💢مذهب مترقّی تشيّع باب اجتهاد را مفتوح می داند
http://yon.ir/n961J
✔️فراز هایی از پیام آيت الله العظمی صافي گلپايگاني برای نشست علمی «مسائل مستحدثه و حوزه علمیه؛ چالش ها و رویکردها» در مشهد مقدس:
🔹فقه غنیّ اسلام، متضمّن هزاران مادّهى قانونى و تعليمى و برنامهى عملى و اخلاقى است که به یقین می توان گفت هیچ نقصی نداشته و می تواند راهگشای همه چالش های پیش روی امور بشریت باشد.
🔸جهان معاصر، جهان ترقّي فنون و صنايع، جهان ارتباطات، جهان آگاهيهاي جدید و پیشرفت و نوآوری ها است و بشر، در چنين جهاني، هر روزه با مسائل و مشکلات جدیدی روبرو می گردد که باید دین مبین اسلام، پاسخگوی نیازهای او باشد.
🔹با توجه به دو نکته فوق، راهی که مذهب مترقّی تشيّع -که همان اسلام ناب است- جهت حلّ مسائل مستحدثه بشری و حلّ مشکلات جوامع انسانی در نظر دارد، اين است كه باب اجتهاد را مفتوح مىداند و هر فردی که بتواند، بايد پس از نيل به مرتبه اجتهاد، طبق اجتهاد خود از كتاب و سنّت، احكام را استخراج نموده و به آن عمل كند و کسانی که هم قدرت بر اجتهاد ندارند، از اجتهاد و تخصّص او پیروی نمایند.
🔸امروزه و در عصر غیبت کبری، فقه و فقهای مکتب شیعه در مواجهه با مسائل مختلف اجتماع، در حالت سکون و انزوا نیستند و تحرّکی فوق العاده دارند. شاهدِ بر این گفتار، ورود فقها به بررسی علمی اجتهادی مباحث رشته های مختلف است، مانند مسائل اقتصادی اعم از بانکداری و معاملات ارزی و ... ؛ مسائل بین المللی، همچون حقوق بشر، عدم استفاده از سلاح های کشتار جمعی و ...؛ مسائل پزشکی، همچون مرگ مغزی، تغییر جنسیت و ...، مسائل فرهنگی، مانند شبکه های مجازی، هنر و رسانه و دیگر مسائل مستحدثه، مخصوصاً مسأله فقه اداری نظام اسلامی، که جامعه نیازمند بدان خواهد بود.
🔹ابزارِ اجتهاد فقهای شیعه است که میتواند به وسیله آن فقه بی نظیر و قانونِ جامع اسلام، پاسخگوی تمام این مسائل و چالش ها باشد و الحمدلله کرسیهای مختلف تدریس در حوزه های علمیه و تصنیف و تألیف کتاب ها و آثار مختلفی در این زمینه ها، حاکی از این امر است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢نسخه انگلیسی اپلیکیشن اندرویدی شبکه اجتهاد به صورت آزمایشی طراحی و بارگذاری شد
http://yon.ir/QgLKg
✔️محمدرضا مصدق«سردبیر شبکه انگلیسی اجتهاد»:
🔹از ویژگیهای این اپلیکیشن، آیکونهای بصری و مفهومی، سهولت دسترسی به منوها و بخشهای مختلف آن است؛ که تمامی مراحل تولید این اپ در شبکه اجتهاد و با همکاری بخش فنی اداره برنامهریزی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی انجام شده است.
🔸صفحه اول مشتمل بر عناوینی نظیر دیدگاهها، همایشهای فقهی، کتب، مقالات، چند رسانهای، غذای حلال و فتاوی می باشد و در کنار آن، منوی کشویی شامل فقه و زندگی، زیستنامه دانشوران فقهی، فرق اسلامی، حقوق زنان، مأخذشناسی و اصطلاحشناسی می باشد.
🔹بنر این اپلیکیشن در صفحه اصلی سایت جا نمایی شده است. این اپ با حجم کمتر از 2 مگابایت از طریق لینک www.ufile.io/qf75f به سهولت قابل دانلود است.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی رابطه تلازم میان فقه و اخلاق
http://yon.ir/9rVXP
✔️حجتالاسلام سیدمحمدعلی فقیهی؛
🔹میان فقه و اخلاق نوعی رابطه تلازم وجود دارد، یعنی به هیج وجه تفکیکپذیر نیستند، اما باید توجه داشت فقهی مفید و کاربردی است که با نکات اخلاقی عجین شده باشد.
🔸فقه سنتی میتواند نیازهای جامعه امروز را برطرف کند، اما لازم است حوزه و حوزویان فروعات فقه سنتی را با مسائل امروزی مطابقت دهند. یعنی اگر در روایات درباره حلال یا حرام بودن چیزی صحبت شده باید ببینیم مسائلی مانند قرارداد بیمه که در زمان پیامبر(ص) وجود نداشت با کدام یک از فروعات فقهی تطبیق دارد تا جایز بودن یا نبودن آن را تعیین کنیم.
🔹فقه مضاف فقهی است که در آن جایگاه مسائلی مانند امر به معروف و نهی از منکر در حوزه حکومت اسلامی بررسی میشود، مثلاً احکام حدود و دیات. این حدود و دیات زمانی اجرا نمیشد، چون حکومت دست مسلمانان نبود. حال فقه مضاف بررسی میکند که در حکومت اسلامی بخش حدود و دیات چگونه است.
🔸اگر معنای فقه پویا این باشد که همان فقه سنتی را بهروز کرده و اهل فن فروعات آن را با فقه سنتی تطبیق دهند و فقه رشدیافته از منابع اصیل را که همان آیات و روایات هستند با آن مطابق کنیم، فقه پویا مفید و خوب است.گاهی از فقه پویا سوءاستفاده میشود و بعضی افراد در قالب فقه پویا از چارچوب اسلام خارج میشوند. یعنی قوانین روز و غربی را به اسلام مرتبط میکنند که این روش نادرست است. نباید خودمان نتیجهگیری کنیم و آن نتیجهگیری را به اسلام ربط دهیم، بلکه باید با رجوع به کلمات ائمه(ع) برای امروزمان نتیجه گیری کنیم.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢شروط سند ازدواج، محصول نگاه جامع به فقه نیست
http://yon.ir/x60go
✔️حجت الاسلام خالد غفوری در مدرسه دهم و مدرسه یازدهم مشق اجتهاد:
🔹صرف اضافه شدن فقه به امری موجب اطلاق فقه مضاف بدان نمیشود، بلکه اضافه باید نظاممند ارائهشده تا به اسلام و فقه منتسب شود. ارائه فقهی دقیق و نظاممند، مانند آنچه شهید صدر در اقتصادنا انجام داده است، بسیار سخت بوده و کار فقیهی جامع و یا گروهی از فقها است.
🔸برای تقسیمبندی فقه باید هدف را مشخص نمود. اگر بنا بر ارائه منظومه و نظام فقهی است، باید نتایج آن را نیز در نظر داشت. بهعنوانمثال نظام خانواده بر اساس مردسالاری است و شاهد آن، این است که حق طلاق با مرد است لکن حدود آن در شرع بیاننشده است.
🔹مردی زنش را طلاق نمیدهد، نفقه نیز نداده و او را رها کرده است. آیا میتوان زن را تا زمانی که حکم اضطراری حاکم شرع به طلاق داده نشده است، معطل کرد؟ این مشکل ابتداءاً، در نگاه جزئی و فردی به فقه، نمود پیدا میکند؛ از آن روی که منشأ آن فقه است و حدود این حق در فقه بیاننشده است.
🔸از طرفی دیگر، نمیتوان زن را برای ایجاد نظام خانواده در نظر گرفت و بهعنوان نمونه حق اشتغال را به او داد و پیامدهای آن را در نظر نگرفت.
🔹همچنین جعل قانون برای تعدد همسر، نمیتواند بر اساس دلسوزی باشد؛ باید تمامی پیامدها و آثار آن را در نظر گرفت. لذا آنچه در شروط سند ازدواج دیده میشود، محصول نگاهی جامع نیست.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢با اجتهاد جواهری می توان مسائل مستحدثه را حل کرد
http://yon.ir/Njpy7
✔️آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در مشهد:
🔹امروز در زمان ما ظرفیت فقه پدیدار شده است؛ در گذشته کلمه تاریخ و گاهی نیز فلسفه را به برخی از علوم همچون تاریخ فلسفه و فقه و یا فلسفه علم فقه، اضافه می کردند، ولی فقه در زمان ما به همه علوم اضافه می شود که می توان به فقه پزشکی، فقه سیاسی، فقه کودک و فقه رسانه و هنر اشاره کرد.
🔸 منظور از کارآیی فقه یک نگاه جامع به نصوص است که از نگاه جامع همان اصطلاحی می باشد که مرحوم صدر دارد و معتقد است اساس باید مبتنی بر نظام مند بودن فقه باشد؛ از سوی دیگر مراد این است که نگاه فقیه به متن قرآنی و روایی باید جامع باشد.
🔹اگر فقیه موضوع را نشناسد، نمی تواند حکم صادر کند؛ یعنی وقتی بحث خمس را در تورم و زمان را در کاهش ارزش پول مطرح کنیم، طبیعی است که باید حقیقت پول را بشناسید تا بتوانید حکم صادر کنید.
🔸باید مبنا داشت و ملاکات احکام برای فقیهی که می خواهد وارد مسائل مستحدثه شود، منقح باشد. از سوی دیگر باید مراقب باشید از قواعدی که فقهی نیست اجتناب و دوری کنید و شک نداشته باشید که با همین اجتهاد جواهری امام راحل(ره) و آیت الله العظمی خوئی(ره) می توان بسیاری از مسائل مستحدثه را حل کرد.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢فقها در خصوص احتکار محدوده را بیان کردند/ در هیچ روایتی نیامده است که ائمه(ع) در خصوص کالایی قیمت گذاری کرده باشند/ به مباحث پیشگیرانه در مورد احتکار کمتر توجه شده است
http://yon.ir/z5QcV
✔️در نشست علمی «احتکار کالا» عنوان شد:
🔹حجت الاسلام یوسفی: احتکار، انبارداری خاص در شرایط خاص اقتصادی است. در خصوص انحصارات اصلاح رفتار دولت و نیز در زمانی که رفتار عرضه کنندگان و تقاضا کنددگان بر التهابات دامن میزند، دخالت دولت لازم است.
🔸حجتالاسلام مجید رضایی: گاهی مطرح میشود که احتکار با انحصار تفاوت دارد درحالیکه انحصارات اقتصادی در حاشیه احتکار فقهی قرار میگیرد.
🔹حجت الاسلام ابراهیمی:در بحث احتکار بیشترین حربهای که قانون گذار استفاده کرده جنبه کیفری دارد و مواردی که میتواند موجب پیشگیری شود را کمتر مورد توجه قرار داده است.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/p11yJ
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه پویا پا به پای حدوث هر موضوعی بر اساس وحی و مبانی وحیانی پاسخگو است
http://yon.ir/HoIY6
✔️حجت الاسلام ملکی، استاد حوزه علمیه خراسان:
🔹این خلاء مشهود است که مسائل مستحدثه مورد نیاز جامعه دینی پس از انقلاب کمتر در کرسی های درس خارج مطرح و اصطلاحا پالایشگاهی شده اند و شخصیت های طراز اول حوزه نیز بحث خارج خود را اختصاص به مسائل مربوط به حکومت و جامعه می دهند که بدین سبب خلاء در این زمینه احساس می شود.
🔸عدم طرح مسائل کلان در پالایشگاه های فروع فقهی یعنی کرسی های درس خارج سبب شده تا حکومت بر اساس اوضاع و احوالی که از قدیم استمرار داشته لایحه هایی را به تصویب برساند که پخته نیست و نیاز وجود دارد که بیش از این بر آن تعمق صورت گیرد.
🔹امروز در حکومت اسلامی بر مدار فقه اهل بیت، تنها جایی که می تواند تامین کننده در پاسخگویی به مسائل مستحدثه، روز و نوپیدای جامعه اسلامی باشد، درس های خارج حوزه های علمیه است.
🔸مسائل مستحدثه و فقه حکومتی و مسائل مربوط به جامعه توحیدی باید در بطن دروس خارج طرح شده و تفریع فروع فقهی را در این جلسات درس خارج داشته و عده ای نیز نقد و اشکال کنند.
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه حکومتی فقه در لحظه است/ برای رسیدن به قوانین دینی مشروعیت کافی نیست کارآمدی هم لازم است
http://yon.ir/17UB3
✔️زیبایینژاد در دوره «دروس خارج فقه نظامهای اسلامی»:
🔹این دستگاهی که ساخته ایم پاسخگوی تمامی نیازهای بشر است یا خیر؟ علی القاعده باید بگوییم خیر. چرا؟ چون علم فقه مانند علم کلام میماند که در بستر تاریخی شکل گرفت.
🔸باید مشخص شود چقدر از مشکلات به شخص فقیه بر میگردد که این فقیه موضوع شناس نیست. چقدر از مشکل به شخص فقیه بر نمیگردد و به خود فقه بر میگردد. نخست باید به این موضوعات دقت شود، سپس گفته شود که با فقه جواهری میتوان همه چیز را حل کرد.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/t1yMx
✅ گزیده اخبار و اطلاعات فقهی
@ijtihadnetwork
https://sapp.ir/ijtihad
https://eitaa.com/ijtihad