💢پیشبینی امام صادق (ع) نسبت به نیاز امروز جامعه شیعه به میراث روایی
✍️استاد علی نصیری
🔻عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِيِّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِه عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخَيْبَرِيِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّه ع اكْتُبْ وبُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ بَنِيكَ فَإِنَّه يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لَا يَأْنَسُونَ فِيه إِلَّا بِكُتُبِهِمْ
🔹همان گونه که ملاصالح مازندرانی آوردهاند، این روایت بر اعتبار و حجیت خبر واحد دلالت دارد؛ زیرا مخاطب سخن امام صادق (ع) یکی از اصحاب؛ یعنی مفضل بن عمر است و تاکی بر انتشار و بعه میراث گذاشتن روایات توسط او به معنای حجیت روایات نقل شده از سوی مفضل به عمر و امثال او است.
🔸اهل بیت (ع) به خوبی از دوران بحران علمی شیعیان آگاهی داشتند و میدانستند که آنان روزی به شدت به میراث روایی نیاز خواهند داشت. از این جهت این چنین، بر ثبت و نشر کتب حدیثی اصرار میورزیدند.
🔹آیا حال و وضع کنونی ما که به هر سو میچرخیم تا گفتاری از معصومان را بیابیم تا پاسخی برای انواع و اقسام پرسشهای ما باشد، تاییدی بر پیش بینی امام صادق (ع) نیست؟!
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72823
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی
✔️حجتالاسلام محسن قنبریان: «فقه پیشرو» در تفقه کامل از منظومه دین و دیدن درست و دقیق روابط عینی حاکم بر اقتصاد، نظام و مکتب اقتصادی اسلام را در راستای تحقق قسط، کشف میکند و با حرکت انقلابی خود، روابط عینی را منطبق بر نظام و مکتب میکند اما «فقه پیرو» روابط عینی و حاکم را برهم نمیزند، متاخر از آن حرکت کرده و نظامات و اقتضائات آن روابط عینی را امضاء یا ویرایش جزیی میکند!
👈 بیشتر بخوانید + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=72815
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آخرین تغییرات و ملاحظات در «برنامه درسی جدید سطوح عالی»
✔️حجتالاسلام مهدی رستم نژاد گفت: «برنامه آموزشی و درسی جدید سطوح عالی حوزههای علمیه» که در سال گذشته اجرا شد، با حضور و مشارکت بسیاری از اساتید طی جلسات کارشناسی، مورد بررسی و بازبینی قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد. پس از اجرا و بازخوردگیری و تجمیع پیشنهادات و بررسی گزارشهای میدانی، مشخص شد که ثقل اشکالات در محدودههای رسائل است لذا مجددا محدودههای مطالعاتی کتاب رسائل، مورد بازبینی قرار گرفت و پیشنهاد شد یک عنوان درس به آن افزوده شود که پس از تأیید و تصویب در شورای عالی حوزههای علمیه، عناوین اصول در سطح دو جمعا به ۷ عنوان درس رسید.
👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=72826
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جریاناتی میخواهند میرزای نائینی را مصادره کنند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹حدود دو سال پیش در حوزه علمیه قم به فکر افتادند که مرحوم میرزای نایینی را با نگاه روز و جدید در قالب یک کنگره بینالمللی معرفی کنند و در این راستا افرادی از بزرگان حوزه وارد میدان شدند. برنامه این نیست که نشستی در قم، مشهد، نجف و حتی شهرستان نائین برگزار کنیم و تمام شود، نزدیک به ۴۰ اثر از میرزای نائینی با وسواس به واسطه همراهی خوب خانواده وی جمعآوری شده است و تلاش داریم این تألیفات و آثار ماندگار شود.
🔸بیش از ۵۰ نفر از استادان بزرگ حوزه علمیه را دعوت کردیم و کمیتههای متفاوتی همچون فقه و اصول، کلام و تحصیل، اخلاق، زندگینامه و فقه سیاسی با توجه به موضعگیریهای میرزای نائینی تشکیل شد و کسانی که در این کمیتهها حضور دارند از شخصیتهای بزرگ حوزههای علمیه هستند. تاکنون حدود ۲۰۰ مقاله به کنگره ارسال شده است، در این همایش بینالمللی که ایران، عراق و لبنان حضور دارند، تلاش شده است میرزای نائینی همانگونه که هست، معرفی شود.
🔹جریاناتی میخواهند میرزای نائینی را مصادره کنند. گاهی در کلام میرزای نائینی بعضی جریانات، اثرات ولایت فقیه را پاک و تحریف میکنند. شرط امانتداری آن است که اساتید حاضر، تألیفات میرزای نائینی را مطالعه کنند تا شخصیت میرزا همانگونه که هست تبیین شود.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72845
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عدالت به مثابه منبع پنجم فقه تمدنی
✔️حجتالاسلام والمسلمین رضا غلامی:
🔹آیا عدالت هم وزن چهار دلیل دیگر هست؟ عدالت منبع استنباط است یا شاخص اصلی صحت استنباطات؟ اینها سؤلات مهمی هستند که باید پاسخ داد. از آنجا که عدالت روح شریعت است، فراتر از اینکه یک منبع استنباط تلقی شود، یک ابر منبع باید تلقی شود. از این ابر منبع، علاوه بر اینکه مجموعهای از احکام و قوانین ایجابی متولد میشود و هم سلبی و از همه مهم تر، این ابر منبع، شاخص حقانیّت تمام احکام شرعی است. یعنی هیچ حکم شرعیای نباید باشد که در ظاهر یا باطن مغایر با عدالت باشد. اگر حکمی با همه ظرایف و مستندات دینی صادر شد اما با عدالت سازگار نبود، میبایست شجاعانه آن را کنار گذاشت.
🔸اما آیا مطالعات فقهی ما در باب عدالت کافی است؟ پاسخ منفی است. حتی تا الان واکاوی عمیق قرآن و سنت در باب عدالت صورت نگرفته است. اینکه آیات و رویات جمع آوری و دسته بندی شود مانند کاری که درباره رویات مجموعه الحیاه انجام شده است، به معنای واکاوی نیست، واکاوی یعنی توصیف، تحلیل و حتی نقادی همه جانبه و ژرف همه آنچیزی است که در قرآن و سنت درباره عدالت مستقیم یا غیر مستقیم میتوان یافت.
🔹از سوی دیگر، استنباطات عقلی درباره عدالت اجتماعی هم از نظر ما بخش مستقلی از استنباطات شرعی است و در عصر غیبت اتکاء ما به عقل در تولید قوانین فقهی بسیار بالاست. با این وصف، لازم است جدای از واکاوی آیات و روایات، مجموعهای از واکاویهای عقلی هم صورت بگیرد که مع الاسف صورت نگرفته است.
👈 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=72834
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«فقه معاصر» یا «فقه در دوران معاصر»!
✍️حجتالاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری
✂️ اندیشمندان فقه و فقهپژوهان با توجه به رخدادهای فوق الذکر پیرامون فراز و فرود فقه، عناوین و اصطلاحات مختلفی را برای روشها و دورههای فقهی برگزیدهاند... در تقسیمات و دسته بندیهایی مبتنی بر مولفههای مختلف، شاهد تقسیماتی از قبیل فقه فردی، فقه پویا، فقه گویا، فقه حکومتی، فقه اجتماعی، فقه سرپرستی، فقه نظام، فقه نظامات اجتماعی، فقه ولائی، فقه پیشرفت، فقه نظام ولایی و ... هستیم. اخیرا نیز عنوان جدیدی مطرح شده که از آن با تعبیر «فقه معاصر» یاد میشود.
✂️پرسش اصلی پیرامون اصطلاح نوپدید «فقه معاصر» این است که: مقصود از فقه معاصر چیست؟ آیا فقه معاصر میتواند به عنوان رویکردی جدید در فقه، در کنار دیگر رویکردهای پیشگفته تلقی شود؟ یعنی مثلا همانطور که گفته میشود «رویکرد حکومتی در فقه» که مقصود از آن فقاهت از پایگاه حکومت بوده، و در مقابل «رویکرد فردی به فقه» مطرح است، آیا ما در ظل و ذیل تعبیر فقه معاصر، با رویکردی جدید در فقه مواجه هستیم که مقابل آن، مثلا تعبیر «فقه متقدم» و نظائر آن قرار دارد؟ یا اینکه مقصود از این تعبیر، «فقه در دوران معاصر» است؟ یعنی فقهی که در دوران معاصر به آن نیازمندیم!
به نظر میرسد اگر طراحان و مبدعان مرکب واژه «فقه معاصر» معنای اول را در نظر داشتهاند، باید ...
📝 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72869
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗شماره ۱۰۷ فصلنامه علمی پژوهشی «علوم حدیث» منتشر شد
✔️یکصد و هفتمین شماره از فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، ویژه بهار ۱۴۰۲ با سردبیری حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، از سوی پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
🔻در این شماره از دوفصلنامه میخوانید:
1. پاسخ های نامتعارف معصومان علیهم السلام: گونهها، کارکردها/ یاسین پورعلی قراجه، سیدمحمدکاظم طباطبایی
2. هم سنجی مفهوم حدیثی «ازدیاد ایمان» و نظریه «رشد ایمان» جمیز فاولر/ میرعماد شریف، عبدالهادی مسعودی، عباس صادقی
3. اصول فهم و تبیین روایات در دو رویکرد عقلگرایی و نقلگرایی؛ مطالعه موردی شرح ملاصدرا و مجلسی بر کافی/ محمدمهدی فرهی
4. بازشناسی شخصیت «ابن أبی جید»، اثبات وثاقت و نقش آفرینی وی در انتقال تراث حدیثی/ جواد نفری، علی عندلیبی، مهدی غلامعلی
5. تلقی فراطبیعی از وقایع طبیعی در اخبار معجزات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم (مطالعه موردی؛ روایات شفای چشم از حدقه درآمده و دست مقطوع)/ آرزو مختاری، سیدمهدی لطفی، حسین عزیزی
6. تحلیل انتقادی راهکارهای برون رفت از تعارض روایات تأویلی قصه آدم علیه السلام با ظاهر قرآن/ کاوس روحی برندق، زهرا اسعدی سامانی
7. مفهوم تأویلی سبعا من المثانی در روایات بحارالانوار/ فاطمه صالحی
8. تحلیل چرایی دوگانگی رفتار اهل بیت علیهم السلام در برابر شاعران/ سیدمهدی رحمتی، فاطمه حاجی اکبری
🔗 دریافت مقالات: http://hadith.riqh.ac.ir/
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📘شماره پنجم دوفصلنامه «یافتههای فقهی اصولی» منتشر شد
✔️ پنجمین شماره دوفصلنامه «یافتههای فقهی اصولی» جامعة المصطفى افغانستان در بهار و تابستان سال ۱۴۰۲ منتشر گردید.
🔻این شماره، مقالات زیر را در خود جای داده است:
1. بررسی تحلیلی- انتقادی علم اصول در منظومه معرفتی شیعی
2. قواعد فقهی ناظر بر ضمان قهری و مسئولیت مدنی
3. مبنای مسئولیت مدنی در فقه (۲)
4. بررسی عدالت حاکم در فقه شیعه و اهل سنت
5. بررسی و نقد ادلۀ قرآنی منع قضاوت زنان در فقه
6. طهارت و نجاست کافر در فقه جعفری
🔗 علاقهمندان میتوانند فایل الکترونیکی این نشریه را از سامانه http://pf.miu.edu.af/ دریافت نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بناء عقلاء باید خصوصیت استحسان و شمول را داشته باشد/ در مسائل مستحدث بسیار نیازمند سیره عقلاء هستیم/ سیره عموماً برگرفته از ارتکاز است هرچند بناء عقلا از ارتکاز نشأت نمیگیرد
✔️استاد حمید درایتی، مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد و رئیس مؤسسه پژوهشی دانشوران، در مدرسه فقه و اصول درالعلم حرم مطهر رضوی طی یازده جلسه، پس از تعریف سیره عقلا و ضرورت بحث، برای سیره عقلا شاخصهها و معیارهایی نمایان ساخت و تمایزات سیره عقلا با عناوینی مثل بناء عقلا، ارتکاز عقلا، عرف و عقل را تبیین نمود و به مباحثی چون: اقسام سیره عقلا، شرایط حجیت سیره عقلا، ادله حجیت سیره عقلا، ادله مانعین حجیت سیره عقلا و بیان تفاصیل در سیره عقلا، شرایط ادله رادع از سیره و حجیت ارتکازات عقلایی و سیرههای مستحدث پرداخت که تقریری از این مباحث پیش رویتان قرار میگیرد.
👈 در «اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=72848
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقیه در استنباط باید بهنصوص مبین احکام در سایۀ نصوص مبین مقاصد نگاه کند/ در فقه الحکومه، نصوص مبین مقاصد کارایی سندی و دلالی دارد/ از تراث شیعه برای بومیسازی مقاصد استفاده کنیم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹مقاصد متعلق به خدا است، نه به اهل سنت یا به یک گروهی خاص. خداوند هم نصوص مبین احکام دارد و هم نصوص مبیّن مقاصد. آیا فقیه شیعی امامی نباید به این ظرفیت توجه کند؟ برخی از اعاظم بدون اینکه تأمل کنند میگویند فقه مقاصد، فقه سنی است! چرا ما این ظرفیت را به آنها بدهیم!
🔸برخی در بحث مقاصد بهشرط لا هستند، بعضی هم میگویند مقاصد پذیرای تفاسیر مختلف است. آیا سوءاستفاده میتواند منشأ غفلت از یک ظرفیت باشد؟ آیا در طول تاریخ از روایات و قرآن سوء استفاده نشد؟ بلکه باید ورود صورت بگیرد و ضوابط و فرق شیعی و سنی آن گفته شود. باید این نصوص را در نظر گرفت و با تراث در فقه شیعی بومیسازی کرد.
🔹نظرم این است که فقیه متکفل استنباط، آنچه برایش اهمیت دارد اسناد قرآنی و سنت است؛ اگر موردی از اجماع و عقل سالم بماند، آن دو هم منبع استنباط هستند؛ اما مقاصد شارع، صرفاً میتوانند مفسر نصوص مبین شریعت باشند.
🔸کسی که مقاصدی فکر میکند هیچوقت فتوا به اطلاقگیری منافی با مصالح و مقاصد یا فتوا به «الخراج بالضمان» نمیدهد. لذا معتقدم فقیه در استنباط باید به نصوص مبین احکام در سایۀ نصوص مبین مقاصد نگاه کند و در این صورت بسیاری از نصوص عموم، از عموم میافتد و بسیاری از نصوص خاص، عمومیت مییابد.
👈متن کامل گزارش اختصاصی را در «اجتهاد» بخوانید+صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=72856
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حسين بن علی (ع) با خون خود دو كار كرد: يكی جهلْ زدايی و ديگر جهالتروبی ...
✔️آیتالله جوادی آملی: «در زيارت اربعين به پيشگاه سالار شهيدان(سلام الله عليه) عرض ارادت میكنيم و به خدا عرض میكنيم، حسين بن علی علیهما السلام كسی است كه با خون خود دو كار كرد: يكی جهلْ زدايی كرد و ديگر جهالتروبی...»/ درس اخلاق ٩٣/٩/١٣
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 آیتالله سید محمود شاهردوی (ره) از مروجین پیاده روی اربعین در مسیر کربلا
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 آیتالله سید ابوالقاسم خویی (ره) در مسیر پیاده روی برای زیارت اربعین در کربلا
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 آیتالله سیدتقی طباطبایی قمی (ره) در مسیر پیاده روی اربعین به سوی کربلا
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 آیتالله سیدحسن مرتضوی، آیتالله مصطفی اشرفی شاهرودی و مرحوم آیتالله شیخ ابوالقاسم روحانی در پیاده روی اربعین ۱۳۴۸ (شمسی)
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه نجف در مسیر پیاده روی کربلا سال ۱۳۵۳ (شمسی)
🔺برخی از افراد حاضر در تصویر: مرحوم حاج سید محمدتقی نجفی اردبیلی، حاج سید حسن معین شیرازی، حاج آقای مددی، مرحوم حاج آقای فائق (ازعلماى تهران)، حاج شیخ محمود قوچانی، حاج شیخ مرتضی اشرفی شاهرودی، شهید حاج شیخ محمد قوچانی، ابوالشهید حاج شیخ علی ستاری، حاج سید محمد بجنوردی،حاج آقای جعفرى اراكى و...
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸آيتالله محمدرضا طبسى نجفی (ره) در مسیر پیاده روی اربعین
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸مرحوم حاج سید احمد خمینی در مسیر پیاده روی به کربلا
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 عکس منسوب به آیتالله شیخ جواد تبریزی (ره) در حال پیاده روی به سوی کربلای معلّی
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸آیتالله سید محمدسعید حکیم (ره) در حال پیاده روی با زائرین اربعین حسینی به سمت حرم امام حسین (ع)
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیادهروی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است
✔️آیتالله شبیری زنجانی:
🔹در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است.
🔸اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است.
🔹محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت.
#اربعین
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نمیتوان دلیل جدیدی به دانش اصول اضافه کرد بله باید ادله موجود را توسعه داد
✔️حجتالاسلام والمسلمین رضا اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم است. او سابقه نگارش کتب و مقالات فراوانی در رابطهبا موضوعات فقهی و اصولی دارد و سالهاست که در زمره اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز به شمار میرود.
🔺با او در رابطهبا جایگاه ادله جدید مانند مقاصد شریعت، سیرههای مستحدث و ... برای حل مسائل فقههای معاصر سخن گفتیم. این استاد حوزه معتقد است به جهت حصر ادله اصولی، هیچ دلیل اصولی دیگری را نمیتوان به آنها اضافه کرد، بلکه نهایت کاری که میتوان انجام داد توسعه و تدقیق در ادله موجود است.
✂️اگر تقسیم در ادله علم اصول، تقسیمی حاصر باشد (حاصر یعنی تقسیمی که به روش صناعی پیش رفته است)، در آن، توسعه ادله معنایی ندارد. من هم متمایل به همین مبنا هستم؛ بنابراین دیگر منطقاً نمیتوانیم ادله اصولی را توسعه بدهیم. درست است که فقه توسعه پیدا میکند؛ ولی تنوع ادله اتفاق نمیافتد و ادله همان ادله است و چیزی به آن اضافه نمیشود.
.
✂️مقاصدالشریعه هم در همین رابطه است؛ چون مقاصد شارع از قبیل أقصاد و اهداف و مناطاتی است که باید با یک تفصیلی در آن وارد شویم. حال آیا باید برای مقاصدالشریعه، یک جلد دومی در اصول فقه بنویسیم مبنی بر اینکه ما یک سری ادله کشف کردیم که قبلاً نبوده است؟ نه اینطور نیست، بلکه باید بیشتر این مباحث را توسعه بدهیم.
👈 مشروح گفتگوی «اجتهاد» به این قرار است: http://ijtihadnet.ir/?p=72875
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مروری بر آخرین مقالات «جُستارهای فقهی و اصولی»
✔️جدیدترین شمارههای فصلنامه علمی پژوهشی «جُستارهای فقهی و اصولی» (۲۹، ۳۰، ۳۱)، دربردارنده ۱۹ مقاله علمی در دسترس فقهپژوهان قرار گرفت.
🔻عناوین مقالات:
🔹تدوین یا کشف نظام و پیامدهای آن در اجتهاد
🔹تعیین قاضی در فقه امامیه در مقایسه با نظام قضایی موجود
🔹قواعد فقهی دخیل در جرم انگاری تخریب محیط زیست
🔹از تزاحم تا تکامل: مطالعه تطبیقی نظریات و مبانی حقوق محیطزیست با قاعده لا ضرر
🔹امکانسنجی استفاده از قاعده لاضرر در تحلیل پدیده دوپینگ
🔸نوآوریهای علامه شهید صدر در علم اصول به مثابه نظریه استنباط
🔸بررسی تحلیلی تاریخچه نظریه انقلاب نسبت
🔸مشروعیت مداخلات حکومت در تربیت دینی شهروندان
🔸ضرورت احداث علقه وضعی در قرارداد
🔸مبانی فقهی مسئولیت مدنی ناشی از فعل غیر
🔸تعیین مقدار ثمن در متن قرارداد بیع (بررسی موردی خرید و فروش املاک)
🔸نقد انگاره ملازمه میان علم به بطلان قرارداد و اسقاط احترام اموال و اعمال
🔹مشابهت سنجی نظریه «بخت اخلاقی» و «تاثیر عوامل غیر ارادی بر استحقاق کیفر» نزد اصولیان
🔹اعتبارسنجی مدلولهای التزامی غیر بین با تاکید بر عکس مستوی و عکس نقیض
🔹اعتبارسنجی مدلولهای التزامی غیر بین با تاکید بر عکس مستوی و عکس نقیض
🔹بررسی حکم عده از زوج در صور مختلف تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه امامیه
🔹حکم تکلیفی انجام کارهای منزل توسط زوجه از منظر فقه امامیه
🔹بهرهوری جنسی از زوجه نابالغ از منظر فقه امامیه
🔹سخن امین در آیین دادرسی مدنی (فقه امامیه و حقوق موضوعه)
👈 مطالعه مقالات: http://ijtihadnet.ir/?p=72889
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗تحقیقی درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود
✔️تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهدا (ع)، کتابی به زبان فارسی اثر شهید محراب آیتالله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، با موضوع بازگشت اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا پس از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن در شام است. نگارنده با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل بیت به کربلا در روز اربعین را اثبات کند. این مسئله که اهل بیت در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا آمدهاند یا نه، محل اختلاف عالمان دینی و پژوهشگران تاریخ تشیع بوده است.
👈 معرفی + دانلود رایگان: http://ijtihadnet.ir/?p=72894
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 نگاهی به مقالات سه شماره اخیر فصلنامه فقه + دانلود
✔️جدیدترین شمارههای فصلنامه علمی پژوهشی «فقه» به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مدیر مسؤولی عبدالرضا ایزدپناه و سردبیری رضا اسلامی منتشر شد.
🔻عناوین برخی از جدیدترین مقالات:
🔹بررسی فقهی معاملات بازار فارکس
🔹افزایش مهریه پس از عقد از منظر فقه امامیه
🔹امکان سنجی تعمیم مصارف موقوفه در وقف خاص بر اساس اطلاق یا انصراف جهت وقف نزد عرف
🔹تحلیل فقهی نجس شدن آب کر و قلیل بر اساس ضوابط نسبت سنجی منطبق بر نظریه انقلاب نسبت
🔸شرایط فقهی چندهمسری و ابهامات قانونی آن
🔸شاخصههای منهج فقهی علامه کاشف الغطاء
🔸بررسی فقهی قرارداد ترانزیت هوایی دولت
🔸واکاوی فقهی نگهداری از انواع سگها از منظر مذاهب اسلامی
🔸بررسی فقهی جواز ساخت دارو از اعضای قطع شده میت مسلمان
🔹بررسی فقهی خمس سهام بورس
🔹بررسی چالشهای فقهی دیدگاه مشهور نسبت به عدم صحت شاهد فرع شدن زنان
🔹بررسی فقهی و حقوقی معاملات افراد افسرده
🔹قلمرو الزام زوج بر طلاق در فقه مذاهب اسلامی
👈 مطالعه مقالات: http://ijtihadnet.ir/?p=72891
🆔 https://eitaa.com/ijtihad