فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ رو ببینید و بعد متن هایی که گذاشتم رو مطالعه بفرمایید
🌺 سوره مبارکه نساء آیه 3
💠 وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِي الْيَتامى فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ ذلِكَ أَدْنى أَلاَّ تَعُولُوا
🔹 اگر مىترسيد كه [به هنگام ازدواج با دختران يتيم]، عدالت را رعايت نكنيد، [از ازدواج با آنان، چشمپوشى كنيد و] با زنان [پاك] مورد علاقه خود ازدواج نماييد، دو يا سه يا چهار همسر؛ واگر مىترسيد عدالت را [در مورد نفقه] رعايت نكنيد، تنها يك همسر بگيريد، و يا از زنانى كه مالك آنهاييد استفاده كنيد. اين كار، به ترك ظلم و ستم نزديكتر است.
🌺 سوره مبارکه نساء آیه 129
🔹 وَ لَنْ تَسْتَطيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَميلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوها كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِنْ تُصْلِحُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللهَ كانَ غَفُوراً رَحيماً
🔹 شما هرگز نمىتوانيد [از نظر محبّت قلبى] در ميان زنان خود، عدالت برقرار كنيد، هرچند كوشش نماييد؛ ولى تمايل خود را به كلّى متوجّه يك طرف نسازيد كه ديگرى را بهصورت زنى بلا تكليف در آوريد. و اگر راه صلاح و پرهيزگارى پيش گيريد، خداوند آمرزنده و مهربان است
🔵 تفسیر دو آیه فوق توسط حضرت امام جعفر صادق سلام الله علیه
💠 الصّادق (علیه السلام)- عَنْ نُوحِ بْنِ شُعَیْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ: سَأَلَ ابْنُأَبِیالْعَوْجَاءِ هِشَامَبْنَالْحَکَمِ فَقَالَ لَهُ أَلَیْسَ اللَّهُ حَکِیماً قَالَ بَلَی وَ هُوَ أَحْکَمُ الْحَاکِمِینَ قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَلَیْسَ هَذَا فَرْضاً قَالَ بَلَی قَالَ فَأَخْبِرْنِی عَنْ قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ أَیُّ حَکِیمٍ یَتَکَلَّمُ بِهَذَا فَلَمْ یَکُنْ عِنْدَهُ جَوَابٌ فَرَحَلَ إِلَی الْمَدِینَهًِْ إِلَی أَبِیعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) فَقَالَ یَا هِشَامُ فِی غَیْرِ وَقْتِ حَجٍّ وَ لَا عُمْرَهًٍْ قَالَ نَعَمْ جُعِلْتُ فِدَاکَ لِأَمْرٍ أَهَمَّنِی إِنَّ ابْنَأَبِیالْعَوْجَاءِ سَأَلَنِی عَنْ مَسْأَلَهًٍْ لَمْ یَکُنْ عِنْدِی فِیهَا شَیْءٌ قَالَ وَ مَا هِیَ قَالَ فَأَخْبَرَهُ بِالْقِصَّهًِْ فَقَالَ لَهُ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَةً یَعْنِی فِی النَّفَقَهًِْ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلا تَمِیلُوا کُلَّ الْمَیْلِ فَتَذَرُوها کَالْمُعَلَّقَةِ یَعْنِی فِی الْمَوَدَّهًِْ قَالَ فَلَمَّا قَدِمَ عَلَیْهِ هِشَامٌ بِهَذَا الْجَوَابِ وَ أَخْبَرَهُ قَالَ وَ اللَّهِ مَا هَذَا مِنْ عِنْدِکَ.
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۳، ص۲۴ الکافی، ج۵، ص۳۶۲/ تهذیب الأحکام، ج۷، ص۴۲۰/ بحارالأنوار، ج۴۷، ص۲۲۵/ وسایل الشیعهًْ، ج۲۱، ص۳۴۵/ البرهان
🔹 نوحبنشعیب و محمّدبنحسن گویند: ابن ابیعوجاء از هشامبنحکم پرسید: «مگر خداوند حکیم نیست»؟ گفت: «آری، او حکیمترین حکیمان است». گفت: «پس به من بگو این آیه که خداوند تعالی در آن میفرماید: فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا آیا این [آیه، بیان یک حکم] واجب نیست»؟ گفت: «آری». گفت: «و نیز به من بگو با توجّه به این کلام خداوند سبحان که میفرماید: شما هرگز نمیتوانید [از نظر محبّت قلبی] در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هرچند کوشش نمایید! ولی تمایل خود را بکلّی متوجّه یک طرف نسازید. (نساء/۱۲۹)، این چگونه حکیمی است که اینگونه سخن میگوید»؟ امّا او جوابی نداشت، پس به مدینه نزد امام صادق (علیه السلام) رفت، امام (علیه السلام) فرمود: «ای هشام! اینک نه وقت حج است، نه عمره [برای چه کاری به مدینه آمدی]؟. هشام گفت: «آری جانم به فدایت، به خاطر کار مهمّی آمدهام». ابن ابیعوجاء دربارهی مسألهای از من سؤال کرد که جوابی برای آن نداشتم. فرمود: «آن چیست»؟ و او نیز ماجرا را برایش تعریف کرد. امام صادق (علیه السلام) به او فرمود: «دربارهی آیه: فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنی وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا باید گفت که منظور، توانایی در پرداخت نفقه است. امّا دربارهی آیه: شما هرگز نمیتوانید [از نظر محبّت قلبی] در میان زنان، عدالت برقرار کنید، هرچند کوشش نمایید! ولی تمایل خود را بکلّی متوجّه یک طرف نسازید. (نساء/۱۲۹)؛ منظورش در مودّت و دوستداشتن است. زمانیکه هشام به ابنابیعوجاء این پاسخ را گفت، ابنابیعوجاء گفت: «به خدا سوگند که این پاسخ از تو نیست».
تفسير الصافي , جلد۱ , صفحه۳۵ عنوان باب : الجزء الأول [المدخل] المقدّمة الخامسة في نبذ ممّا جاء في المنع من تفسير القرآن بالرأي و السرّ فيه.قائل : پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
و عنه عليه السلام : من فسر القرآن برأيه فليتبوأ مقعده من النار .
وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة , جلد۱۲ , صفحه۲۴۹
قائل : امام صادق (علیه السلام) ، پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)
وَ فِي عِقَابِ اَلْأَعْمَالِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ عَنْ عَمِّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْقُرَشِيِّ عَنْ عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْأَسَدِيِّ عَنْ أَبِي خَدِيجَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلْكَذِبُ عَلَى اَللَّهِ وَ عَلَى رَسُولِهِ وَ عَلَى اَلْأَوْصِيَاءِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ مِنَ اَلْكَبَائِرِ قَالَ وَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَنْ قَالَ عَلَيَّ مَا لَمْ أَقُلْ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ اَلنَّارِ.
✨کامل ترین تعریف خدا✨
⁉️خدا چیست؟!
🔆امام صادق علیه السلام:
«او چیزی است بر خلاف چیزها.» (...هُوَ شَيْءٌ بِخِلاَفِ اَلْأَشْيَاءِ...) (کافی، ج ۱، ص ۸۳ و توحید صدوق، ج ۱، ص ۲۴۳ و ۲۵۰ و عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج ۱، ص ۱۳۱)
🌀و اما ملاصدرا:
«خدا همهی چیزهاست!» (فواجب الوجود کل الأشیاء...؛ یعنی اگر همهی چیزها را با هم در نظر بگیرید، همان خداست!) (الحکمة المتعالیة (أسفار)؛ ج ۲، ص ۳۶۸)
⚠️بله! این است فاصلهی #فلسفه تا توحید!
جلال آل احمد یه متن قشنگ داره که میگه :
یکه ورقهی دیپلم یا لیسانس یعنی چه ؟!
یعنی تصدیق به اینکه صاحب این ورقه
دوازده سال یا پانزده سالِ تمام
و سالی چهار بار یا ده بار در فشار ترس قرار گرفته
و قدرت محرکش ترس است و ترس است و ترس !