💢درباره مسئله اصالت متون ادعيه در ادبيات حديثی شيعه
✍️دکتر حسن انصاری
🔻گاهی ديده میشود که نسبت به اصالت برخی متون ادعيه و يا زيارات در ادبيات حديثی و مأثور شيعه پرسشها و يا تشکيکهایی صورت میگيرد. معمولا در اين نوع بحثها دو واقعيت مورد غفلت قرار میگيرد:
۱- بسياری از متون ادعيه و يا زيارات در تحريرهایی که در آثار مرتبط با ادعيه و زيارات نقل شده به انحای مختلف شکل تلفيق شده و ترکيب شده متونی است کهنتر که در کتابهای حديثی متقدم به ائمه (ع) نسبت داده میشد اما در تحريرهای بعدی اين متون گاه با ترکيب با يکديگر در هيئت متنهای مفصل تر و پر برگ تر عرضه میشد. در واقع چند متن بعدا با ترکيب با يکديگر در قالب يک متن جديد تحرير میشد. در ادبيات حديثی اين کار شايع بوده است. ممکن است تصور شود که متن نهایی اصالت دارد و نقلهای مختصر کهنتر تنها بخشهایی از متن اصلی را نمايندگی میکنند. نقل ناقص و يا مختصر از يک حديث در متون حديثی امری شايع بود اما بايد توجه داشت که گاهی مسئله را بايد بر عکس ديد؛ يعنی چند متن اصيل اوليه به دليل شباهت موضوعاتشان و به دلائل مختلف ادبی و اعتقادی و تبليغی در تحريرهای متأخر در قالب يک متن ارائه میشد. به هرحال صرف ترکيب چند متن دعایی و يا زيارتی و تحرير آن در يک هيئت جديد و مطول تر را نبايد دليل بر بی اعتباری آن دانست.
۲- بسياری از متون ادعيه و زيارات به در کتابهای مزارات و ادعيه تأليف ابن مشهدي و ابن طاوس و حتی در مصباح شيخ و غيره مستقيما به امامان نسبت داده نشده و در واقع انشای علمای شيعه و در بسياری مواقع انشای "ناحيه مقدسه" يعنی وکلای امام غائب (عج) در عصر غيبت صغراست. اين متون بر اساس متون مأثور قبلی که از ائمه روايت شده بود و با بهره گيری از همان الفاظ و معانی در قالب تحريرهای جديدی تدوين میشد. تشکيک در اعتبار اين متون بی وجه است برای اينکه در اصل ادعا نشده که اين متون مستقيما انشای ائمه (ع) است. در واقع اين متون به فراخور نيازهای معنوی و مذهبی جديد جامعه اماميه و بر اساس متون قبلی و با بهره گيری از همان الفاظ و معانی تدوين و پيشنهاد میشد.
توجه به ماهيت متون دعایی و کارکرد آنها در محيط مؤمنان و نيازمندیهای متحول معنوی و روحی آنها مادام که متنهای جديد حامل معانی بی سابقه در مأثورات دينی نباشد موجب میشد علمای حديث در نقل اين متون ايراد و اشکالی نبينند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رهبر انقلاب خطاب به ائمه جمعه سراسر کشور
✔️پدرانه رفتار کنید؛ همه را سر سفره دین، معنویت و شریعت بنشانید
✔️اگر نماز جمعه این هفته از ماه قبل جمعیت کمتری دارد باید احساس نگرانی کنید
✔️امام جمعه مطلقا وارد فعالیتهای اقتصادی نشود؛ ادارهی تشکیلات روحانیت با مردم است و این امتیاز بزرگی است
✔️هنر امام جمعه بازتولید و تبیین مبانی انقلاب با زبان امروز است؛ امام جمعه سلوک و رفتار مردمی و ارتباط با جوانان داشته باشد
✔️خطبای جمعه در مسائلی مثل حجاب به جای رویارویی با پادوهای حقیر غربیها، منطق استعماری غربی را تبیین کنند
✔️موفقیت و سربلندی زن ایرانی با حجاب اسلامی در میدانهای مختلف یکی از بزرگترین ضربهها را به تمدن غرب زده است
✔️عدالت بدون کمک و رسیدگی به طبقهی مستضعف و محروم معنا ندارد؛ شرکت در خدمات اجتماعی مردمی یکی از توصیهها به ائمه جمعه است
✔️خطیب نماز جمعه، تبیینکنندهی مبانی انقلاب و مطالبهکنندهی مطالبات آن است؛ ادبیات خطبه باید اتحادآفرین و امیدبخش و بهدور از حاشیهسازی به نفع دشمن باشد
✔️تفاوت گفتار و رفتار امام جمعه مستمع را سر لج میآورد؛ کمترین کاری که ممکن است بکند این است که دیگر نماز نیاید؛ ائمهی جمعه با رفتار خود مردم را امر به تقوا کنند
👈 متن کامل سخنان: https://b2n.ir/y55986
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 مروری بر دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر انقلاب
👈 سایر کیفیتها: https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=50690
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢باید برای تک تک احادیث شناسنامه نوشت
✔️استاد سیدمحمدکاظم طباطبایی:
🔹این تراث حدیثی در روزگار فعلی با هجومهایی روبرو شده است. این هجومها امر تازهای نیست ولی به سبب ابزار رسانه در گسترده وسیعی منتشر میشود. مثلاً متن کوچکی به صورت وسیع منتشر شده و برخی از مخاطبان ناآگاه را دلزده میکند. البته گاهی ما نیز در انتشار این مطالب مقصریم.
🔸در فضای فعلی هرکسی نظر افراطیتری بدهد به شهرت میرسد. یک نفر ادعا میکند که فقط پنج هزار حدیث معتبر داریم و فرد دیگری در طرف دیگر ادعا میکند که دوازده هزار حدیث داریم. یعنی هرکسی که در طرف افراط یا تفریط نظری بدهد، مطرح میشود.
🔹باید به دنبال شناسنامهدار کردن تک تک روایات باشیم. امروزه هرکدام از افراد شناسنامهای دارند که در آن نام پدر و مادر و تاریخ تولد او ثبت شده است. این کار باید نسبت به میراث گرانقدر حدیثی شیعه هم انجام شود. یعنی لازم است برای هر متن بلند یا کوتاه حدیثی یک شناسنامه داشته باشیم.
👈 متن سخنان: https://b2n.ir/w82319
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢کتب حدیثی شیعه نیاز به باببندی مجدد دارد
✔️استاد رضا مختاری:
🔹اکتفا به کار گذشتگان درست نیست و باید در تصحیح کتابهای حدیث و ادعیه و زیارات تلاش کنیم. هرچه ما بیشتر بر کتابهای حدیثی کار کنیم، اعتمادمان به این کتب بیشتر میشود. برخی گمان نکنند توجه و دقت بر روی کتب، سبب کم شدن اعتماد میشود.
🔸گاهی با کتب احادیثی سایر مذاهب میشود ابهامات حدیثی را رفع کرد. سعی قدماء و محدثان ما مشکور و ما وامدار زحمات آنها هستیم اما الان با توجه به امکانات علاوه بر تصحیح کتب حدیثی، باید احادیث را باب بندی مجدد کنیم.
🔹 صاحب وسائل یا علامه مجلسی ابزارها و نسخههای امروزی را نداشتند و بیشتر از این برایشان مقدور نبوده است. ولی ما میتوانیم سه نقل از حدیث را کنار هم بگذاریم و با این کار ابهامات برطرف میشود.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/w82319
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹ممکن است یک سخنرانی گوش کنید که در آن شواهد ناقصی ارائه شود و احادیث صحیح و معتبر را مانند نگینی در تلی از زباله معرفی کند. کسانی که نمیدانند چه بر تراث شیعه گذشته، وقتی با نوشتهها و سخنان برخی «خودی نماها» روبرو میشوند، آن را باور میکنند. ما در دوران «تراث سوزی» و «حدیث سوزی» مدرن قرار داریم.
🔸ائمه(ع) شش کار نظری درباره حفظ تراث شیعه در قالب تقیه انجام دادند. اولین کار این بود که بدون اینکه خود را درگیر کتابت حدیث کنند، میراث جد خود را نقل کردند. دومین کار، بارش حساب شده مطلب است. در کنار فصل بارش، کار سومی به نام رویش داریم. کار چهارم، پالایش احادیث است. کار پنجم «تقیه مداراتی» توسط اهل بیت (ع) و کار ششم جواب بر اساس مذهب و باور طرف مقابل است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w82319
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸تصاویری از دومین همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه»
✔️دومین همایش «واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه» به همت موسسه امامهادی (ع) در سالن همایشهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه برگزار شد. در این همایش علاوه بر سخنرانی اساتیدی چون ابوالقاسم علیدوست، رضا مختاری و سید محمدکاظم طباطبایی نژاد، از کتاب «زیارت عاشورا از آغاز تا امروز» رونمایی شد. همچنین تقریظ مرحوم آیتالله العظمی صافی گلپایگانی قرائت شد.
👈 مشاهده کنید: https://b2n.ir/m22945
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ارائه ۸۳ هزار جلسه تقریر دروس حوزوی در سایت مدرسه فقاهت
✔️مدیر پایگاه مدرسه فقاهت گفت: متن تقریر ۸۳ هزار و ۷۱۷ جلسه دروس سطوح عالی حوزههای علمیه در سایت مدرسه فقاهت به آدرس www.eshia.ir منتشر شده است.
این دروس شامل ۳۵۴ عنوان درسی، نزدیک به ۱۹۶ نفر از مراجع معظم تقلید، اساتید شاخص و برجستگان علمی حوزه در موضوعات خارج فقه و اصول، تفسیر، فقه معاصر و مستحدثه، کلام و فلسفه، نهج البلاغه، رجال است.
👈 جزئیات بیشتر: https://b2n.ir/d56763
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚القواعد الفقهیه و ضوابطها الخاصتان بفقه القضا و محاکمات الشرعیه
✔️«قواعد فقهی قضاوت» جدیدترین کتاب حجتالاسلام والمسلمین سید کاظم مصطفوی است که به زبان عربی تدوین یافته و از سوی انتشارات حوزههای علمیه منتشر شد.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/x16720
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رویکرد نصگرایی موجب میشود فهم غلطی از دین داشته باشیم
✔️حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی
🔹هرگاه امکان تحقق حداکثری دین در جامعه به وجود آمد، فقها دست از تقیه برمیداشتند و در موضوعات سیاسی اظهاراتی را عرضه میکردند؛ مثل شیخ مفید در زمان آلبویه و محقق کَرِکی در زمان صفوی. اما در برهه ۲۰۰ ساله مربوط به صفویان به دلیل غلبه رویکرد «ظاهرگرایی» و «اخباری» در آن زمان امکان تحقق حداکثری دین وجود نداشت. عمده موضوعات در آن زمان نه اجتهاد و نوآوری، بلکه تنها نقل روایات بوده است. کنار گذاشتن اجتهاد، کنار گذاشن «مرجع تقلید» را حاصل میآورد و نبود مرجع تقلید هم به معنی انتفای موضوع ولایت فقیه است. اخباریان و نصگراها با تعطیل کردن عقل و به تبع آن کنار گذاشتن قرآن تنها به روایات رجوع کردند و در همان محدوده ماندند.
🔸وقتی رویکرد اخباری توسط مرحوم وحید بهبهانی شکست میخورد و اجتهاد جای نصگرایی را میگیرد، شاهد آن هستیم که موضوع ولایت فقیه و حکومت دینی به شکل گسترده در بین علما مطرح میشود. به تعبیری باید گفت رویکرد نصگرا شیعیان را صرفاً در روایات محدود کرده و موجب میشود فهم غلطی از دین داشته باشیم که ما را برای رسیدن به اسلام حداکثری ناکام میگذارد.
🔹عدهای مثل مرحوم حکیمی باوجود اینکه با انقلاب همراه بود و از امامین آن دفاع میکرد به دلیل کنار گذاشتن منبع مهمی به نام عقل، عملا نمیتوانست به یک نظریه جامع برای پاسخدهی به نیازهای جامعه برسد.
👈بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/e12049
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📸 دیدار علمای اهلسنت عراق با آیتالله اشرفی شاهرودی
✔️جمعی از علمای اهلسنت عراق با آیتالله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی (از علمای حوزه علمیه خراسان و از شاگردان ممتاز امام خمینی و آیتالله خویی) دیدار و گفتگو کردند.
👈 مشاهده تصاویر در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/x34763
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢انتساب فتوای «عدم جواز اجبار همسر به حجاب» به آیتالله سیستانی، درست نیست/ اجماع فقها بر وجوب «الزام به حجاب» توسط حکومت
✔️استاد محمدتقی شهیدی:
🔹در وجوب پوشاندن غیر از صورت و کفین تردیدی نیست، بلکه اجبار بر آن توسط ولاه امر، مشروع و اجماع بر وجوب آن است. همانطور که در بحث نهی از منکر کتاب جواهر بهصورت عام مطرح شده، هر منکری در جامعه رخ دهد بر «ولی امر» واجب است که منع از منکر کند، حتی مشهور هم قائلند که بر مکلفین هم واجب است، حتی اگر به حد ضرب برسد. اما اگر به حد جرح یا قتل برسد در مواردی بحث مصالح و مفاسد ولایتش با ولی امر است. بلکه ادعای اجماع شده است اگر به حد ضرب هم برسد بر مؤمنین نیز واجب است که منع از منکر کنند، مگر مفسده مهمی بر آن مترتب شود. مرحوم آیتالله خویی بیان میفرماید دلیلی بر وجوب منع عملی از منکر توسط افراد عادی نداریم، است نهی از منکر است و منع عملی از منکر واجب نیست.
🔸اینکه شایع شده طبق نظر آیتالله سیستانی مرد نمیتواند همسرش را به حجاب اجبار کند، درست نیست. اگر این مساله به حد جرح برسد است امرش به ید ولیامر است و شوهر حق ندارد برای منع از حجاب، مرتکب جرح شود. لکن منع عملی از منکر که اکراه عرفی بر حجاب است ولو با تضییع بر زن ولو بر اینکه درب را ببندد و نگذارد بیرون برود، قطعاً جایز است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/k14553
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌙گزارش استهلال ماه محرم الحرام ۱۴۴۴ ه . ق
✔️الف- مشخصات نجومی هلال در شامگاه جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ (۲۹ ذی الحجه ۱۴۴۳)
زمان مقارنه ماه و خورشید: ساعت ۲۲ و ۲۶ دقیقه روز پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱
زمان غروب خورشید: ساعت ۲۰:۱۱
زمان غروب ماه: ساعت ۲۱:۰۱
ارتفاع ماه: ۸.۳ درجه
مدت مکث ماه بعد از غروب خورشید: ۵۰ دقیقه
سن ماه: ۲۱ ساعت و ۴۷ دقیقه
فاصله زاویه ای ماه و خورشید: ۱۰.۴ درجه
✔️ب ـ پیشبینی تقاویم و نظر کارشناسان رؤیت هلال
تقویم رسمی کشور مستخرج مرکز تقویم وابسته به مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و کارشناسان رؤیت هـلال، پیشبـینی کردهاند هـلال ماه محرم در غـروب روزجمعه در کشور قابل رؤیت است. بنابراین ماه ذی الحجه ۲۹ روزه بوده و غرّة ماه محرم الحرام ۱۴۴۴ روز شنبه ۸ مرداد ماه خواهد بود.
✔️ج ـ گزارشهای رسیده
در همین راستا ستادهای استهلال و گروههای رصدی در سراسرکشور به همراه تجهیزات رصدی درغروب روز جمعه اقدام به استهلال نمودند که نتیجه آن به قرار ذیل است.
۱. مناطقی که هوا صاف بود و هلال رؤیت شد:
استان خراسان شمالی: ۲ نفر در ۲۵ کیلومتری جاده بجنورد هلال را با چشم عادی رویت کردند.
استان خراسان رضوی: سبزوار با چشم مسلح
استان ایلام: ایوانغرب با چشم مسلح
کشور عراق: نجف اشرف با چشم مسلح
استان اصفهان: فقط ثبت تصویر هلال با تلسکوپ در ساعت ۱۷:۱۴
استان زنجان: دانشگاه علوم پایه
۲. مناطقی که هوا غالباً ابری و یا غبارآلود بود و هلال رؤیت نشد:
استان خراسان رضوی: مشهد، گروه طلاب، قوچان، نیشابور، گناباد، تربت حیدریه، درگز، طرقبه، گلبهار، بردسکن، خواف، باخزر، تایباد
استان مرکزی: اراک، تفرش، خمین، کمیجان، ساوه، محلات
استان خراسان جنوبی: بیرجند، خضری، بشرویه، سرایان
استان خوزستان: خرمشهر، اهواز، دزفول
استان سیستان و بلوچستان: زابل، نیک شهر
استان ایلام: ایلام، مهران، آبادانان، دهلران
استان سمنان: سمنان، دامغان
استان آذربایجان شرقی: صوفیان
استان فارس: شیراز، لامرد
استان گلستان: گرگان
استان تهران: تهران پرند
استان چهارمحال بختیاری: بروجن
استان یزد:یزد، میبد، اردکان
استان قم: قم، پردیسان
استان هرمزگان: بندرلنگه
استان اردبیل: اردبیل
منبع: ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری
🔻گفتنی است، دفتر آیتالله سیستانی یک شنبه را در عراق، روز اول ماه محرم الحرام اعلام نموده است.
بسم الله الرحمن الرحيم. لم تثبت رؤية الهلال بالعين المجردة في الليلة الماضية في منطقتنا بالرغم من سعة الفحص والتحري، ولذلك فإن يوم غدٍ الأحد هو أول أيام شهر المحرم الحرام عام 1444 للهجرة النبوية الشريفة. مكتب السيد السيستاني(دام ظله) ـ النجف الأشرف
👈 پیش بینی رویت هلال در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/w82664
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️تسلیت رهبر انقلاب به مصیبت دیدگان سیلهای اخیر/ مسئولان تدابیر لازم را برای ترمیم آسیبهای سیل بکار ببندند
✔️در پی حادثه خسارتبار سیل در بسیاری از نقاط کشور، رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیتالله خامنهای در پیامی ضمن تسلیت به مصیبتدیدگان، از حضور سریع مسئولان و تلاش گروههای امدادی برای کمک به سیلزدگان تشکر کردند و ادامه این اقدامات و تلاشها را خواستار شدند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
حادثهی مهیب و خسارتبار سیل در بسیاری از نقاط کشور، جمعی از مردم عزیزمان را دچار آسیبهای جانی و مالی و عاطفی کرده است. اینجانب با ابراز همدردی عمیق با همهی آن عزیزان به مصیبتدیدگان این حادثه تسلیت عرض میکنم و از مسئولان محترم کشور تدابیر لازم را برای ترمیم آسیبها مطالبه مینمایم. لازم میدانم از حضور سریع مسئولان در مناطق سیلزده و نیز از تلاش گروههای امدادی مردمی یا موظف برای کمک به سیلزدگان تشکر کنم. ادامهی این اقدامات خداپسند و تلاش مستمر برای کاهش آثار این حوادث دردناک وظیفهی همه ی ما است. توفیقات همگان را از خداوند متعال مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۸ مرداد ۱۴۰۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢هفت توصیه مهم و محرمی آیتالله مکارم شیرازی
✔️ به مداحان محترم و مخلص نیز توصیه میکنم ضمن بیان حماسهها و رشادتهای سالار شهیدان و دیگر شهدای مظلوم کربلا و توسل به امام زمان عجّل الله تعالی فرجه الشریف، بر آگاهی مردم بیفزایند و از اشعار موهن یا غلوّآمیز و یا سبکهای نامناسب بپرهیزند و جلوی انحرافات احتمالی را بگیرند.
✔️عزاداران محترم و عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام شایسته است از کارهایی که موجب وهن مذهب میگردد، جداً خودداری نمایند تا بهانه به دست مغرضان و دشمنان اهل بیت علیهم السلام ندهند.
✔️متولیان هیئات مذهبی ضمن پرهیز از اسراف با برگزاری ساده مجالس و مراسم پرخیر و برکت عزای حسینی، خلوص نیّت را بر هر چیز ترجیح دهند، اوقات نماز را محترم بشمارند تا مشمول تفضّلات الهی و عنایات خاصهی آن حضرت گردند.
✔️اگرچه نابسامانیهای اقتصادی و گرانیهای افسارگسیخته به شدت مردم را رنج میدهد و همانطور که مکرراً متذکر شدهایم، لازم است متولیان امر نسبت به بهبود اوضاع معیشت مردم و مهار گرانی و تورم تلاش مضاعف کنند، ولی این مسائل نباید شور عزاداریهای حسینی را تحت الشعاع قرار داده، از حرارت آن بکاهد.
👈 ادامه مطلب:https://b2n.ir/a96008
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببنید: توصیههای آیتالله وحید خراسانی به مبلغین
برنامه این است: آيَةٌ مُحْكَمَةٌ، فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ، سُنَّةٌ قَائِمَة
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار مجموعهای چهارجلدی در شناخت دانشگاه الازهر مصر
✔️دانشگاه الازهر یکی از مهمترین مراکز علمی جهان اسلام شمرده میشود و بدون اغراق میتوان آن را دروازه گفت و گوی میان شیعه و سنی شمرد. این دانشگاه علیرغم افت و خیزهایی که در طول تاریخ خود داشته است، همچنان جایگاه راهبری و پیشاهنگی خود را نسبت به سایر مراکز علمی جهان اسلام حفظ کرده و آرا و نظرات آن همچنان در جهان سنی از مقبولیت مناسبی برخوردار است.
آنچه قابل توجه است این واقعیت است که هر چند در دهههای گذشته مراکز علمی مهمی همانند جامعه مدینه، جامعه ام القری، دانشگاه بینالمللی اسلامی با سرمایههای کلانی در جهان اسلام تأسیس شدهاند، اما هیچکدام نتوانسته است بر الازهر مصر پیشی گیرند و آوازهای بالاتر از آن در جهان اسلام به خود اختصاص دهند.»
📖مجموعه الأزهر شناسی نوشته سید مهدی علیزاده موسوی در چهار مجلد از سوی مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل منتشر شد. عناوین مجلدات این مجموعه از این قرار است: ۱- منبع شناسی الأزهر ۲- الأزهر و الشیعه ۳- الأزهر و التقریب المذاهب ۴- تاریخ الأزهر.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/y39035
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«رساله تقیّه» یکی از تصنیفهای امام خمینی در موضوع قواعد فقهیه
✍️حجتالاسلام والمسلمین محمدکاظم تقوی
یکی از ویژگیهای مدرسه فقهی امام خمینی، اهتمام به «قواعد فقهیه» میباشد. گرچه قواعد فقهیه در یکی دو قرن اخیر مورد اقبال و اهتمام فقها قرار گرفته و آثاری در قامت مجموعه قواعد فقهیه و یا تک نگاریهایی از بعضی از قواعد فقهیه، در ساحت فقاهت شیعی به عرصه آمده، ولی تأثیرگذاری و کارآمدی آنها در فرآیند اجتهاد و استنباط احکام از ادله مربوطه، چشمگیر و قابل توجه است.
حضرت امام در میراث علمی برجای گذاشته خود، در بخش فقه و اصول، نشان داده که به قواعد فقهیه نگاه خاصی داشته و آن را دارای اهمیت و اثرگذاری میدانسته است. تک نگاشته ایشان درباره «قاعده لاضرر» که با نام «بدائع الدرر فی قاعده نفی الضرر» منتشر شده و نیز پرداختن تفصیلی به چهار قاعده در بخش پایانی کتاب «الاستحصاب» آشنای با شخصیت و اندیشه فقهی ایشان را به این نکته واقف میسازد که این فقیه اصولی که فقهی قرآن محور داشت، به «قواعد فقهیه» نیز اهتمام و اعتنای ویژهای داشته است.
یکی از تصنیفها و نگاشتههای امام خمینی در موضوع «قواعد فقهیه» «رساله تقیّه» میباشد که ایشان در آن این موضوع را در قامت یک قاعده مورد بحث و بررسی قرار داده است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/t01229
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢عزاداری محرم و فقه هیأت مذهبی
✍️سید محمد طباطبائی
✂️آیا میتوان در نحوه برگزاری هیأت، فرهنگسازی جدیدی کرد که سابقهای در نصوص ندارد؟ برای مثال، هر روز با روشهای عزاداری متفاوت و آداب و هنرهایی (ادبیات و موسیقی) مواجه هستیم که پیش از این نبود.
اگر بخواهیم با ادبیات فقه فرهنگی پاسخ دهیم، باید هویت فرهنگی مطلوب در هیأت را ملاک قرار دهیم. یعنی نباید آن هویت تهدید شود و نباید آن را صرفا حکمت و هدف حکم بدانیم.
با این ضابطه، میتوان بیان حضرت آیتالله خامنهای که «مداحی، موسیقی پاپ نیست» را بهتر فهمید. به نظرم ایشان در این عبارت فقط قصد ایراد توصیه نداشته و به ضابطهای فقهی نظر داشته است. با همین پاسخ مختصر تحریم بسیاری از ابداعات مداحان که صرفا با توجیه احساسی انجام میشود مشخص میشود.
گاه در این ابداعات، مؤلفههای فراغتگزینی غربی همچون لذت، تخیل، آزادی و فانتزی بودن را تداعی میکند و از آن حد مطلوب شرع خارج مینماید. به ویژه آنجا که در یکی از هیأت در پاسخ به منتقدان خود میگفتند:(دیوانگی ما به کسی ربط ندارد!) این هویت فرهنگی تناسبی با مطلوب شرع ندارد.
👈 متن یادداشت: https://b2n.ir/h33231
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢الزام قانونی حجاب
✍️نصیراله حسنلو
جامعه ایرانی در نسبت با قانون، جامعهای چند پاره است: گروهی ولو اندک شیفته مظاهر زندگی غیرانسانی غربند که جهانشان با کسب درآمد و پول، لذت و شهوت نظم پیدا میکند. اینان نه برای شریعت و احکام شرعی جایگاهی قائلند و نه برای قانون بما هو قانون. الزام شرعی و الزام قانونی حجاب در جامعه ایرانی برای این گروه تقریبا بیفایده است و اطاعت پذیری اینان از شرع و قانون تقریباً صفر است.
گروهی عرف محور هستند. برای این گروه نیز احکام شرعی و قانون بما هو قانون جایگاهی ندارد، ولی چون نظم جاری زیست ایرانی را پذیرفتهاند، بر اساس عرف غالب جامعه ایران زندگی میکنند. این گروه هرچند به الزام شرعی و الزام قانونی حجاب فی نفسه دلبستگی ندارند، ولی به منظور قوام و دوام یافتن زندگی اجتماعی خویش به فرهنگ عمومی جامعه احترام قائل میشوند و به رعایت قانون حجاب تن میدهند.
گروهی نیز، دلبستگی به نظم مبتنی بر شریعت دارند و به دلیل ترس تاریخی از قانون، همواره مرز بین الزام شرعی و الزام قانونی را حفظ میکنند تا جایی که در مرکزیت قانون گرایی ایشان، فقه و شریعت اسلامی قرار دارد.
👈 متن کامل یادداشت: https://b2n.ir/h96006
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
4_806708773606392238.apk
23.73M
📲 دانلود نرمافزار اندروید «کتابخانه عاشورا پژوهی»
▪️محتوا:
▫️اربعین_زیارت عاشورا
▫️پاسخ به شبهات
▫️تاریخ، مقاتل و منابر حسینی
▫️خاندان، اصحاب و یاران حسینی
▫️زندگینامه امام حسین(ع)
▫️سخنان امام حسین(ع)
▫️کرامات امام حسین(ع)
▫️نهضت امام حسین (ع)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢رعایت حق الناس در عزاداری
🔹 سؤال: آیا به راه انداختن دسته های عزاداری در معابر عمومی که گاهی اوقات باعث اذیت و بسته شدن مسیر عابران و وسائل نقلیه می شود، اشکال دارد؟
🔸 جواب: به راه انداختن دسته های عزاداری برای سیدالشهداء و اصحاب ایشان (علیهمالسلام) و شرکت در امثال این مراسم، امری بسیار پسندیده و مطلوب است و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند، ولی باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران می شود و یا فی نفسه از نظر شرعی حرام است، پرهیز گردد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📻 جایگاه امر به معروف و نهی از منكر در تنظیم رفتار اجتماعی مسلمین
✔️برنامه «فقه پویا» از یكشنبه نهم مرداد ۱۴۰۱ با موضوع جایگاه امر به معروف و نهی از منكر در تنظیم رفتار اجتماعی مسلمین به روی آنتن می رود.
👥این برنامه با كارشناسی دكتر محمود حكمت نیا و حجتالاسلام دكتر فرجالله هدایت نیا ضمن بیان اهمیت امر به معروف و نهی از منكر، جایگاه دستگاه معرفتی ناظر به رفتار انسانها (معرفت به حق، ارزش ها و هدف ها) را بازگو میكند.
🔖همچنین ادب امر به معروف و نهی از منكر و آداب و اخلاق آن، تفاوت قائل شدن بین فعل منكر و فاعل منكر، ارتباط امر به معروف و نهی از منكر با قدرت بر اساس آیه ۴۱ سوره حج، ارتباط امر به معروف و نهی از منكر با رفتار اجتماعی ما ... از جمله موضوعاتی است كه به آن پرداخته میشود.
🎛 برنامه «فقه پویا» یك شنبه تا سه شنبه هر هفته ساعت ۱۴:۵۰ به تهیه كنندگی محمدجواد طوسی و مجری كارشناسی محسن مومنی از رادیو معارف موج اف ام ردیف ۹۶ پخش میشود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان جذب پژوهشگر در مدرسه مطالعات فقه نظام
✔️مدرسه مطالعات فقه نظام در نظر دارد در راستای انجام پژوهشهای فقهی و تقریر دروس مرتبط با فقههای معاصر، اقدام به جذب پژوهشگر نماید.
🔹شرایط: اتمام حداقل سطح 2/ سکونت در قم/ حداکثر سن 35 سال
🔸اولویتها: تأهل/ داشتن سوابق فقهی و پژوهشی مرتبط
🔹مزایا: شرایط مالی مناسب و متناسب با توان و سطح کار پژوشگر/ رزومه و سابقه پژوهش
🖇 لینک ثبتنام: https://b2n.ir/s19470
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺دکتر داوود زرینپور از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات بهعنوان «رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور «مصر» انتخاب شد.
وی رئیس دانشگاه مذاهب زاهدان اسلامی واحد زاهدان، استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان، حافظ قرآن، نویسنده و مترجم است. این سمت، برای نخستین بار به نخبگان اهل سنّت واگذار شده و در نوع خود، بیسابقه است.
این انتخاب پیامهای راهگشا و خلاقانهای را برای تعامل بهتر با دولت مصر و الازهر در پی خواهد داشت. با توجه به بیاعتمادی دولت سکولار مصر به تمام نسخههای اسلام سیاسی، استفاده از پتانسیل مغفول و گسترده اسلام سنتی در حوزه علمیه برای بهبود مناسبات حوزه علمیه قم با الازهرالشریف راهکاری پایدار برای همگرایی دو قطب مهم علمی و فرهنگی جهان اسلام خواهد بود.
👈در مورد روابط حوزه علمیه قم با الازهر بخوانید: https://b2n.ir/t78240
🆔 https://eitaa.com/ijtihad