eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
686 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فیلم اختصاصی اجتهاد از مراسم تشییع پیکر مطهر علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی و اقامه نماز بر پیکر این اسلام‌شناس عدالت‌خواه توسط آیت‌الله سید جعفر سیدان در حرم مطهر رضوی با حضور علما، فضلا و اساتید حوزه علمیه خراسان 🎞 دانلود نسخه با کیفیت فیلم: https://b2n.ir/q04956 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢حکیمی، مرد حکمت و رواداری ✍️محمدجواد استادی‌ 🔻در روزگاری که گروه‌‌‌گرایی و تفرق موج می‌‌زد، محمدرضا حکیمی آزاد از همه مرزبندی‌‌ها و منافع مرسوم، شیوه رواداری و همدلی را در پیش گرفت و به پیروی از سیره معصومین علیهم‌ السلام به گفتگوی حق‌‌‌جویانه با اهالی متکثر و متنوع اندیشه و نظر نشست. این روش ویژه او بود که موجب گردید است امروز طیف های گوناگون جامعه از ابعاد مختلف، نسبت به او ارادت و پیوندی عمیق داشته باشند و در سوگ او محزون گردند.‌ حکیمی دین را به معنای واقعی سازنده زندگی می‌‌‌دانست و زندگی خویش را آیینه‌‌‌ای برای بازتاب زندگی برآمده از نگره ‌های دینی قرار داد. عدالت به عنوان عصاره و گوهره‌‌ای برآمده از رویکردهای دینی همواره برایش دغدغه ای نه تنها نظری، بلکه عملی بود. او برخلاف بسیاری از نظریه‌‌‌پردازان مشهور عدالت، به آن‌چه پیرامون عدالت می ‌اندیشید، عمل کرد تا بدان‌‌جا که می‌‌توان او را یگانه دردانه‌‌‌ای دانست که حقیقتا آن‌گونه که می ‌اندیشید، زیست.‌ این دانشمند یگانه حتی در حوزه‌‌‌هایی که نسبت بدان نقد و نگاهی متفاوت داشت نیز خود از تسلطی ویژه برخوردار بود. حکیمی که او را مخالف و منتقد فلسفه می‌‌خوانند، خود به خولی فلسفه خوانده بود و تدریس می‌‌‌کرد و آن‌‌گاه به نقد آن می ‌نشست. هر چند گاهی کژاندیشان و بدسگالان فراسپهر اندیشه با نگاهی تحویل‌‌‌‌‌گرایانه رویکرد تفکیکی او را جریانی ضد گفتگو نمایش دادند، در حالی که منش او در عمر بیش از هشتاد سالش گفت‌‌‌وگو بوده است.‌ 👈متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/x43394 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢الحیاه حکیمی منبعی برای تمدن عدالت پایه ✍️بهمن دهستانی 🔻رحلت علامه حکیمی ما را به بازخوانی گران‌سنگ‌ترین اثر برجای‌مانده از او موسوعه یا دایره المعارف الحیاه(زندگی) فرا‌ می‌خواند چرا که بهترین میراث عالمان دین برای مردمان، کُتب حیات‌بخش آنان است. کتاب الحیاه مطابق توصیفی که مرحوم علامه حکیمی از آن در آثار خود بیان‌ می‌دارد و بر آن تأکید‌ می‌نماید، مجموعه‌ای است علمی، پژوهشی و تخصصی که در آن تعالیم اسلام بر پایه قرآن کریم و حدیث شریف گردآوری و تدوین شده است. این گردآوری و تدوین به‌گونه‌ای انجام پذیرفته و عنوان گذاری شده است که راه یک زندگی آزاد و پیشرو را، هم برای فرد و هم برای جامعه نشان‌ می‌دهد. زندگی‌ای برخاسته از متن مذهب، ارج نهنده به ماهیت والای انسان، شناسنده ماهیت متحول زمان و گراینده به محتوای جدی زندگی و حیات. در این کتاب به چهار رکن عمده نظر بوده است که مربع کاملی را تشکیل و هدفی عظیم را تبیین‌ می‌کند. مذهب، انسان، زمان و زندگی ارکان کتاب نفیس الحیاه استاد حکیمی را تشکیل‌ می‌دهد. مروری بر تاریخ تمدن و ادیان نشان‌ می‌دهد که نقاط عطفی در آن وجود دارد که با تدوین و تألیف دایره المعارف‌های بنیادین همراه گشته است...آرمان تمدن نوین اسلامی و تلاش‌ها برای جامعه سازی و دولت سازی بر اساس شاخص‌های دینی، بدون برخورداری از منابع مرجع که تعاریف قطعی و متکی بر اجتهاد ارائه نماید میسر نیست و دایره المعارف الحیاه از این منظر دارای جایگاه و نقش تمدن ساز برای تداوم حیات انقلاب اسلامی است. 👈یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/h43247 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📸 تصاویری از مراسم تشییع و بدرقه پیکر علامه حکیمی در حرم مطهر رضوی ✔️ مراسم تشییع پیکر مطهر علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی، صبح امروز در جوار بارگاه منور ثامن الائمه(ع) حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از بست نواب صفوی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شروع و پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله سید جعفر سیدان، در رواق دارالحجه به خاک سپرده شد. 🔰در این مراسم آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان و شماری دیگر از علما و اساتید، مسئولان و اقشار مردم حضور داشتند‌. 👈 مشاهده تصاویر: https://b2n.ir/a75716 👈مشاهده فیلم: https://b2n.ir/q04956 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢استاد حکیمی تجسم الحیات بود ✔️حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه 🔹استاد حکیمی شخصیت متفکری بود که متد تفکر او عمدتاً مبتنی بر قرآن و سنت است و فلسفه اسلامی را پیش آقا مجتبی قزوینی خوانده بود. مطالعاتی درباره برخی مکاتب فلسفی مانند مکاتب سوسیالیستی، مارکسیستی و لیبرالیستی داشت؛ چون که ایشان با جریان‌های روشنفکری ارتباط داشت، غیر از ارتباطی که با دکتر علی شریعتی داشت وقتی به تهران می‌آید با جریان‌های چپ آن زمان مانند حمید عنایت ارتباط داشت. 🔸اگر شخصیت مرحوم حکیمی را با کتاب دوازده جلدی «الحیات» تطبیق بدهید، متوجه خواهید شد که چقدر مطالب نو و بروزی را در حوزه بحث‌های مختلف مانند اقتصاد، کنز و تکاثر، مواسات، زکات، انفاق و … را با توجه به پرسش‌های زمانه، به‌صورت تفصیلی به توضیح و تبیین آن پاسخ پرداخته‌اند؛ بنابراین شخصیت فکری استاد حکیمی یک شخصیت قرآنی و روایی، ناظر به پرسش‌های زمانه بود. 🔹برخی افراد شعار عدالت می‌دهند، منبر می‌روند و کتاب می‌نویسند، ولی سوز و درد فقرا را ندارند. حکیمی نسبت به فقرا و نیازمندان جامعه دردمند بود و به‌همین خاطر حاضر به دریافت جایزه فارابی نشد؛ چرا که معتقد بود در ابتدا باید به فقرا و دردمندان جامعه پرداخت. 🔸مرحوم حکیمی، جامعۀ فقیر و نیازمند را می‌شناسد و بدان توجه دارد. صرفاً الحیات ننوشته بلکه دغدغه نیازمندان را دارد و با آن‌ها ارتباط دارد. حکیمی الحیات مجسم بود. اگر بخواهید بدانید زیست و سبک زندگی مرحوم حکیمی چیست، الحیات ایشان را بخوانید. 👈 متن گفتگو را بخوانید: https://b2n.ir/a11609 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام تسلیت مراجع و علما درپی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی ✔️حضرات آیات خامنه‌ای، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، جوادی آملی، وحید خراسانی و جمعی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه در پیام‌های جداگانه‌ای ارتحال علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند. 👈اینجا مشاهده نمایید: https://b2n.ir/u89938 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢بازتاب درگذشت «حکیم خراسان» در مطبوعات 🔖 روز گذشته، روزنامه‌های کشور هم‌صدا با هم بخشی از جلد خودشان را به درگذشت علامه فقید استاد محمدرضا حکیمی اختصاص دادند و از نگاه خود برای او تیتر زدند. وطن امروز «صدای سخن عدل» را تیتر زد. «وداع با وصی شریعتی» تیتر روزنامه سازندگی شد و تیتر «سیمای سپید عدالت» به روی جلد روزنامه ایران رفت. جام جم با درج تصویری زیبا از علامه حکیمی تیتر «همیشه در قید حیات» را به روی جلد برد. شرق «مرزبان توحید و فیلسوف عدالت» را تیتر کرد. جوان تیتر «درگذشت اسلام شناس عدالت خواه» را برای جلدش برگزید و تیتر «حکیم عدالت» هم به روی جلد رسالت رفت. «در جستجوی عدالت» تیتر روزنامه فرهیختگان شد و «حکیم عدالت» هم تیتری بود که روزنامه قدس برای جلدش انتخاب کرد. صبح نو تمام صفحه خود را به این حکیم وارسته اختصاص داد «خداحافظی با حکیم خراسان» را تیتر زد. 👈 اینجا ببینید: https://b2n.ir/q02886 🆔https://eitaa.com/ijtihad
🔺واکاوی اندیشه‌های علامه محمدرضا حکیمی 🎙سخنرانان: 🔹حجت‌الاسلام دکتر محمد علی مهدوی‌راد با موضوع: زیستن در سایه سار ثقلین 🔸حجت‌الاسلام دکتر رضا برنجکار با موضوع: الهیات الهی و الهیات بشری 🔹حجت‌الاسلام دکتر محمد صفر جبرییلی با موضوع: حیات فکری - سیاسی امامان شیعه 🔸حجت‌الاسلام دکتر محمد علی عبداللهی با موضوع: عینک وحی بر چشمان عقل ⏰ زمان: سه شنبه ۱۴۰۰/۶/۹ - ساعت ۲۱ الی ۲۳ 👈👈 لینک ورود به جلسه: http://vroom.ut.ac.ir/farabi33 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚سیر مطالعاتی پیشنهادی کتب استاد محمدرضا حکیمی ✔️استاد محمدرضا حکیمی در عمر پربرکتش آثار گران‌بهایی از خود برجای گذاشت. مجموعه آثارش در معرفی اسلام اجتماعی و حرکت آفرین از دوران جوانی و میانسالی به جامعه عرضه شد که از جایگاه خاص نزد اهل علم و تحقیق برخوردار است. علامه حکیمی از سویی دیدبان هوشیار و آموزگاری امین برای شریعت بود و از سوی دیگر، دادبان بیدار و فریادگری استوار برای عدالت. توحید و عدالت را خلاصه همه آموزه‌های وحیانی می‌دانست و به همین سبب همواره درد دین و مردم را داشت. او جهادی عظیم در تبیین صریح معارف الهی از خود نشان داد که از میان آنها موسوعه عظیم القدر «الحیات» برای ابد بر تارک کارنامه وی خواهد درخشید. او از سلسله «بیدارگران اقالیم قبله» بود و به چیزی جز «جامعه سازی قرآنی» بر مبنای «عقلانیّت جعفری» نمی‌اندیشید. از «دانش مسلمین» می‌گفت و از «سپیده باوران»ی بود که در تب انتظار طلوع «خورشید مغرب» می‌سوخت و دل به «تفسیر آفتاب» بسته بود. جان مایه «کلام جاودانه» او چیزی جز «پیام جاودانه» کتاب و سنت نبود و «مرام جاودانه» او راهنمای عملی برای سلوک «از زندگی تا ابدیت» به شمار می‌رود. اندیشه روشن، بیان نافذ و قلم شگفت انگیز او در این آثار و دیگر آثار وی کم نظیر است و چاره اندیشی‌های او برای دردهای روزگارش بسی آموزنده. 👈👈 آنچه در ادامه می‌آید سیر مطالعاتی پیشنهادی کتب استاد محمدرضا حکیمی است: https://b2n.ir/d29112 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚دومین جلد از کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» منتشر شد ✔️از میان مواریث گرانسنگی که در آن به معارف امام رضا(ع) پرداخته شده، می‌توان به جرأت کتاب شریف عیون اخبار الرضا(ع) که حاصل تلاش علمی «شیخ صدوق» است را سرآمد این کتب و رسالات درباره میراث عظیم امام هشتم(ع) دانست. 📗دومین جلد از کتاب «عیون اخبارالرضا(ع)» به تازگی از سوی گروه حدیث پژوهی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شده است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/e17864 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
123.pdf
76.2K
📂بیانیه «شورای علمای شیعه افغانستان» در رابطه با اوضاع جاری کشور ✔️این شورا تشکلی با هدف رسمیت بخشیدن به مذهب شیعه در قانون اساسی افغانستان، وارد کردن احکام و اعتقادات شیعه در نظام آموزشی، مبتکر «شورای اخوت اسلامی میان شیعیان و اهل سنت» به اهتمام مرحوم آیت الله آصف محسنی(ره) بنیان گذاری شد. محمدهاشم صالحی نیز رییس فعلی شورای علمای شیعه افغانستان است. 🌐مسلمنا 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢گستره کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین ✍️استاد علی‌اکبر رشاد 🔻عقل در مقام تحقیق در «دین» و «در باره دین» و نیز در دینداری و مقام تحقق دین، کارکردها و کاربردهای بسیاری دارد که این کارکردها به اقسام مختلف و متنوعی قابل تقسیم است. در یادداشت حاضر، ضمن ارائه هشت تقسیم براساس یکی از فراگیرترین تقسیمات کارکرد عقل، یعنی کارکردهای عام و کارکردهای خاص، به شرح مختصر موارد پرداخته می‌شود. نگارنده ضمن اذعان به این نکته که بحث مستوفا از این موضوع در یک مقاله به انجام نمی‌رسد، در ادامه، طرحنامه‌ای را با عنوان «ساختار تفصیلی کارکرد و کاربرد عقل در دین‌پژوهی» که می‌تواند دستمایه‌ای برای پژوهشی جامع و کامل باشد، پیشنهاد شده است. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/u48384 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دروسی درباره مقاصد الشریعة ✍️ حمیدرضا تمدن، فقه‌پژوه 🔻 یکی از عرصه‌های پرطرفدار در فقه و اصول مسأله "مقاصد الشریعة" است که البته کتب و پایان‌نامه‌های دانشگاهی بسیاری درباره آن نوشته شده است. نکته قابل توجه درباره مقاصد این است که گاه برداشت‌های پژوهشگران این عرصه با آنچه که نظریه‌پردازان این نظریه/علم مطرح کرده‌اند مغایرت دارد و به نظر می‌رسد دلیل آن را می‌توان در فهم نادرست کلام و آثار نظریه‌پردازان مقاصدی جست‌وجو کرد. بر اساس تجربه، به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود سلسله دروس و مباحثی را که مقاصدگرایانی مانند احمد الریسونی، جاسر عوده، عبدالله بن بیه، کمال الدین الامام و برخی دیگر ارائه کرده‌اند دنبال نمایند. برخی از مهم‌ترین آنها را معرفی می‌شود و مابقی را پژوهشگران می‌توانند در یوتیوب بیابند: ۱. «روح الإسلام - فهم النصوص الشرعية فهما مقاصديا - الدكتور محمد كمال الإمام»: https://youtu.be/QW1OVPxDue8 ۲. «علاقة مقاصد الشريعة بأصول الفقه - العلامة عبدالله بن بيه»: https://youtu.be/eCK8mcHzeXI ۳. «مقاصد الشريعة تأصيل وتفعيل 1_1 | د. أحمد الريسوني»: https://youtu.be/OVQQKITmncQ ۴. «سلسله دروس جاسر عوده با عنوان دراسات عليا حول المقاصد والاجتهاد (1/22)»: https://youtu.be/cVeFXhFAtms ۵. «سلسله دروس الحسان شهيد با عنوان مقاصد الشارع ومقاصد المكلف»: https://youtu.be/w8uabgDl5sk ٦. "سلسله دروس حیدر حب الله با عنوان الإجتهاد المقاصدي و المناطي": https://b2n.ir/d91515 ٧. "علم مقاصد الشريعة من الولادة الكامنة إلى الولادة الكاملة؛أحمد الريسوني": https://youtu.be/Jw8CoRqTx8E 🌀پیشنهاد دیگر به علاقه‌مندان این است که شرح کتاب الموافقات شاطبی که اثری مهم در زمینه مقاصدالشریعه به شمار می‌رود را دنبال نمایند. شرح دکتر معتز الخطیب بر این کتاب، جالب توجه و سودمند است: https://youtu.be/xt1YnziSirQ 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚فقه و ممیزی فرهنگی ✔️کتاب «فقه و ممیزی فرهنگی؛ تجزیه و تحلیل گفتگوها و تدوین مضامین اصلی دیدگاه‌های مطرح‌شده» به همت موسسه پژوهشی فرهنگی فهیم، ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد. این کتاب حاصل تجمیع و گردآوری مجموعه جلسات برگزارشده با این موضوع در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ذیل کلان‌برنامه «گفتگوهای فرهنگی» می‌باشد که این گفتگوها در سه سطح گفتگوی وزیر، معاونت‌ها و سازمان‌ها و ادارت کل استانی وزارتخانه با اصحاب فرهنگ و هنر تدوین شده است. اثر فوق در ۵ فصل و ۱۹۰ صفحه به موضوعاتی چون ممیزی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، ممیزی در دیگر کشورها، مبانی فقهی ممیزی، چالش‌های ممیزی، شفاف‌سازی مفاهیم قانونی و طرح مسائل و پیشنهادهای راهبردی می‌پردازد. 👈 معرفی کتاب: https://b2n.ir/a37279 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدار رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت با رهبر انقلاب در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم 🔻مروری بر مهمترین محورهای سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔹زمان شتابان می‌گذرد، از هر لحظه این چهارسال استفاده کنید. سفر رئیس‌جمهور به خوزستان و شنیدن از مردم جلوه مردمی بودن است 🔸از اشرافیگری و نگاه بالا به مردم اجتناب کنید. با مردم حرف بزنید، مشکلات را در میان بگذارید و از آنها کمک بخواهید 🔹در زمینه عدالت عقب هستیم و باید خیلی تلاش کنیم. بخشنامه‌ها و مصوبات دولت باید پیوست عدالت داشته باشد 🔸انقلابی بودن باید با عقلانیت همراه باشد. برای بازسازی انقلابی و عقلانی همه عرصه‌های مدیریتی همت کنید 🔹مشکلات و خطاها غالباً ریشه فرهنگی دارد؛ راه مقابله با جنگ نرم دشمن حمایت از حرکت‌های صحیح در زمینه فرهنگ است 🔸حل مشکل اقتصاد را موکول به تحریمها نکنید. برنامه‌ریزی برای حل مشکلات را با فرض وجود تحریم انجام دهید 🔹اقتدار دولت را در عمل نشان دهید. نباید حالت رهاشدگی در کارها احساس بشود 🔸اعتماد و امید مردم به دولت آسیب دیده و باید ترمیم شود. برای وعده‌ها روزشمار معین کنید 🔹تحرک و جنبه اقتصادی در دیپلماسی را تقویت کنید. دیپلماسی را به مسئله هسته‌ای متصل نکنید 🔸دولت کنونی آمریکا هیچ فرقی با دولت ترامپ ندارد؛ نمونه‌اش وضعیت فعلی افغانستان است 🔹در افغانستان ما طرفدار مردم هستیم. نوع رابطه ما با دولتها بستگی دارد به نوع رابطه آنها با ما 👈👈مشروح سخنان رهبر انقلاب را بخوانید:https://b2n.ir/g49467 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 ۱۳ شهریور آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه قم 🔔 ۲۰ شهریور آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌ علمیه خراسان 🔻حجت‌الاسلام رستم‌نژاد: 🔹مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی رسماً روز شنبه ۱۳ شهریورماه به صورت مجازی در قم برگزار خواهد شد. اولویت در آموزش، برگزاری کلاس‌‌ها به صورت حضوری می‌باشد، ولی با توجه به شرایط حال حاضر شیوع بیماری در کشور، همچنین با توجه به تبعیت از سیاست‌‌های اعلامی ستاد ملی کرونا، کماکان برگزاری کلاس‌ها، کارگاه­‌های آموزشی، نشست­‌های علمی و برگزاری هرگونه برنامه­ ای که مستلزم تجمعات باشد، به صورتغیرحضوری و مجازی برگزار خواهد شد. 🔹از اساتید تقاضا می‌شود با توجه به تجهیز و تکمیل سامانه آموزش مجازی، فایل‌های درسی را در سامانه پیشخوان حوزه‌های علمیه، بارگذاری کرده تا طلاب بتوانند به صورت مجازی از آن استفاده نمایند. 🔻حجت‌الاسلام علوی‌آزیز: 🔸سال جدید تحصیلی از ۲۰ شهریور در بیش از ۱۷۰ مدرسه علمیه و مرکز تخصصی در سه استان خراسان به صورت مجازی آغاز خواهد شد. با بهبود وضعیت شهرها نیز فعالیتهای آموزشی به صورت تدریجی از مجازی به حضوری تبدیل خواهد شد و با توجه به فضای فیزیکی هر مدرسه با برنامه ریزی مدیران مدارس در هر روز تعداد اندکی از طلاب در مدرسه حضور خواهند یافت. 🔸با توجه به واگذاری امتحانات طلاب جدید الورود به مدارس و برگزاری دوره تثبیتی در شهریور، شروع کلاس‌های آنان با نظر مدیران مدارس برنامه ریزی خواهد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📲 نسخه موبایلی کتاب شریف «نهج البلاغه» به همراه شروح، ترجمه و صوت 💠 شامل: 5 نسخه از نهج البلاغه، 31 ترجمه‌ و 11شرح نگاشته شده بر آن 🛅 تولیدکنند: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی 👈جزئیات + دریافت مستقیم از بازار، گوگل و مایکت: https://b2n.ir/w56019 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تلخیص کتاب اقتصاد ما جلد دوم.pdf
983.8K
🔺ایده‌های اساسی شهید صدر در اقتصادنا ✔️ «اقتصادنا» مهم‌ترین اثر اقتصادی شهید سید محمدباقر صدر است که ایده‌های اصلی در جلد دوم ارائه شده است. فایل فوق خلاصه‌ای از ترجمه جلد دوم کتاب اقتصادنا می‌باشد که در 25 صفحه از سوی حسین عبداللهی مکتوب شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ بزرگداشت خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی شش عالم فرزانه 👆 ✔️مجلس یادبود و بزرگداشت خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی شش عالم فرزانه و پرتلاش از طرف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار می‌گردد. 🕣 زمان: دوشنبه ۸ شهریور، ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۱:۳۰ 📲 لینک شرکت آنلاین (بر روی گزینه مهمان کلیک کنید): http://ac.ismc.ir/setad-markazi 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
✔️شماره ۸۱ فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و انجمن اقتصاد اسلامی ایران در ۲۳۶ صفحه منتشر شد. 🔻این شماره حاوی ۷ مقاله علمی- پژوهشی با عناوین: 🔹اقتصاد نهاد وقف/ نویسنده: ناصر جهانیان 🔸طراحی مکانیسمی برای ایجاد اتحادیه قرض الحسنه مبتنی بر فناوری‌های نوین مالی/ نویسنده: مهدی قائمی اصل و زهرا خلجی پیربلوطی 🔹راهکارهای ارتقای نظارت شرعی بازار سرمایه ج.ا.ا/ نویسنده: علیرضا فتاحی و شهاب خدابخشیان 🔸بررسی قابلیت پرداخت سود ثابت به سپرده گذاران بانک‌های اسلامی از کانال بیمه سپرده‌ها/ نویسنده: ابوالقاسم توحیدی نیا و حمید نصیری 🔹تدوین الگوی افزایش مصرف کالای داخلی بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی/ نویسنده: سیدمجتبی موسوی نقابی و مرتضی انوشه 🔸بررسی ادراکات دانشگاهیان و شاغلان بازارهای مالی درباره رویه‌های حاکمیت شرعی/ نویسنده: سید علی حسینی، فاطمه بابائی و وهاب قلیچ 🔹آسیب شناسی صکوک بانکی و ارائه راهکار بازار صکوک رقابتی در تجهیز منابع نظام بانکی ایران/ نویسنده: حسین حسن زاده، محمد قزلباش، علی رستمی پور و محمدحسین قوام 👈 معرفی مقالات + لینک دانلود: https://b2n.ir/w24991 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢به خاطر خرید «ریاض» به زندان انگلیسی‌ها رفت!/ برای خرید نسخ خطی، در نجف، برنج‌کوبی می‌کرد! ✔️هفتم شهریورماه سالروز وفات مرحوم آیت‌الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی، مرجع تقلید شیعیان است. او اگرچه به دانش تراجم و کتابخانه معروفش در شهر قم شهره است، اما زوایای دیگری از زندگی او نیز وجود دارد که تاکنون کمتر در رابطه با آن گفته شده است. به همین بهانه با حجت‌الاسلام ناصرالدین انصاری قمی، تاریخ پژوه واستاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفتگو کردیم. او در این گفتگو تلاش داشت تا زوایای دیگر علمی و اخلاقی آیت‌الله را بیان کند. 👈 مشروح گفتگوی اجتهاد از نگاه شما می‌گذرد: https://b2n.ir/u61768 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در زمان بمباران قم هم کتابخانه را ترک نکرد/ نسبت به روات احادیث، نظر مثبتی داشت ✔️حجت‌الاسلام‌ سیدحسین رجایی از شاگردان آیت‌الله مرعشی نجفی در گفتگو با «اجتهاد»: آیت‌الله مرعشی درعین‌حال که یکی از مراجع بزرگ بود اما در متن مردم خیلی متواضع و افتاده و فروتن بود و برای خودشان هیچ مقام و شخصیت اجتماعی فراتر از مردم قائل نبود. درعین‌حال که خیلی مورداحترام جامعه و مردم بود، با یک دید عظمتی به ایشان نگاه می‌کرد. ایشان در متن کارهای مردم بود و خودشان را برای خدمت به مردم وقف کرده بود و در خانه اشان نیز باز بود و نه دربان و حاجبی داشت و نه نگهبانی. در تمام طول عمر برای حج مستطیع نشد. ایشان می‌فرمود من هر چه به دست آوردم در راه علم خرج کردم. ایشان از وعده‌های غذایی خود کم می‌کرد تا با پول آن کتاب بخرد. این کتابخانه با این عظمتی که مایه افتخار جهان اسلام و مخصوصاً شیعه هست، نشان از همت ایشان دارد. در علم رجال خیلی قوی بود و در ابحاث علمی ایشان این مطلب خیلی نمود داشت. وقتی وارد بحث‌های رجالی می‌شد، بسیار عمیق وارد می‌شد و شرح‌حال بزرگانی که در سلسله اسانید بودند را بیان می‌کرد و ایشان در علم رجال معروف و مشهور بود. ایشان نسبت به روات احادیث، نظر مثبتی داشت و در مقام این بود که روات را تا حد امکان توثیق کند و جنبه مثبت را تقویت می‌کرد تا این اخبار زنده شود. این روش خلاف روش بعضی از معاصرین ایشان بود که آن‌ها جنبه نفی داشتند و مرحوم آیت‌الله مرعشی در این جهت، جنبه اثباتی داشت. 👈 متن گفتگو را در شبکه اجتهاد بخوانید: https://b2n.ir/q36719 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی و گنجینه جهانی مخطوطات اسلامی 🔻کتابخانه آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی سومین کتابخانه بزرگ ایران پس از کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه مجلس شورای اسلامی و سومین کتابخانه جهان اسلام است. این کتابخانه هم اکنون بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۲۵٬۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد. این کتابخانه باهزینه شخصی مرعشی نجفی در سال ۱۳۴۴ بنیان گذاشته شد و توسعه داده شد. این کتابخانه از لحاظ کیفیت نسخه‌های نفیس و کهن خطی اسلامی به عنوان بزرگترین کتابخانه در ایران و سومین کتابخانه جهان و مرکز بزرگ فرهنگی بین‌المللی در دنیا شناخته شده‌است. 👈 مشاهده تصاویر: https://b2n.ir/x89000 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرجع مردمی ✔️یک خصوصیّت مرحوم مرعشی نجفی در قم، انس با مردم بود؛ ایشان یک مرجع مردمی بود، با مردم ارتباط داشت، مأنوس بود؛ می‌آمدند، میرفتند، خیلی راحت با مردم برخورد میکردند. به قدری ایشان با مردم قم ارتباطشان نزدیک بود که خیلی‌ها ایشان را قمی میدانستند، هیچ‌کس ترکی حرف زدن آقای مرعشی را -خوب ایشان تبریزی بودند- ندیده بود. ایشان ارتباطشان با مردم خیلی نزدیک بود، حتی گاهی که بعضی از طلبه‌های ترک میرفتند با ایشان ترکی صحبت میکردند، ایشان فارسی جواب میداد. ارتباط با مردم یک خصوصیّت برجسته‌ در ایشان بود؛ ایشان با مردم، مأنوس و راحت بودند و اینها خصوصیّات ممتازی است. ایشان نسبت به امام و انقلاب نیز، از ابتدا همراهی داشتند. مرحوم حاج آقا مصطفی یکی از بیوتی که بعد از زندانی شدن امام با آنجا ارتباط داشتند، بیت مرحوم آقای مرعشی بود که با ایشان ارتباط نزدیکی داشتند و میرفتند و می‌آمدند. بیانات در دیدار دست‌اندرکاران کنگره آیت‌الله مرعشی ۱۳۸۹/۱۱/۱۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚حق ارتفاق در فقه امامیه؛ بررسی مصادیق، احکام و آثار آن 🔻معرفی کتاب ✔️ حقّ ارتفاق به معنای مشروعیّت تصرّف مالک زمینی در مِلک دیگری است تا با این تصرّف از مِلک غیرمنقول خود، بهتر استفاده نماید. چنین موضوعی با این ویژگی‌‌‌ها در منابع فقهی متقدّم و حتّی متأخّر امامیّه، مطرح و مورد بررسی، قرار نگرفته است. حقّ ارتفاق به این معنا، از حقوق مدنی کشورهای دیگر به منابع حقوقی و سپس کم و بیش در مطالعات فقهی، راه یافته است. البته حقوقی مانند حقّ انتفاع، حقّ اختصاص و هم‌‌‌چنین، حریم شباهت‌‌‌های با حقّ ارتفاق در استفاده‌‌‌ی مالک زمین از غیرمِلک خودش، دارند ولی تفاوت‌‌‌های مهمی هم با ارتفاق دارند و نمی‌شود بررسی آن‌‌‌ها را در فقه، پیشینه‌‌‌ی ادبیات حقّ ارتفاق شُمرد و به همین خاطر، از مشروعیّت مسلّم آن‌‌‌ها نیز پُل زدن به این مسئله، براساس قواعد فقه امامیّه غیرروشمند خواهد بود. مهم‌‌‌ترین، محور در این مسئله، بررسی مشروعیّت آن براساس رویکرد فقه امامیه است که با استفاده از عمومات دالّ بر حُسن معاشرت با همسایه‌‌‌ها، استحباب تعاون بر کارهای خیر و سیره عقلا، می‌‌‌توان آن را اثبات کرد. ماحق ارتفاق را برخلاف فقه حنفی، به مصادیق خاص منحصر نکنیم بلکه تعدد و تنوع آن را متناسب با تنوع کاربری‌‌‌ها در محدوده‌‌‌ی الزامات شرع، بپذیریم. مهم، خطوط کلی و روشن فقه امامیه است که همان گونه که در انشاء و استمرار آن قابل اغماض نیست در ترتب آثار کلی حقّ نیز بر ارتفاق، حاکم است .... 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/g62124 🆔 https://eitaa.com/ijtihad