eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
740 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نظام مالی اسلامی؛ مسیری که پیموده‌ایم، راهی که پیش روست ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹از منظر فقهی دو روش عمده می‌تواند در مواجهه با پدیده‌های نوظهور تحقق پیدا کند. یکی روش انفعالی است و دوم روش فعال. امروزه نتیجه عملی که دیده می‌شود این است که عملا بانکها در طول زمان به قرارداد‌ها به صورت صوری عمل می‌کنند. در بانکهای اسلامی باید تمام شرایط شرعی آن رعایت شود که حساب‌های پیچیده‌‌ای دارد؛ بانکها تمایل به اجرای آن ندارد و عمده قراردادها به صورت صوری اجرا می‌شود. 🔸کار به اینجا رسید که قرارداد مرابحه بانکی اجرا شد. قسمت عمده بانکها بر اساس مرابحه عمل می‌کنند. یعنی بانک به شما پول می‌دهد که شما مایحتاجتان را بخرید و به خودتان بفروشید. به مشکل برخورد کردند که شرایطی مرابحه دارد که در مقام عمل قابل اجرا نیست و راهکارهای دیگری دادند. 🔹بانکها به صورت عقود حرکت کردند ولی چون ساختار بانک بر اساس بهره بنا شده است و بانک دنبال این نمی‌رود که نظارت واقعی کند دنبال راهکار مرابحه بانکی رفتند. مرابحه تا مدتی به صورت شرعی انجام شد ولی به خاطر مشکلاتی که داشت به سمت صوری بودن حرکت کردند. این حاصل روش برخورد انفعالی با پدیده است. 🔸ما باید یک نظامی درست کنیم که هدفش این باشد که اتفاقاتی که در معاملات می‌افتد مخالف با شرع نباشد. روش دوم روش برخورد فعال است. اگر ما روش فعال داشته باشیم لازم نیست دنبال مقاصد الشریعه برویم. 🔹بحث تحریم ربا، که در روایت آمده «وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى‏ مِنْ‏ دَبِيبِ‏ النَّمْلِ‏ عَلَى الصَّفَا»؛ اگر کنه این فهمیده شود، مسیر فعلی قابل تأیید نیست و اشکالات جدی دارد و تمام ضوابطی که در فقه ما به صورت مسلم آمده کنار تحریم ربا گذاشته شود، باید این مسیر فعلی عوض شود. 🔸باید نظامی را درست کنیم که این ملاکات درست شود نه اینکه بخواهیم نظام موجود را توجیه کنیم. روش انفعالی برخورد کردن، درست نیست باید نظامی را پیشنهاد دهیم که معیارهای اسلامی رعایت شود و اصل حاکمیت معیارهای اسلامی باشد. 🔹موضوعات بانک و بورس بسیار پیچده است، زود اظهار نظر نکنیم. رساله‌ها و مقالاتی که دیگران می‌نویسند اشکالات جدی در موضوع شناسی دارد. موضوعاتی که با آنها مواجه‌ایم درست باید شناخته شود، تا خوب شناخته نشده نباید اظهار نظر کنیم. 👈 گزاش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70672 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سوالات و احکام شرعی خود را از «مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی» بپرسید ✔️کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، آماده پاسخگویی به پرسش‌های احکام شرعی، حدیث، قرآن، اخلاق، عقاید، تاریخ، مشاوره و روانشناسی و سیاسی اجتماعی در ایام عید نوروز و از ابتدای ماه مبارک رمضان هستند. ☎️ پاسخگویی مستقیم تلفنی با شماره 096400 ⏰ از ساعت 8 تا 20 📞صندوق صوتی به صورت 24 ساعته 📱 پاسخگویی پیامکی (ویژه احکام شرعی) با شماره 30009640 ⚡️با سرعت پاسخگویی 5 ساعته 📌 پاسخگویی آنلاین بصورت 24 ساعته از دو طریق 📱پلیکیشن پاسخگو: cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 💻 نسخه وب پاسخگو: My.pasokhgoo.ir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
احکام روزه.pdf
1.1M
📗احکام روزه (مسائل مورد نياز پاسخگويان به همراه اختلاف فتاوي) 📝 تهیه: اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی 📖 صفحات: ۸۹ ✂️در این فایل سعی شده تمام مسائل مورد ابتلا یا مورد سؤال مراجعین به دفاتر پاسخگویی آستان قدس رضوی از منابع معتبر همچون عروة الوثقی، تحریر الوسیلة، منهاج الصالحین و توضیح المسائل مراجع عظام پاسخ داده شود. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
وظیفه بیماره نسبت به روزه.pdf
162.7K
🔖 بیمارانی که نمی‌دانند باید روزه بگیرند یا خیر، بخوانند ✔️مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جدولی به تفکیک بیماری‌های گوناگون، وظیفه بیمارانی که نمی‌دانند باید روزه بگیرند یا خیر، مشخص نموده است. در این جدول وظیفه بیمارانی با بیماری‌هایی همچون دیابت، تیروئید، کلیه، چشم، روماتیسم، قلب، اعصاب، روان، سرطان، گوارش، تنفس و ... مشخص شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔بررسی قاعده تأسی و کاربرد آن در فقه 🎙استاد زارعی سبزواری ⏳۵ جلسه، ۶ الی ۱۱ فروردین 🔔حجیت مراسیل ابن ابی عمیر، با تکیه بر اندیشه‌های رجالی آیت‌الله سیستانی 🎙استاد مهدی مروارید ⏳۶ جلسه، ۱۴ الی ۱۹ فروردین 🔔کارکرد حداقلی حمل بر تقیه و تأثیر آن در فقه 🎙استاد محمد عندلیب همدانی ⏳۵ جلسه، ۲۵ الی ۲۹ فروردین 🏛مشهد، خیابان آیت‌الله بهجت ۸.۱، پلاک ۴۱۵، مؤسسه به‌سوی اجتهاد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس استاد محمدمهدی شب زنده‌دار در ماه مبارک رمضان 📚موضوع: بررسی احکام زکات فطره،بر اساس عناوین و روایات ذیل آنها در کتاب وسائل الشیعه 📆 از یکشنبه ۶ فرودین ماه ۱۴٠۲ ساعت ۱۱ 🏛 مکان: قم، مدرسه فقهی و تحقیقاتی موسی بن جعفر (سلام الله علیهما) واقع در صفائیه کوچه 19 فرعی اول سمت چپ پلاک 51 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔درس استاد عبدالحسین خسروپناه در ماه مبارک رمضان 📚موضوع بحث: حکمرانی قاعده لاضرر در نظامات انسانی 📆 زمان: شنبه تا چهارشنبه ساعت 21 🔗لینک برگزاری جلسه در اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/m.hajipour/meshkat-ayat 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 درس استاد قائینی در ماه مبارک رمضان 📚 موضوع بحث: تقسیم اموال 📆 از یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با ۴ رمضان، ساعت ۱۱ صبح 🕌 مکان: مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام واقع در خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔واکاوی طریقیت قرآن در علم اصول 🎙 ارائه: استاد عباسعلی زارعی سبزواری (مدرس درس خارج و مولف کتب القواعد الفقهیه) 📆زمان: شنبه الی پنجشنبه /۵ الی ۱۰ فروردین، ساعت ۱۲.۳۰ الی ۱۴.۳۰ 🏛مکان :مشهد؛ خیابان شهید هاشمی نژاد؛ بین هاشمی نژاد ۹ و ۱۱ ؛ جنب فروشگاه افق؛ پژوهشکده معارف اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_914876087.pdf
370.1K
💢نقد و بررسی روایات نوروز ✔️برگرفته از درس خارج استاد سید جواد شبیری ✴️ محورهای بحث: 1️⃣ وجود سه دسته روایت در موضوع نوروز 2️⃣ بررسی رجالی و اعتبار صدوری روایات 3️⃣ تایید سنت‌های حسنه نوروز مثل صله رحم و هدیه دادن نوروز با توجه به عمومات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
الفقه الفهرستی.pdf
3.98M
📚دانلود کتاب «الفقه الفهرست» اثر مهدی خدّامیان آرانی ✔️«الفقه الفهرستی؛ عرض و استدلال لاحکام المیاه» تألیف حجت‌الاسلام و‌المسلمین مهدی خدّامیان آرانی، عنوان اثری است که می‌کوشد اثبات کند بهره‌گیری از دانش فهرست (کتاب‌شناسی)، به عنوان راهی برای اثبات حجیت احادیث، در پیچ و خم تعارض احادیث، راه روشنی را برای مجتهد باز می‌کند. 👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=61902 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بود و نمود ابان بن تغلب ✍️محمدباقر ملکیان در بين أصحاب اماميه (زاد الله شوکتهم ورفع درجتهم) شايد کمتر کسی به پايه و جايگاه ابان بن تغلب رسيده باشد: از طرفی سه امام را درک کرده است واز آنها روايت کرده است، از طرف ديگر شيعه‌ای است شناخته شده با جايگاه رفيع علمی، آن سان که حتی اهل سنّت نمی‌توانند روايات او را دور بريزند بلکه برای پذيرش رواياتش دست به توجيه می‌زنند، از طرفی کثير الرواية است آن گونه که امام صادق عليه‌السلام (به سند معتبر) می‌فرمايند: ابان سی هزار روايت از من نقل کرده است ، و.... اين جايگاه چنان است که مرگ او بر همه شيعه گران است و قلب امام صادق عليه‌السلام را به درد می‌آورد. اما: 1. در کتب روايی شيعه، روايات او زياد نيست، بلکه در قياس با خيلی از روايانی که جايگاه و منزلت او را ندارند، بسيار ناچيز است! 2. اکثر روايات او با سند ضعيف بدست ما رسيده است! 3. در عمل، ابان هيچگاه جايگاه راويانی امثال زراره و محمد بن مسلم و أبو بصير را نيافت! آيا اين موارد به خاطر معاشرت فراوانی است که او با اهل سنت داشته، وموجب شد عملاً مورد بی‌مهری اصحاب اماميه قرار بگيرد؟ يا با توجه به روايتی از امام صادق عليه‌السلام، راويان امامی، هر آنچه را از ابان شنيدند، مستقيماً آن را از امام صادق عليه السلام نقل کرده‌اند؟ يا با توجه به شباهت او با ابان بن عثمان در برخی جهات، روايات ابان بن تغلب به ابان بن عثمان نسبت داده شده؟ هر کدام از اين احتمالات، شواهدی دارد، والبته تأثيراتی در نگاه ما به فقه و حديث و نيز منازعات جاری بين شيعيان. اميدوارم فرصتی بيابم ودر اين باره بيشتر بنويسم؛ لعلّ الله يحدث بعد ذلك أمراً. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad