💢 پیام آیتالله نوری همدانی به هماندیشی «نقش قواعد اصولی در استنباط مسائل مستحدثه»
✍️بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَيِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
یکی از موضوعات مهم، نقش فقه و فقاهت است و قرآن کریم از هیچ قشری همانند فقها وعلماء تجلیل نکرده است و علت عظمت این تکریم برای آن است که آنچه در فقه ما است و فقهای ما از آن سخن میگویند آن است که فقه ما مستقیم از پروردگار متعال گرفته شده است و همان طوری که حضرت امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
« حَدِيثِي حَدِيثُ أَبِي وَ حَدِيثُ أَبِي حَدِيثُ جَدِّي وَ حَدِيثُ جَدِّي حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ وَ حَدِيثُ اَلْحُسَيْنِ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ وَ حَدِيثُ اَلْحَسَنِ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ ع وَ حَدِيثُ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ ص وَ حَدِيثُ رَسُولِ اَللَّهِ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .» (بحارالانوار، جلد 2،صفحه 179)
فقها کسانی هستند که در دفاع از دین، زمان و مکان نمیشناسند و از ایثار جان دریغ نمیکنند بلکه شهادت را برای خود فخر میدانند، و موضوع فقه و فقاهت از زمان رسول خدا (ص) شروع شد و هر روز گستردهتر گردید و در زمان حضرت باقر و صادق (علیهما السلام) به اوج خود میرسد و تربیت شاگردانی همانند ابو بصیر و یونس ابن عبدالرحمان و ابان بن تغلب و دیگران برای نقل فتوا در میان شیعیان دلیل بر همین مطلب است و وقتی شخصی همانند معاذ بن مسلم به حضرت مراجعه و از بیان سؤالات فقهی و پاسخ آن به شیعیان سخن میگوید مورد تکریم قرار میگیرد.
فقه علمی است که عهدهدار استنباط وظایف و حقوق انسان در عرصههای مختلف زندگی بشری است و اصول نیز در دامنه علم فقه است و فقها بزرگ ما برای استنباط علوم دینی قواعد و مقرراتی دارند که با توجه به آن علم اصول شناخته میشود و به بیان دیگر فهم زبان دین علم اصول است و قواعد علم اصول در فقه کمک بسیار شایانی دارد و باید توجه داشت این علم در زمان امام صادق (ع) به اوج رسید و هشام ابن حکم رسالههایی در این دانش نوشت و بعدها شیخ مفید و سید مرتضی این مسیر را ادامه دادند و امروز حوزههای علمیه ما در این موضوع مهم یعنی فقه و اصول مشغول هستند و تأکید ما به این است که حوزهها باید همان مسیر علماء بزرگ را ادامه دهند و این دروس را تقویت کنند.
الحمدالله در این سالهای اخیر جهش بسیار خوبی صورت گرفته است، و یکی از آثار ارزنده که در حوزه علمیه اثرگذار شده است آثار قلمی آیتالله سیفی مازندرانی است و باید عرض کنم ایشان در هر رشتهای وارد شده با دقت و زحمت فراوان کارکردِ فقه، اصول ، تفسیر و کلام را با دقت بررسی نمود و توانست کار کاملی انجام دهد و بعنوان یک فقیه پرتلاش در حوزه علمیه حضور داشته باشد و این جلسه که بعنوان نقش قواعد اصولی در حال برگزاری است و از آثار فقهی این شخصیت ممتاز حوزه علمیه قم رونمایی میشود بسیار مبارک است و لازم میدانم از همه عزیزان برگزار کنندهی این مراسم تشکر نمایم. البته بحث پیرامون مباحث فقه و اصول فرصت مناسبی میطلبد و در این مختصر نمیگنجد. هدف تجلیل از خدمات ارزندهی حضرت آقای سیفی مازندرانی بوده است که با اخلاص و علمیّت مشغول تربیت فضلا خوبی در حوزه مبارکه قم میباشد.
حسین نوری همدانی- ۱۴٠۱/۱۲/۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢حکومتداری در اسلام یک امر اجتماعی است نه فردی
✔️استاد محسن اراکی:
🔹حاکمیت یعنی یک اراده ای وجود داشته باشد که حق الزام بر اراده های دیگر را داشته باشد هویت و جوهر هر حکومتی چه سکولار چه کومونیست و یا هر چیز دیگر این اراده است. این حق الزام کردن یعنی حاکم می تواند کسانی را که مانع برقرار کردن نظم توسط او می شوند و یا به نظمی که حاکم می خواهد تن نمی دهند را کیفر کند.
🔸اینکه انسان به اراده خود به دنیا نیامده نشان می دهد که ولایتی فوق ولایت انسان وجود دارد، هستی ما از ابتدا متقوم به وجود یک اراده ای برتر از اراده ما است. اینکه انسان به دنیا آمدن و رفتنش دست خود او نیست نشان می دهد که در طول زندگی هم باید گوش به فرمان خداوند متعال باشد.
🔹اسلام هر حاکمیتی را به صرف وجودش مشروع نمی داند بر خلاف غربی ها، که مبنای حاکمیتشان همین است که یک حکومت را بوجود بیاورند و بعد بگویند چون وجود دارد و واقعیت این است باید آن را پذیرفت. در اسلام حاکمیت باید مشروعیت داشته باشد، حاکمی که حق حکومت ندارد خروج بر او مشروع است. حاکمیت باید به اذن خداوند باشد، و خداوند به کسی اذن حاکمیت می دهد که فرمان او را بداند و اجرا کند.
🔸کسی که فرمان خدا را می داند فقیه است و کسی فرمان او را اجرا می کند که عادل باشد لذا مبانی حکومت اسلامی کسی را حاکم معرفی می کند که فقیه عادل باشد. حکومت داری در اسلام یک امر اجتماعی است نه فردی، به همین جهت حاکم مشروع واجب الاطاعت است و باید نصرت شود، فرمانروا به همراه مردم حکومت می کند./ پژوهشکده شورای نگهبان- ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
45.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سخنانی از آیتالله شبیری زنجانی؛ ویژه صدسالگی حوزه علمیه قم
✂️در گذشته، طرح مسائل علمی و مباحثۀ در جلسات، در حوزههای علمیه رایج بود. عموم مجالس طلبگی، همراه با بحث و نقض و ابرام بود. این یکی از ویژگیهای ممتاز حوزههای علمیه است که باید تقویت و حفظ شود و جلسات عمومی و دوستانه نیز همراه با مباحث علمی باشد. بهترین روش برای شناخت مراتب علمی افراد، همین مباحثات علمی است.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢مجلس خبرگان نماد آمیختگی جمهوریت و اسلامیت است/ علما جهاد تبیین را جدی بگیرند و با بیان نو و منطق نو با جوانها حرف بزنند
✔️حضرت آیتالله خامنهای در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری:
🔸این مجلس، هم تعیینکننده رهبری، و هم با مراقبتهای خود، تضمینکنندهی وجود و استمرار شرایط رهبری است که چنین جایگاه عظیمی، وظایف سنگینی را متوجه اعضای خبرگان میکند و هیچ اهمالی در ادای این وظایف، در درگاه پروردگار پذیرفته نیست.
🔹به نظر ما نکتهی مهم و اساسی است این مجلس خبرگان نماد در همآمیختگی و آمیزش جمهوریت و اسلامیت است. ما، این خصوصیت و این صفت را برای این مجلس گرامی بداریم. آن را بیان کنیم، آن را به رخ دیگران بکشیم. اولاً این مجلس منتخب مردم است و در او مردمسالاری به معنای حقیقی کلمه، با سلامت کامل تحقق پیدا کرده. ثانیاً متشکل از علمای دین است که جوهرهی دینی نظام را نشان میدهد. بنابراین ترکیب و امتزاج و بلکه در واقع اتحاد جمهوریت و اسلامیت در نظام اسلامی را بیان میکند.
🔸با حرف نو، بیان نو و منطق نو، با جوانان گفتگو و گرههای ذهنی آنها را باز کنید البته در برابر شبهاتی هم که پاسخ آنها را نمیدانیم بگوییم نمیدانم یا باید بررسی کنم.. از شبهه نباید رنجید. نرنجیم؛ بالاخره شبهه است و وجود دارد. برای مواجههی با شبهه بایستی کاملاً آماده شد... شبهه ما را وادار میکند بیشتر فکر و مطالعه کنیم، بیشتر مراجعه و مشورت کنیم، بیشتر از کسی که بیش از ما میفهمد سئوال کنیم... مراقب باشیم حرف سست نزنیم.
👈 متن سخنان + تصاویر دیدار: http://ijtihadnet.ir/?p=70220
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 برش دیدار | رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: علماء جهاد تبیین را جدی بگیرند.... به میان جوانها بروند و گرههای ذهنی آنها را باز کنند ...
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 برش دیدار | رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری: از شبهه نباید رنجید.. این شبههها مثل این تحریمهاست ... ما را وادار میکند بیشتر فکر کنیم ... مراقب باشیم حرف سست نزنیم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚 «حکم وضعی؛ هستی، چیستی، اقسام»؛ با تاکید بر مبانی امام خمینی (ره)
✔️ کتاب حاضر که حاصل افاضات استاد محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج اصول سال ۱۳۹۲ است، با تقریر حجتالاسلام میرزادهاهری به مرحله طبع رسید و پس از تقریظ استاد به زیور طبع آراسته شد. این اثر در دو فصل تنظیم شده است که در فصل نخست سرواژۀ هستی و چیستی، نخست مفهوم و حقیقت حکم و سپس هستی و چیستی حکم وضعی مطرح شده و در فصل دوّم مباحث مربوط به اقسام حکم وضعی تبیین گردیده است.
👈 معرفی اثر: http://ijtihadnet.ir/?p=70171
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📗 نگاهی به مقالات پانزدهمین شماره دوفصلنامه «قرآن، فقه و حقوق اسلامی»
✔️در این شماره از مجله «قرآن، فقه و حقوق اسلامی» از میان مقالات دریافتی از اساتید شاخص حوزه و دانشگاه شش مقاله پس از طی روند علمی و داوریهای تخصصی گزینش و منتشر شدند.
🔻مقالات منتشر شده و نویسندگان آن ها در این شماره عبارتد از:
1. مقاله (زمان شرعی ولوج روح در جنین در پرتو قرآن و روایات) به قلم ابوالقاسم علیدوست و محمد عشایری منفرد
2. مقاله (نسبت حکم «اعراض از جاهلان» با امر به معروف و نهی از منکر) به قلم حسین الهی پارسا، مجتبی الهی خراسانی و حسین جوان آراسته
3. مقاله (تکفیر سیئات در سیاست کیفری اسلام) به قلم محمدعلی حاجیدهآبادی و اسدالله روحانی
4. مقاله (جستاری در معنای شرط محرّم حلال بر اساس ادله قرآنی و روایی و تطبیق آن با شرط مخالف کتاب و سنّت) به قلم عبدالله جوان
5. مقاله (محوریت قرائت اهل بیت و روش شناخت آن) به قلم محمدصادق یوسفی مقدم
6. مقاله (انتخابات ازمنظر قرآن کریم؛ استعاره یا امانت حقیقیه؟) به قلم کریم کوخاییزاده و مصطفی بخرد
👈 علاقهمندان میتوانند برای مشاهده و دریافت مقالات و ارسال مقاله به سامانه دوفصلنامه به آدرس http://sijl.ir مراجعه نمایند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
📚نگاهی به آثار برگزیده بیست و چهارمین همایش «کتاب سال حوزه»
✔️بیست و چهارمین همایش کتاب سال حوزه از برگزیدگان و آثار شایسته تقدیر کرد. در این میان دو اثر امتیاز یک اثر برگزیده را کسب کرده و همچنین ۲۸ اثر شایسته تقدیر و ۱۸ اثر شایسته تحسین شدند.
👈 بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70189
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢منابع و مصادر علوم اسلامی باید به صورت دسترسی آزاد ارائه شوند/ محورهای چهارگانه فعالیت مؤسسه همتا
✔️اولین گردهمایی ملی کلانپروژه هوش مصنوعی و علوم اسلامی با حضور استاد علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه و رئیس شورای سیاستگذاری کلانپروژه، دکتر بهروز مینایی بیدگلی، رئیس هیئتمدیره کلانپروژه و جمعی از مدیران و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی این کلانپروژه برگزار گردید.
👈 استاد اعرافی، رئیس هیئت مدیرهی مؤسسهی درحال ثبت همتا، نکات مهمی را در محورهای بیستگانه زیر ایراد کرد که به این شرح است: http://ijtihadnet.ir/?p=70193
👈 مشاهده تصاویر: http://ijtihadnet.ir/?p=70196
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔فراخوان پذیرش مرکز فقهی-اصولی «معهد الاجتهاد الفعال» در سال تحصیلی ۱۴٠۳-۱۴٠۲
⏳مهلت ثبتنام: تا ۲۵ اسفندماه ۱۴٠۱
🔻 برخی امتیازات:
🔹اعطای گواهی اجتهاد و تدریس
🔸اعزام جهت تبلیغ تخصصی
🔹اجراء طرح هدایت تحصیلی
🔸کمک هزینه معیشتی
🔹چاپ رسمی مقالات
👈 دریافت دفترچه پذیرش: https://eitaa.com/Feghfaalseyfi
☎️ارتباط با کارشناس آموزش از ساعت ساعت 12 تا 14: 09179382553
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔فراخوان مقاله کنگره بینالمللی بزرگداشت علامه میرحامدحسین لکهنوی (رحمهالله)
⏳مهلت ارسال چکیده تا ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۱
✔️ مقالات برگزیده، ضمن پرداخت حقالتالیف، با حفظ حقوق معنوی نویسندگان، در نشریات دارای رتبه منتشر خواهد شد.
🌐 برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کنگره مراجعه بفرمایید.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 روایتی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
🔺حجتالاسلام والمسلمین محمد ابوالقاسمی، عضو مجلس خبرگان رهبری
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تبیین و تفسیرهای تقریبی؛ راهبردی دیگر برای همگراییِ اسلامی
✍️ حجتالاسلام حمیدرضا شریعتمداری
امروزه کمتر کسی را میشناسیم که با وحدت اسلامی یا تقریب مذاهب، اختلاف اصولی داشته باشد. بهنظر میرسد که بسیاری از مخالفان وحدت یا تقریب، در اصل این کار و در ضرورتِ آن تردیدی ندارند. مخالفتها یا تردیدها عمدتاً معطوف به برخی بانیان و مروجان تقریب یا برخی از گفتارها و رفتارهای تقریبی است. بهعبارت دیگر، اعتراضات و نگرانیها عمدتاً متوجهِ مصادیق و تطبیقات تقریب است.
بااینکه بهنظر میرسد که وحدت و تقریب رونق پیشینِ خود را بهویژه در دهه ۱۳۳۰ شمسی و در دو سه دههی پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دست داده، بااینهمه، کمتر شاهد شک و تشکیک در اصلِ وحدت و تقریب هستیم، هرچند هیچگاه التزام عملی، که نیازمندِ دخالت مؤثرِ قدرت سیاسی و دینی، و نیز تربیت دینی و تقریبی، درکنارِ فرهنگسازی و زیرساختهای فکری است، هیچگاه، در حدّ کافی و بلکه درحدّ لازم نبوده است.
در تفکر شیعی و در سیرهی متشیعه، موارد متعددی وجود دارد که بهدلیل خوب تبیین نشدن یا سوء برداشت (و گاه سوء نیتِ برخی)، شیعه به کفر یا بدعت یا غلوّ، متهم شده است. برخی از این موارد در حدِّ اتهام، و قابلِ سلب هستند، اما برخی از آنها، مستظهر به شواهدی از درون مذهب و متکی به تفاسیرِ رائج در نزد عالمان شیعه یا تلقیهای عمومی در نزد عموم شیعیان است. پیشنهادِ ما در این موارد اخیر...
👈 متن کامل یادداشت را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70174
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نظریه امام در باب حکومت، تفوق بر نظریه خطابات قانونیه دارد/ ابتکارات اصولی امام از معاصران خود بیشتر است/ حق علمی امام در حوزههای علمیه تضییع شد
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹واقعاً ابتکارات اصولی امام از معاصرین و اقران خودش بهمراتب بیشتر است. تعبیر نکنم که ظلمی به امام شده-که شده- ولی واقعاً از موارد تضییع حق است؛ یعنی حق علمی امام در حوزههای علمیه و مراکز علمی واقعاً تضییع و به آن توجه نشده است.
🔸اگر ابتکارات امام از اول تا پایان علم اصول را با درجه اولهای نجف در دوران خودش مقایسه کنیم، با آنکه آنها هم در قله قرار دارند و حق علمی فراوانی بر همه دارند، اما ابتکارات اصولی امام بیش از آنها است. اساساً این یک قصه پر غصهای است که حق علمی مکتب قم مغفول واقع شده است.
🔹نظریهای که امام در باب حکومت دارد و اسلام را مساوی با حکومت قرارداده، به نظرم تفوق بر نظریه خطابات قانونیه دارد. بالأخره خطابات قانونیه جزئی از متون دین است اما «الاسلام هو الحکومه» یک نگاه وسیعتر و گستردهتر، عینیت اسلام و حکومت است.
🔸میفرمایند این احکام «مطلوبات بالعرض» است و هنوز من نمیتوانم بگویم عمق مطلب امام برای ما روشن شده که چرا احکام مطلوب بالعرض است. یک نتیجه قهری این نظریه امام این است که هیچ حکمی از فروع مثل نماز، روزه و حج نمیتواند با حکومت تزاحم کند؛ نه اینکه بگوییم تزاحم پیدا میکند و حکومت مقدم است. اصلاً قابلیت ندارد، چون در عرض حکومت نیست.
👈گزارشی از رونمایی کتاب «خطابات قانونیه» اثر جدید حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی:
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢آیتالله سیستانی، اندیشهای در میانه آیتالله خویی و امام خمینی
✍️دکتر عبدالوهاب فراتی
✔️ یکی از سوالات رایج سالهای اخیر، مدل سیاست ورزی آیتالله سیستانی و به طور عمومیتر حوزه علمیه نجف اشرف است. دکتر عبدالوهاب فراتی، در گفتا پیشرو، حوزه نجف و مرجعیت اعلای آن، آیتالله سیستانی را با دقت بیشتری مورد کنکاش قرار داده و در ابتدا به جهتگیریهای کلان در شیعیان در نسبت حکومت و دین پرداخته و شیعیان را به سه نگاه کلی تشیع سیاسی، تشیع فرهنگی و تشیع مدنی تقسیم میکند. سپس با توجه به تاریخ نگاه به مساله حکومت در نجف اشرف از زمان شیخ انصاری تا کنون، به چگونگی رسوخ اندیشه تشیع مدنی در میان حوزه علمیه نجف و زعیم کنونی آن میپردازد.
✂️ اگر کاری به مبانی فقهی آیتالله سیستانی هم نداشته باشیم، اساسا ایشان بیش از این نمیتوانست کاری در موقعیت عراق کند؛ یعنی اگر هم به لحاظ نظری قائل به ولایت فقیه بود باز هم نمیتوانست آن را دنبال کند. جالب است حتی کسانی مثل آیتالله یعقوبی که در نجف قائل به ولایت فقیه هستند و اتفاقاً تفسیرشان از ولایت مطلقه تندتر از امام است، بحثهای مربوط به ولایت فقیه را فقط بحثهای نظری میداند.
✂️ما نباید از پایگاه تشیع سیاسی و از نقطه نظر قم به تحلیل چیزی بپردازیم که در نجف وجود دارد. باید نجف را در شرایط اقلیمی خودش و در درون مناقشات تاریخی خودش از دوره عثمانی تا الان بسنجیم. ما نباید خرده بگیریم که چرا اینطور رفتار نمیکنند و...
👈 بررسی مدل سیاستورزی آیتالله سیستانی: http://ijtihadnet.ir/?p=70236
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💽 نرمافزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت (۲)» رونمایی و در دسترس قرار گرفت
✔️مراسم رونمایی از نرمافزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت(2)» با حضور استاد علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه، استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، استاد کاظم قاضیزاده، رئیس موسسه پژوهشی فهیم، حجتالاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی و جمعی از فرهیختگان حوزوی و طلاب، برگزار شد.
💿 متن کامل 330 عنوان کتاب و رساله در 904 جلد از مهمترین مصادر روایی اهلسنّت و شیعه به تفکیک مذاهب امامیه، زیدیه و اسماعیلیه تا پایان قرن پنجم، در نرمافزار «جامع احادیث شیعه و اهل سنت (2)» ارائه شده است. همچنین، استفاده از منابع روایتمحور با رویکردهای مختلف نگارش شامل: جامعنگاری، صحاح، سنن، مسانید، مستدرکات، معاجم، اجزاء و فواید حدیثی، اَمالی، فضایلنگاری، تفاسیر روایی، اعتقادات، ادعیه، طبقات صحابه، محدثان و تواریخ روایی و نیز ارائه کارتابل «حدیث پژوهی» و مشاهده تمامی روایات موجود در برنامه در بستر واحد با قابلیتهای مختلف نمایشی و پژوهشی، به همراه امکان نمایش احادیث مشابه و احادیث پیامبر و هریک از ائمه(علیهم السلام) به تفکیک کتاب و همچنین ارائه کارتابل «آیات در کتب» به منظور یافتن سریع آیه دلخواه در هر کتاب و مطالعه مطالب ذیل آن از ویژگیهای این نسخه میباشد.
👈 گزارش مراسم + تصاویر + خرید با تخفیف ویژه: http://ijtihadnet.ir/?p=70242
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢نگذاشتند با افقیسازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیادهسازی شوند
✔️حجتالاسلام محمد حاج ابوالقاسم:
🔹شهرسازی و معماری اسلامی و غیر اسلامی نداریم اما باید چیدمان شهری و معماری به گونهای باشد که آموزههای دینی و اخلاقی را در جامعه پیاده کرده و محقق سازد.
🔸امروز بحث «حیاورزی» از نکاتی است که باید توجه جدّی به آن داشت. امروز دستورات اسلامی و عدم رعایت آن از سوی پیمانکاران و سازندگان سوئیتهای آپارتمانی به یک یا دو اتاق خواب موجب شده تا تاثیر مستقیمی بر روی فرزند آوری و کاهش جمعیت داشته باشد.
🔹بسیار گله مند هستم از کسانی که مقابل قانون افقی سازی مسکنهای شهری ایستادگی کردند و نگذاشتند با افقی سازی مسکن شهری برخی از احکام الهی در جامعه پیاده سازی شوند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70227
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢خانههای آپارتمانی مضر تنظیم روابط انسانی است/ احکامی را برای تغییر هویت ساختمان و شهرسازی ارائه کردهایم
✔️حجتالاسلام علی کشوری:
🔹ما برای تحول در خصوص مسکن و شهرسازی احکامی را ارائه کردهایم و آنچه مسلم است نیازمند یک بازتعریف جدید از مقوله مسکن و شهرسازی و معماری در کشور هستیم.
🔸انگیزهٔ اصلی حاکمان کشور ما در حال حاضر، ساماندهی مسئلهٔ ارتباطات اجتماعی است؛ مسئلهٔ ارتباطات فضای مجازی و شبکههای اجتماعی تبدیل به یک معضل شده است. راه حلی که بعضی از دوستان پیشنهاد میکنند این است که شبکهٔ ملی اطلاعات داشته باشیم، البته حتماً شبکهٔ ملی اطلاعات کمک میکند تا اندکی در این حوزه ساماندهی داشته باشیم؛ اما فکر میکنیم راه حل اصلی این است که هویت ساختمان را تغییر دهیم.
🔹اگر ویژگیهای روابط انسانی در ساختمان لحاظ شود، زیرساخت روابط میان انسانها در فضای واقعی میشود. اساساً به این دلیل که ساختمانهای فعلی ظرفیت لُجِستیک روابط انسانی را ندارند، گرایش به روابط در فضای مجازی ارتقا پیدا کرده است.
🔸برادرانی که در حوزهٔ علمیه وارد بحث میشوند و در مورد مسئلهٔ تربیت گفتگو میکنند، اما مسئلهٔ تربیت را بدون زیرساخت خانه لحاظ میکنند، تمام توصیههایشان در مقام واقع تحقق پیدا نخواهد کرد.
👈ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70225
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 چالشهای فقهی و حقوقی پرداخت تسهیلات به شرکتهای دانش بنیان
✔️در شرکتهای دانش بنیان مسئله این است که فردی ایدهای ارائه میدهد و این ایده در شرکتهایی تبدیل به تجاری سازی میشود اما ممکن است ایده طرح شده به سرانجام نرسد، دراین صورت سوالاتی به وجود میآید:
۱. هزینههای شرکت حامی چه سرنوشتی دارند؟ آیا میتوان این هزینهها تبدیل به وام شود و به شرکت برگردد؟
۲. اگر ضعف مدیرعامل فعلی برای سرمایه گذار محرز شد و حمایت مالی خود را مشروط به تغییر مدیر کارآمد کند آیا این ناقض موضوع مشارکت است یا خیر؟
۳. اگر سرمایه گذار به صورت پلکانی در سالیان متمادی حمایت مالی کند و بازپرداخت سالهای استراحت مالی را نیز لحاظ کند در صورت به نتیجه نرسیدن شرکت، آیا میتوان این سودها را علی الحساب در نظر گرفت یا خیر؟
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70230
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «حقّابه از منظر فقه و قانون»
🎙ارائه: استاد احمد مبلغی، مدرس خارج فقه محیط زیست حوزۀ علمیه قم
🎙ارائه: دکتر علی مشهدی، دانشیار دانشکده ی حقوق دانشگاه قم
📆 زمان: یک شنبه ۰۷ اسفند ماه، ساعت ۱۶ ال ۱۸
🏢مکان: قم بلوار شهید صدوقی، بیست متری حضرت ابوالفضل علیه السلام، موسسه عالی فقه و علوم اسلامی( فاز 3 شهید صدوقی ره)
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی «بررسی حکمرانی مردمی از دیدگاه امام موسی صدر»
🎙 ارائه: دکتر شریف لک زایی، دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📆 زمان: یکشنبه 7 اسفند، ساعت 13
🏛مکان: پژوهشکده شهید صدر شعبه مشهد
🔗لینک نشست: https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ممانعت از حق شرعی سقط به صرف نگاه افزایش جمعیت قابل توجیه نیست
✔️دکتر اسماعیل آقابابایی:
🔹از نظر فقهی، از یک سو مبنای جواز سقط محل بحث است و از سوی دیگر، آرای متفاوتی در مصادیق مجاز به سقط داریم؛ برای مثال در موارد خطر جانی برای مادر پس از دمیده شدن روح دیدگاهی قائل به جواز و نظری مبنی بر حرمت میتوان یافت. چنان که سقط در موارد حرج روحی مثل حاملگی ناشی از ارتباط نامشروع، مخالفان و موافقانی دارد. چنان که ناقص الخلقة بودن کودک هم بنا بر برخی آرا نمیتواند جواز سقط را به دنبال داشته باشد.
🔸اختلاف فتاوا، کلی بودن قانون، واگذاری تشخیص مصادیق در مواردی به پزشک، نامعلوم بودن معیار نقص مجوز سقط و مسائلی از این دست پزشکی قانونی را در عملی سازی قانون یادشده دچار مشکل میکند تا جایی که بسته به سلیقه پزشکان و تشخیص کمیسیون، مصادیق سقط جنین به حسب استانها متفاوت میگردد.
🔹تعدد جنینهای نیازمند کاهش، خطاها و گاه نارساییهای امکانات پزشکی در تشخیص سلامت کودک، تعیین مدت چهار ماه برای تجویز سقط جنین، تفاوت سلایق و گاه نوع دانش پزشکان در تفسیر عسر و حرج مطرح در قانون و مسائلی از این دست موجب شد همچنان ابهامهای فراوانی در تطبیق و اجرای قانون یادشده در عمل بروز کند.
🔸 با این حال سخت گیری در مواردی که به لحاظ شرعی میتوان قائل به جواز بود اولا، زمینه سقطهای غیرقانونی و خطرات جانی ناشی از آن را رقم میزند و ثانیا، به ممانعت از حق شرعی میانجامد که صرف نگاه به افزایش جمعیت نمیتواند آن را توجیه کند.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70233
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درآمدی بر آسیبشناسی پژوهش در فقه فرهنگ
✍️سیدمحمد طباطبایی، محقق و مدرس حوزه علمیه قم
مدتی است که قدری پژوهشها در عرصه فقهی فرهنگ به اقتضای رویکردهای اجتماعی و حکومتی به فقه اوج گرفته است. هرچند ممکن است آغاز این فرایند را با دو کتاب فقه فرهنگ و ارتباطات و قواعد فقه فرهنگ و ارتباطات در دهه هشتاد تلقی کنیم که در دانشگاه امام صادق علیهالسلام رقم خورد.
با وجود این، مواجهههایی که بعضا با این پژوهشها پیش میآید و حتی صورت درسی سطوح عالی به خود میگیرد نگرانیهایی را در آینده فقه فرهنگ به دنبال دارد.
مشهودترین اشکال اینجاست که حتی قلمرو فقه فرهنگ برای این محققین روشن نیست و گاه میان دو عرصه متمایز فرهنگ و مداخله در آن اشتباه میکنند. لذا تا نامی از فقه فرهنگ میآوریم انصراف به امر به معروف و نهی از منکر میکنند و از فرهنگ به عنوان یک نظام اجتماعی با مشخصههایی که دارد غفلت میکنند.
شاید ریشه این اشتباه سهلاندیشی در این حوزه باشد که ناشی از عدم ملاحظه پایگاه دانشی فرهنگ است. فرهنگ بما هو فرهنگ، یک مفهوم از سنخ علوم اجتماعی است و حتی قدمای علم الاجتماعی مسلمین هم همین نگاه ساختاری را داشته و از آن به صنایع و معارف بشری تعبیر میکردند. لذا فرهنگ از اساس یک امر کلان و نظام اجتماعی است و فقه فردی ندارد. لذا نمیتوان بدون یک فهم علمالاجتماعی (و نه لزوما جامعهشناسی) وارد موضوعشناسی و طبعا حکمشناسی در فقه فرهنگ به عنوان بخشی از علم فقه شد.
با این وصف نمیتوان صرفا با تکیه بر سوابق تدریس سطوح عالی، از صلاحیت تدریس در فقه فرهنگ برخوردار بود و تا فرهنگی اندیشه نشود فقه فرهنگ هم وجود نخواهد داشت.
به همین سبب است که گاه مسائل غیر فرهنگی در ذیل فقه فرهنگ جای میگیرند. چنان که آزادی بیان و آزادی اندیشه امر فرهنگی نیستند و در حوزه حقوق عامه و حقوق بشر جای دارند. اگر قرار است که یک موضوع را از علوم انسانی اخذ کرده و موضوع فقه خود قرار دهیم باید ابتدا نسبت به خود موضوع از منظر علوم انسانی موضع تبیینی داشته باشیم و سپس وارد فقه شویم.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 تأملی در خلط میان مبانی فقهی برخاسته از نصوص با نظریههای سیاسی برخاسته از مصالح زمان و مکان
🔺در پاسخ به یادداشت «بررسی مدل سیاست ورزی آیتالله سیستانی»؛
✍️حجتالاسلام مجید رجبی
تحلیل رفتار سیاسی فقیهان در دورههای مختلف تاریخی از مسائل کلیدی اندیشه سیاسی اسلامی بشمار میرود. همانطور که در تفسیر اندیشه سیاسی اسلام بویژه در دوره پسا انقلاب، میان تحلیل گران اختلاف است، در تفسیر رفتار سیاسی فقیهان نیز این اختلاف به چشم میخورد. بعنوان نمونه فقیهان طرفدار مشروطه، نظام پارلمانی و سلطنت مشروطه را بعنوان نسخه برتر زمانهشان پذیرفته بودند و حتی فقیهی مانند میرزای نائینی در دفاع از عدم مغایرت آن با شریعت کتاب «تنبیه الامه و تنزیه المله» را تدوین میکند.
این نوشتار در صدد نیست تا ادعا کند اختلاف در رفتارهای سیاسی هرگز ناشی از اختلاف در مبانی فقهی و کلامی نبوده بلکه معتقد است اصل تشیع سیاسی امری مسلم و قطعی نزد فقیهان بشمار میرفته است، البته تاکتیک مواجهه با سیاست ممکن است در هر زمان نسبت به زمان دیگری و نزد هر اندیشمندی نسبت به اندیشمند دیگر متفاوت باشد.
نگارنده معتقد است وحدت رهبری و راهبری در جهان در اسلام از ضروریاتی است که میتواند چالش اختلاف نظرات کارشناسی در مواجهه با متغیرات سیاست را کاهش دهد. همان مشکلی که مشروطه را با اختلاف در رهبری نهضت دچار مشکل ساخت.
👈 متن کامل یادداشت را مطالعه نمایید: http://ijtihadnet.ir/?p=70240
🆔 https://eitaa.com/ijtihad