📗دومین شماره دوفصلنامه «مطالعات فقه سیاست» منتشر شد
🔻در این شماره میخوانیم:
1. ماهیت فقه سیاسی از منظر آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی/ سید جواد حسینی خواه
2. مبانی فقهی بازداشت متهم در اعلامیه حقوق بشر اسلامی و مثایسه آن با اعلامیه جهانی حقوق بشر/ سید محمدهادی مقدسی
3. کارآمدی نظام جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سنجههای اولویتی فقه سیاسی در مقام تزاحم/ محمدعلی رنجبر
4. ولایت فقیه در اندیشه فقهی-سیاسی شهیدین/ احمد رهدار و سجاد جنابادی
5. چالش های فقهی حضور زنان اصلح در مناصب حکومتی/ حامد میرزاخان و محمد باقری شاهرودی
6. مبانی تشکیل دولت اسلامی از منظر شهید بهشتی/ صابر کماسی و سید احسان رفیعی علوی
🌐 سایت مجله: http://mfs.markazfeqhi.com
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
📚چاپ دوم کتاب «زبان فقه و حقوق» اثر حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی به همت مؤسسه بوستان کتاب در ۲۰۴ صفحه منتشر شد.
🔻فقه و حقوق اگر چه دانشی هنجاری و مربوط به هدایت و تنظیم رفتارها و مناسبات انسانی است، مانند هر قلمروی دانشی دیگر، موضوع تأملات فلسفی نیز قرار می گیرد.
پرسشهای برآمده از این قسم تأملات فلسفی، با اسلوب و روش منابع معرفتی مرسوم در پاسخگویی به مسائل فقهی و حقوقی میسر نیست و فلسفیدن و به کار گیری روشهای تحلیلی و تقلی خاص خود را طلب میکند. به همین سبب در کنار دانش فقه و حقوق، نیازمند شکل گیری و فربهی و شکوفایی دانش فلسفه حقوق و فلسفه نیز هستیم.
یکی از محورهای مهم در مباحث فلسفه فقه و حقوق، تأملات فلسفی درباره زبان فقه و حقوق است. کتاب حاضر در خصوص این محور متمرکز شده است؛ از این رو اثری در زمینه فلسفه فقه و حقوق است که به زبان فقه و حقوق می پردازد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
💢نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند/ این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!
✔️ آیتالله جوادی آملی در دیدار حجتالاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی، دبیر سیاست گذاری همایش بین المللی یکصدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم:
🔹تاریخ حوزه را میتوان به سه بخش تقسیم کرد، دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و لباس روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و امام راحل بود و با اینکه آن زمان ضعیف ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیتهای و بزرگان زیادی از آن برخاستند.
🔸دوره دوم دوره زعامت آیتالله بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند.
🔹دوره سوم حوزه، زمان انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین قانون اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید نهال فروشی کند، طلاب خوش استعداد که میتوانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
19.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 اختیار در برنامه جدید آموزشی بیش از گذشته است
✔️مرکز مدیریت حوزههای علمیه در مجموعه کلیپهای تبیین برنامه جدید آموزشی حوزههای علمیه، پاسخی حرفهای و دقیق به سوالات حوزویان عزیز میدهد. در این کلیپها به زوایای جذابی از برنامه جدید آموزشی پی میبرید که تا کنون کمتر بیان شده بود. موضوعاتی که نشان میدهد ۴ سال کار علمی و برنامهریزی، چه سنتهای اصیلی را به حوزه باز میگرداند و در کنار آن سبب ارتقای علمی حوزویان نیز خواهد شد.
‼️در ۶ دقیقه آنچه را نمیدانستید ببینید
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
💢تحول و خیرخواهی در متون درسی حوزه و یک سوال!
✍️حجتالاسلام محسن قنبریان
قطعا در تعویض متون درسی حوزه، انگیزه تحول و خیرخواهی بوده است. نگاه به نیازهای فقهی معاصر در انتخاب متون به چشم میخورد.
انتخاب متن درسی از اساتید مبرز و انقلابیای چون آیتالله سید کاظم حائری (از اصلی ترین شاگردان شهید صدر) نیز جای سپاسگزاری دارد.
اما برایم سؤال شد کتاب ارزشمند "فقه العقود" ایشان که حاوی مباحث پیشرو و مترقیای برای اقتصاد اسلامی و عدالت اجتماعی بود (مثل حق الابتکار و...) چرا جای "اساس الحکومة الاسلامیة" و "ولایة الامر فی عصر الغیبة" قرار داده نشد؟!
اگر منظور پشتیبانی فقیهانه از مبانی انقلاب اسلامی است، فقه العقود به مبانی امام خمینی در مباحث مالکیت و عدالت نزدیک تر و دو کتاب انتخاب شده از ایشان، از آخرین نظرات امام خمینی و مبانی جمهوری اسلامی دورتر است! (گرچه با نظر اغلب فقهای جامعه مدرسین و شورای عالی همخوان است)
در این دو کتاب چیزی از مردمسالاری دینی و جمهوری اسلامی و نقش مردم پیدا نمیشود، در حالیکه امام در آخرین نظرات خویش رأی اکثریت در تشکیل حکومت توسط فقیه جامع الشرایط را شرط میدانست.
البته اعتراف میکنم متن قیّم و اجتهادیای در این تراز هم برای مردمسالاری دینی و جمع جمهوریت و ولایت سراغ ندارم!
اگر منظور صرفاً آموزش اجتهاد است همان رد ولایت فقیه مکاسب هم کارا بود! (گرچه نظر شیخ اعظم با کتاب القضاء نهایی میشود).
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
💢کارویژههای آیتالله خامنهای در توسعه گفتمان فقه حکومتی
✔️مدیر گروه فقه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، نقش رهبر انقلاب در توسعه گفتمان فقه حکومتی را به چهار کارویژه تقسیم کرد و گفت: آیتالله خامنهای در قالب چهار کارویژه اساسی به توسعه گفتمان فقه حکومتی پرداخته است:
۱. «راهبری گفتمان فقه حکومتی» در حوزههای علمیه و خصوصاً در میان طلاب و اساتید انقلابی و دغدغهمند
۲. «موجه سازی گفتمان فقه حکومتی» از طریق تبیین تبار و تراث مکتوب و شخصیتی در این زمینه
۳. پشتیبانی از گفتمان فقه حکومتی
۴. استنباط و فقاهت در حوزه فقه حکومتی
👈گزارش نشست کرسی «رویکرد حکومتی به فقه از دیدگاه امام خامنهای»: https://b2n.ir/b20057
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
💢پیشنهاد تأسیس «سازمان برنامهریزی و نظارت راهبردی نهاد ولایت»
✔️حجتالاسلام والمسلمین سید غلامرضا موسوی:
🔹اگر نظام ولایی بخواهد کارآمدی لازم را داشته باشد، نیازمند نظارت و ارزیابی سیستمی است. باید تمامی فرامین رهبری در قالب اسناد ابلاغ شود و با نگرش سیستمی پیگیری شده و رها نشوند. بهعنوان مثال در بحث تحول حوزه، فرمایشات و اوامر رهبری بیبدیل است، اما متأسفانه پیگیری نشده و اهتمامی نیز به آن وجود ندارد. این عدم پیگیریها ناشی از عدم وجود نظارت و ارزیابی نهادی و سیستمی است. با استفاده از نهاد نظارت و ارزیابی سیستمی است که کارآمدی نظام ولایی بالا میرود.
🔸نهاد رهبری باید از نظر کمی و کیفی بر برنامهها نظارت داشته باشد. عدم نگرش سیستمی بر عملکرد دولتها منجر به این میشود که خیلی از بحثها و برنامهها محقق نشود و یا بهدرستی محقق نشود.
🔹به نظر من باید در ذیل نهاد رهبری، سازمان و تشکیلاتی با عنوان «سازمان برنامهریزی، نظارت و ارزیابی راهبردی نهاد ولایت» تشکیل شود. این تشکیلات باید بهصورت سیستمی به کار برنامهریزی، نظارت و ارزیابی در سطح رهبری بپردازد.
👈 وظایف نهاد پیشنهادی: https://b2n.ir/j20407
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
💢 سه رویکرد فقهی در تبیین «دولت اسلامی»
✍️حجتالاسلام یحیی عبداللهی
1. رویکرد «فقه موضوعات»، هسته مرکزی دین را دستورات و فرامین الهی میداند که فقه، آنها را در قالب احکام شرعی استنباط کرده و به مکلفین ارائه میکند. طبق این نگرش، هریک از افعال مکلفین، بهصورت یک عنوان کلی، موضوع برای یکی از احکام تکلیفی قرار میگیرد و تکلیف او را مشخص میکند. براین اساس، رویکرد «فقه موضوعات» در مواجهه با مقوله «دولت اسلامی»، بر عمل به احکام شرعی تأکید میورزد.
2. رویکرد «فقه نظامات»، تحقق «دولت اسلامی» در صحنه مناسبات پیچیده اجتماعی، نیازمند طراحی و اجرای نظامات اسلامی است که بتواند عمل و روابط اجتماعی را مطابق با آموزههای دینی تنظیم کند.
3. رویکرد «فقه سرپرستی» حقیقت دین را اساساً از جنس گزاره و آموزههای معرفتی نمیداند بلکه معتقد است جریان «هدایت و ولایت خدای متعال»، باطن دین را شکل داده و «شریعت»، نازله ولایت و مناسک تولی به آن است.
👈 مطالعه نمایید: https://b2n.ir/n78313
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
💢فتحی: مطلب قابل توجهی درباره تامین اجتماعی در فقه وجود ندارد/ شاهنوش: نتیجهگیری مؤلف ماحصل یک مکتب فقهی خاص است
✔️نشست نقد و بررسی کتاب «فقه شیعه و تأمین اجتماعی» با حضور علیاشرف فتحی، نویسنده کتاب و حجتالاسلام شاهنوش برگزار شد. فتحی مدعی است مطلب قابل توجهی درباره تامین اجتماعی در فقه وجود ندارد و اختلافات فقها در تجمیع وجوهات بسیار زیاد است ولی شاهنوش معتقد است که نگاه نویسنده از منظر مکتب فقهی آیتالله خویی سبب چنین نتیجهگیری شده است.
👈 بخوانید: گزارش نشست نقد کتاب «فقه شیعه و تأمین اجتماعی»: https://b2n.ir/b41626
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
📚انتشار کتاب ۳ جلدی «دروس تمهیدیه فیالفقه الاستدلالی علی المذهب الجعفری»
✔️مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران کتاب ۳ جلدی «دروس تمهیدیه فیالفقه الاستدلالی علی المذهب الجعفری» نوشته شیخ باقر ایروانی را منتشر و روانه بازار کرد.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/y19060
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱
📗«وسیله النجاه مع تعالیق الامام الخمینی»، اولین نوشته فقه فتوائی امام
✔️ امام خمینی که بیش از ۲ دهه در حوزه علمیه قم بهعنوان فیلسوف و عارف بزرگ و مدرس فلسفه و عرفان شناخته میشد از اواسط دهه ۲۰ به بعد بیشتر تألیف و تدریس دروس اجتهادی فقه و اصول را وجهه همت خود قرار داد و در این میان تعلیق بر کتاب وسیله النجاه آیتالله سید ابوالحسن اصفهانی اولین نوشته فقه فتوائی ایشان بوده است. تعلیقههای حضرت امام بر این کتاب معروف فقهی در تاریخ دوازدهم شهریور ۱۳۳۲ به اتمام رسیده است.
👈 معرفی اثر: https://b2n.ir/s93871
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
۲۹ شهریور ۱۴۰۱