eitaa logo
اجتهاد
7.2هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
688 ویدیو
287 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
44.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔الگوی عملیاتی بانکداری اسلامی 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین کمیل قنبرزاده ✳️ نقد و بررسی رویکردهای موجود ✳️ تغییر ساختار بانک و عملیات بانکداری ✳️ ارائه منطق تفکیک عملیات بانکداری ✳️ گزارشی از تعامل با مجلس و دولت در اصلاح قوانین 👈 شرکت در نشست به صورت حضوری و مجازی 🗓 زمان: چهارشنبه۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۵ الی ۱۷.۳۰ 🔗لینک ثبت نام: https://aalaa.ir/content4 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖موضوع‏‌شناسی و موضوع‌‏سازی فقهی؛ با تأکید بر حوزۀ سیاست و اجتماع ✍️استاد اسماعیل پرور ✂️فهم احکام الهی و عمل به آن، علاوه بر اجتهاد در منابع دینی، به «موضوع‌شناسی» هم نیاز دارد؛ تا آنجا که از موضوع‌شناسی به عنوان مکمّل و متمّم اجتهاد یاد کرده ‏اند. این امر، بیانگر اهمیت ویژه موضوع‌شناسی - به‌خصوص در حوزه ‏های اجتماعی و سیاسی - و لزوم بحث و گفتگوی بیشتر، درباره آن است. بر اساس یک پیشنهاد، تمامی مباحث موضوع‌شناسی در قالب سه بخش «چرایی، چیستی و چگونگی» قابل تنظیم و ساماندهی است؛ چرا که این مباحث، یا ناظر به ضرورت شناخت موضوعات (چرایی) است، یا ماهیت موضوعات (چیستی) را تبیین می‌کند و یا به بررسی نحوه شناخت (چگونگی) آنها می‌پردازد. همچنین برای ارتقای این بحث باید تلاش نمود تا دریچه‏ ای از سمت «موضوع‌شناسی» به سوی «موضوع‌سازی» باز کرد و بحث ساخت و ایجاد موضوعات جدید را در دستور کار قرار داد. در بسیاری از موارد، موضوع ‏شناسی با گونه ‏ای از انفعال و اکتفا به وضع موجود همراه است؛ به این معنا که دیگران، موضوع را می‏سازند و ما باید آن را بشناسیم و حکم شرعی ‏اش را استنباط کنیم، امّا موضوع ‏سازی، یک حرکت فعّال برای مدیریت مسائل اجتماعی است، و امکان ساخت موضوعات جدید و مورد نیاز را برای ما فراهم می‏آورد. مقاله حاضر با نصب‏ العین قراردادن روش تحقیق کتابخانه ‏ای و در کنار آن، با بهره ‏گیری از تکنیک بارش فکری (بحث گروهی) به تبیین این موضوع، پرداخته است. 📥 دانلود مقاله 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
استاد گنجی.mp3
1.31M
🎙گفتاری از استاد گنجی درباره دو مسلک در فقه 🔻فقه مشهوری 🔻فقه استدلالی 🔻 نقل کلامی از آیت‌الله خویی درباره اجازه اجتهاد 📌در باب استنباط دو مسلک وجود دارد: 🔹فقه مشهوری فقهایی مانند صاحب جواهر و مرحوم حکیم و سابقین اهل این مسلک هستند. فقه مشهوری به این معنا که عمده در استدلال، استناد به کلام فقها است. حتی شیخ انصاری گاهی به خاطر کلام فقها از ظاهر روایت دست بر می‌دارد. فقه مشهوری فقهی است که مبتنی بر اقوال فقهاست و اعتبار زیادی برای آن قائل است. 🔹فقه استدلالی مانند مرحوم اردبیلی و صاحب مدارک و مرحوم خویی معتقد به این مسلک هستند که برای اقوال فقها و اجماعات اهمیت چندانی قائل نیستند. بلکه عمده در این مسلک قواعد و مراجعه به منابع است. 🔸تفاوت دو روش این است: فقه مشهوری‌ها ابتدا سراغ اقوال می‌روند و بعد سراغ منابع. فقه استدلالی‌ها ابتدا سراغ منابع و ادله می‌روند. 🔸مرحوم استاد (آیت‌الله تبریزی) نقل می‌کردند مرحوم خویی می‌فرمودند: مشهور بین علما اینطور بود که برای دادن تصدیق اجتهاد ابتدا روایات یک باب را در اختیار فرد قرار می‌دادند. اگر آنچه را استباط کرده است، مطابق اقوال برخی فقها باشد، اجتهاد دارد ولی اگر چیزی که می گوید را لم یقل به أحد... معلوم می‌شود هنوز به مرتبه اجتهاد نرسیده است. ولی ما (مرحوم خویی) می‌گوییم: اگر برای اجتهاد از قواعد درست استفاده کرده باشد، او مجتهد است. (درس خارج اصول، ۱۴۰۲/۸/۱۴) 🌐 قبسات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظام جمهوری اسلامی نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد/ نباید از توسعه علم اصول بهراسیم/ بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزه‌های علمیه است! ✔️استاد صادق آملی لاریجانی: 🔹بسیاری از اشکالات به علم اصول وارد نیست بلکه نتیجه نحوه کار در حوزه‌های علمیه است بنابراین باید تقسیم کار معقولی در حوزه انجام شود و به این معنا که افراد با توجه به عرصه‌های مختلف به بخش‌هایی از علم اصول بپردازند. امروز ادعا می‌کنیم که باید علوم انسانی اسلامی تولید کنیم اما ابزار اصولی فعلی ما کفایت می‌کند یا نه نیاز به تکمیل دارد و باید مقدمات دیگری ضمیمه کنیم؛ لذا در این راستا نباید از توسعه علم اصول بهراسیم. 🔸علمای ما در طول زمان با همه مشکلات و کاستی‌هایی که در مقام عمل داشتند آثار فاخری تولید کردند و امروز علم اصول ما قابل عرضه به بیرون حوزه علمیه و حتی خارج از کشور است؛ نباید از این خوان نعمت گسترده غفلت کنیم. امروز نظام جمهوری اسلامی ما نیازمند استنباطاتی است که در مقام اجرا کارایی داشته باشد. 🔹در مغرب زمین برخی معتقدند کامپیوتر می‌تواند فکر کند، اگر چه ما مبانی این رویکرد را نمی‌پذیریم اما این مسئله منافاتی با این امر ندارد که کامپیوتر مقدمات فکر کردن را فراهم کند؛ مباحثی همچون هوش مصنوعی می‌تواند کار پژوهشی را تسهیل و تسریع کند، لذا نیاز است که این آزمون و خطاها انجام شود. 📝 گزارشی از مراسم رونمایی از «نرم افزار درختواره و کتابخانه جامع اصول فقه نسخه ۳»: http://ijtihadnet.ir/?p=73982 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تئوری ثابت و متغیر در الهیات حکمرانی ✔️دکتر محسن اسماعیلی: 🔹اگر قرار است حکمرانی بر اساس شریعت باشد، نقش مردم و نمایندگان مردم چیست؟ در امامیه، قاعده منع خلوّ داریم (این‌که هر واقعه‌ای حکم دارد) که این سختی کار ما را مضاعف می‌کند؛ چون شریعتی که برای هر چیزی حکمی دارد، دیگر چه مجالی به مردم و انتخاب‌هایشان می‌دهد؟ آیا باید ماهیت مجلس را عوض کرد و به‌جای قانون‌گذاری و قوه مقننه، باید به برنامه‌ریزی بپردازد؟ چگونه می‌شود با قوانین شریعت که مربوط به قرن‌ها پیش است، مشکلات امروز بشر را حل شد؟ 🔸در پاسخ به این چالش‌ها، راه‌حل‌های مختلفی مطرح شده، از جمله تئوری تفکیک احکام بین ثابت و متغیر. این تئوری با پنج پرسش مواجه است. ۱. پرسش اول: مبانی و خاستگاه این نظریه کجاست؟ ۲. پرسش دوم: تاریخ پیدایش و تطور این نظریه به چه نحو است؟ ۳. پرسش سوم: آثار و نتایج کاربردی این نظریه در الهیات تقنین چیست؟ ۴. پرسش چهارم: مشکلات این نظریه در مقام اجرا چیست؟ ۵. پرسش پنجم: لوازم و بایسته‌های عملی این نظریه چیست؟ 📝 متن کامل را در « شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74015 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اصول و مبانی فقه حکمرانی ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین منصور میراحمدی: 🔹مفهوم حکمرانی تعاریف مختلفی دارد، اما اکثر تعاریف دو مولفه محوری دارد: ۱. عملکرد، فعالیت و کنش (وجه تمایز حکمرانی و حکومت) ۲. فرایندی‌بودن یا فرایندی‌دانستن این فعالیت 🔸تفاوت در فعالیت، باعث بوجودآمدن گونه‌های مختلف حکمرانی می‌شود؛ از منظر ما، فعالیتی که در یک فرایند شکل می‌گیرد و ناظر به اقتدار عمومی جامعه است، حکمرانی می‌دانیم. (اشاره به تعاریف مختلف حکمرانی). این فرایند۴ نقطه اساسی دارد: ۱. اقتدار(بخشی) حکمرانی ۲. مشارکت در فرایند اقتداربخشی ۳. نظارت بر فعالیت ۴. تغییر و تحول در حکمرانی 🔹تغییر در حکمرانی در دو سطح مطرح می‌شود: تغییر در رویه‌ها و تغییر در بنیان‌ها. در سطح اول، در فقه مفهومی داریم به اسم تظلم و دادخواهی که حق مردم در تغییر را به رسمیت می‌شناسد. در سطح دوم، باید توجه داشت که فقه فعالیت‌های براندازانه را برنمی‌تابد و متناظر با آن در فقه مفاهیمی مثل بغی و محاربه و افساد فی الارض داریم. حال اگر اکثریت مردم، حکمرانی مشروعی را نخواهند، بر اساس مبنایی که وجود دارد، حالت‌ها متفاوت می‌شود ... 📝 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=74011 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی انتقادی غنیمت‌انگاری زنان در فقه اسلامی در جهان معاصر ✔️مشروعیت جهاد ابتدایی در مکتوبات فقهی، از گزاره‌هایی است که بستر «کنیزگیری» زنان توسط گروه‌های تکفیری را فراهم کرده است. جامعه جهانی در برابر چنین رفتارهایی از ابزار جرم‌انگاری استفاده کرده است. با این‌حال، آرای فقهی‌ای که در زمینه مشروعیت بردگی زنان و جهاد ابتدایی وجود دارد، راه را برای درست­انگاری عملکرد گروه‌های تروریستی اسلام‌گرا باز گذاشته است. پژوهش حاضر با رویکردی انتقادی به چنین نگاهِ جنسیت‌زده،‌ تلاش کرده است تا با بهره‌مندی از مؤلفه‌های کرامت، عرف جهانی، نسخ تمهیدی و تاریخ‌مندی، حرمت این مقوله را اثبات کند. برآیند پژوهش آن‌ست که غنیمت‌انگاشتن زنان، اندیشه‌ای رانده ‌شده از جهان امروزین است که جایگاهی در شریعت و نیز خرد آدمیت ندارد. از این‌رو، با گذار از مکتوبات تاریخی در این زمینه بایستی از چنین رهیافتی عبور کرد و قدم در وادی برابری میان زن و مرد نهاد. 📝 بخوانید: مقاله «بازخوانی انتقادی غنیمت‌انگاری زنان در فقه اسلامی در جهان معاصر» طی یک نشست پژوهشی مورد نقد قرار گرفت: http://ijtihadnet.ir/?p=73996 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا امام خمینی ولایت و منصب سیاسی از ناحیه حاکم جائر را حرام‌‌ می‌داند؟ 🔹امام ‌‌خمینی (ره) ولایت و منصب سیاسی از ناحیه حاکم جائر را حرام‌‌ می‌داند، چه آن منصب و مقام برای کارهای حلال و مشروع باشد و چه برای انجام کارهای حرام و یا مخلوطی از کارهای حلال و حرام؛ چرا که سلطنت و حکومت با جعل الهی برای رسول الله و با جعل رسول الله برای امیرالمؤمنین و ائمه طاهرین پس از ایشان، جعل شده است. 🔹ایشان متذکر‌‌ می‌شوند که اساس سلطنت و شؤون آن غیر از اساس تبلیغ احکام الهی است که آن هم شأنی دیگر از شؤون رسول الله‌‌ می‌باشد ـ و ایشان سال‌ها پیش در رساله لاضرر خود شؤونات سه گانه پیامبر اکرم را به تفصیل بیان کرده بود ـحضرت امام البته «صرف کارگری و کارمندی» را از «صاحب منصب بودن» از هم تفکیک‌‌ می‌کند و آن را جایز‌‌ می‌داند. 📝کتابشناسی المکاسب المحرمه: http://ijtihadnet.ir/?p=73993 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سخنان «تأمل برانگیز» استاد حوزه علمیه نجف درباره جنایات صهیونیستی در غزه + فیلم ✔️آیت‌الله شیخ‌ هادی آل راضی: 🔹اگر در انسان ذره‌‌ای انسانیت وجود داشته باشد،‌‌ نمی‌تواند تحت تاثیر قرار نگیرد و حرفی نزند و آن را محکوم نکند. اما علی رغم این فواجعی که در حال رخ دادن است و احتمالا تا روزهای مدید هم ادامه‌‌ می‌یابد و فقط خدا‌‌ می‌داند کی تمام‌‌ می‌شود، جهانیان ساکتند و تماشاگر. این تماشاگر بودن تنها محدود به فلان کشورها‌‌ نمی‌شود بلکه کشورهای ما و کشورهای عربی و اسلامی هم تماشاگر این حوادث هستند. 🔸شیون کردن و محکوم کردن دردی را دوا‌‌ نمی‌کند، اینها چه فایده و تاثیری دارد؟ تهدید و وعده و وعید و هشدار هیچ فایده‌‌ای ندارد. هیچ کدام از اینها خون ریزی‌ها را متوقف‌‌ نمی‌کند. چیزی که اینها را متوقف‌‌ می‌کند، عمل کردن است. سکوت آنها در تاریخ ثبت خواهد شد و تاریخ سکوت آنها را در تاریخشان خواهد نوشت و تاریخ خواهد نوشت که در زمان شما چنین فجایعی رخ داد و شما هیچ کاری نکردید در حالی زمام امور را در دست داشید. 🔹انکار‌‌ نمی‌کنم که شاید برخی از آنها در درونشان خواهان مشارکت هستند اما قادر نیستند و قدرتی از خود ندارند. آنها را ترس و خوف از کشورهای بزرگ به تملک خود درآوده است و همه این‌ها باعث شده است که به این نتیجه‌‌ای که اکنون‌‌ می‌بینید، برسیم. اگر زمام امور را از ابتدا در دست‌‌ می‌گرفتند، به اینجا‌‌ نمی‌رسیدیم؛ اما آنها همیشه ضعیف بودند و در حال ... 📝 ادامه مطلب + فیلم: http://ijtihadnet.ir/?p=74006 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗حوزه آینده، آمایش و مدل‌های برنامه‌ریزی ✔️ششمین شماره مجله «طلیعه ۱۴۱۷»، فصلنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان با موضوع «حوزه آینده، آمایش و مدل‌های برنامه‌ریزی» در ۱۶۰ صفحه منتشر شد. ✅گفتگوی اختصاصی با ۴۰ شخصیت برجسته علمی و صاحب‌نظر در موضوع مدل‌های برنامه‌ریزی ✅انتشار متن مشروح ۴ نشست تخصصی با موضوع بررسی مدل‌های برنامه‌ریزی در کشور و تبیین مدل برنامه‌ریزی مطلوب در حوزه علمیه ✅به همراه ۱۰ یادداشت تخصصی 👈 جهت تهیه مجله «طلیعه ۱۴۱۷» به آیدی @ali_tt90 در ایتا پیام دهید یا با شماره تلفن ۰۵۱۳۲۰۰۸۴۹۷ تماس حاصل فرمایید. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «فقاهت و حل مسئله» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قنبریان 📆 زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۱ 🏛 مکان: قم، مرکز تخصصی فقه و اصول امام رضا علیه السلام 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تورم و آثار آن» 🎙ارائه: استاد نظری شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۱ 🏛 مکان: خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست بررسی فقهی جنگ شناختی با تاکید بر رسانه در حماسه طوفان الاقصی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی (مدرس خارج فقه رسانه و مدیر گروه فقه رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🗓 زمان: پنج‌شنبه ۱۸ آبان، ساعت ۱۱ صبح 🏢 مکان: دانشگاه ادیان، دانشکده علوم اجتماعی، رسانه و ارتباطات (شعبه دارالحدیث) 🔗حضور مجازی (کد دسترسی ۲۲): http://B2n.ir/b14920 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔مناسبات فقه و عدالت با تأکید بر آموزه های امام رضا علیه السلام 🎙ارائه: حجت‌الاسلام علی الهی خراسانی، نویسنده و پژوهشگر فقه اجتماعی 🎙ناقد: دکتر محمود حکمت نیا استاد گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📆 زمان: پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۸، ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ 🕌مکان حرم مطهر رضوی تالار اجتماعات مدرسه عالی فقاهت 🔗لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/gcir 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ظرفیت منظومه حکمی-اجتهادی امام خمینی در مسائل حکمرانی 🎙استاد ارائه دهنده: علی فرحانی 🎙استاد ناقد: ابوالقاسم مقیمی حاجی 🗓زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ 🏠مکان: قم حوزه علمیه امام کاظم (ع) طبقه سوم، اتاق ۳۱۰ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 حمایت از پایان‌نامه‌ها با موضوعات فقه معاصر ✔️معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه با همکاری دفتر فقه معاصر و معاونت آموزش حوزه علمیه قم از پایان نامه‌های با موضوعات فقه معاصر به شرح ذیل حمایت می‌کند: 🔻شرایط طلاب: ۱. تمامی طلاب محترم که طبق ضوابط مدارج علمی، امکان تدوین پایان‌نامه سطح ۳ و ۴ را دارند. ۲‌ علاقه‌مندی، توانمندی و تعهد به انجام مطلوب پژوهش در بازه زمانی مقرر. اساتید و طلابی که در دروس خارج فقه معاصر یا تمهیدی فقه معاصر، تدریس یا تحصیل داشته‌ یا مقاله‌ای در موضوعاتی مشابه به موضوعات اعلامی فقه معاصر در هر دوره در مجلات علمی ـ پژوهشی یا علمی ـ ترویجی منتشر نموده‌اند؛ و نیز طلابی که در مدارس تخصصی فقهی مشغول به تحصیل هستند در اخذ موضوعات پایان‌نامه‌های فقه معاصر دارای اولویت می‌باشند. 🔻فرآیند ثبت نام و تدوین پایان نامه: ۱. مشاهده موضوعات مصوب و اسامی اساتید راهنما و مشاور، با مراجعه به کانال اطلاع رسانی معاونت آموزش حوزه علمیه قم و یا کانال دفتر فقه معاصر. ۲. مراجعه به مدیریت مدارج علمی حوزه علمیه قم جهت ثبت نام، ارائه فرم موضوع شامل: (عنوان موضوع، بیان مسئله، سؤالات اصلی و فرعی) با امضای استاد راهنما، ارائه معرفی نامه: تحصیل یا تدریس دروس فقه معاصر و یا چاپ و یا پذیرش مقالات مرتبط و یا پذیرش مدارس فقهی. ۳. بررسی فرم موضوع در کمیته علمی مربوطه ظرف مدت حداکثر یک‌ماه و تأیید نهایی. ۴. تدوین طرح‌نامه تفصیلی با نظارت استاد راهنما در مدت زمان حداکثر ۳ ماه بعد از ثبت نام (در صورت عدم ارائه در فرصت مقرر، موضوع به فرد دیگر واگذار خواهد شد). ۵. بررسی طرح‌نامه تفصیلی در کمیته علمی مربوطه حداکثر ظرف مدت یک‌ماه. ۶. مراجعه طلبه و استاد راهنما بعد از تصویب نهایی طرح‌نامه با معرفی‌نامه مدارج علمی قم، به دبیرخانه حمایت از پژوهش‌های مورد نیاز حوزه و نظام جهت انعقاد قرارداد. ۷. تدوین پایان نامه سطح ۳ حداکثر ظرف مدت یک‌سال و سطح ۴ حداکثر ظرف مدت دو سال بعد از تصویب طرح‌نامه (در صورت عدم ارائه در موعد مقرر در کمیته مربوطه تصمیم مقتضی اخذ خواهد شد). ۸. تعیین داوری در کمیته علمی مربوطه ظرف مدت یک‌ماه بعد از ارائه نسخه نهایی مورد تأیید استاد راهنما به مدارج علمی قم. ۹. دفاع از پایان‌نامه و اعمال اصلاحات احتمالی ظرف حداکثر مدت یک‌ماه بعد از جلسه دفاع. ۱۰. بررسی اثر در دبیرخانه حمایت از پژوهش‎های مورد نیاز حوزه و نظام مستقر در معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه و تعیین میزان حمایت‌ها. 🔻حمایت‌ها: ۱. نویسندگان پایان‌نامه: 🔹سطح۳: از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال؛ براساس ارزیابی دبیرخانه حمایت 🔸سطح۴: از ۶۰ تا ۱۵۰ میلیون ريال؛ براساس ارزیابی دبیرخانه حمایت ۲. اساتید راهنما: 🔹سطح۳: از ۳۰ تا ۶۰ میلیون ریال؛ بر اساس ارزیابی دبیرخانه حمایت 🔸سطح۴: از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ريال؛ براساس ارزیابی دبیرخانه حمایت 🔻چاپ اثر: حمایت از چاپ و انتشار اثر با نام نویسنده و تحت اشراف علمی استاد راهنما، در صورت تأیید دبیرخانه حمایت معاونت پژوهش. ❗️تذکر: حقوق معنوی اثر متعلق به نویسنده و استاد راهنما و حقوق مادی آن متعلق به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه می‌باشد و هرگونه چاپ و انتشار نیاز به أخذ مجوز از این مرکز دارد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
32.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فقه، دربرابر چالشی بزرگ ✂️برشی از سخنرانی دکتر عطاءالله بیگدلی، با موضوع «بررسی وضعیت حقوق در ایران معاصر و آینده رابطۀ فقه و حقوق» 🗓 ارائه‌شده در همایش «انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی» اسفند ۱۴۰۱؛ دانشگاه علوم اسلامی رضوی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
موضوعات مصوب فقه معاصر .pdf
120K
📓 ۱۸۷ موضوع مصوب فقه معاصر، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (مدارج علمی) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📺 امام خمینی (ره) و مرجعیت ➕مرجع تقلیدی که به استقبال امام خمینی(ره) آمد ➕ ناگفته‌هایی شنیدنی از ارتباط آیت‌الله مرعشی با حضرت امام خمینی (ره) 🖥 برنامه تلویزیونی جماران - قسمت ۱۹ 👤میهمان: حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مرعشی؛ فرزند آیت‌الله سید شهاب‌الدین مرعشی 🗓 زمان: چهارشنبه ۱۷ آبان، ساعت ۲۳، شبکه یک سیما 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹تواضع و فروتنی فوق‌العاده آیت‌الله‌ حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) در بیان آیت‌الله شبیری زنجانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) 🗓زمان: پنج‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه ۱۴۰۲، ساعت ۸:۳۰ تا ۱۲ 🏛مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔همایش علمی «نظریه نظام انقلابی مبانی، الزامات و راهبردها» ✔️ سومین همایش سالانه‌ اندیشگاه بیانیه‌ گام دوم انقلاب اسلامی، با تمرکز بر «نظریه‌ نظام انقلابی»، و بررسی ابعاد نظری و از پس مواجهه نظری، شناخت الزامات و راهبردهای تحقق آن در ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. ⌛️ مهلت ارسال چکیده مقالات: تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ ⏳ مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ 👈 مطالعه جزئیات بیشتر و ارسال آثار: khl.ink/f/54321 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📝فراخوان چهارمین همایش ملی فقه هنر 📌محور همایش: «فقه هنر و حکمرانی» 🔺موضوعات: B2n.ir/g11855 ⏳زمان: اسفندماه ۱۴۰۲ مشهد مقدس. ❇️ارسال عنوان و چکیده مقاله از طریق برنامه ایتا: @fegh_honar ☎️تماس: ۰۲۵۳۷۸۴۰۰۷۱ 🔰دبیرخانه همایش ملی فقه هنر 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی « مطالعه تطبیقی الگوی بیمه‌ای تکافل و دیدگاه فقهای شیعه درباره تامین تقابلی» 🎙ارائه دهنده: حجت‌الاسلام سید مهدی مرویان حسینی (پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه و دانشگاه) 👤ناقدین: 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی معلمی (استاد حوزه و دانشگاه) 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ملکی (استاد سطوح عالی حوزه علمیه) 🗓 زمان: پنجشنبه ۱۸ آبان ساعت ۹ صبح 🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس 🔗لینک جلسه مجازی (از طریق گزینه مهمان وارد شوید): h-navvab.ir/webinar-p 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بررسی فقهی خشونت در خانواده14020803-رکوردر جامعه الزهرا-Segment 1.mp3
23.22M
🎧 دریافت صورت: «کرسی علمی ترویجی «بررسی فقهی خشونت در خانواده» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین حسین بستان، عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رئیس پژوهشکده علوم و معارف اسلامی پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهراء (سلام الله علیها) 👤ناقدین: 🎙استاد جواد حبیبی‌تبار، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی و رئیس هیئت مدیره انجمن علمی زن و خانواده 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین فرج الله هدایت نیا، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه‌ اسلامی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad