eitaa logo
اجتهاد
6.8هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
636 ویدیو
278 فایل
💢پایگاه جامع رویداد‌ها، دیدگاه‌ها، گفتگوها، تازه‌های نشر و همایش‌های علمی فقه، حقوق و اقتصاد اسلامی 🌐 نشانی سایت: ijtihadnet.ir 📲ارتباط با دبیر خبر و مدیر کانال ارسال مطالب، نقد و پیشنهادات: @MBagherAryani
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مخالفت با اصل ولایت! 🔻در فقه‌ سیاسی‌ تشیع‌ حاکمیت‌ و ولایت‌ الهی‌ در زمان‌ حیات‌ پیامبر به‌ مصداق‌ «اطیعوالله‌ و اطیعوا الرسول» از طریق‌ رسول‌ خداوند و پس‌ از رحلت‌ رسول‌ اکرم‌ از طریق‌ اهل‌ بیت‌ جریان‌ می‌یابد و این‌ حاکمیت‌ در عصر غیبت‌ از طریق‌ نایبان‌ عام‌ ائمه‌ معصومین‌ که‌ همان‌ مجتهدان‌ جامع‌الشرایط‌ هستند، استمرار می‌یابد. 🔸فقه سیاسی‌ شیعه‌ تنها به‌ شیوه حکومت‌ نمی‌پردازد، این‌ فقه‌ علاوه‌ بر شیوه‌ حکومت‌ درباره حاکمان‌ نیز نظر دارد. کسی‌ که‌ بر مسند ولایت‌ می‌نشیند، اگر نصبی‌ الهی‌ نداشته‌ باشد صرف‌نظر از نوع‌ رفتاری‌ که‌ انجام‌ می‌دهد، والی‌ جور و مصداق‌ طاغوت‌ است. 🔹حضور همین‌ تفکر در جامعه شیعی‌ ایران، موجب‌ می‌شد تا سلسله‌هایی‌ که‌ در چارچوب‌ مناسبات‌ و رقابت‌های‌ ایلات‌ به‌ قدرت‌ می‌رسیدند غیرمشروع‌ خوانده‌ شوند. فقه‌ سیاسی‌ شیعه‌ به‌رغم‌ آن‌ که‌ در تاریخ‌ گذشته‌ خود اغلب، در مقابل‌ قدرت‌های‌ اجتماعی، زبان‌ نفی‌ و سلب‌ داشته‌ است، لکن‌ نگرش‌ آن‌ به‌ حاکمیت‌ و اقتدار سیاسی، ذاتاً‌ منفی‌ نیست‌ و ولایت‌ را ذاتاً‌ حرام‌ نمی‌داند. 🔺 اگر در مواردی‌ هم‌ فقیهان‌ شیعه‌ از حرمت‌ ذاتی‌ یا نفسی‌ ولایت‌ سخن‌ گفته‌اند، مرادشان‌ نفی‌ اصل‌ حاکمیت‌ و ولایت‌ نبوده‌ است؛ بلکه‌ مراد آن‌ها این‌ بوده‌ است‌ که‌ والی‌ اگر از طریق‌ مشروع‌ بر مسند اقتدار ننشسته‌ باشد، با صرف‌نظر از نوع‌ عمل‌کرد خود، طاغوت‌ است‌ و حکومت‌ او حکومت‌ جور است. 📚 از میزرای نائینی تا امام خمینی 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه.pdf
489.6K
🔖 دانلود مقاله «تحلیل اختلاف الحدیثی روایات مکان اعتکاف در منابع روایی شیعه» ✍️ نویسنده: محمد جواد حسنی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم 📘 منبع: دانش‌ها و آموزه‌های قرآن و حدیث ✂️ اعتکاف یکی از شاخص‌ترین نمادهای عبودیت و دنیاگریزی در اسلام به‌شمار می‌رود که اهتمام ویژۀ معصومان (ع) در پاسداشت آن، کم‌نظیر است. در میان احکام و آداب اعتکاف، مکان آن، اهمیت ویژه‌ای دارد. «مسجد» به‌عنوان مکانی مشخص برای انجام این عبادت، تعیین شده اما در اینکه کدام مسجد مورد نظر شارع است، اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. چندگانگی نظرات فقهی، معلول اختلاف در روایات این باب است. برخی روایات به‌طور مشخص و انحصاری از مسجد الحرام، مسجد النبی، مسجد کوفه، بصره و یا مدائن به‌عنوان مکان اعتکاف، نام برده‌اند؛ دستۀ دیگر، مسجد جامع هر شهر را به‌صورت مستقل و یا در کنار مساجد قبلی معرفی کرده‌اند؛ تعدادی هم وقوف در مسجد جماعت را با ویژگی‌های خاص، برای انجام یک اعتکاف مشروع، شرط دانسته‌اند. در این نوشتار تلاش شده با روشی نوآورانه، روایات مربوطه را بر اساس محتوا در سه دستۀ پیش‌گفته، چینش کند و نظرات فقهی هر دسته را مرور نماید و در پایان با هدف رسیدن به مراد واقعی معصوم، اسباب اختلاف این روایات را شناسایی کرده و به تحلیل و بررسی آنها بپردازد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیت‌الله صافی در بسیاری از مسائل، همان منهج محقق بروجردی را دارد/ ایشان احیاگر دانش کلام در دوران معاصر و از پیشگامان جهاد تبیین معارف شیعی است/ با تعصب خاص از دین و مکتب اهل‌بیت (ع) حفاظت می‌کرد ✔️آئین نکوداشت عالم ربانی و مرجع بصیر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)، همزمان با نخستین سالگرد ارتحال معظم‌له با حضور علما، اعضای شورای عالی، دبیر و مدیر حوزه علمیه خراسان و اساتید و فضلای حوزه علمیه در مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد برگزار شد. 📌در این مراسم، استاد شب‌زنده‌دار درباره «جایگاه و منزلت آیت‌الله صافی گلپایگانی در عرصه فقه و فقاهت»؛ استاد محمدتقی سبحانی درباره «اندیشه و برخی آراء و آثار کلامی منزلت آیت‌الله صافی گلپایگانی»؛ استاد محمدحسن صافی گلپایگانی به‌صورت مجازی درباره «جامعیت شخصیت آن مرجع تقلید فقید» و آیت‌الله سیدجعفر سیدان در خاتمه درباره «پاسداری آیت‌الله صافی از حریم مکتب اهل‌بیت (ع)» سخن گفتند. 👈گزارش اختصاصی نشست + دریافت فایل صوتی در «شبکه اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=69887 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 مسلک فهرستی یا اعتبارسنجی کتاب‌محور احادیث ✔️حجت‌الاسلام‌ احسان سرخه‌ای 🔹دو تصور نادرست در میان برخی پژوهشگران دیده می‌شود: نخست آنکه برخی تصور کرده‌اند که در «مسلک فهرستی»، تنها به فهارس اصحاب رجوع می‌شود و مرجع اصلی کاربست این روش برای کشف اعتبار، منابع فهرستی برجای‌مانده است؛ در حالی که تعداد این فهرست‌ها بیش از چند منبع محدود نیست. دوم آنکه پنداشته‌اند که صاحبان این فهارس مانند مرحوم شیخ طوسی و نجاشی، با هدف گزارش اعتبار منابع و آثار حدیثی به تالیف این آثار اقدام کرده‌اند. 🔸 این درحالی است این دو پیش‌فرض از اساس اشتباه است؛ زیرا مراجعۀ به این فهارس خلاف این مطلب را نشان می‌دهد. ظاهرا وجه مشترک اشکالات بیشترِ ناقدان از عنوان یعنی «مسلک فهرستی» سرچشمه می‌گیرد. 🔹البته در اعتبارسنجی احادیث تکیه کامل به فهرست نیست؛ بلکه باید به مجموع اطلاعات مرتبط با حدیث و تمامی شواهد افزاینده یا کاهنده اعتبار خبر توجه کرد؛ البته در این میان اطلاعات مرتبط با آثار حدیثی پیشینیان بسیار مؤثر است. 🔸برخی از پژوهشگران در شناخت مسلک فهرستی به این اشتباه افتاده‌اند که منبع انحصاری در این روش، فهارس برجای‌مانده است. به همین خاطر و برخی ملاحظات دیگر پیشنهاد بنده جایگزینی اعتبارسنجی کتاب‌محور به‌جای مسلک فهرستی است؛ زیرا در این شیوه از اعتبارسنجی در شمار بررسی مجموعۀ شواهد و قرائن، کتاب نقش محوری دارد. 👈 گزارش تفصیلی اجتهاد از نشست + دریافت صوت: http://ijtihadnet.ir/?p=69918 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
230105_0640.mp3
45.04M
🎧 در یافت صوت نشست علمی «تقریری از مسلک فهرستی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احسان سرخه‌ای 🎙ناقدان: استاد محمدباقر ملکیان و دکتر محمدعلی موحدی 🗓 زمان برگزاری: 10 بهمن ماه ۱۴۰۱ در موسسه تخصصی فقه امام کاظم (ع) 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢سپرده‌های بانکی از منظر فقه بدهی هستند؛ باید از بستر یک سبب شرعی یا معاملی عبور داده شوند ✔️حجت‌الاسلام محمد مادرشاهی: 🔹به طور کلی ملاک در موضوع شناسی فقهی، ارتکاز عرف است و ممکن است با موضوع شناسی اقتصادی متفاوت باشد، مثلا اسکناس، چک و سپرده‌های بانکی در نگاه اقتصادی همه سند بدهی هستند درحالیکه در ارتکاز عرف، اسکناس پول و چک بدهی است. و باید درباره سپرده‌های بانکی بحث کرد. در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد: نظر اول ماهیت سپرده را پول می داند، نظر دیگر ماهیت آن را بدهیِ اسکناس می داند و نظریه سوم قائل است که ماهیت آن بدهی است اما احکام پول را دارد. 🔸سپرده‌های بانکی از منظر فقه بدهی هستند؛ ر فرایند سپرده گذاری، قطعا بدهی ایجاد می شود (چه قرض باشد چه ودیعه با تصرف)، در هنگام بازپس گیری سپرده‌ها مردم نسبت به سپرده‌ها احساس بازپس گیری طلب خود را دارند نه مبادله دو نوع پول کاغذی و الکترونیکی. هجوم مردم در هنگام احساس ورشکستگی بانک‌ها برای استیفای ارزش سپرده خود، شاهد دیگری بر پول نبودن آن است. توجه به ساختار پول بانک مرکزی و حساب‌های بانکی نیز این مطلب را تایید می‌کند. 🔹ماهیت سپرده، تنها طلب داشتن و بدهی است. این مسأله، احکام فقهی متعددی مثل حرمت ایجاد بدهی بدون گذر از بستر معامله یا یک سبب شرعی (خلق بدهی از هیچ که فقها به عنوان چک‌های دوستانه باطل می‌دانند) و یا تهاتر قهری دیون و ... را در پی دارد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=69922 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی: «قبض ثمن در مجلس عقد بیع سلم در اندیشه آیت‌الله حکیم» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام اكبر نجم 🎙 ناقد: حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر عباس شفيعی نژاد 📆 زمان: يكشنبه 16 بهمن ماه ساعت 16 🕌 مکان: قم، مجتمع فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔معرفی کتاب «کنوز المطالب فی کشف رموز المکاسب»؛ شرح نوین مکاسب شیخ انصاری 👤 ارائه: حجت‌الاسلام محمدمهدی اسلامی‌، مولف کتاب و مدرس حوزه و دانشگاه، عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی 🗓 زمان: دوشنبه ۱۷ دی‌ماه، ساعت ۱۰ 🏢 مکان: تهران، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام، سالن شهید مطهری 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 کتاب «رویکرد تعلیل مداری در اجتهاد» ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام سیدابوالحسن نواب 🗂 ناشر: دانشگاه ادیان و مذاهب 📄چاپ اول: زمستان۱۴۰۱ ☎️ تلفن سفارش: ۰۲۵۳۲۸۰۳۱۷۱ و ۰۹۱۲۷۵۴۵۷۷۸ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
26.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔔 نگاه فقهی به مسائل انتخابات؛ اصلح یا صالح مقبول؟ 🗓 تاریخ برگزاری: ۲۰ بهمن، ۲۷ بهمن، ۴ اسفند، ۱۸ اسفند 🕰 زمان: ۴ جلسه دو ساعته از ساعت ۸ الی ۱۲ و ۱۴ الی ۱۸ ⏳ مهلت ثبت‌نام: تا ١٧ بهمن‌ماه 🏢 مکان: تهران، دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🌐 پیوند ثبت نام اولیه: https://survey.porsline.ir/s/YGiVIvK0 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تقابل نگاه انفتاحی و انسدادی در نسبت اسلام و سیاست ✍️حجت‌الاسلام داود مهدوی زادگان 🔻نویسنده محترمی در نبشته ای با عنوان "دغدغه مندان دینداری و آگاهی در جهان معاصر" بر ضرورت توجه به پروژه فکری اندیشوران دینی تاکید کرده است و در این راستا به اختصار درباره کلان پروژه فکری شخصیت های بزرگی چون امام خمینی ره، آیت الله خامنه ای، استاد شهید مطهری، مرحوم علامه مصباح یزدی ره و مرحوم آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی، اشاراتی کرده است. اندیشوران دینی که در نبشته یاد شده به کلان پروژه فکری آنان توجه شده مربوط به جریان فکری غالب در حوزه امامیه است. وجه مشترک همه آنان در احیای فکر دینی در حوزه جامعه و سیاست و نیز مجاهدت برای برپایی حکومت دینی و اجرا و اقامه احکام و حدود شرعی است. این جریان فکری غالب را می توان در چارچوب گفتمان اسلام سیاسی صورت بندی کرد. اما در کنار گفتمان غالب ( اسلام سیاسی ) در حوزه علمیه، جریان عرفی گرا وجود دارد که در تقابل جدی با گفتمان اسلام سیاسی قرار دارد. کلان پروژه فکری این جریان نفی ساحت های اجتماعی و سیاسی از دین، تحدید قلمرو دین به زندگی خصوصی و پاره ای امور عام المنفعه و امور حسبیه به شرط تمکن در عمل، نفی حاکمیت دینی و ترجیح حکمرانی غیر دینی بر آن و تاریخ مندی دین است. هر اندازه که پروژه فکری اسلام سیاسی ریشه در آموزه های دینی دارد و مستندات محکمی از کتاب و سنت می تواند اقامه کند، پروژه فکری عرفی گرایان حوزوی از این امتیاز محروم اند و قادر به توجیه دینی گفتار خود نیستند. آنان مجبورند خیلی از مستندات دینی اسلام سیاسی را انکار کنند یا به سکوت بگذرانند. چنانکه ساحت الهی و یلی الربی ( اطیعوا الله ) حکمرانی نبوی و علوی را انکار کرده ولی بر وجه یلی الخلقی ( بیعت ) آن دو تاکید دارند. و نیز واقعه غدیر خم که دلالت آشکار بر حکومت اسلامی دارد، مسکوت می گذارند. به هر روی، هر اندازه که گفتمان اسلام سیاسی در صدد انفتاح باب ورود اسلام به جامعه و سیاست است، گفتمان اسلام عرفی در پی اثبات انسداد آن است. از این رو، در مساله نسبت اسلام با جامعه و سیاست با دو رویکرد انفتاحیون و انسدادیون مواجهیم. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه‌ پژوهان نیازهای انقلاب اسلامی را مدنظر قرار دهند/ همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز، کاربردی به نظر نمی‌رسد ✔️آیت‌الله اشرفی شاهرودی: 🔹سال‌ها پیش معاون یکی از مسئولان وقت پیش ما آمد و از دستاوردهای فناوری‌های نانو و پیشرفت کشور در زمینه‌های مختلف سخن گفت و مطالبه‌ای عنوان کرد که چرا هنوز حوزه‌های علمیه در زمینه علوم انسانی اقدام مؤثری نداشته‌اند؟ و هنوز این علوم در دانشگاه‌ها با همان رویکردهای غربی تدریس می‌شود! من هم توضیحاتی دادم و این نیاز و درخواست صاحب‌نظران را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم که نیازمند توجه به جامعه‌شناسی اسلامی و ... هستیم؛ ایشان هم از حوزه‌های علمیه در این زمینه گله‌مند بوده و تلاش بیشتر را ضروری می‌دانستند. 🔸در طول تاریخ حاکمیت‌ها بیشتر در دست سلاطین جور و اهل سنت قرار داشته و عالمان شیعه برکنار بودند اما با این وجود کتاب‌هایی چون «جواهرالکلام» نوشته و عرضه کردند، درعین‌حال همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز کاربردی به نظر نمی‌رسد... لذا ضروری به نظر می‌رسد که فقه پژوهان، فضلا و محققان حوزه پاسخ به نیازهای انقلاب را مد نظر قرار دهند. 🔹هر وقت تحول و نیازهای بزرگی برای مردم پیش می‌آمد، فقهای بزرگ ما به‌دنبال حل آن بودند، اما اکنون می‌بینیم برخی‌ افراد ضمن بی‌توجهی به این مسائل نوپدید، اهداف و دل‌خوشی‌های دیگری همچون تأسیس دفتر مرجعیتی را دنبال می‌کنند! درحالی‌که بسیاری از مسائل و نیازهای نظام اسلامی نیازمند پاسخ متقن و کاربردی است. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=69913 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخگویی فقه باعث زایش فقه می‌شود/ مطالبه دستگاه‌ها، اولویت فقه را تغییر می‌دهد/ توسعه فروع کتاب القضا در طول تاریخ فقه شیعه محسوس است ✔️استاد مجتبی الهی خراسانی: 🔹استقرار یک نظام مبتنی بر اسلام و شریعت در کشور ایران، به‌طورکلی انگیزه دستگاه فقاهت را برای رشد و نمو کیفی و توسعه کمی افزایش می‌‌دهد. وقتی در تخصیص منابع اقتصادی و توزیع قدرت سیاسی تغییری صورت می‌گیرد، سرمایه اجتماعی فقه و اجتهاد تغییر می‌‌یابد. 🔸مطالبه دستگاه‌ها، اولویت فقه را تغییر می‌دهد تا جایی که از «شبهه عبائیه» به بحث‌های بانکداری و مدیریت شهری می‌رسد... انقلاب اسلامی باعث شد همین کتاب القضا از فی‌نفسه بودن دربیاید. توسعه فروع کتاب القضا در طول تاریخ فقه شیعه سابقه ندارد. 🔹دستگاه فقاهت حیاتش به این است که فقیه یک پرسشگر عاملی روبه‌روی خود ببیند که حکم را برای عمل استنباط کند و الا فقیه نمی‌خواهد حکم را بی‌جهت استنباط کند! لذا این پاسخگویی فقه است که باعث زایش فقه می‌شود. 🔸انقلاب اسلامی باعث شد همین کتاب القضا از فی‌نفسه بودن دربیاید. توسعه فروع کتاب القضا در طول تاریخ فقه شیعه سابقه ندارد. کتاب القضا مرحوم آشتیانی و ملاعلی کنی را با کارهای جدید مقایسه کنید، توسعه فروع و استخراج بسیاری از ادله‌ی استقصاء نشده کاملاً محسوس است. 👈گزارش تفصیلی اجتهاد از نشست «انقلاب اسلامی و تطور حرکت اجتهاد و فقه شیعه»: http://ijtihadnet.ir/?p=69910 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺زینب (س) نشان داد که می‌توان حجب و عفاف زنانه را تبدیل به عزت مجاهدانه و یک جهاد بزرگ کرد ✔️رهبر معظم انقلاب: زینب کبری یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثه‌ی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیره‌کننده و درخشنده‌ای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است. زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.۱۳۸۹/۰۲/۰۱ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قیام حسینی، تبیین زینبی ◾️السَّلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ بَضعَةِ خاتَمِ النَّبیِّینَ وَسَیِّدِ المُرسَلین 🏴 سالروز وفات حضرت زینب کبری سلام‌الله علیها تسلیت باد. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه مقارن به معنای فروپاشی فقه امامیه و دیگر مذاهب نیست ✔️استاد حسینی گرگانی: 🔹چهار طریقه اساسی در اصول وجود دارد که فقها از آن بهره‌ برده‌اند؛ اول مبانی متکلمین؛ دوم طریقه فقها، سوم تخریج الفروع علی الاصول و چهارم طریقه مقارنه است و ابونصر دبوسی از علمای احناف، اولین فرد اصولی است که کتابی با این رویکرد نوشته است. 🔸 در بین فقهای امامیه هم اولین کسی که کتاب فقه مقارن تقریر کرده است شیخ مفید بود و بعد از او شاگردش، شیخ طوسی و برخی فقهای دیگر اقدام به این مسئله کردند. عده زیادی از فقها در حوزه هم این کتب را تدریس کرده‌اند. 🔹برخی گفته‌اند مقارنه یعنی تطبیق‌دادن و فقط ذکر اقوال و برخی دیگر گفته‌اند ذکر اقوال توام با ادله و برهاینی که صاحبان نظریه و اندیشه بیان می‌کنند و شخص مقارن، ادله را مورد بررسی قرار داده و دلیلی که محکمتر از بقیه ادله است اتخاذ می‌کند منوط به اینکه باید به ادله دیگران پاسخ دهد. 🔸 امروز در فقه امامیه و اهل تسنن و در اصول هر دو تطور و تحولات وجود دارد ولی معنای آن دست‌برداشتن از زیرساخت‌ها نیست. فقه مقارن به معنای فروپاشی فقه امامیه و مذاهب چندگانه اهل سنت نیست؛ علما مطابق با نیازهای جامعه در طول ادوار، برنامه‌ریزی کرده‌اند و الان باید در گام دوم انقلاب تحول و تطوری در اصول و فقه و علوم دینی ایجاد کنیم؛ باید متحد شویم و در عرصه فقه مقارن کار کنیم تا برخی افکار متعصبانه زدوده شود. 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69936 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حقوق اهل سنت ایران در دوراهی «واقع نمایی» و «سیاه نمایی» ✂️درست بر خلاف این ادعای پوچ رسانه‌ای، بدون شک بر اساس شاخص‌های حوزه‌های عدالت (اجتماعی، بهداشتی و آموزشی و...) و دسترسی یکسان به زیرساخت‌های توسعه، میزان رفاه اهل سنت ایران نسبت به سایر مذاهب در کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان، کردستان عراق بیشتر است. در داخل نیز تفاوتی بین هموطنان اهل سنت سیستان و شیعیان استان همجوار وجود ندارد. شوربختانه باید اعتراف کرد که شلاق‌های محرومیت و بی عدالتی، رخسار شیعیان ایلام و خراسان جنوبی را کبودتر از چهره اهل سنت غرب و جنوب شرق ایران کرده است. بنابراین تفاوت مذهبی، ارتباطی به کوتاهی در حق اهل سنت در کردستان و سیستان ندارد. امروز در تمامی مناطق با ترکیب جمعیتی اکثریت اهل سنت، دادگاه‌های محلی طبق فقه مذاهب تشکیل و شوراهای شهر و روستا و غالب خدمات شهری توسط خود اهل سنت انجام‌ می‌شود. عمده برنامه ریزی‌های بومی نیز در نظام تصمیم گیری محلی انجام‌ می‌گیرد. براساس آمارها بیش از پانزده هزار مسجد مختص به اهل سنت در سرزمین ما وجود دارد. مساجد، خیابانها، مدارس و مؤسسات فراوانی به نام خلفا، صحابه و بزرگان اهل سنت نام گذاری شده است. طبق آخرین آمار «مرکز رصد فرهنگی کشور» تعداد مساجد ایران حدودا "هفتاد هزار" باب است که سهم اهل سنت "پانزده هزار" باب مسجد است. یعنی به ازای هر "چهار و نیم" باب مسجد برای شیعیان، یک مسجد متعلق به اهل سنت است؛ این در حالی است که... 👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69933 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدار مسئولان حج با آیات مکارم شیرازی و شبیری زنجانی ✔️جمعی از مسئولان برگزاری حج با حضور در دفتر آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی با ایشان دیدار کردند و گزارشی از اقدامات انجام‌شده برای برگزاری این فریضه الهی در سال جاری را ارائه دادند. 👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=69928 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «روش شناسی کشف مذاق شارع» 👤 با حضور اساتید: 🎙عبدالحمید واسطی 🎙محمود حکمت‌نیا 🎙ابوالقاسم مقیمی‌حاجی 🎙محمدعلی سوادی 📅 زمان: سه شنبه 18 بهمن‌ماه، ساعت 13 🏢 مکان: قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔗 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/naghd 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کارگاه «دوره مختصر حقوق بين الملل و بررسی اسناد بين المللی» 👤 ارائه: دكتر محمد صالح تسخيری؛ دکترای حقوق بین الملل و مسؤول طرح‌های حقوق حمایتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس) 📆 زمان: سه شنبه‌ها (به مدت ده جلسه) اولين جلسه: 18 بهمن ماه ساعت 14 - 13 🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «استقلال فقه امامیه» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام محمد حسین عبدی 📆 زمان: سه شنبه 18 بهمن‌ماه، ساعت 11 🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام)، سالن امام خمینی (ره) 🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد، لذا پخش زنده و غیرزنده، تفاوتی در حکم شرعی ایجاد نمی‌کند! ✔️در فتاوای فقها معمولاً بین پخش زنده و غیرزنده تصاویر، تفاوت گذاشته می‌شود. در احکامی مانند نظر به نامحرم، این تفاوت به‌کرات بیان شده است. حجت‌الاسلام دکتر مهدی داودآبادی، استاد دانشکده صداوسیما اما معتقد است به لحاظ موضوعی، تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد و لذا نمی‌توان تفاوتی بین پخش زنده و غیرزنده تصویر کرد. ✂️معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم که سال‌هاست در عرصه‌های مختلف هنر و رسانه به‌خصوص فقه هنر، به تدریس و پژوهش مشغول است، می‌گوید: شناخت ضابطه‌مند ابعاد مختلف معنایی و ابهام‌زدایی از مفهوم تصویر، باعث توسعه و تعمیم موضوع یا تضییق مفهوم و تحدید معنای آن خواهد بود. ازاین‌رو تحلیل فقهی مفهوم تصویر، در فرایند استنباط و اجتهاد احکام فقهی، تأثیر مستقیم دارد. تعیین حدود و ثغور، گستره و قیود مفهوم تصویر در فقه سینما، چشم‌انداز دقیقی را در محضر فقیه می‌گشاید، به‌نحوی‌که در استنباط حکم فقهی، ابهامی در ناحیه موضوعِ حکم باقی نخواهد ماند. 👈 متن گفتگوی «اجتهاد» با این دکتری حکمت هنر دینی، از نگاه شما می‌گذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=69950 🆔 https://eitaa.com/ijtihad