💢بهترین چینش و مهندسی برای قواعد استنباط احکام شرعی
✔️استاد مهدی زمانیفرد:
علمای علم اصول در بیان و چینش مباحث اصولی، به گونه های مختلفی عمل کردند.
1. روش مشهور، به سبک آخوند در کفایه، بدین نحو که ابتدا مباحث الفاظ بعد قطع و امارات و اصول عملیّه مورد بررسی قرار میگیرد.
2. چینش براساس ادله اربعه کتاب، سنت، اجماع و عقل
3. طریق محقق اصفهانی که شاگرد ایشان (مرحوم مظفر) کتاب اصول فقه خود را طبق آن تألیف نمودند. یعنی ابتدا مباحث الفاظ وملازمات عقلیّه سپس امارات (مباحث حجت) و اصول عملیّه.
4. نظر استاد: چینش منطقی بر اساس عملیّات استنباط میباشد. چنانچه جناب شیخ أعظم در رسائل ابتدا به مباحث قطع و ظنّ و سپس به اصول عملیه پرداختند. این بهترین چینش و مهندسی برای قواعد استنباط احکام شرعی می باشد.
🔺از آنجایی که علم اصول ابزاری است برای استنباط احکام شرعی و فقیه برای رسیدن به حکم، ابتدا به ادلّه قطع آور مراجعه میکند و سپس به امارات ظنّ آور و در صورت فقدان دست به دامان اصل عملی میشود؛ سزاوار است که مباحث علم اصول هم، با این نظم منطقی دستهبندی و بیان شوند. یعنی بر مبنای حجیّت پلکانی قطع و ظن و أصول عملیّه.
پس شروع مطالب با مباحث الفاظ که خارج از علم اصول هستند و رابطه مستقیمی با قواعد استنباط ندارند، به نظر ناصحیح می آید، مگر اینکه بگوییم انگیزههای دیگری در تصنیف کتب اصولی دخیل بوده است که باعث شده مصنف چینش منطقی را عامدانه به هم بزند./ تقریر حجتالاسلام سجادی نژاد
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢شریعت از دیدگاه فلسفی علامه طباطبایی
✍️ استاد احمد مبلغی
فلسفه شریعت علمی است که باید تأسیس شود، زیرا عمیقترین و بزرگترین تأثیرات را به همراه دارد. این علم آثار خود را بر فقه، اصول و فلسفه فقه و اصول میگذارد و نگرشهای عمیقی در ارتباط با شریعت به وجود میآورد. همچنین، معنای حکمت را در هر دلالت تجسم میبخشد و فهمی جامع ارائه میدهد که تفکر جامعه را ارتقا میدهد و مسیرهای دانش را روشن میکند.
در مطالعات فقهی، بسیاری از خللها وجود دارد که راهی برای برطرف کردن آنها نیست. در این موارد، ذهن فقیهان ممکن است از نقاط حرکتی آغاز شود که با واقعیت متون شریعت تناسب ندارد. اما اگر علم فلسفه شریعت مبنای کار باشد، مسائل اساسی و عمیق دنبال خواهند شد و هماهنگیهای ژرف و نزدیک به حقیقت ایجاد میشود که فهم را تقویت کرده و ثمرات خود را در ارتقای حکمت و روشنایی ذهنها به بار میآورد.
👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76432
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
34.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار دستاندرکاران همایش بینالمللی حضرت جعفربنابیطالب علیهماالسلام. ۱۴۰۳/۵/۲۹
🔻تأکید رهبر انقلاب بر اهمیت تبلیغ براساس درس زندگی جناب جعفربنابیطالب
👈 جناب جعفر، حبشه را دروازه آفریقا برای اسلام قرار داد
✏️ رهبر انقلاب: جناب جعفر، سال هفتم [هجرت] برگشته به مدینه؛ چرا؟ این هفت سال، ایشان چرا در حبشه معطّل مانده؟... با توجّه به شخصیّت جناب جعفر، باید یک دلیل قابل قبول و منطقی برایش پیدا کرد...
✏️ به نظرم میرسد فقط برای «تبلیغ» بوده؛ یعنی این بزرگوار حبشه را دروازهی آفریقا برای اسلام قرار دادند که همینجور هم هست؛ اوّلین جایی در آفریقا که اسلام را قبول کرده حبشه است. ایشان ماند برای اینکه اسلام را آنجا پایدار کند.
✏️ رهبر انقلاب: زیدبنحارثه در همین قضیّهی جنگ موته هم فرماندهِ جعفر بوده؛ یعنی پیغمبر اکرم زیدبنحارثه را گذاشتند به عنوان فرمانده تا اگر او شهید شد، جعفر [فرمانده شود]...
✏️ پیدا است که پیغمبر برای جناب زیدبنحارثه اهمّیّت قائل بوده... به نظر من، ایشان را هم جزو این فهرست [در مورد بزرگداشتها] بگذارید و در وقت خودش از ایشان یاد کنید، شرححالش را بنویسید.
👈متن کامل بیانات: khl.ink/f/58242
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انواع اجتهاد
✔️استاد عباس کعبی:
۱- اجتهاد تبیینی: این قسم از اجتهاد متکفل بیان احکامالله واقعیه است و اگر تزاحمی بین احکام واقعیه و ظاهریه رخ دهد، بین آنها جمع میکند. فنون مطرحشده در اواخر کفایه الأصول و نظریه تزاحم حفظی که شهید صدر (ره) بیان کرده است، از جمله مصادیق این اجتهاد بهشمار میرود. خروجی این قسم از اجتهاد، رساله توضیحالمسائل از باب طهارت تا دیات است.
۲- اجتهاد تطبیقی: این قسم از اجتهاد بعد از تشکیل نظام اسلامی نمود مییابد. در این قسم از اجتهاد، فقها پس از وضع قوانین توسط مجلس، اقدام به تطبیق آنها با استنباطات فقهیّه میکنند تا مطابقت یا عدم مطابقت آنها با اسلام آشکار گردد. به عبارت دیگر: عمل فقها در این خصوص دقیقاً مشابه یک قاضی است؛ با این تفاوت که قضات در قضیه خارجیه شخصیه قضاوت میکنند و فقها در خصوص قضیه کلیه نظر میدهند.
۳- اجتهاد تنظیمی: اجتهادی است که متکفل تنظیم روابط فرد و دولت در عرصههای داخلی و بینالمللی است. از جمله عرصههایی که اجتهاد تنظیمی میتواند در آن ایفای نقش کند، عبارتند از:
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76435
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
36.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویدیویی از تجمع ملیونی مبلغان جماعت التبلیغ در گردهمایی رایوند پاکستان
⚡️به بهانه آغاز بزرگترین اجتماع سالیانه مسلمانان در رایوند پاکستان [حتی بزرگتر از حج تمتع]
✍️ حجتالاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان
جماعه التبلیغ یکی از عظیم ترین سازمان های تبلیغی در جهان اسلام است.
آنان می گویند: جماعه التبلیغ حدود ۸۵ میلیون مُبلّغ دارد، اما تخمین زده میشود ده میلیون مّبلّغ فعال در ۱۶۰ کشور جهان داشته باشند.
جماعه التبلیغ سه اجتماع بزرگ دارند:
1️⃣ یکم. اجتماع رایوند در نزدیکی لاهور پاکستان
2️⃣ دوم. اجتماع پیشوا در داکای بنگلادش
3️⃣ سوم. اجتماع بوپال در هند.
🔹البته اجتماع های ده هزار نفری سالیانه نیز در آمریکا و اروپا دارند.
💥 شیوههای تبلیغی جماعت عبارتند از؛
۱. آنان از فقه الصلاه چیزی نمی گویند، اما از فضیلت نماز و فضائل اعمال سخن می گویند.
۲. مردم را به تبلیغ دین به مدت یک روز در هفته، یا سه روز در ماه، یا چهل روز در سال، یا چهار ماه در مدت عمر خود ترغیب می کنند.
۳. فقط امر به معروف می کنند و هرگز نهی از منکر نمی کنند. به این دلیل که می گویند مردم ناراحت و پراکنده می شوند.
۴. در سیاست دخالت نمی کنند و به همین علت در اسرائیل هم دو مرکز تبلیغی فعال دارند.
۵. در جهاد مشارکت ندارند و می گویند اکنون وضعیت مسلمانان همانند دوران مکه رسول خداست که فقط زمان تبلیغ بود و با این شرایط زمان جهاد نیست./ مسْلِمْنا
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚ادلۀ فقهی استکبار ستیزی
✔️در اثر حاضر تلاش شده است تا با رجوع به آیات قرآن کریم و روایات معصومین علیهمالسلام، ادلۀ فقهی استکبارستیزی، در قالب قواعد فقهی متعدد همچون: قاعده اصالة عدم ولایة احد علی احد، قاعده وجوب تحکیم شرع الله، قاعده وجوب الاجتناب عن الطاغوت و الکفر بها، قاعده نفی سبیل و قاعده تبلیغ، مورد بحث قرار داده شود. نویسنده در پایان نیز چگونگی و نتیجه تزاحم میان اصل استکبارستیزی و اصول و قواعدی همچون اصل مصلحت، قاعده تقیه، قاعده لاضرر و قاعده لاحرج را بررسی کرده است.
📖 معرفی کتاب + خرید: http://ijtihadnet.ir/?p=76427
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تحلیل فقهی تغییر دکترین هستهای
✍️حجتالاسلام مهدی عصمتی
موضوع ممنوعیت تولید و نگهداری سلاحهای کشتار جمعی، از جمله سلاحهای هستهای، شیمیایی و میکروبی، به عنوان یک مسئله جهانی و مهم در عصر حاضر مطرح است. در این زمینه، اجماع فقها بر این است که تولید و به کارگیری این سلاحها به دلیل قدرت تخریب و آسیبهای گستردهای که به انسانها و محیط زیست وارد میکنند، ممنوع است. با این حال، برخی فقهپژوهان بر این باورند در شرایط کنونی منطقه و تقابل با دشمن هستهای، نگهداری برخی از این سلاحها به منظور ارعاب دشمن و ایجاد بازدارندگی میتواند مجاز باشد و در این راستا به ادلهای تمسک مینمایند که مختصرا بدان اشاره میگردد.
📝 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76437
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰گزارش جامع از اجلاسیه نشست دورهای اساتید
🔻آیتالله جوادی: نه حرف غیر عالمانه بزنید و نه حرف غیر عالمانه را بپذیرید
🔹کسی که حکیمانه زندگی میکند، با خدا عهد میبندد که نه حرف غیر عالمانه بزند و نه حرف غیر عالمانه گوش بدهد. حوزه هم باید با خدا عهد ببندد که نه غیر عالمانه حرف بزند و نه غیر عالمانه بنویسد و نه غیر عالمانه رفتار کند.
🔻استاد علیدوست: فقه معاصر، نیازمند گفتمان، اطلاعات، ادبیات و مدیریت معاصر است
🔹اگر بخواهیم اهمیت تقویت دروس را _ چه برای دروس آزاد و چه غیر آن _ متوجه شویم، باید توجه کنیم که در چه دورانی قرار داریم. اساتید بزرگوار! ما در دوران «تراث سوزی مدرن» قرار داریم... باید بحثها را زنده کرد؛ فقه معاصر، نیاز به چهار معاصرت دارد؛ گفتمان و رویکرد معاصر، اطلاعات معاصر، ادبیات معاصر و مدیریت معاصر. یعنی اگر مکاسب گفته میشود، باید مکاسب معاصر گفته بشود. فقه معاصر، یک گفتمان و رویکرد معاصر میخواهد. با هر رویکردی و با هر گفتمانی نمیشود دم از فقه معاصر و مسائل معاصر بزنیم.
🔻استاد نائینی: ما نگران سنتهای اصیل حوزه هستیم؛ نه نگران درسهای خودمان
🔸باید منصفانه باشیم. تا امروز، اقدامات مدیریت حوزه علمیه خوب بوده و این رویکرد مثبت نسبت به رفع مشکلات وجود داشته است و اگر فردا چنین رویکردی عوض بشود، اولین منتقد، خود من خواهم بود. اما الآن که همه، از مراجع عظام تا مدیر محترم تا اساتید صحبتشان درباره تقویت دروس آزاد است، در این راه، چه اقدامی شده است؟ برای گنجاندن فقه معاصر در درسها، که اقدام بجایی بوده، باید از آنها تشکر کرد؛ اما برای تقویت دروس آزاد چه اقدام موثری شده است؟
🔻استاد محمدی: اتاق فکر «احیای سنتهای موفق حوزوی» تشکیل شود
🔹راهکار اساسی در این باره این است که اتاق فکری در خصوص احیای سنتهای موفق حوزوی توسط مدیر معزز حوزههای علمیه متشکل از نمایندگان مراجع عظام، شورای معظم عالی حوزه، جامعه معظم مدرسین، تشکیل بشود؛ و طرحهای مختلف از همه دلسوزان حوزوی از این مجمع و جاهای دیگر جمع آوری بشود و به یک طرح جامع علمی منطقی موفق و منسجم و عملیاتی در این باره برسیم.
👈 تفصیل سخنان اساتید در «اجتهاد» + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=76444
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عدهای بنا دارند سخنان مراجع تقلید را پخش نکنند/ برخی از برنامههای صدا و سیما قطعاً خلاف شرع است
✔️آیتالله نوری همدانی در دیدار عدهای از علمای تهران:
🔹همه مراجع و شخص رهبری معظم اولین حرفشان حل مشکلات مردم است، ولی عدهای بنا دارند سخن آنها را پخش نکنند و عدهای هم بنا دارند عمل نکنند.
🔸موضوع حجاب یک زمانی است که ما فرهنگ سازی کرده باشیم و اهمیت موضوع را گفته باشیم و قانون را اعلام کرده باشیم ولی عدهای بنا دارند مخالفت کنند و خلاف قانون عمل نمایند که خود قانون مجازات آن را معین کردهاست؛ اما یک موقع متولیان فرهنگی کشور هم مقصر هستند.
🔹امروز شما به یک بیحجاب میخواهید تذکر دهید عدهای میگویند: چرا تذکر میدهید؟! یک علت در معرض نامحرم بودند است، حالا شما تلویزیون را روشن میکنید فلان مسابقه در حال برگزاری زن و مرد نامحرم کنار هم بگو بخند دارند من معتقدم که بعضی از این برنامه ها قطعاً خلاف شرع است و در ترویج بیحجابی و از بین بردن قبح گناه مؤثر است حالا وظیفه چیست؟ آیا فقط باید به آن دختر بیحجاب در خیابان تذکر دهیم یا به صدا و سیما، کدام اثر منفی بیشتر دارند، طبیعی است که بی حجاب در خیابان که شاید از روی جهل باشد بگوید شما از خودتان شروع کنید بر این اساس باید اول ریشه را درست کرد.
👈 متن کامل: http://ijtihadnet.ir/?p=76460
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 روش کشف مکاتب فقهی با نگاهی به کتاب «روش شناسی اجتهاد»
🎙 ارائه: استاد ابوالقاسم علیدوست
🎙دبیر جلسه: حجتالاسلام والمسلمین علی شریفی
🗓 زمان:یکشنبه ۲۰ آبان ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
🏛مکان: قم، خیابان فاطمی(دورشهر)، کوچه ۳۰، پلاک ۵۳
🔗لینک ورود به جلسه: https://bbb.riicj.com/rooms/ffe-obk-afb-qiq/join
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «تفاوت روش استنباط در حوزه کلام و فقه»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی)
🗓 زمان: دو شنبه ۲۱ آبان ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۶
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن غدیر
📡 لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 سلسله دروس استاد محقق سیدعلی شهرستانی
📗درس خارج فقه کلامی: مبحث "البسملة" از کلان پروژه "صلاة النبي"
📙درس خارج اصول فقه كلامی: مبادی و روش شناسی دانش فقه کلامی
🗓زمان: یکشنبهها و سه شنبهها، ساعت ۱۷:۳۰
🏛 مکان: مشهد مقدس، انتهای آیتالله بهجت ۱۴/۱، سمت چپ، پ ۲۸۵
🆔 https://eitaa.com/ijtihad