💢راههای آموختن و گزاردن نماز و کیفیت بخشیدن به آن را برای نسل نو هموار کنید
✔️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی به سیامین اجلاس سراسری نماز، ترویج نماز در میان نسل جوان و نوجوان را کلید گسترش این نعمت الهی و جایگزین شدن آن در جایگاه شایستهی آن دانستند و از متصدیان کارهای مرتبط با جوانان و نوجوانان خواستند تا خود را مخاطب «اقیموا الصلاة» بدانند و به معنای واقعی، نماز را اقامه کنند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب به این شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=74645
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «نقش عقل در فقه سیاسی (نشست سوم)»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمود شفیعی
🎙ناقدان: حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا و دکتر سیدصادق حقیقت
🗓 زمان: یکشنبه ۱۷ دیماه ساعت ۱۸
🏛مکان: قم خیابان فاطمی (دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی «نقد و بررسی جایگاه اجماع و شهرت در فتاوای فقهی با تأکید بر عدالت جنسیتی»
🎙ارائه: حجتالاسلام مهدی شجریان
🎙ناقدان: حجتالاسلام سید احسان علوی رفیعی و دکتر سعید محجوب
🗓 زمان: دوشنبه، ۱۸ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢مکان: پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه سه،سالن کوثر
🔗لینک برای مشارکت مجازی: dte.bz/scscenter
🔹آیا باید تغییراتی در فقه و اصول فقه صورت گیرد تا فتاوا مبتنی بر عدالت جنسیتی صادر شود؟
🔸آیا همین وضعیت فقه و اصول فقه برای بسط عدالت جنسیتی کافی است؟
🔹اساسا فتاوای موجودِ مرتبط با بانوان در فقهِ امروز تناسبی با عدالت جنسیتی دارد؟
🔸اگر نگاه فقیه به جایگاه اجماع و شهرت عوض شود، چه تغییری در بسط عدالت جنسیتی از طریق فقه رخ میدهد؟
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چهارشنبه خونین کرمان و یک نکته
✍️استاد ابوالقاسم علیدوست
دست جنایت، پلشتی، خشم کور و خرافه، ملت نجیب ایران – بلکه همه صالحان و مصلحان – را عزادار کرد. بدون تردید همه بدخواهان و دشمنان این مرز و بوم، استکبار جهانی، صهیونیسم بینالملل، از این حادثه پلید و امثال آن، به حسب ظاهر و به طور موقت، بهره میبرند و در خلق آنها مؤثرند؛ لکن این واقعیت نباید مسئولان، رسانهها و صاحبان تریبونهای مطرح را، به مسیری بکشاند که برخی جریانات خرافه، افراطی، تکفیری و انحراف در حاشیه امن قرار گیرند! متاسفانه در منطقه، مدارسنماها و کانونهای خطرناک و تروریستپروری وجود دارد که گاه باعناوین گمراهکننده، جاهلان و کفتاران خون آشامی میپروراند. تربیت خونآشامانی انتحاری از عهده این غارها و کانونهای فساد برمیآید. هرچند خود در طول نظام استکبار، صهیونیسم و رژیم اشغالگر قدس قرار دارند.
باید از منافقانی ترسید که مدرسه و تفکرشان پلیدانی را میپروراند که به نام خدا، خون میریزند و طُرفه، این که خود از اولین کسانی هستند که این حوادث را محکوم میکنند!! نسبت به این حادثه واضح است که باید قضاوت قاطع را به عهده بازرسان امین گذاشت تا در این زمینه، به هر برآیندی رسیدند، اعلام کنند؛ لکن این گزینه را نباید هیچ گاه مغفول انگاشت. البته – به هیچ وجه – نباید نقش و نقشه استکبار و صهیونیزم را که جز در سایه فساد و ریختن خون زیست نمیکنند، نادیده گرفت.
👈 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74639
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیدا و پنهان یک حادثه و یک پیام
✍️ بهنام طالبی طادی
لابهلای تمام واکنشها و تحلیلها پیرامون حادثه تروریستی کرمان به نظر میرسد پیام آیتالله جوادی آملی قابل توجه و تأمل جدی است. ایشان به درستی اشاره کردند که فارغ از تمام دسیسهها و برنامه ریزیهای خارجی، تحلیل شناختی از مجری عملیاتی که به راحتی عدهای مسلمان و کودکان نابالغ آنها را در عین اظهار به ایمان، کافر و مهدورالدم دانسته و چنین ددمنشانه به خاک و خون میکشد حاکی از آن است که سرمنشاء فکر و اندیشه (حوزه و دانشگاه) به وظیفه اصلی خود درست عمل نکرده و بخشی از مردم یک جامعه این چنین دچار «بحران معنا و اندیشه» شدهاند.
فارغ از سرفصلهای کلاسیک کلامی باید جامعه امروز از مشربهای ناب متفکران و نخبگان سیراب شود تا از چنین انحرافات فاحشی جلوگیری به عمل آید. چهبسا این پیام نه بر لزوم فعال کردن «دیپلماسی کلامی» در صحنه بینالملل اشعار داشته باشد تا ضمن ایجاد یک نهضت جهانی متفکرین مسلمان آنقدر به تولید اندیشه و افکار فرامذهبی و خردمندانه بپردازند تا به صورت طبیعی افکار تکفیری و شاذ به حاشیه رانده شود و کاملاً به عنوان یک ضد ارزش به لایههای زیرین جامعه نفوذ کند.
باید دقت داشت که این موضوع صرفاً به جریانها و جوامع تکفیری و مذهبی باز نمیگردد. امروز در جامعه غیرمذهبی ایران نیز «بحران معنا» اثرات عمیقی در سبک زندگی و مواجهه آنها با چنین حوادثی ایجاد کرده است. این بحران تابع از دست رفتن جایگاه مراجع نخبگانی با منش عقلانی و جایگزینی مرجعیت مجازی سلبریتیهاست...
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74642
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 سلبریتیهای متخلف و خالف را چگونه مجازات کنیم؟
✍️حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان
در سیره پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) دو خط روشن و متمایز وجود دارد:
۱. با متخلفین یا منافقینی که به دشمن میپیوستند! مثل حنظلة بن ربیع۱، جریر بن عبدالله بجلی۲ (سفیری که به معاویه پیوست)، مصقلة بن هبیره۳ (کارگزاری که به معاویه پیوست)؛ پس از پیوستن به حزب اموی و جدایی از مومنان، خانههایشان را ویران میکرد تا دیگر جایی و راهی برای برگشت نداشته باشند.
۲. اما کسانی که نه در مرتبه منافقین بودند و نه رسماً به دشمن میپیوستند، بلکه در "امر جامع" مومنان (مثل غزوه تبوک) شرکت نمیکردند؛ مجازاتی دیگر داشتند. کعب بن مالک شاعر معروف (از سلبریتی های آن روزگار) و مرارة بن الربیع و هلال بن امیه، "الذّین خُلِّفوا" (آیه۱۱۸ توبه) هستند. "مخلّفون" و "مع الخوالف" (۸۷توبه) اوصاف دیگر این صنف است.
"خالفه" کسی است که پشت سر میماند، وقتی همه در امر جامعی شرکت دارند آنها به چیز دیگری مشغولند.
مجازات اینها، مدنی و بایکوت اجتماعی بود. بعد از پیامبر(ص)، مومنان و حتی خانواده اینها، تحریمشان کردند تا آنجا که مجبور به خروج از شهر شدند و زمینه توبه شان شد.
برخی سلبریتیها رسماً به دشمن ایران پیوستهاند و برخی دیگر دچار حبابهای رسانه و غفلتهای مستمرشان هستند؛ وقتی اکثریت مردم به امر جامعی (مثل شهادت هم وطنان و... ) مشغولند آنها در سکوت یا به امور پرتی میپردازند.
اولیها مجازات سیاسی و قضایی و دومیها مجازات مدنی و اجتماعی لازم دارند. قدرت و پیوستگی اجتماعیای که بتواند این مجازات مدنی را رقم بزند نیاز به تمهیدات و برنامه ریزی دارد.
.................
۱. شرح ابن ابی الحدید ج۳ص۱۷۷
۲.بحار ج۳۲ص۳۸۲
۳. طبری ج۵ص۱۳۰
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حجاب فقهی، شاخص عفت نیست/ لزوم تقویت تعبد در رعایت حجاب
✔️حجتالاسلام مهدی شجریان:
🔹در مقوله عفاف با مسئله فرهنگپیچ مواجهیم یعنی تعیین مصادیق رفتارهای عفیفانه به شدت وابسته به فرهنگی است که افراد در آن زندگی میکنند مثلا در صد سال قبل، باز بودن چهره زنان و استفاده از عطر و نداشتن پوشیه مصداق بیعفتی بود یا حتی سخنگفتن زنان در برابر نامحرم بیعفتی شناخته میشد ولی امروزه حتی در جوامع اسلامی زنان متدین ما هم با صورت باز در جامعه حاضر میشوند و مقداری آراستگی هم شاید داشته باشند. در عشایر بخشی از زنان، موهای خود را تا حدودی بیرون میگذارند در عین حال اهل نماز و عبادت هستند و شاید مادر شهید و حافظ قرآن هم باشند ولی اینها هم مصداق بیعفتی حساب نمیشود بنابراین حجاب فقهی، شاخص عفت نیست.
🔸تفاوت دیگر بین عفاف و حجاب در مصادیق بیرونی و خارجی است؛ مثلا معمولا در قم عبور از حجاب فقهی، عمدتا غیرعفیفانه تلقی میشود یا در کربلا و برخی شهرهای مذهبی دیگر هم اینطور است ولی گاهی اوقات رفتار عفیفانه وجود دارد ولی حجاب نیست و گاهی حجاب وجود دارد ولی رفتار عفیفانه نیست بنابراین بین عفاف و حجاب تساوی وجود ندارد.
🔹به نظرم توجیه این گروه راهی جز گفتمان تعبد ندارد زیرا اساسا فقه ما برپایه تعبد شکل گرفته است یعنی برای تعبد شرعی و رعایت حدود الهی باید حجاب رعایت شود وگرنه کمحجابی لزوما به معنای بیعفتی نیست.
📝تفصیل مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74651
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه مردم در حکمرانی اسلامی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا:
🔹حکومت برای شکلگیری چهار مسئله دارد: چگونه شکل میگیرد، چگونه اعمال قدرت میکند، چگونه توزیع قدرت میکند و چگونه مهار قدرت میکند. این چهار مسئله در همه حکومتها وجود دارد. دنیای غرب روی این دو مسئله خیلی تمرکز دارد؛ اینکه قدرت به صورت ساختاری میان مجموعه شهروندان و نهادها و جامعه مدنی و بخش خصوصی و دولت پخش شود.
🔸دیگر اینکه اگر قدرت دچار مشکل و استبداد و ناکارآمدی شد، چطور میشود آن را مهار کرد. این دو مسئله باعث شد که اینها نظریه حکمرانی خوب را مطرح کردند. گفتند اگر سیستم تصمیمگیری از دولتها گرفته شود و در جامعه پخش شود، جامعه بهتر اداره میشود، کارآمدی ایجاد میشود، مشارکت بالا میرود و جلوی فساد و قدرت را گرفته میشود. در واقع همه امتیاز حکمرانی خوب به دموکراسی بودن آن هست.
🔹در فرآیند شکلگیری «حکمرانی اسلامی» و در ساختارها و کارویژههای آن، «مردم» نقش اساسی دارند. مردم عنصر ذاتی و رکن مقوم حکمرانی اسلامی هستند. بر اساس آیات قرآن، مردم از طریق مشارکت، نظارت و مسئولیت دینی، نقش ذاتی خود را اعمال میکنند. لذا با وجود این الگوی حکمرانی، نیازی به نسخه سفارشی حکمرانی خوب لیبرال دموکراسی غرب نیست.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74661
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بررسی هفت الگوی رایج در فقه معاصر
✔️حجتالاسلام محمدرضا فلاح تفتی:
🔹تدوین نظام مسائل، نقطه مرکزی در سیاست گذاری علم محسوب میشود و منظور ما چیدمانی است که مسائل یک علم را روشن میکند. دکتر فلاح تفتی، با اشاره به تشکیل ساختار علم از دو تقسیم افقی و عمودی، تقسیم افقی را چینش علوم، و چینش عمودی را مسائل خود یک علم دانست، و با اشاره به سه قرائت از فقه معاصر، محور بحث را «فقه معاصر به معنای فقهی که ناظر به موضوعات مستحدثه بحث میکند» معرفی نمود. از این نظر تدوین نظام مسائل، نیاز به پیشنیازهایی دارد از جمله کشف مسائل که به روشهای مختلفی ممکن است.
🔸برخی از این شیوهها، همچون مقایسه با دیگران، مشاهدۀ نشانهها، بررسی اهداف، مقایسه با استانداردها، طوفان ذهنی معکوس، ایفای نقش یا همزاد پنداری، استفاده از سؤالات و ....
🔹الگوهای فعلی رایج در تنظیم نظام مسائل، این مسائل بدین شرح است:
۱. الگوی تکلیف: که به ساماندهی مسائل بر معیار تکلیف میپردازد و مسائل اصل تکلیف، مکلف، مکلف به یا متعلق تکلیف را شامل میشود. شیخ طوسی در ابتدای زکات نهایه اینگونه تقسیم میکند.
۲. تقسم بر اساس تحقق خارجی تکلیف.
۳. الگوبرداری از چینش مسائل در علم مرتبط؛ مثل نظام مسائل ارتباطات یا واکسن.
۴. الگوبرداری از چارت اجرایی سازمانی؛ مثل فقه شهروندی جاری.
۵. استفاده از الگوهای منطقی و فلسفی؛ الگوی علل اربعه.
۶. الگوی مقولات عشر (جوهر و اعراض تسعه).
۷. مقومات ستۀ حرکت.
📝 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74648
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مخالفت آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی (ره) با تحصیل غیر از فقه و اصول در حوزه؛ به روایت مرحوم آیتالله هاشمی شاهرودی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی دوباره به «خصائص الشریعة»
✔️استاد احمد مبلغی:
🔹یک حوزه معرفتی که میتوان پیرامون شریعت باز کرد، خصائصالشریعه است. میتوان دانشهای مختلف و متنوع مانند خصائص الشریعه و فقهالشریعه، مقاصدالشریعه و روحالشریعه را در ذیل فلسفه شریعت بحث کنیم.
🔸دین فراتر از یک قاعده و یک ذهنیت است و قواعد اصولی در ذیل آن قرار دارد. برخی در برابر تعبیر «مقاصد الشریعه» گارد میگیرند چون آن را یک قاعده اصولی میدانند، اما مقاصدالشریعه صرفاً قاعدۀ اصولی نیست؛ بلکه یک پارادایم و چارچوب تفسیر است که وقتی بر ذهن فقیه حاکم شود و معیار بازاندیشی است.
🔹از دیگر خصال شریعت این است که حلال خدا از حرامها بیشتر است ولی ما آن را برعکس کردهایم و دست و پای افراد را میبندیم و این تأثیر منفی بر همه زندگی فرد خواهد گذاشت. خداوند فرموده است چرا طیبات را حرام میکنید پس حلال الهی بیش از حرام است لذا نباید دائماً احتیاط، احتیاط درست کنیم و حرامها را به متن بیاوریم و حلالها را به حاشیه ببریم.
🔸فلسفه فقه، هنجار دست انسان میدهد ولی اگر بخواهیم تعامل قاعدهای با آن داشته باشیم کلاً نظم و نسق آن به هم میریزد. لذا اگر فتوا و حکمی مردم را به سختی غیرمعقول بیندازد باید در روش استنباط خود شک کنیم. الان مشکل بزرگی که داریم این است که فتاوا، ارزشیابی نمیشود...
📝 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74656
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الکلام فیالمُجیز!؛ تأملی در صدور اجازات اجتهاد در عصر حاضر
✔️ استاد رضا مختاری:
🔹اینطور نبوده که یک کسی که اجازه اجتهاد میداده یا اجازه میگرفته، در بوق و کرنا کند که من فلان مقام علمی را دارم. به عنوان نمونه علمای تراز اول نجف اشرف به آیتﷲ سیدجواد خامنهای اجازه دادند. یعنی آیات نائینی، اصفهانی، شیخعبدالکریم حائری، حاجآقاحسین قمی، بروجردی و آقامیرزاعلی آقای شیرازی فرزند میرزای بزرگ شیرازی، اینها به ایشان اجازه دادهاند. اما اصلا خودشان این اجازۀ اجتهاد و روایت را ابراز نمیکردند و حتی در کتابها ثبت نشده است و بعد از قریب به سی سال بعد از وفات ایشان اشخاص مطلع شدند و در صدد نشر این اجازات هستند.
🔸نقل میکنند که عالمی از شیخانصاری اجازه اجتهاد میخواست و شیخ اجازه نمیداد و این شخص رفت نزد عالمی و اجازۀ اجتهاد گرفت و آن اجازۀ اجتهاد را آورد نزد شیخانصاری که شیخانصاری هم ذیلش بنویسد «قد صدر من اهله و وقع فی محله» ولی بر خلاف توقع وی، شیخانصاری زیرش نوشت «الکلام فی المُجیز». یعنی کلام در این است که اصلا خود اجازه دهنده مجتهد است یا مجتهد نیست!
🔹یکوقتی برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بعضیها اجازاتی میگرفتند که برای مجاز بودن شرکت در انتخابات مجلس خبرگان بود و یکی دو مورد که بنده خبر دارم و آن طرف اجازه گیرنده را میشناسم که چه بسا یک حدیث یا یک صفحۀ متن عربی کتاب فقهی را هم درست نتواند بخواند، اجازۀ اجتهاد گرفتن بود یا مدعی اجازۀ اجتهاد گرفته بود. البته اجازه را ندیدیم ولی مدعی بودند....
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74663
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رویکرد دوگانه سیدبن طاووس در ورود به سیاست/ نهی ورود فقها به سیاست همانند نهی آنان از ورود به فقه و اخلاق است
✔️حجتالاسلام سیدمحمدهادی پیشوایی: سیدبن طاووس اولین شخصیتی است که ادبیات سیاستگریزانه دارد به این معنا که خودش از سیاست پرهیز داشت و فرزندش را هم از این کار برحذر داشت. ابن طاووس حتی نسبت به سیدمرتضی و سیدرضی که وارد سیاست شد نگاه انتقادی دارد البته در کنار نقد بر آنان میگوید شاید مجبور بودند و یا احساس میکردند که میتوانند کاری به نفع شیعه انجام دهند لذا وارد سیاست شدند.
🔺ایشان در نوشتههای خود میآورد که من ۵۰ بار استخاره کردم که وارد سیاسست شوم یا خیر و هر بار هم بد آمد و برای من این پرسش وجود داشت که آیا میشود ۵۰ بار استخاره، اتفاقی باشد؛ البته بعدا پی بردم که استخاره در چنین اموری دور از صواب است و اصلا نباید وارد سیاست شد. ظاهر این ادبیات، سیاستگریزانه است ولی جالب اینکه ایشان در ۴ سال آخر عمر خود و وقتی هلاکوخان مغول حمله کرد وارد سیاست شد.
✔️حجتالاسلام محمدهادی حمیدیان: اگر به این دلیل که چون در عصر حضور معصوم نیستیم مخالف ورود فقها به سیاست باشیم در این صورت باید بگوییم فقها نباید وارد فلسفه و اخلاق و عرفان هم بشوند چون در آنها هم اختلاف زیادی وجود دارد.
🔺معتقدم سیدبن طاووس هم سیاستورزی داشت و هم سیاستگریزی و این رویکرد متناسب با شرایط زمانه بوده است.
📝 گزارش نشست «بررسی رویکرد سیاستورزی و سیاستگریزی فقیهان شیعه؛ مطالعه موردی سید بن طاووس»: http://ijtihadnet.ir/?p=74680
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
32.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توضیحات استاد سید محمدجواد شبیری دربارۀ ساختار کتاب «استناد»
🔹برخی از اصطلاحاتی که در کتب «درایه» ما آمده، برگرفته از کتب درایه عامه است در حالیکه درایه عامه بر اساس واقعیتهای موجود در حدیث عامه تدوین شده است . ما در «اصول الرجال» محور اصلی را اسناد شیعی، آن هم از کتب اربعه، قرار دادیم و سعی کردیم که واقعیتهای موجود در کتب حدیثی شیعه را پر رنگ و ضابطهمند کنیم و اصطلاحاتی را که مثالهای بسیار اندکی در کتب حدیثی ما دارند، حذف کردیم.
🔸مباحث کتاب «استناد» نسخۀ مفصل و تکامل یافته مباحث «اصولالرجال» است. مباحث مختلف این مجموعۀ ارزشمند را بارها با محققین این کتاب بررسی و مباحثه کردیم تا مباحث آن از اتقان لازم برخوردار باشد. نکتۀ مهمی دیگر درباره این اثر آن است که «استناد»، اوّلین کتابی است که شیوۀ استنباطِ رجالی آیت الله والد «دام ظله» در آن منعکس شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢لوازم کشف شبکه مسائل در خصوص فقههای معاصر
✔️نویسنده کتاب «نظریه شبکه مسائل» گفت: اگر عملکرد فقهای معاصر در پرداختن به فقههای تخصصی را بررسی کنیم از مجموعه عملکرد این فقها، میتوانیم به روشی برای کشف شبکه مسائل در خصوص فقههای معاصر دست پیدا کنیم.
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=74684
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببينيد | حضور رهبر انقلاب در منزل آيتالله حاجآقا مجتبی تهرانی در سال ٩١
🔺انتشار به مناسبت ایام سالگرد رحلت اين عالم عامل
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ظرفیت اجتماعی-تمدنی تاریخ اندیشه فقهی با رویکرد روابط بینالملل
(جلسه دوم)
🎙ارائه: با حجتالاسلام امین اسدپور، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم
🗓 زمان: دوشنبه، 18 دیماه 1402، ساعت 14 الی 16
🏛 مکان: قم، موسسه دین و تمدن
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 گفتگوی علمی با موضوع «نسبت استراتژی سیاسی انبیا و ائمه (ع) با سیاست های راهبردی جمهوری اسلامی»/ جلسه دوم
🎙 باحضور: حججالاسلام والمسلمین احمد رهدار و محمدتقی اکبرنژاد
📅 زمان: دوشنبه، ۱۸ دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا
🎥ا پخش زنده در صفحات:
📲 آپارات: https://aparat.com/akbarnejad_ir
📲 یوتیوب: https://youtube.com/@AKBARNEJAD_IR
🎵 صوت جلسه اول
🎥 فیلم جلسه اول در آپارات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢زیدیه یک مذهب و جریان فکری است نه فقهی/ فقه زیدیه پاسخگوی مسائل نوپدید است/ اجماع سادات اعتبار مهمی در نزد ما دارد
✔️عبدﷲ حمود العزّی، عضو مجمع علمای یمن:
🔹ما معتقدیم دو گونه اسلام داریم. اسلام واقعی که مبتنی بر سنت نبوی و تفکر علوی است و یکی هم دین انحرافی که از زمان معاویه آغاز شد و امتداد آن در امویان دیده شده است. مذهب زیدی شاخههای مختلف فکری مانند قاسمی، ناصری و هادوی دارد و در جغرافیای گوناگون از جمله طبرستان ایران، ترکیه، عراق و حجاز و یمن گسترده است.
🔸فقه زیدی یک فقه انتزاعی و نظری نیست. بلکه با توجه به ایدهی لزوم تشکیل حاکمیت و همچنین تجربه حکمرانی زیدیه، فقه زیدی تلاش کردهاست به مسائل و نیازهای روز شامل مسائل فردی و اجتماعی و حکومتی و فرهنگی و اقتصادی و سایر حوزهها پاسخگو باشد. فقه حکومتی جایگاه بسیار مهمی در نزد فقهای این مذهب دارد.
🔹در فقه زیدی موضوعات بسیار متنوعی از جمله مسائل شهرسازی، حقوق شهروندان و حتی برخی مسائل جزئی مانند قوانین دستفروشی و به صدا درآمدن ناقوس کلیسا و .. را مشاهده میکنیم. باتوجه به این ویژگی میتوان گفت فقه زیدی خود را مکلف به پاسخگوئی به مسائل روز و نوپدید میداند.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74676
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از حکم «دریافت وجه بابت معرفی کار به دیگران» تا «تصرف در مشاعات ساختمان»
✔️جدیدترین استفتائات (دیماه ۱۴۰۲) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد. متن ذیل، ۷ سؤال و جواب در موضوع عبادات و معاملات است که توسط بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری پاسخ داده شده و به صورت ماهانه بهروز رسانی میشود.
🔹دریافت وجه بابت معرفی کار به دیگران
🔸تصرف در مشاعات ساختمان
🔹روش تطهیر کف خانه و مانند آن
🔸خشک شدن کف دست برای مسح در وضو
🔹شیوۀ تطهیر با آب قلیل
🔸محصول به دست آمده از زمین غصبی
🔹حق فسخ هنگام تأخیر در پرداخت مبلغ معامله
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74689
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙«کتاب الصوم» تقریرات درس آیتالله جوادی آملی منتشر شد
✔️کتاب صوم حاصل تحقیق و تقریر درس خارج فقه آیتالله عبدالله جوادی آملی است که بر اساس متن فقهی کتاب گرانسنگ «العروة الوثقی» تالیف آیتالله العظمی سید محمدکاظم طباطبائی یزدی (ره) برای محققان حوزه مبارکه قم ارائه گردید و توسط لجنه تحقیق پژوهشکده فقه وابسته به پژوهشگاه علوم وحیانی معارج (اسراء) چاپ و منتشر شد.
👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=74692
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در جستجوی صحیحترین نسخه فرائد الأصول
✔️استاد سید محمدجواد شبیری گفت: در مورد رسائل و مکاسب یا کفایه، اهمیت تصحیح در این است که بدون استناد به یک نسخۀ مصحح نمیتوان مطلبی را به شیخ و آخوند نسبت داد. خصوصاً درمورد افرادی مثل شیخ انصاری که روی الفاظ حساس هستند و دقت دارند. اگر ما مطلبی را صحیح بدانیم، برای نسبت دادن آن به مؤلف کافی نیست. تصحیح، به دنبال تصحیح درست کردن اغلاط مؤلف نیست؛ بلکه به دنبال تصحیح ناسخان است.
این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این نقل که رسائل توسط میرزای شیرازی تصحیح شده است، اما تأکید کرد صحیح ترین نسخۀ رسائل نسخهای است که به آخرین تصحیحات خود شیخ نزدیک باشد.
با این مقدمه بود که استاد شبیری به سراغ بحث از رسائل رفت و گفت: در مورد رسائل، دو چاپ در دسترس است؛ یکی چاپ جامعه مدرسین که اختلاف نسخه را نقل نمیکند و دیگری چاپ مجمع الفکر که بنا بر آنچه که در مقدمه آمده، هفت نسخه را مد نظر قرار داده و در پاورقی به اختلاف نسخ اشاره میشود که این کار خوبی است. وی اما این کار را کافی ندانست و تأکید کرد: یکی از کارهای لازم در یک کتاب، ارزیابی رابطۀ نسخ با هم است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74674
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأکید امیرالمؤمنین (ع) بر تکیه به عامه مردم است نه نورچشمیها
✔️حضرت آیتالله خامنهای،
🔹امیرالمؤمنین (ع) در فرمان به مالک اشتر فرمود: وَ اِنَّما عِمادُ الدّینِ وَ جِماعُ المُسلِمینَ وَ العُدَّهُ لِلاَعداءِ العامَّهُ مِنَ الاُمَّه. «عِمادُ الدّین» یعنی تکیهگاه دین. شما جامعهی اسلامی هستید؛ امیرالمؤمنین این را به ملّت خودش میفرماید، خطاب به ما هم هست. خیلی خب، جامعهی اسلامی هستید، تکیهگاه اسلامتان امّتند، بدنهی مردمند.
🔸«جِماعُ المُسلِمین» یعنی آن بدنهی اصلی جامعه، بدنهی اصلی این اجتماع مسلمانی. وَ العُدَّهُ لِلاَعداء؛ «عُدَّه» یعنی ذخیرهی روز مبادا؛ آن چیزی که نگه میداریم برای روز مبادا. وَ العُدَّهُ لِلاَعداء؛ این ذخیرهی در مقابل دشمن، چه کسانی هستند؟ اَلعامَّهُ مِنَ الاُمَّه؛ یعنی تودهی مردم.
🔹چند سال قبل از این، یک تکّههایی از این نامه را برای مسئولین مطرح کردم که آنجا حضرت مقایسه میکند بین خاصّه و عامّه؛ «خاصّه» یعنی نورچشمیها، «عامّه» یعنی تودهی مردم. بیانات عجیبی دربارهی خاصّه و عامّه ــ تودهی مردم ــ ذکر میکند.
🔸تکیه حضرت به این است که به توده مردم تکیه کنید. وقتی یک رئیسجمهوری با توده مردم اُنس میگیرد، حرف میزند، کار میکند، میرود در دل مردم، یک عدّهای از آنجا بلند میشوند میگویند «این پوپولیسم است»! اهانت میکنند. نه، این مردمداری است؛ این نشان گرفتن نقطهی اصلی است. توده مردم همهکارهاند. البتّه کیفیّت کار کردن با توده مردم یک هنر بزرگی است؛ آن به جای خود محفوظ.
📝مشروح کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=74711
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
47.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار مردم قم. ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
📝مشروح کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=74711
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️شیعیان سنتی پاکستان در سوگ فقیه خدوم برجسته
✔️آیتالله شیخ محسن علی نجفی از شاگردان آیتالله خوئی، شهید صدر و نماینده آیتالله سیستانی در پاکستان دار فانی را وداع گفت. او مدیر حوزه علمیه جامعة الکوثر اسلام آباد و از اعضای مجمع جهانی اهل بیت (ع) و رئیس این شورا در پاکستان بود. کتاب الکوثر فی تفسیر القرآن از آثار مشهور او به زبان اردو و عربی است. همچنین کتاب اقتصاد اسلامی که بر منهج اقتصادنا شهید صدر نوشته است از آثار قلمی اوست.
آیتالله نجفی علاوه بر اشتغال به تدریس خارج فقه و اصول، به خدمات متنوع رفاهی میپرداخت که تأسیس مساجد و مراکز دینی، شبکه ماهوارهای هادی تیوی، ساخت مجتمع مسکونی برای ایتام و نیازمندان، کمک به زلزلهزدگان و سیلزدگان، خیریه برای ازدواج نیازمندان، خدمات بهداشتی عمومی و آبرسانی به مناطق محروم از فعالیتهای اجتماعی ایشان است.
مدارس اسوه با بیست هزار فارغ التحصیل از یادگارهای ماندگار این فقیه سعید است که از مقطع ابتدایی تا دانشکدههای فنی، مهندسی و پزشکی را تحت پوشش قرار میدهد و تحول شگرفی در پیوند نظام آموزش ابتدایی تا آموزش عالی پاکستان بر جای نهاد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74706
🆔 https://eitaa.com/ijtihad