eitaa logo
اجتهاد
7هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
658 ویدیو
285 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اعتبارسنجی منابع روایی و حدیثی اهل سنت ✔️حجت‌الاسلام حسن ضیاءتوحیدی بیان کرد: هنگامی که با اهل سنت و یا وهابیت مواجه می‌شویم و یا در آثار مکتوب برای اثبات مطلبی از باب جدل به روایات اهل سنت استدلال می‌کنیم باید منابع مورد استناد را مورد بررسی قرار دهیم که چقدر در نزد آنان مورد قبول می‌باشد. 👈 برای شناخت منابع اهل سنت باید به تاثیرگذاری مذهب در منابع به این تقسیم‌بندی توجه کنیم: http://ijtihadnet.ir/?p=68520 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 مسائل نوپدید در حج و عمره متأثر از توسعه ✔️هرساله جمعیتی میلیونی از سراسر عالم برای انجام حج به سرزمین نزول وحی می‌آیند و با یکی از مشکلات بزرگ ادای مناسک حج، یعنی ازدحام جمعیت، مواجه می‌شوند. این مشکل موجب شده مکه و مشاعر حج توسعه‌ِ یافته و ازاین‌رو فقیهان با سؤالاتی متأثر از توسعه مزبور مواجه شوند. کتاب حاضر که اثر حجت‌الاسلام مهدی ساجدی، حکم فقهی مسائل نوپدید متأثر از توسعه در مکه مکرمه، مسجدالحرام و مشاعر حج شناسایی و تبیین کرده است. نویسنده کوشیده با تحلیل ادله روایی و تاریخی، موضوع‌شناسی صورت گرفته و احکام مسائل نوپدید متأثر از توسعه در اماکن فوق و ملاک ترتب احکام، روشن نماید. 👈 معرفی تفصیلی: http://ijtihadnet.ir/?p=68523 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📻 پرونده شنیداری «مدار اعتراض» ✔️پخش شده از شبکه قرآن و معارف/ آبانماه ۱۴٠۱ 🎙دکتر علی‌ اکبری معلم (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📌موضوع: جامعه پذیری سیاسی و اعتراض 🎧 بشنوید:http://dte.bz/madare_eteraz01 🎙حجت‌الاسلام دکتر احمد اولیائی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📌موضوع: اعتراض بر مدار ادراک عدالت 🎧بشنوید: http://dte.bz/madare_eteraz02 🎙حجت‌الاسلام دکتر حسینی رامندی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📌موضوع: اعتراض در آموزه‌های قرآن 🎧بشنوید: http://dte.bz/madare_eteraz03 🎙دکتر رسول نوروزی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📌موضوع: اعتراض مدنی؛ نظم منطقه‌ای 🎧بشنوید: http://dte.bz/madare_eteraz04 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین رضا اسلامی (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📌موضوع: نقدپذیری در حاکمیت دینی 🎧بشنوید: http://dte.bz/madare_eteraz05 🎙دکتر علیرضا زهیری (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📌موضوع: اعتراض و جنبش‌های اجتماعی جدید 🎧بشنوید: http://dte.bz/madare_eteraz06 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین احمد رهدار (عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم) 📌موضوع: تفسیر الهیاتی از بحران‌های اجتماعی 🎧بشنوید: http://dte.bz/madare_eteraz07 🎙دکتر احمد شاکر نژاد (عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📌ارتباط اعتراض با نهاد ستیزی معنوی 🎧بشنوید: http://dte.bz/madare_eteraz08 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_1035526724.pdf
115K
📚دانلود خلاصه نموداری «الفائق فی الاصول» 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مفهوم‌شناسی پدیده سلبریتی‌‌ها، گام نخست در موضوع‌شناسی فقهی آن ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی، مدرس خارج فقه واصول حوزه علمیه قم و مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در نوشتاری به «مفهوم شناسی پدیده سلبریتی‌‌ها» پرداخته است که گامی نخست در موضوع شناسی فقهی آن به شمار می‌رود. 👈 در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68556 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دوگانه‌سازی غلط «مبارزه با استبداد یا استعمار» در شأن نائینی نیست/ فیرحی اندیشه میرزای نائینی را تحریف کرد ✔️حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی: 🔹متاسفانه تلقی غلطی در بین برخی روشنفکران وجود دارد یعنی یک دوگانه‎ غلطی درست می‌کنند و آن دوگانه مبارزه با استبداد یا استعمار است. مبارزه با استبداد متوجه درون و مبارزه با استعمار هم متوجه مبارزه با دشمن بیرونی است و بعد می‌گویند ما باید بین این دو یکی را انتخاب کنیم در حالی که این دوگانه غلط است و در قانون اساسی هم وجود دارد و در این دوگانه غلط، میرزای نائینی را جزء رهبران مبارزه با استبداد قرار می‌دهند و نه استمعار و به نحو غلطی هم اندیشه وی را تحلیل می‌کنند. 🔸از منظر مرحوم فیرحی، اگر میرزای نائینی به سمت قانون اساسی و مجلس رفته است، به این دلیل است که برای فقیه، سِمَت ولایت عامه قائل نیست. این شرح خیلی عجیب است، زیرا تعارض بین دو تقریر از میرزا را به مخالفت میرزا تلقی کرده است. لذا از نظر بنده، جناب فیرحی اندیشه میرزای نائینی را تحریف کرده است و گفته میرزای نائینی چون تمایل به ولایت فقیه ندارد قانون اساسی را مطرح می‌کند. 🔹تلقی آقای خویی به عنوان شاگرد ایشان این است که میرزای نائینی تردیدی در ولایت عامه فقها در عصر غیبت نداشته و آن را کاملا پذیرفته است و مصداق مشکوکی هم که در یکی از تقریرهای دوگانه از او وجود دارد مخل اصل مطلب نیست.... آقای ورعی هم که دیدگاه مرحوم فیرحی را دارد در جلسه‌‌ نقد، وقتی با این نوع اشکالات مواجه شد گفت که من احساسم این است ... 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68513 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نقدی گذرا بر وداد قاضی و مقالۀ او دربارۀ عهدنامه مالک اشتر ✍️محمد عافی خراسانی خانم وَداد القاضي (زادۀ 1943م) از پژوهشگران معاصر لبنانی-آمریکایی است که به طور تخصصی در رشتۀ ادبیات عربی تحصیل نموده و نگاشته‌های مطرحی را به رشتۀ تحریر درآورده است؛ از جمله: تصحیح‌ انتقادی برخی از آثار ابوحیان توحیدی و قاضی نعمان، و نیز پژوهش‌هایی دربارۀ تاریخ و ادبیات کیسانیه و... . در میان مقاله‌‌های وی باید از مقاله‌ای شایان‌توجه با عنوانِ “An Early Fāṭimid Political Document” یاد نمود. وی در بخش نخستِ این مقاله، ادعا می‌کند که انتساب عهدنامۀ مالک اشتر (نامۀ 53 نهج البلاغه به تحقیق صبحی صالح) به امام علی (ع) نادرست بوده و سپس، بیان می‌کند که نگارش این نامه در واقع، به دست افلح بن هارون مَلّوسی که یکی از منشیانِ عبدالله/عبیدالله مهدی (نخستین خلیفۀ فاطمیان، د. 322ق) بوده، نگاشته شده است. وداد قاضی در آغاز مقالۀ خویش موشکافانه به مقایسۀ دو تحریر از این عهدنامه، یعنی تحریر نهج البلاغه و دیگری، تحریر موجود در دعائمِ قاضی نعمان که این عهدنامه در آن به طور مردّد، به امام علی (ع) یا پیامبر (ص) نسبت داده شده، می‌پردازد و برای ادعای خود، دلایلی ذکر می‌کند و نتیجه می‌گیرد که این عهدنامه به گونه‌ای که در نهج البلاغه آمده، در واقع، تحریر پیشرفته‌تری از همانی است که در دعائمِ قاضی نعمان دیده می‌شود. بلکه در برخی عبارت‌هایش حتی این احتمال را می‌دهد که .... 👈 متن کامل یادداشت را در «شبکه اجتهاد» مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=68564 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از مردم اصفهان 💠مسئله‌ی نگاه کلان به چالش ایران اسلامی و مستکبرین 🔻 مشکل استکبار با جمهوری اسلامی این است 🔻 ⭕️ اگر جمهوری اسلامی پیشرفت بکند جلوه کند در دنیا 👈 منطق لیبرال‌دموکراسی دنیای غرب باطل خواهد شد. ⭕️ لیبرال‌دموکراسی بر پایه‌ی نفیِ دین بنا شده بود👈 جمهوری اسلامی بر پایه‌ی دین بنا شده. ⭕️آنها ادّعای مردمی بودن کردند👈 جمهوری اسلامی به معنای واقعی کلمه یک نظام مردمی است. ⭕️هر وقت صدای قدرتمندیِ جمهوریِ اسلامی بلندتر بوده 👈 تلاش دشمن برای پنجه زدن به جمهوری اسلامی بیشتر بوده. ↙️همه‌ی قدرتهای استکباری دنیا که عمدتاً آمریکا و اروپا است، در مقابل این حرکت پیشرفت جمهوری اسلامی ناراحت میشوند ⏪ل ذا وارد میدان میشوند و هر کاری از دستشان برمی‌آید میکنند👇 ✔️ البتّه هیچ غلطی هم نمیتوانند بکنند؛ تا حالا هم نتوانسته‌اند، بعد از این هم نمیتوانند. 📍در این کارزار آمریکا در خطّ مقدّم است؛ دیگران هم هستند امّا پشت سر آمریکا‌. 📍حالا گفته میشود که رژیم صهیونیستی، رژیم غاصب، آنها را تحریک میکند؛ ↙️ بله، ممکن است در مواردی هم این جور باشد، امّا [رژیم صهیونیستی] سگ زنجیری آنها است. وظیفه‌اش این است که در منطقه افساد کند، فشار بیاورد. ♦️ امروز پیشرفت وظیفه‌ی ما است. 📍این پیشرفتها نظام را مستحکم میکند، به نظام اقتدار میدهد. ⁉️حالا چه جوری پیشرفت کنیم؟ ✅امید مهم‌ترین ابزار پیشرفت است. ⚠️دشمن از همه‌ی توان دارد استفاده میکند برای القای ناامیدی، برای القای بن‌بست. ♻️این رسانه‌ها، ♻️این ماهواره‌ها، ♻️این فضای مجازیِ عجیب و غریب، ♻️این تلویزیونهای مزدورِ مأجور، ⚠️همه‌ی اینها برای این است که این امید را در مردم بُکشند. 📌اینها حتّی به مسئولین هم طمع دارند که امید را از آنها بگیرند. ❌ یک امتدادی هم متأسّفانه در داخل دارند. 🚨خیلی از پیشرفتهای ما کتمان میشود یا کوچک‌نمایی میشود. ↙️میشمرم اینهایی را که در همین چند هفته اتّفاق افتاده: 🔹دستیابی دانشمندان ایرانی به روشی جدید برای درمان سرطان خون 🔸بومی‌سازی یک دستگاه کلیدی برای چاه‌های نفت و گاز 🔹[افتتاح] خطّ آهن بخش مهمی از بلوچستان 🔸راه افتادن چندین کارخانه 🔹راه افتادن پالایشگاه فراسرزمینی در یکی از کشورها 🔸بهره‌برداری از شش نیروگاه برق 🔹رونمایی از یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های جهان 🔸رونمایی از ماهواره‌بر 🔹رونمایی از یک موشک جدید 💪 این کارها نشانه‌ی حرکت در جامعه است. جوان ایرانی زنده است، پُرانگیزه است، آن هم در روزهای شرارت دشمن. ❇️ شما اگر ایران‌دوست هستید، یکی از علائم و شاخصهای ایران‌دوستی شما این است که امیدآفرینی کنید. 💠درباره اغتشاشات ✖️صحنه‌گردانان اصلی میخواهند شرارت کنند بلکه بتوانند مسئولین کشور را و دستگاه را خسته کنند. اشتباه میکنند. ↙️این شرارتها موجب میشود مردم خسته بشوند، از آنها بیزارتر و متنفّرتر بشوند. ❌اینهایی که در صحنه هستند و آنهایی که پشت صحنه هستند، بسیار حقیرتر از آن هستند که بتوانند به نظام آسیب بزنند. 🔻در این اغتشاشات هم از این به‌اصطلاح تهدید، ملّت ایران استفاده کرد. حقیقت خودش و جهت‌گیری خودش را نشان داد: 🔹یک نمونه سیزدهم آبان 🔹 یک نمونه‌ تشییع شهدا 🔹یک نمونه روشن شدن چهره‌ی صحنه‌گردان‌ها 👈 صحنه‌گردان‌ها خودشان را طرف‌دار ملّت ایران وانمود میکنند امّا با همه‌ی خواسته‌ها و عقاید و مقدّسات ملّت ایران دشمنی کردند 🏷در مورد نوع برخورد با عناصر صحنه‌گردان ✖️ همه‌ی اینها یک جور نیستند: ⭕️ آن کسی را که فقط فریب‌خورده است و جنایتی نکرده: ⏪ باید متنبّه کرد، باید موعظه کرد، باید هدایت کرد. ⭕️آن کسی که عامل جنایت است: ⏪به اندازه‌ی گناه خودشان باید مجازات بشوند. 🏷درباره ناکامی دشمن در رسیدن به مقاصد خود 📌 قصد دشمن این بود که مردم را وارد میدان کند، مردم نشان دادند که با دشمن همراه نیستند. ⚠️دشمن هر روز یک مکری دارد؛ اینجا شکست خورد، معلوم نیست که دست بردارد، میرود سراغ جاهای دیگر. 📍 مهم‌ترین مشکل ما هم امروز علی‌العجاله مشکل اقتصادی است. 👊و در زمینه‌ی اقتصاد هم ملّت ایران به توفیق الهی مشتی به دهان دشمن خواهد زد. ☘️ امیدواریم که خدای متعال شما مردم عزیز را مشمول رحمت و برکت خودش قرار بدهد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢اگر فتوای یک فقیه جواب نداد او باید در روش استنباطش تجدید نظر کند ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: شهید صدر می‌فرماید ما یکبار استنباط اتمیک می‌کنیم و اگر به مشکل برخوردیم دوباره برگشته و استنباط می‌کنیم و اگر فتوای خودمان هم به درد نخورد از فتوای دیگران استفاده می‌کنیم. مثلا در بحث احتکار، موارد و ادله آن بحث می‌شود و اینکه حرام است یا نیست؟ اگر فقیهی مانند صدر به این رسید که مثلا احتکار، مکروه است در اینجا با توجه به اینکه احتکار مفسد و فاسد است باید سراغ فتاوای دیگران برود. شهیدصدر وقتی نمی‌تواند خودش از ادله حکمت حرمت احتکار را درآورد و کراهت را بیرون می‌آورد سراغ فتاوای صاحب جواهر رفته و حکم حرمت را از او می‌گیرد. این در حالی است که اگر فتوای یک فقیه جواب نداده او باید در روش استنباط خودش تجدید نظر کند نه اینکه سراغ مجتهد دیگر برود لذا بنده به این نظر، نقد دارم و هرقدر از شاگردان ایشان هم خواستم توضیح دهند موضوع قانع‌کنند‌ه‌ای ندیدم و بیشتر توجیه بوده است. ✔️استاد خالد الغفوری: اینکه ما براساس فقه جواهری سخن می‌گوییم یا خیر؟ شهیدصدر چاره نداشت جز اینکه سراغ فقه جواهری برود ولی وقتی در چند مورد در نظام اقتصادی گیر کرد از نظریات مجتهدین دیگر وام گرفت. معتقدم این موضوع قابل دفاع است زیرا برای تعیین تکلیف مکلف جامعه و کیان اجتماعی ضروری است حالا ممکن است یک‌نفر به ادله نرسیده باشد ولی مجتهد دیگر از شریعت استنباط کرده است؛ به عبارت دیگر در اینجا بحث انتساب است و اینکه به شریعت بازگشت دارد و بحث حجیت مطرح نیست. 👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=68589 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بایسته‌های نظام‌سازی در فقه سیاسی ✔️حجت‌الاسلام سیدباقری: ما نیاز به بازسازی رویکرد اجتهادی داریم تا بتوان با روش متفاوتی به اهداف مورد نظر دست یافت. وقتی رویکرد روشی ما نه فردی که نظام ساز باشد نوع برداشتها و نتایج متفاوت خواهد شد. ما نیاز داریم از اجتهاد فردی عبور کنیم زیرا این رویکرد جامع نیست. مثلا رویکرد فردی به نظام سازی در مقوله اقتصاد و بانکداری اسلامی غالبا ناقص است و از جامعیت کافی برخوردار نیست. زمانی کامل خواهد بود که مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و مشاوران به یک ایده جمعی دست یابند. ✔️حجت‌الاسلام میرعلی: بین فقه نظام ساز با ماهیت فقه باید تفکیک قائل شد که به نظر می‌رسد گاهی در این باره خلط صورت گرفته است. مهمترین نکته‌ای که در مساله نظام سازی باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به اصول فقه متناسب با فقه نظام ساز است. شاید اصول فقه موجود چندان مناسب این بحث نباشد و نتواند پاسخگوی مسائل این عرصه باشد بنابراین لازم است در این خصوص بحث تحول در اصول فقه را مطرح کرد. ✔️حجت‌الاسلام مهاجرنیا: در بحث نظام سازی باید از مباحث کلیشه‌ای عبور کرد و به مباحثی پرداخت که از دل آنها نظام بیرون آید. ر تقسیم بندی دیدگاهها باید به درستی و دقت مطالعه نمود و نظر داد. فورا نباید دیدگاهی را به سکولار بودن متهم کرد. اینکه بگوییم فقه حداقلی سکولار است شاید صحیح نباشد بلکه ممکن است برخی نظرات به پیامد سکولاریسم ختم شود اما این بدان معنی نیست که پیروان آن دیدگاه هم به سکولاریسم اعتقاد داشته اند. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68572 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 بررسی حکم مصافحه با اجنبیه غیرمسلمان در تشریفات بین‌الملل ✔️ حجت‌الاسلام مهدی درگاهی: دو نظریه در مورد دست دادن با اجنبی غیرمسلمان وجود دارد، طبق فتوای مشهور، دست دادن با نامحرم جایز نیست، مگر اینکه چیزی حائل و حجاب شود و قصد سوئی هم در کار نباشد، در اینجا سخن از عدم جواز دست دادن با اجنبی است چه مسلمان و چه غیرمسلمان، برخی در شرح بر عروه، بر این حکم حاشیه نزده‌اند؛ یعنی این حکم را پذیرفته‌اند، ولی برخی معتقدند که چطور نگاه به سر و صورت زن اجنبی غیرمسلمان اگر قصد ریبه نباشد اشکالی ندارد پس دست‌ دادن بدون ریبه هم باید همین‌طور باشد. ین حکم به برخی بزرگان منسوب شده است؛ مثلا سیدجواد علوی طباطبایی به نقل از آیت‌الله منتظری نقل کرده که در محضر آیت‌الله بروجردی نشسته بودیم و یکی از محققان و فضلا خطاب به آیت‌الله بروجردی گفت که ... 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68639 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢از فعالیت‌های شش ساله مدیر سابق حوزه خراسان تا راهبردهای فعالیت مدیر جدید ✔️مراسم تکریم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصباح عاملی و معارفه مدیر جدید حوزه علمیه خراسان حجت‌الاسلام والمسلمین علی خیاط، با حضور علما، اعضای شورای عالی، اساتید، فضلا، مدیران مدارس علمیه و مسئولان استانی در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد. 👈 گزارشی از مراسم + تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=68592 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مسئولان به خواسته «معترضان» توجه و مشکلات آنها را حل نمایند/ باکسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد قاطع نمایند ✔️پیام تسلیت و محکومیت آیت‌الله نوری همدانی در پی حوادث تروریستی ایذه و اصفهان ✍️بسم اللّه الرحمن الرحیم با کمال تأسف در این روزهای اخیر شاهد حوادث ناگوار و به شهادت رسیدن عده‌ای از هموطنان ما توسط ایادی استکبار هستیم، بی‌شک این حوادث تروریستی که در ایذه و اصفهان و بعضی دیگر از شهرها اتفاق افتاده است چهره دشمنان ما را نمایان‌تر نموده، آمریکا و اسرائیل و آلمان و فرانسه و عربستان سعودی و بعضی از کشورهای کوچک دیگر نیز اتحاد خود را علیه ملت ما روشن‌تر کرده و با استفاده از سرویس‌های جاسوسی خود و پول‌های گزاف امنیت مردم ما را نشانه رفته و نقشه‌های شومی برای کشور کشیده‌اند، هوشیاری و بصیرت ملت عزیز و شجاع مثل همیشه این توطئه را خنثی خواهد نمود و این انقلاب که ثمره خون هزاران شهید است را محافظت خواهند کرد و از آرمان‌های امام راحل رحمت الله علیه دفاع خواهند نمود و سخن امام را که حفظ این انقلاب را واجب می‌دانستند توجه خواهند کرد و بر مسئولان لازم است با تفکیک بین معترضان و اغتشاش‌گران به خواسته معترضان توجه و مشکلات آنها را حل نمایند و با کسانی که اغتشاش می‌کنند و زمینه را برای تروریست‌ها و کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند برخورد قاطع نمایند.امروز حل مشکل معیشت مردم در اولویت کار مسئولین باشد و با وحدت و اتحاد، خدمت به این مردم را سرعت بخشند و زمینه را برای نفوذ دشمن مسدود نمانید. اینجانب ضمن محکوم کردن حوادث تروریستی اخیر به خانواده این شهداء تسلیت می‌گویم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم. حسین نوری همدانی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نوروزی: اندیشه سیاسی فیرحی آبشخور دینی ندارد/ نعیمیان: فیرحی سکولاریسم آشکار داشت/ بهروزی‌لک: برای نقد باید اندیشه افراد را درست فهمید؛ فیرحی گرفتار حلقه بشیریه بود ✔️حجت‌الاسلام نوروزی معتقد است: مرحوم فیرحی به خاطر اینکه انسجام در مبانی نداشت گاهی به سمت پوزیتیویسم و گاهی به سمت هرمنوتیک گرایش یافت و آثار وی تلاش برای گذار از اندیشه ناب اسلامی به سمت اندیشه سکولار است. همچنین حجت‌الاسلام نعمیان می‌گوید فیرحی در بند مدرنیته بود و خودش می‌گفت من یکسری اندیشه‌هایی داشتم و دیدم افکار فوکو و جابری چقدر با نظرات من تناسب دارد. از سوی دیگر حجت‌الاسلام غلامرضا بهروزی‌لک ضمن نقد برخی الفاظ به کار رفته از سوی افراد در نقد داود فیرحی، تاکید کرد: در مباحث علمی از الفاظ نادرست استفاده نکنیم و خیلی موضوع را سیاسی نبینیم، فیرحی نه سکولار بود و نه مدرن، بلکه او پساسکولار و گرفتار حلقه بشیریه بود. 👈 گزارشی از کرسی ترویجی بررسی و ارزیابی کتاب «سکولاریسم پنهان»: http://ijtihadnet.ir/?p=68583 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 محقق کرکی‌ام آرزو است! پیشنهادی برای کنشگری حوزه در فضای کنونی کشور ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عشایری منفرد ✂️چنین بود که محقق کرکی به شاه صفوی ایراد گرفت که چرا در جنگ با ازبکهای سنّی، سیف الدین تفتازانی را کشتید؟ کاش می‌گذاشتید گوش این متکلم متعصب سنی به دهان من برسد! بی‌گمان هدایتش می‌کردم و هدایت او موجب هدایت همه مردم ماوراء النهر و خراسان می‌شد. محقق کرکی هماره بر از دست رفتن آن فرصت طلایی، تأسف می‌‌خورد. براین گمانم که مداد العلماء، چون می‌تواند مانع از شروع جنگ و ریخته شدن خون شهدا شود، بر دماء الشهداء ترجیح داده شده است! اینکه برخی از کنشگران دوماهه اخیر متهم به محاربه و قتل عمد و .... هستند، مورد شک و تردید و سؤال نیست، سؤال این است که حوزه علمیه آیا تنها شأنش این است که از قوه قضائیه تقاضای اجرای حکم محاربه را برای متهمان داشته باشد یا علم نافعِ این نهاد مقدس، کارکرد دیگری نیز دارد؟ 👈 متن یادداشت را در «شبکه اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68587 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درباره عهد مالک اشتر و رد نظريه وداد قاضی در موضوع اصالت آن ✔️دکتر حسن انصاری: اخيراً يکی از فضلای محترم مطلبی درباره موضوع بالا منتشر کرده‌اند و چون اشاره‌ای به مباحث اين کمترين هم داشته‌اند لازم ديدم اينجا اين توضيح را همراه با نشانی يادداشت‌ها تقديم کنم: درباره اصالت متن عهد مالک اشتر و رد نظريه وداد قاضی، استاد سابق دانشگاه شيکاگو تاکنون پنج يادداشت در سايت کاتبان با تاريخ‌های متفاوت منتشر کرده‌ام که ليست آن در پايين می‌آيد. اين يادداشت‌ها را از متن غير نهایی مفصلتری که درباره اين عهدنامه نوشته‌ام هر بار که فرصت دست می‌داد تحرير مجدد می‌کردم و در سایت قرار می‌دادم. با اين وصف چون بنا شد مقاله‌ای به زبان انگليسی درباره اين موضوع و نقد نظريه خانم وداد قاضی با همکاری يکی از محققان معتبر منتشر کنيم بنابراين از انتشار مابقی بحث‌ها تا قبل از انتشار آن مقاله انگليسی صرف نظر کردم. به هرحال اين بحث رها نشده و سبب عدم انتشار مابقی مباحث توضيحی است که عرض کردم. بناست اين مقاله در طی سال 2023 منتشر شود. ان شاء الله. 📋ليست مقالات در زمينه عهد مالک اشتر: https://ansari.kateban.com/post/3149 https://ansari.kateban.com/post/5102 https://ansari.kateban.com/post/5103 https://ansari.kateban.com/post/5104 https://ansari.kateban.com/post/5105 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدگاه خاورشناسان، شیعیان و اهل سنت درباره کتابت حدیث در صدر اسلام ✔️دکتر مجید معارف: 🔹در دوران معاصر سه دسته دیدگاه در این زمینه داریم که یکی از ناحیه خاورشناسان، یک دسته از ناحیه اهل سنت و سوم از ناحیه علمای شیعه است. در بین خاورشناسان دو نظریه افراطی و اعتدالی یا بدبینانه و خوشبینانه وجود دارد. در میان خاورشناسان عده‌ای به گونه‌ای افراطی در این زمینه صحبت و با بدبینی شدید مسائل را نگاه می‌کنند. گلدزیهر و یوزف شاخت هستند که معتقدند نقل و نگارش حدیث در قرن اولیه متداول نبوده است. 🔸اهل سنت در دوران معاصر پنج گروه هستند که قابلیت دسته‌بندی به دو طیف رو در رو دارند که یکی جریانی به نام قرآنیون هستند که تلاش می‌کنند حدیث را از حجیت و اعتبار ساقط کنند؛ از جمله آن‌ها محمد توفیق صدقی یا احمد صبحی منصور هستند. جریان دیگر نومعتزلیان جدید همانند ابراهیم فوزی هستند. جریان دیگر روشنفکران اهل سنت همانند رشید رضا و احمد امین مصری هستند که معتقدند سنت پیامبر(ص) حجیت شرعی دارد اما به شرط اینکه به ما رسیده باشد اما آنچه به ما رسیده فرسنگ‌ها با سنت واقعی پیامبر(ص) فاصله دارد. 🔹علمای شیعه دیدگاه خاورشناسان را در این زمینه نقد می‌کنند و در مقابل سلفیون و علمای معتدل اهل سنت هم قرار می‌گیرند و معتقدند نظریه آن‌ها هم مخدوش است؛ به دلیل اینکه در قرن اول هجری، نهی از کتابت را داریم اما نه در روایات از قول پیامبر اسلام(ص) بلکه در سخنان برخی از نظریه‌پردازان همانند ابن حجر عسقلانی. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68574 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دورخیز قطر برای معرفی «محمدالحسن الددو» به عنوان جانشین قرضاوی ✍️ حجت‌الاسلام سید علی بطحائی گمانه زنی در مورد تعیین قائم مقام قرضاوی در کسوت «رهبری فکری اخوان المسلمین» امری حساس و سخت است. با توجه به اینکه اکثر مرشدان اخوان المسلمین، از پزشکان، مهندسان و فارغ التحصیلان غیر علوم دینی هستند؛ خلاء فقدان مرجعیت دینی اخوانیون را نمی توان کوچک انگاشت. در شرایط فعلی که قاطبه مرشدان اخوان یا دربند یا آواره و دور از وطن و یا با اختلافات درونی دست و پنجه نرم می کنند، عسر مضاعفی بر هسته مرکزی این جنبش سایه افکنده و این گمانه زنی پیچیده تر می شود. اما نباید فراموش کرد که چهل و اندی سال پیش نیز، در زمان اعلام خبر مرگ «ابوالعلی مودودی» همزمان با دوران محنت نخست اخوان بود و شرایط چنینی وجود داشت. آن زمان گزینه اصلی برای اقامه نماز میت مودودی، بر عهده قرضاوی گذاشته شد و این امر باعث مشهوریت مضاعف قرضاوی در کسوت رهبری فکری اسلام گرایان اخوانی شد. در دوران فعلی موسوم به «المحنه الثانیه» و تار و مار شدن اخوانیون نیز اقامه نماز بر پیکر قرضاوی، بر عهده فقیه شهیر قطر «محمد الحسن الددو الشنقیطی» نهاده شد و احتمال مطرح شدن او به عنوان رهبری معنوی آینده اخوان تقویت شد. در چهل روز پس از اعلام نعی(خبر مرگ) قرضاوی، تریبون‌های رسمی رسانه ای اخوان در قطر، اکثر بزرگداشت های او را با سخنان الددو برگزار کردند. قطر با بازوهای قدرتمند رسانه ای خود مثل الجزیره، در این مدت هر مناسبت و برنامه ای که به نحوی به قرضاوی مرتبط بود را به محمدالحسن الددو سپرد تا قرضاوی، با لحن و وفکر الددو معرفی شود. محمدالحسن ولد الددو الشنقیطی موریتانی الاصل، که از اعتبار بالایی در بین جوانان اخوان المسلمین برخوردار است و یکی از سردمداران شورای علمای مسلمین(با گرایشات فکری قرضاوی)است و این شاهدی قوی بر این مدعاست. الددو خیلی خوب زوایای پنهان اخوانیون را می شناسد و حتی ماه ها پیش از اعلام رسمی ابراهیم منیر، در برنامه تلویزیونی«بلا حدود» او را به عنوان نائب مرشد اخوان اعلام کرده بود. این پیش بینی زود هنگام - که اشراف کامل «الددو» بر اخوان را نمایان می کند- زمانی ارزش دارد که بدانیم در آن زمان کسی احتمال بوجود آمدن طیف های جدید در اخوان را باور نمی کرد. تمام این قرائن و عدم وجود گزینه بدیل، حاکی از آن است که بازوهای رسانه ای قطر به صورت کاملا هدفمندانه قصد دارند او را جانشین قرضاوی مطرح کنند و «ریسونی»، «عصام بشیر» و «علی محمد الصلابی» و... توان رقابت با او در این کسوت را ندارند. با این حال باید صبر کرد و واکنش رسمی«مکتب الارشاد» به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری در اخوان به این پیشنهاد را مترصد شد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
⚡️پاکستان در سوگ مفتی اعظم ✔️محمدرفیع عثمانی، مفتی اعظم پاکستان و ریاست دارالعلوم کراچی و فرزند ارشد مفتی محمدشفیع عثمانی و برادر بزرگ محمدتقی عثمانی، بعد از تحمل سال‌ها بیماری، شامگاه جمعه ٢٧ آبان ١٤٠١ در سن ٨٦ سالگی از دنیا رفت. 🔸وی در سال 1315 در شهر دیوبند هندوستان بدنیا آمد. پدرش محمدشفیع دیوبندی، مفتی سابق دارالعلوم دیوبند و از رهبران جنبش پاکستان و استقلال هند از استعمار بریتانیا بود. 🔹پس از تأسیس پاکستان در سال 1947، این خانواده به پاکستان و شهر کراچی مهاجرت کردند. محمدشفیع، مؤسس دارالعلوم کراچی و مفتی اعظم پیشین پاکستان بود. دارالعلوم کراچی از بزرگ‌ترین مدارس دینی شبه‌قاره هند محسوب می‌شود. 🔸محمدرفیع عثمانی تحصیلات خود را در هند پیش از تقسیم آن به هندوستان و پاکستان آغاز کرد. حفظ قرآن را در مسجد باب‌السلام آرام‌باغ کراچی تکمیل کرد و دروس متداول دینی را در دارالعلوم کراچی فرا گرفت. او از نخستین طلاب مدرسه پدرش بود. مفتی عثمانی پس از تکمیل دروس دینی و فراگیری تخصص در فتوا، در سال 1960 موفق به اخذ مدرک «فاضل عربی» از دانشگاه پنجاب شد. پس از درگذشت دکتر عبدالحی عارفی در سال 1986، ریاست دارالعلوم کراچی به مفتی محمدرفیع عثمانی سپرده شد. با درگذشت مفتی ولی‌حسن تونکی در سال 1995، مقام مفتی اعظم پاکستان به مفتی محمدرفیع عثمانی اعطا شد. 🔹عضویت در شورای ایدئولوژی اسلامی، کمیته رؤیت هلال پاکستان، کمیته عُشر و زکات ایالت سِند، و عضویت در سندیکای دانشگاه کراچی، دانشگاه علوم پزشکی داو (Dow) و دانشگاه مهندسی و تکنولوژی ان‌ای‌دی کراچی، دادگاه استیناف دیوان عالی پاکستان و وفاق‌ المدارس‌العربیه پاکستان از دیگر خدمات و مسئولیت‌های مهم مفتی محمدرفیع عثمانی هستند. 🔸از محمدرفیع عثمانی حدود 27 اثر علمی به زبان‌های اردو و عربی در موضوعات مختلف به جای مانده است.او سال‌ها کتاب «صحیح مسلم» را در سال پایانی تحصیلی دارالعلوم کراچی تدریس کرد و هزاران شاگرد و طلبه تربیت نمود. ده‌ها تن از علمای شاخص ایران و افغانستان از فیض‌یافتگان مستقیم دارالعلوم کراچی و شاگردان مفتی محمدرفیع عثمانی هستند. (مُسْلِمْنا) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚انتشار دو کتاب جدید از شهید مرتضی مطهری ✔️دو کتاب «حق عقل در اجتهاد» و «روابط زن و مرد در اسلام» از استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری توسط انتشارات صدرا چاپ و راهی بازار کتاب شد. 👈 معرفی اثر + لینک خرید با 25درصد تخفیف به صورت محدود: http://ijtihadnet.ir/?p=68576 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه امام خمینی و مسئله زنان ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی: 🔹فقه امام تا سال 1340 اصلا تفاوتی با فقه مشهور ندارد و حتی رفتارهای اجتماعی همین طور است؛ اما در دوره مبارزه تفاوت‌هایی شکل‌ می‌گیرد و در دوره رهبری به اوج‌ می‌رسد. یکی از آنها مسأله زنان است. امام تا قبل از رهبری در مواجهه با مسأله زن مثل بقیه است؛ تفاوت‌ها از پاریس شروع‌ می‌شود. به نظر من، بودن زن‌های با تفاوت فرهنگی در آدم‌ها تأثیر دارد. 🔸در چند مورد امام قبل از انقلاب با بعد از انقلاب نظرشان متفاوت بوده توجیهاتی شده است. عمده تحلیل‌هایی که تا حالا کرده‌‌اند بر دو محور‌ می‌چرخد و عمدتا مسأله مصلحت را مطرح کرده‌اند؛ مثلا اینکه با رأی دادن زن پیش از انقلاب مخالفت کرده‌‌اند به خاطر مناسب نبودن شرایط بوده وگرنه دیدگاه فقهی ایشان این نبوده است؛ این عنصر مصلحت است. برخی عنصر حقوقی را ذکر کرده‌‌اند که امام یک اشکال حقوقی به لایحه زمان شاه داشت. 🔹با توجه به مبانی که از ایشان به دست آورده ایم، امام را‌ می‌توانیم با عنوان «نواندیشان دینی» قلمداد کنیم. اگر بخواهیم حرف و دیدگاه جدیدی را بر اساس این مبانی عرضه کنیم و مثلا بگوییم در فتوا را‌ می‌شود به امام نسبت داد یا نه،‌ می‌گوییم با اجتهاد در این مبانی و ظرفیت‌ها‌ می‌شود آراء و نظریات جدید داد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68579 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢جوهره فقه نظام‌ساز، ارتباطات و روابط و مناسبات است/ قوه فرهنگ به قوای سه‌گانه افزوده شود ✔️استاد علی‌اکبر رشاد: 🔹ما مانند سکولارها نمی‌توانیم نظام‌سازی کنیم و هر فعل مؤمن تابع حکم شرعی است... جوهره فقه نظام‌ساز، فقه ارتباطات و روابط و مناسبات است؛ فقه فردی به شرط شیء و فقه جامعه و جوامع به شرط پیوند و رابطه با دیگران و روابط بین‌المللی و … است؛ رساله‌های عملیه فقه فرد به شرط لا است یعنی یک فرد چگونه اعمال فردی شرعی خود را انجام دهد ولی فقه نظام اینطور نیست... معتقدم ساختار فقه نظام‌ساز باید متناسب با زمان امروز تولید شود که بنده تلاش کردم آن را در ۱۵۰ باب ارائه کنم. 🔸امروز قدرت‌ها با ابزار فرهنگ و با ذهن و رسانه مردم جهان را مدیریت می‌کنند و سبک زندگی خودشان را به دنبال آن به دنیا صادر می‌کنند لذا امور فرهنگی کشور باید از دست دولت جدا و یک قوه مستقل تبدیل شود. البته برخی از دستگاه‌های فرهنگی طبق این قاعده زیرنطر رهبری هستند ولی این کفایت ندارد و به نظر بنده ضرورت ایجاد قوه فرهنگی در کنار قوه مجریه و مقننه و قضائیه از واجبات است همچنین امر به معروف و نهی از منکر هم باید زیر نظر این قوه فرهنگی باشد. امور امنیتی و اطلاعاتی هم باید قوه مستقلی داشته باشد و زیرمجموعه قوای دیگر نباشد. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=68631 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقهی می‌خواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد/ وظیفه فقه فقط دورکردن از عقوبت نیست ✔️استاد سیدمحمدمهدی میرباقری: 🔹ما فقهی می‌خواهیم که سرپرستی تکامل اجتماعی را برعهده بگیرد و در ذیل آن هم ساختارها ساخته و هم متحول می‌شوند لذا ماموریت فقه فقط ساخت نظام نیست و تکامل حیات اجتماعی هم جزء ماموریت‌های فقه است. 🔸اگر فلسفه فقه را علم درجه دو و ناظر به فقه بدانیم اصلی‌ترین مفهومی که در فلسفه فقه باید بحث شود، مفهوم حکم خواهد بود و اگر در آن توسعه ایجاد نکنیم امکان گسترش فقه را نخواهیم داشت. 🔹باید دنبال احکامی باشیم که تامین از عقوبت را برای ما فراهم می‌کند یعنی کار فقه این است که احکامی بدهد که آحاد مکلفین از عقوبت خدا دور شوند و ماموریت علم اصول هم مستندسازی این سطح از فقه است که مرحوم آیت‌الله خویی به خوبی به آن پرداخته و فرموده است برای تامین از عقوبت نیاز به فهم احکام داریم و ماموریت اجتهاد تامین مردم از عقوبت است. 🔸اگر نتوانیم مفهوم پرستش را فراوری کرده و توسعه دهیم، فقه وارد حیات و عرصه اجتماعی هم نخواهد شد؛ بنابراین رسالت آن فقه سرپرستی اجتماعی در ذیل نظامات تاریخی است که فقط معصومین عهده‌دار آن هستند و ایشان نسبت به تاریخ ولایت مطلقه اجتماعی دارند. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=68631 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢«همه‌دان‌ها» بار سنگین بر دوش فقه نگذارند! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹گاهی به اینجا می‌رسد که فقه طراحی نظامات اجتماعی و اجرایی می‌کند؛ راحت صحبت کنم، ما چند نفر در کشور داریم که در تمام فنون و مهارت‌ها و علوم و مدیریت‌ها تخصص دارند و رسانه هم در حد وسیع در اختیار آنان است و وقتی بحث رسالت فقه می‌شود طوری سخن می‌گویند که گویی قرار است فقه جزئیات برنامه‌ها و اجراها را هم مشخص کند و مثلا می‌گویند اگر دنیا خلق پول و چک دارد حوزه چه کرده است؟ 🔸شاخه‌هایی که امروز برای فقه در حوزه درست شده است و بعضا برای آن مقاله و کتاب نوشته‌اند را بنده به فال نیک نمی‌گیریم. ما به نام فقه نظام‌ساز و حکمرانی نباید باری بر دوش فقه بگذاریم که رسالت آن نیست؛ ما باید بحث علمی توسط متخصصان، نه همه‌دان‌ها که زیاد داریم و در همه چیز اظهارنظر می‌کنند و رسانه هم دارند، داشته باشیم و اگر قرار است با عنوان فقه نوپیدا و معاصر انقساماتی صورت بگیرد باید حساب‌شده باشد و دقیقا بفهمیم چه انتظاراتی از فقه وجود دارد. 🔹شاید شوخی تلقی کنید ولی شاهد برخی تقسیم‌بندی‌ها مانند فقه اموی و فقه حسینی و ... هستیم و باید ببینیم چه مقدار این حرفها رسالت فقه است؛ ما باید تکلیف خودمان را با عناوین فقه تمدنی، فقه حکمرانی و ... دقیقا روشن کنیم و متکفلان حوزه و اندیشمندان در قم و تهران باید روی واژه‌هایی که به کار می‌برند دقت کرده و متوجه حساسیت‌ها باشند و باری روی فقه نگذاریم که اگر فردا فلان چیز گران شد بگویند خب فقه است و فقه هم ناتوان است. 👈ادامه مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=68631 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚جامع الرواه و رافع الاشتباهات | دوره 8 جلدی ✔️جامع الرواة موسوعه رجالی بزرگی است که اسامی و القاب و کنیه و نام پدران راویان براساس الفبا و یک خاتمه در ده فایده در آن ذکر شده و نیز منتخب کتاب که اسانید تهذیب و استبصار را با توجه به مشیخه و فهرست بررسی می‌کند در پایان فایده هشتم بیان گردیده است. در واقع، این کتاب شرح گونه‌ای است بر «تلخیص المقال استرآبادی»، زیرا تراجم رجال آن را ذکر و بررسی و مشترکات را از هم تفکیک و با مراجعه به اسناد کتب حدیث، وضعیت کسانی که به عنوان راوی یا مروی عنه در کتب اربعه ذکر شده اند، روشن نموده است. 🖊 محقق اردبیلی 📝 مصحح: محمدباقر ملکیان 💰قیمت با تخفیف: 1.280.000 ت 🚫 قیمت روی جلد 1.600.000 ت 🔗 لینک خرید کتاب: https://taraef.ir/product/jame-al-rovat/ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad