eitaa logo
مطالعات اخوان المسلمین
862 دنبال‌کننده
309 عکس
73 ویدیو
5 فایل
بازتاب خط اصیل اخوان المسلمین شناخت رهبران گروها و جریان ها تحلیل و ارزیابی ✔️ مدیریت علمی حجة الاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان؛ استاد تمام دانشگاه، رئیس پژوهشکده دانشگاه ادیان و مذاهب و رئیس دانشکده مطالعات ملل. ارتباط با مدیر @moghadas_ali
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️اخوان المسلمين وفات حسن أفندی، شیخ فرقه "اسماعیل آغا" را تسلیت گفت: https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin علی حمد، سخنگوی رسانه اخوان المسلمین گفت؛ "اخوان المسلمین، عزادار شیخ حسن افندی، شیخ گروه صوفی "اسماعیل آقا" یکی از بزرگترین گروه های مذهبی ترکیه است. از خداوند متعال برای شیخ غفران و رحمت واسعه و برای خانواده و شاگردانش صبر و شکیبایی خواهانیم". علی حمد سخنگوی رسانه اخوان المسلمین دوشنبه 13 شوال 1445 هجری قمری 22 آوریل 2024 ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️شمارش معکوسِ القاعده برای پیوستن به حماس " نگاهی به پیام تسلیت القاعده به اسماعیل هنیه" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: علی مقدس 🔸یکی از شعارهای القاعده “قادمون يا أقصى” (می آییم ای أقصی) است. دغدغه ای که در سوگند اسامه بن لادن قبل از حملات 11 سپتامبر مبنی بر تهدید نا امن کردن آمریکا در صورت مانع تراشی علیه آزادی قدس مشهود بود. بن لادن، همیشه حماس را به دلیل پذیرش دموکراسی مورد انتقاد قرار می داد. او در یک سخنرانی در سال 2007 تا آنجا پیش رفت که گفت رهبران حماس، با استقبال از تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل به رسمیت شناختن موجودیت اسرائیل در توافق‌نامه اسلو،دین خود را رها کرده اند. همچنین القاعده سال ها بعد، از حماس به دلیل مخالفت با گروه‌های جهادی محلی در غزه مانند: جند انصار الله و جیش‌الاُمه که از گروه های سلفی و تکفیری بودند، سخت انتقاد کرده بود. 🔸اما القاعده از همان ابتدا مایل بود حماس را کاملاً حذف نکند و به همین خاطر سیاست تمایز بین شاخه سیاسی جنبش و شاخه نظامی آن( گردان های القسام) را در پیش گرفت زیرا القاعده حمله 7 اکتبر را ستایش کرد و آن را در چارچوب یک جهاد جهانی علیه اتحاد"صهیونیست-صلیبی" قرار داد. تعجب برانگیز بود؛هر یک از شاخه های منطقه ای القاعده در 'هند، شمال آفریقا،سومالی، سوریه و یمن' بیانیه های تبریک نه به حماس بلکه به "مجاهدین" فلسطینی صادر کردند. برخی به طور مشخص از گردان های قسام نام بردند، اما هیچ کدام در راستای سیاست رسمی القاعده به حماس تبریک نگفتند. در سال 2009، مصطفی ابوالیزید، یکی از رهبران ارشد القاعده، وقتی به الجزیره گفت: «ما و حماس تفکر و روش یکسانی داریم» مورد سرزنش عده ای از اعضای القاعده قرار گرفت. پس از انتقاد علنی یک نظریه پرداز برجسته جهادی، ابوالیزید از روی اکراه و اجبار اعتراف کرد که اشتباه کرده است. او توضیح داد که رویکرد القاعده در قبال حماس این است که بین حماس به عنوان یک سازمان سیاسی که مرتکب اشتباهات سیستماتیک بسیاری شده و مجاهدین صالحی که زیر پرچم حماس می جنگند، تمایز قائل شود. 🔸با این حال، برای متفکران تندروتر القاعده، این رویکرد آشتی جویانه با حماس کارساز نبوده است. برای مثال، ابومحمد المقدِسی، یک ایدئولوگ با نفوذِ اردنی و حامی القاعده، این ایده را رد کرد که می توان بین تشکیلات سیاسی حماس و شاخه مسلح آن تمایز قائل شد. هنگامی که در تابستان 2021 جنگ بین اسرائیل و حماس آغاز شد، او علناً با این پرسش که کشته‌شدگان حماس در رویارویی با اسراییل شهید هستند، مخالفت کرد و در صفحه مجازی نوشت: «کسی که به خاطر دموکراسی و حمایت از گروهی که از اجرای شریعت خودداری می‌کند و در انتخابات شرکت می‌کند، اگر کشته شود، شهید نیست». 🔸القاعده در ضمن عملیات ۷ اکتوبر بیانیه ای صادر کرد و در آن به مجاهدین غزه سلام کرد و به جنگجویان حماس که کشته شدند تسلیت گفت. اما المقدسی در واکنش به منش اعضای القاعده از خود پرسید که آیا القاعده راه خود را گم کرده است. او تعجب کرد که چگونه القاعده می تواند حماس را وقتی که در کنار ایران و اسد در سوریه قرار می گیرد و در روند دموکراتیک شرکت می کند، تمجید کند؟ 🔸اکنون القاعده نه تنها برای مجاهدین حماس بلکه برای رهبر سیاسی حماس( اسماعیل هنیه) که تعدادی از فرزندان و اعضای خانواده اش در غزه به شهادت رسیده اند، پیام تسلیت و تبریک ارسال نموده و این یعنی القاعده در حال عبور از برخی ایدئولوگ های افراطی در این سازمان همچون: ابومحمد مقدِسی، ابو بصیر طرطوسی و عدم تمایز بین شاخه سیاسی و نظامی حماس است. بیانیه تسلیت القاعده به هنیه گمانه زنی ها را برای اصلاح و بازنگری در سازمان القاعده جهت پیشبرد مصالح اصلی اسلام، آزادی قدس و پاکسازی سرزمین پیامبران از خبث وجود اشغالگران و صهیونیسم تقویت می کند. این یعنی اینکه القاعده تمایل دارد به مسائل مهمتری بیندیشد و از برخی تعصبات دوری گزیند علاوه بر اینکه اختلافات رهبران القاعده را ممکن است عمیق تر کند. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
🔴 اعتراف روزنامه ترک به همراهی ایران شیعی با فلسطین سنی 🔻 هم‌زمان با دیدار اردوغان و هنیه و حواشی پیرامون آن، روزنامه پرتیراژ «آیدینلیک» ترکیه در تیتر اصلی خود به روابط تنگاتنگ جمهوری اسلامی ایران و جنبش حماس پرداخت. 🔻 این روزنامه با تیتر «فریب نمی‌خورند و شانه‌به‌شانه می‌جنگند» نوشت: 🔹 دوقطبی ساختگی شیعه و سنی فریب آمریکاست و اسرائیل در همین راستا برای اختلاف‌افکنی و تنش بین کشورهای منطقه این گسل عقیدتی را تحریک می‌کند و متأسفانه برخی از رسانه‌های ترکیه به این شیطنت رسانه‌ای دامن می‌زنند. موشک‌باران پایگاه هوایی نواتیم و همکاری نزدیک ایران و حماس این دام را خنثی و نشان داده که شیعه و سنی در این زمینه همگرایی بالایی دارند. ◀️مطالعات اخوان المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
هوالعلیم انجمن ادیان و مذاهب حوزه برگزار می‌کند. ◀️مدرسه بهاره مذاهب اسلامی: با برنامه "شنبه‌های مذاهبی" با معرفی جریان حماس. با حضور اساتید معزز: ✅جناب حجةالاسلام آقای حمیدرضا غریب‌رضا مدیر مؤسسه گفتگوی دینی وحدت، با موضوع "جریان‌شناسی گروه‌های مقاومت فلسطین، با بررسی تفصیلی جنبش اسلامی حماس" ✅جناب آقای دکتر محمود ویسی، استادیار گروه فقه و حقوق دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تهران، با موضوع "تفکر حاکم بر حماس" ✅جناب حجةالاسلام آقای دکتر علی مقدس، عضو کارگروه علمی اخوان المسلمین در دانشگاه ادیان و مذاهب و مدیر انجمن علمی و مجازی مطالعات اخوان المسلمین با موضوع "شاخصه‌های ایدئولوژیک جریان حماس" ⏰زمان برگزاری: شنبه‌ها ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ 🏡مکان برگزاری: جمهوری ۲، دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه ◀️آخرین مهلت ثبت‌نام: 1403/2/7 🔗لینک ثبت‌نام: https://formafzar.com/form/2c617 "با ارائه‌ی گواهی‌ معتبر" ☎️شماره تماس ضروری: 025 3290 7982
📚تحقیقات دانشگاه آمریکایی پرینستون "داعش؛ بیشترین تأثیر را از محمد بن عبدالوهاب پذیرفته نه از سید قطب" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 💢کتاب "وهابیت تاریخ یک جنبش اسلامی مبارز" اثر دکتر کول بونزل، استاد دانشگاه پرینستون است. او تاریخ اسلامی معاصر غرب آسیا را با تمرکز ویژه بر اسلام گرایی خشن در شبه جزیره عربستان مطالعه می کند. او سردبیر وبلاگ جهادیکا است و به طور گسترده تمرکز وی بر ایدئولوژی جهادی اهل سنت است. تازه ترین پروژه بونزل، که از نسخه‌های خطی نادر و دیگر منابع اولیه به زبان عربی استفاده شده، گزارش جدیدی از تاریخ و دکترین وهابیت است. ♨️او برخلاف تحلیلگران غربی و بعضاً شرقی که از دو دهه اخیر به دنبال آن اند تا سید قطب را به عنوان پدر معنوی داعش و دیگر گروه های تروریستی معرفی کنند، زادگاه ایدئولوژی پرورش تروریسم را نه مصرِ اخوانی و اندیشه های سید قطب بلکه عربستان و آراء شیوخ وهابی معرفی کرده است. نامبرده در برابر مخالفان اسلام سیاسی که به صورت منسجم و هماهنگ ایدئولوژی تکفیر را به سمت سید نشانه رفته و رادیکالیسم را میراث مکتوبات و اندیشه های وی بر می شمارند، حقیقت دیگری را برملا می کند. ♨️وی در نتیجه گیری خود به این موضوع مهم اشاره می کند که مرجع ایدئولوژی اولیه برای سلفیه جهادی، وهابیت است نه قطبِ اخوانی. او به تفصیل، ارتباط علمای قرن چهاردهم با ابن عبدالوهاب را مورد بررسی قرار داده تا بگوید ابن عبدالوهاب از نظر فکری هرگز با ابن تیمیه برابری نمی کرد، زیرا بخش‌های وسیعی از جامعه مسلمانان توسط ابن عبدالوهاب تکفیر شد و علیه آنها اعلام جهاد شد؛ کاری که ابن تیمیه نکرد. ♨️بونزل در تحقیقاتش بیان داشته؛ برخی از علما در واکنش به دگم اندیشی ابن عبدالوهاب گفتند: "ابن عبدالوهاب خود را پیغمبر دروغین اعلام کرد و به این ترتیب خود او از اسلام مرتد و خارج شده است". وی اضافه می کند: "علمای وقت همچنین گفتند که او به اندازه کافی مطالعه و تحصیلات و سواد لازم علمی نداشته تا بتواند نظری را بیان کند که سایر مسلمانان از آن پیروی کنند. یعنی واعظان پوپولیستِ وهابی بر مسلمانان عادی نفوذ پیدا می کنند بدون اینکه به سطح لازم از دانش عمیق دینی برسند تا به عنوان علما پذیرفته شوند". ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
📚 آمریکا از دیدگاه سید قطب "به بهانه سرکوب دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا در محکومیت رژیم غاصب صهیونیستی" https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍️ به قلم: محمد صدیق دهواری 💢«خداوند اخوان المسلمین را زنده بدارد که مصر را زنده نمودند و مفهوم جهاد را که ازنظر مردم فقط شعار دادن و کف زدن بود تغییر داده و مفهوم اصلی آن را که کار و فداکاری است به آن بازگرداندند و چگونگی نبرد را که منحصر به تبلیغات و تحریک مردم بود، به قربانی شدن و شهادت درراه خدا تبدیل کردند . ♨️اینک بیش از دویست روز تمام است که تربیت‌یافتگان مکتب اخوان المسلمین در حماس و گردان‌های اقصی به نمایندگی از امت اسلامی در مواجهه با غرب و امریکا و اسرائیل به تمام معنی کلمه ایستادگی می‌نمایند و عرق شرم را از جبین امت اسلامی پاک نموده‌اند. به قول جناب اربابی در مقدمه و ترجمه کتاب "آمریکا از دیدگاه سید قطب" ؛ باید دانست که بزرگ‌ترین نقش را در شکستن اسطوره غرب و بازگشت به اسلام در جهان عرب، سازمان اخوان المسلمین ایفا کرد که در سال ۱۳۴۷ هجری قمری توسط حسن البنا مجاهد بزرگ اسلام تأسیس گردید. ♨️باید امروز گفت: اخوان المسلمین در حماس شخصیت‌های همچون ابوعبیده پرورش داده است که تک‌تک کلمات و واژه‌های که بیان می‌دارد روحی تازه در امت اسلامی می‌دمد و عصر صحابه و تابعین را در ذهن و خاطر زنده و تجلی می‌دهد. یحی سنوار و خالد مشعل و اسماعیل هنیه و موسی ابومرزوق و اسامه حمدان تنها بخشی از فرزندان امت هستند و هزاران نفری که گمنام جان خویش را در طبق اخلاص گذاشته‌اند تا مدافع مسجدالاقصی باشند. ♨️پیروان اخوان المسلمین در ایران آقایان مصطفی اربابی و شیخ انور دهواری که کتاب« امریکا از دیدگاه سید قطب» را چهل سال پیش ترجمه و چاپ نمودند، کارِ بجا و شایسته ای انجام دادند زیرا به‌خوبی چهره کریه غرب و امریکا را از دیدگاه امام شهید سید قطب به فارسی‌زبانان نشان دادند. ♨️بازداشت و هجوم به اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های امریکا که خواستار پایان دادن نسل‌کشی توسط رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت امریکای جنایتکار هستند، تنها بخشی از رسوایی غرب در مواجه با دموکراسی دروغین است. ♨️به عزیزانی که تمایل دارند با چهره کریه غرب و امریکا آشنایی بیشتر داشته باشند توصیه می‌نمایم کتاب امریکا از دیدگاه سید قطب را مطالعه نمایند. این کتاب 265 صفحه در سال 1364توسط استاد اربابی ترجمه و پس از فراز و فرودهایی توسط نشر احسان در سال 1370با مرکز پخش کتابفروشی خالد بن ولید سراوان منتشر شده است. آقای اربابی درمعرفی این کتاب آورده است: کتاب «امریکا من الداخل بمنظار سید قطب» که توسط دکتر صلاح عبدالفتاح خالدی در سال ۱۴۰۵ هـ. ق(1363)ه.ش نگارش یافته و چاپ‌شده است مجموعه‌ای از گزارشات و تحقیقات سید از داخل آمریکا است که چهره واقعی این ابلیس پرزرق‌وبرق را نمودار می‌نماید و امت اسلامی را به شناختن این چهره کریه که نماینده تمام خصوصیات جاهلیت عصر حاضر است یاری می‌کند. با نهایت تعصب بایستی اذعان کنیم که این دشمن در بسیاری از بلاد اسلام هنوز حضور دارد و حتی هنوز هم مزدوران آمریکایی بر سرنوشت امت اسلامی نقش دارند و به نمایندگی از این امت در محافل جهانی سخن می‌گویند ولی واقعیت امر سقوط حتمی و سریع این فرومایگان را نوید می‌دهد. ♨️آری این نمونه‌ای از اثرات پایدار تلاش‌های مخلصانه سید و یاران او است که امروز ما شاهد آن هستیم و دیری نخواهد پائید که به فضل خدا و با مجاهدات مسلمین بنیان جاهلیت شرقی و غربی که هر دو از یک منبع سرچشمه می‌گیرند و هدف هر دو به بند کشیدن انسان‌ها است و هر دو از غرب طراحی‌شده، از بین خواهد رفت. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
34.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️عائض قرنی دیروز در مصاحبه ای با شبکه mbc درباره ارتباط اخوان‌المسلمین و نهضت امام خمینی نکاتی را بیان کرد. 💢او ارتباط این دو جریان را بسیار نزدیک می داند.دلیل این نزدیکی را قرابت فکری بیان کرد.مانند: ۱. اعتقاد این دو جریان به حرکت امام حسین ۲.هر دو به دنبال صدور انقلاب هستند. ۳.درنگاه دو جریان نهایتا شخصی (امام زمان) می آید و حکومت عدل را تشکیل می دهد. ۴. هر دو قائل به تقیه هستند. 💠کانال ملت دین ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
نخستین نشست دانشگاهی با موضوع نقد و بررسی سریال حشاشین 💥 «حشاشین از توهم تا واقعیت» 🔹 دکتر مهدی فرمانیان: بررسی تاریخی سریال حشاشین 🔸 دکتر سید علی بطحائی: سریال حشاشین و جریان‌های فکری مصر 🔹 دکتر مهدی علمی دانشور: ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران زمان: پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ ساعت ۱۰ الی ۱۲:۳۰ مکان: سالن امام موسی صدر، دانشگاه ادیان و مذاهب ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
حماس و فتح؛ دو قرائت از پیروان اخوان المسلمین در مسئله فلسطین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin 🔸علاقه اخوان المسلمین به مسئله فلسطین از ابتدای تأسیس این گروه به عنوان یک موضوع دینی و اخلاقی بود که در اولویت قرار داشت. 🔸گسترش نفوذ این گروه در فلسطین بود که باعث جهانی شدن این جنبش گردید. 🔸انشعاب اخوان المسلمین در فلسطین، این جنبش را به دو رویکرد تبدیل کرد؛ رویکرد اول: جناح سنتی که مسئله دعوت و اسلامی شدن فلسطین را در آموزشِ صِرف می بیند. رویکرد دوم: جناح مبارز که دعوت و اسلامی شدن فلسطین را علاوه بر آموزش، در جهاد و مبارزه با صهیونیسم دنبال می کند. نماینده ی رویکرد نخست جنبش فتح است و رویکرد دوم حماس. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️عصام العطار؛ رهبر معنوی اخوان المسلمین سوریه درگذشت. https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ▫️عصام العطار، رهبر سابق اخوان المسلمین سوریه و مخالف جدی دولت اسد، سحرگاه جمعه ۱۴ اردیبهشت در سن 97 سالگی در شهر آخن آلمان درگذشت. ▫️او در سال 1927 در دمشق، به دنیا آمد و متعلق به خانواده‌ای بود که در دمشق به عنوان اهل علم و حدیث شناخته می‌شوند که ده‌ها سال در مسجد اموی دمشق کرسی حدیث و موعظه در اختیار داشتند. ▫️وی برادر نجاح العطار وزیر اسبق فرهنگ رئیس جمهور سوریه و همسر بنان الطنطاوی دختر شیخ علی الطنطاوی است که در سال 1981، افرادی ناشناس بنان را در آخن آلمان با پنج گلوله ترور کردند که نقطه عطفی در زندگی عطار بود. ▫️اولین گامهای العطار برای ورود به سازمان اخوان المسلمین با پیوستن به گروه "شباب محمد" بود که از جمله انجمن های اخوان المسلمین به شمار می رفت. اعضای گروه شباب محمد که مبانی اسلامِ اخوانی را تدریس می کردند، برای ایراد خطبه جمعه ها به روستاها می رفتند و شاید از اینجا بود که عطار ایده این گروه را پسندید و به آن پیوست. ▫️عطار یکی از بنیانگذاران اخوان المسلمین در سوریه هست و اولین مسئولیت سازمانی خود را در سال 1955 در قرن گذشته زمانی که کنفرانسی در دمشق در حضور شیوخ اصلی سوریه برگزار شد، برعهده گرفت. ▫️عطار از منبر مسجد دانشگاه دمشق، در حضور هزاران دانشجو و استاد، عقاید خود را بیان می کرد و به نقد و حمله علیه حاکمیت وقت و دولت اسد تا آخرین روزهای عمر ادامه داد. ▫️عصام العطار در سال 1951 به حکومت رئیس جمهور ادیب شیشکلی حمله کرد و قبل از اینکه نزدیکانش به او توصیه کنند به مصر برود، حکم بازداشت او صادر شد. زمانی که عطار پس از سفر حج به سوریه بازگشت، از حضور وی در سوریه ممانعت به عمل آمد و عطار بین لبنان، اردن، کویت و بلژیک در سفر بود تا اینکه در شهر آخن آلمان فرود آمد. زمانی که بیماری مصطفی السباعی شدید شد، عطار در سال 1964 به عنوان جانشین و رهبر گروه در سوریه انتخاب شد و تا سال 1973 رهبر این گروه در سوریه باقی ماند. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
⚡️اخوان المسلمين فلسطين و ظهور جنبش فتح https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: محسن محمد صالح 🔸دکتر محسن محمد صالح، نویسنده فلسطینی و سردبیر گزارش راهبردی فلسطین است. او به عنوان مدیر کل مرکز مطالعات و مشاوره ای زیتونه در بیروت از سال 2004 مشغول به کار است. وی همچنین از سال 1994 تا 2004 استاد تاریخ معاصر در دانشگاه بین المللی مالزی بوده است. وی در مقاله ای تحت عنوان فوق می نویسد؛ 🔸کسی که ظهور جنبش فتح در نیمه دوم دهه 1950 را مطالعه کند، بدون تردید متوجه خواهد شد که تعداد زیادی از رهبران و اعضای اخوان المسلمین به اعضای نسل بنیانگذار جنبش فتح تبدیل شدند.بخش قابل توجه از این افراد در نتیجه حمله عبدالناصر به اخوان در سال 1954 به دلیل تحریف تصویر اخوان در رسانه های مصری بود که از اخوان المسلمین به فتح عدول کردند. 🔸بحث‌هایی که پس از ایجاد مشکلات و اختلال در روند مقاومت اخوان‌المسلمین فلسطین انجام شد، آنها را به ضرورت تأسیس چیزی که بعداً به نام فتح شناخته شد، هدایت کرد. با این حال، به نظر می رسید که تمرکز این بحث در میان دانشجویان اخوان المسلمین در دانشگاه های مصر در سال 1956 و تا حدودی در نوار غزه متمرکز بود؛ جایی که نام اعضای اخوان و رهبران برجسته فتح مانند: خلیل الوزیر_سليم الزعنون_رياض الزعنون_غالب الوزير_سعيد المزين_عبد الفتاح حمود_ محمد يوسف النجار_كمال عدوان_فتحی بلعاوی_أسعد الصفطاوی وصلاح خلف با پیشینه اخوانی دیده می شود. 🔸خالد الحسن، یکی از برجسته ترین رهبران فتح، معتقد است؛ خلیل الوزیر( ابوجهاد) کسی بود که جنبش فتح را تاسیس کرد و این دیدگاهی بود که توسط تعدادی از رهبران اخوان فلسطین تأیید شد. ابوجهاد که یکی از رهبران سازمان نظامی مخفی اخوان المسلمین بود، تعدادی عملیات چریکی در نیمه اول دهه 1950 سازماندهی کرده بود. وی در آن زمان با افرادی همچون؛ محمد الخضری، خیری آل آقا و سلیمان حمد آشنا شد. ابوجهاد می گفت: از اواسط دهه پنجاه به فکر تاسیس جنبش فتح افتاد و شخصیت هایی دیگری چون: کمال عدوان از اعضای اخوان با او همفکری و همراهی کردند. 🔸در مورد یاسر عرفات، اگرچه اجماع موجود بین اخوان المسلمین بر عدم عضویت او در اخوان المسلمین بود، اما عرفات به اخوان نزدیک بود. او در دوره مقاومت مصر در برابر انگلیس در اردوگاه های اخوان در سال های 1951-1954 در میان دانشجویان دانشگاه، آموزش نظامی دید و بیش از یک بار در لیست اخوان برای ریاست انجمن دانشجویان فلسطینی در مصر پیروز شد. خیری آل آغا اشاره می کند که عرفات برای مدت محدودی به اخوان المسلمین پیوست و کمال السنانیری (یکی از رهبران اخوان مصر) او را در سال 1952مسئول پیگیری اخوان المسلمین و قندیل شاکر از اعضای اخوان المسلمین اردن را معاون وی برگزید. اما خود آل آقا نشان می دهد که عرفات به همکاری با اخوان ادامه نداد. شاید انکار دیگران از عضویت قبلی او در اخوان به این دلیل است که او برای مدت کوتاهی سازماندهی شده بود و پس از ضربه ای که اخوان در سال 1954 متحمل شد، دیگر ادامه نداد. بنابراین، هر کس پس از آن با او ملاقات کرد، او را مرتبط با اخوان ندید. همچنین در آن زمان به نفع او نبود که روابط قبلی خود با اخوان را فاش کند. 🔸هنگامی که یاسر عرفات در سال 1957 به کویت آمد، به عنوان مهندس در بخش فواید عمومی مشغول به کار شد، سپس خلیل الوزیر که به عنوان معلم در یکی از مدارس وزارت آموزش و پرورش کار می کرد، به دنبال او رفت و در آنجا شروع به گسترش ایده فتح در میان اخوانی ها کرد زیرا آنها بیشترِ فارغ التحصیلان جوانِ اخوان را که به کویت آمده بودند، می شناختند. 🔸حضور دو تن از رهبران سازمان خصوصی اخوان (يوسف عميرة ومحمد أبو سيدو) که پیش از خلیل الوزیر به کویت آمده بودند، تأثیر بسزایی در ایجاد شرایط مناسب برای ظهور فتح در جامعه اخوان فلسطینی داشت. یوسف عمیره از پیشکسوتان اخوان کویت به عنوان نماینده فلسطینی های اخوانی در کویت زندگی می کرد. او کسی بود که سلیمان حمد را در سال 1957 به یاسر عرفات و خلیل الوزیر معرفی کرد. ابو سیدو از طریق نقش رهبری در سازمان خصوصی با خلیل الوزیر رابطه قوی داشت. این امر به ایجاد فضای مناسب اخوان برای پاسخگویی به جنبش فتح کمک کرد و از این رو متذکر می شویم که اکثر اعضای برجسته اخوان فلسطینی که در آن دوره به کویت آمدند، مانند: موسى نصار_أبو أيمن حسن المدهون_ أبو عودة حسين الثوابتة و منير عجور به جنبش فتح پیوستند. 🔸از جمله برجسته ترین افراد جوان با پیشینه اخوانی که فتح را در نوار غزه تأسیس کردند عبارتند از؛ سلیم الزعنون_ صلاح خلف_اسعد صفطاوی_ سعید المزیّن( ابوهشام) _ غالب الوزیر_فتحی بلعاوی و هاشم الخزندار بودند. پایان بخش اول 📌ادامه دارد... ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin
💫 امام صادق علیه السلام در آینه ی اهل سنت https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin ✍ به قلم: محمد صدیق دهواری ▪️25 شوال سالروز شهادت امامی بزرگ از ائمه اسلام است. علی‌رغم اینکه امام صادق علیه السلام، ششمین پیشوای شیعه و مؤسس مذهب جعفری است اما با این حال در نزد اهل سنت جایگاه رفیع و ویژه‌ای دارد زیرا بسیاری از ائمه اهل‌سنت هم چون امام ابوحنیفه رحمه‌الله در نزد او تلمذ کرده‌ا ند. ▪️امام صادق علیه السلام در 17 ربیع‌الاول سال 83 هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و پدر گرامی اش امام محمدباقر علیه السلام و مادرش ام فروه از نسل ابوبکر صدیق رضی‌الله‌عنه خلیفه اول است. ▪️این امامِ اسلام در 25 شوال سال 148 هجری در سن 65 سالگی توسط خلیفه عباسی منصور دوانیقی به شهادت رسید تا جائیکه سخنی از امام ابوحنیفه رحمه‌الله در کتاب‌های تاریخی نقل می‌شود که ایشان فرموده است؛ «لولا السَّنتان لَهَلکَ النُّعمان» اگر آن دو سالی که در نزد امام جعفر صادق علیه‌السلام تلمذ می‌کردم نبود، نعمان به هلاکت می‌رسید. ▪️از دیگر شخصیت‌های بزرگ اهل سنت هم چون مالک ابن انس، سفیان ابن عینیه، شعبی، ثوری، ابن جریر، یحی بن سعید علیهم الرحمه که از ائمه مورد احترام اهل سنت بشمار می روند، نیز در محضر امام جعفر صادق علیه‌السلام تلمذ کرده‌اند و هریک از آنان شخصیت‌های بزرگ فقه و حدیث اهل سنت محسوب می شوند. ◀️مطالعات اخوان‌المسلمین https://eitaa.com/Ikhwan_AlMuslimin