▪️السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سِبْطَیِ الرَّحْمَهِ وَ إِمَامَیِ الْهُدَی الْحَسَنِ المجتبی(ع)
🏴فرارسیدن سالروز رحلت غم بار پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت سبط اکبر مصطفی، حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و شهادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت، حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بر همه مسلمانان و شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔰ویژه سالروز شهادت امام حسن مجتبی (علیهالسلام)
🔻امام حسن (ع)؛ الگوی سکوت و فریاد/ محسن اسماعیلی: https://b2n.ir/p10238
🔻تنوع واژگان یادکرد صلح امام حسن (ع) و دلالتهای آن/ محسن الویری: https://b2n.ir/p98931
🔻نقش امام حسن(ع) در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی/ عباسعلی مشکانی سبزواری: https://b2n.ir/n91279
🔻صلح امام حسن الگویی قابل استفاده برای هر مذاکرهای نیست/ سید حسین فلاحزاده: https://b2n.ir/43402
🔻برنده و بُرندهتر از جنگ/ داود فیرحی: https://b2n.ir/r88539
🔻«دو امام مجاهد»، تحلیل مبارزات سیاسی حسنین(ع)/ شش گفتار از حضرت آیتالله خامنهای: https://b2n.ir/t31550
🔻میراث علمی امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام)/ محمد باغستانی: https://b2n.ir/e97155
🔻صلح امام حسن(ع) پرشکوهترین نرمش قهرمانانه تاریخ/ رسول جعفریان: https://b2n.ir/a24037
🔻تاریخ دقیق شهادت امام حسن (ع) چه روزی است؟/ یاسر امینیان: https://b2n.ir/46071
🔻تطورشناسی اخبار مطلاق بودن امام حسن مجتبی(ع) در منابع اسلامی/ حسین مرادینسب: https://b2n.ir/w08522
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
💢گزارشی از دو تحقیق در تاریخ رحلت پیامبر (ص)
✍️محمد ذکاوت صفت
1️⃣ جناب استاد سید محمدجواد شبیریِ زنجانی مقاله ای با نام «تحقیقی در روز وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم» دارند که در آن تحقیق، اقوال مختلف در روز و ماهِ وفات پیامبر (ص) را بررسی می کند و نتیجتاً ثابت می نماید که روز وفات ایشان، دوشنبه دوم ربیع الأول (و نه 28 صفر) سال 11 قمری بوده است.
ایشان گفته اند هیچ روایتی ـ حتی ضعیف ـ وجود ندارد که ثابت کند روز رحلت پیامبر (ص) 28 صفر است (روزی که ما اکنون به عنوان سالگردِ رحلت پیامبر می دانیم). و علاوه بر این که قولِ 28 صفر، با روایت صحیحی از امام صادق علیه السلام تعارض دارد، تا پیش از شیخ مفید (وفات: 413 قمری) کسی به رحلت پیامبر (ص) در 28 صفر تصریح نکرده است.
ایشان تنها قولی که از ائمه علیهم السلام در تاریخ رحلت پیامبر (ص) روایت شده را دوم ربیع الأول می داند.
همچنین، ایشان روز دوازدهم ربیع الأول را مشهورترین قول در نظر مورخان و دانشمندان سنّی دانسته، که از عایشه و ابن عبّاس و دیگران نیز روایت شده است. مرحوم شیخ کلینی و محمد بن جریر بن رستم طبری ـ از دانشمندان شیعه ـ این قولِ مشهور در نزد سنّیان را پذیرفته اند.
استاد شبیریِ زنجانی بوسیله ی اموری که از طریق آنها به کشف تاریخ دقیق روز وفات پیامبر (ص) منتهی می شود، جدولی را طراحی کرده و با آن جدول ـ به دلیل تعارض ـ به نفی و رد بسیاری از تاریخ های ادعا شده پرداخته و در نهایت به قول صحیح رسیده است.
✳️ ایشان گفته است که وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در روز دوم ربیع الأول بوده و در نزد مورخان پیشین نیز قائلان زیادی دارد.
جناب استاد، منشأ اشتباه را در این می داند که در روایت صحیح آمده که وفات پیامبر (ص) دو روز پس از هلال ربیع الأول بوده و مرحوم شیخ مفید آن را ـ به اشتباه ـ دو روز پیش از هلال ربیع الأول (28 صفر) نوشته، و بقیه ی علما ـ به دلیل شخصیّتِ علمی شیخ مفید ـ بدون تحقیق، از او تقلید کرده اند.
2️⃣ با این حال، جناب آقای یدالله مقدسی در کتاب «بازپژوهیِ تاریخ ولادت و شهادت معصومان علیهم السلام»، روز دوشنبه 28 صفر را به عنوانِ تاریخ رحلت پیامبر (ص) اختیار کرده، و درحالی که جناب آقای شبیری ادعا کرده بودند هیچ روایتی حتی ضعیفُ السند در سندیّتِ روز 28 صفر وجود ندارد، امّا مستند جناب آقای مقدسی سه روایت معتبر است که دو روایت در «کافی» از مرحوم شیخ کلینی، جلد 1، صفحه ی 458، حدیث 1 و جلد 3، صفحه ی 228، حدیث 3 و یک روایت در «دلائل الامامه» از ابن رستم طبری، صفحه ی 79 و 134 آمده است.
این سه روایت، مدّت زمان حیات حضرت فاطمه ی زهرا سلام الله علیها را پس از رحلت پیامبر (ص)، ۷۵ روز ثبت کرده اند و روایتِ دلائل الامامه آخرین روزِ حیات حضرت فاطمه (س) را روز سوم جمادی الثانی دانسته است.
جناب مقدسی نوشته اند که با بازگشتِ ۷۵ روز قبل از سوم جمادی الثانی، رحلت پیامبر (ص) با تاریخ های ۱۶، ۱۷ و ۱۸ ربیع الاول تطبیق خواهد کرد که هیچ کدام گزارشی در متون شیعه و سنّی ندارند.
✳️ بنابراین، ایشان عدد ۷۵ روز (خمسةً و سبعین) را در نسخه های روایات، تصحیف شده از «خمسةً و تسعین» (۹۵ روز) دانسته و روز رحلت پیامبر( ص) را ۲۸ صفر محاسبه کرده که پس از ۹۵ روز از این تاریخ، شهادت حضرت فاطمه (س) در روز ۳ جمادی الثانی اتفاق افتاده است.
جناب شبیریِ زنجانی، اشاره ای به این سه روایت نکرده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از اجتهاد
🔰ویژه سالروز رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)
🔻شرح حدیثی درباره آخرین گفتگوهای پیامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س)/ آیتالله خامنهای: https://b2n.ir/j17060
🔻اصلاحات بنیادین فکری-فرهنگی و اجتماعی پیامبر(ص)/ آیتالله صافی گلپایگانی: https://b2n.ir/x63055
🔻ویژگیهای حوزه علمیه مدینه در زمان پیامبر(ص)/ سید احمد مددی: https://b2n.ir/r52428
🔻«خودسازی بیپایان»؛ مقایسه نوع جهاد اسلامی در مکه و مدینه/ شهید سید محمدباقر صدر: https://b2n.ir/w29439
🔻پیامبر(ص) از ما دوستی کورکورانه نمیخواهند!/ سید یحیی یثربی: https://b2n.ir/p45568
🔻صلح حکمت نبوی است و منشأ وحیانی دارد/ کریم مجتهدی: https://b2n.ir/z16330
🔻بزرگترین خیانت به امت پیامبر(ص)!/ احمد مبلغی: https://b2n.ir/s92287
🔻وظیفه ما در قبال پیامبر رحمت/ حیدر حبالله: https://b2n.ir/e20363
🔻عصریسازی افعال پیامبر(ص): روش و نمونه/ مهدی مردانی: https://b2n.ir/573731
🔻از آیات سیاسی مکه تا دولت نبوی در مدینه/ عبدالوهاب فراتی: https://b2n.ir/r56631
🔻آخرین دغدغههای پیامبر(ص)/ علی شفیعی: https://b2n.ir/e81595
🔻سیره پیامبر(ص) در برخورد با منکرات اجتماعی/ محمدحسین رجبی دوانی: https://b2n.ir/x73689
🔻طرح عنوان شهادت پیامبر(ص) برای گسترش تقابل مذهبی/ مهدی مسائلی: https://b2n.ir/m95346
🔻مردم باید در رفتار آخوند، پیغمبر را ببینند/ محمدرضا زائری: https://b2n.ir/k99678
🔻شهادت یا وفات رسول خدا (ص)؟/ محمد ذکاوت صفت: https://b2n.ir/s03035
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام آیتالله نوری همدانی در پی اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و اهلبیت (ع) و اماکن مقدس
📜متن پیام معظم له بدین شرح است:
🔻بسم الله الرحمن الرحیم
بار دیگر عدهای از افراد معدود با سوء استفاده از احساسات پاك عدهای از مردم ایران اسلامی به ساحت مقدس قرآن كریم و اهل بیت (علیهم السلام) و اماکن مقدس اهانت نمودند و این امر موجب تأثر و تأسف گردید.
دشمنان بدانند مردم شریف ایران اسلامی همیشه مدافع اصل نظام وانقلاب بوده و هستند و نسبت به مقدسات خود حساسیت دارند لذا وضع اینگونه از افراد از صف مردم جداست و هیچگاه مردم خواهان تخریب بیتالمال و اهانت به مقدسات و ایجاد ناامنی نیستند.
بر مسئولان لازم است كه به خواستههای مردم گوش دهند و مشكلات آنها را حل نمایند و نسبت به حقوق آنان حساس باشند و باید توجه داشته باشند كه حضرت امیر(علیهالسلام) فرمودند: ستون دین همین مردم هستند و این مردم بودند كه در راه انقلاب از جان و مال خود گذشتند و همچنان پای آرمان امام و انقلاب ایستادهاند لذا هرگونه اهانت به مقدسات و تعرض به حقوق مردم عزیز و بیتالمال محكوم است.
حسین نوری همدانی
۳ مهرماه ۱۴۰۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 عصرانه علمی با موضوع «ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب»
🎙ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین حسین نجفی بستان
📆 زمان: دوشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴
🏛مکان: قم، مرکز تخصصی فقه امام کاظم علیهالسلام، سالن سلمان فارسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «عصری سازی سيره پيامبر(ص): چيستی و چرایی»
👤استاد ارائه دهنده: سید کاظم طباطبایی (دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث)
⌛️زمان: چهارشنبه 6 مهر 1401 ساعت 10
🏛مکان: مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی، سالن شیخ طوسی
🔗لینک وبینار: webinar.aqr.ir/bnd
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در حاشیه ماجرای تحول متون درسی حوزه علمیه قم
✍️حمیدرضا میررکنیبنادکی
✂️سادهترین کار این است که برای متحول کردن حوزه، متن درسی را تغییر دهیم. آیا مسئله بهواقع متون درسی حوزه است، یا شیوه مواجهه با این متون؟ اگر فردا روزی مثلا متوجه شدیم که حلقات شهید صدر هم اضافاتی دارد، یا فلان کتاب جدیدتر فقهی فتوایش دیگر کاربردی نیست، دوباره متون درسی «کل حوزههای علمیه» را تغییر خواهیم داد؟ ناپختگی از سر و روی این مواضع میبارد. این سوال که آیا متون درسی را تغییر بدهیم یا ندهیم، صرف نظر از پاسخ ما به آن، سوال نادرستی است؛ اگر پیش از آن درباره نحوه درگیری با متون درسی تامّلی نکرده باشیم.
ماجرای اخیر به ماجرایی که در اوائل انقلاب مطرح بود بیشباهت نیست؛ آن زمان برخی تصور میکردند که لازم است فقه جدیدی تاسیس شود، یا دستکم متنهای تازهای غیر از متنهای سنتی درکار طلاب و فقها بیاید. مناقشهای که با کلیدواژه «فقه پویا» شناخته میشود. امام نگاهش متفاوت بود؛ در نظر ایشان برای ما همان فقه جواهری کافی است. امام در کار خود توانسته بود نقطه استعداد فقه را از همین طریقه فقه جواهری کشف و دنبال کند. کسان دیگری هم بودند که جواهرالکلام میخواندند و تدریس میکردند، ولی چنین نقطهای بر آنان پوشیده مانده بود. کار درست و البته سخت، کشف آن نقطه در همین سنت موجود است.
👈متن یادداشت: https://b2n.ir/d82737
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کتاب «حلقات» برای تکمیل دراسات اصولی نافع است اما جای «رسائل و کفایه» را نمیگیرد
✔️استادسید محسن حسینیفقیه که کتب «رسائل، کفایه و حلقات» را چندین دوره تدریس کرده معتقد است: حلقه دوم و سوم جای رسائل و کفایه را نمیتواند بگیرد بلکه برای تکمیل دراسات اصولی بسیار نافع و مفید هستند؛ خصوصاً اینکه درسهای خارج کنونی بیشتر بر مبنای کفایه الاصول برگزار میشود و این جهت علاوه بر محسنات متعدد دیگر، مزید بر علت هست که باید کفایه را بهخوبی خواند.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/s50418
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آموزشی بودن؛ وجه تمایز «حلقات» نسبت به «کفایه»
✔️حجتالاسلام محمدعلی رنجبر
🔹شهید صدر در مقدمه کتاب حلقات خود بیان میکند برای اینکه طلبه را به کلیت علم اصول آشنا کنم این کتاب را نوشتم تا طلبه برای درس خارج آماده شود؛ الحق والانصاف کتاب حلقات یک سر و گردن بالاتر از کفایه و رسائل است که این دو میتوانند کمک آموزشی حلقات باشد؛ کتاب حلقات طلبه را حیران و سرگردان نمیکند بلکه طلبه متوجه میشود برای چه باید اصول بخواند و علاوه بر دانستن جایگاه علم اصول میتواند رابطه این علم با سایر علوم را بفهمد.
🔸شهید صدر در این کتاب تلاش ویژهای کرده تا جلوی متورم شدن علم اصول را در متن آموزشی بگیرد. در تعریف علم اصول عناصر مشترکه در استنباط حکم شرعی را ذکر میکند نه اینکه قاعدهای که مربوط به یک باب فقهی است را در علم اصول بحث کند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/e72298
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مقدمه حلقات.pdf
186K
📖 وجوه تقدم آموزشی حلقات بر سایر کتب
✔️شهید سید محمدباقر صدر، مقدمهای بر کتاب حلقات نگاشته و توجیهات خود را مبنی بر لزوم تغییر کتب درسی بیان کرده است. مقدمهای تفصیلی و حاوی مثالهای متعددی که میتواند ذهن پرسشگر و شبههدار را قانع سازد. این مقدمه از کتاب «قواعد کلی استنباط» که ترجمه و شرح حلقات به توسط استاد رضا اسلامی است، برداشته شده است. هرچند، نکاتی نیز وجود دارد که سیدشهید به آنها نپرداخته و میتواند از وجوه امتیاز حلقات بر کفایه محسوب شود، لیکن همین مقدار از مطالب شهید، اگر مورد تأمل قرار بگیرد، اطمینان خاطر به درس حلقات ایجاد خواهد کرد./ کانال الفقه و الاصول
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر بهبهانۀ ارتباط گرفتن با تراث، کتابها عوض نشود، همیشه در دام گذشته خودمان گرفتاریم!/ پیشنهاد ما جایگزین شدن یک متن ۲۰۰ صفحهای از متون مختلف و کارگاههای متنخوانی است
✔️حجتالاسلام محمدتقی اکبرنژاد:
🔹اگر ما به بهانۀ این که میخواهیم با تراث ارتباط بگیریم پس کتابها را، قلم کتابها را عوض نکنیم، این به معنای این است که ما همیشه در دام گذشته خودمان گرفتار شویم و هیچوقت نتوانیم پیشرفت کنیم؛ چون لازمۀ پیشرفت کندهشدن است. یعنی دیگر هیچوقت نباید به سمت نگارش آثار جدید برویم که بخواهیم جایگزین کنیم، چون طبیعت رشد علم این است که به مرور زمان نظریات جدید به قدری زیاد میشوند که لازم میشود کتابهای جدیدی نوشته شود.
🔸پیشنهاد ما جایگزین شدن یک متن دویستصفحهای از کتابهای مختلف(نه از یک متن، بلکه از متون مختلف) و دورهها و کارگاههای مخصوص متنخوانی است. یعنی حوزۀ متنخوانی را از حوزۀ مفاهیم باید تفکیک بدهیم، آن جایی که بحث مفاهیم است در قید و بند هیچ کتابی نیستیم، هر کتابی که برای آموزش مناسبتر است و از حیث مفهومی بهتر است همان را انتخاب میکنیم.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/d82173
🆔 https://eitaa.com/ijtihad