21.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خطبه اول نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیتالله خامنهای
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
35.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خطبه دوم نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیتالله خامنهای
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔗 متن کامل خطبههای نماز عید فطر: http://ijtihadnet.ir/?p=70968
🔗 متن کامل بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی: http://ijtihadnet.ir/?p=70968
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ورود انگاره دولت ـ ملت مدرن، انگاره حکومت اسلامی را دچار اختلال کرده است
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی معتقد است ورود انگاره دولت ـ ملت مدرن، تا حد زیادی انگاره حکومت اسلامی را دچار اختلال کرده است و فقه شیعه نتوانسته به صورت کامل، تفاوت چارچوبی و پارادایمیک دولت ـ ملت مدرن با حکومت اسلامی را ادراک کند، از اینرو تلاش کرده خلاء تئوریک و نظری خود در عرصه امتداد عینی و مدلهای اجرایی ولایت دینی را با یکسری بدلهای مدرن که متصدی تمشیت مردمی بر اساس مطامع مادی است، پر کند و با این مدلهای اجرایی دنیای مدرن نوعی همراهی نماید.
👈 بیشتر بخوانید + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=70949
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حدیث گرایی غير اصولی
✍️دکتر حسن انصاری
با وجود اينکه در سالهای اخير پژوهشهای حديث شناسی و اعتبارسنجی متون توجه بسياری را به خود جلب کرد و ماهيت و طبيعت تعدادی از کتابهای حديثی روشنتر شد اما متأسفانه همچنان شاهد اين هستيم که عدهای بدون هرگونه احتياط و توجه به مبانی صحت اعتبار حديث و منابع حديثی هر پاره نوشته عربی را به توهم اينکه حديثی مأثور است بر مردم و شنوندگان بر میخوانند؛ سهل است از آن نتايج و استنباطاتی خارج از اصول "اهل تحصيل و تحقیق" و مبانی پژوهشهای سنت شناسی هم ارائه میدهند.
مصيبت بار تر اینکه اين نوع خوانشها گاهی با انواعی از قرائتهای صوفيانه و محی الدينی و برخی ذوقهای صدر المتألهينی و بل شيخیگری آميخته میشود و تحت عنوان "حقائق و اسرار" به خورد خلق الله داده میشود. اين زمانی نتايج سهمگين تری برای دينداری مردم دارد که اين چنين استنباطات غير "اصولی" و محتویات آن چنان منابع غير معتبر در تريبونهایی ارائه شود که ديگر همچون عصر قاجار و صفويه مخاطبانش چند ده نفر و چند صد نفر نيستند بلکه اینک به مدد اينترنت و شبکههای مجازی قدرت آن را دارند که در خلال ساعاتی ميليونها مخاطب را متوجه این نوع سخنها و افاضات کنند.
سخن ما بر سر منابع اصيل و معتبر حديثی نيست. سخن بر سر تعدادی از...
👈 متن کامل یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=70961
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتوای مردمسالاری وقتی هنوز صندوق رأی باب نبود!
✍️ حجتالاسلام محسن قنبریان
شهید اول از فقهای قرن ۸ است که بزرگان او را "لسان الفقهاء"، "لسان القدماء"، "از جمله پنج فقیه برتر شیعه" و... میشمارند. ایشان در کتاب ارزشمند "القواعد و الفوائد" ذیل قاعده۱۴۷ (ج۱ص۴۰۵و۴۰۶) فائده ای با عنوان: «یجوز عزل الحاکم فی مواضع» طرح میکند.
سومین این مواضع برای عزل حاکم چنین است: "الثالث: مع كراهية الرعية له و انقيادهم إلى غيره، و إن لم يكن أكمل إذا كان أهلا، لأن نصبه لمصلحتهم، فكلما كان الصلاح أتم كان أولى."
یعنی وقتی مردم از آن حاکم، کراهت داشته و به غیر او انقیاد و پذیرش داشته باشند؛ حتی اگر آن دیگری فقط "صلاحیت" داشته باشد و "اکمل" از حاکم منصوب نباشد.۱ بخاطر اینکه نصب حاکم برای مصلحت مردم است؛ پس هرجا مصلحت تمام تر است، نصب اولویت دارد. طبق این مبنا: با بودن کف صلاحیت و اهلیّت، پذیرش و انقیاد مردم تمام کننده مصلحت است و از شرایط کمال مهمتر است.
امروزه صندوق رأی "راهکاری اثباتی" و "توسعه در مصداق" برای کشف انقیاد مردم است؛ نه "توسعه ارتکاز" و "سیره تازه" ای که نیاز به تایید جداگانه و عدم ردع شارع داشته باشد.۲ (شرایط و فروعات انتخابات، کاندیدا، تبلیغات و... در جای خود باید بحث شود)
در حوزههای انتصابیِ حکمرانی (مثل امراء و ائمه جمعه و...) هنوز هم میشود به این بیان شهید اول تمسک کرد.
پاورقی:
۱. اگر آن دیگری اکمل از منصوب باشد که واضح است باید او را مقدم کرد. شهید هم در موضع دوم از مواضع عزل فرموده: اذا وجد من هو اکمل منه، تقدیماً للاصلح علی المصلحه...
۲. امام خمینی بر همین مبنا، "رجوع به آراء اکثریت" را به «بیعت درصدر اسلام» برمیگرداند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔آغاز فرایند ثبت نام آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال 1402
🔻متقاضیان دانشگاهی و حوزوی علاقمند جهت شرکت در آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضاء در سال ۱۴۰۲ می توانند از امروز تا پایان روز پنج شنبه مورخ 1402/02/07 با مراجعه به درگاه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به نشانی www.hrtc.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
🔵 ثبت نام در این آزمون splus.ir/qazahrm منحصراً به صورت اینترنتی می باشد و زمان ثبت نام تمدید نخواهد شد.
♦️کارت ورود به جلسه آزمون از روز سهشنبه مورخ 1402/02/19 از طریق درگاه مرکز آزمون جهاد دانشگاهی در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت.
✅ آزمون در روز جمعه مورخ 1402/02/22 به صورت تستی برای تمامی متقاضیان اعم از دانشگاهی و حوزوی splus.ir/qazahrm در استانهای منتخب برگزار میشود.
🔘 ضرورت دارد متقاضیان شرکت در آزمون پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز ثبت نام splus.ir/qazahrm در مهلت تعیین شده، نسبت به ثبت نام در آزمون فوق اقدام نمایند.
⬅️ جزییات بیشتر اطلاعیه آزمون جذب عمومی تصدی منصب قضا سال ۱۴۰۲ در سایت معاونت منابع انسانی قوه قضاییه: https://b2n.ir/a70015
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیشنهاد تشکیل «شورای فقهی جهانی» برای حل مسئله «طلاق شفاهی»
✔️در بحبوحه جنجال گستردهای که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در مورد «طلاق شفاهی» پشت آن ایستاده است، احمد الطیب، شیخ الازهر پیشنهاد تشکیل شورای علمای فقهی در جهان اسلام برای حل مسئله وقوع یا عدم وقوع طلاق شفاهی را داد.
👈این گزارش را بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70972
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗انتشار اولین شماره «پژوهشنامه مطالعات وقف و امور خیریه»
✔️نخستین شماره دو فصلنامه «پژوهشنامه مطالعات وقف و امور خیریه»، به عنوان اولین و تنها پژوهشنامه علمی پژوهشی مطالعات وقف و امور خیریه در کشور به صاحب امتیازی دانشگاه اصفهان، مدیر مسئولی محمدصالح طیبنیا و سردبیری اصغر منتظر القائم در 254 صفحه منتشر شد.
👈 معرفی + مقالات شماره اول: http://ijtihadnet.ir/?p=70944
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗شماره جدید «تقریرات» منتشر شد
✔️دوازدهمین شماره دوفصلنامه فرهنگی تقریرات، با آثار و گفتاری از اندیشوران حوزه و دانشگاه چاپ و در پیشخوان مطبوعات قرار گرفت.
👈 معرفی + لینک خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=70953
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نکات ۱٠گانه مدیر حوزههای علمیه درباره عفاف و حجاب
🔹باید با عوامل اصلی در گسترش سبک زندگی غربی و ترویج بیحجابی، چه در مقیاس نظریه سازی و برنامهریزی تا مرحله اجراء و تحقق، با شیوهای حکیمانه، هدفمند و جدی مواجهه شده و رویکرد دینی و اسلامی در همه این مراحل جایگزین گردد.
🔸حوزههای علمیه و روحانیت، ضمن آن که خود را نیز مسئول و پاسخگو می داند، مطالبهگری و پاسخگویی مسئولانه برای اصلاح نظام تصمیمگیری و برنامهریزی بر مبنای ارزشها و معارف اسلامی را وظیفه خود میداند.
🔹برخورد متناسب با پدیده بدحجابی و بیحجابی در دوره حاکمیت پیامبر اکرم (ص) و حضرت امیر (ع) وجود داشته و سیره سایر اهل بیت(ع) و اصحاب پیامبر(ص) هم بر همین منوال بوده است.
🔸قانون مداری، فعالیت نظاممند و شبکهای و و پرهیز از هرگونه برخوردهای سلیقه ای و افراطی، لازمه حل مسأله است و در این خصوص پرهیز از دو قطبی سازی و تاکید بر تعامل اخلاق مدار، هوشمندانه، دلسوزانه و جذب حداکثری و گسترش رأفت اسلامی، سیاستهای کلان، حرکت مردمی و جریانهای خودجوش و آتش به اختیار می باشد.
🔹 مسئولین اسلامی باید تلاش کنند تا پوشاک عفیفانه و بسترها و محصولات و سازههای زندگی مؤمنانه به شکل راحت و مقرون به صرفه در جامعه عرضه شود.
🔸روحانیت همچون گذشته باید با همه ظرفیت های خود در تبیین ابعاد مختلف مسئله عفاف و حجاب و ایجاد گفتمان در میان نخبگان و گروههای مرجع و توده های مردم در میدان حاضر بوده و به وظایف خود عمل کنند.
👈 متن کامل را ملاحظه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70959
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید درباره «حجاب» بحث و گفتوگو شود/ اگر نهی از منکر عدهای را روی دنده لج بیندازد، دیگر نهی از منکر نداریم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹اگر معتقدیم مسأله بیحجابی، سیاسی است که وقتی به حدی از خارج هدایت میشود و برخی از نهادهای خارجی در آن نقش دارند، قبول است اما این مسأله را سیاسی نکنیم. آن آقایی که میگوید «دشمن روی حجاب و ولایت فقیه دست گذاشته است و اگر حجاب را بردارد، ولایت فقیه هم میرود»، آیا این شخص با این سخن خدمت میکند؟ ممکن است افرادی بگویند خب سراغ عدم حجاب برویم، چون با ولایت فقیه مشکل دارند!
🔸موضع حاکمیت درباره حجاب و بیحجابی گاهی یکدست نیست... نمیگویم که جامعه یله و رها باشد، متأسفانه یله و رها بودن مفاسدی دارد؛ عرض من این است که برای یک بار هم که شده عقلا را دعوت کنیم اندیشمندان را بخواهیم تا طرح بدهند و به لوازم کار دقت کنیم. البته وقتی کار روی حساب و کتاب باشد، خداوند هم کمک میکند.
🔹این را برای کسانی میگویم که این مصاحبه را مطالعه میکنند هر گونه دلشان خواست قضاوت نکنند. باید با همه منکرات مبارزه شود، اگر این گونه باشد مردم احساس میکنند که مطالب دلسوزانه گفته میشود.
🔸اگر به هر دلیلی، ولو سوگمندانهْ ناموجه، نهی از منکر نه تنها پیشگیری نکند بلکه عوارض دیگری ایجاد کند؛ مثل اینکه عدهای را روی دنده لج بیندازد یا احساس کنند که باید مخالفت کنند، لذا خود این حرکت باعث ترویج عدم حجاب و برهنگی شود. اینجا جایی است که فقهای ما میفرمایند ما دیگر نهی از منکر نداریم.
👈متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=70964
🆔 https://eitaa.com/ijtihad