eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.7هزار عکس
702 ویدیو
288 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 عکس منسوب به آیت‌الله شیخ جواد تبریزی (ره) در حال پیاده روی به سوی کربلای معلّی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸آیت‌الله سید محمدسعید حکیم (ره) در حال پیاده روی با زائرین اربعین حسینی به سمت حرم امام حسین (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیاده‌روی اربعین از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است ✔️آیت‌الله شبیری زنجانی: 🔹در روایات بسیاری بر زیارت آن حضرت تاکید شده، حتی در پاره ای از این روایات، از وجوب و فرض بودن این زیارت یاد شده، تا بدانجا که برخی علماء همچون مرحوم علامه مجلسی و پدر بزرگوارشان به این نظر متمایل شده اند که بر کسی که توانایی انجام زیارت آن حضرت را دارد این زیارت در عمر یک بار واجب است. 🔸اما امروز این پیاده روی تبدیل به یکی از شعائر اسلامی و وسیله ترویج مذهب است و از این باب مصداق روایات مربوط به تعظیم شعائرالله است. 🔹محدث جلیل القدر مرحوم حاجی نوری (قدس سره) با پیاده روی مستمر خود در ایام اربعین از نجف به کربلا، به همراه بزرگان علماء، به این مراسم شکوهی ویژه بخشید، و سر انجام در مسیر بازگشت پیاده روی، به دیار باقی شتافت. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نمی‌توان دلیل جدیدی به دانش اصول اضافه کرد بله باید ادله موجود را توسعه داد ✔️حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رضا اسلامی، عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم است. او سابقه نگارش کتب و مقالات فراوانی در رابطه‌با موضوعات فقهی و اصولی دارد و سال‌هاست که در زمره اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز به شمار می‌رود. 🔺با او در رابطه‌با جایگاه ادله جدید مانند مقاصد شریعت، سیره‌های مستحدث و ... برای حل مسائل فقه‌های معاصر سخن گفتیم. این استاد حوزه معتقد است به جهت حصر ادله اصولی، هیچ دلیل اصولی دیگری را نمی‌توان به آن‌ها اضافه کرد، بلکه نهایت کاری که می‌توان انجام داد توسعه و تدقیق در ادله موجود است. ✂️اگر تقسیم در ادله علم اصول، تقسیمی حاصر باشد (حاصر یعنی تقسیمی که به روش صناعی پیش رفته است)، در آن، توسعه ادله معنایی ندارد. من هم متمایل به همین مبنا هستم؛ بنابراین دیگر منطقاً نمی‌توانیم ادله اصولی را توسعه بدهیم. درست است که فقه توسعه پیدا می‌کند؛ ولی تنوع ادله اتفاق نمی‌افتد و ادله همان ادله است و چیزی به آن اضافه نمی‌شود. . ✂️مقاصدالشریعه هم در همین رابطه است؛ چون مقاصد شارع از قبیل أقصاد و اهداف و مناطاتی است که باید با یک تفصیلی در آن وارد شویم. حال آیا باید برای مقاصدالشریعه، یک جلد دومی در اصول فقه بنویسیم مبنی بر اینکه ما یک سری ادله کشف کردیم که قبلاً نبوده است؟ نه این‌طور نیست، بلکه باید بیشتر این مباحث را توسعه بدهیم. 👈 مشروح گفتگوی «اجتهاد» به‌ این قرار است: http://ijtihadnet.ir/?p=72875 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مروری بر آخرین مقالات «جُستارهای فقهی و اصولی» ✔️جدیدترین شماره‌های فصلنامه علمی پژوهشی «جُستارهای فقهی و اصولی» (۲۹، ۳۰، ۳۱)، دربردارنده ۱۹ مقاله علمی در دسترس فقه‌پژوهان قرار گرفت. 🔻عناوین مقالات: 🔹تدوین یا کشف نظام و پیامدهای آن در اجتهاد 🔹تعیین قاضی در فقه امامیه در مقایسه با نظام قضایی موجود 🔹قواعد فقهی دخیل در جرم انگاری تخریب محیط زیست 🔹از تزاحم تا تکامل: مطالعه تطبیقی نظریات و مبانی حقوق محیط‌زیست با قاعده لا ضرر 🔹امکان‌سنجی استفاده از قاعده لاضرر در تحلیل پدیده‌ دوپینگ 🔸نوآوری‌های علامه شهید صدر در علم اصول به مثابه نظریه استنباط 🔸بررسی تحلیلی تاریخچه نظریه انقلاب نسبت 🔸مشروعیت مداخلات حکومت در تربیت دینی شهروندان 🔸ضرورت احداث علقه وضعی در قرارداد 🔸مبانی فقهی مسئولیت مدنی ناشی از فعل غیر 🔸تعیین مقدار ثمن در متن قرارداد بیع (بررسی موردی خرید و فروش املاک) 🔸نقد انگاره ملازمه میان علم به بطلان قرارداد و اسقاط احترام اموال و اعمال 🔹مشابهت سنجی نظریه «بخت اخلاقی» و «تاثیر عوامل غیر ارادی بر استحقاق کیفر» نزد اصولیان 🔹اعتبارسنجی مدلول‌های التزامی غیر بین با تاکید بر عکس مستوی و عکس نقیض 🔹اعتبارسنجی مدلول‌های التزامی غیر بین با تاکید بر عکس مستوی و عکس نقیض 🔹بررسی حکم عده از زوج در صور مختلف تلقیح مصنوعی از دیدگاه فقه امامیه 🔹حکم تکلیفی انجام کارهای منزل توسط زوجه از منظر فقه امامیه 🔹بهره‌وری جنسی از زوجه نابالغ از منظر فقه امامیه 🔹سخن امین در آیین دادرسی مدنی (فقه امامیه و حقوق موضوعه) 👈 مطالعه مقالات: http://ijtihadnet.ir/?p=72889 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗تحقیقی درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود ✔️تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهدا (ع)، کتابی به زبان فارسی اثر شهید محراب آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، با موضوع بازگشت اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا پس از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن در شام است. نگارنده با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل بیت به کربلا در روز اربعین را اثبات کند. این مسئله که اهل بیت در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا آمده‌اند یا نه، محل اختلاف عالمان دینی و پژوهشگران تاریخ تشیع بوده است. 👈 معرفی + دانلود رایگان: http://ijtihadnet.ir/?p=72894 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 نگاهی به مقالات سه شماره اخیر فصلنامه فقه + دانلود ✔️جدیدترین شماره‌های فصلنامه علمی پژوهشی «فقه» به صاحب امتیازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با مدیر مسؤولی عبدالرضا ایزدپناه و سردبیری رضا اسلامی منتشر شد. 🔻عناوین برخی از جدیدترین مقالات: 🔹بررسی فقهی معاملات بازار فارکس 🔹افزایش مهریه پس از عقد از منظر فقه امامیه 🔹امکان سنجی تعمیم مصارف موقوفه در وقف خاص بر اساس اطلاق یا انصراف جهت وقف نزد عرف 🔹تحلیل فقهی نجس شدن آب کر و قلیل بر اساس ضوابط نسبت سنجی منطبق بر نظریه انقلاب نسبت 🔸شرایط فقهی چندهمسری و ابهامات قانونی آن 🔸شاخصه‌های منهج فقهی علامه کاشف الغطاء 🔸بررسی فقهی قرارداد ترانزیت هوایی دولت 🔸واکاوی فقهی نگهداری از انواع سگ‌ها از منظر مذاهب اسلامی 🔸بررسی فقهی جواز ساخت دارو از اعضای قطع شده میت مسلمان 🔹بررسی فقهی خمس سهام بورس 🔹بررسی چالش‌های فقهی دیدگاه مشهور نسبت به عدم صحت شاهد فرع شدن زنان 🔹بررسی فقهی و حقوقی معاملات افراد افسرده 🔹قلمرو الزام زوج بر طلاق در فقه مذاهب اسلامی 👈 مطالعه مقالات: http://ijtihadnet.ir/?p=72891 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بزرگترین خطری که حوزه‌های شیعه را تهدید می‌کند «مقاصد الشریعه» است!/ هنوز فقه را برای حوزه‌های خودمان درست بیان نکرده‌‌ایم ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹در سفری که به نجف اشرف داشتم خدمت آقای سیستانی عرض کردم چه فکری برای مقاصد الشریعه فرموده‌‌اید؟ ایشان پرسید آقای فاضل مقاصد الشریعه چیست؟ یک مقدار که توضیح دادم فرمودند حرف‌های شاطبی را می‌گوئی؟ عرض کردم که کاش بر شاطبی باقی مانده بودند، حرف‌های عجیب‌تری دارند. بعد عرض کردم که زشت نیست این همه کتاب از طرف اهل سنت در مورد مقاصد الشریعه نوشته می‌شود و به حوزه‌های شیعه می‌آید، اما تا به حال یک نقد راجع به اینها نوشته نشده است؟! فرمودند باید دنبال شود. 🔹امروز بزرگترین خطری که حوزه‌های شیعه را تهدید می‌کند «مقاصد الشریعه» است. ماه رمضان در دو جلسه‌‌ای که در مشهد برگزار شد کلیاتی از آن‌را گفتم و اشکالاتش را فی الجمله بیان کردم. مقاصد الشریعه امروز دست اهل‌سنت را از قرآن خالی می‌کند. چون وقتی پای مقاصد به کار آمد همه آیات قرآن و همه روایات و متون، طریق می‌شوند. می‌گویند آنچه موضوعیت دارد، غایت این آیات وروایات است. پس باید سراغ غایت برویم و آن را اخذ کنیم... 👈 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید + پیوست: http://ijtihadnet.ir/?p=72881 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔هم اندیشی بین المللی: اربعین و تمدن نوین اسلامی ✔️هم اندیشی بین المللی: اربعین و تمدن نوین اسلامی با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در روز سه‌شنبه هفتم شهریور ماه از ساعت ۹ الی ۱۲ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. 👤اسامی ارائه دهندگان: 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین حمید رضا مطهری رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت علیهم الاسلام 🎙دکتر سید عباس قندیل استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان 🎙دکتر فوزی التربیه عضو هیات علمی دانشگاه مستنصریه عراق 🎙دکتر عبدالامیر الاسدی دانشیار دانشکده علوم سیاسی عراق 🎙دکتر فوزی العلوی رئیس مرکز مسارات الفلسفیه و الانسانیات تونس 🎙دکتر نورالدین ابولحیه استاد دانشگاه باتته الجزایر 🎙 دکتر شریف لک زایی دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🎙 دکتر رسول نوروزی استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 👤دبیر علمی: حجت‌الاسلام والمسلمین جلال عراقی 📆زمان: سه شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۷ ساعت: ۹ الی ۱۲ به وقت تهران 🏢 مکان: قم، پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی 🔗 لینک ورود به جلسه: dte.bz/danaee 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بحث مقاصد الشریعه وارد حوزه علمیه قم شده است/ تکمیل نظریه فقه‌المقاصد آخرین هدف تحقیقاتی من است ✔️حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سید ابوالحسن نواب، مؤلف کتاب «تعلیل مداری در اجتهاد»: 🔹 توسعه مفاهیم در زمینهٔ فقه المقاصد ثمرات بسیار بزرگی برجهان اسلام بر جای خواهد گذاشت. تصمیم دارم تا آخر عمرم به غیر از این مسئله روی مسئله علمی دیگری کار نکنم. وقتی کتاب «رویکرد تعلیل‌مداری در اجتهاد» را به آیت‌الله شب زنده‌دار تقدیم کردم گفتند که چقدر آدم می‌خواهد که بگوید که عدل حاکم است. ولی اینکه چگونه از مقاصدش بکنیم مهم است. اخیرا کتابی برای جایگزینی کفایه به نام الفائق نوشته است؛ در فصل پنجمش بحث مقاصد آمده است. یعنی بحث مقاصد به پای خودش دارد وارد حوزه علمیه قم می‌شود. 🔸مذاق شارع و روح شریعت و خیلی چیزهای دیگر که در لسان فقها است مانند، استشمام از فقه، روح شریعت، روح دین و فرهنگ دین، اینها کلمات مختلفی است که در کلمات فقها کاربرد دارد. مشخصاً در کلام صاحب جواهر و مرحوم نائینی و مرحوم شیخ حسین حلی و آیت‌الله خویی و امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)، در همه اینها کلمه مذاق شارع به صورت مفصل آمده است. مثلاً آقای مددی می‌گوید که فرهنگ دینی. می‌گوید که حلقه لهیه در فرهنگ هیچ دینی نیست. اعم از دین اسلام است. می‌گوید که در دین یهود و نصاری هم نیست. 🔹آیت‌الله تبریزی در دروس خود از کلمه استشمام استفاده می‌کرد. مثلاً می‌گفت از اسلام استشمام نمی‌شود و اگر کسی شم‌الفقاهه داشته باشد و فقاهت را بفهمد این را متوجه می‌شود. طلبه‌ای بعد از درس ایشان پرسید آیا این مسئله از اسلام استشمام می‌شود؟ آیت‌الله تبریزی به شوخی نفسی داخل سینه داد و گفت نه استشمام نمی‌شود. 🔸مرحوم صاحب جواهر مفصل به مذاق شارع استدلال کرده است. مرحوم نائینی و شیخ حسین هندی و بعد از استوانه‌ها مانند آیت‌الله خویی خیلی به مذاق شارع استناد می‌کنند. مرحوم محمدجواد مغنیه مفصل در این بحث وارد شده است. شهید صدر هم نظامات شارع و هم مقاصد الرسول را گفته است. آقای حکیم هم مسئله عدالت را می‌گویند و معیاریت عقل و کرامت انسانی باید بر اجتهاد حاکم باشد. آقای محمدتقی مدرسی گذر از تفکر ارسطویی به اجتهاد منقح مقاصدی را عنوان می‌کند. سید محسن امین گرایش مقاصدی دارد. 🔹 حضرت امام (ره) مسئله نقش زمان و مکان در اجتهاد را مطرح می‌کند. آیت‌الله منتظری هم فهم تاریخی از نصوص را مطرح می‌کند. می‌گویند که از نص فهم تاریخی برداشت می‌شود و باید به آن فهم تاریخی توجه داشته باشید. 🔸آیت‌الله سیستانی می‌فرماید که اسلام قوانین اساسی دارد و در این شریعت اصول کلی داریم. و وقتی اصول کلی داشته باشیم باید آن اصول کلی بر اجزای فتوای مفرداتی حاکم باشد. مرحوم آیت‌الله صانعی، می‌فرماید که عدالت مبنا است. یعنی هر فتوایی که مخالف عدالت باشد باید رد شود. عدل حاکم بر فتوا است. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72899 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مبلغی: مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم/ باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد ✔️استاد احمد مبلغی: 🔹از زمانی که بحث ارتکازات مطرح شده، ارتکازات یک مقداری دست و پای هر نوع استظهاری را می‌بندد. البته ارتکازات هنوز هم که باید و شاید شکل نگرفته است. ارتکازات تنها نقطه‌ای است که انسان را وصل می‌کند به فطرت چون بخشی از آن از فطرت است. اگر می‌خواهید رابطه فطرت و دین را برقرار کنید. علیکم بالارتکازات و نسل‌ها و گونه‌های مختلفی که دارند. متاسفانه ورودمان در ارتکازات بیش از آنچه که در اصول باشد در فقه است. 🔸در باب روح الشریعه اولین کسی که این مطلب را بهش اشاره کرد غزالی بود. یک عالم اهل سنت هم هست. قبل از او هیچ کس این را مطرح نکرده بود. در شیعه مرحوم وحید بهبهانی بود و قبل از بهبهانی فیلسوفان شریعت شناس مانند ملاصدرا این را مطرح کرده‌اند. ملاصدرا می‌گوید روح الصلاه، روح الصوم یا اسلام یک روحی دارد. خب این روح گرایی یک نگاه است. معتقدم هیچ کس به اندازه علامه طباطبایی و مرحوم ملاصدرا شریعت شناس نیستند. نه فقه الشریعه، فلسفه الشریعه. اینها فیلسوف شریعت هستند. 🔹حال مقاصد برای همین شریعت است. مقاصد چیزی نیست که ما به شریعت تحمیل کنیم. اگر بگوییم که شریعت مقاصد ندارد حکمت خدا را مدنظر قرار نداده‌ایم. خدا را نعوذبالله یک عبث کار آن هم در شریعتی که آمده است کمال ببخشد... شما باید کلام را با توجه به مقصد فهم کنید. بنابراین باید برای مقاصد در منهج استنباط جایی پیدا کرد. 👈 ملاحظات: http://ijtihadnet.ir/?p=72899 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی مسؤولیت‌ها و رسالت‌های دولت اسلامی ✔️آیت‌الله مکارم شیرازی: 🔹دولت اسلامی باید در قبال همه احساس مسئولیت داشته باشد و در رسیدگی به امور مردم به‌ویژه در مناطق محروم کوتاهی نکند. بلکه باید با راه‌اندازی معاونت ویژه‌ای، مشکلات مردم در مناطق محروم مورد بررسی قرار گیرد، چراکه همه ما مسئول هستیم. بی شک تورم ثروت مندان را ثروت مند تر و اقشار کم درآمد را نیازمند تر می‌کند. از سوی دیگر مردم مدام به ما مراجعه می‌کنند که اخیرا موجی از تورم در جامعه پیدا شده است؛ دولت باید توجه ویژه داشته باشد که اگر قرار است شاهد افزایش قیمت در جامعه باشیم، باید با شیب ملایم صورت گیرد تا مردم دچار مشکلات حاصل از فشار گرانی‌ها نشوند. 🔸باید دانست مسائل فرهنگی تبدیل به مسائل سیاسی اقتصادی می‌شود و مسائل سیاسی و اقتصادی نیز تبدیل به مسائل فرهنگی می‌شوند و تاثیر و تاثر متقابلی دارند. به عنوان نمونه بسیاری هستند که تلاش دارند به مسایل فرهنگی ضربه بزنند تا مسایل سیاسی و اصل نظام ضربه بخورد چنان که می‌بینیم مسئله عفاف و حجاب مسئله سیاسی شده است. بنابراین دولت باید مسائل فرهنگی و حجاب را از کارمندان خود شروع کند تا به جامعه نیز تسری پیدا کند. 🔹مراجع تقلید هیچ نیازی به دولت ندارند و آنان را حمایت هم می‌کنند، اما هر جا خلافی ببینند با صراحت تذکر می‌دهند و از آنجا که وابستگی خاصی ندارند، نظراتشان را با شجاعت بیان می‌کنند و چون این نظرات مشفقانه است، غالباً مؤثر واقع می‌شود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72908 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚موسوعه شیخ بهایی بزودی منتشر خواهد شد ✔️موسوعه شیخ بهایی در ۲۴ مجلد در موضوعات، تفسیری، حدیثی، فقهی، اصولی، فلسفی، کلامی، رجالی، ادبی، هیوی، ریاضی، اخلاقی و کشکول با بیش از یک دهه تلاش بی وقفه محققین و اندیشوران مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به صورتی بدیع و دقیق طبق آخرین روشهای تصحیحی، تصحیح گردیده و به زودی در اختیار علاقه‌مندان و دین پژوهان قرار می‌گیرد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان چهارمین کنفرانس بین المللی فقه و قانون با عنوان نحکمرانی دینی و تنظیم گری در مسائل اساسی معاصر» 🔻محورهای اصلی کنفرانس: 🔹دین و حکمرانی فرهنگی 🔸دین و حکمرانی سیاسی 🔹دین و حکمرانی اقتصادی 🔸دین و حکمرانی اداری ⏳مهلت ارسال مقاله: پایان آبان‌ماه ۱۴٠۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی بنیان‌های نظری (فلسفی، کلامی و فقهی) لایحه عفاف و حجاب» 👤 ارائه دهندگان: 🎙دکتر محمود حکمت‌نیا 🎙استاد جعفر نجفی بستان 📆 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴٠۲، ساعت: ۱۰ 🏛مکان: قم،خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🔗 لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرط شرعی بودن اوراق قرضه ✔️حجت‌الاسلام غلامعلی معصومی‌نیا: 🔹هرچند برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌کنندگان در بازار سرمایه تفاوتی ندارد چه اوراقی خریداری کنند، چون آنها به هر صورت می‌خواهند در ازای پولی که پرداخت می‌کنند سود ثابتی به دست آورند ولی از منظر نقطه مقابل یعنی دولت و پیمانکار اگر بخواهند قیود شرعی‌اش را رعایت کنند باید حتماً یک فعالیت واقعی اقتصادی انجام دهند و در اثر آن دِین ایجاد شود و بعد به جای دادن وجه نقد اوراق بدهند و بروند آن را تنزیل کنند. 🔸در فقه اهل سنت تنزیل جایز نیست و در فقه شیعه هم مشهورِ فقها جایز می‌دانند و غیرمشهور هم معتقدند جایز نیست. مثلاً امام راحل در تحریر الوسیله جایز دانستند ولی بعدها در استفتائات فرمودند که جایز نیست، به‌گونه‌ای که تا وقتی ایشان در قید حیات بودند سیستم بانکی از تنزیل اصلاً استفاده نکرد و بعد از رحلت ایشان بود که استفاده از تنزیل آغاز شد. براساس شنیده‌های بنده علت اینکه امام خمینی(ره) فتوای خود را تغییر دادند به خاطر سوءاستفاده‌های وسیعی بود که در بازار صورت گرفت. 🔹یکی از شرایط تنزیل این است که دِین باید کاملاً واقعی باشد و دوم اینکه حق ندارند مبلغ اسمی را افزایش دهند. اگر ما بخواهیم اساس بازار سرمایه را بر تنزیل استوار کنیم باید ابتدا نظر فقها را مدنظر قرار داد و بعد اینکه بررسی کنیم آیا اقتصاد اسلامی و آرمان‌های آن با تنزیل برآورده می‌شود. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=72913 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امیرالمؤمنین(ع) برای برخورد با فساد سازوکار معیّنی دارند/ فهم و برداشت از سیره ائمه(ع) با یک یا چند روایت ممکن نیست ✔️حجت‌الاسلام سیدسجاد ایزدهی: 🔹آیا حضرت علی(ع) سازوکاری برای مقابله با خطاها و خیانت‌ها داشتند و امروز آن سازوکارها برای اداره کشور قابل استفاده است؟ همان‌طور کلیات سیره امام(ع) قابل استفاده است؛ مثلاً ایشان بازرسانی برای استانداران خود می‌گماشتند و نظارت‌هایی داشتند تا فساد کمتر شود. امام شرایطی را فراهم کردند که مردم به راحتی می‌توانستند با ایشان صحبت کنند و گزارش وضعیت کشور را ارائه بدهند. همچنین امام به محض اینکه کسی مرتکب خلافی می‌شد او را عزل می‌کردند. 🔸بنابراین امیرالمؤمنین(ع) برای برخورد با فساد سازوکار معیّنی دارند و باید سیستمی را برای مبارزه با فساد تعریف کنیم که متناسب با شرایط روز و ابزار و امکانات امروزی باشد. بنابراین امکان هماهنگی با سیره امام علی(ع) وجود دارد، ولی اینکه در جزئیات و روش بتوان تغییراتی دارد متناسب با شرایط زمانی و مکانی و پیشرفت‌های امروزی است. این سخن هم که گفته می‌شود فسادهای امروز کمتر یا بیشتر از دوره امام علی(ع) است ربطی به سیره ندارد و ناشی از فضای موجود و زیست‌محیط حاکم بر جامعه است که موضوع و مسئله سیره است نه خود سیره.‌‌‌ 🔹برداشت و فهم سیره با یک روایت و چند روایت ممکن نیست تا بخواهیم برای امروز الگویی ارائه بدهیم .... 👈 متن گفتگو: http://ijtihadnet.ir/?p=72930 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢واکنش ۲ استاد حوزه به سخنان تبریزیان ✔️حجت‌الاسلام عباس تبریزیان در کلیپی درباره نظر آیت‌الله ری‌شهری (ره) نسبت به ولایت فقیه مدعی شده که وی در جلسه‌ای اعتراف کرده که اعتقادی به ولایت فقیه ندارد. حجج‌اسلام عبدالهادی مسعودی و سیدمحمدکاظم طباطبایی که در آن جلسه حضور داشته‌اند، به این گزارش وارونه واکنش نشان داده و به این ادعا پاسخ داده‌اند. 📹 مشاهده کنید: http://ijtihadnet.ir/?p=72918 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه معرّف دستگاه فاهمه ایرانی است ✔️دکتر عبدالمجید مبلغی: 🔹برای شناخت دستگاه فاهمه ایرانی برخلاف غرب به دیسیپلین فقه نیاز داریم. اگر ما فقه را درنیابیم، درکی از چند و چون تولید آگاهی میان خود درنخواهیم یافت. چرا باید به فقه بپردازیم؟ شاید کسی به من بگوید مگر چشم خود را بر این بسته‌ای که بخشی از مردم فقه‌اندیش و فقه‌باور نیستند و به فقه به مثابه یک منبع برای رفتار خود نگاه نمی‌کنند. از سر ناآگاهی این سخن را بیان نمی‌کنم. از آن نظر فقه را به عنوان دستگاه فاهمه ایرانی مطرح می‌کنم که فقه این کارکرد را دارد، صرف نظر از فقه‌باور بودن یا نبودن. اگر یک هموطن ارمنی بخواهد در ایران به علوم انسانی بپردازد، باید فقه را مطالعه کند. 🔸هیچ جا همانند فقه ابعاد نهفته این دستگاه را برای ما آشکار نمی‌کند، زیرا فقه در میانه امور نشسته است و اقتضائات و امکانات مختلف زیست ایرانی در فقه به هم می‌رسد. فقه در میانه امر قدیم و امر جدید نشسته و هم به گذشته و هم به امروز و آینده مرتبط است. 🔹فقه معرف دستگاه فاهمه‌ای است که نظام آگاهی ما را در جهان بیرون تحت تأثیر قرار می‌دهد. چه‌بسا بخشی از جامعه زندگی مؤمنانه نداشته باشند، ولی وقتی فقه در یک مطالعه فقیهانه به سطحی از تولید محتوا می‌رسد که بسامد جدی بیرونی دارد، بازگویه آنچه پیش از این بوده نیست، بلکه بازگویه یک تحول است که مردم به دو گونه با آن مواجه می‌شوند؛ زیست مومنانه دارند یا اگر زیست مؤمنانه ندارند، گشودگی ناشی از تحول برآمده از فقه در حاق مناسبات فرهنگ عمومی جای می‌گیرد. 👈بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=72915 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔻با «سود علی‌الحساب» فاتحه بانکداری بدون ربا خوانده شد ✔️ استاد مصباحی‌مقدم: وعده سود علی‌الحساب، بزرگترین خطا در حوزه بانکی بود. در آئین نامه شورای پول و اعتبار آمده است که بانک‌ها می‌توانند وعده سود علی‌الحساب بدهند. این مسئله در قانون عملیات بانکی بدون ربا وجود نداشت. در واقع سود علی‌الحساب پاشنه آشیل بانکداری بدون ربا شد. افرادی می‌گویند که تمام مشکلات کشور ناشی از کارکرد بانکداری اسلامی است. این سخن ناشی از جهالت است. کدام جنبه از بانکداری اسلامی اجرا شده که نتایج را ناشی از بانکداری اسلامی بدانیم. با سود علی الحساب فاتحه بانکداری اسلامی خوانده شد. 🔻خلق پول نوعی تصرف در اموال آحاد جامعه است، نباید اختیار خلق پول به بانک‌های خصوصی داده شود ✔️استاد رشاد: مسأله خلق پول با اموال مردم سروکار دارد و اینگونه نیست که هر بانکی حتی بانک دولتی شأن تصرف در اموال مردم داشته باشد. اینکه هر کسی بانک خصوصی احداث کند و با خلق پول اموالی که در جیب مردم است را بی‌ارزش کند، مگر هر فرد نسبت به دیگران ولایت دارد؟ در نظام اسلامی اصل بر عدم ولایت دیگران است مگر اینکه با ادله متقن اثبات شود. برای چرخش امول کسانی از ولایت فقیه اختیاراتی دارند که منشعب از ولایت است. اما با توجه به اینکه تاکنون حکومت اسلامی سابقه نداشته است ما هنوز نمی‌دانیم که رئیس قوه مقننه، رئیس قوه قضائیه، رئیس‌جمهور و یا وزیران از نظر شرعی تا چد حد ولایت دارند و حتی مدیران بانک تا چه حد حق تصرف و ولایت دارند. این مسائل باید از نظر فقهی روشن شود. 👈 متن گزارش در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=72952 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«قاعده الشرط الفقهیه»، اثر جدید آیت‌الله جوادی آملی ✔️کتاب «قاعده الشرط الفقهیه» یکی از آثار ارزشمند آیت‌الله جوادی آملی است که حاصل تدریس ایشان درباره این قاعده مهم فقهی است که در سال ۱۳۹۱ طی ۹۳ جلسه تدریس شده و در قالب یک اثر مجزا به زیور طبع آراسته شده است. ✂️اهمیت و ضرورت این کتاب به نفس قاعده بر می‌گردد که تنها در مسائل متداوله فردی و اجتماعی جریان ندارد، بلکه در سراسر فقه معاملی و فقه سیاسی ظهور و بروز دارد؛ لذا بر تمام مسائل سیاسی‌‌‌ اجتماعی از قبیل قوانین اداری و ملی و بین‌المللی و هر چیزی که مرتبط با رابطه حکومت اسلامی با شهروندان مسلمان و غیر مسلمان می‌شود را سایه افکنده است. 👈 معرفی + خرید با تخفیف: http://ijtihadnet.ir/?p=72938 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠پیاده روی و حضور مرحوم بحرالعلوم در مشایه در بیان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝سامانه ثبت درس اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم فعال شد ✔️سامانه ثبت درس اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم از تاریخ یک شنبه، پنجم شهریورماه فعال گردیده و اساتید محترم می‌توانند با مراجعه به پیشخوان «سامانه اساتید سطوح عالی» نسبت به ثبت دروس خود اقدام نمایند. 👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=72959 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مقاله نماز جماعت در مدارس.pdf
530.4K
🔖معرفی مقاله/ برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی ✍️ حجت‌الاسلام سیدنقی موسوی 📗 فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی ✂️هدف: بررسی اجتهادی «برگزاری نماز جماعت در مدارس» و استنباط حکم آن و نیز احکام روشهای تربیتی در این زمینه و روشهای آسیب­زا، هدف این پژوهش بود. ✂️روش: این پژوهش برای حل مساله خود از روش اجتهادی مبتنی بر روش­شناسی دانش فقه (و فقه تربیتی) بهره گرفته و میزان مطلوبیت نماز جماعت و روشهای مفید و نامفید آنرا با مراجعه به قرآن و سنت و عقل و قواعد فقهی استنباط نموده است. ✂️یافته­‌ها: بررسی­ها نشان می­دهد که اقامه نماز جماعت، بر کارگزاران تربیتی مدرسه از باب وظایف عام هدایتی هر مسلمان، متسحب است و بعنوان کارگزار حکومت اسلامی و یا نائب/وکیل/اجر خانواده مسلمان واجب است. همچنین در جمهوری اسلامی ایران، تکلیفی قانونی است. روشهای برگزاری نماز خود، محکوم به احکام و ضوابطی هستند و از مهمترین ضوابط شرط احتمال تاثیر و حرمت إضرار و إضلال در انتخاب سبک­ها و روشهای تربیتی است. همچنین بهره­گیری از إجبار شدید (واداشتن متربی با سلب اختیار) و إکراه شدید (واداشتن متربی با تهدید جان و آبرو) و إکراه متوسط (واداشتن متربی با تهدید به سلب حقوق الزامی) در اقامه نماز جایز نیست. همچنین درصورتی که اقامه نماز جماعت موجب تنفر از نماز و یا تثبیت نفاق و دورویی (در بلندمدت) شود، حرام و واجب است کارگزاران مدرسه، روش­های مفیدتر و مبتنی بر کارشناسی دقیق، را جایگزین نمایند..... 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پویایی الگوهای مفهومی فقه سیاسی ✍️حجت‌الاسلام ابوالحسن حسنی واقعیت‌های سیاسی حدود و مرزهای دقیق و معین ندارند. البته این ویژگی هر پدیده‌ای است که هویّت اجتماعی و تاریخی دارد. میان کفر و نفاق و اسلام یا میان اسلام و ایمان یا میان عالم و عامی مرزهای دقیقی وجود ندارد. الگوی مفهومی فقه برای انسان سیاسی باید متوجه ابهام در مرزها باشد. در الگوی موجود، الگو بدون توجه به ابهامِ مرزها چیده شده است. فقیهان به دنبال آن بوده‌اند که مفاهیم را چنان دقیق تعریف نمایند که مرزها کاملاً روشن باشد. چون چنین امری خلاف واقعیت امر است، اختلاف شدیدی در تعریف مفاهیم دیده می‌شود. نمونه‌ی این اختلاف را در تعریف کافر در برابر مؤمن، یا در باب اجتهاد و تقلید در تعریف اعلم و مانند آن‌ها می‌توان دید. وقتی فقیه می‌خواهد در حکمی یکی از اقسام انسان را، به عنوان متعلق یا موضوع یا عنوان مشیر، لحاظ نماید؛ با مفهومی سروکار ندارد که بتوان با تعریفی حدی یا رسمی حدود آن را دقیق معین نمود. او ناچار است مفهومی را به کار گیرد که با مجموعه‌ای از عوارض لازم و مفارق شناخته می‌شود. در چنین تعریف‌هایی می‌توان درباره‌ی بخشی از افراد با داوری قطعی تعیین کرد که این مفهوم بر آن‌ها صدق می‌کند یا نه. اما درباره‌ی بخشی از افراد همواره ابهام وجود دارد. فقیه باید بداند ادراک وی از واقعیت سیاسی، واقعیت جاری در خارج نخواهد شد؛ بلکه او است که باید ادراک خود را از واقعیت خارجی بر اساس خود واقعیت خارجی سامان دهد. 👈 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=72943 🆔 https://eitaa.com/ijtihad