💢 رونمایی از «وبگاه فقیهیار» و هفت محصول جدید مؤسسه هوش مصنوعی و تمدن اسلامی
✔️همزمان با مبعث حضرت رسول اکرم(ص)، از هفت محصول «دانشبنیان» بدون محدودیت دسترسی و وبگاه «فقیه یار» رونمایی شد.
⬜️ وبگاه مرکزی کلانپروژه «فقیهیار»
◻️ موتور جستجوی هوشمند «جهد 2.0»
◻️پایگاه ترکیبی دانش ویکیهای اسلامی «قمنت»
◻️ابر هوشمند اسناد متنی-تصویری «سحاب 2.0»
◻️سامانه پاسخیابی هوشمند سوالات دینی «پارسا»
◻️ویراستار هوشمند حوزوی گروهی «تحریر 2.0»
◻️گراف دانش علوم حدیث «ثقات»
◻️آنتولوژی قرآن کریم «هما»
👈 جزئیات بیشتر: http://ijtihadnet.ir/?p=70102
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فقه حکومتی چندتباری و برمدار عقل است
✔️حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر نوایی:
🔹دو رویکرد نسبت به تبارشناسی قابل طرح و پیگیری است؛ رویکرد اول روند و سیر تاریخی آن است و رویکرد دوم بهلحاظ جنس، اصل و بنمایه ذاتی آن است؛ لذا فقه حکومتی دارای تبار «وحیانی، نقلی، کلامی، فلسفی و عرفانی» است.
🔸ما در حکومت اسلامی مبانی کلامی داریم و معتقدیم تشکیل حکومت اسلامی از ضروریات دین است و 20 استدلال عقلی برای اقامه حکومت اسلامی با رویکرد کلامی داریم، لذا فقه حکومتی چند تباری و برمدار عقل است.
🔹فقها در زمانهی خود در باب حکومت به برخی مسائل و عناوینی رسیدند که در دورهی آنان مطرح بوده و تراث گرانقدری است که باید گرامی داشت، اما باب اجتهاد بسته نیست، ما هم در راستای نیازها وظیفه داریم مباحث اجتهادی فقه حکومتی را استخراج کنیم. بسیاری از حقایق شریعت، ماهیت مکتوم، مخفی و رمزآلود دارند. بسیاری از کلام پیامبر (ص) رمزنگارنه است که باید شکافته شود.
🔸واکاوی اصول شریعت میتواند نتایج مثبتی در زمینه ضرورت تشکیل حکومت اسلامی بهدست آورد البته نباید برای اثبات اصولی چون ولایتفقیه و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی به چند روایت اکتفا کرد، بلکه باید بر آنها تمرکز کرد.
👈 تبارشناسی فقه حکومتی + صوت نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70106
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📀 تخفیف ویژه نرمافزار «کتابخانه و دانشنامه جامع فقه نسخه 3»
📚متن 1638 عنوان کتاب و رساله در 2858 جلد از منابع مهم در زمينه #فقه ، به زبان عربی و فارسی
🔖مطالعه بیشتر در نورسافت: www.noorsoft.org/fa/software/View/16002
🗂 خرید با تخفیف ویژه در نورشاپ: noorshop.ir/fa/product/16002
📌اجرای برخط در ابرنور : abrenoor.ir/fa/app/abrenoor_jamifeqh3
🔺تخفیف ویژه، تا پایان هفته!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نقد كتاب «ضمان آلودگی هوا از منظر فقه امامیه»
🎙ارائه دهنده:«حجتالاسلام والمسلمین سلمان بهجتی اردکانی (عضو گروه فقه و حقوق بشر مرکز فقهی ائمه اطهار و عضو ستاد راهبری محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی حوزههای علمیه»
👤داور: «حجتالاسلام والمسلمین محمدجعفر طبسی (مدیر گروه فقه ثقلین مرکز فقهی ائمه اطهار)»
👤 ناقد: «حجتالاسلام والمسلمین دکتر عزیزالله فهیمی (دانشیار دانشگاه قم)»
📆 زمان: سه شنبه 2 اسفند ماه ساعت 10:30
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مقاله عدالت بیننسلی در بهرهبرداری از منابع طبیعی و توصیههای سیاستی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سعید فراهانی راد
🎙ناقد: حجتالاسلام والمسلمین مجیدرضا دوانی
📆 زمان: سه شنبه 2 اسفند ماه ۱۴٠۱، ساعت 19
🏫 مکان: قم،خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی- ترویجی «چالش های طلاق خلع در فقه و حقوق ایران»
👤 با حضور اساتید:
🎙فرجالله هدایتنیا
🎙محمود حکمتنیا
🎙سیدمهدی میرداداشی
🎙جواد ابراهیمی
📆 زمان: سه شنبه 2 اسفندماه1401، ساعت 10
🏢 مکان: قم، سالن همایش های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
🔗 لینک حضور مجازی: skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جایگاه علوم عقلی در تحقق اجتهاد
✔️گفتاری از استاد علی نصیری:
گر چه قدما کم و بیش از عقل به عنوان یکی از ادله اربعه نام بردهاند، اما تبیین گستره، نقش و کارکرد عقل در حوزه دین شناخت، بیشتر در دوران متاخران انجام گرفت و بر اساس دیدگاه صاحبنظران، برای عقل دو نقش اساسی میتوان قایل شد که عبارتند از:
یک: نقش ابزاری برای استنباط آموزههای دینی؛ که بر اساس آن عقل میتواند برای فهم و استنتاج از تمام مدالیل آیات و روایات بکار آید. این نقش مورد اذعان همه صاحبنظران فریقین، حتی مخالفان دلیل عقل است.
دو: نقش منبعیت برای استنباط آموزههای دینی؛ که بر مبنای آن میتوان بسان قرآن و سنت، به کمک براهین عقلی احکام الهی را استخراج کرد.
به هر روی، قلمرو و کارکرد عقل به عنوان منبع دین شناخت، سه حوزه اساسی ذیل را در بر میگیرد:
1. ادراک آموزههای اعتقادی؛ همچون اثبات مبدأ، معاد، نبوت، امامت و بسیاری از آموزههای کلی در هر یک از این عرصهها.
2. ادراک آموزههای اخلاقی؛ که در مقوله حُسن و قبح عقلی قابل تعریفاند؛ همچون حکم عقل به حُسن ارزشهای اخلاقی همچون عدالت، صداقت و ادای امانت و حکم عقل به قبح رذیلتهای اخلاقی همچون ظلم، دروغ و خیانت در امانت.
3. ادراک برخی از کلیات احکام؛ به این معنا که در حوزه احکام افزون بر نقش ابزاری عقل، از عقل میتوان شماری از کلیات احکام نظیر مسأله اجزاء، وجوب مقدمه لازم، تلازم میان امر به شی و نهی از ضد را برداشت کرد. با این حال باید دانست که عقل از درک جزئیات و تفاصیل احکام و آموزههای فقهی عاجز است.
به رغم اذعان به محدودیت توانایی عقل به عنوان منبع در ارایه آموزههای دینی و انحصار آن به نقش ابزاری، عقل و علوم عقلی در استخراج گزارههای دینی در زمینههای مختلف به ویژه اعتقادات، اخلاق و مناطات کلی احکام میتوانند نقشآفرینی کنند. از این رو، بخشی از علوم حوزوی به فراگیری این دسته از علوم اختصاص یافته است.
به رغم اذعان به جایگاه علوم عقلی در فرآیند اجتهاد، مناسب است پارهای از دشواریها در این زمینه را مورد اشاره قرار دهیم:
بسیاری از صاحبنظران کوشیدهاند میان کلام اسلامی و فلسفه اسلامی، تفکیک قائل شوند؛ آنان میگویند موضوع فلسفه مطلق هستی است، در حالی که موضوع کلام شناخت مبدأ و معاد است. نیز میگویند هدف از علم کلام دفاع عقلانی از آموزههای دینی است و از این جهت بیشتر با آیات و روایات اشراب شده است، در حالی که فلسفه برای خود چنین مسئولیتی قائل نیست. از این جهت اگر تفکر فلسفی به الحاد بیانجامد، از نظر فیلسوف هیچ بُعدی ندارد.
به رغم چنین تلاشی، شماری از صاحبنظران معتقداند که میان کلام و فلسفه اسلامی رابطه این همانی، برقرار است و نمیتوان میان آنها تفکیک قائل شد. این بحث از آن جا اهمیت پیدا میکند که عموم مخالفان فلسفه، با علم کلام موافق بوده و فراگیری آن را برای حوزویان ضروری میدانند. با فرض همسانی کلام با فلسفه اسلامی، دیگر مخالفت عدهای با فلسفه اسلامی، معنا نخواهد داشت./ (برگرفته از کتاب «راهنمای تحصیل در حوزه» جلد دوم)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙پیشبینی رؤیتپذیری هلال ماه شعبان 1444 قمری در ایران
✔️ مطابق مبنای «کفایت رؤیت هلال با چشم مسلّح» و «اشتراط اتّحاد افق» (مبنای فقهی حضرت آیتالله خامنهای)
1- رؤیت هلال با چشم مسلّح در غروب دوشنبه 1 اسفند 1401 شمسی برابر با 20 فوریۀ 2023 میلادی، در سراسرِ ایران، ناممکن است.
2- در غروب سهشنبه 2 اسفند 1401 شمسی (و 30 رجب 1444 قمری در ایران) برابر با 21 فوریۀ 2023 میلادی، هلال در سراسر ایران بهراحتی با چشم مسلّح و عادی دیده میشود و چهارشنبه 3 اسفند 1401 شمسی برابر با 22 فوریۀ 2023 میلادی، روز اوّل ماه شعبان 1444 قمری خواهد بود.
👈 مطابق مبنای دیگر مراجع چون آیات سیستانی، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی، نوری همدانی و ....: http://ijtihadnet.ir/?p=70119
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙گزارش استهلال ماه شعبان المعظم ۱۴۴۴ ه.ق
الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ (۲۹ رجب ۱۴۴۴)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۱۰:۳۶ دقیقه روز دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱
زمان غروب خورشید: ساعت ۱۷:۵۱
زمان غروب ماه: ساعت ۱۸:۰۱
ارتفاع ماه: ۱.۱ درجه
مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۱۰ دقیقه
سن ماه: ۷ ساعت و ۱۵ دقیقه
فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۵.۷ درجه
ب ـ پیشبینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال
تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هلال، پیشبینی کردهاند هلال ماه شعبان در غروب روز دوشنبه در کشور قابل رؤیت نیست. بنابراین ماه رجب ۳۰ روزه بوده و غرّهی ماه شعبان ۱۴۴۴ روز چهارشنبه ۳ اسفندماه خواهد بود.
ج ـ گزارشهای رسیده
در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز دوشنبه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است.
مناطقی که برای رصد اقدام کردند و هلال رؤیت نشد:
استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، تربت حیدریه، فیروزه، تایباد، گناباد، درگز، نیشابور، گلبهار، سبزوار، قوچان، خواف
استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، بشرویه، طبس
استان مرکزی: اراک، تفرش، خمین، محلات، ساوه، فراهان
استان ایلام: ایلام، ایوان غرب، آبادانان
استان اصفهان: اصفهان، شهرضا
استان سیستان و بلوچستان: زابل
استان چهارمحال بختیاری: بروجن
استان خراسان شمالی: آشخانه
استان یزد: یزد، میبد، اردکان
استان خوزستان: لالی
استان قم: قم، پردیسان
استان تهران: تهران
استان بوشهر: گناوه
استان گلستان: گرگان
استان هرمزگان: بندرلنگه
همچنین، دفتر آيتالله سيستانى فردا چهارشنبه را اول ماه شعبان اعلام کرد: أعلنَ مكتبُ سماحة السيد السيستاني (دام ظلّه) في النجف الأشرف أن يوم غدٍ الأربعاء الموافق ( ٢٢ / ٢ / ٢٠٢٣ م) هو الأول من شهر شعبان المعظّم لعام ١٤٤٤ للهجرة.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 هم اندیشی علمی «نقش قواعد اصولی در استنباط مسائل مستحدثه»
🔖 با قرائت پیام: آیتالله نوری همدانی
👥 سخنرانان:
🎙استاد علیاکبر سیفی مازندرانی
🎙استاد علیاکبر رشاد
📚به همراه رونمائی از دوره جامع فقه معاصر «اضواء الفقاهة»
📆 زمان: چهارشنبه 3 اسفند ماه، ساعت 9 الی 12
🏢 مکان: تهران، خیابان شهید مصطفی خمینی، حوزه علمیه امام رضا(ع)
📺 پخش زنده: http://heyatonline.ir/irsi
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «رابطه فقه نظام و علوم انسانی اسلامی»
👤با حضور اساتید:
🎙عبدالحمید واسطی
🎙محمدرضا فلاح تفتی
🎙مسعود فیاضی
🎙محمود حکمت نیا
📅 زمان: سه شنبه 2 اسفندماه1401، ساعت 14:30
🏢 مکان: قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗لینک حضور مجازی: skyroom.online/ch/iict/naghd
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست تخصصی «حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی»
👥 باحضور: دکتر پدارم کاویان و حجتالاسلام حسن شفیعی
🗓 زمان: سه شنبه 2 اسفندماه، ساعت ۱۶
🔗سامانه و لینک قرار: https://gharar.ir/r/757d8b78
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسے ترویجے عرضه و نقد ایده علمی «مسأله حجاب و عدالت جنسیتی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مهدی شجریان
👤ناقدان: حجتالاسلام والمسلمین مجید دهقان و دکتر مریم منصوری
📅 زمان: سه شنبه ۲ اسفند، ساعت:۱۳ تا ۱۵
🏢 مکان: قم؛ پردیسان، انتهای بلوار دانشگاه پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار سردار شهید سلیمانی
🔗 لینک ورود به جلسه: http://dte.bz/scscenter
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔اولین کنفرانس تخصصی «بررسی وضعیت دینداری ایرانیان»
📚 همراه با رونمایی از کتاب سالنمای دین و دینداری در ایران
👤 با سخنرانی اساتید:
🎙استاد عبدالحسین خسروپناه
🎙 حجتالاسلاموالمسلمین ملکی
🎙 حجتالاسلاموالمسلمین فاضل
🎙دکتر محمدتقی دشتی
🎙سرکار خانم دکتر برقعی
⏰ زمان: چهارشنبه سوم اسفند ۱۴۰۱، ساعت: ۹ الی ۱۲
🏢 مکان: قم، بلوار امین، مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، سالن آیت الله شرعی(ره)
🔗 لینک پخش زنده مراسم: Live.whc.ir/marasem
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 آینده پژوهی فقه و پیشرانهای توسعه، تعمیق و تهذیب آن
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹دو نگاه نسبت به آینده فقه وجود دارد، یک نگاه معتقد است فقاهت موجود سنتی با شاخصههایی چون تقلید و تعبد، جای خود را در آینده باز خواهد کرد که این نگاه خوشبینانه است؛ اما نگاه دوم که شاید قدری بدبینانه باشد میگوید ما در آینده با غولهای بدیلی مثل بحثهای حقوق بشری یا فقههای غیر منضبط مواجه خواهیم شد.
🔸ما با غولهایی مواجه هستیم که اگر به تکمیل، تعمیق و تهذیب فقه نپردازیم این غولها با اطمینان و اقناع، جای تعبد و تقلید را خواهند گرفت؛ یعنی اگر شخص با سخن مجتهد روبرو شود باید قانع شود و الا به آن عمل نمیکند. یا ممکن است توهم کند که دارد تقلید میکند ولی واقعاً تقلیدی در کار نیست و از وجدان خود پی روی میکند.
🔹این احتمال میرود فقه نماهایی، جای فقه را بگیرند، مثلاً در حوزه و دانشگاهها به اسم پویایی و مانایی فقه ممکن است پیشرانهای قوی ایجاد کنند، خطر وقتی است که از درون این، یک نوع تصلب و تجمد بیرون بیاید؛ از این سو، دو جریان مقابل هم راه میافتد، یکی فقه نماهایی که از انضباط بیرون میروند و دوم تصلبها و تجمدهایی که بیشتر هم میشود.
🔸اکنون شدیدترین موضع را در طول تاریخ شیعه در مقابل عقل و مقاصد داریم، ما در قم تصلباتی داریم که میگویند مقاصد، دین را از بین میبرد! این خیلی حرف عجیبی است، اینکه بگوییم مقاصد دین، دین را از بین میبرد! مثل این است بگوییم اگر اهداف انقلاب را کشف کنیم این انقلاب را از بین میبرد؛ این تناقض از صدر تا ذیل است که متأسفانه راحت گفته میشود و طرفدار هم پیدا میکند و آن شخص میشود فقیه سنتی، فقیه سترگ و فنی! به نظرم آن غولهای بدیل، مقابل همین تصلبها رشد پیدا میکند.
🔹معتقدم یکی از پیشرانهای فقه، توسعه اصول است؛ ما در اصول فقه دهها مسئله داریم که کارتن خواب هستند و جایی ندارند. نمیخواهم بگویم اصول فقه باید سه برابر شود، ولی معتقدم مباحثی را میشود حذف نمود و بهجای آن مسائلی را جایگزین گردد. بنابراین، اصول فقه ما مباحث زائد دارد ولی مسائل زائد ندارد، منتهی برخی مسائلش از یک درجه کارایی برخوردار نیستند.
🔸ما باید دفتری بازکنیم به نام «شئون معصوم». آیا معصومان ما متکلم واحد بودهاند؟ مگر نفرمودند کلام ما کلام واحد است، این عبارت خیلی بار دارد. ما الآن خاص عسکری را مخصص عام نبوی قرا میدهیم! گاهی هم برعکس، خاص نبوی را مخصص عام امام صادق قرار میدهیم! این مدل چه رفتاری است! بعد مخصص متصل یا مخصص منفصل درست میکنیم!
👈 متن کامل و اختصاصی سخنان استاد علیدوست را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70141
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 همایش ملی «آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی» برگزار میشود
اولین همایش ملی «آینده پژوهی در فقه، حقوق و علوم سیاسی» اردیبهشتماه ۱۴٠۲ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار خواهد شد. دبیرخانه همایش در سه محور «فقه و حقوق»، «علوم سیاسی» و «عمومی» از تمامی اساتید، دانشجویان، محققان، متخصصان، صاحبنظران و علاقمندان جهت ارسال مقالات و تحقیقات ارزشمند خود تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴٠۲ دعوت به عمل آورده تا با ارائه دستاوردهای نوین خود در این همایش، در راستای ارتقای سطح علمی گامی موثر بردارند.
👈 جزئیات + محورهای آینده پژوهی در فقه و حقوق: http://ijtihadnet.ir/?p=70156
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 شنبههای فقهی در امتداد یک سنت حوزوی
✍️ حجتالاسلام محمدمهدی مقیسه
یکی از سنتهای قدیمی طلاب علوم دینی از دیرباز، اشتغال حداکثری در غالب ساعات شبانهروز به مباحث علمی و فروعات درسها بوده که قسمت عمدهای از گعدههای آنها را نیز به خود اختصاص داده است. لکن این سنت مبارکه طی سالهای گذشته در بین طلاب مغفول یا متروک واقع شده و بحثهای علمی و فروعات فقهی و اصولی جای خود را به بحثهای کمفائده یا بیفائده داده است.
جلسات «شنبههای فقهی» که چندین سال از زمان تأسیس آن میگذرد، باهدف سبکسازی در ایجاد جلسات علمی کم مؤونه بهصورت خودجوش و کاملاً مستقل شروع به کار کرده است. لجنهای از اساتید و فضلای دغدغهمند باهدف احیاء این سنت بر آن شدند با تشکیل جلساتی مختصر این سنت را در بین فقهپژوهان جوان زنده کنند تا هم به احیاء این فرهنگ کمک کنند و هم با احیاء این سنت، روحیه کار و تلاش علمی در بین طلاب بالا رود.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70146
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی نقد کتاب «درسنامه جرایم علیه اشخاص (قتل)»
👤 باحضور مولف اثر دکتر احمد حاجی دهآبادی
👥 ناقدان: حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا پیوندی و دکتر محسن برهانی
📆 زمان: چهارشنبه ۳ اسفندماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۹ الی ۲۱
🏢 مکان: قم، بلوار جمهوری، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، انجمن فقه و حقوق اسلامی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی و خوانش فروعات امر به معروف و نهی از منکر در فقه (با محوریت کتاب شریف جواهر الکلام)
🔺از سلسله نشستهای علمی، با محوریت موضوعات کاربردی و مسائل مستحدثه
👤در محضر استاد عالیقدر آیتالله اشرفی شاهرودی
⭕️ با نقد و مشارکت فضلاء و مدرسان
📆 زمان: چهارشنبه ۳ اسفندماه، ساعت ۱۸:۳۰
🏛مکان: مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی، انتهای شیرازی ۱۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺برنامه تلویزیون اینترنتی پاسخ؛ با موضوع «نوع مواجهه علما با حکومت رضاخان»
🔺بمناسبت ۳ اسفند ۱۲۹۹؛ سالروز کودتای انگلیسی رضاخان میرپنج
🎙با حضور حجتالاسلام والمسلمین ابوطالبی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
✔️ریشه و علل کودتای انگلیسی رضاخان و به حکومت رسیدن یک قزاق چه بود؟
✔️مواضع علما نسبت به این کودتا و به حکومت رسیدن رضاخان چه بود؟
✔️چرا در کودتای انگلیسی ۳ اسفند علما ورود نکردند و جلوی به حکومت رسیدن یک دیکتاتور را نگرفتند؟
📆 زمان پخش: چهارشنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۰
🔗 لینک پخش با اینترنت رایگان: https://heyatonline.ir/pasokh.tv
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💽 رونمایی نرمافزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت» (نسخه2)
✔️حجتالاسلام حجت باشتنی، مدیر گروه علمی حدیث و رجال مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی از مراسم رونمایی از «نرمافزار جامع احادیث شیعه و اهل سنت نسخه ۲»، با سخنرانی مدیر حوزههای علمیه خبر داد و گفت: این مراسم روز پنجشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، برگزار میگردد و همزمان به صورت مجازی از طریق آدرس live. noorsoft.org به صورت زنده پخش خواهد شد.
مرکز نور که پیش از این در سال ۱۳۹۵ در راستای پاسخ به نیازها نرمافزار کتابخانه فریقین مشتمل بر ۲۰ عنوان کتاب در ۱۳۷ جلد از اهم مصادر متقدم حدیثی امامیه و اهل سنت را در دسترس کاربر قرار داده بود، با ارتقا در محتوا و ساختار برنامه، نسخه جدیدی با عنوان جامع احادیث شیعه و اهل سنت را تولید کرد.
نسخه جدید محتوا با افزایش چشمگیری همراه است و ۳۳۰ عنوان کتاب و رساله در ۹۰۴ جلد از منابع شیعه (اعم از امامیه، زیدیه و ..) و اهل سنت در اختیار کاربر قرار گرفته که این منابع از نظر زمانی آثار تا قرن ۵ را شامل میشود و منابع مربوط به بعد از قرن ۵ در برنامه ارائه نشده و پس از آمادهسازی در نسخههای بعدی این نرمافزار ارائه خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تفاوت جایگاه «مناظرات مذهبی شیعه-سنی» و «مناظرات سیاسی-اجتماعی» از نگاه رهبر انقلاب
🔺رهبر انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم تبریز، به وجود اختلافنظرهای کارشناسی در مسایل گوناگون کشور اشاره کردند و با تاکید بر حفظ اتحاد ملی، بر انجام گفتوگوها و مناظرات کارشناسان دربارهی مسائل کشور، در حوزه و دانشگاه و حتی در رسانههای عمومی تأکید کردند و البته شرط آن را، رعایت ادب و اخلاق و عدم نزاع دانستند.
❓اما آیا این توصیه رهبر انقلاب، شامل بحثهای بینامذهبی نیز میشود؟ آیا ایشان با کشانیدن مناظرات و مباحثات شیعه-سنی به رسانهها و محافل عمومی نیز موافقند؟
✅ پاسخ حضرت آیتالله خامنهای را در این قطعه تصویری ۹۵ ثانیهای بشنوید.
✂️«سر چیزهایی جزئی تنازع نباید انجام بگیرد، البته اختلاف نظر هست، در این اختلاف نظرها مباحثه خوب است، مناظره خوب است، اما منازعه خوب نیست؛ مناظره کنند، حرف بزنند، بحث کنند، در دانشگاه، در حوزه، در رسانههای عمومی، استدلال کنند با ادب، با حفظ حرمت دیگران؛ این خوب است.» (دیدار مردم تبریز، ۱۴۰۱/۱۱/۲۶)
🔹«اگر دوست دارند بحث علمىِ مذهبى بین علما و بین صاحبان فن بکنند، بنشینند این کار را بکنند؛ منتها نه در منظر و مرئاى مردم، بلکه در جلسات علمى.» (دیدار روحانیون شیعه و سنی کرمانشاه، ۱۳۹۰/۰۷/۲۰) / مجمع اسلامی حبلالله
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ضرورت فقه معاصر و چالشهای پیشرو
✍️حجتالاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم
✂️ما حتما باید در دوره کنونی که زندگی بشر پیشرفت کرده و ساختارها متفاوت شده و مصالح و مفاسد در شکلهای کلان رخ نموده، به روش فقهی برای پیدا کردن خط مشی زندگی امروز بشر و بایدها و نبایدهای حاکم بر زندگی بشر بپردازیم و لذا میتوان گفت که اهمیت فقه معاصر به اهمیت بندگی خدا در دوره معاصر بر میگردد. بنابراین وضعیت مطلوب فقه این است که اولا: به همه نیازهای امروز بشر در حوزههای مختلف پاسخ داده بشود و ثانیا: حجم ظرفیت مصروفشده در حوزههای فقهی متناسب با حجم اهمیت مسائل مبتلابه امروز بشر باشد.
اگر ما بخواهیم به عرصه ساخت نظام اجتماعی ورود کنیم، باید بگوییم که بسیاری از روایات فرعی ما به این شکل نمیتواند پاسخگوی آن نیازها باشد. ما مجبوریم به برخی از موضوعات و گزارههای کلاننگر شریعت مراجعه بکنیم که این گزارهها عمدتا در قرآن و در برخی روایات مشاهده میشود.
فقه معاصر برای اینکه شکل بگیرد اقتضائاتی دارد و ما در هر یک از این اقتضائات وقتی که ورود میکنیم به موانع متعددی برمیخوریم، یکی از آن اقتضائات کرسیهای درس فقه معاصر است، کرسیهای درس فقه معاصر با موانع متعددی روبرو است که من به بعضی از آنها اشاره میکنم:
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70150
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از احتیاط خود بکاه و سختگیر مباش!
✔️مرحوم آیتالله حاج محمدحسن نجفی معروف به صاحب جواهر در روزهای آخر زندگیش، دستور داد مجلسی تشکیل شود که همه علمای طراز اول نجف در آن شرکت کنند. مجلس مزبور در خدمت صاحب جواهر تشکیل گردید؛ ولی شیخ انصاری(ره) در آن حضور نداشت. صاحب جواهر(ره) فرمود: «شیخ مرتضی را حاضر کنید». پس از جستجو و تفحص بسیار دیدند، شیخ در گوشهای از حرم شریف امیرالمؤمنین(ع) رو به قیام ایستاده و برای شفای صاحب جواهر دعا میکند و از خداوند میخواهد تا او از این مرض عافیت یابد. پس از اتمام دعا، شیخ را به این مجلس هدایت کردند. صاب جواهر شیخ مرتضی را بر بالین خود نشاند و دستش را گرفته بر روی قلب خود نهاد و گفت: «الآن طاب لی الموت»؛ اکنون مرگ بر من گواراست. سپس به حاضرین فرمود: «هذا مرجعکم من بعدی»؛ این مرد پس از من، مرجع و رهبر شما خواهد بود. بعد رو به شیخ انصاری کرد و گفت: «قلل من احتیاطک فان الشریعه سمحة سهلة»؛ یعنی از احتیاط خود بکاه و بسیار سختگیر مباش؛ زیراکه دین اسلام دین سهل و آسان است.
👈 نگاهی گذرا به خدمات علمی و اجتماعی صاحب جواهر: http://ijtihadnet.ir/?p=70167
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رمز ماندگاری جواهرالکلام
✔️با اینکه از زمان تألیف «جواهرالکلام، قریب به ۱۸۰سال میگذرد؛ ولی این کتاب همچنان مثل خورشید درخشان، در تاریخ فقه و فقاهت میدرخشد و از محکمترین و متقنترین کتابها در فقه استدلالی بهشمار میآید.
🔹امام خمینی(قدس سره) تمام حوزویان را به فراگیری فقه جواهری سفارش کردهاند و نیز، ملاک برتری دیدگاههای فقهی را با فقه جواهری مشخص فرمودهاند. بهراستی راز و رمز این موفقیت در چیست؟ چرا در میان آن همه شرحهایی که بر «شرایع» نوشته شده است، تنها جواهر درخشید و...؟ در جواب باید اذعان داشت که بدون تردید اگر اخلاص، صفای باطن، همّت، پشتکار و مدد الهی شامل حال این بزرگ مرد الهی نمیشد، قطعاً توفیق نوشتن و اتمام چنین اثر ماندگاری نصیبش نمیشد.
او در این راه مرارتهای فراوانی را متحمل گردید که محدّث قمی(ره) به یکی از آنها چنین اشاره میکند: «فرزند بزرگ صاحب جواهر تمام کارهای پدر را انجام میداد و باعث شده بود تا ایشان با خاطری آسوده مشغول تألیف کتاب باشد؛ اما بهناگاه از دنیا رفت. شیخ گفت: از این پیشامد غمی جانکاه بر دلم نشست و سینهام را فشرد و جهان را به چشمم تیره و تار نمود. فکرم پریشان شد و شب و روز با دلی اندوهگین در اندیشه بودم، تا اینکه شبی از مجلس به منزل برمیگشتم. در بین راه از پشت سر و صدایی به گوشم رسید که گفت: «ناراحت نباش! خدا با توست.» نگاهم را به عقب برگرداندم؛ ولی کسی را ندیدم. سپاس خدای را بجای آوردم و دل به او سپردم و از آن پس، درهای رحمت الهی به رویم گشوده شد و کارم سامان یافت و حالم خوب شد.». شیخ بهقدری در کار خود جدی و مصمم بود که وقتی فرزند رشیدش از دنیا رفت، با دلی پرخون و چشمی اشکبار بر سر جنازه جگر گوشهاش نشست و مشغول نوشتن کتاب شد و پس از آنکه نماز میت را بر عزیزش خواند و او را راهی گورستان نمود و خود به تألیف جواهرالکلام ادامه داد.
🔺به مناسبت اول شعبان سالگشت رحلت آیتالله محمدحسن نجفی اصفهانی(ره) معروف به صاحب جواهر
🆔 https://eitaa.com/ijtihad