eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
732 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
🔔هویت صنفی روحانیت در نگاه علامه حکیمی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا ایزدپناه 🗓 زمان: شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت، ۱۰ صبح 🏛 مکان: قم، میدان معلم کوچه ۲۲ پ۲۶، مرکز اسناد انقلاب اسلامی قم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📔 انتشار دومین شماره «اصول الفقه؛ رویه مقارنه بین المذاهب الاسلامیه» ✔️دومین شماره دوفصلنامه علمی – تخصصی «اصول الفقه؛ رویة المقارنه بین المذاهب الاسلامیه» به همت پژوهشکده فقه و حقوق و اداره نشریات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر و مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس https://jpij.isca.ac.ir بارگذاری گردید. 🔹دور المصلحة في الاستنباط الفقهي» نوشته سعيد ضيائي‌فر؛ «دور الكرامة الإنسانية في استنباط الأحكام مع التركيز علی الفقه المعاصر» اثرسيد محمدعلي أيازي؛ «الأسس العقلية لاستخدام الكرامة الإنسانية في أصول الفقه المقارن وقواعده» به قلم محمدعلي خادمي كوشا از جمله مقالات این شماره است. 🔹همچنین دراسة الفروق بين قاعدة سد الذرائع وقاعدة وجوب مقدمة الواجب» اثرالسيد محمد سجاد الموسوي كرمانشاهي و محمد صدرا باريك‌بين؛ «قواعد استخدام الدليل العقلي من وجهة نظر الأصوليين» به قلم عبد المجيد صميم؛ «إمكان استخدام الأصول العملية في فقه القضايا الاجتماعية والحكومية (دراسة نقدية حول أدلة القائلين بتضييق الأصول العملية)» نوشته مهدي رهبر؛ «دور مقاصد الشريعة في الاجتهاد المعتدل» به قلم طالب بن علي بن سالم السعدي از دیگر مطالبی می‌باشد که در این شماره منتشر شده است. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راه تحول حوزه به‌بهانه بیانات اخیر رهبر انقلاب ✍️حجت‌الاسلام علی مهدیان ... این تحول در حوزه است که باعث تحول در علوم و تکمیل اجتهاد می‌شود، اما همین تحول در حوزه، خودش مبتنی است بر تحول انفسی در علما و طلاب و حوزویان. طلابی که سبک زندگیشان دور از جامعه است، به قم می‌آیند اما بازنمی‌گردند، در شهرک‌هایی دور از حتی شهر قم زیست می‌کنند مسیر عبور و مرورشان هم از مردم دور است؛ سال‌های سال کلاس می‌روند و هیچ‌گاه باری از جامعه را بر نمی‌دارند، مأموریتی ندارند،... اینها نمی‌توانند تحول حوزه را رقم بزنند. حوزه اگر درجا بزند و رشد نکند دستگیری نمی‌تواند کند و چنین علمایی نبودشان ثلمه و خلئی را در جامعه باعث نخواهد شد. متاسفانه برخی به اسم تحول حوزه اتصال به منابع و تراث و سابقه علمی حوزوی را نفی می‌کنند و برخی نیز به اسم اتصال به منابع و تراث و استقلال حوزه، دست حوزه را از دست مردم جدا می‌کنند و اقامه دین که همه این علوم به قول حضرت امام (ره) مقدمه آن است، را رها می‌کنند و حوزه را تبدیل می‌کنند به یک موجود منزوی نیمه مرده. 👈 راه حل چیست؟ : http://ijtihadnet.ir/?p=76546 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازخوانی فقهی ادله حکمیت ✔️وظیفه بعث حَکَم بر عهده‌ی چه کسی است؟ با توجّه با اینکه مخاطب آیه‌ی حَکمیّت، صریحاً ذکر نشده است، آیا قرینه‌ی خاصّه‌ای (مثل قرینه‌ی سیاق یا روایاتِ حَکَمیّت) وجود دارد که وجوب بعث حَکَم را بر عهده افراد خاصّی مثل حاکم یا زوجین یا خویشاوندان آنها یا غیره تثبیت نماید؟ در فرض نبودِ قرینه‌ی خاصّه، آیا قرینه‌ی عامّه‌ای بر تعیین خطاب در آیه شریفه وجود دارد تا تکلیف را متوجّه فرد یا گروه خاصّی نماید؟ مثلاً آیا در توجّه خطاب بعث حَکَم به غیر حاکم، محذور فقهی‌ای وجود دارد؟ 👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=76548 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚مبانی تطبیق قاعده نفی عسر و حرج بر مسائل فقهی خانواده 🔻 قاعده نفی عسروحرج از قواعد عام و پرکاربرد در مسائل خانواده است. در فقه اسلامی، از ظرفیت‌های فراوان این قاعده برای تطبیق و اجرا در شئون مختلف و تعاملات گوناگون انسان با دیگران بحث شده، ولی در قوانین کشور خصوصاً قوانین مربوط به خانواده، از همه این ظرفیت‌ها استفاده نشده است. 🔻از طرفی، بی‌توجهی به ضوابط اصولی و مبانی فقهی در توسعه مصادیق و جریان این قاعده، باعث خطاهای آشکار و تطبیقات ناروا گردیده و از طرف دیگر، غفلت از تغییرات عرفی و واقعیت‌های اجتماعی، باعث تنگ‌نظری و ایجاد محدودیت در تطبیق قاعده و کنار گذاشتن ظرفیت‌های فقه در حلّ معضلات خانوادگی شده است. 🔻این پژوهش، ضمن بررسی مبانی فقهی و تبیین قلمرو قاعده نفی عسروحرج و نقش عرف در تشخیص مصادق حرج، به معیار‌های تطبیق آن بر مهم‌ترین مسائل فقهی خانواده همچون طلاق قضایی، سقط جنین، حضانت، قوامیت زوج، فرزند‌خواندگی و...پرداخته است. 🔗برای سفارش این کتاب کلیک کنید 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 هوش مصنوعی، دستیار قضات می‌شود؟ ✔️کاظمی فرد معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات در نشست مسئولین بسیج دانشجویی: در سند تحول از ما خواسته که در زمینه حکم ورود کنیم. نمی‌توانیم ماشین را جایگزین قاضی کنیم و می‌توانیم آن را دستیار قاضی کنیم. سه حرفه داور، کارشناس و وکیل می‌توانند تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار بگیرند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شریعت و عقلانیت ۳: فقه و عرف 🔺مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش (قسمت پایانی) 🔹علیدوست: فقه می‌تواند اموری مانند برده‌داری را در عصر حاضر انکار کند، اما این محصول ظرفیت خود فقه است، نه اینکه به فقه تحمیل شده باشد. یکی از تقدم عقل بر شرع و دیگری از تقدم شرع بر عقل می‌گوید. این دوگانگی باعث انحراف در برداشت بسیاری از افراد شده است، در حالی که عقل و نقل ممکن است با یکدیگر تضاد داشته باشند، اما عقل و شرع تضادی ندارند. 🔸سروش: فقها تحت تاثیر عقل و عرف جدید مجبور شده‌اند که در بسیاری از آرای خود مثل جواز برده‌داری تجدید نظر کنند و احتمالا در آینده نیز درباره اموری مانند حجاب بازنگری خواهند کرد. بنابراین چنین تغییراتی را نمی‌توان محصول فقه دانست. عقل جدید بر یک انسان‌شناسی جدیدی بنا شده و با فقهی که مبتنی بر عقل و انسان‌شناسی گذشته است، تضاد دارد. 🎞 فیلم کامل این گفتگو در یوتوب آزاد: https://youtu.be/imaXsbORyLE 🎞 فیلم کامل این گفتگو در پلتفرم آزاد: https://azad.im/table/140 📌 قسمت اول: (شریعت و عقلانیت: گستره فقه) 📌 قسمت دوم (شریعت و عقلانیت ۲: فقه و عقل) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از گردهمایی علمی «جهاد مالی از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی» ✔️استاد علیرضا اعرافی: وقتی در بحث جهاد مال وارد می‌شویم، انفاق به یک انفاق خاص مبدل می‌شود. در اینجا بذل مال مصداق جهاد و انفاق به شمار می‌شود. در اینجا انفاق مالی در مقام دفاع و جهاد ابتدایی رخ نمایی می‌کند. ✔️استاد سید محمدعلی مدرسی طباطبایی: فتوایی که بزرگان فقهای ما چون ملامحمد خراسانی و شیخ عبدالله مازندرانی و شیخ الشریعه اصفهانی در خصوص ضرورت جهاد مالی در زمان حمله ایتالیا به لیبی صادر کردند از جمله فتاوایی است که نشان می‌دهد مسأله وجوب ضرورت جهاد مالی ربطی به مرز و حتی همسایگی ندارد. ✔️استاد محمد قائینی: فقهای قدیم تا منتهی به محقق و متأخرین و معاصرین به مسأله جهاد مالی پرداخته‌اند. جهاد مالی مصطلح معنای محدود دارد. این مفهوم به نوعی هر آنچه در خصوص ملابسات جنگ هم بخواهد خرج شود نیست. آنچه در تعبیر بزرگان بیان شده آن مقدار مالی است که در جنگیدن بدون مباشرت شخص خرج می‌شود. ✔️استاد محسن اراکی: باید دانست که اگر ما امروز قدرت دفاع از مستضعفان جهان را به عنوان یک امانت الهی در دست داریم اما در این جهاد مالی و جهاد نفسی کوتاه بیاییم، هم شامل عذاب الهی می‌شویم و هم امت دیگری در این پیمان الهی جایگزین ما می‌شود؛ ضمن آن که امنیت ما دچار تهدید می‌شود و به خطر می‌افتد. ✔️استاد حمید پارسانیا: امروزه با مساله جهاد مالی مواجه هستیم. امروز مرزهای تشیع، در مرزهای داخلی ایران خلاصه نمی‌شود بلکه مرزهای تشیع، مرزهای جهان اسلام است. 📝 تفصیل مطالب در اجتهاد: http://ijtihadnet.ir/?p=76553 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «روش‌شناسی اجتهاد امام خمینی در عرصه فقه اجتماعی (با تاکید بر رساله تقیه) 🎙ارائه: استاد احمد مبلغی 🗓زمان: دوشنبه، پنجم آذرماه، ساعت 18:30 🏛مکان: قم، میدان روح‌الله، مجتمع یادگار امام (ره)، جنب بیت امام (ره) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگاهی به سه مناظره استاد علیدوست و دکتر سروش 🔹قسمت اول مناظره، با سخنان دکتر سروش درباره غیراخلاقی و ناکارآمدی فقه شروع شد. سروش به بحث فربه شدن دانش فقه نیز پرداخت که استاد علیدوست با نقل آنچه که در کتاب فقه و عرف نوشته‌، قلمرو فقه را تابعی از قلمرو شریعت دانسته و سخن را به قلمرو شریعت کشاند و نشان داد که از نظرگاه کلامی چون شریعت، گستره‌ی گسترده‌ای دارد، پس فقه هم باید متناسب با همان گستره حق گسترش دارد با این حال اموری هم هستند که از قلمرو خارج هستند. 🔸در قسمت دوم مناظره که استاد علیدوست شروع‌ کننده بود، ابتدا سروش را با این نقد مواجه کرد که چرا هنگام نقد دانش فقه، فقیهان را به تعابیری گزنده و غیراخلاقی و بی‌فایده و غیرمصلحانه می‌نوازد؟ آن‌گاه این سخنان سروش را درباره روایات صحیح امامیه که آن را مانند انگشتری در میان تلّی از زباله معرفی کرده بود! نوعی فرهنگ‌سوزی و کتاب‌سوزی نرم که از کتابسوزی‌های گرم هم ویرانگرتر و ضدتمدنی‌تر است، معرفی کرده و از او خواست که با این تعابیر راه حقیقت‌جویان و مهتدیان را در استفاده از میراث روایی امامیه محروم نکند. 🔹این سوال علیدوست موجب شد سروش اقرار کند که وقتی می‌گوید: فقیهان چنین چنان‌اند، منظورش فقط برخی از فقیهان است و به طور کلی دانش فقه را قبول دارد! و وصیت کرده‌ که در کنار قبر فقیه بزرگواری مانند فیض کاشانی دفن شود! گرفتن چنین اقراری از عبدالکریم سروش، بخش مغتنم این مناظره بود. 📝 متن کامل گزارش در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=76564 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
48.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹فیلم کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب در دیدار بسیجیان 💠 پدیده بسیج، یک پدیده‌ بی‌نظیر در تاریخ و ریشه‌دار در هویت ایرانی است 💠 شبکه‌سازی فرهنگی، اجتماعی و نظامی بسیج، ابتکار امام (ره) در سخت‌ترین شرایط و تهدیدهای کشور بود 💠 خداباوری و خودباوری، رمز ثمرات ممتاز امروز و فردای بسیج است 💠 ایران در دوره پهلوی و قاجار تحقیر شد؛ بسیج نقطه مقابل تحقیر ملی است 💠 فریب‌کاری آمریکایی‌ها در مذاکرات رادیوداروها و غافلگیری‌شان از توانمندی دانشمندان هسته‌ای بسیجی 💠 جنایت‌های رژیم صهیونی در فلسطین و لبنان، قطعا باعث گسترش، تقویت و تشدید جبهه مقاومت خواهد شد 💠 حکم بازداشت نتانیاهو درپی جنایت جنگی در غزه و لبنان کافی نیست، باید حکم اعدام اینها صادر شود 💠 بمباران خانه‌های مردم پیروزی نیست؛ دشمن در غزه و لبنان پیروز نخواهد شد 👈متن کامل بیانات | صوت کامل بیانات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
اجتهاد
📗سلسله جلسات حدیث خوانی از «کتاب الحجة» کافی شریف 🎙توسط استاد حاج سید محمد جواد شبیری 🗓 زمان: چهار
💢شش نکته از نخستین جلسۀ حدیث‌خوانی استاد شبیری ✔️نخستین جلسه از سلسله جلسات حدیث خوانی «باب الاضطرار الی الحجة»، شانزدهم آبان‌ماه ۱۴۰۳ در فاطمیه مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام برگزار شد. در این جلسه استاد شبیری، نکاتی را دربارۀ روش بحث و همچنین تبیین معنای روایت دوم این باب مطرح نمود که در ادامه تقریری مختصر از مباحث این جلسه می‌آید: ۱- غالباً اعتبار روایات کتاب الحجة به واسطۀ تکرر روایات است و نه با صحت سند؛ لذا حجم روایات صحیحه نسبت به روایات غیرصحیحه کمتر است. کلینی در این کتاب بر اساس تکرر و تجمیع قراین و شواهد پیش رفته است. (بنای استاد در این جلسات، بررسی روایات با تکیه بر متن‌ حدیث است.) ۲- با توجه به گستردگی روایات بحث، تنها روایاتی بررسی خواهد شد که سند آنها بر اساس برنامۀ «درایة النور»، «صحیح» یا «موثق» باشند. بر این اساس، روایت نخست صحیح نیست. ۳- در روایت دوم چارچوب درست و منطقی شناخت، یعنی شناخت از بالا به پایین مطرح می‌شود. بر این اساس انسان اصل وجود خداوند را به شکل فطری می‌شناسد و از طریق خداوند، پیامبر؛ و از طریق پیامبر، امام را خواهد شناخت و از طریق امام تکالیف خود را در دین می‌آموزد. این شکل شناخت با شناخت از معلول به علت و پایین به بالا متفاوت است. این دقت لازم است که ما باید به دنبال امام برویم و «مَثَلُ الإمامِ مِثلُ الکَعبَةِ یُؤتي و لایُؤتی». ۴- در این روایت منظور از مرجئ، اهل حدیث هستند که عقبۀ تاریخی اشعری‌ها می‌باشند. اگرچه خود اشعری در قرن 3 آمده است اما تفکرات وی در باورهای اهل حدیث که رویکرد جبری هم دارند، ریشه دارد. منظور از «قدریّ» معتزله است. ۵- صرف نظر از بحث معجزه و کرامت، ما وجدانا درک می‌کنیم که خداوند باید علم قرآن را به یک نفر واگذار کرده باشد و قرآن نمی‌تواند بدون قیم باشد. یعنی تفکر فطری بودن حجت بر روی زمین وجود دارد. در این صورت، کسی که خودش به جهل خودش اقرار می‌کند، نمی‌تواند حجت باشد و نوبت به کسی می‌رسد که خود را عالم می‌داند. ۶- درست است که متن روایت که چارچوب شناخت را برای ما تبیین می‌کند، سخن امام نیست؛ ولی از آنجا که ارائۀ باورِ منصور بن حازم، مورد تأیید حضرت امام صادق(ع) قرار گرفته است، این نوع شناخت برای ما نیز حجت می‌شود. این تأیید از بیان حضرت(ع) دانسته می‌شود که پس از بیان باور منصور فرمودند: «رَحِمَكَ اللَّهُ». 🔻دریافت صوت جلسه اول 🔻دریافت صوت جلسه دوم 🔻دریافت صوت جلسه سوم 🆔 https://eitaa.com/ijtihad