eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
610 ویدیو
266 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔گفتگوی علمی «نسبت استراتژی سیاسی انبیا و ائمه (ع) با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی» 👤حجت‌الاسلام والسملیمن احمد رهدار 👤حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد 🗓 زمان: شنبه، ۹ دی ماه 📌جهت طرح سوالات و دیدگاه ها به این آیدی پیام دهید: @vohadmin فیلم کامل، متن و کلیپ های این گفتگوی علمی متعاقبا از صدای حوزه منتشر خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
ولایت سیاسی فقیهان-محمدعلی قاسمی.pdf
2.16M
📗فایل کتاب «ولایت سياسي فقيهان» ✍️نویسنده: محمد علی قاسمي 🔖ناشر: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد 🔻محورها و فصول کتاب: ▫️مقدمه؛ ▫️فصل اول: مبانى و ريشه‌هاى نظريه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل دوم: انديشمندان و نفى مشروعيت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل سوم: پيامدها و آثار انديشه نفى ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️فصل چهارم: نقد ادله نفى مشروعيت ولايت سياسى فقيهان؛ ▫️ نتيجه‌گيرى 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«نظریه‌شناسی» از ویژگی‌های «فقه جواهری» ✍️حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی یکی از ویژ‌گی‌های فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریه‌پردازی را «نظریه‌شناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر می‌داند. این ویژگی را می‌توان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد. بدون تردید، مرحوم صاحب جواهر یکی از بزرگ‌ترین و کم‌نظیرترین نظریه‌شناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاه‌های فقیهان پيشين در هر مسأله‌اي آگاهي داشته است. به گونه‌ای که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدی را از مراجعه مستقيم به کتاب‌های فقهای پيشين برای اطلاع از ديدگاه آنان، بي‌نياز کرده است. مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضی انصاري (که خود نیز در نظریه‌شناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحب‌جواهر هم به شمار می‌رود) چنین نقل مي‌کنند که «براي مجتهدی که بخواهد احکام الهی را استنباط کند، کافی است کتاب‌های جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق مي‌افتد که به کتابی از پيشينيان نيازمند شود.» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
40.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در جمهوری اسلامی: قانون یا فرمان؟! 👥 مناظره حجت‌الاسلام محبی و دکتر محمدی! 🔻حجت‌الاسلام جلیل محبی: اکثر حقوقدان های ما از ابتدا در فرانسه درس خوانده اند و اگر در انگلستان درس میخواندند؛ نظام حقوقی ما خیلی فرق می‌کرد./ قانون هم به معنای اراده عمومی مردم و هم به معنی قاعده لازم‌الاجراست./۸ مدل جمهوری در دنیا وجود دارد؛ اما هر جمهوری مبتنی بر یک مبانی پیش از مراجعه به آرا مردم است؛ که در ایران اسلام و در اروپا انسان گرایی است./فرمان به صورت رویه در قانون اساسی پیش بینی شده است و کاملا قانونی است./ در انگلستان دموکراسی هست؛ اما قانون اساسی ندارد./ تفسیر قانون اساسی مبتنی بر نظر شورای نگهبان است و عین قانون اساسی است./ 🔻دکتر محمد محمدی: رای مردم در ابتدای انقلاب مبتنی بر اعتماد به امام بود نه شناخت./ رهبر خارج از اصل ۱۱۰ اختیاری ندارد./فرمان در قانون اساسی پیش بینی نشده است./ جایگاه رهبر یک ناظر عالیه است اما این به معنای اختیار کامل نیست./ غلط است هم یک فرد را ناظر بگذاریم و هم مجری./ تا به حال یک مجوز برای تجمعات صادر نشده است./خیلی از اصول قانون اساسی اجرا نمی‌شود و نتیجه آن جدایی مردم از جمهوری اسلامی شده است./امام فرمود عزل مسئولین با مردم است./ نهادسازی های خارج از قانون اساسی نشان دهنده عدم حاکمیت قانون است‌. 📆 دوشنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۲ 🔗 فیلم‌ کامل مناظره را مشاهده بفرمایید: https://aparat.com/v/kDKPV 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔لزوم تصویب قوانین خانواده بر پایه معروف 💠 پنجاه و پنجمین کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی: قاعده فقهی لزوم تصویب قوانین خانواده بر پایه معروف 🔷 ارائه دهنده: سرکارخانم دکتر ابراهیمی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری) 🔷 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر بهرامی (عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت علمی و قائم مقام تولیت دانشگاه شهید مطهری) سرکارخانم دکتر مرتضوی (استاد دانشگاه و وکیل دادگستری) 🔹 دبیرعلمی: سرکارخانم نرجس محسنی (کارشناس ارشد فقه و حقوق خانواده) ⏰ شنبه 9 دی، ساعت ۱۲ تا ۱۳:۳۰ 🏢 خیابان هفده شهریور جنوبی 2/5 دانشگاه شهید مطهری واحد خواهران، اتاق کنفرانس 🔗 لینک وبینار: 🌐 http://vc.motahari.ac.ir/rt5d6rfnb0ag/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کمک «تاریخ» برای فهم مؤثر «فقه» ✔️استاد صفری فروشانی 🔹فقهی‌ها هنوز تاریخ را به رسمیت نمی‌شناسند و اصلا مراجعه به تاریخ را در قاموس خودشان قرار ندادند. ما فقیهانی مثل آیت‌الله بروجردی یا آیت‌الله مددی کم داریم که از تاریخ در فقه استفاده کنند، چرا؟ چون تاریخ را منحصر در مواد و گزاره‌ها می‌بینند، منحصر در منابع می‌بینند مثلا می‌گویند تاریخ را ابن هشام و طبری نوشتند که سنی هستند و ما به اسناد شیعی نیاز داریم. اینها هنوز به وادی تاریخ تحلیلی وارد نشدند و ما باید از شواهد و قرائن تاریخی در کار فقهی خودمان بهره ببریم. 🔸تا امروز که ما اینجا نشستیم فقها تاریخ را به حجیت نمی‌شناسند. خود این یک موضوع بسیار مهمی است که جای یک رساله مستقل دارد تا بتوانیم به فقها ثابت کنیم ما را دور نیندازند. تاریخ می‌تواند در فهم فقه موثر باشد.... نظر شخصی من این است که فقه بیش از آنکه وابسته به علوم دیگر از جمله اصول باشد وابسته به تاریخ است یعنی اگر کسی می‌خواهد در آینده مجتهد باشد باید تاریخ بداند. 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74575 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فقه، معاصر نباشد، فقه نیست/ فقه معاصر، جامع‌ترین ترکیب واژگانی در فقه‌های نوپدید ✔️استاد سیدمجتبی نورمفیدی: 🔸در فقه معاصر هدف خاصی را افزون بر فقه سنتی دنبال می‌کنیم که آن توسعه در عملیات یا دانش استنباط است. فقه معاصر فقهی است که از دانش‌های جدید بهره برده و از روش‌های جدید استمداد می‌کند و مسائل قدیمی را بازخوانی کرده و با رویکرد جدید، مسائل را بازخوانی می‌کند. با این رویکرد فقه معاصر ناظر بر مسائل دنیای معاصر و فرایندهای دنیای جدید است و در پی ارائۀ یک نظام فکری منسجم بر این پایه است. 🔹با این رویکرد، جامع‌ترین ترکیب واژگانی در فقه‌های نوپدید است. برای نمونه فقه تمدنی، فقهی است که به فرآیندهای منجر به تولید تمدن می‌پردازد و روند را مد نظر دارد. و یا فقه حکومتی بر اساس اصل بودن حکومت است. یا فقه اجتماعی به بی‌معنا شدن زندگی فردی می‌پردازد. ... فقه برای تنظیم مقررات بشر است و اساساً معاصرت قابل جدایی از فقه نیست و اگر فقه، معاصر نباشد، فقه نیست؛ البته تقلیل فقه هم به مسائل مستحدثه مشکل‌زا است. 📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74583 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چیستی و کارکرد نظریه فقهی ✍️حامد محمدجانی با توجه به ابهام در چیستی نظریه فقهی و ماهیت نظریه‌پردازی و عدم توافق اندیشمندان معاصر در مصطلحات نوظهور؛ در این نوشتار سعی شده ‌است تجمیع دراسی و منسجمی از چیستی، جایگاه و کارکرد نظریه در اندیشه استاد احمد مبلغی، ارایه شود. یادآوری می‌شود که ورود مجتهدانه فقیه به مسائل معاصر؛ تاسیس رشته‌های تخصصی فقه و مصونیت از چالش‌هایی نظیر چند پاره شدن فقه و نگاه اتمیک به مسائل نوظهور در گروی داشتن نظریه کلامی و نظریه فقهی است. 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74587 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «روش تدوین شبکه مسائل فقه‌های معاصر» 👤 با حضور: 🎙حجت‌الاسلام ایمان کاظمی مقدم 🎙حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند 🎙دکتر عبدالمجید مبلغی 🎙حجت‌الاسلام علی شریفی 📅 زمان: یکشنبه 10 دیماه، ساعت 12:30 🏫 مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53 🔗لینک ورود به جلسه : https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «نقش عقل در فقه سیاسی» نشست دوم 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمود شفیعی 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا 🎙ناقد: دکتر سیدصادق حقیقت 🗓 زمان:یکشنبه 10 دی. ساعت 18 🏫 مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر) . کوچه 30. پلاک 53 🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 فقه حقوق اساسی، اثر جدید استاد کعبی ✔️رویکرد فقهی به مباحث حقوق اساسی و نهادهای حکومتی و حقوق اساسی ملت، در زمره نیازهای زمانه می‌باشد که در چهارچوب فقه نظام در جهت اقامه دین، پرداختن به این مباحث، ضرورت ویژه‌ای پیدا می‌کند. به‌تازگی کتاب «فقه حقوق اساسی» به قلم استاد عباس کعبی از سوی انتشارات منهاج علم روانه بازار نشر شده است. 👈 معرفی + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=74572 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗پول کثیف: کسب‌وکارهای حرام و آثار آن کتاب «پول کثیف: کسب‌وکارهای حرام و آثار آن» در ۲۵ گفتار به موضوعات مختلفی در رابطه با درآمد حرام و آثار آن در زندگی می‌پردازد. «شغل و پیشه»، «توجه به تفاوت‌های فردی»، «رزق و روزی»، «معاملات باطل و حرام»، «آثار سوء حرام‌خواری»، «بی‌برکتی اموال»، «قساوت قلب»، «گمراهی و ضلالت»، «راهکارهایی برای کسب روزی حلال»، «زن و شغل»، «رباخواری»، «قمار و شرط‌بندی»، «احتکار»، «رشوه‌گیری»، «کم‌فروشی»، «فال‌بینی»، «پول‌شویی»، «اشاعه فحشا»، «تغییر وصیت»، «شایعه‌پراکنی»، «معاملات هرمی» و «شرخری» از جمله مباحث و موضوعاتی است که کتاب حول آن‌ها به ارائه مطلب پرداخته است. 👈 اطلاعات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=74568 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙«دین ‌و دولت» در اندیشه سیاسی اسلام ✔️دومین جلد كتاب «تاریخ مكتب‌ها و باورها در ایران و اسلام» نوشته دکتر حسن انصاری منتشر شد. پیش از این (سال 1395) نخستین جلد این كتاب با عنوان اصلی «تشیع امامی در بستر تحول» به همت نشر ماهی منتشر شده بود و حالا جلد دوم آن با عنوانِ اصلی «دین‌ و دولت در اندیشه سیاسی اسلام» توسط همین ناشر منتشر شده است. در این اثر مناسبات دین و سیاست از منظر تحولات مفهومی و همچنین مناسبات دو نهاد دین و دولت از لحاظ تحولات تاریخی در طول تاریخ تمدن اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است. بدین منظور، در طی چند مقاله، بستر تاریخی شکل‌گیری مفهوم اصلی اندیشه‌ی سیاسی اسلامی، به‌ویژه در افق دیدگاه‌های فقهی و کلامی، مورد بحث قرار گرفته و مناسبات میان امت/جماعت با نهادهای متحول و متفاوت قدرت‌های سیاسی و دینی به بحث گذاشته شده و به‌ویژه مناسبات نهاد علما/فقها با قدرت سیاسی (خلیفه/سلطان) در دوره‌های مختلف از تاریخ خاندان‌های حکومتگر در ایران، عراق، شامات، مصر و آسیای صغیر/عثمانی بررسی شده است. همچنین زمینه‌های مفهومی و تئوریک مناسبات دین و دولت در تمدن اسلامی و زمینه‌ها و دامنه‌های تأثیر اندیشه‌ی سیاسی ایرانشهری/ایران عصر ساسانی بر اندیشه‌ی سیاسی اسلامی بازخوانی شده است. 📝 معرفی تفصیلی + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=74579 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شيخ طوسی و نقل از کتاب من لا يحضره الفقيه ✍️محمدباقر ملکیان مرحوم شيخ طوسی در تأليف کتاب گرانسنگ تهذيب الأحکام به مصادر زيادی مراجعه کرده است، و همين باعث شده ادعا کند همه روايات فقهی را الا تعداد کمی از روايات، جمع آوری کرده است. اما به نظر می‌رسد اين يک ادعای نسبی است، و بسياری از کتاب‌ها مورد توجه شيخ طوسی قرار نگرفته است. نمونه اين کتاب‌‌هايی که شيخ طوسی غالباً به آنها مراجعه نکرده کتاب‌های شيخ صدوق غير از کتاب من لا يحضره الفقيه است. کتاب من لا يحضره الفقيه جامعترين کتاب روائی شيخ صدوق (لا اقل در بين کتاب‌های باقی مانده) در زمينه روايات فقهی است، و شايد همين باعث شده شيخ طوسی گمان کند با وجود کتاب من لا يحضره الفقيه، ديگر نيازی به مراجعه به کتاب‌های ديگر شيخ صدوق نيست. اين گمان تا حد زيادی درست، اما گويا شيخ طوسی از يک نکته غفلت کرده است، و آن اين که در بسياری از رواياتی که شيخ صدوق در کتاب من لا يحضره الفقيه آورده، به مقتضای آن که در صدد نگارش يک کتاب فقهی مختصر بوده (فقيه همراه) روايات را تقطيع کرده، يا قيدی را به آن افزوده، يا سند روايت را ذکر نکرده است. اما همين شيخ صدوق در کتاب‌های ديگرش، بسياری از اين روايات را بدون هيچ دخل و تصرفی و به صورت مسند نقل کرده است.... 📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74592 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت تدریس عمیق و اجتهادی قانون اساسی بر مبنای فقه الاجتماع ✍️سید مهدی موسوی ✂️قانون اساسی جمهوری اسلامی می‌تواند محوری‌ترین متن درس خارج فقه باشد و برای هر بخش آن گروه‌های تخصصی و اجتهادی به وجود آورد و در ضمن تعمیق مبانی و ادله آن، به افق‌های و راهبردهای جدید حکمرانی اندیشید و خط مشی‌های عمومی جامعه را ترسیم کرد. تدریس و ترویج قانون اساسی با رویکرد اجتماعی و نظم‌بخشی در همه‌ی مقاطع تحصیلی حوزه و دانشگاه و تاکید بر مرجعیت و محوریت آن می‌تواند روح قانون_پذیری و مسئولیت_اجتماعی را در جامعه بگستراند و همه‌ی افراد جامعه سعی کنند مطالبات و فعالیت‌های خود را در چارچوب اصول معین قانون اساسی تنظیم و تدبیر کنند. غفلت از ترویج و تدریس قانون اساسی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما موجب شده است که عموم طلاب و روحانیت و دانشجویان و پژوهشگران نتوانند نسبت صحیحی با انقلاب اسلامی و جامعه‌ی جهانی و نظامات اجتماعی برقرار کنند و بسیاری در دام افراط و تفریط گرفتار آمده‌اند. 📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=74596 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه‌های مضاف: رسالت، عملکرد ✍️دکتر بلال شاکری در سالیان اخیر با انواع فقه‌های جدید و مضاف مواجهیم به گونه‌ای که هر از چندی فقهی جدید در میان عناوین فقه‌های مضاف خودنمایی می‌کند. فقه سیاسی، فقه حکومتی، فقه خانواده، فقه اجتماعی، فقه هنر، فقه محیط زیست و ... اما سؤال اساسی درباره تنوع فقه‌های جدید این است: چرا فقه‌های مضاف به وجود آماده‌اند؟ رسالت ایجاد چنین فقه‌‌هایی چیست؟ آیا غایت و هدف از فلسفه وجودی آنها محقق شده است؟ به تعبیر دیگر آیا عملکرد آنها مطابق با رسالت تعریف شده شان بوده است؟ 📝 این یادداشت اختصاصی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74600 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی ✍️امیر رضازاده علم اصول به عنوان نظامی روشمند در فهم دین و تولید معرفت دینی، چه کارکردهایی در تولید علوم‌انسانی اسلامی دارد؟ دستاورد اصول، تحصیل یک نگاه دقیق اکتشافی به فهم متن دین و نیز تحصیل یک زبان شناسی مستحکم از ادله است و این دستاورد، بسیار به کار تولید علوم‌ انسانی اسلامی می‌آید مضافاً به اینکه مهارت و حدت ذهنی که از مطالعه اصول و تسلط بر شیوه آن نصیب متعلم و محقق می‌شود، در مطالعات غیرفقهی نیز بسیار کارساز است. این نکته زمانی روشن‌تر می‌شود که نگاه و رویکرد روش‌شناختی و توان استنباطی یک عالم اخباری را با نگرش و رویکرد روش‌شناختی و توان استنباطی یک اصولی مقایسه کنیم. لذا این ظرفیت دانش اصول در تولید علوم‌انسانی بسیار ارزشمند است و بدون حصول قوه اجتهاد اصولی، تولید علم‌ دینی و نظریه‌پردازی در زمینه دین ممکن نیست. 📝 متن یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74604 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢علامۀ حلّی و تصویر فقه به مثابه دانش تنظیم زیست انسانی ✔️علامۀ حلّی (۶۴۸-۷۲۶ق) فقیه بزرگ شیعه در قرن هفتم، دانش فقه را عهده‌دار تنظیم همۀ ساحات زیست انسانی می‌داند. تعبیر علامۀ حلّی در کتاب «تحریر الأحکام الشرعية علی مذهب الإمامية» چنین است: 🔹«و أفضل العلم بعد المعرفة باللّه تعالى علم الفقه، فإنّه الناظم لأمور المعاش و المعاد، و به يتم كمال نوع الإنسان، و هو الكاسب لكيفيّة شرع اللّه تعالى، و به يحصل المعرفة بأوامر اللّه تعالى و نواهيه الّتي هي سبب النجاة، و بها يستحق الثواب، فهو أفضل من غيره» 🔸«پس از شناخت خدای، نیکوترین دانشْ فقه باشد، زیرا سامان‌دهندۀ کارهای این جهان و آن جهان است و کمال نوع انسان بدو حاصل گردد، و همین علم باشد که کیفیت شرع خدای را آشکار سازد. بدوست که شناخت امرها و نهی‌های خدا- که همان ریسمان و چارۀ نجات است- میسّر گردد و بدین شناخت است که آدمی شایستۀ ثواب گردد. پس فقه از غیر آن نیکوتر باشد». 📗برگرفته از مقالۀ «تفقه جامع و مسألۀ کارآمدی در حکمرانی اجتهادی»، نوشتۀ استاد سیدعلی خراسانی، منتشرشده در نشریۀ رهیافت اندیشۀ، پاییز ۱۴۰۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📱به اطلاع عموم مقلدان مقام معظم رهبری می‌رساند که «شماره تلفن بخش استفتائات» جهت دریافت پاسخِ سؤالات شرعی به شماره زیر تغییر یافته است: ☎️ تلفن ۳۷۴۴۴ ۰۲۵ ⏰ زمان پاسخگویی: ۸ تا ۱۲ و ۱۶ تا ۲۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی حقوقی تحلیل ماهیت سهام» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین سيدعباس ديانت مقدم (پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا يزدانی (استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی) 🎙ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمين حسن آقانظری (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) 🕛 زمان: دوشنبه ۱۱ دی‌ماه ساعت ۱۲:۳۰ 🏢مکان: مشهد، ساختمان شماره دو دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، سالن جلسات 🔗لینک جلسه مجازی: https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/n-shares 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 بررسی تطبیقی زمان ولوج روح در فقه پزشکی 🎙ارائه: استاد جواد حبیبی‌تبار، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم و دانشیار جامعه المصطفی 🎙ارائه: دکتر عباس مقدم، عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی قم و دکترای تخصصی علوم تشریح و جنین شناسی ⏰زمان: سه شنبه ۱۲ دیماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۸ 🕌مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طبقه ۲، سالن امام خمینی(ره) 🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
24.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پیش‌نمایش فیلم مستند الکافی 📝 روایتی از سرگذشت یک کتاب 🖥 نمایش فیلم 🗓 سه‌شنبه، ۱۲ دیماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۴:۳۰ 🏢 مکان: بزرگراه شهید گمنام، ابتدای بزرگراه کردستان، سالن نمایش ایوان شمس 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙حجیت و کارآمدی در فقه و قانونگذاری ✔️کتاب «حجیت و کارآمدی در فقه و قانونگذاری» به کوشش حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان عضو هیأت علمی گروه فلسفه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و منتشر گردید؛ این کتاب مجموعه یک نشست علمی و سه مقاله در زمینه فقه و قانونگذاری است. 👈 معرفی: http://ijtihadnet.ir/?p=74611 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی تحلیلی فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان در سال 2024 میلادی ✔️فهرست پانصد مسلمان تأثیرگذار جهان، همه ساله در اوایل دسامبر (آذر) منتشر شد که به معرفی نخبگان جهان اسلام بر طبق شاخصه‌های مرکز سلطنتی تحقیقات راهبردی اسلام و مؤسسه آل البیت الملکیه للفکر الاسلام در اَمان پایتخت اُردن با مشارکت «دانشگاه جورج تاون» ایالت واشنگتن دی. سی آمریکا می‌پردازد. این لیست با معرفی مؤثرین افراد جهان اسلام در دو دسته پنجاه نفر برتر و بخش چهارصد و پنجاه نفر بعدی تقسیم بندی شده است. در گزارش امسال سیاسیون با اندکی تغییر، به ترتیب رهبران جهان اسلام در کشورهای عربستان، ایران، قطر، اردن، امارات، ترکیه حائز رتبه‌های نخست شده‌اند، که رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در صدر این لیست (دوّمین نفر) جای دارد. همچنین در سر لیست امسال نیز با اندک تغییراتی آیت‌الله سیستانی نفر یازدهم و سید حسن نصرالله در رتبه31 و مقتدی صدر در رتبه۴٢ ایستاده‌اند. نیز مثل سالهای قبل نام آیت‌الله جوادی آملی صدر نشین بخش دوم شخصیت‌های ویژه جهان اسلام است و پس از ایشان آیت‌الله محمداسحاق فیاض حائز رتبه 53 این رنکینگ شده است. مهمترین تغییر فاحش امسال، عمر بن الحفیظ یمنی است که گوی سبقت را از محمد تقی عثمانی - پدر اقتصاد اسلامی که در 5 سال گذشته در صدر این فهرست بود - ربود. امسال بانو «عدنا عدن اسماعیل» زن برتر جهان اسلام شد. کریم آقاخان چهل و نهمین امام شیعیان اسماعیلی نزاری نیز با دو رتبه سقوط نسبت به پارسال حائز رتبه سی‌ و دوم شده است. 📝 متن کامل گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=74608 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سربازانِ راه سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد/ این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله ✔️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درپی شهادت جمعی از زائران مزار شهید سلیمانی در حادثه تروریستی در مسیر گلزار شهدای کرمان پیامی صادر کردند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است. ✍️بسم الله الرّحمن الرّحیم دشمنان شرور و جنایتکار ملت ایران،‌ بار دیگر فاجعه آفریدند و جمع زیادی از مردم عزیز را در کرمان و در فضای معطّر مزار شهیدان، به شهادت رساندند. ملت ایران عزادار شد و خانواده‌های زیادی در سوگ جگر گوشگان و عزیزان خود غرق ماتم شدند. جنایتکاران سنگدل نتوانستند عشق و شوق مردم به زیارت مرقد سردار بزرگشان شهید قاسم سلیمانی را تحمل کنند. بدانند که سربازانِ راه روشن سلیمانی هم رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. چه دستهای آلوده به خون بیگناهان و چه مغزهای مفسد و شرارت‌زا که آنان را به این گمراهی کشانده‌اند، از هم اکنون آماج قطعی سرکوب و مجازات عادلانه خواهند بود. بدانند که این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله. اینجانب در عزای خانواده‌های مصیبت دیده با آنان همدل وهمراهم و صبر و تسلّای آنان را از خداوند متعال مسألت میکنم. روح مطهر شهیدان انشاءالله میهمان بانوی دو عالم و مادر شهیدان حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام الله علیها است. با مجروحان حادثه همدردی میکنم و شفای آنان را از درگاه الهی خواستارم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad