📚 رونمایی از ۹ کتاب جدید «موضوع شناسی فقهی»
✔️در نخستین آئین تجلیل برترین آثار پژوهشی «موضوع شناسی فقهی» در نیمقرن اخیر از ۹ کتاب موضوع شناسی با عناوین ۱- نیمه اول اجتهاد (روشن شناخت موضوعات) ۲- موضوع شناسی از منظر مراجع، فقها و علمای معاصر ۳- ارزش سنجی درهم و دینار در عصر تشریع ۴- موضوع شناسی فقهی الکل و فرآوردههای آن ۵- موضوع شناسی عناوین اقتصادی ۶- موضوع شناسی فقهی حرز اموال ۷- موضوع شناسی فقهی مانعیت در طهارت ۸- درسنامه موضوع شناسی (سطح آشنایی) ۹- موضوع شناسی کثرت و شغل سفر با رویکرد اجتهاد؛ رونمایی شد.
👈 مشاهده تصاویر + گزارش مراسم: http://ijtihadnet.ir/?p=70266
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی علمی ترویجی «سنخ شناسی دلالت استعمال و نقش آن در تحول استنباط استظهاری»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محسن انصاری
🎙ناقدان: حجتالاسلام مهدی رهنما و دکتر حامد ساجدی
📅زمان: دوشنبه ۸ اسفندماه، ساعت ۱۳ الی ۱۵
🏢مکان: قم، میدان معلم، مدرسه علمیه امام کاظم علیهالسلام، سالن سلمان
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔سلسله جلسات «رمز ارزها» از منظر فقه و اقتصاد
🔻سرفصلها
◽️ موضوع شناسی رمز ارزها با رویکرد فقهی
◽️ نحوه مواجهه کشورها با رمز ارزها
◽️ آثار اقتصادی گسترش رمز ارزها
◽️ دیدگاه فقها راجع به معاملات رمز ارزها
👤 باحضور حجتالاسلام والمسلمین مهدی خطیبی
(عضو هیئت علمی گروه اقتصاد موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره))
📆 زمان: دوشنبه ۸ اسفندماه، ساعت ۱۶
📡 پخش زنده (با ترافیک رایگان): heyatonline.ir/graaph
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔ثبتنام دوره آشنایی با «دادسرا، مقامات و وظایف آنها در قوانین کنونی»
🎙 مدرس: حجتالاسلام دکتر احمدرضا عابدی
▫️ قاضی دیوان عالی کشور
▫️ رییس مدرسه عالی قضاوت
▫️مولف برتر کتابهای حقوقی
📌 مزایای دوره:
▫️ اعطای گواهینامه رسمی
▫️اساتید برتر
▫️برگزاری غیرحضوری
▫️امکان شرکت برادران و خواهران
⏳ شروع دوره:
▫️10 اسفند 1401
▫️6 جلسه (12 ساعت آموزشی)
🔗 لینک ثبتنام: https://survey.porsline.ir/s/256Hoirg
🆔 پشتیبان: @KarbordiQaza_Admin
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
دانشنامه امام سجاد علیه السلام.pdf
8.4M
📗دانشنامه امام سجاد علیهالسلام
👤مولف: جمعی از نویسندگان
📖 تعداد صفحات:۷۶۵
📌زبان: فارسی
✂️در این کتاب که به ترتیب حروف الفبا تنظیم شده به نظرات تابعان و اصحاب امام سجاد علیهالسلام نسبت به ایشان، نگرشی امام علیهالسلام نسبت به امور اجتماعی، رعایت حقوق نزدیکان و همسایگان، آثار خطی امام علیهالسلام، بررسی سند و شروح صحیفه کامله سجادیه، بعضی از اذکار سجده امام علیهالسلام و ...پرداخته شده است.
🔗لینک دانلود مستقیم
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 امام سجاد(ع)؛ از بازسازی تشکیلات شیعی تا ایجاد حکومت اسلامی
🔹ائمه دنبال این خط و این هدف بودند: تشکیل حکومت اسلامی. وقتی که امام حسین(ع) در ماجرای کربلا به شهادت رسیدند و امام سجاد(ع) با آن وضع بیماری به اسارت درآمدند، در حقیقت مسئولیت امام سجاد(ع) از آن لحظه شروع شد. اگر تا آن تاریخ قرار بر این بود که امام حسن و امام حسین(ع) آن آینده را تأمین بکنند، حالا دیگر قرار بر این شد که امام سجاد(ع) تأمین بکند و بازماندگان امام سجاد(ع). پس در کل زندگی امام سجاد(ع) ما دنبال این خط مشی باید بگردیم و یقین داشته باشیم که امام سجاد(ع) درصدد بودند آن هدف و آیندهای را که امام مجتبی(ع) و امام حسین(ع) در تعقیب آن بودند، در خارج تحقق ببخشند... حالا با این توجه شما بروید دنبال جزئیات کار امام سجاد(ع) ببینید چه مراحلی را پیمودند و چه تاکتیکهایی را اتخاذ کردند و چه موفقیتهایی بدست آوردند.
🔸ار طرف دیگر امام سجاد(ع) هم این است که تشکیلات شیعی را به راه بیندازد و آن چیزی را که از دیدگاه ما از دوران امیرالمؤمنین(ع) وجود داشته و بعد در ماجرای عاشورا و در واقعه حره و در واقعه مختار، تقریباً زمینههایش متلاشی شده، نوسازی و بازسازی کند.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70285
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
✔️ بیست و پنجمین اجلاس مجمع جهانی فقه اسلامی با نظارت «خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه و با حضور «صالح بن عبدالله بن حمید» رئیس مجمع؛ «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی؛ «قطب مصطفی سانو» دبیرکل این مجمع و دیگر شخصیتها از کشورهای اسلامی؛ از یکم اسفندماه در جده عربستان آغاز شد و استاد احمد مبلغی بهعنوان نماینده جمهوری اسلامی در این مجمع حضور یافت تا درباره موضوعات مطرح شده در این مجمع، به بحث و تبادل نظر با فقهای جهان اسلام بپردازد.
این استاد برجسته خارج فقه حوزه علمیه قم طی چند مداخله در نشستهای علمی اجلاس مجمع فقه جده به تبیین «تأثیر کرونا بر سلامت و بهداشت عمومی جامعه از نگاه فقه» و «احکام شبکههای اجتماعی در انتقال اطلاعات» پرداخت و همچنین در نهمین جلسه علمی با ارائه مقالهای موضوع «سقط جنین به دلیل تجاوز جنسی» را از منظر فقه بررسی و ابعاد پیرامون این موضوع و احکام مربوط به آن را بر اساس مبانی و شواهد دینی بیان نمود.
👈گزارش تفصیلی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70270
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 انتقاد آیتالله سبحانی از توسعه آپارتماننشینی و انبوهسازی در کشور/ جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست
🔹مسکن، مسئله مهمی است که همواره گروهی از مردم در مضیقه هستند. در نظام سابق این مشکلات وجود داشت اما لازم است در جمهوری اسلامی مشکل زمین و مسکن حل بشود؛ جلوگیری از احیای زمین موات قابل قبول نیست.
🔸ما یک زمین بایر و یک زمین موات داریم. زمین بایر در اختیار کسی نیست و اختیارش با مالک قبلی است، اما زمین موات نباید به این حالت بماند؛ بله زمین مواتی که در حیطه محیط زیست است محل بحث ما نیست. لازم است برای انتخاب زمین در اختیار افراد فکری شود که مشکل مسکن مرتفع گردد، اما امروز شهرسازی و شهرداری از یک طرف و اداره ثبت از راه دیگر مشکلاتی را ایجاد کردند.
🔹انبوه سازیهایی که اکنون ایجاد شده و ۱٠ طبقه میسازند از نظر اخلاقی صحیح نیست. بچههایی در این فضا حضور دارند که از همدیگر بیگانه هستند، نمیتوانند بازی کنند، حرف بزنند و هر کدام در خانهی خود محبوس هستند، لذا نمیشود این بچهها را تربیت دینی کرد.
👈 متن کامل بیانات: http://ijtihadnet.ir/?p=70288
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 فتوایی کارآمد است که سومندی اجتماعی داشته باشد
✔️دکتر سید ابوالقاسم نقیبی:
🔹 یکی از شئونات حاکمیت ملت در تقنین، گزینش فتوای کارآمد است یعنی اینگونه نیست نمایندگان ملت ملزم باشند به فتوای خاصی عمل کنند بلکه همه فتاوی از آن جهت که از حجیت برخودار هستند میتوانند مورد استفاده قرار گیرند و نمایندگان هر کدام را کارآمد تشخیص میدهند اخذ میکنند.
🔸به نظر ما فتوایی کارآمد است که سومندی اجتماعی داشته باشد و مصالح عامه در آن لحاظ شده باشد و تناسبش با ضروریات انسان معاصر بیشتر باشد؛ بنابراین قانونگذاران فتوایی را اختیار میکنند که سازگارتر با اصول حقوقی مورد احترام در جهان کنونی باشد. لازم نیست برای اسلامی انگاشتن یک قاعده حقوقی، حتما منطبق با موازین اسلامی باشد بلکه عدم مغایرت کفایت میکند.
🔹پس اجتهاد تقنینی نخستین عبارت است از گزینش فتوای کارآمد. راه دیگر، اجتهاد ابتدایی تقنینی است یعنی مجلس مکلف نیست از فقه موجود و میراث موجود برای تقنین استفاده کند بلکه مجلس اگر دارای صلاحیت اجتهادی باشد میتواند راسا اجتهاد ابتدایی داشته باشد و همان مبنای قانونگذاری قرار گیرد.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70320
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 نگاهی نو به مفاد قاعده لاضرر
✔️حجتالاسلام علیاصغر هادوینیا:
🔹قاعده لاضرر بازگشت به دلیل عقلی و ارتکاز عقلایی دارد لذا اگر بتوانیم تبیین خاصی از دلیل عقلی داشته باشیم، میتواند معیاری برای قضاوت درباره دیدگاههای مختلف در ارتباط با مفاد این قاعده باشد.
🔸مهمترین پرسش درباره این قاعده آن است که چگونه میتوان دلیل عقلی مربوط به آن و مفاد قاعده را با تکیه بر دلایل عقلی تبیین کرد. معتقدم با تکیه بر مبانی قرآنشناسی میتوان دلایل عقلی مناسبی ارائه کرد که مبنای مفاد نوینی برای این قاعده شود.
🔹تاثیر قاعده لاضرر بر عدالت اجتماعی از موضوعاتی است که جایگاه آن را روشن میکند. در مورد دلایل این قاعده چهار آیه را میتوان مورد اشاره قرار داد؛ آیه ۲۳۱ بقره، آیه ۲۳۳ بقره، آیه ۲۸۲ بقره و آیه ۱۲ سوره نساء. ویژگی این آیات، آن است که با صراحت اشاره به قاعده لاضرر نکردهاند ولی از آن میتوان برای تبیین این قاعده بهره برد.
🔸در مورد روایات هم مهمترین روایت، روایت سمرة بن جندب مورد توجه است که در انتهای آن به ضرر و ضرار اشاره شده است؛ همچنین در عبارت دیگری فرمودهاند «فانه لا ضرار و لا ضرار ...» یعنی در هر دو روایت به این قاعده بهصورت اجمالی اشاره شده است.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70326
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 ماجرای برخورد نهضت آزادی با ولایت فقیه
✔️حجتالاسلام مهدی ابوطالبی:
🔹وقتی در اوایل انقلاب ولایت فقیه مطرح شد، نهضت آزادی علیه آن بیانیه نوشت و گفتند شیخ انصاری ولایت فقیه را قبول ندارد و ساخته امام (ره) است، ولی وقتی کنگره ایشان برگزار شد، مشخص شد که آن مرجع بزرگ، تعبیر حکومت و ولایت مطلقه دارد. متأسفانه با جریانسازی و فضاسازی هنوز هم گفته میشود که آخوند خراسانی ولایت فقیه را قبول ندارد و این نگاه در بین برخی طلاب و مبلغان و مدرسان حوزه امتداد یافته است، در صورتی که آخوند ولایت فقیه را قبول دارد.
🔸دهه ۶۰ یکسری انقلابیون تندرو که به چپ معروف بودند آیتالله صافی را که در شورای نگهبان بود غیرانقلابی میدانستند، ولی بعد مدعی دفاع از آیتالله صافی و مرجعیت شدند. در دهه ۶۰ به سبب تندروی این افراد و رفتار خشن آنها، برخی روحانیون از انقلاب فاصله گرفتند، چون این برخوردها را دارای وجهه شرعی نمیدانستند و همین جریان الان به دنبال کوتاه آمدن از ارزشها و مبارزه با استعمار هستند.
🔹هیچ فقیهی از فقهای درجه یک نداشتیم که با نهضت امام مخالف باشند و هر کدام کم یا زیاد حمایت کردند، مثلاً مرحوم آیتالله احمد خوانساری چون حد بسیار محدودی برای ولایت فقیه قائل بود خیلی حامی نهضت نبود، ولی به تعبیر امام خمینی با سکوت خودش بیشترین کمک را به انقلاب کرد. آیتالله شریعتمداری که ابتدا با نهضت همراه بود قائل به ولایت مطلقه فقیه و حتی جهاد ابتدایی بود. کسانی مانند آیات حکیم، خویی و میلانی ...
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70323
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 نشست علمی «فقه تقنین؛ ماهیت و نظام مسائل»
🎙 ارائه: حجتالاسلام محمد متقیان تبریزی؛ مدیرکارگروه فقه تقنین مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
📆 زمان: سه شنبه 9 اسفندماه، ساعت 11:00
🏢مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗لینک وبينار: http://ac.rso-co.ir/neshast
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی ترویجی «واکاوی فقهی تماس تصویری با همسر در حال احرام»
🎙اساتید حججاسلام والمسلمین: مهدی ساجدی، مهدی درگاهی، و نجاتی
📆 زمان: سه شنبه 9 اسفندماه، ساعت 16:30
🏢 مکان: قم، خیابان هفت تیر، کوچه 12، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)
📺 پخش زنده: http://heyatonline.ir/irsi
🔗 سامانه و لینک قرار: https://gharar.ir/r/757d8b78
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست علمی «بررسی مبانی فقهی و علمی استهلال»
👤با حضور حججاسلام و المسلمین سیدمرتضی موسوی خراسانی و سیدرضا قلمکاریان اصفهانی
📆زمان: سهشنبه، 9 اسفندماه، ساعت 9 الی 12
🏛مکان: تهران، موسسه آموزش عالی حضرت قائم(عج)، سالن اجتماعات
🔗لینک حضور برخط: https://room.gharar.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔وبینار علمی «فقه داروسازی»
🔺از سلسله وبینارهای «عرصههای نوین فقه پزشکی» با تاکید بر مباحث خانواده
🎙 ارائه: حجتالاسلام والمسلمین محسن ملکی، استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان
زمان: سهشنبه 9 اسفندماه، ساعت 15 الی 17:30
🔗لینک حضور: https://b2n.ir/r25279
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔نشست تخصصی «روش شناسی شهید صدر در کتاب اقتصادنا»
🎙ارائه: حجتالاسلام علی نعمتی، مدرس و محقق اقتصاد اسلامی
📆 زمان: سه شنبه ۹ اسفندماه ساعت ۱۴
🏛مکان: مشهد، مدرسه علمیه عالی نواب، سالن کنفرانس
🔗لینک جلسه مجازی/ گزینه مهمان: h-navvab.ir/webinar-p
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔کرسی آزاد اندیشی «چالشهای بهرهگیری از احادیث طبی»
🎙ارائه: حجتالاسلام والمسلمین سید محمدکاظم طباطبایی
🎙اساتید ناقد: دکتر غلامرضا نور محمدی و محمد حسین ساعی فرد
👤مدیر جلسه: حجتالاسلام علیاکبر خدامیان آرانی
📆 زمان: سه شنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۱، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🏢مکان: دانشگاه قرآن و حدیث، طبقه دوم، سالن جلسات
🔗 لینک حضور مجازی: https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢دلیل شیخ طوسی برای وجوب طلاق در صورت نفرت زن از شوهر
✔️حجتالاسلام فرجالله هدایتنیا:
🔹نفرت و بیزاری نوعی اختلال زناشویی است و با این وجود اگر همسر بخواهد زن را در علقه زناشویی نگه دارد پس قطعاً مشکلاتی در زندگی آنها ایجاد میشود. این از مشکلات حقوق قضایی ایران است که باید برای آن چارهاندیشی شود چراکه خود بنده پروندههایی را مشاهده کردهام که بیش از ده سال هم طول کشیدهاند.
🔸برخی از معاصران، طلاق را مطلقا با فرض کراهت زوجه واجب دانستهاند. مهمترین دلیل آیه ۲۲۹ سوره بقره است ... برخی از مفسران تأکید داشتهاند که این آیه مربوط به طلاق خُلع است و تکیه استدلال بر «لَا جُنَاحَ» است یعنی نه زن و شوهر، بلکه دیگران باید به این نتیجه برسند که در صورت عدم طلاق این دو، امکان عدم رعایت حدود الهی وجود دارد.
🔹نقدی که بر این استدلال وارد شده این است که اساساً «لَا جُنَاحَ» ربطی به طلاق ندارد بلکه مربوط به فدیه است یعنی به مرد گفته شده که نمیتوانید مهریهای که به همسر دادهاید را پس بگیرید اما اگر بیم عدم رعایت حدود الهی وجود داشته باشد میتوانید آن را پس بگیرید. شیخ طوسی هم معتقد به وجوب طلاق در این شرایط است. دلیل شیخ طوسی برای وجوب طلاق نیز این است که در صورت نفرت زن از شوهر، این وضعیت، منکر است و نهی از منکر هم واجب است.
👈 بیشتر بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70318
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 رابطه فقه نظام و علوم انسانی اسلامی
✔️دکتر مسعود فیاضی:
🔹علوم انسانی اسلامی، علومی هستند که بر اساس روش معتبر دینی تلاش میکنند روابط و قواعد حاکم بر افعال و کنشهای حاکم بر انسان اعم از فردی، اجتماعی و حکومتی در ساحتهای مختلف را توصیف و تبیین کنند تا بتواند رفتارهای انسانی را پیشبینیپذیر کنند و در نهایت بتوانند انسان را به سمت مطلوب هدایت کنند اما روش پیدا کردن این قواعد نیز باید از دین اخذ شود.
🔸خدمتی که فقه میتواند به علوم انسانی کند این است که اگر علوم انسانی نیاز به نظریهپردازی دارد اصول و ارزشهای آن از فقه گرفته میشود. خدمت علوم انسانی به فقه هم این است که وقتی قرار است در موضوعات مستحدثه در ذیل فقه نظام، بحث شود این نظام را علوم انسانی به فقه میدهد تا بتواند حکم فرعی آن را کشف کند؛ بنابراین رابطهای دو سویه هم بین علوم انسانی و فقه وجود دارد.
🔹معتقدم نظامسازی کار اختصاصی علوم انسانی است و باید بر اساس روششناسی معتبر جدید طراحی شود. البته نه اینکه روشهای کنونی اصلا کارایی نداشته باشند اما قطعاً نباید از اهمیت روششناسیهای جدید غفلت کنیم.
👈 گزارش نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70330
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢 کارکرد روحانیت در نظام اسلامی؛ حکمران اسلامی یا رهبر مدنی؟
✔️دکتر رضا عیسینیا:
🔹آیا روحانیت بهعنوان حکمران فرصتی برای روحانیت به مثابه رهبر مدنی است یا یک تهدید است؟ به عبارت دیگر روحانیت چگونه باید حکمرانی کند تا بر اساس آن، روحانیت به مثابه رهبران مدنی دچار چالش نشود؟
🔸بایسته اول: روحانیت به مثابه حکمران باید این تفکر را بپذیرد و ترویج کند که ادیان در خدمت انسان هستند. اگر روحانیت به مثابه حکمران اسلامی به این بایسته توجه کند هیچ وقت با روحانیت به مثابه رهبر مدنی مواجهه مخاطرهآمیز نخواهد داشت ولی اگر توجه نکند مواجهه مخاطرهآمیز خواهد داشت.
🔹بایسته دوم: سنجیدن خود قبل از سنجیده شدن توسط دیگران است یعنی دولت و حکمران خودش را قبل از اینکه مردم آنها را بسنجند، مورد سنجش قرار دهند. حکمرانی وابسته به روحانیت یا روحانیت به مثابه حکمران باید از حیث رفتار فردی و اجتماعی یک الگویی داشته باشد و بر اساس آن الگو چون سیره ائمه (ع) جلو بیاید و خودش را بسنجد.
🔸بایسته سوم: محاسبه خود قبل از حساب کشیدن توسط مردم است. دولتها و حکمرانان باید طوری حکومت کنند که قبل از مردم، حساب خود را کرده باشند.
🔹بایسته چهارم: مشارطه و مراقبه حکومت نسبت به اعمال و رفتار خود است.
🔸آخرین راهکاری برای تقویت روحانیت به مثابه رهبران مدنی این است که آنها در عین حال که نظام سیاسی را پذیرفتند و با آن تعامل دارند، تعاملشان را در حد همکاری خلاصه نکنند بلکه صورتهای دیگر تعامل مثل رقابت به همراه نقادی هم داشته باشند.
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=70333
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢بررسی امتیازات مبنای حجیت مضمون در فرآیند استنباط
✔️حجتالاسلام محمدمهدی مقیسه:
🔹علم رجال و بحث اصول متداول کنونی در این مبنی کنار گذاشته نمیشود لکن به اقل مراتب مورد توجه و التفات فقیه واقع میشود. ولی باید دانست که این مبنی از اصول و قواعدی بهره میبرد تا از سلیقگی برخورد کردن با ادله برای اخذ و کشف مضمون شارع در هر مساله بر حذر باشد.
🔸قدماء از مبنای «سند محوری» بهره نمیبردند چراکه این مبنی از زمان ابن طاووس (ره) به بعد رائج شده، گرچه در زمان فعلی در نزد اعلام بسیار پررنگ است. شواهد متعددی وجود دارد که اعلام قدماء ما درصدد کشف مضمون یا همان مراد جدی شارع از خطابات بودهاند و در تعابیر مختلفی از آن حکایت کردهاند، لکن پایگاه حجیت را در سند و لفظ روایت نمیدیدند.
🔹وحدت رویه در فرآیند استنباط و در مواجهه با روایات در ابواب مختلف خصیصهای است که در این مبنا به چشم میخورد چراکه در مبانی دیگر غالباً فقهاء و صاحبان آن مبانی از روش اصولی خود در حجیت ظواهر و مفاهیم و خبر واحد و بحثهای رجالی در مواجهه با روایات ابواب دیگر مثل روایات اعتقادی و اخلاقی و طبی و تاریخی و... بهره نمیگیرند و گاهی کار را سختتر و گاهی آسانتر گرفتهاند، مثلاً در روایات اعتقادی خبر واحد را معتبر نداسته و در روایات تاریخی به ادنی روایت و گزارش تاریخی بهاداده و اخذ کردهاند در حالیکه مجتهد در این مبنا در تعامل با روایات مطلقاً از حجیت مضمون پیروی میکند و در منش استنباطی وی تشتت در مواجهه با روایات دیده نمیشود.
👈 گزارش تفصیلی نشست: http://ijtihadnet.ir/?p=70349
🆔 https://eitaa.com/ijtihad