#فهمیدن_محرم
.
💢خداوند حسین را کُشت
.
جهلِ عوام در کنار هوش و زیرکی خواصِ فرصت طلب معجون خطرناکی می سازد
.
تا جاهلانی نباشند که سواری دهند، سوارکاران نمی توانند بهره برند، بستر این سواستفاده هم چیزی نیست جز "جهل"
.
وقتی خبر قتل امام حسین(ع) آمد، ندای نماز جماعت داده شد و همه در مسجد اعظم کوفه جمع شدند.
ابن زیاد بر منبر رفت و گفت:
حمد و سپاس خدایی را که حق، و اهل حق را غلبه داد و امیرمومنان یزیدبنمعاویه و لشکریان او را یاری داد؛ و دروغگو پسر دروغگو، حسین بن علی و شیعیان او را کُشت
.
از میان #جمعیت ، فقط یک مرد نابینا به نام "عبدالله بن عفیف" به سخنان ابنزیاد #اعتراض کرد:
ای پسر مرجانه ! دروغگو پسر دروغگو تویی! فرزند رسولالله را میکشید و مثل صدیقان سخن میگویید؟!
.
به دستور ابن زیاد، مرد نابینا را در شورهزار به قتل رساندند.
📚ترجمه مقتل خوارزمی، صفحه ۲۴۷
.
هزینه ایستادگی در مقابل جبهه جهل و زیرکی خواص همین است: جان دادن
.
اهالی محرم و امامحسین(ع) باید مقابل این جبهه بایستند
.
https://eitaa.com/Politicalhistory
فرا رسیدن ماه محرم الحرام و ایام عزای حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام را خدمت همه شما دوستداران و محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت عرض میکنم.
https://eitaa.com/imanomid1402/123
توصیه ی حقیر به همه دوستان از خواندن زیارت عاشورا در ایام محرم غفلت نکنید. مخصوصا چله ی زیارت عاشورا با صد لعن و صد سلام که خیلی سفارش شده و باعث برکات مادی و معنوی زیادی میشه ان شاالله.
#سلام_برمحرم
#زیارت_عاشورا
https://eitaa.com/imanomid1402
May 11
#فهمیدن_محرم
💢روز #اول_محرم بر امام حسین (ع) و کاروانش چه گذشت؟
آخرین منزل تا قبل از رسیدن به کربلا
✅قصر بني مُقاتِل
زمان: چهارشنبه اول محرم 61 الحرام هجري
✅گروهي از اهل کوفه در اين منزلگاه خيمه زده بودند، حضرت از آنها پرسيد: آيا به ياري من مي آييد؟ بعضي گفتند دل ما رضايت به مرگ نمي دهد و بعضي گفتند: ما زنان و فرزندان زيادي داريم، مال بسياري از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت اين جنگ نداريم، لذا از ياري تو معذوريم .
حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند.
✅امام حسین(ع) در قصر بنی مقاتل، شخصی را که گفته شده حجاج بن مسروق جعفی بوده است به خیمه عبید الله بن حر جعفی فرستاد و از او خواست به دیدار ایشان بیاید. اما عبیدالله عذر آورد و پس از خواندن آیه استرجاع گفت: من قادر به یاری دادن او نیستم و دوست ندارم که او مرا ببیند یا من او را ببینم. امام حسین(ع) خود به خیمه او رفت و او را برای یاری فراخواند، عبیدالله عذر آورد ولی اسبش را در اختیار امام گذاشت امام آن را نپذیرفت
امام حسين (ع) در اين منزل به عبيدالله جعفي چنين فرمود:
✅پس اگر ما را ياري نمي کني خداي را بپرهيز و از اين که جزو کساني باشي که با ما مي جنگند. سوگند به خدا اگر کسي فرياد ما را بشنود و ما را ياري نکند، او را به رو در آتش مي افکند.
✅به گفته عقبه بن سمعان، امام حسین(ع) شبانه از قصر بنی مقاتل به سمت نینوا حرکت کرد، در نزدیکی همین منزل بود که بر زین اسب خوابش برد. پس از آنکه بیدار شد آیه استرجاع را بر زبان جاری کرد. و بر اساس خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد.
✅جمله معروف علی اکبر که «هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم؛ فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین» در همین جا گفته شده است.
📚دینوری، اخبارالطوال، ص۲۵۱-۲۵۰؛
بلاذری، انسابالاشراف، ج۳، ص۱۷۴؛
https://eitaa.com/imanomid1402
هدایت شده از علیرضا زادبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مساله فقط سیاست و سیاسی نیست
.
اینکه جریان شیطان با تمام توان، با حجم زیاد شبهات، تخفیف و تحقیر عزاداری به میدان آماده و شب و روز در تلاش است صرفا با اغراض سیاسی و یا مبارزه با حکومت فعلی قابل درک نیست. آنان بخوبی می دانند که محبت اباعبدالله(ع) در فطرت انسان نهادینده شده است.
قالَ رَسُولُ اللّهِ (ص):«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً.» براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمیشود.» (جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص 556)
اگر لایه های غبار نشسته بر روی قلوب کنار زده شود، احیای صورت گیرد. هر انسان آزاده ای محبت اباعبدالله(ع) را تصدیق می کند. و کودکان در راس این احیاگری قرار دارند. محرم فرصت آن احیاگیری است. اگر به مبارزه محرمآمده اند تا با انواع رذالت ها و شبهات فکری جایگاه آن را تخفیف دهند، یک دلیل همین است. آنها با محرم احیاکننده انسان سر ستیز دارند، اگر محرم بعنوان یک جشنواره یا فستیوال شبیه به آنچه در سایر ادیان و مکاتب وجود دارد برگزار شود، یعنی صرفا یک مجموعه مناسک شور محور باشد، هیچ مشکل و ستیزی با آن ندارند.
#علیرضا_زادبر
https://eitaa.com/Politicalhistory
عنوان چیستی و چرایی محبت اهل بیت و اثرات عجیب آن.
محبت به اهل بیت بالاترین نعمت بر شیعیان روی کره زمین است.
محبت پیامبر و آل او اثراتی در دنیا و اثراتی در آخرت دارد. به بعضی اشاره می کنیم:
1.سوار کشتی نجات. از پارسال تا بحال سرعت فساد در جامعه شگفت انگیز شده حال اگر کشتی باشد ما را از منجلاب نجات دهد کم چیزی است؟
ما کشتی نوح برای امت هستیم البته کشتی حسین علیه السلام سرعت و وسعتش بیشتر است.
2.زندگی با عزت محب اهل بیت به زندگی پست تن نمی دهد و زندگی با گناه پست است.
3.کسب همه خوبی ها
4.کسب امنیت
آثار اخروی
1.آمرزش گناهان فرمود ما اهل بیت کشتی نوح و باب حطه بنی اسرائیل هستیم که اگر از آنجا وارد می شدند و حطه می گفتند آمرزیده می شدند.
2.خروج از دنیا بعنوان شهید. من مات علی حب...
3.حشر با اهل بیت در آخرت
4.دو درب در قبر محب اهل بیت بسوی بهشت باز می شود.
5.هنگام موت عزرائیل او را بشارت به بهشت می دهد.
آیا محبت تنها کافی است؟! سوال اشتباه است چرا که محبت نمی شود به کسی داشت و مخالفت با محبوب کرد قطعا مخالفت کردن نشان از خلل در محبت است.
اصلا علت عصمت اهل بیت علیهم السلام محبت به خدا است. التامین فی محبت الله باعث شده هرگز اصلا فکر گناه نکنند.
چرا محبت به اهل بیت علیهم السلام این اثرات را دارد؟ چون آخرت تجلی اهل بیت است و وقتی رفتیم می بینیم همه چیز نمود علی علیه السلام است و دنیا چیزی جدای آخرت نیست.
#شب_اول
@ghsanjari
https://eitaa.com/imanomid1402/138
خلاصه جلسه دوم.
عنوان :توجه به هدف اصلی امام حسین تنها راه نجات.
قطعا امام حسین علیه السلام از حرکتش هدف بلکه اهدافی اصلی و فرعی داشته است.
از حرکت جهانی حضرت در بعد جغرافیا، احساس، وادامه با اربعین می فهمیم ایشان حرکتی جهانی مد نظر داشته است. هدف اصلی امام حسین و تمام انبیا علیهم السلام رسیدن به حرکت جهانی مهدوی است.
پس نباید در عاشورا ماند بلکه هم باید از عاشورا درس گرفت و هم به دنبال هدف اصلی بود و عاشورا را سکوی پرش برای رسیدن به حکومت جهانی آخر الزمانی کرد.
اگر ما را مشغول به عاشورا کردند بدون توجه به آینده قطع بدانیم سرگرممان کرده اند. کما اینکه اگر ما را با توجه به آینده مهدوی از شور حسینی تهی کردند نیز کار به جایی نمی رود. پس هیاتی که نتوان از شور حسینی برای ادامه مهدوی برنامه نداشته باشد آن ناقص بلکه انحرافی است و حتی اشک و سینه زنی آن نیز بدرد نمی خورد. کم نیستند هیاتهایی که دین را از سیاست جدا دانسته و هرسال هم عزاداری می کنند.
تنها نسخه بی بدیل ریشه در شور حسینی و امید به آینده مهدوی را در عصر غیبت می توان در نظریه ولایت فقیه پیدا کرد. با شور حسینی در عصر غیبت تشکیل حکومت داد و بارها گفت این حکومت زمینه ساز ظهور است. پس هیات تراز اسلام و امام حسین علیه السلام هیاتی است که تابع ولایت فقیه بوده و در آن همواره برای ظهور آماده سازی بشود چه در عمل و چه در بینش. در جلسه آینده برخی از صفات یاران امام عصر ارواحنافداه گفته و توضیح داده خواهد شد. انشاالله
خلاصه جلسه دوم.
عنوان :توجه به هدف اصلی امام حسین تنها راه نجات.
قطعا امام حسین علیه السلام از حرکتش هدف بلکه اهدافی اصلی و فرعی داشته است.
از حرکت جهانی حضرت در بعد جغرافیا، احساس، وادامه با اربعین می فهمیم ایشان حرکتی جهانی مد نظر داشته است. هدف اصلی امام حسین و تمام انبیا علیهم السلام رسیدن به حرکت جهانی مهدوی است.
پس نباید در عاشورا ماند بلکه هم باید از عاشورا درس گرفت و هم به دنبال هدف اصلی بود و عاشورا را سکوی پرش برای رسیدن به حکومت جهانی آخر الزمانی کرد.
اگر ما را مشغول به عاشورا کردند بدون توجه به آینده قطع بدانیم سرگرممان کرده اند. کما اینکه اگر ما را با توجه به آینده مهدوی از شور حسینی تهی کردند نیز کار به جایی نمی رود. پس هیاتی که نتوان از شور حسینی برای ادامه مهدوی برنامه نداشته باشد آن ناقص بلکه انحرافی است و حتی اشک و سینه زنی آن نیز بدرد نمی خورد. کم نیستند هیاتهایی که دین را از سیاست جدا دانسته و هرسال هم عزاداری می کنند.
تنها نسخه بی بدیل ریشه در شور حسینی و امید به آینده مهدوی را در عصر غیبت می توان در نظریه ولایت فقیه پیدا کرد. با شور حسینی در عصر غیبت تشکیل حکومت داد و بارها گفت این حکومت زمینه ساز ظهور است. پس هیات تراز اسلام و امام حسین علیه السلام هیاتی است که تابع ولایت فقیه بوده و در آن همواره برای ظهور آماده سازی بشود چه در عمل و چه در بینش. در جلسه آینده برخی از صفات یاران امام عصر ارواحنافداه گفته و توضیح داده خواهد شد. انشاالله
#شب_دوم
@ghsanjari
https://eitaa.com/imanomid1402/138
عواقب ریاست طلبی
امام حسین(ع)، یکی از یاران خود به نام «بریر بن حضیر» را نزد «عمر بن سعد» فرستادند تا او را نصیحت کند.
عمر سعد در پاسخ به نصایح بریر گفت:
«می دانم هر کسی که با حسین بجنگد و او را بکشد در آتش است !»
بریر پرسید:
«پس چرا می خواهی با او بجنگی؟!»
عمر سعد پاسخ داد:
«ای بریر! آیا می خواهی حکومت ری را رها کنم تا آنجا به کس دیگری برسد؟!»
بریر نزد امام حسین برگشت و گفت:
«عمر سعد می خواهد برای رسیدن به حکومت ری، شما را بکشد!»
📚الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۱۷۱
سیاستمداران و خواص قدرت طلب جامعه را برای مقاصد خود به انحراف و آتش می کشند.
https://eitaa.com/imanomid1402/138
خلاصه جلسه سوم.
عنوان برنامه عاشورایی برای رسیدن به حکومت مهدوی؛
یکی از لوازم حکومت امام زمانی وجود یاران امام زمانی است. برای یاران امام عصر ارواحنافداه در روایات اوصافی نقل شده است که بسیار برای این هدف کارگشا است.
امام صادق علیه السلام برای یاران امام عصر ارواحنافداه یک صفت مهم بیان می کند می فرماید یاران مهدوی در دلشان هیچ شکی به خدا ندارند. در روایت دیگر می فرماید ایشان به توحید به حق آن اعتقاد دارند.
ما باید توحید را کما هو حقه بشناسیم، عمل کنیم، زندگی توحیدی داشته باشیم آنگاه امیدوار باشیم که از اصحابش بشویم.
توحید نه مرحله دارد:
اول توحید در ذات. دوم توحید در خالقیت. سوم توحید در ربوبیت تکوینی. چهارم توحید در ربوبیت تشریعی. پنجم توحید در الوهیت.
معمولا ما در سه قسم اول مشکل نداریم حتی بت پرستان و شیطان نیز در سه تای اول مشکل نداشت اما در چهارم مشکل جدی است یعنی فقط خدا قانون گذار است و لاغیر در این امروزه خیلی ها مشکل دارند. می گیم دیه زن نصف دیه مرد است میگه این حکم عقب مانده است میگیم حجاب حکم قرآن و پیامبر است میگه قبول ندارم!!!مگر نفکر کبر گرا و حسادت گونه و خودخواه شیطان چی بود؟! او هم می گفت خدایا در اینکه می گویی من به آدم سجده کنم را قبول ندارم من بهتر از اویم.
پس باید برای یار امام شدن تلاش در ایجاد توحید در جامعه و وجود خود کنیم بقیه مراتب فردا شب انشاالله.
#شب_سوم
@ghsanjari
https://eitaa.com/imanomid1402/138
💢آیا حضرت قاسم(ع) شب عاشورا #عروسی کردند؟ این مساله #سندیت دارد؟
✅قاسم بن الحسن عليه السلام در واقعه ي كربلا به پانزده سالگي نرسيده بود. طبري ميگويد: قاسم ده سال داشت و در مقتل ابي مخنف آمده: قاسم در كربلا چهارده ساله بود.
✅علامه مجلسي بر اين باور است كه ماجراي عروسي قاسم سند معتبري ندارد. منشأ اين حكايت دو كتاب است؛ يكي منتخب المراثي، اثر شيخ فخرالدين طريحي ـ نويسندهي مجمع البحرين ـ و ديگري روضة الشهدا، نوشتهي ملاحسين كاشفي ـ صاحب انوار سهيلي ـ است. اين كتاب اولين مقتلي است كه به فارسي نوشته شده است.
✅در اين باره روايت ميكنند كه وقتي امام حسين(ع) مسير مدينه تا كربلا را طي ميكرد، حسن بن حسن از عموي خويش، امام حسين(ع)، يكي از دو دختر او را خواستگاري كرد. امام حسين(ع) فرمود: هر يك را كه بيشتر دوست داري اختيار كن، حسن خجالت كشيد و جوابي نداد، امام حسين(ع) فرمود: من براي تو فاطمه را اختيار كردم كه به مادرم دختر رسول خدا، شبيهتر است.
✅به اين ترتيب وجود فاطمهي نو عروس در كربلا امري مسلم است. اگر فرض كنيم ازدواج قاسم درست باشد، بايد گفت: امام حسين(ع) دو دختر به نام فاطمه داشتند كه يكي را به حسن تزويج كرده و ديگري را براي قاسم عقد نمودهاند، يا اين كه بگوييم: دختري كه به عقد قاسم درآمده، نامش فاطمه نبود و نقل تاريخ در اين مورد اشتباه است و اگر اين داستان را صحيح ندانيم، بايد بگوييم راويان نام حسن را از روي اشتباه، قاسم نقل كرده اند.
در هر صورت، بيشتر تحليلگران واقعه عاشورا، عروسي #قاسم را نادرست ميدانند.
✅محدث قمي در منتهيالآمال و نفس المهموم، دامادي قاسم را رد ميكند و ميگويد: نويسندگان، نام حسن را با قاسم اشتباه كردهاند.
✅استاد شهيد مرتضي مطهري نيز عروسي قاسم را مردود ميداند و مستند ميكند به اين كه در هيچ كتاب معتبري وجود ندارد و حاجي نوري هم بر اين باور است كه ملاحسين كاشفي، اولين كسي است كه اين مطلب را در كتاب روضة الشهدا آورده و اصل قضيه صد در صد #دروغ است
📚منتخب التواريخ، ص 266.
📚رياض القدس المسمي بحدائق الانس، ج 2 ص 42.
📚منتهي الآمال، ج 1، ص 700.
📚حماسه حسيني، ج 1، ص 28.
https://eitaa.com/Politicalhistory
خلاصه جلسه چهارم،
عنوان:ادامه ارائه برنامه عاشورایی برای رسیدن به حکومت مهدوی؛
گفتیم امام صادق علیه السلام برای یاران حضرت ولی عصر ارواحنافداه اوصافی بیان فرمودند از جمله اینکه ایشان کما هو حقه توحیدی هستند. عرض شد توحید نه مرتبه دارد که عدم توجه به آنها و عملیاتی نکردن آنها در زندگیمان ما را از سربازی امام دور نگه می دارد. توحید نه مرحله دارد که معمولا با توحید در ذات و خالقیت مشکلی وجود ندارد گرچه بعضی سخن از زینب اللهی و... می گویند اما انحراف ایشان مشخص است چرا که اهل بیت خالق نیستند بلکه وسیله ای هستند که خداوند بواسطه آنها خلق می کند. توحید افعالی یا ربوبیت تکوینی همان بود که بنی امیه مردم را فریب می دادند وقتل امام را می خواستند به گردن خدا بیاندازند که حضرت زینب سلام الله علیها فرمود ما رایت الا جمیلا. خیلی ها در توحید در تشریع مشکل دارند که احکام خدا را با بسیاری از امور مخالف می بینند بجای مخالفت با امور با شریعت مخالفت می کنند مثل قانون الهی حجاب که با حب شهوات نمی سازد ولی با قانون حجاب مخالفت می کنند ونه حب شهوت.
واما توحید الوهیت که اله و شایسته پرستش یکی بیش نیست و آن همان خالق است که باید پرستیده شود. اینجا نیز مشکل داریم وباید اصلاح شود. توحید در محبت ششمین مرتبه است فقط باید خدا دوست داشت و البته آنکه خدا می گوید و در فطرت ما قرارداده است. مثل پدر مادر اهل بیت و... حال اگر کسی فرزندش را بیش از خدا دوست داشت مالش را از حکم خدا بیشتر دوست داشت باید اصلاح کرد والا ممکن است مردود شویم.
توحید در رجا و استعانت تنها باید به خدا امید داشت و از او تنها کمک گرفت. یک شعار توحیدی که حاوی این دوست و زندگی را متحول می کند:هرکاری که انجام می دهیم اگر شد الحمدلله و اگر نشد الله اکبر این شعار اگر در زندگی اجرایی شود زندگی توحیدی می شود. دیگر ناامیدی و افسردگی رخت بر می بندد.
توحید در خوف انسان فقط باید از خدا بترسد آنهم بخاطر اعمالش که مبادا خدا را ناراحت کند والا چون همه چیز دست اوست دیگران کاره ای نیستند که بخواهیم بترسم کوه توحید عصر حاضر امام خمینی ره فرمود ولله قسم در طول عمرم از احدی نترسیدم. اگر این نه مرحله را دانستیم و البته عمل کردیم امید یاری داشته باشیم والا...
این مراحل با عمل به آنچه می دانیم در ما کم کم بوجود می آید. الذین آمنوا و عملوا الصالحات.
انشاالله بقیه اوصاف از زبان امام صادق علیه السلام برای فردا شب.
@ghsanjari