💢نقدی به یادداشت «انقلاب اسلامی و رهبری کاریزماتیک»
✍️محمدجواد استادی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی
🔻برادر گرامی جناب آقای مهدی نصیری در یادداشتی با عنوان «انقلاب اسلامی و رهبری کاریزماتیک» چنان شتابزده و از روی هیجان نکتههایی را پیرامون انقلاب اسلامی و سازوکار رهبری آن عنوان کردهاند که مخاطب ناآشنا و عمومیتر را دچار کژفهمی میکند. به همین مناسبت نگارنده این یادداشت نکتههایی را پیرامون ادعاهای طرحشده در این یادداشت بازبینی میکند تا شاید زمینه اصلاح را فراهم آورد.
این نقد را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d60019
🆔 @ijtihad
💢پنج دلیل برای آدرسدهی غلط در خصوص تجویز فقهی قتلهای ناموسی
✔️اخیراً استاد سید مصطفی محقق داماد، حقوقدان و استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی با عنوان «دریغا اخلاق، دریغا اجتهاد!» پیرامون این حادثه دلخراش نوشته و معتقد است قوانین برگرفته از برداشتهایی فقهی، قتلهای ناموسی را بهاندازه کافی جرمانگاری نمیکنند و حتی به آنها جواز هم میدهند!
از اینسو، دکتر محسن برهانی، استاد و عضو هیات علمی حقوق جزا و فقه دانشگاه تهران و دانشآموخته حوزه علمیه قم در استدلالی پنجگانه، تحلیل نموده است که در خصوص ارتباط بخشی بین قتلهای ناموسی و تجویز فقه آدرس غلط داده شده و فقه هیچگونه تجویزی در این خصوص ندارد.
👈متن گزارش: https://b2n.ir/f51596
🆔 @ijtihad
💢بانوان فرهیختۀ مصر، از زینب علیها السلام مینویسند
✍️حسین عاملی
سرزمین مصر از همان قرون اولیه، محل زندگی بسیاری از دوستداران خاندان رسالت بوده است. با روی کار آمدن فاطمیان، بستر رشد محبت اهل بیت در دل مصریان فراهم تر شد. این عرض ارادتها تاکنون در این سرزمین باستانی به وفور مشاهده میشود.
پیرامون محبت ساکنان این دیار به حضرت زینب علیها السلام سخن زیاد است. وجود مقبره ایشان در قاهره بنا بر اعتقاد ساکنین آن بلاد، مانع از خاموش شدن یاد «سیده زینب» است. اما توجه به نمود این محبت در میان بانوان فرهیختۀ اهل سنت مصری، لطف دیگری دارد.
عایشه عبد الرحمن بنت الشاطی (۱۹۱۳-۱۹۹۸ م) را بیشتر با تالیفاتش در حوزۀ ادبیات عرب و علوم قرآن و کتاب «التفسیرالبیانی للقرآن الکریم» میشناسیم. او که در الازهر تحصیلات دینی خود را میگذراند، با وجود مخالفت پدرش در دانشگاه قاهره به تحصیلات غیر دینی نیز اشتغال ورزید. عایشه برای مخفی ماندن این ماجرا از پدر، از نام مستعار بنت الشاطی (دختر ساحل) در تالیفاتش استفاده میکرد.
توجه عایشه به احیاء جایگاه زن در جامعه، سبب تالیفاتی در این عرصه از جانب وی شد. او مکتوباتی در حوزۀ اهمیت نقش زن در جامعه با نگاه اسلامی و البته ضد فمینیستی دارد. این نگاه در کنار ارادت وافرش به سیده زینب سلام الله علیها، سبب تالیف اثری پیرامون آن بانوی بزرگ اسلام گردید.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/w31212
🆔 @ijtihad
💢نذر کردم همپای زینب(س) باشم
✔️دکتر آنطوان بارا نویسنده، روزنامهنگار و متفکر مسیحی اهل سوریه، از جمله شیفتگان سیدالشهداء (علیهالسلام) است و تا کنون دو کتاب دربارۀ نهضت امام حسین (علیهالسلام) به نامهای “الحسین فی فکر المسیحی (حسین در اندیشۀ مسیحیت)” و “زینب صرخه اکملت المسیره (زینب فریادی برای ادامه نهضت)” نگاشته است.
جملۀ مشهور آنطوان بارا “أنا حسینی … شیعی … مسیحی … عربی، و معرفه الحسین (ع) تحتاج إلى الإنصاف فقط” آن چنان در رسانههای عربی شهرت دارد که برخی از اصحاب رسانههای عربی او را شیعه دانسته و با مسیحی بودن او را تقیه میدانند!
او در سن ۷۰ سالگی در سال ۲۰۱۳ مسیر پیاده روی نجف تا کربلا را پیموده و در پاسخ به سوال از انگیزۀ او برای حضور در این راهپیمایی، گفته بود: نذر کردم که همپای زینب در مسیر کربلا شوم و حسین را آنچنان که شایسته است بشناسم.
👈گفتگوی انطوان بار با «اجتهاد» را بخوانید: https://b2n.ir/a73904
🆔 @ijtihad
🔔 دوره پودمانی «معماری و شهرسازی اسلامی»
🔺اساتید حوزه و دانشگاه در این دوره مباحثی چون اهمیت و ضرورت معماری و شهرسازی، فقه شهر و فلسفه شهر، تعامل فقه و موضوع و... ارائه میدهند.
🔺از جمله شرایط ثبت نام اتمام سطح اول حوزه میباشد و زمان ثبت نام از ۶ تا ۱۵ اسفندماه اعلام شده است.
🔺علاقه مندان برای شرکت در این دوره میتوانند به تارنمای نجاح به نشانی login.ismc.ir مراجعه نمایند.
🆔 @ijtihad
💢بررسی «جریان الصرخی» در عراق؛ مدعیات و حاشیهها
✔️دکتر عبدالوهاب فراتی:
🔹بعد از شهادت صدر دوم در تاریخ ۱۹۹۹ در این دوره یک نسلی از طلاب وارد حوزه میشوند که ورود برخی از این طلبهها به حوزه نجف مشکوک یعنی تهدید اینگونه است که برخی از این افراد با هدایت حزب بعث وارد حوزه شدند که شاید مهمترین فردی که متهم شده که تو این دوره وارد حوزه نجف شده الصرخی است؛ در اینکه آیا این عرض بنده سند معتبری داره یا نداره من خیلی دنبال کردم ولی سند موثقی که تأیید بکنه این اتهام را و این تحلیلها را من پیدا نکردم.
🔹به تدریج وقتیکه وارد سالهای بعد از سقوط صدام میشویم ما با یک پدیدهای در نجف مواجه میشویم به نام مراجع خود خوانده که شما اگر در برخی از کوچهها و شوارع نجف بهاصطلاح تشریف ببرید مرتب میبینید با بنرهای بزرگ نوشتن مثلاً فرض کنید المکتب المرجع الدینی مثلاً سماحه شیخ الفاضل البدیری یا قاسم مناعی یا مثلاً فرض کنید عدی الاعصم و امثال اینها زیاد بود این پدیده بیشتر در خیل شاگردان مدرسه صدر دوم شکلگرفته که به تدریج دروس خارج شروع کردن و بهتدریج مدعی مرجعیت شدن.
🔹المنهاج الواضحه (که در واقع رساله فقهی وی است.) و مسائل و ردود فی ابواب مختلفه دو اثر الصرخی است. وی در کتاب خود مباحثی را بیان میکند که بر اساس منهج و راه حوزه ننوشته و از الفاظ عجیبی بکار میبرد که نمیتوان از آن چیزی فهمید تا ثابت شود اما وی این روال استدلالهایی میکند؟
🔹معتقد است که مرجع دینی است و چون در مرجعیت اعلمیت را شرط میداند پس معتقده که اعلم است از همه ی مراجع کنونی در ایران و عراق (که وقتی حرف از ایران و عراق میشود یعنی منظورش اینه که اعلم از آقای سیستانی در نجف و اعلم از سید کاظم حائری در قم است)
🔹ادعای بزرگ دیگرش بحث ولایتفقیه است چون معتقد به اسلام و شرایط و صلاحیت افتاء دارد و اعلم از دیگران و از طرفی هم معتقد مرجع اعلم صلاحیت ولایت داره و اعلمیت را هم از شروط ولایتفقیه میداند خودش را ولیفقیه مسلمین میداند.
🔹الصرخی در کتاب به اصطلاح فقهی خودش علیه شیخ محمد یعقوبی (باجناق خود) که وی وصیت دوم صدر را دارد میگوید: وصیت دوم صدر دوم، فقط نشان میدهد که شیخ محمد میتواند فتوا بدهد، اما دلیلی بر اینکه شیخ محمد اجتهاد دارد و میتواند در مسیر مرجعیت قرار بگیرد ندارد. الصرخی آدم توانمندی در تولید حاشیه و شکاندن ساختار است. بههمین دلیل این جریان، جریان منحرفشدهای است و به ترویج یک سری عقاید میپردازد که در عراق منشأ ظهور جریانی میشود که امروز شما اسمش را میگذارید جریان انحرافی الصرخی.
👈ادامه مطلب را در اجتهاد بخوانید: https://b2n.ir/p89882
🆔 @ijtihad
💢بررسی انتقادی مواضع محقق داماد در خصوص رابطه روحانیت و سیاست
✍️دکتر علیرضا جوادزاده
🔻اگر بخواهیم خلاصهای گویا از سخنان دکتر محقق داماد را بیان کنیم، میتوان چنین گفت: روحانیت پس از نهضت مشروطیت، بدلیل دخالت در سیاست و اختلافات بوجود آمده (و اعدام شیخفضلالله نوری)، جایگاه و اعتبار اجتماعی خود را از دست داد. افول اعتبار و محبوبیت روحانیت، زمینه فاصلهگیری مردم از معنویت و دیانت، و تباهی جامعه ایران را بوجود آورد. شیخعبدالکریم برای رفع تباهی و بازگردان جایگاه و اعتبار سابق روحانیت، حوزهای علممدار و اخلاقمحور و بدور از دخالت در سیاست تأسیس نمود. اقدام ایشان مقرون به موفقیت بود و همین رویکرد ایشان بعدها در دوره آیتالله بروجردی نیز ادامه یافت. اما با وقوع انقلاب اسلامی و پیروزی در آن، مجدداً روحانیت وارد سیاست شد. عملکرد روحانیت در طول بیش از چهل سال، عملاً موجب دوری و فاصله گرفتن مردم از آنها گردید. بنابراین، بازگرداندن مقبولیت و محبوبیت روحانیت در میان مردم، در گرو فاصله گرفتن آنها از دخالت در سیاست است.
چکیده سخن دکتر محقق را میتوان در این جمله خلاصه کرد: «روحانیت جهت حفظ اعتبار و محبوبیت مردمی خود، باید از سیاست دوری گزیند».
📌نقدهای متعددی به بخشهای گوناگون تحلیل جناب دکتر محقق داماد قابل طرح است که به اختصار ذکر میکنیم:
۱. ابهام و تضاد
۲. تصویرسازی نادرست از تاریخ
۳. اجتهاد در مقابل نص
۴. خلط «قدر مطلوب» با «قدر مقدور»
۵. تالی فاسد (غفلت از یک اصل بدیهی)
👈متن کامل این نقد مفصل را در «شبکه اجتهاد» مطالعه کنید: https://b2n.ir/x28907
🆔 @ijtihad
18.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 پیام تصویری آیتالله جوادی املی به همایش ملی هزاره شیخ طبرسی
🖇۲۷ بهمن ۱۴۰۰، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائم شهر
🆔 @ijtihad
📚موسوعة الأصول الرجالية الأربعة مع تعليقات آيةالله البروجردي
✍️تأليفِ: الشّيخِ محمود دُرياب النجفي
📖 مصادر اولیه رجال؛ رجال طوسی- نجاشی، الفهرست طوسی و... با تعلیقات آیتالله بروجردی از سوی عتبه عباسیه به چاپ رسیده است.
👈معرفی اثر: https://b2n.ir/e37823
🆔 @ijtihad
🔔 آئین تکریم آیتالله سید محمد حسینی زنجانی
📅 زمان: شنبه، 30 بهمن 1400، ساعت 9 الی 11
📎 لینک ورود به عنوان مهمان: https://vc.bmn.ir/ch/zanjan
🆔 @ijtihad
🔔گرامیداشت شیخ آقا بزرگ تهرانی
🎙سخنرانان: رضا استادی، رضا مختاری، محمد برکت، اکبر ثبوت، ابوالضل حافظیان بابلی، محمدحسین حکیم، محمدابراهیم ذاکر، عبدالحسین طالعی، سید محمد طباطبایی بهبهانی، سید علی طباطبایی یزدی و ناصر گلباز
👤شیخ آقابزرگ تهرانی (18 فروردین 1255 ـ 12 اسفند 1348) مؤلف الذریعه الی تصانیف الشیعه (در 29 جلد) بزرگترین و مهمترین دائرة المعارف کتابشناسی شیعه است. کتاب طبقات اعلام الشیعه (در 17 جلد) از دیگر آثار مهم و ارزشمند اوست. وی با این آثار گام بزرگی در شناسایی آثار و نسخ خطی اسلامی و احوال عالمان در حوزههای مختلف علوم برداشت.
⏰ زمان: یکشنبه، اول اسفندماه 1400، ساعت 18
📌 این سخنرانیها به صورت ظبط شده در صفحه اینستاگرام موسسه به نشانی @mirasmaktoob و صفحۀ آپارات به نشانی www.aparat.com/mirasmaktoob پخش خواهد شد.
🆔 @ijtihad
💢به چه وجه روحانیون را مفت خوار قلمداد میکنی؟/ مفت خوار تو هستی یا آنها!
✍️مرحوم آیتالله العظمی سید احمد شبیری زنجانی مینویسد:
🔻سلسله روحانیون که احکام دینیه را به شما مجانی تعلیم میدهند و عارضه روحی شما را مجانا دفع و رفع میکنند و در معاش خودشان به نان فقرا شرکت مینمایند آیا آنها از شما طلبکارند یا شما از آنها؟
از خود شما انصاف میطلبم؛ پس با این حساب تو به چه وجه آنها را مفت خوار قلمداد میکنی؟ حقوق فقرا را نباید تو بر آنها مزد حساب کنی برای اینکه آنها فريضه ذمه توست، چه از آنها فرایض دینی را یاد بگیری یا یاد نگیری، باید از بین مال خودت آنها را بیرون کنی. پس تو به اطباء روحانی مجانی مراجعه میکنی منتها این است که آنها به ملاحظه فقرشان از مالی که تو باید به فقرا بپردازی ارتزاق مینمایند، پس اگر حسابگر هستی حساب کن ببین باقی کار تو هستی یا آنها؟! مفت خوار تو هستی یا آنها؟!
لكن طرف حساب در این محاسبه کسانی هستند که احتیاج به روحانی و علاقه به معارف اسلامی دارند برای اینکه آنها اگر مفت خوار باشند از وجوهاتی که اینها میپردازند میخورند والا آنهائی که با معارف دینی ارتباط ندارند، در این موضوع طرف حساب نیستند برای اینکه آنها نه چیزی از روحانیون یاد گرفتهاند و نه چیزی به آنها پرداختهاند حساب آنها در يوم الحساب است نه دراین دفتر، پس آنها حق ندارند خودشان را داخل این حساب کرده اهل علم را مفت خوار بخوانند چون ارباب دیانت که در مسائل به آنها رجوع میکنند آنها میدانند که چه قدر از آنها خدمت دریافت میکنند خود آنها میتوانند قضاوت نمایند که گذران آنها مفت است یا نه، ولكن اینها بدون مطالعه پیرامون مذهب نگشتهاند تا خدمت اهل علم را بدانند و آنگاه قضاوت کنند که آیا اینها مفتخوارند یا نه».
📚الکلام یجرّ الکلام، جلد اول، ص ۱۲۲
🆔 @ijtihad