eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
747 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
19.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢ابراز تأسف آیت‌الله سیستانی از ناتوانی جامعه جهانی در متوقف کردن فاجعه لبنان و غزه ✔️آیت‌الله سیستانی ضمن ابراز تاسف از فاجعه لبنان و غزه و تأسف از ناتوانی جامعه جهانی در مقابله با آن، موضوع آماده‌سازی برنامه‌های علمی و عملی برای اداره عراق بر اساس اصل شایستگی و پاک‌دستی در تصدی مسئولیت‌ها و جلوگیری از جنبه‌های مختلف دخالت خارجی در این کشور را مطرح نمودند. 🔺این تصریحات در پیش از ظهر روز امروز دوشنبه از سوی حضرت آیت‌الله سیستانی در دیدار با دکتر محمد الحسان، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس نمایندگی این سازمان در عراق و هیأت هم‌راه وی صورت گرفت. 👈 بیانات آیت‌الله سیستانی+ سخنان محمد الحسان: http://ijtihadnet.ir/?p=76415 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 رسائلٌ فِقهیَةٌ حَولَ العاریَة والوَدیعة والدّین والمُفَلّس ✍️نويسنده: آیت‌الله شیخ جعفر سبحانی تبریزی 🏷ناشر: مؤسسة الإمام الصادق علیه السلام 🗃محل نشر: قم - ایران / نوبت چاپ: 1 🗓سال نشر: ۱۴۴۵ ه.ق. - ۱۴۰۳ ه.ش. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖 رسالت آشنایی با ابعاد فقهی مسائلِ «حقوق موضوعه» و جایگاه آنها در منابع مدوّن فقهی، بر عهدهٔ دروس «متون فقه» می‌باشد. در دوگانه‌های «علم و دین»، «حقوق و فقه»،«قانون و شریعت»؛ نسبت به یافته‌های «مبرهن علمی» و گزاره‌های «مستدل حقوقی» و احکام «متقن قانونی»، نه تنها از جانب اسلام بويژه فقه امامیه، طردی وجود نداشته، بلکه طرد از جانب دیگر بوده است که در تفسیری تلائمی برای ايجاد سازگانی همسو و مشترک، به این نکته در چینش متون و مفصل بندی محتوا خطر شده است تا نسبت‌سنجی این دوگانه‌ها، بجای تقابل، تمایز، تناقض یا تضاد، به رهیافتی تعاملی بینجامد. این اثربه قلم حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم موسی‌زاده مشتمل بر دو باب و در راستای هدف مذکور، پیرامون متونِ فقه «حقوق عمومی» و مبانی و قواعد فقهی ناظر بر نفت و گاز تهیه شده است که علاوه بر اثر درسی، می‌تواند برای رهپویان منافسات سنجش مفید باشد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺پیرو تلاش‌های گسترده استاد ابوالقاسم علیدوست در دفاع از ساحت مکتب اهل‌بیت (ع) و فقه آل محمد (ص) و مناظرات ایشان برای پاسخگویی به برخی شبهات، حضرت آیت‌الله نوری همدانی با ارسال نامه‌ای، از زحمات و تلاش‌های ایشان تقدیر نمود. ✍️بسم الله الرحمن الرحیم دانشمند محترم آیت‌الله آقای حاج شیخ ابوالقاسم علیدوست دامت توفیقاته تألیفات و آثار علمی جنابعالی که برای اینجانب ارسال فرمودید حاکی از فکر بلند و فقاهت شما می‌باشد؛ خصوصا ورود به عرصه مناظرات در مسائل روز که از نیازهای حوزه‌های علمیه می‌باشد، موجب مسرت گرید. توفیقات حضرتعالی را از خداوند متعال خواستارم. حسین نوری همدانی - ۱۴۰۳/۸/۱۴ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تجلیل از «فقه» و تمایز آن از نگاه‌های «فقیهان» ✍️ حجت‌الاسلام هادی سروش جناب دکتر آقای عبدالکریم سروش و جناب استاد آقای علیدوست اخیرا مباحثه و گفتگویی در بحث «فقه» شرکت داشته اند که جای قدردانی است. به ذهن رسید به عنوان یک مستمع نکاتی را تقدیم داشته باشم شاید توجه به آن بی فائده نباشد و اساس مطلب در قدرشناسی از «فقه» و توجه به ظرفیت بالایِ فقه و ترغیب به بازسازی بافت‌های فرسوده‌ای است در نگاه فقیهانِ گذشته دیده می‌شود. سخن این است؛ فقه یک دانش است که تعریف خود را دارد و بر آن بیش از هزار سال گذشته و یک ظرفیت بالایی برای ایجاد و یا بهبود روابط عبد با مولایش حضرت رب العالمین دارد. نباید این فقه را با دیدگاه فقیهان در طول این قرون خلط نمود چرا که فقه به عنوان یک علم در جای خود محفوظ است گرچه ممکن است ره آورفقهی فقیهان بعد از گذر از زمان‌ها به یک بافت فرسوده برای امروز تبدیل شده باشد. مهم این است که همان فقه ظرفیت آنچنان بالایی دارد که می‌تواند آن بافت فرسوده را به یک بافت نو و به روز درآورده و به جامعه‌ای که بدنبال شرعیت است ارائه نماید. متفکران ارجمندی که تفکر در خاستگاه روشنفکری دارند بسیار نیکوست که به دو مطلب توجه ویژه داشته باشند؛ اول: گستره ظرفیت فقه که از تضیقات نگاه برخی فقهان جداست و دوم: کسانی‌که در جامعه دینی بدنبال کسب شریعت بمعنای تعیین کننده احکام هستند راهی غیر از فقه وجود ندارد. فقه است که می‌تواند به این نیاز بخش مهمی از جوامع دینی پاسخگو باشد. حذف فقه و نشاندن علوم دیگر بجای آن نه تنها از نظر تئوری ناتمام است و محل گفتگوست، بلکه از نظر اجرایی نیز مورد تردید است. در پایان متذکر می‌شوم؛ همانطوری‌ که علامه طباطبایی در تفسیر المیزان تصریح نموده‌اند «حدودالله» که در قرآن آمده است ناظر به شریعت است ولی نه شریعت بیگانه از اخلاق، بلکه شریعتی که استوار و همراه با اخلاق است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad