eitaa logo
اجتهاد
6.7هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
576 ویدیو
251 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔کرسی آزاداندیشی «کاوشی نو در مسئله پوشش و نگاه: 👥با حضور: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محمد هدایتی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حسین سوزنچی 🗓 زمان: دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ بعد از نماز ظهر و عصر 🏢 مکان: بلوار جمهوری، بین کوچه ۴و ۶، دانشگاه معارف اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «جایگاه فقه و اصول در هندسه علوم حوزوی» 🎙باحضور استاد ابوالقاسم علیدوست 📆 زمان: دوشنبه ٨ خرداد، ١۵:٣٠ تا ١٨ 🏛 مکان: تهران، حوزه امام خمینی (ره) ازگل 🔗ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/Z7jmUvH9 📺پخش زنده: https://www.aparat.com/mfalem/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 «بررسی فقهی عدم استماع دعاوی مالکیت بعد از اجرای طرح الزام ثبت رسمی اسناد اموال غیرمنقول» 👥 ارائه دهندگان: دکتر بلال شاکری و حجت‌الاسلام صفاعلی غفاریان پناهی 👥 ناقدان: حجت‌الاسلام مهدی بهادری و حجت‌الاسلام جعفر فقانی 🗓 زمان: دوشنبه 8 خرداد 1402، ساعت: 12:30 🏢 مکان: مشهد، دفتر تبلیغات اسلامی، طبقه دوم، اتاق جلسات 🔗 لینک ورود به جلسه: https://b2n.ir/j42464 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢در دیدگاه امام (ره) احکام وسیله اجرای حکومت و بسط عدالت است ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم: 🔹نه تنها اسلام حکومت دارد و اگر حکومت نباشد قوانین اسلام بر زمین می‌ماند بلکه طبق عبارت صریح امام خمینی اسلام یعنی حکومت؛ کسی که منکر حکومت در اسلام بشود اسلام را نفهمیده است. برخی در استدلالات خود در دفاع از حکومت اسلامی حکومت را امر لازم در اجرای احکام اسلام می‌دانند که طبق این تعریف حکومت ظرفی برای حفظ اسلام است. 🔹حکومت قانون می‌خواهد که احکام اسلام قوانین آن است؛ احکام در دیدگاه امام خمینی وسیله‌ای برای اجرای حکومت و بسط عدالت است و اگر این دیدگاه روشن شود تزاحم بین امر عالی و امر استقلالی معنا ندارد؛ بقیه شئون حکومت اجرا است و تحقق یک سری حقائق در عالم هم اسلامی است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71375 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقش علوم انسانی اسلامی در فقه ✔️حجت‌الاسلام مجتبی عبدخدایی: 🔹علم اسلامی در چند حوزه می‌تواند به فقه کمک کند: اولین حوزه، «موضوع شناسی» است؛ گاهی موضوعات فقهی، پدیده‌های ساده و بسیط عرفی هستند که با مراجعه به عرف، مسئله حل می‌شود، اما گاهی موضوع شناسی، مربوط به پیاده سازی الگوی سازماندهی اجتماعی در یک نظام دارای پیچیدگی فراوان است که در اینجا باید به صورت عمیق به مسئله وارد شد. 🔸دومین حوزه، «مسئله شناسی» است. علم، مسائلی زیادی دارد. در بنیان تدبیری یک سازماندهی اجتماعی، همه مسائلی که باید تعیین تکلیف بشود، به لحاظ ارزشی به سمت فقه روانه می‌شود، اما در مسائلی از قبیل سنجش قدرت آن نظام اجتماعی که مجموعه‌ای از تکالیف متوجه آن است، بررسی شرایط تکلیف و بررسی پیامدهای پسینی تکلیف و نقش آنها در استنباط و ... اموری است که علم می‌تواند کمک کند. 🔹سومین حوزه، «فضا شناسی» است؛ یعنی در محیط‌های مختلف، تکالیف چگونه شکل می‌گیرند؟ به عنوان مثال در عرصه بین الملل، فضای آنارشیت بین المللی دارای یک منطق رفتاری است که کلیه مناسبات و رفتارها را دگرگون می‌کند. آیا این مسئله در استنباط‌های فقهی تأثیرگذار نخواهد بود؟ شناخت فضاها و منطق‌هایی که فضاها می‌آورند، در استنباط‌ها نقش دارد. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71392 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر نظام اقتصادی اسلام را استخراج نکنیم، ناچار هستیم در نظام سرمایه‌داری حرکت کنیم ✔️استاد محسن اراکی: 🔹اگر فقه نظام نداشته باشیم ناگزیر از عمل به احکام خرد در یک نظام غیر اسلامی هستیم. اگر فقه نظام نداشته باشیم نظام ما یا کمونیستی یا سوسیالیستی یا سرمایه داری می‌شود؛ نظام اقتصادی فعلی ما نزدیک به لیبرال سرمایه داری است که اگر بخواهیم در این نظام احکام فقهی اسلامی را پیاده کنیم تبدیل به شترمرغی می‌شود که نه سرمایه داری را در خود دارد و نه اسلام در آن پیاده شده است. 🔹منع ربا و منع معاملات کالاهای مضر خود را در نظام اقتصاد اسلامی نشان می‌دهد؛ نظام مالیاتی امروز کشور بر اساس آموزه‌های لیبرالی تبیین شده اما در نظام اسلامی خمس و زکات داریم که متأسفانه وقتی این حرف مطرح می‌شود به آن می‌خندند؛ نظام اقتصاد اسلامی یک وجود به هم پیوسته است که باید پولش نقره و طلا و مالیاتش خمس و زکات باشد که آن وقت خود را نشان می‌دهد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=71380 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بیت‌کوین پول نیست ولی مالیت دارد/ حکم معامله با رمزارز از نظر فقه حکومتی ✔️ حجت‌الاسلام مهدی خطیبی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان اینکه بیش از ۹۷ درصد کشورهای جهان با رمزارزها برخورد محتاطانه دارند، گفت: از منظر فقه فردی خرید و فروش رمزارز جایز است، ولی از منظر فقه حکومتی به سبب ابهامات متعدد و کوتاه‌ کردن دست دولت در مدیریت پولی کشور جایز نیست و قانون هم آن را نپذیرفته است. 👈 گزارشی از نشست «موضوع‌شناسی رمزارزها با رویکرد فقهی»: http://ijtihadnet.ir/?p=71378 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل اجتماعی مواجهه حکمرانی و مردمی با نابهنجاری پوشش و حجاب ✔️دکتر سیاهپوش: متوقف شدن در جواز سلب و ایجاب برخورد حاکمیت با پوشش، باعث باخت ما خواهد شد. اساسا این سوال جای طرح ندارد زیرا تعریف از حکومت یعنی الزام کردن و این جزء ماهیت حکومت است. از طرفی سلب هم صرفا در برخورد انتظامی محصور نمی‌شود. ✔️دکتر دین محمدی: به سازمان‌های متکفل و مجری برخورد سلبی، پیشنهاد می‌شود جهت استمرار مطلوب و موثر برخورد سلبی، توان هنجاری امر مطلوب و یا نحوه اجرای فرایند سلبی و همچنین چرایی فاصله ما بین مقبولیت فردی و نمود هنجار گونه بی حجابی را مورد توجه قرار داده و بر اساس توانمندی مداخله و مدیریت این عوامل، برای زمان، میزان و نوع برخورد سلبی خود تصمیمات مقتضی را مبذول دارند. ✔️خانم دکتر منصوری: اگر قرار باشد در مواجهه با حجاب و عفاف نگاه بحران زدگی داشته باشیم مشکل برطرف نمی‌شود. اتفاقات امروز حاصل یک پروسه است. زمانی که سایت‌ها و شبکه‌های مجازی برای فروش لباس عکس‌هایی را می‌گذاشتند احساس خطر و بحران نکردیم و الان توقع داریم با رفتار پلیسی قابل حل باشد که این عمل کردن بدون سویه یک خطای راهبردی است. ✔️‌حجت‌الاسلام خیری: بحث حجاب و پوشش از مسائل هویتی و اجتماعی شدن است و در بحث‌های هویتی، هم الزامات وجود دارد و هم کار فرهنگی. یکی دیگر از مسائل ملتزم بودن به نقش فقه در حکمرانی است. در حکمرانی برخی از حقوق، حق الله و برخی از مسائل حق الناس است... 👈 متن گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=71366 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نتوانستیم حقوق شهروندی و کرامت انسانی را براساس فقه و اخلاق پایه‌ریزی کنیم/ فقه توانایی تأمین یک زندگی سالم، کامل و مفرح را دارد ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه: 🔹قانون حقوق شهروندی را در زمانی که معاونت قوه قضائیه را در زمان آیت‌الله شاهرودی برعهده داشتم، خود ما تدوین کردیم و تمام مواد آن براساس موازین فقه شیعه و فقه اهل بیت (ع) است. مقصود از شهروند، فردی از جامعه است یعنی تمام اقشار را در بر می‌گیرد. به عنوان مثال، حقوق متهم به بهترین وجه در قوانین و آئین نامه‌های فقهی ما دیده شده است؛ یعنی فقه می‌تواند زندگی کسی که می‌خواهد زندگی شهری سالم و کامل و مفرحی داشته باشد را تامین کند. 🔸قانون اساسی ما بر اساس فقه است و در زمان تدوین از نظرات فقهای بزرگ زمان استفاده شده است، اما نتوانستیم وظیفه اداری را از جهت حفظ حقوق شهروندی، حفظ کرامت انسانی و رفتار و اخلاق اداری، براساس فقه و اخلاق و قانون اساسی پایه‌ریزی کنیم. 🔹حوزه‌های علمیه باید دایره موضوع شناسی و بهره برداری از منابع بویژه قرآن و عقل را گسترش دهند. در فقه امام صادق (ع) قرآن و عقل جایگاه بلندی دارد اما ما در فقه بیشتر سراغ احادیث و روایات رفتیم تا قرآن و سنت؛ لذا باید بیشتربه قرآن و عقل بها دهیم تا به مسائل روز بهتر پاسخ دهیم. 🔸فقه ما که پرتوی از فقه امام صادق (ع) است، براساس تعالیم قرآنی و فطرت انسان و قوانین حاکم بر روح و روان و جامعه تدوین شده است بنابراین نباید قرآن را با زندگی و حکومت و رفتارهای دلخواه خود برش بزنیم. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71372 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «سیر تاریخی عدالت در اندیشه فقیهان» تا «کاربست‌های عدالت در فقه» ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔻در جهان مسلمانی، پیرامون عدالت چند اندیشه شکل گرفته است: اینکه عدالت اصلاً هدف نیست و راه دادن آن به فقه، انحراف است؛ دوم: عدالت، هدف است اما حصولی و پسادینی است؛ و سوم: عدالت، هدف است اما پیشادینی، و قوانین باید کاشف از عدالت باشد؛ لذا اگر جایی با عدالت، ناسازگار بود، باید اندیشید و چاره‌ای یافت. اکنون که اندیشه سوم را پذیرفتیم، باید کارکردهای عدالت را بررسی کنیم که آیا عدالت فقط یک قاعده است یا یک پارادایم، گفتمان یا رویکرد؟ 1) عدالت به‌مثابه قاعده در کشف احکام در استنباط اول 2) عدالت به‌مثابه رویکرد در فهم ادله در استنباط اول 3) عدالت به‌مثابه سند در استنباط دوم 4) عدالت به‌مثابه گفتمان عام در اجرای احکام مکشوف ✂️دین باید به‌صورتی نظام‌وار مطالعه شود، و الا عدالت به عدالتی، تبدیل می‌شود که موجب می‌گردد شخصی چند نان و انار بدزدد و آن‌ها را صدقه دهد. یعنی در بسیاری اوقات، رفتار ما با عدالت، به این شکل است. مثلاً نظام حلقوی (پشت‌سر هم) و هرمی (در طول هم) را نمی‌بینیم، اما از عدالت می‌گوییم. یعنی باید توجه شود که وقتی عدالت –حتی به‌معنای پیشادینی‌اش- مطرح می‌شود، بپذیریم که جهان‌بینی و ایدئولوژی در آن، تأثیر دارد و در یک نظام باید معنا شود. 👈 گزارش تفصیلی در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=71363 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه ✍️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی یکی از مسائل مهم دوران معاصر که در دامنه علم اصول مطرح می‌شود، مسئله «تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه» است. تحقیقاتی در دروس اعلام و برخی مقالات و مکتوبات وجود دارد؛ اما آنچه در این یادداشت مورد بحث قرار خواهد گرفت، موانع و چالش‌هایی است که برای تمسک به اطلاقات و عمومات طرح گردیده است. غالب اساتید و محققین نظرشان بر این است که، این موانع و چالش‌ها قابل پاسخگویی است اما به نظر می‌رسد در این پاسخ‌ها نیز خللی وجود دارد که به مرور با طرح هرکدام از عناوین، به ایرادات مورد نظر نیز پرداخته خواهد شد. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71405 🆔 https://eitaa.com/ijtihad