‌بینیم این برنامه ریزی‌ها و کارها در مدار امر پوشش است در حالی که سکان اصلی این مساله در دست عفت و پاکدامنی است و رخدادهایی در این سال‌ها اتفاق افتاده است که نتیجه و میوه تلخ آن بد پوششی شده است. 📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74462 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اشتباه ما این است که حجاب را در افق قانون کیفری فهمیدیم در حالی که باید در قالب قانون مدنی فهم می‌شد ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی: 🔹حجاب را می‌توان در سه سطح مطرح کرد؛ سطح اول سطح رفتاری است که قانون با آن کار دارد و قانون نمی‌تواند بالاتر از آن عمل کرد. اشتباه ما این است که حجاب را در افق قانون کیفری فهمیدیم در حالی که باید در قالب قانون مدنی فهم می‌شد. 🔸سطح دوم تجربه زیست بودن حجاب است؛ یعنی خود فرد از درون اقدام کند. در این سطح فرد باید یک نوع تجربه زیستی در ذهن داشته باشد و با چرایی خوب بودن آن آشنا باشد.حجاب باید به مفهوم کنش گری تبدیل شود. در وقایع اخیر بی حجابی علامت کنش گری شده بود در حالی که می‌تواند حجاب علامت کنشگری باشد. در کشورهای غربی حجاب کنشگری است. 🔹سطح سوم به معنای تجربه ایمانی است و به معنای حیا بر می‌گردد. می‎توان بیان کرد که در طول تاریخ، قرائت‌های مردانه شده است البته این امر به معنای قرائت‌های مردانه‌ای که فمنیست‌ها مطرح می‌کنند، نیست. 📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74462 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حوزه‌های علمیه با صدای بلند به مسئولین بگویند ما در مسئله حجاب از جهت علمی هیچ نقطه کور و مشکلی نداریم/ با لفظ حجاب اجباری خیلی موافق نیستم و نمی‌گویم هم طرفدار حجاب اجباری هستم! ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹متأسفانه حوزه‌های علمیه، جامعة الزهرا و همه مجموعه‌های فرهنگی که باید متولی مسائل علمی و دینی و تربیتی باشند در موضوع حجاب کوتاهی کرده‌اند. ما که مبلغان دین هستیم در وهله اول نباید اشکال را متوجه مسئولین کنیم که آن هم در جای خودش وارد است. 🔸امروز حوزه‌های علمیه با صدای بلند به مسئولین بگویند ما در مسئله حجاب از جهت علمی هیچ نقطه کور و مشکلی نداریم، حجاب مثل مسئله موسیقی و غنا نیست که هنوز هم در مورد آن بین بزرگان و مراجع اختلاف است، یک کسی می‌گوید مطلقا حرام است و دیگری قائل به تفصیل است. 🔹حجاب یک مسئله ضروری بین همه فقهاست، درباره حجاب حتی بسیاری از جزئیات آن بحث و تردید و سؤال بدون پاسخی وجود ندارد. حجاب از ضروریات دین و از اولیاتی است که در آن اجتهاد راه ندارد! مثل وجوب اصل نماز که حتی مجتهد قَدَر هم حق ندارد بگوید راجع به وجوب نماز نظر من اینست‌، نه اتفاق افتاده و نه چنین‌چیزی قابل تحقق و قبول است. 🔸من با لفظ حجاب اجباری خیلی موافق نیستم و نمی‌گویم هم طرفدار حجاب اجباری هستم! با ارشاد، با صحبت، با پاسخ به سؤالاتی که خواهران دارند، من باید تلاش خودم را بکنم و نباید بی‌تفاوت باشم، اسم این حجاب اجباری نیست، ولی خود امر به معروف و نهی از منکر یک دستور دینی است. 📝 متن کامل سخنان: http://ijtihadnet.ir/?p=74462 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست‌ نخبگانی «چالش‌های روز و اندیشه فاطمی» 👤اساتید ارائه دهنده 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا صدیق اورعی 🎙دکتر نعمت‌الله صفری فروشانی 🎙دکتر محمد باغستانی 🎙دکتر سهیلا پیروزفر 👤 دبیر علمی: دکتر محمود ملکی 🗓 زمان: شنبه 25 آذر 1402، ساعت 12:30 تا 16:30 عصر 🏛مکان: مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، سالن شیخ بهایی 🔗لینک حضور مجازی: https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/bnd 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی نقد قبل از چاپ کتاب فلسفه اصول 🎙ارائه: حجت‎‌الاسلام یحیی عبدالهی، مولف کتاب و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم 🎙ناقد: حجت الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان، استاد حوزه و هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 زمان: شنبه 25 آذرماه 1402، ساعت: 16 🏛 مکان: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، ساختمان مفید، طبقه 2، سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴مراسم سالروز شهادت صدیقه طاره حضرت زهرا(س) و سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی 🗓 زمان: یکشنبه 26 آذر ماه 1402، ساعت 15:45 🕌 مکان: قم، سه راه بازار، حسینیه دفتر آیت‌الله فاضل لنکرانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🏴 السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَةُ، الْمَكْسُورَةِ ضِلْعُهَا، الْمَظْلُومِ بَعْلُهَا، الْمَقْتُولِ وَلَدُها ☑️ مراسم اولین سالگرد ارتحال آیت‌الله سید صادق روحانی 🗓 زمان و مکان: شنبه 25 آذر 1402، بعد از نماز مغرب و عشاء - حرم مطهر- مسجد اعظم بانوان: از ساعت 3 عصر، حسینیه امام صادق علیه‌السلام (ارم، کوچه 18) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی«تحلیل فقهی کاشت ناخن با نگاهی به مانع بودن آن برای طهارت » 🎙ارائه: سرکار خانم سمیه حسینی (طلبه سطح ۴، مدرس حوزه علمیه خواهران) 🎙ناقد: دکتر محدثه معین السادات (دانش آموخته سطح ۴، مدرس حوزه علمیه خواهران) 🗓 زمان: شنبه ۱۴۰۲ آذرماه ۲۵، ساعت ۱۵:۳۰ 🏛مکان: اراک، خ امام خمینی (ره)، پشت کانون بسیج جوانان، خ شورا، مقابل شرکت فرش ، طبقه دوم مدرسه علمیه الزهرا (س) ، سالن اجتماعات شهید سلیمانی 🔗لینک جلسه مجازی: https://gharar.ir/r/55486538 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚رسالتان فی تنجیس المتنجس و نجاسه الخمر و العصیر العنبی ✔️آیت‌الله سید یونس اردبیلی (ره) در این دو رساله علمی به بررسی مسأله تنجیس متنجس و نجاست خمر و عصیر عنبی پرداخته است. این دو اثر نسبتا مختصر پیشتر یک‌بار و بدون تحقیق چاپ شده است و اینک و با توجه به دردسترس نبودن نسخ آن، به‌تازگی با تحقیق حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور تهرانی در اختیار فضلا و علاقه‌مندان قرار گرفته است. 👈 اطلاعات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=74491 🆔 https://eitaa.com/ijtihad