💢بررسی «راهکارهای تقویت و احیاء دروس آزاد حوزه علمیه» در جلسه مشورتی نشست دورهای اساتید
✔️جلسه مشورتی نشست دورهای اساتید با حضور مدرسان برجسته دروس خارج و سطح حوزههای علمیه در مدرسه آیتالله گلپایگانی (ره) قم برگزار گردید. در این جلسه اساتید حاضر به بیان نقطه نظرات خود پیرامون «راهکارهای احیاء و تقویت دروس آزاد حوزههای علمیه» پرداختند که گزارش آن بدون دخل و تصرفی پیشرویتان قرار میگیرد.
📝 متن کامل گزارش را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74027
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیام آیتالله نوری همدانی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی (ره)
🔻عدّهای میخواهند کار امام (ره) را تضعیف نمایند
🔹موضوع وکالت از اصولی است که مرسوم بوده است و در امتهای قبل نیز رایج بوده و کُتب مختلفی در این باب به رشته تحریر درآمده است. و در دوران ائمه معصومین(علیهم السلام) خصوصاً بعد از امام صادق(علیه السلام) شخصیتهایی همانند: عبدالله بن جندب، یونس بن یعقوب، صفوان بن یحیی، ذکریا بن آدم، علی بن مهزیار، و تا احمد بن اسحاق اشعری قمی، و در عصر غیبت نواب چهارگانه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با این عنوان بودهاند و این موضوع در میان مراجع تقلید نیز برقرار بوده و هست و امام عزیز نیز با حساسیت و دقت بالا این امر مهم را نسبت به افرادی که شناخت داشت و یا به واسطه معرفی حداقل ۲ نفر مورد وثوق انجام میدادند.
🔹عدهای یا از جهالت یا از لجاجت یا از عناد میخواهند کار امام را تضعیف نمایند و عدهای هم در پی انتقام هستند اما بنده امروز هشدار میدهم که آن عده بدانند حوزه علمیه جای این نیست که بخواهند به بهانههای مختلف این حرکت بزرگ را زیر سؤال ببرند و تضعیف نمایند، حوزههای علمیه نیز رسالت بزرگ در ترویج افکار امام عزیز دارند.
📝 متن کامل پیام: http://ijtihadnet.ir/?p=74061
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است و میتواند به مرز وجوب هم برسد/ نه میتوانیم هنر را از عرف بگیریم و نه باید بترسیم که اگر این یک پدیدۀ عرفی است، پس فقه را عرفی میکند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹هنر از آن تعیّنات و پدیدههایی است که حتما در شریعت مورد نظر است؛ ما نمیتوانیم بگوییم که شریعت مطهر اسلام راجع به هنر نظری ندارد. اگر هنر را به معنای اعم در نظر بگیریم از مرز استحباب شروع میشود. معتقدم که مرز هنر، اباحه نیست، بلکه استحباب است. «ان ﷲ جمیلٌ و یحب الجمال»، این یحب حداقل استحباب را که میرساند. لذا کف هنر استحباب است ولی این استحباب میتواند به مرز وجوب برسد؛ یعنی یک جاهایی هنر لازم میشود که هم باری بر دوش حاکمیت، هم بر دوش فرهیختگان و عالمان میشود و حتی یک جاهایی ممکن است به مرز حرمت برسد.
🔸نباید بترسیم. واهمه هم نباید داشته باشیم، اگر واقعا موضوع عوض شود. ممکن است یک رفتاری در گذشته اضلال و گمراه کردن بوده و یا مصداق طرب و شادی ناموجه و حالت خفّت و سبکی ناموجه بوده است که در اصطلاح به آن طرب میگویند ولی الان ممکن است آن وضعیت را نداشته باشد.
🔹در نشان دادن سیمای معصوم به شکل بدون پوشش ممکن است زمان اثر بگذارد. در یک مقطعی اگر این کار انجام شود، قداستزدایی میکند، اما در یک مقطعی ممکن است نکند. از این جهت ما نه میتوانیم هنر را از عرف بگیریم و نه باید بترسیم که اگر این یک پدیدۀ عرفی است، پس فقه را عرفی میکند.
📝متن گزارش برنامه تلویزیونی «چاوش»: http://ijtihadnet.ir/?p=74018
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«فقه هنر در دایره مسئله و گفتمان» در بازار کتاب
✔️هنر یعنی تبدیل امر ذهنی به عینی و خلق آثار هنری از دیرباز فقه را در موضوعات مختلف هنر به پاسخگویی طلبیده و گاه به پویایی فقه دامن زده است. نوشته حاضر با عنوان فقه هنر در دایره مسئله و پرسمان حاصل چهار نشست علمی است: اسمگرایی، کارکردگرایی و هویتگرایی در فقه و هنر؛ نقش انگیزه و محتوا در حلیت و حرمت هنر؛ آزادی بیان با تأکید بر آفرینشهای هنری؛ بازیهای رایانهای، چیستی، ضرورتها و چالشهای فقهی. در این نشستها، صاحبنظران در دو مرحله موضوعشناسی و حکمشناسی، علاوه بر پاسخگویی به برخی مسائل، چالشهایی را برای بررسی بیشتر و برداشتن گامهای بعدی مطرح کردهاند.
👈 معرفی و فصلهای کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74052
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚حقّ الناس و راههای جبران آن
✔️«حق الناس» از موضوعات بسیار مهمی است که بیتوجهی یا کم توجهی به آن، آثار زیانبار دنیوی و پیامدهای خطرناک اخروی دارد. بسیاری از گناهان مربوط به «حق الله» صرفاً به وسیله توبه و پشیمانی بخشیده میشوند، ولی تعدی به حق الناس و کوتاهی در این باب - هرچند بسیار اندک - بدون رضایت صاحب حق، قابل بخشش نیست و باید به نحوی جبران شود.
معمولاً هنگام بحث از حقوق الناس، به حقوق جانی، مالی و آبرویی بسنده میشود و حال آنکه «حقوق خانوادگی»، «حقوق علمی، هنری و فرهنگی»، «حقوق سیاسی» و «حقوق اخلاقی» نیز از مصادیق حق الناس است و شایسته بوده (با تکیه بر قرآن و احادیث معتبر) از اهمیت و نیز راههای جبران آنها بحث شود. بهتازگی کتاب «حقّ الناس و راههای جبران آن» اثر علی اکبر کلانتری در ۱۱۹ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسیده است.
👈 آشنایی با اثر و فصلهای کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=74056
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚موسوعة أحکام المسجد فی الفقه المقارن
✔️جلد اول موسوعه احکام مسجد در فقه مقارن تالیف حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم بهشتی دامغانی در ۵۸۸ صفحه به زبان عربی به همّت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به زیور طبع آراسته شد. این موسوعه با جمع آوری مباحث پراکنده فقهی درباره مسجد در کتب مختلف به صورت منسجم و فصل بندی مناسب، توانسته اثر بدیعی در حوزه خود به وجود آورد. از امتیازات این کتاب استفاده از منابع دست اول و بسیار گسترده از فقهای درجه یک و مطرح مذاهب خمسه است.
👈معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=74049
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 موافقت شورای اعطا با تأسیس پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی رقمی (دیجیتال)
✔️شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه های علمیه موافقت اصولی خود را با تأسیس پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی رقمی (دیجیتال) اعلام کرد.
بر اساس گزارش معاونت پژوهش حوزههای علمیه، دبیرخانه شورای اعطا، این پژوهشکده از سه گروه پژوهشی" تاریخ و سیره دیجیتال" ، "قرآن و حدیث دیجیتال (متن کاوی نصوص اسلامی)" و "فلسفه و کلام دیجیتال" تشکیل شده است.
مؤسس این واحد مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است و مأموریت آن "کمک به انجام فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی با بهکارگیری تکنیکهای دادهکاوی و متنکاوی در قرآن کریم و دیگر نصوص دینی و نیز استفاده از هوش مصنوعی در استخراج اطلاعات متون اسلامی و انسانی همچنین تربیت نسل جدیدی از محققان میانرشتهای در زمینه علوم اسلامی و انسانی رقمی از جمله مأموریتهای این پژوهشکده " اعلام شده است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتاوای مهم اتحادیه جهانی علمای مسلمان در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی
✔️اتحادیه جهانی علمای مسلمان با جدیت در زمینه تحولات فلسطین فعال است و تاکنون بیانیههای شدیداللحنی و فتاوی مهمی در مورد تحولات فلسطین و وجوب مقابله با رژیم صهیونیستی، صادر نموده است.
📝 متن گزارش: http://ijtihadnet.ir/?p=74035
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مقابله با اسرائیل بر مبنای حکم «جهاد ذبی» است/ مرتبه «مقاومت» بالاتر از امر به معروف و نهی از منکر است
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹نمیخواهیم بگوئیم جهاد ذبی یک حقیقت شرعیه است، این همان معنای لغوی خودش را دارد ولی از حیث حکم دارای وجوب مولوی است و غیراز جهاد دفاعی است که وجوبش ارشادی است، چون جهاد دفاعی را عقل هم مطرح میکند. اگر ما جهاد ذبی را جزء جهاد دفاعی بدانیم تمام امرهایی که به استقامت شده را باید ارشادی بنامیم در حالی که امرش مولوی است، یعنی ما کنار تکالیفی مثل وجوب نماز، روزه تا برسد به امر به معروف و نهی از منکر، یک تکلیف واجب که از همه مهمتر است بنام وجوب مقاومت بر عهدهمان است.
🔸در ارتباط با قضیه فلسطین و مقابله با اسرائیل بر مبنای همین حکم جهاد ذبی است. امام (ره) بر همین اساس فرمود اسرائیل باید از بین برود. فقه المقاومه شعبهها و فروع فراوانی دارد، مناسب است یک بحث یا یک دورهای پیرامون بررسی ادله لزوم دفاع از کیان اسلام برگزار کنید تا نسبت به این موضوع یک بررسی همه جانبه بشود نه اینکه به کلیگوئی یا اشاره مختصر به بعضی از ادله اکتفا شود!
🔹در سرتاسر دین و فقه ردّ پای مقاومت بسیار مشهود و واضح است، مثل حرمت اتکاء و رکون به ظالم «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا»، انسان باید مقاومت کند و به دین و اولیاء خودش و آنچه که دارد بسنده کند. مقاومت کجای فقه قرار میگیرد؟ به نظر من مرتبه مقاومت بالاتر از امر به معروف و نهی از منکر است، این هم نیاز به تأمل فقهی دارد، چون ...
📝 گزارش تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=74030
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بحران جدی در تعامل با حکمرانی جدید داریم
✔️استاد محمدتقی سبحانی:
🔹سؤال اساسی فراروی حکمرانی در ایران این است که نظم جدید پیشنهادات جدیدی برای حکمرانی میدهد و ما در برابر این پیشنهادات چه موضعی داریم؟ آیا ما پیشنهادی داریم؟ اگر مقداری تند صحبت میکنم، چون اقتضاء وجود دارد.
🔸عرصه حکمرانی در ایران به خوبی تشخیص داده است که نظام گذشته در حال تغییر است و اهرمهای قدرت و فشار در حال جابجایی است؛ این را پارهای از حکمرانان ما میدانند و در عملکرد خود لحاظ میکنند ولی در عین حال دارای بحران جدی و کاستی زیادی هستیم.
🔹نیازمند ادبیاتی هستیم که به ما نشان دهد اگر نظم جهانی در حال تغییر است سویههای آن به چه سمتی است. حکمرانی جدید هم در حوزه نظر و هم عمل، فرصت بزرگی فراروی بازاندیشی و بازسازی رفتارهای ما در عرصه حکمرانی است؛ این رفتار فقط هم منحصر به بحث حکمرانی سیاسی نیست بلکه حکمرانی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و هنری را هم شامل میشود و همه عرصههای حیات را درگیر کرده، لذا فرصتی برای ماست تا طرح جدیدی دهیم و از پارهای از اشتباهات گذشته دست برداریم.
🔸بدانیم ادبیات حکمرانی جدید در حوزه نظر و عمل، چالشهای بزرگی فراروی ما گذاشته؛ ما به دلیل اشتباهاتی که در بازشناسی مفاهیم مدرن جدید داشتیم گاهی در چالههای ادبیات حکمرانی جدید افتادهایم و حتی اسلامگرایان و سنتگرایان هم اسیر این گفتمان مدرن شدهاند و ما را گرفتار چالش کردهاند؛ تهدیدات جدی است و اگر سوار بر این مسئله نشویم آثار گرانباری ایجاد خواهد کرد.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74024
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فیرحی در دام «روشزَدگی» و «تکلف روششناختی»
✍️سید محمدهادی گرامی
کتاب قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام نوشته داود فیرحی یکی از برجستهترین پژوهشهای حوزه اندیشه سیاسی اسلام در دوره معاصر است. فیرحی در کل کتاب به دنبال پاسخ به این پرسش بنادین است که: «ماهیت دانش سیاسی مسلمین که در دوره میانه تأسیس شده است، چیست؟». وی برای پاسخ به این پرسش، روش خاصی اتخاذ کرده است که تلفیقی از سه جریان نظری در: تفکرات اسلامی، هرمنوتیک و برخی مفاهیم میشل فوکو است. الگویی از تحلیل گفتمانی که در این کتاب بهکار رفته است، نصّ دینی را همواره در مرکز دایرهی فرهنگ سیاسی مسلمانان قرار میدهد و آنگاه با توجه به ساخت و روابط قدرت در جهان اسلام به تحلیل دانش سیاسی و سازوکارهای اقتداری آن در تمدن اسلامی اقدام میکند.
گرچه نصوص دینی در جوامع اسلامی متن پایه و مولدی است که تمام یا بیشتر گونههای متون و اندیشهی سیاسی را، که فرهنگ ما انباشته از آنها است، زاده و پرداخته است. اما، چرا از بین امکانهای مختلف تنها وجه اقتداری این نصوص به عقلانیت پایهی تاریخ ما بدل شده است؟ چرا چنین است؟ این نظریههای اقتدارگرا از کجا آمدهاند؟ چگونه تدوین شدهاند؟ چگونه عمل کرده و میکنند؟ و چه نقش و سلطهای در زندگی و اکنون ما دارند؟ پرسشهایی هستند که این کتاب در پی انداختن پرتوی بر برخی زوایای ناروشن است تا دایرهای از دوایر ممتد و پیچیدهی اقتدار در دانش سیاسی سنتی ما را بازنمایانند.
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74045
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فقه دموکراسی و مسأله ایران:
به مناسبت سومین سالگرد درگذشت دکتر داود فیرحی
🎙دکتر سید صادق حقیقت، عضو هیئت علمی پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی
🎙دکتر ابوالفضل دلاوری، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🎙دکتر منصور میراحمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🎙دکتر سیدعلی میرموسوی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم
🎙دکتر سید محمدعلی حسینی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🎙دکتر فردین مرادخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا همدان
🎙دکتر کاوه حسین زاده، دانش آموخته دانشگاه تهران
🎙دکتر محمدرضا مرادی طادی، پژوهشگر مرکز مطالعات کشورهای وارث تمدن ایرانی
🎙دکتر رضا نجف زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
🗓 زمان: شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۶
🏛 مکان: تهران، خیابان نجات اللهی، خانه اندیشمندان علوم انسانی، تالار فردوسی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 مکتب فقاهتی حضرت امام خمینی (ره)
🎙درس خارج اصول استاد احمد مبلغی
📘با محوریت کتاب انوارالهدایه امام خمینی (ره)
🗓 زمان: شنبه تا دوشنبه، بعد از نماز مغرب و عشا
🏠مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار، طبقه همکف، اتاق ۱۲، مدرس ۴
🔗 ارائه برخط در بستر اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/so
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «ارزیابی هویت گزاره های اعتباری در اقتصاد اسلامی از منظر علامه طباطبایی»
🎙اساتید ارائه دهنده: محمد جواد توکلی و عبدالله فتحی
🎙استاد ناقد: صادق گلستانی
🗓 زمان: شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏛 مکان: موسسه امام خمینی، سالن اندیشه
🔗پخش مجازی: iki.ac.ir/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔روایی فقهی مذهب تبعی (قاعده الزام) بهعنوان قاعده حل تعارض در منازعات حقوق بینالملل خصوصی در احوال شخصیه
🎙ارائه دهنده: دکتر صدیقه سادات سیدتاج الدین
استاد حوزه و دانشگاه, پژوهشگر جامعة الزهراء (س)
👤 اساتید ناقد:
🎙حجتالاسلام والمسلمین مصطفی دانشپژوه، عضو هیأت علمی و استاد تمام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🎙حجتالاسلام والمسلمین روح الله شریعتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی
ومؤلف کتابهای متعدد در حوزه فقه سیاسی و حقوق بین الملل اسلامی
🗓 زمان: شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏠 مکان: جامعة الزهراء (سلام الله علیها)، ساختمان کتابخانه، پژوهشگاه مطالعات اسلامی، طبقه همکف، سالن جلسات
🔗لینک شرکت در جلسهی مجازی: Http://online.jz.ac.ir/pajoheshgah
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥طلب علم تا مکتبشناسیِ محقّقانه
🎙آیتالله جوادی آملی:
«اينقدر از عالِم شدن فاصله نگيريم.اگر كسی گفت همين مقدار سواد برای من بس است «كفی به جهلاً»این روایات ائمه سلام الله علیه است.
فرمودند: در جهلِ ما چه حوزوی چه دانشگاهی همين بس كه ما بگوييم فارغ التحصيل شديم؛باور كنيم كه ملاّ شدن و استاد شدن گناه نيست...
فرمود: بشارت بدهيد به محقّقی كه توان داشته باشد، مكتبهای گوناگون را ارزيابی كند نحلههای گوناگون را ارزيابی كند، جريانشناسی كند، آرا را شناسايی كند، بهترينش را برگزيند به جامعه منتشر كند...
بشارت تحقيقی، بشارت پژوهشی، بشارت تأليفی، بشارت تدريسی، بشارت تصنيفی يك بشارت ويژه است...»/ درس اخلاق؛ ٩٢/۵/٣١
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ۷ توصیه مهم حضرت آیتالله خامنهای به طلاب
1. اوّل اینکه درس خواندن را جدّی بگیرید... درس بسیار جدّی است؛ درس بسیار مهم است؛ علم و سواد پایه اصلی است؛ بدون آن هیچ نقشی نمیتوانید ایفا کنید، یا درست نمیتوانید ایفا کنید. نقشآفرینی غلط، از نقشآفرین نبودن به مراتب خسارت بارتر است.
2. حفظ زى طلبگی است. زىّ طلبگی چیست؟ من زىّ طلبگی را در دو جمله میتوانم معرفی کنم: پارسایی با عزّت، و نظم در تحصیل و زندگی... طلاّب - چه آنهایی که برخوردارند، چه آنهایی که دچار سختیهایی هستند - باید زىّ طلبگیشان محفوظ بماند؛ یعنی حالت پارسایی و قناعت، همراه با عزّت نفس؛ این یک. دوم، نظم در تحصیل و به تبع آن نظم در زندگی؛ که خصوصیت طلبگی نظم است.
3. باید اخلاق اسلامی را، هم بشناسیم - همهمان؛ این دیگر پیر و جوان ندارد؛ اما جوانها بیشتر و بهترند - و هم تحلّی به حلیهی اخلاق پیدا کنیم... هر کسی خودش باید با دل خود، با رفتار خود، به طور دائم مشغول تهذیب و مشغول کشتی گرفتن با بدیها و زشتیهای وجود خودش باشد.
4. از لحاظ علمی و همچنین از لحاظ سیاسی، باید اعتماد به نفس کاملی را در خودتان به وجود آورید... اینطور نباشد که طلبهی جوان در مواجههی با طوفانهای فکرىِ مخالف، به خود بلرزد و احساس ضعف و وحشت کند.
5. من شما عزیزان را در زمینهی مسائل سیاسی، به دو چیز که گاهی با هم اشتباه میشود - دعوت میکنم. یکی این است که همچنان که بزرگان گفتند و میگویند و توصیه میکنند، غیرت دینی، لازم است. نباید بگذارید غیرت دینی از مجموعهی حوزهی علمیه و آحاد آن سلب شود. دوم اینکه از لحاظ سیاسی عصبی نشوید. اینها با همدیگر نبایستی اشتباه بشود. بعضی کسان دوست میدارند حوزهی علمیه را عصبی و آشفته و دچار کارهای بیرویّهی سیاسی مشاهده کنند. توصیهی من این است که نگذارید.
6. به برادران عزیز در حوزهی علمیه توصیه میکنم که نگذارند توطئهی جدایی و تقابل حوزه و دانشگاه بار دیگر به ثمر بنشیند. دانشگاه را همتای علمی خودتان بدانید؛ دو همتا.
7. در ارتباطات خود با مردم، اصل نرمش و تواضع و مدارا و درعینحال اثرگذاری و تبلیغ و هدایت را هرگز نباید فراموش کنید. خصوصیت طلاب حوزهی علمیه و فضلای حوزههای علمیه همین است که بتوانند دل مردم را جلب کنند و فکر مردم را تحت تأثیر سخن هدایتآمیز خودشان قرار دهند. اگر امر بعکس شد، نتیجه بعکس خواهد شد. اگر در مقامِ دادن فکر، حرف درستی ارائه نشود، متاع قابلی عرضه نشود؛ اما در مقامِ برخورد، برخورد طلبکارانه، متوقّعانه و خشن ارائه شود، دل جذب نخواهد شد؛ فکر هم تسلیم نخواهد شد./ ۱۳۷۹/۰۷/۱۴
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی بر تقریظهای حذف شده!
✍️حجتالاسلام سیدمحمدمهدی رفیع پور
یکی از کارهای زشتی که در دوران معاصر انجام میشود حذف تقریظهای کتاب است که به انگیزهها و بهانههای مختلفی صورت گرفته است.
تقریظ یادداشتی است که بزرگان و چهرههای مشهور و رسمی علمی برای تأیید و تجلیل اثر و تعریف و تشکر از نویسنده کتاب_که معمولا چهرهای جوانتر و کمتر شناخته شده است_مینویسند و معمولاً کوتاه است و در ابتدای کتاب چاپ میشود.
تقریظ همانند نقد اثر بخشی از هویت کتاب بوده و سندی مربوط به تاریخ علم است.
از جمله این تقریظها که متأسفانه در برخی از چاپها به صورت خودسر حذف شده، تقریظ محقق خراسانی و شیخ عبداللهمازندرانی بر کتاب تنبیه الأمة اثر معروف و ماندگار محقق نائینی در فقه_سیاسی شیعه و تببین مبانی مشروطه است.
امیدوارم در کنگره محقق نائینی که بناست برگزار شود، چاپ کاملی از تنبیه الأمة را شاهد باشیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توهم حقّ شهروندی برای بهائیان
✍️محمد قاسمی
برخی مدعیان عرصه دانشِ فقه بدون اینکه شناختی از ماهیت فرقه ضاله بهائیت داشته باشند و توجه نمایند که اساسا عنوان شهروندی و حق شهروندی دارای بارِ معنایی لیبرالی است، بر خلاف فتوای مسلم فقیهان شیعه، تلاش نمودهاند با توجیهات بارده و غیر معتبر به لحاظ فقهی، حق شهروندی را برای فرقههای ضاله و معاند –مانند بهاییت- نیز امرِ مسلمِ فقهی جلوه دهند.
متاسفانه برخی قائلین به حق شهروندی برای فرق ضاله بهائیت که کفر آنان مورد انکار هیچ فقیه صاحب نام و مدققی نیست؛ ادعای وجود مستندات روایی و قرآنی نمودهاند. بدون اینکه ذکری از این آیات و روایات آورده و به لحاظ دلالی نشان دهند که چگونه کافر -که در بهترین حالت شاید بتوان وصف حربی بودن را از آنان سلب نمود-، حق شهروندی دارد؟!
عمدهی استدلال اینان برای حق شهروندی بهائیت، کرامت انسانی است که در آیه «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ ...» به آن اشاره شده است. فارغ از آنکه تکریم انسان در این آیه مجمل است و نشان داده نمیشود که مقتضای تکریم انسان و جهت آن چیست. حتی این توضیح در سایر آیات و حتی روایات نیز بیان نشده است. جز اینکه در برخی روایات تعبیری حداقلی از آن شده است....
📝 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=74063
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار برای نخستینبار: لحظاتی از دیدار شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی
🔻رهبر انقلاب: من اعتقاد دارم که شما، آقای شیخ احمد یاسین و این برادران و برادرانی که در فلسطین دارند جهاد میکنند در خطّ مقدم جنگ اسلام با کفر و جنگ حق با باطل هستند.
🔻ما در آینده هیچ شکی نداریم...
🔻 وعدهی خداوند راست است که فرمود: ولینصرن الله من ینصره انالله لقوی عزیز.
➕ سخنان شیخ احمدیاسین خطاب به رهبر انقلاب
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بینِ سطور بیانات رهبر انقلاب در دیدار شیخ احمدیاسین
🗓 ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۷؛ حماس یک نهال کوچک بود. هنوز یک دهه از بنیانگذاریاش نگذشته بود که شیخ احمد یاسین پدر معنوی و بنیانگذار حرکت مقاومت اسلامی فلسطین حماس در تهران مهمان حضرت آیتالله خامنهای شده بود.
🔻تقریبا هیچکدام از دولتهای عربی و اسلامی رویش جدید مقاومت فلسطین را جدی نگرفته بودند. رهبر انقلاب اسلامی اما نظر دیگری داشتند و به شیخناالعزیز اینگونه گفتند: ما البته به شماها افتخار میکنیم و مایهی عزّت اسلام میدانیم این حرکات اسلامی را و امیدواریم بتوانیم که به شماها حقیقتاً کمک کنیم.
🔻تا امروز ایران بر همان عهد پیشین مانده. عهدی که امام خمینی(ره) بنیانگذارش بودند: حمایت از همۀ مقاومت و رشد دادن آنها تا خودشان بتوانند مقدراتشان را رقم بزنند؛ و اکنون میتوان ثمره شیرین این مقاومتها و حمایتها را در اقتدار مردم مظلوم فلسطین و به ظهور رسیدن ظرفیتهای نهفته این ملت غیور دید...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📣 فرار از ربای قرضی با انجام معامله
🔹سؤال: من از دوستم درخواست قرض کردم اما او پیشنهاد کرده که خودرو خود را به او بفروشم و او به من پول نقد بدهد و من دوباره فی المجلس خودرو خود را از او به قیمت بیشتری بخرم و چکی به مبلغ خرید برای پنج ماه بعد به او بدهم؛ آیا این عمل مشمول حکم ربا می باشد یا خیر؟
🔸جواب: عمل مذکور که برای حیله و فرار از ربا می باشد، جایز نیست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
MFT_Volume 9_Issue 18_Pages 213-242.pdf
454.3K
📗بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی
✂️بسیاری از ساعات زندگی هر انسانی در محیطهای اجتماعی میگذرد. این مسئله سبب تأثیرگذاری تربیتی قابلتوجهی بر افراد میشود. با توجه به این تأثیر، اصلاح این محیط و بررسی فقهی وظیفهمندی نسبت به این اصلاح از مسائل مهم فقه تربیتی بررسی است. ازاینرو، مسئله مقاله پیشرو این است که اصلاح محیط اجتماعی چه ادله شرعی دارد و احکام برآمده از آنها چیست؟
هدف این مقاله، انجام پژوهشی فقهی درباره مسائل مورد نیاز جامعه است و کمک به ایجاد پشتوانه فقهی برای اقدامات اصلاحی در فضای اجتماعی است.
این پژوهش با روشی کیفی به استخراج و تحلیل ادله پرداخته است. اهم نتایج آن عبارت است از اینکه: بر پایه قواعد فقهی مقدمیت، اعانه بر برّ و تسبیب، عموم مکلفان جامعه، حاکمیت و علما نسبت به اصلاح محیط اجتماعی، وظیفهمند هستند. این وظیفه، کفایی، توصلی، غیرموقت، طریقی و تخییری نسبت به انتخاب روشهای اصلاحی است. این اصلاح در مواردی که شارع اهتمام به انجام آن داشته باشد، واجب و در دیگر موارد دارای استحباب مؤکد است؛ مگر در مواردی خاص، عناوینی ثانوی موجب مرجوحیت آن گردد که از بحث جداست.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
2-rabani.mp3
33.07M
📚تقریرات آیتالله سید ابوالقاسم خویی (ره)
🎧صوت نشست اول: امتیازات و برجستگیهای تقریرات فقهی و اصولی آیتالله سید محمدمهدی خلخالی (ره)
🎙ارائه: استاد محمدحسن ربانی بیرجندی
🗓 آبان ۱۴۰۲، مشهد، موسسه به سوی اجتهاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بحثی در باب حدیث عنوان بصری
✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
🔹دربارۀ عنوان بصری این نکته را باید در نظر داشت که اینکه میگویم عنوان بصری مشهور است، مشهور در لسان متأخرین است، والا در مصادر اصلی حدیثی و رجالی ما اصلا وجود خارجی ندارد. عنوان بصری روایت معروفی است که اولین بار در مشکات الأنوار سبط شیخ طبرسی (نوۀ مرحوم صاحب مجمع البیان) یعنی مرحوم شیخ علی ابن حسن وارد شده و پس از آن هم مرحوم شهید ثانی در منیة المرید از خط شهید اول و امثال اینها نقل نموده است و در منابع نیامده است. حتی دیدم که برخی گفتهاند این حدیث در منابع اهل سنت نقل شده است؛ در حالی که حتی در منابع اهل سنت هم تا جایی که من مراجعه کردم چنین حدیثی وجود ندارد. حال اینکه از کجا چنین حدیثی آمده است؛ خصوصاً که شیوههای تعبیرش هم اصلا با شیوههای تعبیر روایات اهل بیت سازگار نیست.
🔸به نظرم چنین متونی را باید بالکل کنار گذاشت. خدا رحمت کند مرحوم آسید علی قاضی را که معروف بود که محور کارهای ایشان روایت عنوان بصری بوده است. این روشها، روشهای نادرستی است و اگر میخواهیم به روایات اعتماد کرده و محور ریاضاتمان را روایات قرار دهیم باید به روایاتی اعتماد کنیم که اصل داشته باشد و نه روایاتی که در مصادر حدیثی ما وارد نشده است.
🔹اشکال: مضامین این روایت مضامین عالی است.
پاسخ: الفاظش که اصلا با روایات اهل بیت متناسب نیست. البته برخی تعابیرش با روایتهای مصباح الشریعة تطبیق میکند ولی مصباح الشریعة هم بنابر تحقیق از امام صادق(ع) نیست. آقای بروجردی در جلسهای گفته بودند «العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة» منبع ندارد. کسی در پاسخ ایشان گفته بود منبعش مصباح الشریعة است. آقای بروجردی فرموده بودند شما چگونه مصباح الشریعة را حدیث میدانید؟ در حالی که این کتاب برای شقیق بلخی است. درس خارج اصول، 11 اردیبهشت 1396
🆔 https://eitaa.com/ijtihad