eitaa logo
اجتهاد
7.4هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
752 ویدیو
297 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1001553188.pdf
198.5K
🔖روشنگری! 🔺شبهه؛ مسأله‌ی فلسطین، مسأله‌ای عربی؟ 🔺شبهه؛ پذیرش واقعیتی شصت ساله! 🔺شبهه؛ تنها راه نجات ملت فلسطین، مذاکره با اسرائیل یا غرب یا مجامع بین‌المللی 🔺شبهه؛ محلی بودن مسأله‌ی غزه 🔺شبهه؛ چراغی که به خانه رواست... 🔺ما از فلسطینی‌ها که فلسطینی‌تر نیستیم! 🔺شبهه؛ اسلام دین صلح 🔺شبهه؛ خرید زمینهای فلسطینیان توسط صهیونیستها 🔺شبهه؛ عدم امکان از بین رفتن اسرائیل 🔺شبهه؛ ناصبی بودن ملت فلسطین و... 📌کتاب فلسطین از منظر حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای در هشت فصل به‌نگارش درآمده است که فصل اول بخش هفتم؛ مربوط به پاسخ شبهات مربوطه است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
17.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙ویژه: آیت‌الله وحید خراسانی: خدایا رژیم اسرائیل را ریشه‌کن بفرما... ✔️سخنرانی جالب حضرت آیت‌الله وحید خراسانی؛ حدود ۳۵ سال قبل درباره پایمردی ایران اسلامی در برابر استعمارگران، و دعا برای ریشه‌کن شدن اسرائیل و پیروزی ملت لبنان 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 لزوم کشف عناوین مرجع و پایه در فرایند اجتهاد ✔️ استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹بحث‌های روشی را باید خیلی اهمیت بدهید به این دلیل که رفتار فقیه را تعیین می‌کند. لزوم کشف عناوین مرجع و پایه و تمییز آن از غیر آن، یک کلان‌بحثی است که توتی اکلها کل حین باذن ربها ... یک بحث روشی است که یک متد و روش به استنباط فقیه می‌دهد. 🔸یک مستنبط وقتی می‌خواهد استنباط کند، مفهوم‌شناسی کند یا حکمی صادر کند، باید عنوان مرجع و پایه و اصلی را پیدا کند. سوگمندانه باید گفت که این مسئله مهم در اصول فقه ما جایگاهی ندارد، در حالی که یکی از ملاک‌های مجتهد این است که بتواند عناوین پایه را پیدا کند. 🔹مثلا آیا مجسمه‌سازی خودش موضوعیت دارد و عنوان پایه است یا عنوان پایه یک چیز دیگری است؟ یا مثلا غنا خودش عنوان پایه است؟ شیخ انصاری تصریح می‌کند که غنا موضوعیت برای تحریم ندارد یا مثلا می‌گوید: ان حرمة اللعب بآلات اللهو، الظاهر انه من حیث اللهو لا من حیث خصوص الآلة؛ اینجا عنوان پایه، لعب بودن یا آلت بودن نیست، بلکه لهو بودن است. در سخنان شیخ انصاری این اصطلاح عناوین پایه و تحلیل‌ها نیست؛ ولی آن لب قضیه هست. 🔸البته به بهانه پیدا کردن عنوان پایه، عنوان مادر، عنوان اصلی، کارکردگرایی، جدا کردن ثابتات از متغیرات، برگرداندن قوانین بعضها الی بعض و ... نباید عنوان پایه بتراشیم و یادمان باشد که در هر حال از انضباط فقهی خارج نشویم. 📚خارج فقه هنر، ۲۳ آبان ۱۴۰۰/ روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📙کتاب تهذیب الاصول 📝دست خط آیت‌الله جعفر سبحانی؛ تقریرات درس حضرت امام خمینی (قدس سره) در حاشیه برخی صفحات دست خط حضرت امام، مزین میباشد. -كما أنّ الشائع في الضرر و الضُرّ و الإضرار هو الاستعمال في الضرر الوارد في المال و النفس، كما هو معلوم. - هذا و لكن الضرورة تشهد بخلافه. و التحقيق: أنّ هيئات الأفعال كالحروف لا تستقلّ معانيها بالمفهومية و الموجودية، و يكون وضعها أيضاً - كالحروف - عامّاً و الموضوع له فيها خاصّاً على التفصيل السابق...( ج1، ص 152) - و العمدة: أنّه لا إطلاق للآية الكريمة؛ ضرورة أنّها بصدد بيان كيفية النفر و أنّه إذن لا يمكن للناس النفر العمومي، فلِم لا ينفر طائفة منهم‌؟ فإنّه ميسور لهم. ( تهذیب ج3 ص 631) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کارکرد حداقلی حمل بر تقیه و تأثیر آن در فقه 🎙 ارائه: استاد محمد عندلیب همدانی 📆 زمان: ۲۵ الی ۲۹ فروردین/۵جلسه 🏛 مکان: مشهد، خیابان آیت‌الله بهجت ۸.۱، پلاک ۴۱۵، مؤسسه به‌سوی اجتهاد 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
23.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ضرورت رویکرد فرافقهی به مسائل ✔️استاد صادق آملی لاریجانی: مسائل مقصور در فقه نیست، با فقه اجتماعی نباید از وجوه فلسفی و کلامی در موضوعاتی مانند ولایت فقیه، محیط زیست و ... غفلت شود. ولایت فقیه وجه مواجه فقه با حاکمیت است، فلسفه سیاسی که یک بحث عقلانی است در این مساله ذی دخل است، باید نسبت بحث عقلانی و فقهی را بررسی کنیم. الزام سیاسی، یک محور اصلی در فلسفه سیاست است. الزام، ماهیت اخلاقی یا مستقل دارد؟ آیا ما الزام به تبعیت از رضایت عمومی و مصلحت عمومی یا رای اکثریت داریم؟ اگر ولایت فقیه از منظر فقهی صرف بررسی کنیم، مساله حاکمیت راه حل نکرده ایم. امروز در غرب به مباحث جوهری اخلاق یک نوع بازگشتی شده است، به عنوان مثال فرزندآوری یک امر اخلاقی است یا خیر؟ می‌توان به این مسائل از منظر فقهی پاسخ داد، اما وجه فلسفی و کلامی هم دارند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مهربانی و خیرخواهی در امر به معروف و نهی از منکر ✍️استاد محمد عشایری منفرد 🔹امام خمینی (ره) در تحریر الوسیله در احکامِ مرتبه‌ی سوم از مراتب امر به معروف، نوشته است: «شایسته است شخصی که امر به معروف یا نهی از منکر می‌کند، در شیوه امر و نهی کردن، برای آن شخصِ مرتکبِ حرام چنان طبیبی دلسوز و پدری مهربان باشد که به مصلحت و خیرخواهی او می‌اندیشد و اصلا باید نهی از منکرِ او برای شخصی که مرتکب منکر شده و نیز برای کل امت اسلام، [سرشار از] لطف و مهربانی باشد. 🔸شایسته است قصد خودش را برای خدا و جلب رضایت او خالص کند و این عمل خودش را از هرگونه هوای نفس و گردن‌کشی دور کند و خویشتن خویش را پاک و پیراسته نداند و خودش را برتر و والاتر از آن کسی که مرتکب منکر شده، نداند چون ای بسا که همان شخص مرتکب منکر، حتی اگر مرتکب گناه کبیره باشد، اوصاف نفسانی پنهان و خداپسندی داشته باشد که خداوند به خاطر همان اوصاف، خودِ آن شخص را دوست داشته باشد هرچند از این یک عملش بیزار باشد و ای بسا که همین آمر و ناهی برعکس باشد (یعنی صفات ناپسند پنهانی داشته باشد که خداوند از خود او به خاطر همان صفات ناپسند بیزار باشد». ↩️متن تحریر الوسیلة مسألة 14: ينبغي أن يكون الآمر بالمعروف و الناهي عن المنكر في أمره و نهيه‌و مراتب إنكاره كالطبيب المعالج المشفق، و الأب الشفيق المراعي مصلحة المرتكب، و أن يكون إنكاره لطفا و رحمة عليه خاصة، و على الأمة عامة، و أن يجرّد قصده للّٰه تعالى و لمرضاته، و يخلص عمله ذلك عن شوائب أهوية نفسانية و إظهار العلو، و أن لا يرى نفسه منزهة، و لا لها علوا أو رفعة على المرتكب، فربما كان للمرتكب و لو للكبائر صفات نفسانية مرضية للّٰه تعالى أحبه تعالى لها و إن أبغض عمله، و ربما كان الآمر و الناهي بعكس ذلك و إن خفي على نفسه. (تحرير الوسيلة، ج‌1، ص:481). 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اعلام مبلغ زکات فطره ۱۴۰۲ مطابق با نظر مراجع تقلید ✔️زکات فطره امسال (۱۴۰۲) طبق نظر اکثر مراجع، ۶۰ هزار تومان معادل ۳ کیلوگرم گندم یا برنج اعلام شده است که خانواده‌ها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند. 👈 مبلغ زکات فطره بر اساس اعلام دفاتر آیات خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی + احکام و آداب مربوط به پرداخت فطریه: http://ijtihadnet.ir/?p=70795 🆔 https://eitaa.com/ijtihad