eitaa logo
اجتهاد
7.3هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
735 ویدیو
295 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢پیشنهاداتی درباره قانون حجاب و عفاف ✍️حجت‌الاسلام علی امینی‌نژاد قانون اخیر حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی که دولت محترم از اجرای آن استنکاف کرد، شامل سه بخش است؛ بخشی از آن مربوط به حداقل پوشش زن و مرد است. بخش دیگری از آن تکلیف عوامل موثر در ترویج بی‌حجابی را مشخص می‌کند و بخشی از آن نیز مربوط به حجاب و عفاف اسلامی است. آنچه مربوط به بخش نخست است مربوط به حجاب اسلامی نیست، بلکه هر جامعه‌ای به حسب هنجارها و عرف غالب،‌ قوانینی را درباره ‌آن اعمال می‌کند. پیشنهاد می‌شود این بخش از قانون حجاب، از آن قانون جدا و به اسم «قانون حداقل پوشش» (بدون به کارگیری هیچ عنوان و واژه دینی) ابلاغ و اجرا شود. در ضمن بهتر است بار اول و دوم صرفا تذکر داده شود و از بار سوم جریمه‌ها شروع شود. بخش دوم قانون که مربوط به عوامل گسترش دهنده بی‌حجابی یا بی عفتی است مثل فعالیتهای تبلیغاتی،‌ سلبریتی‌ها و مانند آن‌ها نیز به بخش نخست ملحق شود و به صورت بسیار شدید و اکید اعمال شود. بخش سوم قانون حجاب که وظایف نهادهای قانونی در مسیر تکریم و ترویج حجاب و عفاف را مشخص می‌کند ذیل عنوان درست «قانون عفاف و حجاب در راستای تقویت خانواده» ابلاغ شود. 👈ادامه یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76961 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست «فقه الاجتماع در عرصه بین الملل» 🎙 ارائه: استاد احمد مبلغی 🗓زمان: دوشنبه، ۱۷ دیماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ 🔗حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/so 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥با توجه به حرمت قرض به شرط قرض و ربا بودن آن، آیا کار برخی از بانکها در پرداخت‌های اینچنینی، ربا محسوب می‌شود؟ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بازی در زمین عقلانیت مدرن با فقه در نقد یادداشت محمد سروش محلاتی ✍️ حجت‌الاسلام محمدرضا زیبایی نژاد 1️⃣ نباید غفلت کرد که مفاهیم خصلت «پارادایمیک» دارند. اگر معتقد باشیم که سنت الهی نزاع «عقلانیت توحیدی» با «عقلانیت مبتنی بر ربوبیت نفس» است که امروزه در «عقلانیت فردگرا» متجسد شده است به نتایج مهمی میرسیم. 2️⃣ مفهوم محوری عقلانیت توحیدی، «ربوبیت الهی»ست که تجسّد آن در «ولایت اهل بیت» است. 3️⃣ مفهوم محوری یا به تعبیر بهتر معنای محوری چند کارکرد دارد؛ اول: تمام رفتار ما را رنگ می زند: «صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» یا «عُنوانُ صَحيفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَليِّ بنِ ابي‌طالب». یعنی تمام حرکات ما یک رایحه واحد دارد و قدر مشترکش ولایت الهیه است. دوم: مفهوم محوری به شبکه معنایی رنگ میزند و معنای خود را به آنها اشراب میکند. به عنوان نمونه، آزادی در عقلانیت فردگرا که مفهوم محوریش شادکامی فردیست، به «برداشتن موانع انتخاب» معنا میشود؛ یعنی هر چه میخواهی بگویی و فکر کنی و انجام دهی، اما در عقلانیت توحیدی آزادی به «رفع موانع رشد و سعادت» معنا میشود. سوم: اثر دیگر مفهوم محوری این است که مفاهیم متغایری که رنگ او را نمی پذیرند طرد میکند؛ مثلا مفهوم «رواداری جنسی» و «سرخوشی» در عقلانیت دینی طرد میشود. 4️⃣ لهذا، انبیا پرچمدار آزادیند: «وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ». حضرت ابراهیم بت شکن مهمترین منادی آزادیست؛ چون در محاجه با بت پرستان پس از شکست بتها آنها را به اینجا رساند که: «فَرَجَعُوا إِلَى أَنفُسِهِمْ» و فهمیدند که از بتها کاری ساخته نیست. معنای «موفقیت» هم در عقلانیت فردگرا به معنی رسیدن به آرزو و رؤیاست، اما در روایات اهل بیت ذیل آیه «وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّه» موفقیت به این است که در مسیر ربوبیت الهی حرکت کنی. ⬅️ حال می‌توان کارشناسان اسلامی را مورد نقد قرار داد که با آنکه کار فقهی می‌کنند، اما در زمین عقلانیت بیگانه بازی میکنند. «آزادی» به معنای «رهایی» اصلاً بازی عقلانیت فردگراست. ✅ نکته نهایی: در اصلاح قوانین کشوری هم همین است که اگر به میدان عقلانیت توجه نکنی، فقه هم در میدان مدرنیته و فردگرایی به بازی گرفته میشود و اسم آن را استفاده از ظرفیت فقه میگذاریم. یکی از شخصیت های کشور به من گفت: از دهه ۷۰ تا کنون قوانین را به نفع زنان اصلاح کرده ایم و مشکل شرعی هم پیش نیامده است؛ چون شورای نگهبان تأیید کرده است. من عرض کردم با نگاه درجه یک حرفتان در باره تک تک موارد اصلاحی درست است، اما با نگاه درجه دوم من میبینم که الگوی اصلاح قوانینمان حرکت به سمت ارزش های مدرن مثل برابری جنسیتی است و فقه در این زمین دارد به بازی گرفته میشود./ تنبیه الأمة 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مشکانی: فقه حکمرانی به موازات فقه الافتا، در تمامی ابعاد و زوایای زندگی انسانی حضور دارد/ وکیلی: فقه حکمرانی تمام بار حکمرانی را برنمی‌دارد/ فقه حکمرانی چگونه حجیت می‌یابد؟ ✔️کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «ماهیت و مسائل فقه حکمرانی با تاکید بر دیدگاه امام خمینی(ره)» از سری برنامه‌های مدرسه فجرانه مکتب روح الله (امام امت) با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین عباسعلی مشکانی سبزواری، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و نقادی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن وکیلی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد. ✂️نهان و نهاد حکمرانی عبارت است از اقامه و اجرای قوانین در راستای اداره کشور و مراد از «فقه حکمرانی» «مرحله‌‏ای از فقه/فقاهت است که به اجتهاد پیرامون روش اقامه و اجرای احکام استکشافی در مرحله فقه الافتاء می‏‌پردازد» که با توجه به گستردگی قلمرو فقه، فقه حکمرانی به موازات فقه الافتا، در تمامی ابعاد و زوایای زندگی انسانی (از گهواره تا گور) حضور دارد. یعنی در هر جا حکمی فقهی وجود دارد، بحث روش و نحوه اقامه و اجرای آن حکم نیز مطرح است و قلمرو فقه حکمرانی به شمار می‌‏رود. 👈 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=76964 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢توجیه مهاجرت به اروپا و آمریکا این بار با هزینه کرد دین نقدی بر یادداشت محمد سروش محلاتی ✍️علی اشراقی چندی پیش، نوشته‌ای از جناب آقای سروش محلاتی منتشر شده است که تلاش می‌کند برای مهاجرت از ایران توجیهی شرعی و دینی پیدا کند. در این نوشته با تغییر عبارت دار الاسلام و دار الکفر به دار الظلم و دار الحریه، در صدد القاء این مطلب است که هر چند کشور ما دارالاسلام محسوب می‌شود اما چون ظلم سراسر آن را فرا گرفته است و امکان اصلاح و تغییر آن نیست، باید همانطور که مسلمانان در صدر اسلام از میان مشرکین مکه به حبشه مهاجرت کردند، از ایران به ... مهاجرت کرد!نکاتی در این زمینه عرض می شود. 1️⃣ مرحوم علامه حلی در بحث هجرت بعد از ذکر آیه شریفه «إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ تَوَفّاهُمُ‌ الْمَلائِكَةُ‌ ظالِمِي أَنْفُسِهِمْ‌ قالُوا فِيمَ‌ كُنْتُمْ‌ قالُوا كُنّا مُسْتَضْعَفِينَ‌ فِي الْأَرْضِ‌ قالُوا أَ لَمْ‌ تَكُنْ‌ أَرْضُ‌ اللّهِ‌ واسِعَةً‌ فَتُهاجِرُوا فِيها» می فرماید هجرت برای افرادی که به سبب ظلم کفار و مشرکین، نمی توانند دین خود را اظهار کنند و امکان هجرت دارند، واجب است. (تذکرة الفقهاء ج9 ص9) و نیز اگر در کشوری است که امکان اظهار شعائر اسلام را ندارد واجب است مهاجرت نماید (ارشاد الاذهان ج1 ص343) شهید ثانی نیز در حاشیه شرائع می فرماید کسی که در بلاد کفر امکان اظهار شرائع اسلام مانند اذان و نماز و روزه ماه رمضان را ندارد باید مهاجرت نماید (حاشیة الشرائع ص 306) مرحوم صاحب جواهر نیز علاوه بر آیه فوق الذکر به آیه دیگری تمسک می نماید: «يا عِبادِيَ‌ الَّذِينَ‌ آمَنُوا إِنَّ‌ أَرْضِي واسِعَةٌ‌ فَإِيّايَ‌ فَاعْبُدُون» و با تکرار همان عبارت کتاب شرائع، این مساله را مورد اتفاق فقهایی که متعرض این بحث شده اند می داند(جواهر الکلام ج21 ص34) همانطور که از طرح این بحث توسط فقهای بزرگ شیعه روشن است بحث هجرت، حکمی برای حفظ دین و اظهار شعائر دینی است، به عبارت دیگر، مسلمان باید بتواند دین خود را حفظ کند و مناسک و شعائر دینی خود را حفظ نماید و صرف اینکه در کشوری زندگی می‌کند که حضور او در آن مکان، موجب سلب امکان تدین به اسلام و اظهار مناسک و شعائر دینی را دارد توجیه درستی برای کنار گذاشتن اسلام و شعارها و مناسک آن نمی‌باشد. بنا بر این، مراد از ظلم، منع از دینداری است که بزرگترین ظلمهاست و حریت نیز به معنای آزادی برای مسلمان بودن است. 2️⃣ اکنون از نویسنده محترم این سوال مطرح است که آیا هجرت به کشوری که حامی برای قتل عام انسان‌های بیگناه در بسیاری از کشورهای اسلامی است و با حمایت مالی و تسلیحاتی و سیاسی، عملا شریک در خون این انسانهای بیگناه است، هجرت به دار الحریه است یا به دارالظلم؟ آیا مسلمانان می توانند با آزادی، در آن کشورها از سایر مسلمانان بیگناه که در فلسطین و لبنان و عراق و افغانستان و یمن و ... کشته می‌شوند حمایت کنند؟ آیا دفاع از مظلوم از دستورات دین اسلام نیست؟ و اینکه آیا کشوری که دارای بالاترین آمارهای فساد و فحشا و فروپاشی خانواده است و اموری مانند هم جنس بازی را قانونی می داند و به بهانه آزادی، هر نوع هرزگی و بی بند و باری را مجاز می شمارد، برای خانواده ای که می خواهد خود و فرزندانش متدین به اسلام باشد، دار الحریه است و می توان به راحتی در آن مسلمان بود؟ بله؛ اسلام دستور هجرت داده است اما به کجا؟ به چه غرضی؟ برای رهایی از فشارهای سیاسی یا برای حفظ دین؟ چرا دستورات دین دستمایه توجیه رفتارهای سیاسی عده ای شده است؟ چه می شود که بعد از حدود یک سال و نیم از تکه تکه شدن زن و بچه مسلمان، حامی اصلی و در حقیقت مسبب اصلی این ظلم بزرگ، دارالحریه می شود؟ آیا همین که در کشورشان، اجازه دهند عده‌ای هر چه می خواهند علیه کشور خود بنویسند، سبب شده است این ظلم بزرگ نادیده گرفته شود؟ / تنبیه الأمة 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗روش‌شناسی فهم اندیشه سیاسی امام خمینی ✔️این اثر به نقد و ارزیابی روش‌شناختی آثار مرتبط با اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) پرداخته و روش اجتهادی را به عنوان کامل‌ترین و کارآمدترین روش برای فهم اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) معرفی کرده است؛ تبیین ملزومات و مقدمات کاربست روش اجتهادی از مهمترین بخش‌های کتاب است. 👈 معرفی: http://ijtihadnet.ir/?p=76979 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «اهداف شریعت؛ واکاوی و ظرفیت سنجی استنباط فقهی از مقاصد و مناطات» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین عبدی، استاد درس خارج حوزه 🗓زمان: سه شنبه ۱۸ دیماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۳ 🕌مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طبقه دوم، سالن امام خمینی(ره) 🔗لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تاثیرات علوم تجربی در فقه» 🎙 ارائه: استاد مجتبی الهی خراسانی 🗓زمان: چهارشنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۴۵ 🕌مکان: مشهد مقدس، حرم مطهر رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
مقاله.pdf
499.3K
📥 دریافت مقاله | موضوع شناسی فقهی حکمرانی دینی ✍️نویسندگان: نجف لک‌زایی، علی اکبری معلم، محسن حدادی موضوع حکمرانی اساساً برای حل معضل ناکارآمدی دولتها در اداره امور جامعه مطرح شد و هر الگوی نظری بر اساس مبانی خود، تعریفی از مفهوم حکمرانی ارائه کرده است. الگوهای حکمرانی با توجه به اینکه در چه بستری شکل گرفته و متکی به چه نظام ارزشی باشند، به دو دسته تقسیم شده اند؛ اول؛ الگوی حکمرانی غیر اسلامی که از رهگذر توسعه اقتصادی با محوریت بازار شکل گرفت وسپس به عرصه سیاست با محوریت دولت حداقلی تسری پیدا کرد و امروزه معمولا به حکمرانی خوب شناخته می‌شود. اما دسته دوم؛ الگوی حکمرانی اسلامی است که در این باره تعریف روشن و مورد اتفاقی بین اندیشمندان اسلامی وجود ندارد؛ به همین دلیل مقاله چیستی حکمرانی اسلامی با بهره‌گیری از چارچوب نظری سازه حرکت (مبداء و مقصد، متحرک و محرک و زمان و مکان) در حکمت متعالیه در پی ارائه تعریفی جامع از حکمرانی اسلامی بر آمده است. مهم‌ترین عناصر نهفته در تعریف مختار عبارتند از: فرایند هدایت، توحید، ایمان، عمل صالح، عقل و عدل. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتواهایی که در روزگاری و شرایطی شبیه به امروز صادر شد 👆سند کمتر دیده شده از فتاوی مراجع تقلید درباره حجاب در آستانه ابلاغ قانون عفاف و حجاب 👈 بخوانید: متن فتاوای مراجع قم و نجف پیرامون حجاب، چاپ شده در روزنامه دنيای اسلام در دهه 1320 شمسی: http://ijtihadnet.ir/?p=76970 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پیامبری و قرارداد تحمیل قرائت بر رخ‌داد ✍️سجاد فدک ولایت سیاسی پیامبر(ص) از جهتی مسأله‌ای فقهی و از شاخه فقه سیاسی محسوب می‌شود که تکلیف مکلفین و دولت را مشخص می‌کند و از جهت دیگر مسأله‌ای کلامی است و مربوط به شئون نبوت و امامت است. مسأله فقهی سطحی از استدلال و استناد و مسأله کلامی سطحی بالاتر از دلایل و استنادات را می‌طلبد. به عنوان نمونه، خبر واحد در مسائل فقهی حجت است، ولی عموماً در مسأله کلامی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. مرحوم فیرحی به فرازهایی از قرارداد مدینه استناد می‌کند که مستند آن عمدتاً کتب تاریخی است و استناد به این فرازها، در حد استدلال فقهی هم مورد پذیرش فقهی قرار نمی‌گیرد چه برسد به اینکه مورد پذیرش کلامی واقع شود. 📝 متن یادداشت: http://ijtihadnet.ir/?p=76976 🆔 https://eitaa.com/ijtihad