eitaa logo
شذرات/ایمان نوروزی
314 دنبال‌کننده
323 عکس
312 ویدیو
11 فایل
در اینجا یادداشت‌ها و تجربیات و خاطراتم را در حوزه‌های مختلفی چون #نظام_خانواده، #اقتصاد و #تجارت_مردمی، #وطن_توحیدی (جهان اسلام)، #طب_اسلامی و... را خواهم نوشت. طلبه‌ای که در زمان انقلاب اسلامی و در عصر خمینی (عصر جدید) تنفس کرد و بالید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🌏آقای استاد حیدری از ظرفیت‌های گردشگری، اقتصادی و ظرفیت های عاشورا برای هیآت و ایرانی در ترکیه و روسیه گفتند. 🔹آقای یار مهربانی از افزایش علاقمندی اروپاییان به ایران بعد از حمله موشکی به و ظرفیت‌های و گردشگری سلامت در زمینه طب اسلامی در ایران گفت. گزارشاتی هم از درخواست در آفریقا برای رسیدگی فرهنگی به آنان پرداختند. 🌏استاد بنی سعید از تاثیرات عمیق فرهنگی از ، طب و آشپزی اسلامی در سوریه و لبنان گفتند. 🔹بعد از نماز مغرب هم جلسه ادامه پیدا کرد و استاد از وضعیت و مشکلات در ایران و جهان اسلام گفتند. تاثیرات مخرب واکسن کرونا در عقیم سازی زنان و ناباروی گزارش مفصلی دادند. البته نوید این را داده اند داروی و مکمل گیاهی در مجموعه ریاحین ساخته شده است که در آزمایش های حیوانی حتی موش عقیم شده را درمان کرده است. موکب فداییان امیرالمومنین سه شنبه‌ها بلوار پیامبر اعظم، طریق المهدی. عمود ۸۵ - تعارف ملل -گفتگوهای فرهنگی - گفتگوهایی در مورد سبک زندگی در گستره - پذیرایی - نماز جماعت شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹اسلام در هر ذره‌ای از عالم که مشاهده کنید، شارع یک حکم آنجا دارد. 🔹اسلام احکام دارد در تمامی معانی نه در یکی. احکام سیاسی دارد، احکام جزایی و قضایی دارد، احکام حکومتی دارد. امام خمینی - جلسات درس ولایت فقیه- ۱۳۸۹ ه.ق سخنانی که اینجا از امام خمینی می‌شنوید، مربوط به صوت اولین جلسات طرح «ولایت فقیه» در ذی‌القعده ۱۳۸۹ قمری است. 🔹لحن و سخنان امام خمینی اینجا در پی طرح در اسلام و امور کلان حکومت اسلامی است. 🔹 امام معتقد است در اسلام، حوزه نداریم. هیچ امری نیست که شارع حکم آن را فروگذار کرده باشد. در نهایت امام خمینی به عنوان یک فقیه، راه برون رفت از خاک مذلت برای مسلمین را «ولایت فقیه» اعلام می‌کند. مذلتی که حتی با تقید ما به ظواهر اسلام هم قابل رفع نیست؛ چون «دشمنان ما از آدم می‌ترسند و کاری به نماز و ذکر و دعای ما ندارند» شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
یک آیه و یک حدیث کفلین تعبیر امام حسین و امام حسن علیهماالسلام شده است. یجعل لکم نورا تمشون به در آیه ۲۹ سوره حدید یعنی با امام باید طی طریق کنید.
40.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽علّت اصلی موج شدید رسانه‌ای درایران و درمنطقه‼️ 🗓بمناسبت ۹اردیبهشت‌ماه سالروز شهادت عمّارانقلاب، حاج نادر طالب‌زاده 🗣گفتگوی ایشان درپخش زندهء تلویزیون با حجّت‌الاسلام سیّدزهیرمجاهد، مسئول فرهنگی لشکر فاطمیون 🗣وهمچنین مصاحبهءاختصاصی با حجّت‌الاسلام محمّدسعادت‌مند: به مؤمنینی که میخواهند به ایران بیایند تابعیت ایران بدهیم! 🔸نیروهای امنیّتی که دلسوزانه با اعطای گستردهءتابعیت به مؤمنان غیرایرانی مخالفت میکنند به آیهء۷۳ بیشتر دقّت کنند؛ چه کسی پاسخگوی خونهای به ناحق ریخته‌شدهءمؤمنان درکشورهای مستکبر خواهدبود؟ 🎤تحلیل وبررسی آیات۷۲و۷۳ سورهءمبارکهءانفال ✅استراتژی مهاجرت شیعیان جهان به ایران 💠«کسانى که ایمان آوردند وهجرت نمودند و بااموال وجانهای خود درراه خدا جهادکردند وآنها که پناه دادند ویارى نمودند، آنهایاران یکدیگرند، و آنها که ایمان آوردند ومهاجرت نکردند، هیچگونه ولایت(دوستى وتعهّدى) دربرابر آنها ندارید تا هجرت کنند و(تنها) اگر در(حفظ) دینِ(خود) از شما یارى طلبند، برشماست که آنهارا یارى کنید، جز برضدّگروهى که میان شماوآنها پیمان(ترک مخاصمه) است وخداوند به آنچه عمل میکنید بیناست.(۷۲) وکسانى که کافرشدند اولیاء(و یاران ومدافعان) یکدیگرند، اگر(این دستور را) انجام ندهید، فتنه وفسادعظیمى درزمین روى میدهد.(۷۳) وآنها که ایمان آوردند وهجرت نمودند و درراه خدا جهادکردند، وآنهاکه پناه دادند ویارى نمودند، آنان مؤمنان حقیقی اند، براى آنها آمرزش(ورحمت خدا) و روزى شایسته ای است.(۷۴) «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج!» آمین! ! 🌿اندکی تفکّر...!!؟؟🤔🤔🤔 @Andaki_tafakkor
هدایت شده از بسلام آمنين
۶ اسفند۱۴٠۲/ سال سوم موکب یا هتل؟ از قیام بالقسط مردمی تا قیام بالحرص سرمایه داری! هفته ای دو بسته خرما+ قهوه و چای+ یک میز و مقداری هیزم برای چای آتیشی! اینها تمام وسایل من است که هر هفته سه شنبه ها اینجا برپا می کنم. حرفهای یکی از جوانان انقلابی که سه شنبه ها موکبش را در صندوق عقب ماشینش می گذارد و در مسیر حرم تا جمکران، مشغول امامش می شود، وفای به می کند و خدمت رهروان مسیرش. دلایلش بماند اما یکی از بزرگترین ستمها به اسلام و مسلمین، این کلام مشهور است که اسلام فقط محتواست و درباره شکل و قالب حرفی ندارد. همین کژفهمی باعث شده که ضد اسلامی ترین قالب ها را از بگیریم و در انتظار نوشیدن محتوای اسلامی، سراب ها را یکی پس از دیگری بپیماییم. آیه ۲۵ سوره حدید یکی از مهم ترین آیات کلام الله زندگی است که از قضا جزء مهم ترین آیات قرآن هم به شمار می رود. در این آیه خداوند متعال هدف اصلی ارسال انبیاء علیهم السلام را به وسیله بیان می کند. این آیه بیش از اندازه مهم است. معنای این راهبرد بنیادین این است که هر نظام و ساختاری که بسترساز قیام به قسط مردم نباشد اسلامی نیست! هر قالبی که ایجاد کند و اجازه ورود مردم را در امور ندهد، ضد اسلام است و موجب بدبختی بشر. وضعیت مربع برمودای نظام سرمایه داری یعنی بانک، بورس، بیمه و بهداشت متمرکز و انحصاری را از این منظر هم می توان بررسی کرد. در همین راستا می توان مدل و قالب تمدن کفر را در مسئله مهمانی، ضیافت و مسافرت مورد بررسی قرار داد. وجه مشترک پدیده ی و موارد پیش گفته در انحصاری بودن آن است. اساسا نظام سرمایه داری با هنرمندی تمام، مردم و مشارکت های مردمی را به حاشیه رانده و در مقابل، فرعون ها و قارون هایی سرمایه دار را حاکم بر عرصه های مختلف زندگی بشر کرده. این به دست نیامده مگر از طریق همان قالبها. هتلداری به عنوان پدیده ای مدرن، امری انحصاری است و به همین دلیل کلان است و گران قیمت. نتیجه اینکه سود بسیار فراوان این امور، نصیب معدود اغنیایی می شود که توان تاسیس و راه اندازی یک هتل را دارند. حال آنکه دیگر آیه مهم قرآن می فرماید: ساز و کارهای اقتصادی جامعه نباید باعث شود که ثروت، تنها در دست اغنیاء در گردش باشد(سوره حشر آیه۷). این قالبهای متمرکز و انحصاری برآمده از عالم مدرن، بسترساز حرص و بلعیدن مستضعفین هستند. خطر این است که حرص، یکی از ارکان سه گانه کفر(کافی ج۲ص۲۸۹) است و کفر هم قرین ظلم(۲۵۴ بقره) و ظلم، ریشه همه هلاکتهای بشری(۴۷ أنعام). اما در مقابل و باتوجه به دو آیه ی قالبی و شکلی مذکور، می توان گفت که مدل اسلامی پذیرایی و مدیریت مسافران و زائران، غیرمتمرکز، سبک، آسان و در توان همه مردم است، حتی جوانی که هر هفته توان خرید یک بسته خرما دارد. مدلی که به زیباترین شکل ممکن در پدیده تمدنی ظهور کرده است. شکل و قالب فوق پیشرفته اسلام از لحاظ کارآمدی هم بی رقیب است. کما اینکه هیچ شهر توریستی توان پذیرایی بیست تا سی میلیون نفر آنهم در بازه زمانی دو هفته را ندارد. آنهم در فضایی که همه دنبال ایثار هستند نه بلعیدن و کندن و انباشتن! قالبی که به مرور می توان در مناسبتهای بین المللی مشهد و قم هم پیاده سازی کرد. در یک کلام می توان گفت: یعنی کوچک کردن واحدهای مدیریت و سپردن آن به همه مردم. @besalamen_amenin
🔹برای راه‌اندازی موکب چه امکاناتی نیاز است؟ ♦️ضرورت حضور طلاب و برای غنی‌سازی مواکب قسمت اول ▪️بسیاری از ما تصوری که از موکب داریم اینست که باید چند میلیون پول باشد برای پذیرایی و راه اندازی موکب، اما گاهی اوقات با کمترین امکانات و پنجاه هزارتومان می‌شود موکبی راه انداخت! امکانات: -زیلو -احیانا چندصندلی - یک باندکوچک برای پخش مداحی (می‌تواند نباشد) - چند پرچم - پذیرایی در حد پنجاه هزارتومان - یک کلمن آب خنک 🔻اما در این مسیر مواکب گفتگو و حضور طلاب کمرنگ است. - پیشنهاد می‌شود چند نفر بشوید و راه بیندازید. - حتی اگر کسی نداشته باشد گاهی با یک زیلو و یک زیرانداز و پنجاه هزارتومان شکلات می‌شود موکب مختصری راه انداخت. - بسیاری از مواکب و هیآتی که پذیرایی دارند اما چون ندارند و نیاز به کمک دارند. اتفاقا هم می‌کنند و می‌شود در کنار آنها موکب راه انداخت و حتی از امکانات آنها استفاده و برنامه اجرا کرد. - حتی گاهی یک زیلو ساده و چند صندلی را می‌توانید در کنار موکبی بگذارید و زواری که خسته می‌شوند چند دقیقه‌ای برای استراحت بنشینند. 🔻دعوت می‌کنم از دوستان طب اسلامی، مدارس مسجد مدرسه، اقتصاد مردمی‌ها، جمعیتی‌ها و فعالان خانواده، گروه‌های تبلیغی- تمدنی در این مسیر که حدود ۵ هزار نفر پیاده روی می‌کنند بیایند و با مردم ارتباط بگیرند! تبیین نظری از تفاوت - هتل را (اینجا) بخوانید. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
🔻مهدی یار خاکسار؛ ۱۲ ساله؛ فعال در عراق، سوریه و ترکیه 🌏چگونه یک ۱۲ ساله تنها و سفر خارج از ایران می‌رود و هزینه فعالیت در عراق و سوریه و ترکیه را تمهید می‌کند؟! مهمانان این هفته: 🌏ظرفیت‌های زیارتی، اقتصادی و راهیان نوری سوریه و لبنان 🔻استاد محمد رجبی اصفهانی و مهدی یار ۱۲ ساله 🌏 میز گفتگو و مشاوره در مورد ظرفیت های ترکیه، روسیه، عراق، لبنان، امارات، آفریقا، بلوچستان و مناطق جنوبی ایران 🔻 با حضور - استاد سعید حیدری (روسیه- ترکیه) - یارمهربانی (اروپا و غرب آفریقا) - علی فاطمی‌نیا (سیستان و بلوچستان) - علی رجبی (فعال در سوریه و عراق) - تعارف ملل -گفتگوهای فرهنگی - گفتگوهایی در مورد سبک زندگی در گستره - پذیرایی - نماز جماعت موکب فداییان امیرالمومنین سه‌شنبه‌ها بلوار پیامبر اعظم، طریق المهدی جمکران حوالی عمود ۸۵ شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️دیدگاه در باره علوم انسانی و 🔹علامه مصباح: مقام معظم رهبری فرمودند من نمی‌گویم برخی علوم انسانی مخالف دین هستند، بلکه هستند. 🔹یکی از علومی که است، همین ست. پی‌نوشت: طبق قرائن موجود و نقل برخی از اساتید همچون آقای عبدالعلی رضایی مرحوم آقای مصباح در این اواخر از روش شناسی در علوم انسانی عدول کرده بودند و نیز روش شناسی مرحوم سید منیر الدین را درست تر می‌دانستند. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تو دانشگاه شریف یه سری دانشجو خواستار براندازی حکومت ایران شدن، تو دانشگاه های آمریکا دانشجوها خواستار توقف نسل کشی در غزه تو اولی پلیس بیرون دانشگاه نظاره گر بود، تو دومی پلیس اتاق به اتاق داره با اسلحه میگرده بعد یه سری غرب پرستِ بدبخت میان میگن تو ایران خفقانه 🌐کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی →https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158https://t.me/t124ir
🔥 زورگویی رسمی اتاق بازرگانی 🔻۳۰ سال پیش یک روز سر کلاس مدرسه، معلم ما می گفت که «می گویند نسبت تعطیلات ما با دنیا طوری است که روزهایی که ما با آنها کار داریم تعطیلند و بالعکس و...». 🔻اما امروز هم این قصه کهنه که «وقتی ما کار داریم با اونا و اونا با ما کار دارن، تعطیلیم» با ژست های اندیشمندانه و ظواهر دلسوز تکرار می‌شود، بدون اینکه حداقل یک پژوهش علمی روشمند و دقیق در زمینه این ادعا منتشر شود. 🔻دقیقاً مثل قصه‌ای که سال‌های پیش همین روشنفکرنماها در لباس های رسمی و غیر می‌گفتند که «تعطیلات رسمی ایران از همه دنیا بیشتر است و این به ضرر اقتصاد ملی است بنابراین مگر حرام است که چند روز از مناسبت‌های مذهبی تعطیل را، غیر تعطیل کنیم» و این افسانه تا جایی جلو رفت که کاهش تعطیلات در دستور مجلس وقت هم قرار گرفت!! 🔻آن حرف مشهور و بدون پشتوانه پژوهشی مبنی بر «بیشتر بودن تعطیلات»، امروز باطل اعلام شده و امروز می گویند تعطیلی بیشتر به نفع اقتصاد است!! اما دوباره مثل قبل می گویند «مگر حرام است به جای پنجشنبه‌ها، شنبه ها تعطیل شود تا با دنیا بتعاملیم؟» 🔻اتاق بازرگانی با انواع استدلالات آبکی و حمایت مشکوک رسانه‌ای، گریبان چاک می زند که شنبه ها باید تعطیل شود چون ما با دنیا تعامل داریم و کسی نیست به آنها بگوید به جز ایران کشورهایی که تفاوت کامل ساعت شب و روز با غرب دارند چگونه تعامل اقتصادی می‌کنند، آیا ساعت کاری تمام ادارات کشور خود را به نصف شب منتقل کرده‌اند؟!!! 🔻اصلاً مگر در هر کشور چند درصد مردم به صورت مستقیم تجارت خارجی دارند که آقایان به خود اجازه می‌دهند مطرح کنند که «به خاطر ما چند نفر، همه ملت باید زمان تعطیلات‌شان با ما هماهنگ باشد»!! 🔻می‌گویند مگر حرام است شنبه‌ها تعطیل باشد؟ می‌گوییم حرام و حلال حداقل‌های مسلمانی است و با حداکثرها شکل می‌گیرد. 🔻در اسلام، هفته، از روز شنبه آغاز می‌شود و در روز جمعه پایان می‌پذیرد و فرهنگ ملی ما بر همین اساس شکل گرفته است. 🔻آیا باید اقتصاد در خدمت فرهنگ باشد یا سرمایه‌داران می‌خواهند همه امور را به خدمت خود در بیاورند؟ 🔻اصرار بر تعطیلی شنبه‌ها بیش از این‌که دلیل اقتصادی داشته باشد عمدتاً با هدف نشان دادن ضرب شصت قدرت جریان سرمایه سالار به همه است. 🔻مگر وقتی سرمایه‌داران در زمانی که لازم بدانند هیچ روزی را در سال برای کارگران خود تعطیل نمی‌کنند، کسی به آنها معترض شده است؟ 🔻اگر مسئله تعامل اقتصادی با دنیاست، بسیار خب! نه فقط در پنج شنبه و جمعه، بلکه در تمام ساعات و لحظات هفته لازم است فعال باشند و به آنها خدمت بدهند مثل فرودگاه‌ها که در همه لحظات و ساعات هفته در همه کشورها آماده خدمت رسانی به مسافرین داخلی و خارجی هستند، اما کدام کشور ساعت کاری تمام ادارات خود را مثل فرودگاه‌ها برای خدمت به مسافران خارجی تنظیم می‌کند. 🔻پنجشنبه یک روز فرهنگی برای ملت ایران است و اگر بناست روز دومی برای تعطیلات انتخاب شود طبیعی‌ترین روز همان روز پنجشنبه است. هر چقدر گول حرف‌های سرمایه‌سالاران خوردیم و عقب نشینی کرده‌ایم . ✍حمیدرضا ابراهیمی 🌐کانال خبرگزاری طب و تمدن اسلامی →https://eitaa.com/joinchat/3095134386C5a05e04158https://t.me/t124ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر در تحقق و اقامه و تثبیت سایر نظامات اجتماعی مثل نظام معماری و شهرسازی و نظام سلامت و تعلیم و خانواده و... همین‌گونه در ایران پای جهاد آمدیم و حاضر به هزینه شدیم و مثل احمدی روشن ها حتی تا پای پرونده امنیتی درست شدن و بی آبرو شدن هم رفتیم گام دوم انقلاب که جامعه سازی و دولت سازی ست محقق خواهد شد. و در دستگیری و فشارها شیطان جنی و انسی لبخند زنان رفتیم سوی دادگاه و زندان ... انقلاب ما فراگیر خواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک جرعه محتوا 🖍 مقدمه 📽 بیانات رهبر معظم انقلاب پیرامون مساله سبک زندگی 🔹یکی از ابعاد اصلی به مفهوم اسلام عبارتست از است. 🔹یک نقطه اصلی وجود دارد و آن ایمان است. بدون پیشرفت ممکن نخواهد بود. ایمان به یک هدف ... بر اساس ایمان این سبک زندگی مشخص خواهد شد. 🔹در سبک زندگی از تقلید از غرب باید پرهیز کرد. ❗️هشداری جدی 🔶 جهت دریافت بیش از ۳۰۰ محتوای جمعیتی 👇 @nasle110 @nasle110 💠 نهضت مردمی جمعیت @andishekosar 📞 ۰۹۱۰۴۴۴۱۴۱۲
کتاب “روانشناسی در ترازوی نقد” استاد شهریار زرشناس 🔹 از جمله رشته‌های مورد توجه در است و علاقه‌مندان زیادی دارد، اما متأسفانه تا به حال اندیشمندانی که دغدغه علوم را دارند، اغلب به مذهب با مفاهیم روان‌شناسی غرب پرداخته‌اند و کمتر به شناخت و نقد جریان حاکم بر روان‌شناسی مدرن پرداخته شده است. 🔹چرا که، بسیاری از مسائل علوم انسانی از جمله مسائل مطروحۀ روان‌شناسی، پرسش‌ها و نیازهای اساسی یک جامعه است که هر اندیشمندی، متناسب با و شرایط و اقتضائات تاریخی و اجتماعی خود بدان پاسخ می‌دهد. 🔹بنابراین، با توجه به اهمیت تحول در علوم انسانی، باید گفت که علوم انسانی غرب به دلیل این که ناظر به جامعه و است و برگرفته از خود است، در نسبت با جامعه بیگانه می‌باشد و دستورها و روش‌های آن در این جامعه کاربرد ندارد، چرا که مبنای علوم انسانی مدرن مبتنی بر جهان‌بینی و تفسیری مادی و غیر توحیدی از عالم آفرینش، انسان، جامعه و تاریخ است. کتاب «روان‌شناسی در ترازوی نقد» به تبیین و نقد جریان روان‌شناسی غربی و مدرن می‌پردازد. ناشر: بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)، سدید پی‌نوشت: نقد علامه مصباح به روانشناسی مدرن: یکی از علومی که است، همین ست. (مشاهده کلیپ علامه مصباح در نقد روانشناسی) شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
مهمانان ویژه این هفته: آقای افکان از ترکیه 🌏جامعه‌شناسی شیعیان ترکیه و ظرفیت‌های اقدیر 🔻آقای افکان از اقدیر ترکیه در وطن توحیدی 📌گعده و مشاوره ازدواج‌های بین‌فرهنگی 🔻با حضور آقای دکتر شایب بحرینی ▫️دارای سه همسر از سه ملیت سعودی، امارات، مراکش ▫️سابقه ۴۵ سال مبارزه و ۲۰ سال زندان در بحرین، سعودی و انگلستان 🔹موکبی طب و مشاوره سبک زندگی برقرار می‌باشد. همراه با گعده موکب فداییان امیرالمومنین سه شنبه‌ها بلوار پیامبر اعظم، طریق المهدی. عمود ۸۵ موکب از ساعت ۱۶:۳۰ الی نماز مغرب برقرار می‌باشد. - تعارف ملل -گفتگوهای فرهنگی - گفتگوهایی در مورد سبک زندگی در گستره - پذیرایی - نماز جماعت شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
35.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | ✳️ اهمیت بازنگری در طب 🗓 دیدار با جامعه پزشکی ۱۳۹۴/۰۵/۳۱ ➕@AMOLILARIJANI_IR
🔰 اهمیت بازنگری در طب 🔺 آیت الله آملی لاریجانی: پیش‌فرض‌های مهم فلسفی، اخلاقی و دینی در نوع نگرش خاص پزشکی امروز نهفته است، که برخی از فیلسوفان نیز بدان تصریح کرده‌اند و آن عدم توجه و عنایت به فرد انسانی است در کار طبابت. این بحث‌ها مربوط است به فلسفۀ طب؛ آنچه که انگلیسی زبان‌ها از آن به philosophy of medicine تعبیر کرده‌اند. تقریباً سه چهار دهه است که کتاب‌های فراوانی در این زمینه نگاشته‌اند. 🔸 مجموعه ای از این کتاب‌ها با عنوان philosophy and medicine به صورت مقالات یا مکتوبات مستقل گردآوری شده است توسط سرویراستاری به نام آقای Inglehart. این مجموعه تا به حال شاید بیش از 120 مجلد با عنوان philosophy and medicine شامل شده است، که انتشارات Springer هم آنها را چاپ و منتشر کرده است. برخی از این مجلدات موضوع خاصی دارد و برخی هم موضوع عام «فلسفۀ طب». این آثار، بسیار شایان توجه‌ و گرانقدرند. کاری به جهات پزشکی اثر ندارم؛ جهات فلسفی و مبنایی آن مهم است. 🔸 در یکی از این مجلدات بحث تغییر نگاه در طب را مطرح کرده‌اند؛ لذا می‌گویم که این بحث، صرفا بحثی دینی نیست. در طب فعلی، به ویژه در آمریکا و اروپا، نگاه به طب، نگاهی biomedical است. مقصود از این نگاه این است که طب، انسان را دستگاهی می‌داند که منشأ بیولوژیکی و تأثیر و تأثرات تکوینی دارد. 🔸 گویا علم طب، انسان را قطعه قطعه می‌کند. هر پزشکی بر کارکرد و ساختار بدنی خاصی توجه می‌کند و کیفیت تأثیر و تأثرات نیز از همان راه مکانیکی است؛ یعنی همان گونه که در یک تأثیر و تأثرِ mechanical، یک شیء علت است برای شیئی دیگر، مثلاً دست توپی را حرکت می‌دهد، در اجزای بدن نیز چنین است. بیماری به معنای عدم کارکرد است؛ یعنی فلان عضو function خود را ندارد و آن function خاص وقتی از قسمتی برداشته می‌شود، مرض رخ می‌نماید؛ یعنی مریضی را عدم کارکرد تکوینی این بخش از بدن می‌شمارند. 🔸 این نگاه پیش فرض‌هایی دارد؛ مثلاً مریض عبارت است از بدنی که یک قسمتش کار خود را انجام نمی‌دهد و فراتر از این مقدار خبری نیست. اگر هم توجهی فراتر هست، توجه خاص یک پزشک است از لحاظ انسانی خودش، نه اینکه علمش این توجه فراتر را القا کند. نگاه mechanical و monoistic s یا monistic در مقابل نگاه dualistic است؛ یعنی نگاه دوگانه و اثنینیتی بین بدن و روح یا بدن و نفس، یا همان mind و body یا spirit و body. علم پزشکی فعلی چنین تفکیکی ندارد. 🔸 این عدم تفکیک، یک مشکل اساسی ایجاد می‌کند و آن اینکه در مراجعۀ فرد به پزشک و تحقیقات پزشکی، به وی به عنوان یک بدن نگاه می‌کنند، نه یک فرد انسانی دارای روح و نفس. به تعبیر برخی از فیلسوفان طب، اگر نگاه پزشکی فعلی را بشکافیم، هم در سطح پیش‌فرض‌ها (presupposition)، هم در بحث معرفت شناسی epistemology و هم در سطح اخلاقی و ارزشی (normative)، لوازمی دارد که باید در آنها بازنگری کرد. پیش‌فرض در این نگاهِ biomedical این است که انسان وجودی تک ساحتی دارد که همان بدن است. در این نگاه اگر روح یا نفس mind را هم بپذیرند، آن را به عنوان یک کارکرد function می‌انگارند. 🔸 این سخن را در بحث‌های فلسفی نیز می‌گویند. بسیاری معتقدند که نفس و روح چیزی نیست جز کارکرد همین اجزای بدنی. این نگاه نه اخلاقی است نه دینی. به لحاظ فلسفی نیز نگاه واقعی نیست. این از پیش‌فرض‌ها. در بحث شناخت‌شناسی نیز می‌دانیم که عالم سراسر، علت و معلول است؛ ولی نه فقط علت و معلول مادی. اگر فرد انسانی را بدن پنداشتید، تأثیر و تأثرش به گونه‌ای مطرح می‌شود؛ اما اگر روح را در او پذیرفتید، به گونه‌ای دیگر خواهد بود و تأثیر و تأثرهایش شکل دیگری خواهد یافت. 🔸 از همه مهم‌تر، ساحت ارزشی و اخلاقی است. وقتی بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، در نگاه biomedical بیمار شیئی در برابر پزشک می‌شود که پزشک می‌کوشد تا عدم کارکرد یک جزء را در او بیابد تا آن را دوباره فعال کند؛ همانند ماشینی که نزد تعمیرکار می‌برند تا قسمتی را که مشکل دارد، اصلاح کند. 🔸 اما اگر بیمار را انسانی دیدیم که پشت این مشکلات بدنی، روحی دارد که آن روح، حقیقت انسانی و منِ او را تشکیل می‌دهد و هر آنچه را که تلقی می‌کند، اوست، آن‌گاه نگاه پزشک به او فرق خواهد کرد. از این نگاه به humanistic model of thinking or viewing تعبیر می‌کنند یا در واقع humane. این نگاه، یک مدل انسانی از طب است که بیمار را یک فرد انسانی می‌ببیند و در نتیجه نگاه ما به بیماری و دارو فرق خواهد کرد؛ لذا پیشنهادی که برخی از فیلسوفان غربی‌ مطرح کرده اند و در مکتوباتشان نیز آمده، این است که تغییر روش لازم است. از جمله نویسنده‌ای به نام آقای Marcum کتابی دارد به نام an introductory philosophy of medicine. 🗓 دیدار با جامعه پزشکی ۱۳۹۴/۰۵/۳۱ ➕@AMOLILARIJANI_IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹هفده هزار پزشک که در سال ۱۴۰۰ و پس از دیدن نتایج دز اول در ساختمان یادبود لینکلن در واشنگتن دی سی جمع شدند. اما رسانه ملی ایران و شبکه های اینترنشنال،بی بی سی، منوتو و دیگر شبکه ها این تجمع ها و فریادهای این پزشکان را سانسور کردند و به مردم ایران دروغ گفتند که در اروپا و واکسیناسیون انجام شد و مردم بی خبر از همه جا در ایران به دنبال واکسن حتی در صف کشیدند و با خود فکر نکردند چطور بلافاصله پس از تولید واکسن به مقدار زیاد در کشور ارمنستان واکسن برای ایرانیان بود، چون همان زمان مردم اروپا و آمریکا وا کسن نمی‌زدند و هر روز تجمع می‌کردند. پی‌نوشت: 🔹اگر هزار نفر این‌ پزشکان به‌صورت مردمی به دعوت می‌شدند با آشنا می‌شدند چه اتفاقی می‌افتاد؟ 🔹چگونه می‌شود از ظرفیت طلبه‌های غیرایرانی وطن توحیدی برای ارتباط با اینها استفاده می‌شد. و هنوز فرصت هست و شاید بعد از عملیات وعده صادق انگیزه‌ها برای آمدن به ایران بیشتر باشد. می‌توان مقاومت را از نظام امنیتی به اقتصاد مقاومتی، ، معماری مقاومتی توسعه داد! جهانی که تشنه و بی‌خبر از معارف وحیانی با قرائت اهل بیت علیهم السلام است! 🔹گزارش با موضوع اهمیت بازنگری در طب در غرب و چاپ ۱۲۰ جلد کتاب در بن بست پزشکی سلولی توسط پزشکان متخصص در غرب. در این لینک و از اینجا و کلیپ تصویری آن را ببنید. شذرات؛ (پراکنده نویسی‌های منظومه‌وار طلبه‌ای ) @iman_norozi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زبان فارسی صدای حامیان فلسطین در غرب 🔹از شعارهای فارسی تا نامگذاری مکان‌ها به زبان فارسی؛ وقتی زبان فارسی ابزار انتقال پیام حامیان فلسطین در غرب می‌شود. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 پی‌نوشت: 🔹فقط فقط با برند ظرفیت گسترش زبان فارسی در کل دنیا را داشتیم و داریم. ظرفیتی که فارسی و رایزنان فرهنگی با بودجه‌های میلیاردی در کشورهای مختلف از آن غفلت دارند! 🔹سه شنبه که آقای افکان ساکن اقدیر ترکیه مهمان موکب ما بود، و تا حالا در ایران زندگی نکرده بود، به دلیل علاقه زیاد به انقلاب فارسی را خوب می‌فهمید و بخاطر پیگیری اخبار رادیو و رسانه‌های فارسی زبان زبان فارسی را تقریبا پنجاه درصد قدرت تکلم داشت.