💢نوروز و سنتهاى آن از منظر فقهى
✍️استاد سید احمد حسینی خراسانی
به مقتضاى اصل عدم نقل و استصحاب قهقرایى که اعتبار آن مورد تسالم است، روز نوروز اوّل فروردین ماه انتقال خورشید از برج حوت به برج حَمَل و نقطه اعتدال ربیعى است. با بررسى در متون دینى روشن میشود نوروز و آیینهاى ویژه آن مانند هدیههاى نوروزى و احکام شرعى آن مانند غسل، نماز و روزه مستحبى بدون هیچ گونه مخالفتى تلقى به قبول شده است. مقتضاى روایات، سیره معصومان(ع)، سیره مسلمین، آراى فقها و نیز مذاق اسلام در تعامل با دیگر فرهنگها و سنّتها آن است که برگزارى عید ملّى و بومى نوروز بدون انتساب به اسلام بى اشکال است و نامشروع دانستن آن فاقد دلیل معتبر شرعى و مخالف با موازین فقهى و اجتهادى است.
📝 متن مقاله: http://ijtihadnet.ir/?p=75111
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
2_5339456810711520406.pdf
382.5K
💢نقدی بر نظریه علامه حسینی طهرانی (ره) مبنی بر حرمت تقویم هجری شمسی
✍️حجتالاسلام محمد حسین کمالی، مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد
مشروعیت تقویم هجری قمری از ضروریات فقهی است؛ اما نسبت به تقویم هجری شمسی چنان ضرورتی مطرح نیست و مسأله قابل بحث است. به نظر علامه طهرانی، این تقویم اساساً فاقد موازین بوده و از جهات متعددی غیر مشروع است.
از نظر ایشان مهمترین عناوین حرام منطبق بر موضوع عبارتند از: نسیء، بدعت، تفرقه میان مسلمانان و لزوم جدایی دین از سیاست؛ عناوینی که نه تنها تطبیق آنها بر تقویم هجری شمسی صحیح نیست، که القا کنندۀ نوعی تقابل بین تدین و تمدن - که تقویم شمسی از مظاهر آن است- نیز هست.
نوشتار حاضر به مناسبت حلول طلیعۀ قرن ۱۵ هجری شمسی، به بررسی و نقد این تطبیقات و ادلۀ آن میپردازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔖ویژهنامه «نوروز»🔻
🔰 تفسیر و شرح روایات درباره «نوروز»/ حضرت آیتالله خامنهای 👉
🔰 شریعت با ظلم، مردم آزاری، اسراف مخالف است، نه با شادی حلال/ گفتگو با آیتالله شبیری زنجانی 👉
🔰تشخیص مشروعیت بزرگداشت مناسبتهای ملّی، با مجتهد است/ گفتگو با استاد شیخ فاضل مالکی 👉
🔰نگاه اسلام به مناسبتهای ملی، همواره اصلاحگرایانه بوده است/ گفتگو با استاد سید مجتبی نورمفیدی 👉
🔰عید نوروز، مناسبتی ملی و مشروع/ گفتگو با استاد ناصرالدین انصاری قمی 👉
🔰روایت مخالفت پیامبر با نوروز و مهرگان، جعلی است/ گفتگو با استاد مهدی مهریزی 👉
🔰نوروز در روایات/ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی 👉
🔰 آیا شارع نوروز را تأیید کرده است؟/ استاد سیدمحمدجواد شبیری 👉
🔰بررسی احادیث شیعی درباره عید نوروز/ استاد سید محمدجواد شبیری 👉
🔰نوروز در فرهنگ شیعه/ استاد رسول جعفریان 👉
🔰عید نوروز به روایت آموزههای دینی/ ابوالقاسم یعقوبی 👉
🔰«از نیروز تا نوروز»؛ مروری بر تطور نگاه فقهای شیعه/ علی اشرف فتحی 👉
🔰 نوروز و سنتهاى آن از منظر فقهى/ استاد سید احمد حسینی خراسانی 👉
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
14.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 لحظاتی از دیدار شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی
✔️ رهبر انقلاب: من اعتقاد دارم که شما، آقای شیخ احمد یاسین و این برادران و برادرانی که در فلسطین دارند جهاد میکنند در خطّ مقدم جنگ اسلام با کفر و جنگ حق با باطل هستند.
* ما در آینده هیچ شکی نداریم...
* وعدهی خداوند راست است که فرمود: ولینصرن الله من ینصره انالله لقوی عزیز.
➕ سخنان شیخ احمدیاسین خطاب به رهبر انقلاب
🔻مطلب مرتبط ویژه سالروز شهادت شیخ احمد یاسین
🎨 پوستر | در خط مقدم
⏱ مثبت۱۰۰ | ایران مقاومت را رشید میخواهد
📽 گزارش | شیخ شهید مقاومت
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
08- ایتا گفتمان معرفت 7 - چالشهای فقهی پول اعتباری رائج - استاد سید محمد علی حسینی، استاد شیخ علی نعمتی - .mp3
44.31M
🔈 دریافت صوت نشست علمی «چالشهای فقهی پول اعتباری رائج»
🎙ارائه کنندگان: حجتالاسلام سید محمد علی حسینی، موسس و عضو شورای علمی شبکه نوآوریهای فقهی صراط و حجتالاسلام علی نعمتی، عضو گروه پژوهشی اقتصاد اسلامی دانشگاه فردوسی
🗓 مرکز تحقیات اسلامی مشهد مقدس، ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 پذیرش در مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) تحت اشراف آیتالله مکارم شیرازی با هدف تربیت فقیه انقلابی
🔷شرایط پذیرش:
🔹اتمام کامل مقطع سطح عالی با حداقل معدل ۱۷
🔹تعهد به اشتغال تحصیلی تمام وقت
🔹قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی
🔶طلاب عضو جامعه نخبگان و یا طلابی که معدل کل سطح ۲ و ۳ نوزده به بالا شده از امتحان کتبی معاف می باشند.
📆 زمان آزمون کتبی: جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹ صبح
📆 زمان مصاحبه شفاهی: هفته نخست تیرماه
📚محدوده آزمون کتبی: فقه : مکاسب جلد ۳ (بیع) و جلد ۵ (خیارات) اصول : کفایه تا ابتدای المقصد الثامن
🔺طلابی که حلقه ثالثه را به جای کفایه درس گرفتهاند میتوانند در آزمون کتبی حلقه ثالثه شرکت نمایند.
⏳مهلت ثبت نام: تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۳
☎️ جهت دریافت اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با ما تماس حاصل فرمایید: شماره تماس ۰۹۱۹۶۴۹۴۱۰۲
👈برای ثبت نام مقطع خارج مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین علیه السلام، اطلاعات لازم را در https://formafzar.com/form/۵bwog
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔«اصل کرامت و تاثیر آن بر اجتهاد»
🎙ارائه: دکتر حسین سیمایی صراف
📆 زمان: دوشنبه ۶ فروردینماه
🔔«کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی (ره) و تاثیر آن بر اجتهاد»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی
📆 زمان: سه شنبه ۷ فروردینماه
⏰ساعت برنامهها: ساعت ۲۱ الی ۲۲:۳۰
🕌 مکان: حرم مطهر رضوی، بست نواب صفوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شرط مرد بودن برای مرجع تقلید شدن از کجا آمده است؟
✔️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: برخی فقها میگویند شرط ذکور بودن برای مرجع تقلید شدن، هیچ دلیلی ندارد غیر از ادعایِ اجماعِ شهید ثانی. کسی هم نتوانسته با این ادعایِ اجماع مخالفت کند در حالیکه برخی افراد گفتهاند ادلهای همانند سیره عقلا و برخی نصوص میتواند به ما ثابت کند که زن هم میتواند مرجع تقلید باشد.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75106
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📒پروندهٔ ویژهٔ «زنان و روحانیون» در شمارهٔ جدید تقریرات
✔️سیزدهمین شماره مجله فرهنگی تقریرات، با آثار و گفتاری از اندیشوران حوزه و دانشگاه با پروندهٔ ویژهٔ «زنان و روحانیون» چاپ و در دسترس علاقهمندان قرار گرفت.
👈 معرفی: http://ijtihadnet.ir/?p=75123
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗نگاهی به کتاب «مکتبهای حدیثی»
✔️روایات و احادیثی که از رسول خدا (ص) و اهل بیت ایشان (ع) برای ما باقی مانده، میراثی بس گرانقدر است که بر کتابت و حفظ آن تأکید فراوان داشتهاند. در دوره پس از ائمه (ع) نیز عالمان دینی در ضبط و نقل آن کوشیدهاند، به گونهای که در حفظ و نشر حدیث، هر شهر و منطقهای روشی خاص برگزید و زمینه تحقیقات مهم روی احادیث را فراهم آورد.
📖 کتاب پیشرو اثر استاد محمدحسن ربانی بیرجندی، درصدد بررسی کلی از احوال حدیث نگاری، حدیث پژوهی و تحقیق روی احادیث و شخصیتهای حدیث پژوه بوده و در پی به دست آوردن روشها و متدهای علمی آنان است.
👈 معرفی فصلهای یازدهگانه: http://ijtihadnet.ir/?p=75132
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از «مطالبۀ قیمت روز بهای معامله» تا «خمس سرمایه و ابزار کار»
✔️جدیدترین استفتائات (فروردین ۱۴۰۳) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد.
🔹خمس سرمایه و ابزار کار
🔸خمس کاشتههای زراعی و خانۀ نیمه کاره
🔹استفاده از اموال پیدا شده
🔸قرائت نماز معذور
🔹کفایت نماز جمعه از نماز ظهر
🔸روش سجده در نماز نشسته
🔹سن بلوغ دختران
🔸محدودۀ تردد در محل اقامت ده روز
🔹غسل با بدن نجس
🔸شک پس از غسل
🔹مطالبۀ قیمت روز بهای معامله
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75130
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 عدم نیاز بررسی سندی طرق به کتب
✔️استاد سید جواد شبیری زنجانی
🔹این بحث مهم در رجال وجود دارد که آیا طرق به کتب نیازمند بررسی سندی است یا خیر؟ به عنوان نمونه شیخ طوسی در مشیخه تهذیب یا فهرست، طریق به کتب و روایات احمد بن محمّد بن خالد را ذکر کرده است. آیا اعتبار روایتی که شیخ طوسی از او نقل می کند، وابسته به اعتبار طریق به او در فهرست و مشیخه است؟
🔸این بحث در رجال به عنوان «اعتبار نقد طرق و مشیخه»، مورد بحث قرار گرفته است. بحث نقد طرق و مشیخه چند محور دارد که «طرق به کتب»، بحث حاضر ماست.
🔻در بحث نیازمند بودن طرق به کتب به بررسی سندی، سه قول اصلی وجود دارد:
۱. نیازمند به بررسی سندی است مطلقاً. این قول را مرحوم آیتالله خویی قائل بوده و مطابق آن مشی کرده است.
۲. نیازمند به بررسی سندی نیست مطلقاً. (نظر مختار)
۳. تفصیل بین کتب مشهوره و غیر مشهوره. این قول از مرحوم آیت الله بروجردی نقل شده است، که صحّت انتساب این قول به ایشان، برای بنده روشن نیست. به طور نمونه، کتاب علی بن حسن بن فضّال، از کتب مشهوره و جزء معروفترین کتب طائفه امامیّه میباشد که جزء کتب درسی بوده است. بنا بر نظر منسوب به آیت الله بروجردی، برای طریق به این کتاب، بررسی سندی لازم نیست.
🔹قول مختار قول دوم است، و به نظر ما طرق به کتب، مطلقاً نیازمند بررسی سندی نیست، زیرا بسیاری از طرق به کتب که در مشیخهی تهذیب و فهرست شیخ طوسی نقل شده، اجازاتی است که علما دادهاند و این اجازه، صرفاً کبری کلّی است که استاد به شاگرد اجازه میدهد که «روایاتی که انتساب آن به من برای تو ثابت شده است را میتوانی از من نقل کنی». صغری این اجازه، توسّط شاگرد احراز شده است و با فرض شهادت دادن شاگرد به إسناد روایت به استاد، اعتماد به شهادت شاگرد، در اعتبار روایت کافی است.
🔸مثلاً احمد بن محمّد بن عیسی با واسطه به شیخ طوسی اجازه داده است که روایاتی که برای شیخ طوسی احراز شده که روایت وی است را نقل کند. در این اجازه، احمد بن محمّد بن عیسی تضمین نمیکند که روایت منقول توسّط شیخ طوسی روایت احمد بن محمّد بن عیسی است، بلکه شیخ طوسی با آغاز کردن سند با احمد بن محمّد بن عیسی، إخبار میکند که این روایت، روایت او است.
🔹مطابق تتبّع صورت گرفته، مراد از این که شیخ طوسی روایت را، روایت احمد بن محمّد میداند، این است که به طریقی که برای شیخ طوسی اختلافی نیست، روایت احمد بن محمّد بودن احراز شده است. پس طریق موجود در مشیخه یا فهرست، دخالتی در إسناد روایت به احمد بن محمّد بن عیسی نداشته و شهادت شیخ طوسی، إسناد روایت به احمد بن محمّد و اعتبار این إسناد را اثبات میکند.
🔸در نتیجه، هرجا شهادت شیخ طوسی وجود داشته باشد، چه راوی مشهور بوده و چه راوی مشهور نباشد، اعتبار إسناد روایت به راوی اثبات میشود. ما در سابق همین سخن را در کتاب کافی نیز تطبیق میکردیم، امّا به علّت وجود اشکالاتی، این بیان در کافی تطبیق نمیشود. بحث حاضر، در طرق مشیخه و فهرست که طرق کلّی است و شیخ طوسی به اعتبار طریق به راوی، شهادت میدهد، تطبیق میشود. نکتهی بحث نیز این بود که با تتبّع گستردهی صورت گرفته، به این نتیجه میرسیم که طرق حذف شده توسّط شیخ طوسی، مسلّم الاعتبار است.(1)
🔹یکی از شواهد بر ارزش نداشتن طرق به کتب، همین رفتار شیخ طوسی است که ایشان بدون اشاره، طرق به کتب را حذف کرده یا تعویض سند می کند و حذف طریق به کتاب و تعویض سند، در میان قدما شایع و مرسوم بوده است. به عنوان نمونه مرحوم شیخ صدوق تمام روایات باب المزار «ثواب الأعمال» را از «کامل الزیارات» اخذ کرده ولی در هیچ یک، اشاره ای به اخذ از کامل الزیارات نکرده است.
——————————————
1. در جواب این اشکال که «شهادت شیخ طوسی، شهادت در موضوعات بوده و در موضوعات، شهادت عدل واحد اعتبار ندارد.» میگوییم: هر چند شهادت شیخ طوسی واحد است و شهادت عدل واحد در موضوعات معتبر نیست، امّا در این موارد به علّت انسداد صغیر، قائل به اعتبار شهادت میشویم.
📗درس خارج اصول، تاریخ: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸
ر.ک: درس خارج فقه، تاریخ: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad