eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
686 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید: ای اهل حرم میرِ علمدار نیامد ... سقای حسین، سید و سالار نیامد 🏴عزاداری مردم در محضر امام خمینی (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید: ماجرای شهادت حضرت عباس (ع) به روایت رهبر انقلاب 📥 نسخه کیفیت اصلی: https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=28067 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️مصطفی ملکیان و تاریخ‌نگاری عاشوراء ✍️دکتر حسن انصاری جناب آقای مصطفی ملکیان ابراز داشته‌اند که ما از حادثه کربلا بسیار بسیار کم می‌دانیم و غالب روایاتی که نقل می‌شود مربوط به دوران صفوی به این طرف است و اینکه منابع چندان زیادی برای ثبت روایات تاریخی در قرن نخست وجود نداشته. آنگاه استناد می‌کنند به فرمان خلیفه دوم در رابطه با منع کتابت حدیث و اینکه گفت: حسبنا کتاب الله. من احتمال می‌دهم کثرت مطالعات استاد ملکیان در رشته‌های دیگر علوم مانع شده تا آن دانشمند محترم به درستی با تاریخ اسلام و منابع تاریخی و وضعیت تاریخ‌نگاری در صدر اسلام آشنایی یابند. 👈 چند نکته را اینجا تذکر می‌دهم و امیدوارم به نظر شریفشان رسانده شود: https://b2n.ir/q21365 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️عاشورا و راهبرد چند لایه ✍️استاد محمدتقی سبحانی واقعه عاشورا بارها و بارها مورد پرسش و کاوش قرارگرفته و هر چه زمان می‌گذرد، ابعاد ناگشوده دیگری بر زوایای کاویده پیشین آشکار می‌شود اما در این میان، فلسفه و انگیزه حرکت امام حسین(ع) به چالشی سخت در میان محققان تبدیل شده و تحلیل‌گران از هر سو با زاویه‌ای خاص به آن نگریسته‌اند. این نوشتار بر آن است تا نشان دهد که نهضت حسینی را باید در وسعتی فراخ‌تر از یک دوره و شرایط زمانی خاص و با نگاهی ژرف‌تر از یک رویکرد مشخص نگریست. با این افق نگاه، نه تنها عناصر این واقعه بهتر قابل فهم است بلکه بسیاری از ناسازواری‌های ظاهری را در یک طرح جامع و فراگیر می‌توان سازگار کرد. 👈این بحث‌ را در سه فراز دنبال می‌کنیم: https://b2n.ir/t75131 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ آرمان عاشورا؛ حكومت يا شهادت:تبيين نظريه عاشورايى علّامه عسكرى ✍️عباسعلى مشكانى سبزواری عبدالحسین مشکانی سبزواری ✂️مهم‏ترين مسائلى كه پيرامون قيام الهى سرور شهيدان عالم، وجود دارد برهه تاريخى، هدف و فلسفه آن و نيز نتايجى است كه از بطن اين قيام، درخت اسلام را بارور ساخته است. درباره هدف قيام اباعبداللّه‏ الحسين دو رويكرد عمده وجود دارد. ديدگاه نخست، شهادت‏ طلبى در راستاى اصلاح امت پيامبر را هدف آن حضرت می‌داند و دومين ديدگاه، دست‏يابى به حكومت را هدف حضرتش می‌شناسد. علّامه عسكرى با توجه به بحث كلامى علم امام، ديدگاه نخست را برگزيده و پس از ارائه ادلّه اثبات ادعا، به ويژه خطبه‏ها و نوشته‏‌هاى حضرت، به توجيه و توضيح ادلّه دومين ديدگاه پرداخته است. ايشان همچنين با نگاهى به شرايط اجتماعى زمان قيام، تشكيل حكومت توسط حضرتشان را ناممكن و يا بی‌تأثير معرفى می‌كند. صالحى نجف‏‌آبادى نيز با نگاهى مستقل از مباحث كلامى، سعى دارد تا با مؤيداتى تاريخى به اثبات ديدگاه دوم پرداخته و تشكيل حكومت اسلامى را هدف امام حسين عليه‏‌السلام معرفى نمايد. با توجه به ادلّه ارائه‏ شده دو ديدگاه و سنجش شرايط تاريخى قيام، نگارنده بر اين باور است كه نگاه نخستين صحيح بوده و ادلّه ارائه‏ شده از سوى دومين نگرش همراه با كاستی‌هاى جدى است. 🖇لینک مطالعه مقاله: http://marifat.nashriyat.ir/node/2463 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️عاشورای حسینی؛ عاشورای حماسه ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی 🔻نگاه حماسی به عاشورا و قیام حسینی، در تاریخ تشیع، نگاهی تقریباً نو، اصیل، عمیق و واقع‌بینانه به حادثه عاشورا است. نگاه حماسی و سیاسی به نهضت حسینی توانست بزرگ‌ترین انقلاب قرن، انقلاب اسلامی ایران، و یک نهضت بی‌نظیر و الگوساز را پدید بیاورد. این نگاه نخستین بار توسط مرحوم آیت‌لله کاشانی مطرح شد اما نتوانست نهادینه بشود و در میان مردم رواج یابد: در سال 1326 [75 سال قبل؛ مصادف با تأسیس رژیم جعلی اسرائیل] كه هیأتهای عزاداری به منزل ایشان رفتند وی در جمع آنان خطابه‌ای عاشورایی ایراد كرد: «آقایانی كه برای عزاداری گرد هم آمده‌اید آیا می‌دانید چرا حسین‌بن‌علی تن به شهادت داد. اینكه گفته می‌شود كه فقط برای شفاعت امت خود بوده، بی‌جاست. آن بزرگوار دشمن كسانی است كه پشت پا به مقصد مقدسش می‌زنند و از هتك نوامیس اسلام خودداری ندارند. آیا بر روضه‌خوانی فواحش شهر اثری مترتب است؟ حسین می‌خواست بازار ظلم و تعدی را، كه رواج یافته بود، از بین ببرد و مردم را درس شهامت و فداكاری بدهد. حسین می‌خواست به مردم بفهماند كه نباید زیر بار ظلم و جور رفت و در راه احقاق حق باید دریغ نداشت. حسین برای جلوگیری از اوضاع و احوالی نظیر آنچه امروز ما داریم، تن به شهادت داد. اگر ما درس فداكاری را از حسین فرا گرفته بودیم، گرفتار اوضاع غیرقابل تحمل امروزی نمی‌شدیم ... آقایان اگر شما در كربلا بودید و ناله حسین را می‌شنیدید آیا آماده همراهی با آمال و هدف می‌شدید یا خیر؟ اگر واقعا آماده كمك به حسین بوده‌اید، پس چرا حالا، حاضر به متابعت از دین و روش مقدس او نیستید؟ ... وضع مسلمانان در زمان یزید بهتر از حالا بود: كفار به مسلمین باج و خراج می‌دادند ولی حالا بر سر ما می‌كوبند. اسلام رو به توسعه می‌رفت و حالا رو به زوال است. وضع اجتماعی ما امروز به مراتب بدتر از زمان یزید شده است...» در ادامه این حرکت امام امت با همکاری برخی از شاگردان روشن‌اندیش خود همچون شهید مطهری تلاش زیادی برای تغییر این ادبیات به عمل آوردند. عاشورا را آنگونه که بوده است به مردم معرفی کردند. و مسیر را کاملاً تغییر دادند. یکی از انقلابی‌ترین، انقلاب‌سازترین و افشاگرانه‌ترین سخنرانی‌های امام امت، علیه رژیم ستم‌شاهی در عصر عاشورای 1383 قمری مصادف با 13 خرداد 1342 در مدرسه فیضیه قم انجام گرفت. (صحیفه نور، ج1، ص55-56) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️عاشورا؛ روزی که حقوق بشر را در کربلا سربریدند! ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عابدی ✂️جنگ مدام امام ضلالت با امام هدایت برای کسب فرصت غارت حقوق بشر(همان که در تعریف سیاست از آن به علم کسب قدرت یاد می‌کنند و از اصالت قدرت سخن می‌گویند) هر چند حتی در دوره حیات پیامبر هم خود را به اشاره نشان داده بود اما بلافاصله با رحلت وی به صورت خشن و سخت خود را نمایاند؛ ولی اوج این خشونت را تنها در تاریخ کربلا می‌توان دید؛ آن‌جا که امام هدایت «خون قلب» خود را برای بقای نظام هدایت مردم و تامین حق مردم فدا می‌کند و امامی دیگر (امامت ظلالت) برای حفظ قدرت و تداوم مسیر غارت حقوق بشر سَر از تن امام هدایت جدا می‌کند و این چنین است که در ظهر عاشورا این حق بشر است که بر سر نیزه می‌رود و این حق امامت مردم است که به مسلخ می‌رود. 👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/d61885 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣فراخوان مقاله 📝دو فصلنامه علمی روش شناسی علوم اسلامی (فارسی) 📝دو فصلنامه علمی مناهج (عربی) 📌در حال اخذ رتبه علمی پژوهشی ⏳مهلت ارسال آثار: ٣١ شهریور 🖇لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله فارسی: http://ravesh.akhs.bou.ac.ir/ 🖇لینک ارسال آثار و دریافت جزئیات برای مجله عربی: http://manahej.akhs.bou.ac.ir 👈 جزئیات: https://b2n.ir/b45531 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◼️ دومین سالگرد ارتحال عالم ربانی، فقیه الاقتصاد «استاد سید عباس موسویان» ⏰ زمان: امروز سه‌شنبه، ۱۸ مردادماه، ساعت ۱۸ 🕌 مکان: قم، حرم مطهر حضرت معصومه(س)، صحن امام رضا(ع)، مقبره ۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایزه حقوق ‌بشر اسلامی از آیت‌الله‌ جوادی آملی تکریم کرد ✔️ در هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی از آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی، به دلیل ادبیات‌سازی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تکریم به عمل آمد. جایزه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، جایزه ای (افتخاری) است که از سوی ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران به فعالان حقوق بشر یا قربانیان نقض حقوق بشر (حقیقی یا حقوقی) که در عرصه های زیر فعالیت برجسته و مؤثری دارند، فارغ از دین، نژاد، رنگ، جنسیت و ملیت، اهدا می‌شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ویژگی‌ها، امتیازات و ملاحظات طرح «اصلاح محدوده درسی سطوح عالی» ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد، درباره طرح اصلاح «برنامه آموزشی و درسی سطوح عالی حوزه‌های علمیه»، گفت: در این طرح محورهایی از جمله مقاطع آموزشی و طول سنوات تحصیلی هر مقطع؛ تقویم تحصیلی و ساعات درسی در هر روز؛ عناوین درسی و محدوده‌های درسی هر منبع؛ منابع جدید و بدیل برای منابع موجود، مورد اهتمام قرار گرفت و متناسب با هر محور، وضعیت موجود به صورت دقیق بررسی و ارزیابی شده است و سپس با حفظ اصول و ملاکات کلی تعیین شده از سوی شورای عالی، پیشنهاداتی ارائه شد. 👈 بخوانید + پیوست: https://b2n.ir/p34792 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آخوند خراسانی و مشروطۀ سکولار، به روایت آیت‌الله بهجت 🔹امضاگیرندگان مشروطه، «ظاهرالصلاح» بودند و وجوهات خود را می‌پرداختند که آخوند خراسانی را در گرفتن مشروعیّت مشروطه، «فریب» دادند. 🔸امضای تأیید مشروطیت را زمانی از آخوند گرفتند که ایشان کاملاً مشغول به فکر و در حال آماده‌سازی و ترتیب مطالب درس بود. هنگامی که آخوند از پله‌های اطاق مطالعۀ شخصی به پایین می‌آمد تا به مجلس درس برود که تمام فکرش در جمع‌آوری درس بود و برای فکر کردن در امر دیگر وقت نداشت، اساس‌نامه و مرام‌نامۀ مشروطیت را به ایشان نشان دادند تا امضا کند. ایشان هم دید قانون اساسی و مجلس قانون‌گذاری و وکلا و نمایندگان مورد وثوق و منتخب مردم و… همه موافق اسلام و دین است و همۀ احکام و قوانین جاری مملکت بر طبق قرآن و اسلام و زیر نظر شش نفر از فقهای طراز اوّل است، بی‌درنگ در همان‌جا امضا کرد. 🔹کشته‌شدن مرحوم شیخ فضل‌الله نوری، مثل توپ در نجف صدا کرد، و علیه مرحوم آخوند خراسانی تمام شد. اگر این قضیه نبود، ریاست مطلقه و مرجعیّت عامه، مانند میرزای شیرازی بزرگ به ایشان می‌رسید. لذا وقتی بعد از قتل مرحوم نوری، نزد مرحوم آخوند آمدند، فرمود: دنیای مرا از بین بردید، آیا می‌خواهید آخرتم را هم از بین ببرید؟! 🔸آخوند ملا قربان‌علی زنجانی می‌گفت به نجف می‌روم تا دو نفر را تعزیر کنم: یکی آقای آخوند خراسانی و دیگری آقای شیخ‌الشریعه اصفهانی. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/x74048 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدگاه متمایز آیت الله‌سیستانی درباره «امربه معروف و نهی از منکر» ✍️ حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی 🔹درباره کیفیت تشریع دو فریضه امربه معروف و نهی از منکر، نظر مشهور بر این است که، وجوب این دو فریضه کفایی است نه عینی. با وجود چنین شهرتی، اختلاف فتوایی هم در میان فقها وجود دارد که مثال بارز آن، اختلاف سیدمرتضی و شیخ طوسی است؛ بنابه گزارش ابن ادریس حلی، نظر سیدمرتضی به کفائیت بود (۱) و بنابر متون فقهی شیخ طوسی، نظر او به عینیت.(۲) 🔹فقهای معاصر نیز رأی به کفائیت وجوب امربه معروف و نهی از منکر دارند، لیکن آیت الله سیستانی، در این مبحث، فتوای خاصی دارد که دیدگاه ایشان را متمایز از سایر آراء می نماید. ایشان، دو تکلیف را متوجه به مکلف می داند؛ امر و نهی، اظهار کراهت. امر و نهی، واجب است به وجوب کفائی، اما اظهار کراهت وجوب عینی دارد؛ یعنی اظهار کراهت به صورت قولی یا فعلی، از هیچ کسی برداشته نمی شود و همه باید اظهار نمایند: «وجوبه عندئذ كفائي يسقط بقيام البعض به، نعم وجوب إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا من ترك الواجب أو فعل الحرام عيني لا يسقط بفعل البعض، قال أمير المؤمنين (ع) (أمرنا رسول اللّٰه (ص) ان نلقي أهل المعاصي بوجوه مكفهرة)» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ در بیان دیگری نیز اینگونه میفرمایند: «و في كون وجوبه عينياً أو كفائياً وجهان، و لا يبعد الأول في إظهار الكراهة قولًا أو فعلًا و الثاني فيما يتوقف على إعمال القدرة كالضرب و الحبس مما كان من وظائف المحتسب في بعض الأزمنة السالفة» 📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج‌۱ ص: ۴۱۷ 🔹ایشان، بنابرهمین مبنا در ضمن بیان شرایط وجوب امربه معروف و نهی از منکر، در بیان شرط تأثیرگذاری چنین می گوید: «احتمال ائتمار المأمور بالمعروف بالأمر، و انتهاء المنهي عن المنكر بالنهي، فلو علم انه لا يبالي و لا يكترث بهما فالمشهور بين الفقهاء (رض) انه لا يجب شي‌ء تجاهه و لكن لا يترك الاحتياط بإبداء الانزعاج و الكراهة لتركه المعروف أو ارتكابه المنكر و إن علم عدم تأثيره فيه.» 📚المسائل المنتخبة (للسيستاني)، ص: ۲۸۷ 🔹به نظر آقای سیستانی، اگر احتمال تأثیر در فرد مورد امر و نهی هم نبود، احتیاط واجب است که نسبت به ترک معروف و ارتکاب منکر، اظهار کراهت نماید. بنابراین فتوا، همه باید در برابر ترک واجب و ارتکاب حرام، واکنش داشته و نسبت به آن بی تفاوتی نداشته باشند. هرچند هرکدام از مکلفین در مقام امر و نهی برنیایند، اما اینگونه نیست که تکلیف دیگری نداشته باشند، بلکه باید احساس مسئولیت کرده و کراهت خود را نسبت به منکر، آشکار سازند. و به عبارت دیگر، دو موضوع است و دو حکم، و اتیان به هرکدام تداخلی با اتیان دیگری ندارد. پس، کسی که امر یا نهی میکند، باید اظهار کراهت را هم مراعات نماید. ---------------------- ۱- السرائر الحاوي لتحرير الفتاوى؛ ج‌۲ص: ۲۲ ۲-النهاية في مجرد الفقه و الفتاوى، ص: ۲۹۹ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به مکتب فقهی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ✍️ حجت‌الاسلام سلمان رئوفی 🔻تاکنون تعاریف مختلفی از مکتب‌شناسی فقهی ارائه شده است؛ به نظر نگارنده، مکتب‌شناسی فقهی یعنی بحث از مبانی روش‌ساز که مراحل و ‌روش‌های اجتهاد هستند. این سه حیطه، بیشتر در بحث‌های مکتب‌شناسی وجود دارد؛ چون مکتب‌شناسی فقهی، یک امر اعتباری است و امری نیست که وابسته به‌واقع باشد؛ بنابراین تعریف این علم، وابسته به اغراض ما است و غرضمان یک شناخت هدفمند و نظام‌مند از اجتهاد است. حال برای نیل به این غرض، باید چه جاهایی و چه مطالبی را بررسی بکنیم؟ به نظر می‌رسد همۀ این‌ مباحث، در دو قالب کلیِ موضوع شناسیِ فقهی یا حکم شناسی فقهی قرار می‌گیرند. به‌طور کلی دو مکتب نجف و قم داریم که این مکاتب در آن نقاط اصلی با هم تفاوت دارند. مکتب آقای خوئی در موضوع شناسی، ظهورگیری، در بحث‌های رجالی و هم در اجرای قوانین با مکاتب دیگر فرق دارند. البته ترجیحمان این است که مکاتب، نام‌گذاری علمی بشود؛ مثلاً مکتب شیخ انصاری مکتب استدلال‌محور و مکتب آیت‌الله ‌بروجردی به نظر می‌رسد مکتبی با رویکرد تاریخی است. سؤال این است، رهبر معظم انقلاب ذیل کدامیک از این مکاتب فقهی قرار می‌گیرد؟ روش ورود رهبری به مسائل فقهی چگونه است؟ مبانی ایشان در موضوع شناسی چیست؟ و مراحل بررسی و تعین موضوع چگونه خواهد بود. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/d65766 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ماجرای انتشار کتاب موهن «آیات شیطانی» و فتوای ارتداد رشدی توسط امام(ره) ✔️مهرماه ۱۳۶۷ بود که انتشارات وایکینگ انگلستان -زیرمجموعه‌ی انتشارات پنگوئن- کتاب جدیدی به نام «آیات شیطانی» را به قلم سلمان رشدی منتشر کرد؛ کتابی پانصد و چهل و چند صفحه‌ای که در قالب داستان‌های خیالی به شخصیت پیامبر گرامی اسلام، سایر پیامبران الهی و مقدسات اسلامی توهین کرده بود. موج سنگین تبلیغاتی رسانه‌های آمریکایی و غربی از سویی و ترجمه‌ی سریع و توزیع گسترده‌ی آن به زبان‌های مختلف از سوی دیگر باعث شهرت آن کتاب شد. همین مسئله باعث عکس‌العمل‌های متعددی در جهان اسلام گردید که مهمترین آنها صدور حکم ارتداد نویسنده‌ی کتاب از سوی امام خمینی رحمه‌الله‌علیه بود. khamenei.ir به بازخوانی ماجرای انتشار کتاب موهن و اهمیت حکم تاریخی امام خمینی رحمهالله‌علیه مبنی بر ارتداد سلمان رشدی می‌پردازد. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a46680 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند «افسانه آیات شیطانی» ❓سلمان رشدی چه نوشت که باعث دستور امام_خمینی (ره) برای مرگش شد؟! ➕پاسخ اجمالی به شبهات مربوط 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔چهارمین مدرسه پارلمانی «قانون‌گذاری، مبانی، شاخص‌ها در افق کارآمدی» ⏳زمان ثبت‌نام: 20 الی 29 مردادماه 1401 🖇 لینک ثبت نام: cmir.parliran.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست مجازی «بررسی مبانی علامه طباطبائی ( ره) در اصول فقه» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرحانی 📆زمان: دوشنبه ٢۴ مرداد ١۴٠١ ساعت ١۶ 🖇 لینک نشست: https://meeting.atu.ac.ir/ch/anjoman-afl 🔖ثبت درخواست صدور گواهی: https://digiform.ir/wcd44607a 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ثمرات سنخ شناسی مسئله اصولی ✍️محمدعلی ملک ازجمله ثمرات مهم سنخ شناسی مسئله اصولی، ورود و خروج دقیق به مسئله است. بدیهی است برای دستیابی به این مهم، ابتدا بایستی دانشمند اصولی دسته‌بندی صحیحی از مسائل علم اصول ارائه داده باشد. در ادامه قصد داریم یک نمونه کاربردی در این زمینه را بررسی کنیم. شهید صدر برای مباحث الفاظ علم اصول تقسیم‌بندی ارائه کرده است و مثال‌هایی برای هر دسته زده است. ایشان ذیل یکی از اقسام مباحث الفاظ علم اصول مبحثی را مثال زده‌اند (وضع و معانی حروف) و دیدگاه آخوند خراسانی را در آن مبحث نقد کرده‌اند که از نقد ایشان متوجه‌ می‌‌شویم اساساً آخوند خراسانی آن مبحث را ذیل دسته دیگری از مباحث الفاظ علم اصول مدنظر شهید صدر، تحلیل کرده است. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/x34141 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست/ شجریان اگر دویست‌ و‌ ده‌مرتبه هم قرآن را می‌خواند، به حرمت موسیقی نمی‌رسید/ اندیشه‌ای که هر غنایی را قول زور بداند و آن را حرام تلقی کند، صحیح نیست ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹هیچ فقیهی با هنر مخالف نیست؛ دودسته از فقها درباره موسیقی نظر داده‌اند. یک دسته که با تلاش برای ضرورت‌انگاری درباره پدیده موسیقی تلاش دارند که تا جایی که ممکن است، همه‌ی انواع موسیقی را حلال و جایز بدانند. دسته‌ای دیگر نیز با تلاش برای آوردن موسیقی در جایگاه فتاوای تنزیهی و اعلام حرمت تمام انواع و اشکال موسیقی، خود را در جایگاه مراجع تقلید نشان بدهند. البته روشن است که مراجع معظم تقلیدی که بر قله‌های رفیع فقه هستند، از چنین اشکالاتی به‌دورند. 🔸بین آیات و روایاتی که در حوزه غنا و موسیقی وجود دارد، یک رابطه دوطرفه است. برای مثال، خواننده‌ای که شعر حافظ را با ترجیع و طرب نمی‌خواند، نه لهوالحدیث است و نه قول زور و آیات الهی را مسخره نمی‌کند و آدمی را به گمراهی نمی‌کشاند، در نتیجه اشکالی در آن نیست؛ بنابراین اندیشه‌ای که هر غنایی را قول زور بداند و آن را حرام تلقی کند، اندیشه صحیحی نیست. 🔹مشکل دیگر، این است که غیر از فقها، افرادی که هیچ تخصص مرتبطی با حوزه موسیقی و هنر ندارند یا اگر تخصص دارند، در زمینه فقه، فهم درستی از اسلام ندارند، در این زمینه اظهارنظر می‌کنند. برای مثال مدتی قبل، فردی با استناد به گفته‌های مرحوم دکتر شریعتی که گفته بود: «هیچ سند، آیه و روایتی مبنی بر حرام بودن موسیقی وجود ندارد.» درخواست پخش صدای بانوان در موسیقی را کرده بود. 🔸آقای شجریان در کلیپی گفته بود: «من یازده تا بیست‌ویک بار قرآن را خوانده‌ام ولی جایی از آن ندیده‌ام که موسیقی را حرام کرده باشد. این حرمت موسیقی را آخوندها درست کرده‌اند؛ زیرا مردم دیدند هنرمندان و موسیقی‌دان‌ها موردتوجه قرار گرفته‌اند؛ ولی کسی از روحانیت مورد توجه نیست. برای همین روحانیت با استفاده از این وسیله، آن‌ها را از محور توجه مردم خارج و حکم به حرمت موسیقی کردند.» 🔹به نظر من، ایشان حتی اگر دویست‌ و‌ ده‌مرتبه هم قرآن را می‌خواند، به حرمت موسیقی نمی‌رسید؛ زیرا احتمالاً به دنبال کلمه الموسیقی و یا الغنا بوده‌اند که هیچ‌کدام از این‌ها در قرآن وجود ندارد. اگر شما روایاتی چون «و من الناس من یشتری لهو الحدیث» «لایشهدون الزور» و… را با تخصص فقهی بررسی می‌کردید، حرمت موسیقی را درک می‌کردید. فقه اسلام در بحث موسیقی، حرف‌ها و نکته‌های بسیار زیبا و دقیقی دارد که اهل‌فن باید آن را استنباط کنند. 👈 در «اجتهاد» بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/j46985 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_6032956233579760694.pdf
645.3K
📚 نظرية التعدی عن مورد النص عند الوحيد البهبهانی ✍️تأليف: وفی المنصوری 🔖نشر: مؤتمر إحياء تراث الوحيد البهبهانی 👈جزئیات: https://b2n.ir/p62940 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فهرست کتاب الشخص الاعتباری.pdf
687.4K
📗فهرست کتاب الشخص الاعتباری 🔻بخش اول کتاب "الشخص الاعتباري" از مجموعه کتب موسوعة الفقه المعاصر، تالیف دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه تا هفته اول شهریورماه ۱۴۰۱ در اختیار طلاب و اساتید معظم قرار خواهد گرفت. این کتاب در مدت ۳ کار گروهی اساتید دانشگاهی و حقوقدانان مطرح کشور و هم‌فکری فقهای دفتر فقه معاصر تالیف گشته و از معروفترین منابع فارسی، عربی و انگلیسی و پرونده‌ها قضایی بین المللی و مانند آن در موضوع شناسی کتاب استفاده شده است. جنبه‌هایی از شخص حقوقی در این کتاب بررسی شده است که کمتر در کتب فقهی شیعه با آن مواجه می‌شوید. مهم‌ترین موضوع این است که شخص حقوقی امروز جا به جای زندگی بشر را در قالب عملکرد معاملاتی دولت‌ها، بانک‌ها، شرکت‌های سهامی و ‌... پر کرده است. هر روز هم نظام اسلامی با ابهامی جدید همچون ولایت و وکالت آن، یا جرم‌انگاری و احکام قضایی یا معاملات ربوی و غیر آن مواجه است. همین حالا پرونده‌ها مهم ملی روی میز مسوولین نظام است که باید پس از تعیین تکلیف ماهیت و احکام شخص حقوقی نسبت به آن به تصمیم‌گیری رسید. شخص اعتباری یکی از پایه‌ای‌ترین موضوعات بین‌المللی است که باید در مسائل معاصر جهان در اقتصاد و حقوق نسبت به آن تعیین تکلیف شود. عدم بررسی جامع این موضوع سبب مشکلات متعدد فقهی شده است. در این کتاب طلاب یک دور ابواب معاملات از ملکیت، اعراض، بیع و خیارات تا حیازت، حق تحجیر، اقاله، شفعه و تا مسائل پیچیده وکالت و ربا و ... را خواهند خواند. محدوده نیم‌سال اول تا ابتدای احکام شخص اعتباری و محدوده نیم‌سال دوم از احکام شخص اعتباری تا آخر است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی» (با رویکرد پاسخ به شبهات) 🎙ارائه: استاد علی‌اکبر سیفی مازندرانی 📆 زمان: چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 10:30 الی 12 🖥تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 🖇 اسکایپ: https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان چهارمین دوره توانمندسازی و آموزش کنشگران حقوق بشر و شهروندی/ (دوره کرامت ۱۴۰۱) 📌محورهای اصلی دوره مجازی: - تاریخ تحلیلی و فلسفه حقوق بشر؛ - مسائل ایران در حقوق بشر و شهروندی؛ - حقوق زنان و کودکان؛ - سازکارهای مطالبه‌گری؛ - احیای حقوق عامه؛ - نقد دیپلماسی حقوق بشری ایران 📜 با اعطای گواهی معتبر و معرفی برگزیدگان برای جذب در اندیشکده 📆 زمان: 10 الی 19 شهریورماه 1401 📣 ثبت نام و شرکت در دوره برای عموم علاقه‌مندان امکان پذیر است. 📲 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر (واتس اپ، تلگرام، بله): ۰۹۳۰۳۸۰۶۲۱۷ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «تحلیل روایات متعه در کتب اربعه و بررسی حیطه جواز متعه» 🎙ارائه: زهره سادات موسوی 👤دبیر نشست: نفیسه مرادی 📆زمان: چهارشنبه ٢۶ مرداد ١۴٠١، ساعت: ١٨ 🖇لینک ورود: https://meet.google.com/uur-bmsx-cep 🆔 https://eitaa.com/ijtihad