eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
753 ویدیو
298 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
51.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند «عین صاد» مستند عین صاد روایتی است از بخش‌هایی از زندگی مرحوم استاد صفایی حائری که توسط محمد دریایی تولید و در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی منعکس شده است. ◀️ نسخه با کیفیت مستند 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
76.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند «برای پس از مرگم» 🔺به مناسبت بیست و پنجمین سالروز رحلت استاد علی صفایی حائری (مستند «برای پس از مرگم» کاری از عبدالرضا نعمت اللهی است که به بخشی از زندگی نورانی مرحوم استاد صفایی می‌پردازد.) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«خوارج نو» در ایران امروز ✍️حجت‌الاسلام حبیب الله بابایی پیش از این در مقالۀ «تفکر اجتماعی خوارج» بر اصل «گسست میانِ من و دیگری» به مثابه نخستین اصل در اندیشه خوارج پرداخته‌ام، اینکه هرکسی از من نیست در دارالکفر هست. این اصل، پایه‌ای موثر در اخلاق دینداری خوارج و خودشیفتگی و خودارضاییِ دینی و سیاسی آنها در برخوردهای اجتماعی با دیگران بوده و همین نیز موجب انسداد گفتگوی خوارج با اغیار بوده است. آنگاه فکر می‌کردم مصادیق مهم از این جریان را می‌توان در برخی از خطبا و طلبه‌های تندرو در ایران مشاهده کرد، لیکن تجربه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در ایران نشان داد که روحیۀ خوارجی صرفا یک روحیۀ دینی و مذهبی نبوده، بلکه قالب‌های روشنفکری و گاه ریشه‌های دانشگاهی عمیقی دارد، قالب‌هایی که دارالکفرش را از خودی‌ها شروع می‌کند، «دیگری»هایش را از خودی‌ها و «خودی»هایش را از بیگانگان برمی‌گزیند، و به رغم ادعای گفتگوی تمدن‌ها، نمی‌تواند همین گفتگو را در وطن بوجود آورد و بلکه در دام تئوری های جدید خشونت می‌افتد. اصل دیگر در عقاید اجتماعی خوارج، اصل «عدم تبعیض ایمان» است، اینکه ایمان یک امر به هم پیوسته است و قابل تجزیه (بعض بعض کردن) نیست. از این رو کسی یا ایمان دارد و یا ندارد و کافر است. کسانی که گناهکاراند، نمی‌توانند ایمان داشته باشند و کسی هم که ایمان ندارد کافر و مهدور الدم است. دوباره زمانی که این مطلب را می‌نوشتم تصورم این بود که مصادیق این اصل را باید در میان برخی از روحانیون انحصارطلب جستجو کرد، لیکن بعدها دیدم این سخت‌گیری و گاه ساده‌لوحی را می‌توان در میان برخی جریان‌های روشنفکری در ایران نیز پی گرفت. بر اساس چنین اصلی همه باید نابِ ناب باشند و جامعه نیز باید مبرای از خطا باشد (برای همین، این طیف یا سفید سفید می بینند و یا سیاه سیاه). (اصل «استعراض» یا «اعدام مرتدان»). قاعدۀ دیگر در رفتار اجتماعی خوارج تقدم «شور» بر «عقلانیت» است. شور و هیجانات نفسانی (passion) همواره یکی از محوری‌ترین پرسش‌ها در اندیشه سیاسی بوده و هست. اندیشمندان بسیاری مانند اسمیت و پاسکال و دیگران در مورد امکان مهار (harnessing) و یا سرکوب (repressing) هیجانات نفسانی و غریزی سخن گفته‌اند و کسانی نیز با عنوان کردن "کنترل آتش با آتش"، شورهای نفسانیِ خطرناک را قابل کنترل با شورهای و هیجانات دیگر تلقی کرده‌اند. در این باره برخی نیز تأکید کرده‌اند که تا زمانی که شورهای نفسانی از رهگذر عقل و اندیشه تعدیل نشود (تبدیل به interest نشود) نظم اجتماعی بوجود نمی‌آید. آنگاه دوباره مصادیق آن را در میان برخی از جریانات مذهبی و گروه‌های به اصطلاح فشار انقلابی می‌دیدم، لیکن الان که تحولات پیرامونی‌ام را می‌بینم تقدم هیجانات و شورهای کور نفسانی بر عقل و اندیشه، و تقدمِ تعصب‌های کور بر قانون و اخلاق را در جریان‌های مدعی مدرنیته درایران بوضوح می‌بینم. در دوگانگی بین این دو نوع افراطی‌گری در ایران، به نظر می‌رسد افراطی‌گری مذهبی شاید جامعه را به چیزی برساند (دست کم به دنبال سنت می‌رود)، ولی افراط‌‌گری مدرن که از سنت بریده و به مدرنیته هم نرسیده، ما را به هیچ جا نخواهد رسانید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله نشست های حکمرانی پاسخگویی دینی (سطوح پاسخگویی دینی از منظر حکمرانی اسلامی) 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لکزایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🗓 زمان: یکشنبه 31 تیر 1403، ساعت : 10:30 الی 12 🏛مکان: قم، سالن جلسات مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی 🔗لینک شرکت بصورت وبیناری: https://mmps.ir/conf 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔اجتهاد به مثابه روش تولید علوم انسانی اسلامی 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی | حجت‌الاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده | حجت‌‌الاسلام والمسلمین امین اسدپور ⏳تاریخ شروع دوره مجازی با ارائه گواهی معتبر: از دوشنبه ششم مردادماه 🔗 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: B2n.ir/n79235 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارگاه علمی «آشنایی با جوامع حدیثی فریقین» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد) 🗓 زمان : از ۶ مرداد تا ۹ مرداد، ساعت: ۷ تا ۱۱ و ۱۶ تا۱۹ ✅ شیوه ثبت نام از طریق: @VReza70 ☎️تلفن: 0563252572 و 09357131462 ✅ کارگاه به صورت حضوری برگزار می گردد 🕌مکان: قاین، مدرسه علمیه جعفریه قدیمه (سطح عالی و تخصصی تبلیغ) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فراخوان «مدرسه معارفی درایه» تحت اشراف استاد میرباقری 🔰 دوره آشنایی و انس با قرآن کریم و روایات 🔻 ویژگی‌ها: ◽️ مرور قرآن کریم و آشنایی با مفاهیم کلیدی و روایات تفسیری ◽️ خوانش مصادر اصلی حدیثی با محوریت کتاب شریف کافی ◽️ آشنایی با نظام اندیشۀ معارفی ◽️ کارگاه‌های آموزشی علوم قرآنی و پیراحدیثی (اعتبارسنجی، منبع‌شناسی، تاریخ حدیث) ⏳مدت دوره: سه سال تحصیلی به‌صورت حضوری (شنبه تا چهارشنبه، بعدازظهرها) 📌ثبت‌نام: از ۲۵ اردیبهشت الی ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ 🌐 سایت مدرسه درایه: madreseyederaye.ir ☎️شماره تماس: ۰۹۱۹۱۹۸۹۳۹۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله جلسات «تقابل دو گفتمان در مناسبات دین و قدرت در واقعه عاشوراء: تحول اندیشه سیاسی در ۵۰ سال نخست بعد از پیامبر (ص)» 🎙ارائه: دکتر حسن انصاری، استاد موسسه مطالعات پیشرفته، پرینستون، نیوجرسی 📖۸ درسگفتار، شروع جلسات از ۲۱ جولای، ۲۰۲۴ ◽️ یکشنبه ها، ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ شب ◽️ سه شنبه ها، ۸:۰۰ تا ۱۰:۰۰ شب ◽️(زمانها به وقت شرق آمریکا) 🔗لینک شرکت در وبینار: Zoom Webinar (lecture series), https://mit.zoom.us/j/93933325521 Meeting ID: 939 3332 5521 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
03 14030424.mp3
11.33M
🎧 بشنوید I خشونت در خانواده و راه‌های پیشگیری از آن، با نگاهی فقهی و حقوقی 🎙ارائه: اساتید علی محمدی جورکویه و فرج‌الله هدایت‌نیا ➖ انواع خشونت در روابط خانوادگی ➖ توضیح پیرامون خشونت جنسی ➖ انواع خشونت در رابطه با والدین ➖ توضیح درباره خشونت جسمی، ضرب، جرح و قتل ➖ توضیح مختصر درباره کودک آزاری و سالمند آزاری ➖ بیان فقهی خشونت بین زوجین و مجازات های کیفری آن، حدود ، قصاص و دیات ➖ آیا مجازات های کیفری کافی است یا مسأله باید از جای دیگری حل گردد. 📻 رادیو سراسری معارف 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 تبیین حجاب شرعی در بیان آیت‌الله خامنه‌ای 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ایران، سرزمین زیستِ عفیفانه ✍️دکتر محمدرضا قائمی‌نیک ماجراهای حداقل دو سال گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد که نهادهای مختلف جمهوری اسلامی، مخصوصاً نهادهای فرهنگیِ آن در حوزۀ حجاب، دچار کاستی‌های فراوانی هستند. جمهوری اسلامی از یک سو، به‌دلیل گره‌خوردنِ حجاب شرعی با احکام شریعت اسلام و پذیرفتنِ اسلامی سیاسی و آموزۀ امر به‌معروف و نهی از منکر و به‌تبع، قانونی‌بودنِ حجاب شرعی در ایران، نمی‌تواند از این حرام سیاسی و شرعی دست برداشته و تن به کنارگذاشتنِ قانون حجاب بدهد. اما از سوی دیگر، دستگاه‌ها و ایده‌های فرهنگیِ او به‌وضوح نتوانسته‌اند در مقابل بارِ سنگین فرهنگیِ بی‌حجابیِ معاصر غربی و اکنون، جهانی‌شده، مقاومت کنند. عرفی‌شدن و نرمالیزه‌شدن یا طبیعی‌انگاشتنِ این مسئله نیز نمی‌تواند مخصوصاً در درازمدت، تنش و چالش مسئله را مرتفع سازد، چه آنکه بدنۀ مذهبیِ جامعه، مخصوصاً در ایام محرم و صفر و ماه رمضان، نمی‌تواند این بدنۀ خاصِ بی‌حجاب یا شل‌حجاب را تاب بیاورد. با این‌حال، تقید به حجاب شرعی و عدم تن‌دادن به بی‌حجابی یا شل‌حجابیِ معاصر، یک خواست صرفاً سیاسی متعلق به بخشی از جامعه نیست، بلکه عمق تاریخیِ خاص خود را داشته و تن‌دادن به جواز بی‌حجابی، نه تنها پاگذاشتنِ بر احکام شرعیِ اسلامی و نفیِ حکم شارع مقدس است، بلکه پا گذاشتنِ بر روی تمام زحمات، تلاش‌ها و همت‌هایی است که زنان و مردان ایرانی، بر سر این مهم نهاده‌اند. از این‌جهت تن دادن به این جواز، به‌معنای تغییر مسیر تاریخی و هویتی ... 📝ادامه یادداشت در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=75857 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حواشی یک سخنرانی و گفتگو در باب «حکومت ولایی» ✔️سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی در حسینیه امام خمینی (ره) پیرامون حکومت ولایی و انعکاس فرازی از آن در شبکه‌‌های اجتماعی و فضاهای علمی که «شیعه در طول تاریخ حکومت ولایی نداشته، حتی زمان امیرالمومنین و در زمان امیرالمومنین حکومت ولایی نبود»، واکنش‌هایی از سوی برخی اساتید به‌دنبال داشت. 🔻در گروهی که مجمعی از اساتید و فضلای حوزه و دانشگاه حضور دارند گفتگوی مکتوبی بین استاد سید جواد ورعی و استاد علی شیروانی، با حضور استاد حسینی قمی -که واسط گفتگو با استاد عالی بودند- در گرفت که با توضیحات تکمیلی و پاسخ‌های استاد مسعود عالی همراه بود. تفصیل گفتگوی مکتوب اساتید پیرامون موضوع و مباحث فوق، بدون دخل و تصرفی و با مقداری ویرایش و تلخیص از منظر ارباب فکر و اندیشه می‌گذرد. 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75908 https://eitaa.com/ijtihad