eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
742 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢هم اندیشی «وظیفه حاکمیت در قالب فقه حکومتی نسبت به نظارت بر بانک‌ها در خلق پول» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باب مناسب برای گفتگوی فقهی شیعه و سنی، مسائل مستحدثه است ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد سید میرتقی حسینی گرگانی، استاد خارج فقه حوزه علمیه قم: 🔹در مثل مسائل مستحدثه می‌توان گفت‌وگوی خوبی با اهل‌سنت داشت چون اجماعی در مسئله نیست و سنت‌ها متفاوت است و قول پیامبر نیز وجود ندارد و سراغ قواعد باید رفت. 🔹فقیه باید مصلحت عامه را در نظر بگیرد و این با استصلاح کاملاً متفاوت است؛ زیرا در آن، بنا بر مصلحت تراشی نیست بلکه مصلحت واقعیه در نظر گرفته می‌شود و فقیه باید آن را تحلیل کند. 🔹از جمله مسائلی که قابل بحث است، در نظر گرفتن آثار فتوا است، فقیه باید آثار وضعی و اجتماعی و فردی فتوایش را در نظر بگیرد. مثلاً فتوایی که رهبری در مورد سلاح هسته‌ای دادند آثار کشوری و بین‌المللی کاملاً در آن لحاظ شده است. نمی‌توان این حکم را حکومتی دانست چراکه اگر قائل به جواز شویم شریعت اجازه می‌دهد در یک لحظه جان میلیون‌ها نفر گرفته شود. 🔹اینکه این هفت مذهب بخواهند به‌تقریبی برسند لازمه‌اش این است که به صورت مقارن به مباحث بپردازند تا اختلافات و افترائات کمتر بشود. بدون فقه مقارن و علم الخلاف و یا اختلاف نمی‌توان به‌تقریب رسید. لازمه این امر، کنار گذاری تعصبات است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢همایش ملی فلسفه فقه نظام 🎤با سخنرانی: استاد علی اکبر رشاد استاد ابوالقاسم علیدوست استاد محسن اراکی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقهای عرب زبان برتری در فهم نصوص نسبت به فارسی زبان‌ها ندارند ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد سید محمدتقی قادری، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم: 🔹قریب به‌اتفاق فقهای فارسی‌زبان، مسلط بر محاوره عربی بوده و هستند و تدریس آنان در نجف اشرف به زبان عربی بوده است. 🔹از قرن سوم تاکنون پیوسته فقهای عربی و ایرانی چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی، صاحب جواهر، شیخ انصاری، آقای حکیم، آیت‌الله خویی و امام خمینی را داشته‌ایم که آثار فقهی و اصولی آنان در اختیار ماست و ما هیچ تفاوتی در فهم آنان از متن کتاب و سنت به لحاظ عرب یا فارس بودن نمی‌بینیم. 🔹در این‌که تفاوت فرهنگی و جغرافیایی می‌تواند در فهم فقها از کتاب و سنت تأثیر بگذارد، نمی‌توان آن را انکار کرد. ولی در این‌که میزان این تأثیرگذاری تا چه اندازه و در کدام بخش و از حوزه فقه بوده است نیاز به تحقیقات موسع و مستندی دارد که نمی‌توان با یک مورد خاص به نتیجه کلی دست پیدا کرد. مشروح گفتگو👈 https://b2n.ir/309725 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کتاب جدید «رئیس قوه قضائیه» منتشر شد 🔹کتاب «تعارض اصل و ظاهر در فقه و قانون» که رساله دکتری رئیس قوه قضائیه می‌باشد، در چهار فصل «کلیات»، «شرایط تقدم اصل یا ظاهر و مبانی حجیت آنها»، «مصادیق تقدم اصل یا ظاهر» و «بررسی و نتیجه گیری» به نگارش در آمده است. 🔹یکی از مهم‌ترین مواضع کارایی تعارض میان اصل و ظاهر در رفع اختلاف و احقاق حقوق انسان‌هاست که در حوزه قضا انجام می‌شود؛ چراکه در مقام ارزیابی ادله طرفین دعوا، گاهی اصل با ظاهر تعارض پیدا می‌کند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/404125 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢صدور ویزا، مصداق امان به کفار است ✔️استاد عباس کعبی، در نشست علمی «روش‌شناسی اجتهاد رهبری در "ثلاث رسایل فی الجهاد" »: 🔹در کتب فقهی، متعلق جهاد عناوینی مانند مشرک و اهل کتاب و منافق و یا من خرج علی الامام معرفی شده است اما ایشان طاغوت محارب را مسلماً کان أو کافرا، متعلق جهاد می‌داند که یک عنوان بدیعی است. 🔹مقام معظم رهبری نسبت به تعارض ادله و یا اطلاقات و تقییدات مطرح در ادله بسیار محتاط هستند و اقوال متقدمین را موردبررسی قرار می‌دهند. درمجموع ایشان بین فقه سنتی و فقه متجدد، مکتب تلفیقی ویژه‌ای را ارائه داده‌اند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/685325 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سیزدهمین شماره دوفصلنامه علمی تخصصی «پژوهشنامه میان‌رشته‌ای فقهی» منتشر شد ✔️شماره سیزدهم دوفصلنامه علمی تخصصی «پژوهشنامه میان‌رشته‌ای فقهی» به صاحب‌امتیازی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیرمسئولی عباس مصلائی‌پور یزدی منتشر شد. 📜عناوین مقالات این شماره بدین قرار است🔻 🔸ماهیت صدور سفته در فقه امامیه 🔸تحلیل فقهی-حقوقی برخی از مواد قرارداد مشارکت مدنی بانکی 🔸اصل آزادی قراردادی با نگاهی به آیه ۲۹ سوره نساء 🔸بازپژوهی فقهی – حقوقی در تقسیم اعمال حقوقی 🔸بررسی حکم فقهی مالکیت مراتع و واگذاری آن در فقه امامیه 🔸واکاوی ادله اثبات ضمان منافع مستوفات در فقه و حقوق امامیه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه حکومتی، از انقلاب اسلامی شروع نشد ✔️در نشست علمی «امکان‌سنجی اصول‌فقه حکومتی» مطرح شد: 🔹امام که حاکم شرع بود و مبتکر فقه حکومتی است می‌گوید من همین اصول‌فقه جواهری را قبول دارم. 🔹بعضی از معاصرین قائل‌اند که تمام اصول‌فقه در فقه حکومتی نیاز به تحول و تغیر دارند؛ اما در مقابل این‌ها کسانی‌اند که این مقدار تغییر را لازم نمی‌دانند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/295455 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحول و تکامل در اصول فقه لازم است ✔️آیت الله جعفر سبحانی: 🔹تحول و تکامل در اصول فقه لازم است. تدریجاً در این علم دست‌کاری شود و هر علمی را در آن دست‌کاری نکنیم آن علم می‌میرد چراکه علم موجود زنده‌ای است که باید کم‌کم تکامل پیدا کند. 🔹اگر در علم اصول حجیت فقه را ثابت نکنیم نمی‌توانیم قدمی برداریم و باید به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. 🔹عده‌ای معتقدند که تحول در اصول باید ریشه‌ای باشد درحالی‌که این کار به مصلحت نیست و نباید از پایه‌های علمی خود جدا شویم. 🔹تحول دومی که باید در اصول انجام شود مسئله حسن و قبح است که شیخ انصاری نیز در کتاب خودش به این موضوع اشاره‌کرده است. 🔹امروز در مراکش، تونس و مصر یک نوع تحولی در فکرشان ایجادشده و از اشعری گری دست کشیده‌اند و می‌خواهند فقهی را بر اساس مصالح خود ایجاد کنند که ما باید این موضوع را پیگیری کنیم. ادامه مطلب👈 https://b2n.ir/407719 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مراجع تقلید برای حضرت معصومه(س) ، مجلس نمی‌گرفتند ✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت‌الاسلام والمسلمین ناصرالدین انصاری قمی، تاریخ پژوه و استاد حوزه علمیه قم: 🔹وقتی تاریخ تولد و وفات اهل‌بیت(ع) دقیق نیست چه انتظاری می‌توان داشت تا تاریخ ولادت و وفات حضرت فاطمه معصومه(س) در تاریخ ثبت شده باشد. 🔹مرحوم آیت‌الله مرعشی در جوابی در مورد تولد و وفات حضرت معصومه(س) فرمود من با این که نسّابه آل رسول (ص) هستم اما به تاریخی در این مورد برنخوردم و تاریخی را معین نکردند. 🔹تنها دو حدیث در رابطه با حضرت معصومه(س)، صحیح است که عبارتند از👈 https://b2n.ir/536110 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢این نسبت دادن‌ها نشان از بی‌خبری است ✔️نکاتی بر نظرات اخیر استاد سند/ ابوالقاسم علیدوست: 🔹در شبکه‌‌ها آمده بود که آیت‌الله خویی فقه را به انحراف کشانده است. ایشان بها را به سند روایات می‌داد در حالی که باید به محتوا و متن حدیث توجه ویژه کرد این اندیشه به یکی از اساتید نجف که با او مصاحبه شده است نسبت داده شده است. 📜در پیوند با متن فوق یادکرد، چند نکته لازم است👈 https://b2n.ir/239831 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تعامل کلینی با راویان واقفی در فروع کافی ✔️در نشست پژوهشی در قم بررسی شد: 🔹حدود ۶۰ راوی از واقفیه در اسناد ما وجود دارد که حدود ۸۵۶۸ روایت از کتب اربعه را شامل می‌شود. در مثل علی بن ابی حمزه، نجاشی توثیقی مطرح نمی‌کند. مرحوم شیخ طوسی به واقفی بودن وی اشاره می‌کند و بیان می‌کند که اصلی داشته است. مرحوم ابن غضائری وی را لعن کرده است و مورد طعن قرار داده است. این از نگاه رجالیین است اما بزرگان از روات مانند محمد بن ابی عمیر و صفوان بن یحیی، از وی روایاتی را نقل می‌کنند. تفصیل مطلب👈 https://b2n.ir/708744 #اختصاصی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad