فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔 نگاه فقهی به مسائل انتخابات؛ اصلح یا صالح مقبول؟
🗓 تاریخ برگزاری: ۲۰ بهمن، ۲۷ بهمن، ۴ اسفند، ۱۸ اسفند
🕰 زمان: ۴ جلسه دو ساعته از ساعت ۸ الی ۱۲ و ۱۴ الی ۱۸
⏳ مهلت ثبتنام: تا ١٧ بهمنماه
🏢 مکان: تهران، دانشگاه امام صادق علیهالسلام
🌐 پیوند ثبت نام اولیه: https://survey.porsline.ir/s/YGiVIvK0
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تقابل نگاه انفتاحی و انسدادی در نسبت اسلام و سیاست
✍️حجتالاسلام داود مهدوی زادگان
🔻نویسنده محترمی در نبشته ای با عنوان "دغدغه مندان دینداری و آگاهی در جهان معاصر" بر ضرورت توجه به پروژه فکری اندیشوران دینی تاکید کرده است و در این راستا به اختصار درباره کلان پروژه فکری شخصیت های بزرگی چون امام خمینی ره، آیت الله خامنه ای، استاد شهید مطهری، مرحوم علامه مصباح یزدی ره و مرحوم آیت الله حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی، اشاراتی کرده است.
اندیشوران دینی که در نبشته یاد شده به کلان پروژه فکری آنان توجه شده مربوط به جریان فکری غالب در حوزه امامیه است. وجه مشترک همه آنان در احیای فکر دینی در حوزه جامعه و سیاست و نیز مجاهدت برای برپایی حکومت دینی و اجرا و اقامه احکام و حدود شرعی است. این جریان فکری غالب را می توان در چارچوب گفتمان اسلام سیاسی صورت بندی کرد.
اما در کنار گفتمان غالب ( اسلام سیاسی ) در حوزه علمیه، جریان عرفی گرا وجود دارد که در تقابل جدی با گفتمان اسلام سیاسی قرار دارد. کلان پروژه فکری این جریان نفی ساحت های اجتماعی و سیاسی از دین، تحدید قلمرو دین به زندگی خصوصی و پاره ای امور عام المنفعه و امور حسبیه به شرط تمکن در عمل، نفی حاکمیت دینی و ترجیح حکمرانی غیر دینی بر آن و تاریخ مندی دین است.
هر اندازه که پروژه فکری اسلام سیاسی ریشه در آموزه های دینی دارد و مستندات محکمی از کتاب و سنت می تواند اقامه کند، پروژه فکری عرفی گرایان حوزوی از این امتیاز محروم اند و قادر به توجیه دینی گفتار خود نیستند. آنان مجبورند خیلی از مستندات دینی اسلام سیاسی را انکار کنند یا به سکوت بگذرانند. چنانکه ساحت الهی و یلی الربی ( اطیعوا الله ) حکمرانی نبوی و علوی را انکار کرده ولی بر وجه یلی الخلقی ( بیعت ) آن دو تاکید دارند. و نیز واقعه غدیر خم که دلالت آشکار بر حکومت اسلامی دارد، مسکوت می گذارند.
به هر روی، هر اندازه که گفتمان اسلام سیاسی در صدد انفتاح باب ورود اسلام به جامعه و سیاست است، گفتمان اسلام عرفی در پی اثبات انسداد آن است. از این رو، در مساله نسبت اسلام با جامعه و سیاست با دو رویکرد انفتاحیون و انسدادیون مواجهیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه پژوهان نیازهای انقلاب اسلامی را مدنظر قرار دهند/ همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز، کاربردی به نظر نمیرسد
✔️آیتالله اشرفی شاهرودی:
🔹سالها پیش معاون یکی از مسئولان وقت پیش ما آمد و از دستاوردهای فناوریهای نانو و پیشرفت کشور در زمینههای مختلف سخن گفت و مطالبهای عنوان کرد که چرا هنوز حوزههای علمیه در زمینه علوم انسانی اقدام مؤثری نداشتهاند؟ و هنوز این علوم در دانشگاهها با همان رویکردهای غربی تدریس میشود! من هم توضیحاتی دادم و این نیاز و درخواست صاحبنظران را خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم کردم که نیازمند توجه به جامعهشناسی اسلامی و ... هستیم؛ ایشان هم از حوزههای علمیه در این زمینه گلهمند بوده و تلاش بیشتر را ضروری میدانستند.
🔸در طول تاریخ حاکمیتها بیشتر در دست سلاطین جور و اهل سنت قرار داشته و عالمان شیعه برکنار بودند اما با این وجود کتابهایی چون «جواهرالکلام» نوشته و عرضه کردند، درعینحال همچنان بخشی از مسائل فقهی در جهت نیازهای مبتلابه روز کاربردی به نظر نمیرسد... لذا ضروری به نظر میرسد که فقه پژوهان، فضلا و محققان حوزه پاسخ به نیازهای انقلاب را مد نظر قرار دهند.
🔹هر وقت تحول و نیازهای بزرگی برای مردم پیش میآمد، فقهای بزرگ ما بهدنبال حل آن بودند، اما اکنون میبینیم برخی افراد ضمن بیتوجهی به این مسائل نوپدید، اهداف و دلخوشیهای دیگری همچون تأسیس دفتر مرجعیتی را دنبال میکنند! درحالیکه بسیاری از مسائل و نیازهای نظام اسلامی نیازمند پاسخ متقن و کاربردی است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=69913
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢پاسخگویی فقه باعث زایش فقه میشود/ مطالبه دستگاهها، اولویت فقه را تغییر میدهد/ توسعه فروع کتاب القضا در طول تاریخ فقه شیعه محسوس است
✔️استاد مجتبی الهی خراسانی:
🔹استقرار یک نظام مبتنی بر اسلام و شریعت در کشور ایران، بهطورکلی انگیزه دستگاه فقاهت را برای رشد و نمو کیفی و توسعه کمی افزایش میدهد. وقتی در تخصیص منابع اقتصادی و توزیع قدرت سیاسی تغییری صورت میگیرد، سرمایه اجتماعی فقه و اجتهاد تغییر مییابد.
🔸مطالبه دستگاهها، اولویت فقه را تغییر میدهد تا جایی که از «شبهه عبائیه» به بحثهای بانکداری و مدیریت شهری میرسد... انقلاب اسلامی باعث شد همین کتاب القضا از فینفسه بودن دربیاید. توسعه فروع کتاب القضا در طول تاریخ فقه شیعه سابقه ندارد.
🔹دستگاه فقاهت حیاتش به این است که فقیه یک پرسشگر عاملی روبهروی خود ببیند که حکم را برای عمل استنباط کند و الا فقیه نمیخواهد حکم را بیجهت استنباط کند! لذا این پاسخگویی فقه است که باعث زایش فقه میشود.
🔸انقلاب اسلامی باعث شد همین کتاب القضا از فینفسه بودن دربیاید. توسعه فروع کتاب القضا در طول تاریخ فقه شیعه سابقه ندارد. کتاب القضا مرحوم آشتیانی و ملاعلی کنی را با کارهای جدید مقایسه کنید، توسعه فروع و استخراج بسیاری از ادلهی استقصاء نشده کاملاً محسوس است.
👈گزارش تفصیلی اجتهاد از نشست «انقلاب اسلامی و تطور حرکت اجتهاد و فقه شیعه»: http://ijtihadnet.ir/?p=69910
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔺زینب (س) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل به عزت مجاهدانه و یک جهاد بزرگ کرد
✔️رهبر معظم انقلاب: زینب کبری یک نمونهی برجستهی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثهی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد.
حادثهی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصهی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامیِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعیِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیهی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد. قرآن هم در موارد متعددی به این نکته ناطق است؛ لیکن این مربوط به تاریخ نزدیک است، مربوط به امم گذشته نیست؛ یک حادثهی زنده و ملموس است که انسان زینب کبری را مشاهده میکند که با یک عظمت خیرهکننده و درخشندهای در عرصه ظاهر میشود؛ کاری میکند که دشمنی که به حسب ظاهر در کارزار نظامی پیروز شده است و مخالفین خود را قلع و قمع کرده است و بر تخت پیروزی تکیه زده است، در مقر قدرت خود، در کاخ ریاست خود، تحقیر و ذلیل شود؛ داغ ننگ ابدی را به پیشانی او میزند و پیروزی او را تبدیل میکند به یک شکست؛ این کارِ زینب کبری است. زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ.۱۳۸۹/۰۲/۰۱
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 قیام حسینی، تبیین زینبی
◾️السَّلامُ عَلَیکِ یا بِنتَ بَضعَةِ خاتَمِ النَّبیِّینَ وَسَیِّدِ المُرسَلین
🏴 سالروز وفات حضرت زینب کبری سلامالله علیها تسلیت باد.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢فقه مقارن به معنای فروپاشی فقه امامیه و دیگر مذاهب نیست
✔️استاد حسینی گرگانی:
🔹چهار طریقه اساسی در اصول وجود دارد که فقها از آن بهره بردهاند؛ اول مبانی متکلمین؛ دوم طریقه فقها، سوم تخریج الفروع علی الاصول و چهارم طریقه مقارنه است و ابونصر دبوسی از علمای احناف، اولین فرد اصولی است که کتابی با این رویکرد نوشته است.
🔸 در بین فقهای امامیه هم اولین کسی که کتاب فقه مقارن تقریر کرده است شیخ مفید بود و بعد از او شاگردش، شیخ طوسی و برخی فقهای دیگر اقدام به این مسئله کردند. عده زیادی از فقها در حوزه هم این کتب را تدریس کردهاند.
🔹برخی گفتهاند مقارنه یعنی تطبیقدادن و فقط ذکر اقوال و برخی دیگر گفتهاند ذکر اقوال توام با ادله و برهاینی که صاحبان نظریه و اندیشه بیان میکنند و شخص مقارن، ادله را مورد بررسی قرار داده و دلیلی که محکمتر از بقیه ادله است اتخاذ میکند منوط به اینکه باید به ادله دیگران پاسخ دهد.
🔸 امروز در فقه امامیه و اهل تسنن و در اصول هر دو تطور و تحولات وجود دارد ولی معنای آن دستبرداشتن از زیرساختها نیست. فقه مقارن به معنای فروپاشی فقه امامیه و مذاهب چندگانه اهل سنت نیست؛ علما مطابق با نیازهای جامعه در طول ادوار، برنامهریزی کردهاند و الان باید در گام دوم انقلاب تحول و تطوری در اصول و فقه و علوم دینی ایجاد کنیم؛ باید متحد شویم و در عرصه فقه مقارن کار کنیم تا برخی افکار متعصبانه زدوده شود.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69936
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حقوق اهل سنت ایران در دوراهی «واقع نمایی» و «سیاه نمایی»
✂️درست بر خلاف این ادعای پوچ رسانهای، بدون شک بر اساس شاخصهای حوزههای عدالت (اجتماعی، بهداشتی و آموزشی و...) و دسترسی یکسان به زیرساختهای توسعه، میزان رفاه اهل سنت ایران نسبت به سایر مذاهب در کشورهای همسایه نظیر پاکستان، افغانستان، کردستان عراق بیشتر است.
در داخل نیز تفاوتی بین هموطنان اهل سنت سیستان و شیعیان استان همجوار وجود ندارد. شوربختانه باید اعتراف کرد که شلاقهای محرومیت و بی عدالتی، رخسار شیعیان ایلام و خراسان جنوبی را کبودتر از چهره اهل سنت غرب و جنوب شرق ایران کرده است. بنابراین تفاوت مذهبی، ارتباطی به کوتاهی در حق اهل سنت در کردستان و سیستان ندارد.
امروز در تمامی مناطق با ترکیب جمعیتی اکثریت اهل سنت، دادگاههای محلی طبق فقه مذاهب تشکیل و شوراهای شهر و روستا و غالب خدمات شهری توسط خود اهل سنت انجام میشود. عمده برنامه ریزیهای بومی نیز در نظام تصمیم گیری محلی انجام میگیرد.
براساس آمارها بیش از پانزده هزار مسجد مختص به اهل سنت در سرزمین ما وجود دارد. مساجد، خیابانها، مدارس و مؤسسات فراوانی به نام خلفا، صحابه و بزرگان اهل سنت نام گذاری شده است.
طبق آخرین آمار «مرکز رصد فرهنگی کشور» تعداد مساجد ایران حدودا "هفتاد هزار" باب است که سهم اهل سنت "پانزده هزار" باب مسجد است. یعنی به ازای هر "چهار و نیم" باب مسجد برای شیعیان، یک مسجد متعلق به اهل سنت است؛ این در حالی است که...
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69933
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دیدار مسئولان حج با آیات مکارم شیرازی و شبیری زنجانی
✔️جمعی از مسئولان برگزاری حج با حضور در دفتر آیات عظام مکارم شیرازی و شبیری زنجانی با ایشان دیدار کردند و گزارشی از اقدامات انجامشده برای برگزاری این فریضه الهی در سال جاری را ارائه دادند.
👈 جزئیات: http://ijtihadnet.ir/?p=69928
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «روش شناسی کشف مذاق شارع»
👤 با حضور اساتید:
🎙عبدالحمید واسطی
🎙محمود حکمتنیا
🎙ابوالقاسم مقیمیحاجی
🎙محمدعلی سوادی
📅 زمان: سه شنبه 18 بهمنماه، ساعت 13
🏢 مکان: قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔗 حضور مجازی از طریق: skyroom.online/ch/iict/naghd
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 کارگاه «دوره مختصر حقوق بين الملل و بررسی اسناد بين المللی»
👤 ارائه: دكتر محمد صالح تسخيری؛ دکترای حقوق بین الملل و مسؤول طرحهای حقوق حمایتی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس)
📆 زمان: سه شنبهها (به مدت ده جلسه) اولين جلسه: 18 بهمن ماه ساعت 14 - 13
🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «استقلال فقه امامیه»
🎙ارائه: حجتالاسلام محمد حسین عبدی
📆 زمان: سه شنبه 18 بهمنماه، ساعت 11
🏢 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم السلام)، سالن امام خمینی (ره)
🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد، لذا پخش زنده و غیرزنده، تفاوتی در حکم شرعی ایجاد نمیکند!
✔️در فتاوای فقها معمولاً بین پخش زنده و غیرزنده تصاویر، تفاوت گذاشته میشود. در احکامی مانند نظر به نامحرم، این تفاوت بهکرات بیان شده است. حجتالاسلام دکتر مهدی داودآبادی، استاد دانشکده صداوسیما اما معتقد است به لحاظ موضوعی، تصویر سینمایی همان حکم عکس را دارد و لذا نمیتوان تفاوتی بین پخش زنده و غیرزنده تصویر کرد.
✂️معاون پژوهشی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر قم که سالهاست در عرصههای مختلف هنر و رسانه بهخصوص فقه هنر، به تدریس و پژوهش مشغول است، میگوید: شناخت ضابطهمند ابعاد مختلف معنایی و ابهامزدایی از مفهوم تصویر، باعث توسعه و تعمیم موضوع یا تضییق مفهوم و تحدید معنای آن خواهد بود. ازاینرو تحلیل فقهی مفهوم تصویر، در فرایند استنباط و اجتهاد احکام فقهی، تأثیر مستقیم دارد. تعیین حدود و ثغور، گستره و قیود مفهوم تصویر در فقه سینما، چشمانداز دقیقی را در محضر فقیه میگشاید، بهنحویکه در استنباط حکم فقهی، ابهامی در ناحیه موضوعِ حکم باقی نخواهد ماند.
👈 متن گفتگوی «اجتهاد» با این دکتری حکمت هنر دینی، از نگاه شما میگذرد: http://ijtihadnet.ir/?p=69950
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 چالشهای استدلال به عموم و اطلاق در حل مسائل فقه معاصر
✔️دکتر زهرا اخوان صرّاف، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر قدیمی عرصه فقه و قرآن است. او در سالهای اخیر، علاوه بر پژوهشهای قرآنی، به پژوهشهای فقهی و اصولی نیز علاقه نشان داده است. اخوان هم شاگرد اساتید همچون آیات منتظری و گرامی و استاد علیدوست بوده و هم سالهاست که در حوزه قم و دانشگاههای این شهر، به تدریس علوم اسلامی مشغول است.
👈 یادداشت اختصاصی این مدرس حوزه و دانشگاه پیرامون چالشهای تمسک به عموم و اطلاق در حل مسائل فقه معاصر را میخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69947
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◾️پیام تسلیت آیتالله جوادی آملی در پی حادثه زمین لرزه در ایران، ترکیه و سوریه
✔️در پی وقوع زمین لرزه در کشور ایران، ترکیه و سوریه و جان باختن و مصدوم شدن تعداد زیادی از مردم، آیتالله جوادی آملی پیام تسلیتی را صادر کرد.
🔻متن پیام بدین شرح است:
✍بسم الله الرحمن الرحیم و ایاه نستعین
نظام هستى بر عدل الهى استوار و بر رحمت رحمانى حق برقرار است، هر چند نه راز آن عدل و نه رمز این رحمت براى غیر اولیای الهى (علیهمالسلام) روشن نیست.
زلزلهاى كه در این ایام در ایران، تركیه و سوریه رخ داد و عدهاى از برادران و خواهران آسیب دیدند و خرابیهاى سنگینى به منازل مسكونى و تجارى رسید مایه تأثر عمیق قلبى شد، از خداى سبحان براى رحلت یافتگان در خواست مغفرت و براى بازماندگان صبر و اجر مسئلت مىشود.
انتظار مىرود مردم گرانقدر از بذل مساعدت دریغ نفرمایند و مورد عنایت پروردگار قرار گیرند.
١٧ بهمن ١٤٠١
جوادى آملى
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تأسیس حوزه علمیه قم، پاسخی به «بحران بزرگ»
✍️سیدمحسن طباطباییفر
برای بررسی نسبت حوزه قم با امر سیاست در دوره مرحوم حائری، حداقل توجه به چهار عرصه ضروری است: اوضاع بینالملل، اوضاع داخلی ایران، تجربیات شخصی آیتالله و مبانی فکری و نظری ایشان. شکلگیری حوزه قم و تنظیم مناسبات درونی و بیرونی آن در بستر چنین متغیرهایی شکل گرفت. آیتالله مؤسس از آنچه تجربه کرده و دیده بود و از رویدادهای داخلی و جهانی که در جلوی چشم داشت و از آنچه به لحاظ مکتب فقهی آموخته بود، به این نتیجه رسید که با تأسیس حوزه علمیهای قوی پاسخ در خوری به بحرانه زمانه خویش بدهد. این اقدام نه در سکوت و انزوای سیاسی، بلکه به گواه تاریخ در زمانه خویش و پس از آن، به یکی از تأثیرگذارترین پدیدههای سیاسی– اجتماعی ایران و جهان تشیع تبدیل شد.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69964
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢امام (ره) ماندگاری نظریه ولایت فقیه را تضمین کرد/ ایشان اشبه الناس به امام معصوم را شایسته حکمرانی میدانست
✔️حجتالاسلام سید سجاد ایزدهی:
🔹امام خمینی(ره) هم مطرح کننده نظریه ولایت فقیه بود و هم ماندگاری آن را تضمین نمود. حضرت امام فرمود: آن کسی که برای ما شریعت آورده قطعاً برای آن متصدی اجرا نیز تعیین کرده است. امام(ره) اشبه الناس به امام معصوم را شایسته حکمرانی میدانست و نوع نگاه ایشان مبتنی بر مبنا و دارای نظام واره بود.
🔸امام برای بقای حکومت اسلامی نیز اندیشه داشت. ساختار مد نظر امام ساختار بومی و برگرفته از اسلام حداکثری بود؛ یعنی چیزی غیر از نظام مشروطه برگرفته از آموزههای غربی... نوع نگاه بازخوانی شده امام نظمی مبتنی بر مردم سالاری دینی و به دور از حزب گرایی است.
🔹 امام یک رویکرد جدید به فقه داشت. فقه شامل فقه فردی و حکومتی است. اینکه بیش از هزار سال فقه به صورت فردی دنبال میشد، ناشی از ذات فقه نبوده و در شرایطی که فقیه بتواند دارای نفوذ اجتماعی گردد، فقه نیز دارای برنامه برای حکمرانی اسلامی هست.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=69960
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢تا نظام به حکمرانی اسلامی درنیاید، فقه فضای مجازی ما درست نمیشود
✔️استاد عبدالکریم فرحانی:
🔹حکمرانی اسلامی وقتی در جامعه پیاده شود، آن موقع فقه سیاسی، فقه فضای مجازی، فقه اقتصادی و فقه خانواده شما درست میشود. اگر در جامعه ما بتوانیم این مطلب را در ارتباط با حکمرانی درست کنیم، یعنی بتوانیم ترکیب حقیقی را در جامعه از طریق «نظام اسماء» در بیان امام راحل، یا از طریق «ترکیب حقیقی» که علامه طباطبائی ارائه میکند را مورد استفاده قرار دهیم، آن موقع شما میتوانید برای این جامعه نظام حکمرانی درست کنید.
🔸آن موقع سوال این است اگر ما ترکیب حقیقی را برای جامعه قائل شدیم، یک جامعه داریم، یا جوامع داریم؟ اگر یک جامعه داشته باشیم یک ایدئولوژی واحد، یک باید و نباید واحد با یک اعمال نظام حکمرانی واحد مواجه هستیم که درست است؛ اما اگر جوامعای مواجه هستیم دیگر خبر نداریم که علامه طباطبائی اعتقادشان در این خصوص چیست.
🔹ما سه مدل اختلاف در جامعه انسانی داریم، اختلاف طبیعی و دو مدل اختلاف دیگر، خدا رحمتشان کند که در تحلیل بسیار خوبی که از آیات سوره یونس و سوره هود مختلفین «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَلِذَلِکَ خَلَقَهُ» ارائه و تفسیر خیلی زیبایی ارائه کرده اند. اگر جامعه مرکب حقیقی است و ترکیب حقیقی در جامعه وجود دارد اختلاف طبیعی در جوامع وجود دارد، ولی اختلاف طبیعی مانع نظام حکمرانی واحد نیست. چون دین از یک چهارچوب درست شد که در واقع در فضای ترکیب حقیقی میشود از آن دفاع کرد، آن موقع اصل ثابت نظام حکمرانی درمیآید.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=69956
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 گزارش تفصیلی از همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت»
🔻آیتالله صافی به حفظ میراث مکتوب تشیع اهتمام ویژه داشت
✔️استاد رضا مختاری:
🔹آیتالله صافی گلپایگانی خدماتی بزرگ به میراث مکتوب شیعه داشت و ارادت وی به شیخ آقا بزرگ تهرانی نیز از این جهت است؛ آیتالله صافی در راه حفظ و نشر میراث شیعه قدمهای بزرگی برداشت؛ آن مرحوم متوجه شد در یکی از کتاب خانههای بزرگ هندوستان در شهر لکنو نسخههای خطی ارزشمندی وجود دارد. آیتالله صافی پیش قدم شد تا این نسخ خریداری شود و 12سال پیش 150 میلیون تومان هزینه کرد و تصویر نسخههای خطی کتابخانه ممتازالعلما را خریداری کرد که در میان آن آثار، نامههای میرحامد حسین هندی، سلطان العلما، نامههای صاحب جواهر هم وجود داشت.
🔸یک دلال نسخههای خطی گنجینهای از نسخههای زیادی داشت و قصد داشت آن را به اروپا منتقل کند همانگونه که بسیاری از کتب دست اول شیعه و نسخههای معتبر آن در اختیار ما نیست. ما به حضرت آیتالله صافی گفتیم این نسخهها به میراث علمی تشیع کمک میکند و از این رو این نسخ با پول وی خریداری شد؛ همایشی برای آقا بزرگ تهرانی گرفتیم که آیتالله صافی با آن کهولت سن شرکت کرد زیرا به میراث تشیع بسیار احترام میگذاشت.
🔻هوشمندترین مرجع شیعه در جریانشناسی تاریخی بود
✔️حجتالاسلام محمدصادق ابوالحسنی:
🔹آیتالله صافی در عرصه گفتمان سازی نیز، یک ادبیات خاصی داشت و به خلوص مبانی گفتاری میاندیشید. اگر کسی به بهانه گزارش تاریخ، کوچکترین کلمهای میگفت که حق را زیر پا میگذاشت و موجب تضعیف مذهب شیعه و علمای ربانی میشد، تذکر میداد. ایشان در مقام گزارش تاریخ بسیار محتاط بودند و معتقد بودند که نه باید خط خدمت و خیانت مخلوط شود، نه از افراد منحرف و ساختارشکن بیهوده تجلیل گردد و نه بایستی به اسم بیان حقایق تاریخی، چوب حراج به آبروی افراد خدوم زد.
🔸ایشان بین مراجع تقلید، بیشترین اشراف را به جریانهای تاریخنگاری دارد. معمولاً مراجع ما یا اهل تدوین آثار تاریخی نبودند یا اگر بودند به تاریخ صدر اسلام، عاشوراپژوهی و سیره ائمه علیهم السلام میپرداختند.
🔻از همراهی با آیتالله بروجردی و امام خمینی تا مبارزه با بهائیت
✔️حجتالاسلام محسن اکبری:
🔹مرحوم حضرت آیتالله صافی مشاور سیاسی و عضو شورای استفتاء آیتالله بروجردی بود و خاطرهای از دوران اصلاحات ارضی نقل میکند که یک شورایی از علما تشکیل شد تا موضع علما را در خصوص آن مطرح کند و مقرر شد نامهای نوشته شود و اعتراض علما به سردار حکمت یعنی رئیس مجلس ارسال شود؛ آیتالله صافی گلپایگانی وظیفه نوشتن نامه را به عهده میگیرد از برکت همین موضع علما قانون اصلاحات ارضی متوقف میماند.
🔸مبارزه آیتالله صافی با بهائیت بسیار پررنگ بود و همچنین رابطه وی با انقلاب و نظام اسلامی و همراهی و همیاری با امام خمینی بر کسی پوشیده نیست.
🔻اگر تلاشهای آیتالله صافی نبود انقلاب همچنان دست مارکسیست زدهها میماند
✔️دکتر موسی نجفی:
🔹در زمانی که فقط شخصیتهای مبارز مسلح انقلابی دانسته میشدند نه اشخاص، حضرت آیتالله صافی تلاشهای بزرگی برای پیشبرد اهداف انقلاب صورت داد؛ غیرت دینی عجیبی در وجود حضرت آیتالله صافی نهفته بود؛ روزی پس از مرخص شدن از بیمارستان با من تماس گرفت و اشارهای به مقالهای از اکبر ثبوتی داشت که در آن مقاله به آخوند خراسانی پرداخته شده بود و مرحوم آخوند را موافق برخی اندیشههای روشن فکرانه معرفی کرده بود از همین رو از من خواست مقالهای بنویسم و پاسخ بدهم.
🔸همه هویت این کشور «انقلاب» شده بود و تأکید داشتند همه مراجع باید انقلابی باشند و مفهوم انقلابی را نیز جناح چپ تعیین میکرد؛ در چنین فضایی شاهد قضیهای هستیم که به مرور «انقلاب» هویتی شد نه این که هویت انقلابی باشد؛ سیر از هویت انقلابی به انقلاب هویتی در حال حاضر در حال رخ دادن است و این امر ساده نیست و باید توجه کرد اگر تلاشهای حضرت آیتالله صافی و دیگر علما نبود انقلاب همچنان دست مارکسیست زدهها و لیبرال زدهها میماند.
👈 بخوانید: گزارش تفصیلی از همایش «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت»: http://ijtihadnet.ir/?p=69993
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» رونمایی شد
✔️با حضور جمعی از اساتید و فضلا از کتاب «یک قرن حافظه تاریخی روحانیت» رونمایی شد. این کتاب که به همت گروه تاریخ اندیشه معاصر موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) منتشر شده و به دیدگاههای مرحوم آیتالله صافی درباره روحانیت در ایران معاصر میپردازد.
👈 تصاویر مراسم رونمایی + دانلود بخشهایی از کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=69967
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارش تفصیلی از همایش «فقیه کارگزار»
🔻آیتالله صافی برای پرکردن حفرههای تئوریک نظام شخصاً وارد میشود و دیگران را هم دعوت میکند
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹وقتی آیتالله صافی گلپایگانی از اراک رأی میآورند، پیشنهاد میشود که علما پیشنهاداتی برای قانون اساسی ارائه دهند. ایشان در یک مقدمهای طولانی، 13 فصل و 191 اصل، قانون اساسی موردنظر خود را پیشنهاد میدهد و با آن قاعده ذهنی وارد مجلس خبرگان میشود و از آن استفاده میکند. ایشان نهتنها خود وارد پرکردن حفرههای تئوریک نظام میشود بلکه دیگران را هم دعوت میکند و آنجا میگوید: «کسانی که امروز سخن نمیگویند و پیشنهاد نمیدهند، فردا حق نخواهند داشت از نواقص چیزی بگویند».
🔸آیتالله صافی در اصل 43 نهادی بهعنوان قوه عالی و اصلی مرجعیت و فقاهت را مطرح میکند و در حد وسیعی برای فقیه قائل به اختیاراتی میشود؛ و بر همین اساس، رأی مردم در ریاست جمهوری را مشورتی پیشنهاد میدهد و قائل به توشیح نیست.
🔹ایشان فصل پنجم را به حقوق ملت اختصاص میدهند. ایشان مرجعی برای حل اختلاف بین رئیسجمهور و مجلس را در اصل 127 پیشبینی میکند. درواقع، ایشان در اصول پیشنهادی خود، مسائلی که نظام در 20 -30 سال آینده با آن مواجه میشود را پیشنهاد میدهد و بنده این را از مصادیق کارگزاری میدانم.
🔻آیتالله صافی نظام جمهوری اسلامی را «رکن شدید» میدانست
✔️استاد سید صمصامالدین قوامی:
🔹والد نسبت به مولود سه وظیفه هدایت، نظارت و حمایت دارد. هدایت ناظر بر پیشرفت و مسیریابی است، نظارت ناظر بر ضعفها و جلوگیری از انحراف است و حمایت ناظر به جلوگیری از ضعف او میشود. طبق این قاعده مدیریتی، اگر ما نظام را مولود حوزه میدانیم، موضعگیریهای آیتالله صافی گلپایگانی را در هر سه بخش میتوان دستهبندی کرد.
🔸مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی این نظام را رکن شدید میدانست. ایشان در خبرگان قانون اساسی حضور داشت و دید ولایتفقیه را خیلی سست بحث میکنند و در رهبری سیاسی معمولی با اختیارات محدود میخواستند. ایشان بلند میشود و با قدرت گفت این، آن ولایتفقیه نیست و ولایتفقیه را به عرش میبرند.
🔻امامت در نظر آیتالله صافی یک عقیده تاریخی نیست
✔️استاد احمد رهدار:
🔹متکلمین زیادی به بهانه مساله ختم نبوت مطرح کردند که ختم نبوت مساوی با ختم حجت است، اما آیتالله صافی گلپایگانی بیان کردند که اینگونه نیست چون عالم تکلیف ادامه دارد و تا تکلیف است باید حجتی باشد تا تکالیف را مطرح کند و دوازدهگانه بودن ائمه (ع) به معنای پایان تکلیف نیست بنابراین امامت یک عقیده تاریخی نیست بلکه امری همیشگی است.
🔸امامت امری الهی است؛ حتی اگر بپذیریم که جامعه آنقدر رشد سیاسی پیدا میکند که بتواند بخشی از کارها را انجام بدهد، حدّ این کارها بهاندازهای نیست که جامعه بتواند مصلحت تام و نهایی و کامل خود را تشخیص دهد. آیتالله صافی گلپایگانی براین اساس بهتمامی الگوهای دموکراسی موجود نقدهایی را وارد میکند.
👈 بخوانید: گزارش تفصیلی از همایش «فقیه کارگزار»: http://ijtihadnet.ir/?p=69995
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی «فهم و تبیین جدیث مبتنی بر اندیشه آیت الله محمدی ری شهری»
🎙 ارائه: حجتالاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی
🗓 زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۱
🏢 مکان: قم، بلوار امین ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، حوزه علمیه مشکوه
📖 همراه با نمایشگاه کتاب انتشارات دارالحدیث با تخفیف ویژه
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی فعالیت های خاورشناسان در ارتباط با حدیث شیعه»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علی راد
عضو هیات مدیره انجمن حدیث حوزه علمیه قم
📆 زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمنماه ، ساعت ۱۳
🏢 مکان: قم؛ میدان معلم؛ مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام؛ طبقه ۳؛ سالن سلمان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «مفهوم شناسی خلق پول»
🎙ارائه: دکتر حسین صمصامی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین عباس شفیعینژاد (مدیر گروه فقه اقتصادی)
📋 زمان: چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۸:۳٠
🕌 مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن امام خمينی(ره)
🔗لینک حضور مجازی: markazfeqhi.com/live
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «تبارشناسی فقه حکومتی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین علیاکبر نوایی (مؤلف و پژوهشگر فقه و اندیشه سیاسی)
📆 زمان: چهارشنبه ۱۹ بهمن ماه ساعت ۱۸ الی ۱۹/۳۰
🏛مکان: مشهد، مرکز تحقیقات اسلامی، انتهای شیرازی ۱۶
🆔 https://eitaa.com/ijtihad