📚بررسی قاعده الزام از دیدگاه فقه و حقوق موضوعه
📖 آیا شیعه میتواند اصحاب مکاتب مخالف را به معتقداتشان الزام، و آثار صحت را بر عمل آنان - علیرغم فقدان شرایط لازم- مترتب سازد؟ هر یک از احکام فقهی، دارای شرطها و قیودی است که صحت و بطلان عمل مکلف منوط به رعایت و عدم رعایت آنها، و مورد اختلاف نظر پیروان مکاتب مختلف است. این دوگانگی در دیدگاههای فقهی، در زمان معصومین(ع) پرسشهایی را در مورد چگونگی تعامل پیروان دو مذهب برانگیخت؛ پرسشهایی که زمینه ساز ظهور و تبلور قاعدهای فقهی به نام الزام گشت. قاعده الزام، قاعدهای است فقهی که شیعه را مجاز میسازد پیروان سایر مکاتب را به معتقداتشان ملزم سازد و از این رهگذر منتفع گردد.
👤نویسنده: سیدمحسن فتاحی
📗ناشر: نشر ادیان، تابستان ۱۴۰۱
☎️ تلفن سفارش: ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ و ۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔آغاز ثبتنام سطح متوسطه «فرصتِ صدر خوانی»
🔻دانشگاه امام صادق (ع) و پژوهشگاه شهید صدر با همکاری «شبکه اجتهاد» و دیگر مراکز برگزار میکند:
🔹هدف این سطح: آشنایی با دیدگاههای اقتصادی، سیاسی، قرآنی، تربیتی و اجتماعی شهید صدر(ره)
🖥 به صورت مجازی (فراگیران سراسر کشور)
👤 با حضور اساتید برجسته کشوری و مناسب برای عموم علاقهمندان دانشگاهی و حوزوی سراسر کشور
📌همراه با جذب برگزیدگان مدرسه در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مرتبط و اعطای مدرک تخصصی
📲 کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام: ارسال پیام (پیامک یا واتس اپ): ۰۹۲۲۱۰۳۹۴۶۲
🌐 مدرسه تخصصی «فرصت صدرخوانی»: https://zil.ink/sadrsch
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «جامع نگری به قرآن در گستره الزامات فقهی حقوقی»
🎙ارائه : حجتالاسلام و المسلمین ولیالله نقی پور فر؛ عضو هیئت علمی دانشگاه قم
🎙 دبیر علمی: حجتالاسلام و المسلمین محسن قمر زاده؛ مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث
🗓زمان برگزاری : سه شنبه 21 تیر، ساعت: 10
🏢مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، طبقه دوم، سالن جلسات
🖇لینک وبینار: http://www.markazfeqhi.com/live
📌 به شرکت کنندگان در این نشست که اسکرین شات و خلاصهای از مباحث را به آیدی @Hosein_shamabadi ارسال کنند، گواهی اعطا خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | محسنی اژهای، رئیس قوه قضاییه: در مسئله عفاف و حجاب هیجانی برخورد نکنیم!/ از اصلاح اشتباه خود ابایی نداریم
🔹در مسئله عفاف و حجاب، حتماً ضابط و قاضی باید در چهارچوب قانون عمل کنند.
🔸دنبال کار هیجانی و زودگذر نباید باشیم، کار انجام شده باید متقن همراه با آرامش و تدبیر باشد.
🔹اگر هم جایی اشتباهی انجام دادیم ابایی نداشته باشیم که از اشتباه خودمان برگردیم، نگوییم چون انجام دادیم روی آن پافشاری یا توجیه کنیم، اگر کار اشتباهی انجام دادیم میشود آن را اصلاح کرد یا حتی احیانا اعلام کنیم که اشتباه کردیم و به این دلیل اصلاح میشود.
🔸دستگاههای مسئول توجه کنند که امروز چه کسی پشت ترویج بیحیایی است؟ نه اینکه مثلا چه کسی به عنوان یک فرد حجاب دارد یا ندارد یا حجاب او کمرنگ است یا پررنگ. شناخت پشت پرده نیاز به کار اطلاعاتی دارد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | ارائه تکمیلی و پاسخ به اشکالات نظریه مقاصد الشریعه از سوی استاد ابوالقاسم علیدوست
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فتوای عدالت خواهانه!
✍️محمدامین رضایی
🔻مساله مسکن امروز ابرچالش کشورماست که بخش زیادی از مردم با آن دستوپنجه نرم میکنند. اخیراً شورای سران قوا تصویب کردند که حد افزایش اجاره ۲۵٪ است و موجر حق افزایش بیش از این درصد و اخراج مستأجر را ندارد. برای این امر ضمانت قضایی نیز گذاشته شد. این امر به لحاظ اولی خلاف اسلام است چون در اجاره صرفاً تراضی طرفین شرط است و موجر به علت مالکیت میتواند هر تصمیمی اعم از افزایش اجاره، اخراج مستأجر را بگیرد اما این حکم شورای سران قوا یک حکم اسلامی با یک رویکرد متفاوت فقهی است.
در نگاه بسیاری از اهلفن اگر این قانون حداکثر افزایش اجاره ۲۵ درصدی توسط مجلس تصویب میشد بدون شک شورای نگهبان رد میکرد! در حالی که بهصراحت رهبر انقلاب فتوا به صحت این امر دادند که اصلاً غصبی شکل نگرفته و حاکم اسلامی میتواند چنین ورودهایی کند. در این یادداشت تجربه تاریخی امام (ره) و اجمالاً مبنای این امر در نگاه شهید صدر بهعنوان یک فقیه نظریهپرداز ذکر شده و نتیجهگیری میشود. نگارنده معتقد است شورای نگهبان بهعنوان یک نهاد نظارتی- فقاهتی با نگاه عدالت خواهانه فقاهتی امام، شهید صدر و رهبر انقلاب فاصله دارد.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/r89340
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 ۱۱ جلد کتاب اجتهادی «فقه معاصر» منتشر میشود
✔️حجتالاسلام حسین اثنی عشری، مدیر دفتر فقه معاصر حوزه علمیه خبر داد:
🔹دفتر فقه معاصر حدود ۸۰ نفر محقق حوزوی و غیرحوزوی دارد. تمام تلاش دفتر فقه معاصر این است که آخرین حرفهای بینالمللی را در موضوع شناسی جمع آوری کند.
🔸هشت جلد کتاب اجتهادی فقه معاصر سال گذشته منتشر شد و ۱۱ جلد کتاب اجتهادی فقه معاصر تا پایان سال جاری منتشر میشود. با تعدادی که در این سال منتشر خواهد شد عملاً نزدیک ۲۰ جلد کتاب جدید در این دو سال منتشر کردهایم.
🔹کتاب «الشخص الاعتباری» که بهصورت تخصصی موضوع شناسی و احکام شخص حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد، پس از سه سال کار علمی با نظارت آیتالله شب زنده دار آماده شده است که سال گذشته به صورت آزمایشی تدریس شد و هم اکنون در حال ویراستاری پایانی است.
🔸امسال کتاب «الشخصُ الاعتباری» در نظام آموزشی حوزه به عنوان یک درس فقه معاصر قرار خواهد گرفت و اساتید، محققان و طلاب میتوانند به عنوان یک کتاب جامع در یکی از مبتلاترین مسائل روز به این کتاب مراجعه کنند، همچنین شرح آن نیز به زودی منتشر خواهد شد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📖فصلنامه «پژوهشهای اصولی» اعتبار علمی-پژوهشی دریافت کرد
✔️ فصلنامه «پژوهشهای اصولی» به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی استاد صادق آملی لاریجانی و سردبیری حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی، موفق به دریافت رتبه «علمی-پژوهشی» از شورای اعطای مجوزهای علمی حوزههای علمیه گردید. محققان میتوانند مقالات پژوهشی خود را برای مجله به آدرس http://www.juosul.ir/ ارسال نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی نقد حدیث؛ با محوریت کتاب «منهج نقد الحديث»
🎙با حضور مولف: محمدباقر ملکیان
📆زمان: چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴٠۱، ساعت ۵:۳٠ عصر
🏛مکان: قم، بلوار جمهوری اسلامی، انتهای کوچه ۱۸، سمت راست، رو به روی ریل قطار، پلاک ۳۲۷
📱پخش زنده از طریق: لایو اینستاگرام
📌شرکت برای عموم آزاد است
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺مرکز مدیریت حوزههای علمیه قم با ثبتنام در رشتههای تخصصی سطح چهار از جمله: رشته «فقه و اصول» با (گرایش «فقه خانواده»، گرایش «فقه حکومت» و گرایش«فقه الاقتصاد») در سال تحصیلی 1401-1402 در قالب موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات موافقت کرد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔰 اطلاعنگاشت | سرنیزه رضاخانی علیه حجاب زن ایرانی
🔺به مناسبت سالروز واقعهی خونین کشتار مردم معترض به کشف حجاب رضاخانی در مسجد گوهرشاد مشهد که در تیرماه ۱۳۱۴ به وقوع پیوست، ابعاد حادثه مسجد گوهرشاد براساس بیانات رهبرانقلاب مرور میشود.
👈نسخه چاپ: http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=41355
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💫 لوح | حاج آقا حسین قمی؛ اولین مجاهد مقابله با کشف حجاب رضاخانی
🔺حضرت آیتالله خامنهای: «نکته محوری قضیه مسجد گوهرشاد مرحوم حاج آقا حسین قمی است. ایشان یک ملّای مجاهدِ فی سبیلالله نترسِ آمادهای بود که حاضر بود برود در دهان شیر؛ ایشان سر مسئلهی کشف حجاب گفت من میروم با رضا شاه صحبت میکنم و مجبورش میکنم گوش کند.» ۹۶/۰۱/۰۸
👈 نسخه چاپ: farsi.khamenei.ir/ndata/news/41357/C/13971017_0141357.jpg
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد | سخنان رهبر انقلاب درباره «بیحجابی اجباری» برای زنان ایرانی در دوران رضاخان پهلوی
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
Download.pdf
1.07M
📚 دانلود کتاب «عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی_اسلامی»
🗂 منظومهای جامع از بیانات رهبر انقلاب
✍️ نویسنده: امیرحسین بانکی پور فرد/ انتشارات انقلاب اسلامی/ ۱۴۹ صفحه
✂️بعد از انقلاب شاهد برخوردهای افراطی و تفریطی در زمینه ی حجاب و عفاف بوده ایم. بسیاری از حرکتهایی که در این زمینه صورت گرفته است، برخوردهای، ظاهری سطحی، احساسی، موردی، مقطعی، دفعی و ضربتی بوده است. درحالیکه حجاب، مقولهای فرهنگی است و هـرگونه اشاعه و تصمیم گیری و تبلیغ درباره ی آن و در مورد آن، باید تدریجی، مستمر، عمیق، همه جانبه و مدبّرانه باشد. افراد در این زمینه نباید سلیقه ای عمل کنند، بلکه استراتژی واحدی برای نحوه ی برخورد با آن باید حاکم باشد. در این راستا لازم است در درجه ی اوّل، دیدگاههای مقام معظّم رهبری بعنوان امام امّت و چشم بصیر و دیده بان نظام در این زمینه استخراج و مبنای عمل قرار گیرد. در این کتاب سعی شده است تمامی سخنان ایشان در این زمینه به دقت مطالعه، استخراج و در قالب پنج فصل و با عناوین عفّت و حیا، روابط زن و مرد، حجاب و پوشش، کشف حجاب و بیبندو باری، و روش برخورد با بیبندو باری، ارائه گردد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه اداره و سرپرستی جامعه به کدام روایت؟
✍️حجتالاسلام حیدر همتی
یکی از تحولات مهم در دانش فقه توجه به اداره جامعه و مدیریت تحولات اجتماعی است که در دو سده اخیر توسط برخی از فقها و حکمای مسلمان و برخی از نواندیشان و دغدغهمندان اجتماعی و فضلای حوزوی مطرح شده است.
بخشی از این نظریات در ذیل نظریه ولایتفقیه در فقه و اصول سنتی سامانیافته است اما عمده این اتفاق مهم در درون دانش فقه شکل نگرفت بلکه ریشه در مبانی فلسفی و کلامی و روششناسی برخی از فقها و حکمای پیشرو و همچنین مطالعات اجتماعی طلاب جوان پیش از انقلاب دارد که بعدها به ساخت جریانات فکری پرداختند و امروزه در حوزههای علمیه و مجامع انقلابی از طرفدارانی برخوردارند. البته بهتدریج اظهارات فلسفی، کلامی و دغدغههای اجتماعی، رنگ و بوی فقهی به خود گرفت و هر جریانی شواهد و مؤیداتی از درون فقه و اصول برای پیشنهادات خود دستوپا کرده و نظم علمی بدان بخشیدهاند.
عموم جریانات مدعی فقه اداره و فقه سرپرستی جامعه در مقام توصیف روبناهای اندیشه و ضرورت موضوع از اشتراکات زیادی برخوردارند و حتی بسیاری از آنها در تجویزهای خود بهصورت موقتی (دوره گذار) در چارچوب الگوی حاکم در جمهوری اسلامی سخن میگویند، لکن اختلاف مبنایی و زیرساختی در این زمینه بسیار و مهم است، زیرا چند رویکرد متفاوت بلکه متعارض در الگوهای موجود وجود دارد.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/e54898
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی عرضه و نقد ایده علمی «نائینی، فقه و حکمرانی مردمی»
👤ارائه: حجتالاسلام والمسلمین منصور میراحمدی
👥ناقدان: حججاسلام والمسلمین احمد رهدار و شمسالله مریجی
👤دبیرعلمی: حجتالاسلام والمسلمین روحالله شریعتی
⏰زمان: امروز، پنجشنبه، ۲۳ تیرماه ساعت ۱۰ الى ۱۲
🏢مکان: قم؛ پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اتاق جلسات پژوهشکده
🖇لینک ورود به جلسه: Dte.bz/cptconf
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «شرایط استنباط و استناد موضوعات علمی به گزارههای دینی»
🎙 ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق شجاعی
📆زمان: امروز پنجشنبه، ۲۳ تیرماه ساعت ۱٠ صبح
🏢مکان: حرم مطهر روضی، صحن امام حسن مجتبی (ع)، ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
🖇لینک حضور آنلاین: https://www.skyroom.online/ch/feghahat_aqr/feghahat
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢استفتائات جدید مطابق با فتوای آیتالله خامنهای
✔️جدیدترین استفتائات (تیرماه ۱۴۰۱) مطابق با فتوای حضرت آیتالله خامنهای منتشر شد.
🔺از «اطلاع دادن به صاحبخانه درباره نجاست خوراک و چیزهای دیگر» تا «تغییر و تبدیل کاربری وقف» و «انصراف از حج بهخاطر افزایش ناگهانی هزینهها»
👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/q31595
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اندیشههای تمدنی میرزای نائینی
✔️حجتالاسلام امیرمحسن عرفان:
🔹میرزای نائینی درصدد پیریزی عقلانیت دینی در نظام سیاسی اسلامی بوده است. امثال نهضت آزادی در ابتدای انقلاب و در مجلس تدوین قانون اساسی، نگارندگانی مانند آقای پرهام درصدد سکولاریزه کردن مرحوم نائینی هستند ولی آن عالم بزرگ درصدد پیریزی عقلانیت دینی در نظام سیاسی بود. او فرهنگ سیاسی را به سه دسته محدود، مستبد و تبعی و منفعل تقسیم کرد. میرزا فرهنگ سیاسی معیار اسلام را مبتنی بر دو مقوله آگاهی و اختیار مردم میداند.
🔸عدم برجستهسازی برخی گزارهها و به حاشیهرانی برخی دیگر از گزارهها از جمله مؤلفههای مهم در بررسی وجوه تمدنی اندیشه میرزای نائینی است. اهمیت این مسئله از آن جهت است که در پژوهشهای ما این اتفاق رخ داده است.
🔹نباید به متشابهات در بیانات و مکتوبات میرزای نائینی استناد کرد و متاسفانه این موضوع هم در پژوهشهای کنونی دیده میشود و برخی درصدد سکولاریزه کردن اندیشههای مرحوم نائینی هستند و به متشابهات اندیشه وی استناد میکنند.
🔸سوگمندانه باید اعتراف کرد که بازنمایی ایده امت واحده از نظرگاه مرحوم نائینی زمینهها و بسترهای زیادی برای پژوهش دارد ولی مورد تاکید واقع نشده است.مرحوم میرزا علت افول و ایستایی تمدنی را جهل و ناآگاهی مردم و سوءاستفاده خواص از جهل مردم میداند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/n26729
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دخالت دولت در قیمتها برخلاف قاعده تسلیط است
✔️حجتالاسلام علی نعمتی:
🔹هرگونه مداخله دولت در قیمتها آسیبهایی را به دنبال دارد که نمیتوان به راحتی با تبعات منفی آن مقابله کرد، دستکاری در نظام قیمتی باعث میشود که تخصیصها در بازار با مشکل مواجه شود و برهم زدن تخصیصها یعنی اینکه منابعی را در جایی صرف کنیم که این منابع نباید در آنجا صرف میشود و صرف شدن این منابع در این خصوص مصداق اسراف خواهد بود.
🔸روایات اسلامی را زیرورو کنیم اصلاً موردی را پیدا نخواهید کرد که در آن حاشیه سود عادلانه برای فروش کالا تعیین شده باشد. محققین بسیار زیادی هم در این رابطه تحقیقات بسیاری انجام دادهاند و به این نتیجه رسیدهاند که مبنای اسلام در باب قیمت عادلانه یک سری شرایط و ترتیباتی را طراحی میکند که از دل این ترتیبات قیمت عادلانه بیرون میآید و این ترتیبات از نوع رقابتی است.
🔹اگر مشاهده میکنید صاحبان ملک قیمتهای گزافی را برای اجاره املاک و مستغلاتشان تعیین میکنند، میتوان با مالیات بر مستغلات انگیزه افزایش قیمت فراوان را در اینها یک مقدار کاهش داد.
🔸دخالت دولت در قیمتگذاری اجاره مسکن برخلاف قاعده «تسلیط» است. وقتی حکمران در نظام اقتصادی ترتیباتی را میچیند که زمین و مسکن گران شود، طبیعی است که قیمت رهن و اجاره آن هم افزایش پیدا کند و درصدی از ارزش شناختهشده آن دارایی باشد.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/a71468
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حج با طعم عادی سازی؛ پیشقراول ارتباط با صهیونیستها، سخنران روز عرفه در مکه!
✔️حکومت سعودی سالهاست با شعار ممنوعیت سیاسی کردن حج، از برگزاری بسیاری از برنامههای فرهنگی و اجتماعی در موسم حج و در سرزمین وحی جلوگیری میکند و از همین رو بزرگترین اجتماع سالانه مسلمانان را عملا به یک تجمع عبادی و فردی صرف تبدیل کرده، و کارکرد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حج را به کمترین حد ممکن رسانده است.
با روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد در سال ۲۰۱۷، عربستان تحولات گوناگون و گستردهای را در عرصههای مختلف شاهد بود. از قلع و قمع سران اسلامگرایان گرفته تا برداشتن گامهای اساسی در عادی سازی روابط فرهنگی با رژیم صهیونیستی و سفر متقابل نخبگان دو طرف به عربستان و سرزمینهای اشغالی و بازشدن آسمان عربستان به روی برخی پروازهای خطوط هوایی رژیم اشغالگر و… را شاهد بودیم. رویدادهایی که در سالهای نه چندان دور، ظاهرا جزو خطوط قرمز حکومت سعودی به شمار میآمدند و تخطی از آنان دشوار به نظر میرسید.
بن سلمان اما برای اجرای این سیاستهای متهورانه و ساختارشکن بر روی همکاری و همراهی تعدادی از شخصیتها بیش از دیگران حساب کرده است. یکی از این برجستهترین این افراد “محمد بن عبدالکریم العیسی” است که انتخاب وی به عنوان سخنران روز عرفه امسال، اعتراضات بسیاری را نه تنها در عربستان بلکه در کشورهای مختلف عربی و اسلامی برانگیخت.
👈 متن گزارش: https://b2n.ir/r32945
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«امام رضا (ع) و مخالفان»؛ با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام
✔️دغدغه بسیاری چگونگی ارتباط با مخالفان است. این مشکلی است که جامعۀ انسانی یا خُردتر، جامعۀ اسلامی، با آن دستوپنجه نرم میکند. با تبدیل این مشکل به مسئله، پرسشی کلی بهدست میآید: «چگونه با مخالفان رفتار کنیم؟».
در این زمینه، پژوهشهای درخوری لازم است تا ملاکهای تعیینکنندهای در برخورد با مخالفان بهدست آید. از آنجا که سیرۀ معصومان الگویی برای اینگونه تعاملها است، بهتازگی طرح پژوهشی «امامرضا(ع) و مخالفان با تکیه بر مبانی، اصول و تعامل امام» اثر سید علی بهشتی وند از سوی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است.
نگارنده در این پژوهش سعی کرده به بررسی تعامل امامرضا(ع) با مخالفان بپردازد، زیرا درمیان معصومان، امامعلی و امامرضا(ع) بیشترین تعامل با مخالفان را در مقایسه با سایر امامان داشتهاند. دربارۀ رفتار امامعلی(ع) مخالفان بسیاری دراینباره نگاشته شده است، ازاینرو این نوشتار، تعامل امامرضا(ع) با مخالفان را بررسی کرده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/m96886
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢راههای تخلص از قرض ربوی در عقود بانکی
✔️استاد محمدتقی شهیدی در درس خارج «ربا در معاملات بانکی» راههای تخلص از قرض ربوی در قراردادهای بانکی را با قطع نظر از اشکال اساسی حیل ربا که توسط امام و شهید صدر مطرح شده است، بررسی کرد و راههایی به عنوان طرق جایگزین قرض به شرط پیشنهاد داد.
👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/a97829
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚«لمحات الأصول»، تقریرات امام از مباحث اصول آیتالله بروجردی
✔️جایگاه علمی آیتالله بروجردی چنان بود که با آغاز تدریس فقه و اصول در حوزه علمیه قم، علاوه بر فضلاء و طلاب جوان، اساتید برجسته و معروف آن دوره حوزه قم برای تکریم و نیز بهرهگیری علمی از شاگرد برجسته آخوند خراسانی سالها در درس او حاضر میشدند. امام خمینی که در آن دوره خود استادی برجسته و و از چهرههای بزرگ علمی حوزه علمیه قم بود به مدت شش- هفت سال در در درسهای آن فقیه خبیر حاضر میشده و درسهای اصول ایشان را تقریر میکرده است تقریرات حضرت امام از مباحث اصول آیتالله بروجردی به همت پژوهشگران موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با نام «لمحات الاصول» تنظیم و منتشر شده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/m53422
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتقادها علیه «الفائق» دعوای زرگری است!/ اگر ضعیف است عالمانه نقد کنید
✍️ هادی چیت ساز
خبر تغییرات و اصلاح کتب درسی برای رسانههای حوزوی که دغدغه تحول دارند، بسیار خبر خوبی بود و باید آن را به فال نیک گرفت.
اما چند نکته درباره تغییر محتوای کتب:
1. مؤلفین این کتب به لحاظ علمی و اعتبار حوزوی جایگاه خوبی دارند و از بهترین و بهنامترین اساتید درس خارج قم هستند. بنابراین دغدغه بسیاری از طلاب و اساتید بخاطر وزانت علمی کتب رفع میشود.
2. اینکه چه کتابی جایگزین شود، قطعا همیشه مورد اختلاف خواهد بود. هر محقق و پژوهشگری نظر و مبانی خودش را بهترین نظریه میداند. پس انتظار اینکه همه فضلا و علما بر سر یک محتوا اجماع کنند، محال وقوعی است. اما میتوان بر سر متنی به توافق رسید که اکثریت قبول دارند و این اتفاق نظر نسبی درباره الفائق و تألیفات دفتر فقه معاصر وجود دارد.
3. بیشک کتابهای جایگزین، دارای انتقادهایی هستند ولی باید توجه کرد حوزه علمیه در ابتدای این مسیر است. کسی ادعا نکرده این کتابها قرار است تا ۵۰ سال در حوزه تدریس شوند. جریان تحول متون اصلی، جریانی رو به رشد است که تازه آغاز شده و با محتواهای بهتر میتواند تغییر کنند. اما بدترین کار، لجبازی یا انتقادهای غیرعالمانه و متعصبانه است. باید از این جریان تحول علمی، حمایت کرد نه اینکه مانع بر سر راهش گذاشت.
4. برخی انتقادها علیه الفائق و محتواهای تازه، دعوای زرگری است. اینکه چرا این کتاب یا این محتوا جایگزین شده و چرا آن کتاب جایگزین نشده، شبیه اختلاف بر سر عنب و انگور است. به عنوان مثال، تا کنون نقدهای عالمانه برای الفائق ندیدهایم. اگر کسی واقعا این محتوا را ضعیف میداند، آن را عالمانه نقد کند نه اینکه به صورت کلی و سربسته بگوید این کتابها فایده ندارند یا ضعیف هستند؛ اثبات کند که محتوای خودش بهتر است و معیارهای کتاب جایگزین را دارد.
5. الفائق، یک نمونه موفق تغییر و اصلاح است. این کتاب در مدت کوتاهی بین اساتید حوزه جای خودش را باز کرده و بیش از ۱۰۰ نفر از اساتید آن را تدریس و بحث کردهاند. از سویی استقبال خوب طلاب از این کتاب، تأیید دیگری برای کتاب است. طلابی که الفائق خواندهاند، اکنون نسبت به اجتهاد وضع بهتری دارند.
بنابراین کسانی که بدون نقد عالمانه، علیه این کتابها سیاهنمایی میکنند، در واقع خودشان را منزوی میکنند.
🌐مناهج
🆔 https://eitaa.com/ijtihad