eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
727 ویدیو
292 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نظام سازی انقلاب اسلامی ،آسیب‌ها و راهکارها 🎙سخنران: استاد محمود رجبی، رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 💠گفتگوی علمی با موضوع: امکان یا امتناع نظام سازی دینی 🎙با حضور: 🔸حجت‌الاسلام احمد رهدار، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🔸حجت‌الاسلام محمود شفیعی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید 🔸دکتر محمد جبارپور، عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) 📄 همراه با ارائه مقاله برتر ⏰ زمان: شنبه، ۹ بهمن ماه، ساعت۱۴ تا ۱۷، دانشگاه باقرالعلوم (ع) 📎لینک حضور در جلسه مجازی: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🆔 @ijtihad
💢حال عمومی آیت‌الله صافی گلپایگانی مساعد است ✔️دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی جهت انجام بعضی از آزمایش‌های پزشکی به بیمارستان مراجعه نمودند و بحمدالله تعالی حال ایشان خوب است. 🔻متن اطلاعیه به این شرح است: بسمه تعالی؛ به اطلاع مؤمنین محترم می‌رساند مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی امروز جهت انجام بعضی از آزمایش‌های پزشکی به بیمارستان مراجعه نمودند و بحمدالله تعالی حال ایشان خوب است. با تقدیر و تشکر از پیگیری‌های مؤمنان و ارادتمندان مرجعیت، عزّت و سربلندی شیعیان امیرالمومنین علیه السلام را در سایه لطف و عنایات حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف از خداوند متعال مسئلت داریم. گفتنی است، در فضای مجازی و در برخی رسانه‌ها از حال نامساعد این مرجع تقلید و بستری شدن ایشان در بیمارستان منتشر شده بود. 🆔 @ijtihad
🔔«آشنایی با فقه نظام تربیت» با ارائه اساتید و اعطاء گواهی ✅دوره بصورت حضوری و مجازی ویژه برادران و مجازی ویژه خواهران برگزار می‌گردد. 🗓 تقویم برگزاری دوره: پنجشنبه‌ها بمدت پنج هفته متوالی (ساعت ۱۵ - ۱۸) ⏱ تاریخ شروع دوره: پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ 📌تذکرات ۱. دارندگان مدرک کارشناسی دانشگاه و طلاب محترم سطوح عالی امکان حضور در این دوره را برخوردارند. ۲. جهت ثبتنام ،نام و نام خانوادگی خود را به شناسه کاربری @f_nezzam در پیامرسان ایتا و یا از طریق اسکن بارکد، پیام ارسال نمایید. 🔅هزینه ثبت‌نام: ۱. شرکت کنندگان حضوری ۱۰۰ هزار تومان ۲. شرکت کنندگان مجازی ۵۰ هزار تومان 🆔 @ijtihad
💢نگاهی به تفاسیر امام حسن عسکری(ع)، عیاشی و قمی ✔️ استاد محمدحسن ربانی بیرجندی؛ 🔹در میان نوشته‌های عالمان شیعی، نخستین تفسیر روایی که‌ می‌توان در حال حاضر به آن مراجعه کرد، تفسیر منسوب به امام حسن عسکری (ع) است؛ اما علما بر اساس این تفسیر سیر نکردند؛ یعنی اگر چه از آن روایت نقل کرده‌اند، اما آن را به عنوان یک کتاب متقن بدانند، اینگونه نیست. شک دارند که آیا کسی که این روایات را از امام حسن عسکری (علیه‌السلام) نقل و جمع آوری کرد، آیا همه را از خود حضرت نقل کرده است و یا اینکه خودش هم در آن چیزی را اضافه نموده است. 🔹کتاب روایی دیگری که در میان شیعه وجود دارد، «تفسیر عیاشی» است که تألیف محمد بن مسعود عیاشی سمرقندی است. وی از اکابر شیعه و استاد محمد بن عمر کشی بوده است. کتاب اختیار معرفه الرجال مرحوم کشی که به وسیله شیخ طوسی تهذیب و تصحیح شد و به عنوان اختیار معرفه الرجال باقی ماند؛ چون نام اصلی کتاب «معرفه الناقلین» بود. محمد بن عمر کشی بیشتر روایاتش را از استادش محمد بن مسعود عیاشی سمرقندی نقل‌ می‌کند. 🔹علی بن ابراهیم قمی صاحب تفسیر قمی است و به احتمال قوی در سال ۳۱۱ هجری قمری از دنیا رفته است. نجاشی از علی بن ابراهیم در کتاب خود یاد کرده است و در باب او تعبیرات جالبی آورد: «ثقه خبیر بالحدیث بصیر بالحدیث …» علی بن ابراهیم را شخصیت دانشمندی یاد کرده است؛ مرحوم کلینی بیشترین روایات کافی را از ایشان و او هم از پدرش ابراهیم بن‌هاشم نقل‌ می‌کند. کافی حدود ۱۶۰۰۰ روایت دارد که قریب ۷۰۰۰ روایت را از علی بن ابراهیم قمی نقل‌ می‌کند. 👈ادامه مطلب: https://b2n.ir/z04037 🆔 @ijtihad
💢از بودجه عمومی تا استقلال حوزه‌ علمیه ✔️حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب: 🔹حوزه به‌خاطر چهار قِران بودجه از حق‌طلبی کوتاه نمی‌آید. واقعا من بودجه دولت را به حوزه در همین حد چهار قران می‌دانم. شما بودجه کشور را که ۱۵۰۰ هزار هزار میلیارد تومان پول است را تقسیم کنید بر این بودجه‌ای که حوزه می‌گیرد تا ببینید چه درصدی به دست می‌آید. 🔸کمک دولت به روحانیت از کمکی که به بخشی از افراد آسیب‌پذیر می‌کند کمتر است. اکنون سالیانه حوزه حدود ۵۰۰-۴۰۰ قاضی تربیت می‌کند، قیمت تمام‌شده‌ی همین را به حوزه بدهید که حوزه چقدر تربیت می‌کند. ارتزاق طلبه‌ها و معیشت طلبه‌ها به هیچ‌وجه ربطی به دولت ندارد. 🔹اخیراً یک جایی دیدم که بودجه‌ی مجمع تشخیص مصلحت، مجلس خبرگان و… هم در نهادهای دینی به حساب آورده بودند. این‌ها که نهادهای حاکمیتی است و ربطی به ما ندارد. اما این را هم در این بودجه آورده بود. مثلاً بودجه‌ی عزاداری‌ها و … که بودجه‌ی دینی است را که مردم می‌دهند، فقط دولت یک پول بسیار کم برای سازماندهی آن می‌دهند. 🔸دانشگاه صنعتی اصفهان، ۵۰۰ هکتار زمین را ۵۰ سال قبل، زمان تأسیس برایش بلوکه کردند، کسی هم نگاه چپ به آن نمی‌کند. آن‌وقت برای کلِ حوزه‌های علمیه، ۱۰۰ هکتار که زمین در نظر می‌گیرند، همه روی آن علامت سؤال می‌گذارند. 🔹دولت حتی یک ریال بابت هزینه جاری مرکز خدمات پول نمی‌دهد و این مخارج منبع دیگری دارد. بنابراین هرچه مرکز خدمات از دولت پول می‌گیرد فقط خرج برنامه می‌شود. عمدتا هم برنامه درمان است و تامین اجتماعی، بیمه تکمیلی، صندوق قرض‌الحسنه و کارهای رفاهی برای طلاب. 🔸الان ما نمی‌توانیم همه طلاب محروممان را از این پرداختی دولت بهره‌مند کنیم. برای این موضوع ما که سازوکار درستی پیدا نکردیم، دولت هم پیدا نکرد! بنابراین الان زندگی طلاب با شهریه و کارهای خودشان اداره می‌شود. با نوشتن کتاب، منبر، تدریس و خدمت در نهادها. آن‌ها هم که فقط اشتغال به روحانیت دارند با کمک‌های مردمی اداره می‌شوند. بنابراین معیشت روحانیت دست دولت نیست. 🔹حق حوزه و روحانیت است موقوفاتی که مردم برای روحانیت در طول تاریخ قرار داده‌اند به روحانیت برگردد. حاکمیت در این صورت می‌تواند همه بودجه پرداختی خود را قطع کند. یعنی سازمان اوقاف بیاید تمام موقوفاتی که برای روحانیت وقف شده را به‌درستی، تنقیح و منظم‌شده از چنگ متصرفان درآورده و به دست خود روحانیت بدهد تا این غائله ختم شود. 🔸آن رقمی که ازسوی وجوهات مردمی به حوزه می‌رسد حداقل چند برابر بودجه دولت است. من از این موضوع اطلاع دارم. مثلا شهریه مقام معظم رهبری وجوهات است دیگر، می‌دانید که ایشان حتی یک ریال از غیر وجوهات شهریه نمی‌دهد. تنها شهریه خود مقام معظم رهبری برابری می‌کند با کل بودجه‌ای که دولت به نهادهای حوزوی می‌دهد. 🔹الان واتیکان از ثروتمندترین مراکز دنیاست. من یک بار به واتیکان رفته بودم؛ به صومعه(قسمت داخلی واتیکان) رفتم. چون واتیکان یک دولت‌شهر کوچک است و عین دانشگاه تهران است و نرده سبز هم دارد. حالا مقداری زمین بزرگ‌تری دارد. من داخل رفتم که کسی را آنجا راه نمی‌دهند. سفارت‌خانه‌ها هم بیرون است. داخل صومعه رفتم. یک جایی بود که نزدیک بانک مرکزی واتیکان بود. یک زیرزمینی بود که من آنجا ایستاده بودم. یک نفر گفت زیر پای تو بزرگ‌ترین مرکز ثروت جهان است. گفت اینجا خزانه مرکزی بانک مرکزی واتیکان است که پول‌دارترین مرکز دنیاست. دولت هم هیچ کمکی به آن نمی‌کند. ولی شرکت‌ها حمایت کامل دارند. 🔸من رفته بودم در یکی از دانشگاه‌های وابسته به واتیکان در کتابخانه آنجا. یک تجهیزاتی داشت برای حمل‌ونقل کتاب که بسیار گران‌قیمت بود‍! شما کتاب که انتخاب می‌کردی یک دست الکترونیکی می‌رفت کتاب را می‌آورد. می‌گفتند این را یک شرکتی به اصطلاح شما تبرعا داده به اینجا. این کارتل‌ها مثل شرکت زیمنس، حالا شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت را نمی‌دانم. ولی این‌ها یک تبرعات چندین میلیارد دلاری می‌کنند. الان شما می‌دانید دانشگاه‌هاروارد چگونه اداره می‌شود؟ تبرعا. الان مجموعه تبرعات این دانشگاه حدود بیست تا سی میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد! ذخیره! 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w22601 🆔 @ijtihad
اجتهاد
◾️پیکر آیت‌الله گرایلی در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد ▪️صبح امروز مراسم تشییع پیکر عالم ربانی و ا
🎥 فیلم و تصاویر مراسم تشییع و بزرگداشت آیت‌الله گرایلی در حرم مطهر رضوی 📸مشاهده کنید: https://b2n.ir/e18063 🆔 @ijtihad
💢تکالیف حاکمیت در قبال واکسیناسیون عمومی ✔️در مراحل حل مسائل فقهی مرتبط با موضوعات جدید، توجه به مبادی حِکمی، موضوع‌شناسی و حکم‌شناسی سه عنصر تعیین‌کننده هستند که در یکدیگر ‌تنیده‌اند. به همین جهت غفلت از هریک موجب نقصان در کل فرایند حل مسئله است. مبادی حکمی چالش‌های فقهی حاکمیتی به ماهیت جامعه و حاکمیت می‌پردازد و سازوکارهای بنیادین آن را مورد مداقه قرار می‌دهد. حجت‌الاسلام مهدی توسلی در مقدمه بحث خود به تفاوت فقه فردی و اجتماعی از منظری حکمی می‌پردازند. ایشان در ادامه به دلایل ساخت واکسن داخلی و ادله ضمان دولت در قبال صدمات دریافت‌کنندگان واکسن پرداخته و حکم رسانه‌هایی که در واکسیناسیون اخلال ایجاد می‌کنند به صورت اجمالی مورد بررسی قرار می‌دهند. 👈 بخوانید: https://b2n.ir/p66562 🆔 @ijtihad
⚡️جای خالی درس خارج «تفقه در دین» و «فلسفه فقه» مشهود است ⚡️ همه مشکلات عالَم را با درس خارج‌ نمی‌توان حل کرد ⚡️نیازی نیست فقه متکفل همه مسایل باشد ✔️حجت‌الاسلام مهدی مهریزی: 🔹اگر خلاء‌هایی از جمله اینکه درس‌های خارج به «تفقه در دین» و مسایل «فلسفه فقه» بپردازند، از دانش‌های تجربی بشری استفاده کنند، با مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌های حوزه‌های مطالعات دینی ارتباط داشته باشد و خروجی‌های علمی افزایش یابد، در این صورت‌ می‌توان گفت که دروس خارج در وضعیت مطلوبی قرار دارند. البته من معتقدم همه مشکلات عالَم را با درس خارج‌ نمی‌توان حل کرد، نیازی نیست که فقه متکفل همه مسایل باشد. فقه کارکرد خاص خود را دارد و نباید با افراط و تفریط به آن نگاه کرد بلکه باید یک طریق میانه و معقول داشت. 🔹حوزه‌های علمیه آینده روشنی خواهند داشت، اگر به دو مساله مهم توجه داشته باشند؛ اولین مساله اینکه از فقه خارج از توانش توقع نداشته باشند. بسیاری از مسایل، انسانی و بشری است و با فطرت و تجربه‌های عقلایی پاسخ داده‌ می‌شود به همین دلیل نباید گمان کرد که فقه‌ می‌تواند پاسخگوی همه مسایل باشد بلکه باید فقط در حوزه‌های مرتبط با فقه از آن استفاده شود. دومین مساله اینکه حوزه و دروس سیاست زده نشوند. 👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/u99226 🆔 @ijtihad
اجتهاد
🎥 گفتگوی حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو هیئت‌علمی فرهنگستان علوم اسلامی و کاظم قاضی‌زاده، عضو هیئت
💢قاضی‌زاده: حوزه باید ناصح و ناظر حکومت باشد/ امام خمینی به صراحت گفتند علما به وظایف خودشان برسند/ پیروزمند: اقامه دین وظیفه روحانیت است/ تقریرشما از امام تحریف ایشان است! ✔️حجج‌اسلام کاظم قاضی‌زاده و علیرضا پیروزمند در برنامه زاویه به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص «واشکافی نسبت میان حوزه‌های علمیه و ساختار حاکمیت» پرداختند و دیدگاه امام خمینی در این زمینه را مورد واکاوی قرار دادند. در این مناظره که با رعایت اخلاق مباحثه حوزوی و در عین اختلاف رای زیاد بدون هیچ‌گونه بی‌احترامی و حاشیه‌سازی انجام گرفت، در واقع شاهد تقابل مفهومی دو دیدگاه قابل توجه در بین حوزویان بودیم. یکی دیدگاهی که معتقد به لزوم حضور روحانیت در بخش‌هایی از حاکمیت برای اقامه دین‌ می‌باشد و دیدگاهی که خواهان حضور حداقلی روحانیت در ساختار حاکمیت دینی به جهت حفظ شأن نظارتی و نصیحتی‌ می‌باشد. طی این مناظره، استاد قاضی‌زاده سعی کرد از سیره آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی و صافی گلپایگانی در جهت فاصله گرفتن از امور حکومتی، به عنوان سیره مورد قبول امام راحل (ره) نیز یاد کند که با مقاومت حجت‌الاسلام پیروزمند مواجه شد. نقطه ثقل استدلال قاضی‌زاده، سیره امام در جهت سکونت ابتدایی در قم بعد پیروزی انقلاب اسلامی بود که به زعم ایشان حاوی این پیام بود که ایشان اساسا با ورود روحانیت به حاکمیت مخالف بود اما پیروزمند متن صریح وصیت نامه امام راحل را دلیل محکم اعتقاد راسخ امام خمینی به اسلام سیاسی و نظام سازی اقتصادی و …‌ می‌دانست که هیچ ان قلتی‌ نمی‌توان بر آن وارد کرد. 👈این گزارش را بخوانید: https://b2n.ir/f22467 🆔 @ijtihad
⚡️در بستر حکومت اسلامی ضرورتِ پرداختن به مسئله‌شناسی تشدید می‌شود ⚡️بعد از گذشت ۴۰ سال فقه‌الاقتصاد هنوز به اقتصادنا وابسته است ✔️استاد حمید درایتی: 🔹وظیفه فقیه اظهارنظر و ارائه حکم در مسائل پیشرو جامعه و عصر خودش است و فهمیدن حکم شرعی نیز در گرو فهم مسئله می‌باشد؛ پس بحث ما فراتر از موضوع‌شناسی است و مربوط به مسئله‌شناسی است. اگر ما مسائل مستحدث را به‌درستی نشناسیم چگونه می‌توانم حکم مسئله را از ادلّه‌اش استنباط کنیم. 🔹در بستری به نام حکومت اسلامی ضرورتِ پرداختن به مسئله‌شناسی تشدید می‌شود؛ امروزه برخی از انظار فقهیِ علما، تمام زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و خواه و ناخواه ناکامی حکومت اسلامی در اداره زندگی مردم به پای روحانیت و دین گذاشته می‌شود که ضرورتِ مسئله‌شناسی را صدچندان می‌کند. 🔹همچنان بعد از گذشت سالیان متمادی از انقلاب، بحث داریم که نظام بانکی ما اسلامی است یا نه! اصلاً آیا ما یک مدل بانکداری اسلامی می‌توانیم طراحی کنیم که نیاز‌های مردم را برطرف سازد؟ یا باید به وصله و پینه کردن نظام بانکداری فعلی بسنده کنیم و در جهت ترمیم آن بکوشیم. 🔹بعد از چهار دهه، برای اظهار نظر در مسائل اقتصادی،کتاب «اقتصادنا‌»یِ شهید صدر در عینِ کمال، به عنوان رفرنس و مرجع مطرح می‌شود و این یک ضعف می‌باشد؛ زیرا مربوط به قبل انقلاب بوده است و اگر آقای صدری در عصر الان بودند، حتما تولیدات علمی فاخرتر، جامع تر و کارگشا‌تری می‌داشت. 👈گزارش دومین جلسه توجیهی دوره سوم پودمانی اقتصاد حوزه علمیه خراسان + رونمایی از تقریرات دروس خارج فقه اقتصادی: https://b2n.ir/m49737 🆔 @ijtihad
💢بررسی فقهی ارز دیجیتال؛ استفتائاتی از مراجع ✍️عباس کنتراتی 🔻به نظر می‌رسد پول تنها کالایی است که صرفاً ارزش مبادله‌ای محض دارد و مالیت، منشأ و پشتوانه آن اعتباری و بر مبنای قراردادی است؛ این تحلیل قابل تعمیم در همه اشکال پول در ادوار مختلف است؛ ذات پول چیزی جز اعتبار نیست. در پول‌های کنونی مالِ با ارزشِ معین به واسطه اعتبار قانون‌گذار به‌عنوان واسطه مبادله تعیین می‌شود و نهایتاً با انتشار خارجی و با گردش در اقتصاد واقعی و نسبی که با تولید ملّی پیدا می‌کند ارزش ثانویه و متغیر آن پدیدار می‌گردد. در پول‌های کنونی اعتبار توسط قانون است و پشتوانه ارزش آن به ظرفیت تولید ملی و… وابسته است. بر این اساس نظریه خلق پول‌های مجازی و ارزهای دیجیتال قابل توجیه است؛ اما نقدها و اشکالاتی که حول آن وجود دارد از بین نمی‌روند و کماکان این اشکالات پابرجا هستند و این اشکالات سبب بسیاری از مفاسد دیگری چون «مشکلات امنیتی»، «تهدید اقتصادی واقعی اسلامی» و «عدم وجود پشتوانه» می‌شود. 📌نگارنده به‌صورت اختصاصی درباره‌‌‌ خرید و فروش و دیگر معاملات با ارزهای دیجیتال از مراجع تقلید در قم و نجف و برخی مجامع اهل سنت و علمای زیدیه استفتائاتی انجام داده است که در اختیار مخاطبان «شبکه اجتهاد» قرار می‌گیرد. 👈در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/m97961 🆔 @ijtihad
🔔نشست خبری «یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم» 🔹در آستانه صدسالگی حوزه علمیه قم و همزمان با سالروز رحلت آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی، نشست خبری «ستاد یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم» از ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۱۰ بهمن‌ماه در مرکز اسناد انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. 🔹این نشست با حضور حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس هیئت امناء و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام احمد خزائی رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و دبیر همایش، دکتر موسی فقیه حقانی رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر و دبیر علمی همایش، مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دبیر اجرایی ستاد یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم و جمعی دیگر از اعضای این ستاد برگزار خواهد شد. 🔹در این نشست خبری، ضمن تبیین اهداف، تشریح برنامه‌ها و گزارش اقدامات صورت گرفته، از پایگاه اطلاع‌رسانی «یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم» به‌طور رسمی رونمایی خواهد شد. 🆔 @ijtihad