✅ جناب آقای دکتر امیر خواص:
⬅️ ... یا بگوید فلان مقاله خیلی عالی است (جنبه اثباتی) و در اثبات این مدعا بگوید چون من ناکنون نقدی به این مقاله ندیده ام. جناب سروش دقیقا عدم علم خود و جهل خود به فقاهت و دانش حدیث و دیگر جنبه های علمی ... استاد علامه مصباح را دلیل بر عدم فقاهت و عدم حدیث شناسی ایشان دانسته در حالی که اولا حضرت استاد در ۲۵ سالگی به درجه اجتهاد رسیده است پس چگونه می توان ایشان را فقیه ندانست ثانیا چگونه مرجع بزرگ و حدیث شناسی مانند آیت الله بروجردی استاد مصباح را در سن ۲۳ سالگی مامور به تصحیح و تعلیقه نوشتن بر ده جلد بحارالانوار می کند که نشان آشنایی عمیق استاد مصباح با دانش حدیث است. خود بنده در سال ۱۳۷۱ یعنی ۲۸ سال پیش که وارد موسسه در راه حق شدم به مناسبتی در کتابخانه مشغول تورق و مطالعه برخی از مجلدات بحار الانوار بودم که تعلیقه های استاد و امضای پایانی ایشان را که دیدم هم خوشحال و هم متعجب شدم که ایشان در سن جوانی به تحقیقات روایی نیز اشتغال داشته اند.
۷. سخن پایانی اینکه آقای دکتر سروش در سراسر این سخنرانی که یک ساعت و یک دقیقه به طول انجامیده دچار مغالطه انگیزه به جای انگیخته شده است یعنی برای بیرون کردن حریف از میدان و رماندن دیگران از استاد مصباح به جای در افتادن و جدال با اندیشه های استاد علامه به نقد شخصیت ایشان آن هم با توسل به چندین مغالطه پرداخته است و از آنجا که دروغگو کم حافظه است گویا فراموش کرده که با تمسک به کلام پوپر استاد مصباح را نقد می کرد که چرا به جدال با اندیشه ها نپرداخته و حال آنکه که خود ایشان در همین سخنرانی به جای نقد اندیشه به نقد انگیزه و شخصیت آن هم به صورت ناروا پرداخته است؛ جای دارد که در پایان به ایشان آیه کریمه را یاد آور شویم که لم تقولون ما لا تفعلون. شما که خود مدعی لزوم جدال اندیشه ها هستی چرا اندیشه های استاد مصباح را در کتابهایش مطالعه نمی کنید و با آنها به جدال بر نمی خیزی بلکه تنها هنرت در مواجهه با مخالفان فکری ات نثار کردن تهمت های درشت و نادرست است. خدا به همه ما انصاف بدهد و ما را به طریق صواب هدایت کرده و ثابت قدم بدارد. والسلام
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت پنجم: جامعيت
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸يکي از شرايط لازم براي فهم درست اسلام و اقامة دين در زندگي فردي و اجتماعي، برخورداري از دانشي همهجانبه و جامع نسبت به همه آموزهها و معارف ديني است. نگاه تکبعدي به دين از مهمترين عوامل تعصبات کور و طرد و تکفيرهاي جاهلانه است؛ در روايتي از پيامبر اکرم(ص) نقل شده است که تنها کساني ميتوانند دين را به معناي درست کلمه «اقامه» کنند که از همه جوانب نسبت به آن آگاهي داشته باشند. امام خميني(ره) ميفرمود بيشترين ضربهاي که اسلام متحمل شده است، از عالمان تکسونگر بوده است. يعني کساني که فقط فقه اسلامي را ميدانستند و از فلسفه و عرفان و کلام اسلامي بياطلاع بودند يا کساني که فقط عرفان اسلامي را ميدانستند و از فقه و کلام و فلسفه و اجتماعيات و سياسات اسلام بيخبر بودند.
🔸آيتالله مصباح حقيقتاً يکي از جامعترين انديشمندان معاصر بودند. به تعبير آيتالله جوادي آملي او «جامع معقول و منقول» بود. علامه مصباح در حوزة حديثشناسي و فقه و تفسير و فلسفه و کلام و اخلاق اسلامي بيشک، مجتهدي مسلم و بلکه انديشمندي نظريهپرداز بود.
🔸در سن 24 سالگي تصحيح بخش السماء و العالم بحار الانوار (54 تا 59)و تعليقه بر آنها را برعهده داشت؛ تصحيح کتاب حديثي بسيار مهم معاني الاخبار از شيخ صدوق و تعليقه بر آن را بر عهده داشت. تخصص و تبحر ايشان در دانشهاي ناظر به حديث را با تأمل در تعليقاتي که بر اين کتابها زده است به وضوح ميتوان دريافت (ر.ک: مقاله «درنگي در چگونگي بررسي اسناد احاديث در تعليقات آيتالله مصباح بر «معاني الاخبار» و «بحار الانوار» نوشته غلامعلي عزيزيکيا، معرفت، شماره 247، سال 1397) در سن جواني به اجتهاد در فقه رسيد، تقريرات درس خارج بيع امام خميني را نوشت؛ در حوزه تفسير کتابهاي بيسابقه «معارف قرآن» را نگارش کرد که در حقيقت با تدوين اين کتابها يکي از زمينههاي لازم براي توليد علوم انساني قرآنپايه را فراهم کرد. در حوزه فلسفه و کلام و معرفتشناسي و اخلاق و فلسفه اخلاق که نوآوري و نظريهپردازي او بر همگان آشکار است.
🔸افزون بر اينها، در علوم انساني معاصر به ويژه در جامعهشناسي و روانشناسي و علوم تربيتي حقيقتا صاحبنظر و صاحب ايده بود. ايدهها و نوآوريهاي ايشان در اين علوم را ميتوان در کتاب چهارجلدي «رهآوردها» مشاهده کرد. کتاب فلسفه تعليم و تربيت در اسلام ، نمونة عالمانه و دقيقي براي اسلاميسازي علوم انساني حتي در رشتههاي جامعهشناسي و روانشناسي و علوم سياسي و اقتصاد و مديريت و امثال آن است.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
#گزارش_تصویری | حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه ، با حضور در منزل آیت الله مصباح یزدی (قدس سره)، ارتحال این حکیم مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفتند.
۹۹/۱۰/۲۵
🏴 @mesbahyazdi_ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت ششم: روحيه انتقادي
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸از ويژگيهاي مهم آيتالله مصباحيزدي داشتن روحيه انتقادي و نقادي بود. چنين روحيهاي البته از لوازم استقلال رأي و شجاعت در فکر و حريت در انديشه و تسلط بر موازين و معيارهاي عقلي و تخلق به اخلاق علمي و پژوهشي است.
🔸حقيقتاً همه موازين اخلاقي و علمي در نقد انديشهها را به خوبي مراعات ميکرد (براي آشنايي با اين موازين ر.ک: مدخل «اخلاق نقد» در دانشنامه اخلاق کاربردي).
هرگز از سر تعصب و تصلب و بدون بررسي بنيانها و ريشههاي انديشهها و سياستها و بدون رعايت جوانب اخلاقي مسأله، به نقد آنها اقدام نميکرد. بلکه بعد از فهم همه جانبه و دقيق سخن ديگران به نقد آنها ميپرداخت.
🔸به هر حال، از ويژگيهاي بارز در روششناسي علمي آيتالله مصباح، برخورداري از روحيه نقادي بود. همين روحيه موجب شده بود که اولاً، مطالب و سخنان ديگر انديشمندان را خوب و دقيق بفهمد؛ ثانياً، هيچ سخني را بدون برخورداري از منطق و استدلال نپذيرد؛ و ثالثاً در مواجهه با افکار و انديشههاي ديگران هرگز از جاده انصاف خارج نشود؛ بعد از تشخيص سره و ناسره، سرهها را بپذيرد و ناسرهها را بدون هيچ گونه تعصبي و صرفاً به مقتضاي برهان و استدلال رد کند.
🔸در اين عرصه براي او فکر و محصول فکر مهم بود نه متفکر و صاحبنظر؛ به همين دليل، چه در مواجهه با سقراط و افلاطون و ارسطو، و چه در مواجهه با ابنسينا و شيخ اشراق و ملاصدرا و همچنين هم در مواجهه علمي با استاد محبوب خود، علامه طباطبائي، و هم در مواجهه با فيلسوفان مارکسيست و ليبراليست، نوع مواجهه انتقادي او هيچ تفاوتي نميکرد. با نگاهي به کتابهاي فلسفي، سياسي، حقوقي، اخلاقي و معرفتشناختي او ميتوان آشکارا وجود چنين حريت و آزادگي علمي و استقلال فکري را در ايشان مشاهده کرد.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔴درسهايي که بايد از علامه مصباح آموخت
🔸قسمت هفتم: نظم و انتظام فکري و عملي
🖊حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر احمدحسين شريفي عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی(ره)
🔸از ويژگيهاي علمي بارز و غيرقابل انکار آيتالله مصباحيزدي «نظم و انتظام و انسجام فکري» بود. ايشان ذهني بسيار منظم و منطقي داشت؛ اين ذهن منطقي در کنار رسايي در بيان مطالب، موجب ميشد که سخنان و مطالب علمي ايشان بسيار منظم و ضابطهمند و منسجم باشند. به همين دليل، بعيد ميدانم به سادگي بتوان تعارضي دروني در ميان گفتهها و نوشتههاي فراوان ايشان پيدا کرد.
🔸استاد مصباح به دليل آنکه اهل تعقل و عقلانيت بود، و هيچ سخني را بدون برخورداري از برهان و استدلال نميپذيرفت، ثبات و استقرار انديشهاي و شخصيتي داشت. در طول حيات پربرکت علمي ايشان، چيزي به نام مصباح اول و مصباح دوم و مصباح سوم نداريم. برخلاف برخي به اصطلاح روشنفکران و مدعيان انديشه که به دليل بيثباتي در فکر و بيانضباطي در انديشه هر روزي بت عيارشان به شکلي جلوه ميکند. (و عجيب اينکه به اين دمدمي مزاجي هم افتخار ميکنند!) يک روز اشعريمسلکاند و يک روز معتزلي مسلک و روزی دیگر از نومعتزلي سخن ميگويند؛ يک روز مدافع انجمن حجيته ميشوند و روز ديگر امام زمان را منکر ميشوند؛ يک روز سخن گفتن زنان با مردان را از بزرگترين ناهنجاريها ميدانند و روز ديگر ازدواج يک زن با چند مرد را حق قانوني او ميدانند و يک روز از اهميت ازدواج سخن ميگويند و روز ديگر آن را از ضداخلاقترين نهادها ميدانند. يک روز تحت تأثير فلان انديشمند و نحله فکرياند و روز ديگري مدافع سينهچاک نحلهاي ديگر و مکتبي ديگر ميشوند؛ روزي از معنويت علوي سخن ميگويند و روز ديگري از معنويت بودايي دفاع ميکنند.
🔸آیت الله مصباح در مقام عمل و در مسائل مديريتي و رفتاري نيز حقيقتاً نظمي کمنظير داشت. در طول سالياني که افتخار همکاري با ايشان در امور آموزش و پژوهش و برخي از شوراهاي عالي مؤسسه را داشتم، جلسهاي را به خاطر ندارم که از سوي ايشان لغو شده باشد! و يا بسيار بسيار به ندرت پيش ميآمد که ايشان حتي يک دقيقه تأخير در حضور در جلسات داشته باشد. حتي گاهي پيش ميآمد ايشان جلوتر از همه معاونين در جلسه حاضر ميشد.
#علامه_مصباح
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🤲«یا وجیهة عند الله اشفعی لنا عند الله»🤲
#شفاعت
💎روايات پُرشماري كه گستردهترين مرتبه شفاعت را ويژه حضرت زهرا عليها السلام معرفي ميكنند، نه بدان معنا كه ديگران از مقام شفاعت بيبهرهاند؛ بلكه بدين معناست كه:
حضرت زهرا عليها السلام، به خاطر لطافت خاص روحي، مظهر تام و تمام رحمت الهي گشته است. از آنجا كه رحمت و عطوفت خداوندي در وجود زن، بيشتر جلوه و بروز مينمايد و در وجودي كه از همه چيز بريده و سراپا فناي در خدا گرديده است، به اوج تجلّي ميرسد، ميتوان گفت: ريشهايترين و عميقترين محبتها، رحمتها، رأفتها، عطوفتها و مغفرتهاي خداوند در وجود حضرت زهرا عليها السلام تجلي و ظهور كرده است. از همين روست كه آخرين و گستردهترين شفاعتها كه خود، نمود و تجلي رحمت بيكرانه الهي است، به دست مهربان فاطمه زهرا عليها السلام صورت ميپذيرد.
🔰علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص 33.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
⬛️ السلام علیکِ ایتها الصدیقة الشهیدة ⬛️
✅ بر همه داعيهداران اصلاحات فرهنگي اعم از روحانيان، مبلغان، معلمان، استادان و مسؤولان فرهنگي كشور لازم است كه با اسوهپذيري از سيره فاطمه زهرا (عليها السلام) به عرصه كارزار فرهنگي وارد شوند و زهراگونه در مقابل غارتگران ايمان و فرهنگ مردم، سينه سپر سازند. امروز نهتنها سكوت در مقابل هجوم فرهنگي پذيرفتني نيست، بلكه مجاهدت در عرصه كارزار علمي و فرهنگي، واجبترين وظيفه و تكليف ماست.
🔰علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص 127.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#خدمات_فاطمه_علیها_السلام
✅ خدمت فاطمه (عليها السلام) به عالم هستى، قابل هيچ وصفى نيست. او هم به پدرش، به عنوان رسول خدا و هم به همسرش به عنوان ولىّ خدا و هم به امت اسلام به عنوان پيروان رسول خدا، خدمت كرد؛ خدمتى كه از عهده هيچ كسى، حتى يگانه همتايش اميرمؤمنان نيز بر نميآمد. اگر زهرا (عليها السلام) و آن خطبههاى هدايتگرانهاش نميبود، امروز ما نيز باور نميکرديم كه حق با على بوده است؛ چرا كه نفاقها، کينهها، دنياگرايىها، سادهانگارىها، سياستبازىها، تطميعها، تبليغها، تحريفها دست به دست هم داده و امامت را چنان به انزوا كشانده بود كه حتى اجازه نميداد فرياد حقجويى على (عليهالسلام) به گوش احدى از آيندگان برسد.
رسالت و امامت، تحققبخش هدف خلقت بود و اين فاطمه بود كه امامت را حياتى ديگر بخشيد، رسالت را مايه ثمر گرديد و خلقت را به هدف نزديك گردانيد:
نخل نبوت ز تو شد بارور *** باغ امامت ز تو شد پر شجر
🔰 علامه مصباح یزدی (رحمة الله علیه)، جامی از زلال کوثر، ص۱۴۷.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
Mesbahyazdi.mp3
28.4M
🔰 صوت کامل نکوداشت علمی حکیم مجاهد علامه آیتالله #مصباح_یزدی؛
🎙 با سخنرانی:
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🔸 آیت الله #محمود_رجبی
🔸 حجت الاسلام والمسلمین #محمدصفر_جبرئیلی
🔸 حجت الاسلام و المسلمین #عباس_نیکزاد
📅 برگزار شده در روز چهارشنبه ۲۴ دیماه ۹۹ در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید | نقاشی با شن
🔺️بخشی ویژه از بیانات حضرت آیت الله مصباح یزدی ( قدسسره) دربارهٔ رهبر معظم انقلاب
🏴 @mesbahyazdi_ir
⚫️ حضور جمعی از علما و مسئولان کشوری در منزل آیتالله مصباح یزدی
🔹 حضرت آیتالله علوی گرگانی،
🔹 آیتالله اعرافی،
🔹 آیتالله حسینی بوشهری،
🔹 آیتالله رمضانی،
🔹 آیتالله تحریری،
🔹 آیتالله اسلامی،
🔹 آیتالله خاتمی،
🔹 حجت الاسلام والمسلمین فرخفال،
🔹 حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم الحیدری،
🔹 سرتیپ محمد شیرازی،
🔹 حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی،
🔹 دکتر زاکانی،
🔹 اعضای هیأت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،
🔹 جمعی از اعضای مجمع نمایندگان طلاب
با حضور در منزل حضرت آیتالله مصباح یزدی، ارتحال این حکیم مجاهد را به خانواده ایشان تسلیت گفتند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
📌 نکوداشت علمی حکیم مجاهد آیتالله #مصباح_یزدی؛
🔰 حجتالاسلام والمسلمین #محمدصفر_جبرئیلی مطرح کرد:
🔻 آیت الله مصباح یزدی مرزبان عقاید #شیعه بود
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/nhalame6
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
📌 نکوداشت علمی حکیم مجاهد آیتالله #مصباح_یزدی؛
🔰 حجتالاسلام والمسلمین #عباس_نیکزاد عنوان کرد:
🔻از نظر علامه، کمال انسان در رسیدن به #مطلق_طلبی است
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/nhalame5
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
📌نکوداشت علمی حکیم مجاهد آیت الله #مصباح_یزدی؛
🔰 آیتالله #محمود_رجبی مطرح کرد:
🔻علامه #فقه_الانقلاب را برای اثبات شرعی بودن انقلاب اسلامی مطرح کرد
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/nhalame1
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#نکوداشت
#حکیم_مجاهد
📌 به مناسبت رحلت آیتالله #محمد_تقی_مصباح_یزدی؛
🔰 با محوریت پژوهشکده حکمت و دینپژوهی #پژوهشگاه_فرهنگ_اندیشه_اسلامی:
🔻نکوداشت علمی علامه #مصباح_یزدی برگزار شد
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/nhalame
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🏴شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا (سلام الله علیها) تسلیت باد.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🏴 بیشترین عنایت
🔸️در روز قیامت کسی که بیش از همه عنایتش شامل دیگران میشود #حضرت_زهرا (علیهاالسلام) است.
۱۳۹۲/۰۴/۲۸
🏴 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
چادر مادر.mp3
1.98M
🎧 #بشنوید | پادکست چادر مادر
☑ معلوم نیست من دیگر زنده بمانم بگذارید این را به شما بگویم...
🏴 @mesbahyazdi_ir
#معرفی_کتاب
🔵 رساترین دادخواهی و روشنگری (شرح خطبه فدکیه) در 2 جلد
✅ این نوشتار شرح و توضیح خطبه نورانی حضرت زهرا سلامالله علیها، معروف به خطبه فدکیه است كه توسط حضرت آیتالله مصباح یزدی طی 56 جلسه از ابتدای ماه مبارك رمضان 1431 هجری قمری، مصادف با 22 مرداد 1389 هجری شمسی تا خرداد 1390هجری شمسی بیان شده است.
✅ این مجموعه با تلاش حجتالاسلام عباس گرایی در دو جلد تدوین و نگارش یافته و به همت انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ و منتشر شده است.
✅ حضرت استاد با تسلط بینظیر خویش بر معارف قرآنی، علوم عقلی و علوم اجتماعی، در شرح این خطبه از سویی ما را با اعتقادات ناب فاطمی آشنا میكنند، و از سوی دیگر با تحلیل نكات عبرتآموز انقلاب فاطمی در تشخیص وظیفه زمانه خویش یاری میرسانند.
🌐 مطالب بیشتر در 👇👇👇
http://eshop.iki.ac.ir/shop/7/Product/2888
🌐 مجموعه آثار حضرت علامه مصباح در 👇👇👇
https://mesbahyazdi.ir/
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
❇️ حیرت در حیرت 🔸 قسمت اول ✍️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری؛ عضو هیئت علمی موسسه امام
🔵 حیرت در حیرت
🔻 قسمت دوم
✍️ حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری؛ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)
💠رحمت و رضوان خداوند بر آن عالم بصیر و آن پیر فرزانه حضرت علامه آیت الله مصباح که در سخنرانیهای روشنگرانهاش در اواخر دهه هفتاد، بارها بر این نکته پافشاری مینمود که زیانبارترین و خطرناکترین نظریهای که از صدر اسلام تا کنون برآمده و کیان دیانت و ایمان را به سخره میگیرد، نظریه قرائتهای مختلف از دین است. آری بر اساس این تئوری و مبتنی بر سیالیت فهم و اندیشه، دیگرجایی برای فهم اصیل و ناب از دین باقی نمیماند و سَره و ناسَره و خالص و بدلی در دین به یکسان انگاشته میشود. مجتهد شبستری در آن ایام نوشته بود: «تمامى متون بدون استثناء، تفسيرهاى متعدد را برمىتابد و تنها تفسير ممكن و درست، اصلاً معنا ندارد». (محمد مجتهد شبسترى، «قرائت رسمى از دين»، راه نو، ش 19، شهریور 1377، ص 20) و نیز وی حقیقت تدین را، تعلق خاطر به حقيقت متعالى تعبیر میکرد كه با هرگونه حيات اجتماعى و سياسى مىتواند خود را وفق دهد (محمد مجتهد شبستری، نقدی بر قرائت رسمی از دین ، صص 105- 106).
💠 آن چه امروزه در بیان برخی نویسندگان حوزوی همچون جناب مهدی نصیری و آقای رسول جعفریان مشاهده میکنیم، ناخواسته و ناآگاهانه به نحوی بازگشت به همان نظریه قرائتها است. هر دو نویسنده محترم، تفکر و اندیشه استاد مصباح را مبتنی بر تفکر فلسفی دانستهاند که صرفاً یک قرائت از اسلام است و ناقدان بسیار دارد. مهدی نصیری می نویسد: «آیت الله مصباح در زمره فیلسوفان مسلمان بودند، در حالی که طیفی از عالمان شیعه یعنی متکلمان با فلسفه اسلامی و صدرایی مرزبندی داشته و آن را بر خلاف مبانی قرآن وسنت و عقل میدانند. حال اگر قرار باشد نوع برخورد آن مرحوم با مخالفان فکری خود صحیح باشد، باید به متکلمان شیعه حق داد که او را در زمره منحرفان و بددینان و مخالفان اسلام قلمداد کنند». و بعد در ادامه در راستای نظریه حیرت خویش نتیجه میگیرد: « التفات و توجه به شرایط عصر غیبت و به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائتهای روشمند گوناگون و پرهیز از ادعا و نمایندگی اسلام ناب از سوی هر عالم دینی (چه آن که نابیت فکری و اعتقادی در اختیار معصوم است و بس) میتواند پایان بخش بسیاری از نزاعهای زیانبارعقیدتی و سیاسی و فراهم کننده فضای آزاد برای تضارب آراء و اندیشهها باشد».
💠 باید در نقد این سطحینگریها گفت بله اولا تفاسيري از دين که تحميل فلسفه بر دين باشد البته که انحراف است و آيتالله مصباح، به اذعان موافقان و مخالفانِ منصف، در مقام تفسير آيات و روايات، به شدت از تحميل ذهنيات بر متون ديني پرهيز ميکردند و ثانیا مهمترین ابتکار علمی استاد مصباح این بود که دین را منظومهای میفهمید و این منظومه را در قالب مبانی اندیشهای طراحی کرده بود. بدیهی است که اساس این مبانی برگرفته از مسلمات عقلی و معرفتی بود که بیآنکه بخواهد خود را به مباحث اختلافی فلسفی درگیر کند، از معارف برهانی در تبیین و تثیبت ساختمان معارف دینی بهره میبرد. این کجا و آمیخته کردن دین با فلسفه و صرفا قرائتی فلسفی از دین دادن؟ آیا اساسا بدون داشتن مبانی فکری صحیح و مبتنی بر عقلانیت و وحیانیت، جایی برای درک سلیم معارف تعالی بخش دین باقی میماند؟ آیا با این توصیف، دیگر در دوره غیبت و حیرت، راه هدایتی باقی میماند؟! آری وقتی دوره غیبت، عصر حیرت تلقی شد، طبعا دیگر مجالی برای بنیانسازی دینی و بنای ساختمانی محکم باقی نمیماند. نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
#چراغ_راه (وصیتنامه)
✳️ وصیتنامهی حضرت علامه آیتالله محمدتقی مصباح یزدی (قدس سره)
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
🔸 أشهد أن لا إله إلّا الله وحده لاشریک له وأن محمّداً عبده ورسوله أرسله بالهدی ودین الحق لیظهره علی الدین کله ولوکره المشرکون وأن بنته فاطمة الزهراء سیدة نساء العالمین وأن علیّ بن ابی طالب امیرالمؤمنین وامام المتقین وأن الحسن والحسین وعلیّ بن الحسین ومحمد بن علی وجعفر بن محمد وموسی بن جعفر وعلی بن موسی ومحمد بن علی وعلی بن محمد والحسن بن علی والحجة بن الحسن (صلوات¬ الله علیهم) ائمّتی وسادتی وقادتی بهم أتولّیٰ و من اعدائهم أتبرّأ. اللّهم اجعلنی من محبّیهم وشیعتهم وموالیهم واحشرنا معهم. وأشهد أن الموت حقّ وأن الساعة آتیة لاریب فیها وأن الله یبعث من فی القبور وأشهد ان کلّ ما جاء به النبی(صلی الله علیه وآله) حقّ لا مریة فیه وأن القرآن والعترة هما الثقلان اللذان من تمسک بهما نجی ومن تخلّف عنهما ضلّ، نعوذ بالله تعالی.
🔸 امّا بعد؛ فهذا ما اوصی به العبد المذنب الراجی عفو ربه ورحمتَه التی سبقت غضبه والراجی شفاعة اولیائه المعصومین (صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین) محمّد تقی الیزدی الی ولده قرّة عینه «علیّ».
🔸 اوصیه بما اوصی به الله تعالی وأنبیاؤه وأولیاؤه.
🔸 اوصیه بتقوی الله والتوکّل علیه وأن یعلم علماً یقیناً أن لا نجاة الّا فی عبادة الله تعالی وإطاعته وأن لا سعادة الّا بالاعتصام به و بالتوسّل باولیائه وأن یعلم أن من افضل ما أمر الله به تعالی طلب العلم و العمل به و تعلیمه وأن یعلم أن طلب العلم بالله و بما انزل الله فی مثل هذا الزمان کالجهاد فی سبیل الله بل من افضل الجهاد فإن الخطر علی¬ الاسلام والمسلمین من ناحیة الجهل أشدّ من ناحیة الأعداء وان الذبّ عن الاسلام وإزاحة الشبهات عن العقائد والاحکام، من أفضل ما یرضاه الله تعالی. أسأل الله تعالی أن یوفّقه واخاه لذلک ابتغاء وجهه الکریم.
🔸 واوصیه بالاخلاص فی العمل والجهد فیه و ترک الکسل.
🔸 واوصیه بالتهجد وقراءة القرآن والتوسّل باولیائه الکرام لاسیما اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و بقیّة الله فی أرضه (عجل الله تعالی فرجه¬ الشریف).
🔸 واوصیه بالبر بامّه ـ فإنّ الجنة تحت اقدام الامّهات ـ واوصیه بالبرّ باخیه قّرة عینی «مجتبی»، وبأُخته، وبالبرّ بإخوانه وأرحامه وجیرانه وإکرام أساتذته لاسیّما من یتعلّم منهم علم التوحید والاخلاق.
🔸 واوصیه بطلب المغفرة لی راجیاً ان یکون ذلک نافعاً لنفسه وأسأل الله تعالی له التوفیق و الإعانة؛ إنه ذو فضل عظیم ومنّ جسیم؛ إنه أرحم الراحمین.
🔸 واوصیه بدوام الذکر وکثرة التفکر والشکر.
🔸 واوصیه بمخالفة النفس والهوی، والزهد فی الدنیا وزخارفها وجاهها وریاستها.
🔸 واوصیه بالقناعة وترک¬ الطمع عمّا فی ایدی الناس والثقة بالله وأن لایرجو غیره ولایخاف الّا ذنبه وأن لایخاف فی الله لومة لائم وأن یعلم علماً یقیناً أن ما اصابه لم¬یکن لِیُخطئه وما اخطأه لم¬یکن لیصیبه.
🔸 واوصیه بالصبر والرضا بقضاء الله فان ذلک من عزم الامور.
🔸 واوصیه أن یجعل همَّه همّاً واحداً وهو أن یطلب رضا الله تعالی ویعلم أن المولی تعالی أکرمُ من أن یکل امر عبده المتوکل علیه الی نفسه أو إلی سایر عباده.
🔸 ثم اوصیک یا ولدی ویا قرة عینی بأن لاترجو إلا الله ولا تعتمد علی غیر الله وأن لا تستعین إلا بالله واوصیک أن تنقطع الی الله وتستأنس به وتخلص حبّک له وتُفرغ قلبک لذکره ومناجاته، وأسأله تعالی أن یوفّقک لذلک بحق محمد وآله الطاهرین، وأن یوفّق قرة عینی مجتبی لذلک کلّه إن شاء الله.
🔸 امّا بعد از همسرم و فرزندانم و برادران و همکارانم و همهی ذویالحقوق تمنّا دارم که مرا ببخشند و از خدای مهربان برایم طلب آمرزش کنند. مایلم که همسرم مادامالعمر در خانهی ملکی، معززهً زندگی کنند؛ مگر اینکه خودشان جای دیگری را ترجیح دهند و اثاثالبیتی که به اینجانب تعلق دارد به ایشان واگذار نمودم.
🔸 و مایلم بعد از اجابت دعوت مولی تبارک و تعالی چهل شب سورهی مبارکه تبارک بر سر مزارم قرائت شود و با اینکه خودم موفق به تشکیل مجالس توسّل در منزل نبودم مایلم در صورتی که میسّر باشد گهگاهی مجلس توسّلی تشکیل شود و نام مبارک سیّدالشهداء و حضرت ولیّعصر عجل الله فرجه در خانه زنده بماند و نیز مایلم مقداری از ثلث مال صرف اطعام فقرا و ضیافت همسایگان و صلهی ارحام شود؛ مخصوصاً انفاق در حال دفن فراموش نشود.
إنّا للّه و إنّا الیه راجعون یا مولای و یا سیّدی، العفو العفو العفو.
محمدتقی مصباح یزدی
شوالالمکرم 1420
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
✅ ترجمهی بخش عربی وصیتنامه
🔸 شهادت میدهم که خدایی جز الله نیست. او یکی است و شریک ندارد. و شهادت میدهم که محمد(صلی الله علیه و آله)، بنده و فرستادهی اوست که به هدایت و دین حق و برای آشکار کردن آن بر همهی ادیان، هرچند مشرکان از آن ناخوشنود باشند، فرستاده شده است.
🔸 نیز شهادت میدهم که دختر او، فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، سرور بانوان جهان، و علی بن ابیطالب(علیه السلام)، امیر مؤمنان و امام پارسایان است، و حسن و حسین، و علی بن حسین، و محمد بن علی، و جعفر بن محمد، و موسی بن جعفر، و علی بن موسی، و محمد بن علی، و علی بن محمد، و حسن بن علی، و حجت بن الحسن ـ که درود خدا بر آنان باد ـ امامان و بزرگان ما و پیشوایان ما هستند که آنها را دوست دارم و از دشمنان آنها بیزارم. خدایا، مرا از محبّان و شیعیان و پیروان آنان قرار ده و با آنان محشور کن.
و شهادت میدهم که مرگ، حق است، و ساعت (قیامت) آمدنی است و در آن شکی نیست، و خداوند، هر کسی را که در قبرهاست، برمیانگیزد.
🔸 شهادت میدهم که آنچه پیامبر آورده، حق است و در آن تردیدی نیست، و قرآن و عترت، دو امر گرانسنگ هستند که هر کس به آنها تمسک جوید، نجات مییابد، و هر کس از آنها سرپیچی کند، گمراه میشود؛ که از این امر به خداوند پناه میبریم.
🔸 اما بعد؛ این وصیت بندهی گنهکار، محمدتقی یزدی است ـ که به عفو پروردگارش، و به رحمت او که بر غضبش سبقت گرفته، و به شفاعت اولیای معصوم که سلام و درود خدا بر آنان باد، امید دارد ـ ، به فرزند و نور چشمش، علی.
🔸 او را وصیت میکنم به همان چیزی که خدای تعالی و پیامبران و اولیایش توصیه کردهاند.
🔸 او را به تقوای الهی و توکل به او توصیه میکنم، و نیز به اینکه یقیناً بداند که نجاتی جز با عبادت و اطاعت پروردگار میسر نیست، و اینکه سعادت، جز با چنگ زدن به او و توسل به اولیای او ممکن نیست. و نیز بداند که بهترین چیزی که خدای تعالی به آن دستور داده، طلب علم و عمل به آن و تعلیم آن است. و همچنین بداند که طلب معرفت به خدا و به آنچه خدا نازل کرده، در زمان ما همانند جهاد فی سبیلالله، بلکه از برترین جهادهاست؛ زیرا خطری که اسلام و مسلمین را از ناحیهی جهل تهدید میکند، به مراتب شدیدتر از خطری است که از ناحیهی دشمنان میرسد، و بداند که دفاع از اسلام و دفع شبهات مربوط به اعتقادات و احکام، از بزرگترین راههای خشنودی خدای بزرگ است. از خدا میخواهم که علی و برادرش را در این راه برای نایل شدن به وجه کریم الهی موفق کند.
🔸 او را به اخلاص در عمل و مجاهده در این راه، و ترک سستی و کسالت توصیه میکنم.
🔸 فرزندم را به تهجد و قرائت قرآن و توسل به اولیای کرام بهویژه اباعبدالله الحسین(علیه السلام) و بقیةالله فی ارضه(عجل الله تعالی فرجه) توصیه میکنم.
🔸 فرزندم را به خوشرفتاری با مادرش سفارش میکنم؛ که بهشت، زیر پای مادران است. و او را به خوشرفتاری با نور چشمم مجتبی و خواهرش، و نیکی با برادران و ارحام و همسایگان، و گرامی داشتن استادان خود ـ بهویژه استادان علم توحید و اخلاق ـ توصیه میکنم.
🔸 او را به طلب مغفرت برای من، با امید به آنکه این طلب مغفرت، برای خود او نیز منفعت داشته باشد، سفارش میکنم. از خدا توفیق و یاریاش را طلب میکنم؛ به درستی که خداوند، صاحب فضل عظیم و منت بزرگ و مهربانترین مهربانان است.
فرزندم را به ذکر مدام، تفکر فراوان، و شکرگزاری، و مخالفت با نفس و هوی، و به زهد در دنیا و بیرغبتی به تجملات دنیا و مقام و ریاست آن توصیه میکنم.
🔸 فرزندم را به قناعت، ترک طمع از آنچه در دستان مردم است، اعتماد به خدا و نومیدی از غیر او، نهراسیدن از غیر گناه خود، و نهراسیدن در مسیر الهی از ملامت ملامتگران توصیه میکنم و نیز اینکه یقین داشته باشد که آنچه به او رسیده، قرار نبوده نرسد، و آنچه به او نرسیده، نمیبایست میرسیده است.
🔸 او را به صبر و رضا به قضای الهی که از امور مهم است، توصیه میکنم.
🔸 او را سفارش میکنم به اینکه همهی همّت خود را یک چیز، یعنی طلب رضایت خداوند، قرار دهد؛ و اینکه بداند مولای بزرگ ما، کریمتر از آن است که امر بندهای را که به او توکل کرده، به خود آن بنده یا دیگر بندگان بسپارد. پس تو را، ای فرزندم و ای نور چشمم، توصیه میکنم به اینکه فقط به خدا امید داشته باشی و فقط بر او اعتماد کنی و جز از او کمک نخواهی. و تو را به انقطاع به سوی خدا، و امیدواری به او، و خالص کردن محبت به او، و متوجه کردن قلب به ذکر و مناجات او توصیه میکنم و از خدا میخواهم که به حق محمد و خاندان پاکش، تو و نور چشمم مجتبی را به همهی اینها موفق کند؛ انشاءالله.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🌼فراخوان بیست و هشتمین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی
♦️ مهلت ثبت نام : 28 اسفند
♦️علاقهمندان ميتوانند پس از ثبت نام از طریق سامانه اینترنتی به آدرس www.isba.ir، دو نسخه از اصل اثر را به همراه فرم ثبت نام اینترنتی به آدرس پستی دبیرخانه جشنواره در تهران، خيابان انقلاب، خيابان فخر رازي، خيابان شهداي ژاندارمري، پلاك72، صندوق پستی:1163-13145 سازمان انتشارات جهاددانشگاهي ارسال نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 66952727 تماس حاصل نمایند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
🔔 فراخوان نوزدهمین جشنواره ملی #پایاننامه_سال_دانشجویی
📆 مهلت ثبت نام: 28 اسفند 1399
✅دانشجویان و طلاب علاقهمند برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به پایگاه اطلاعرسانی www.isba.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 02166952727 تماس حاصل کنند.
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir